Lamotrigin

Bibo Piggy

Onko kellään tietoa Lamotrigin-lääkkeestä? Olen nyt syönyt sitä n.kuukauden ja päässyt hoitavaan annokseen 100mg päivässä. Lääkettä käytetään myös epilepsian hoitoon,

"Tarkkaa mekanismia miten Lamotrigiini ehkäisee kaksisuuntaiseen liittyviä masennusjaksoja ei tunneta?"

Näin luki pakkauksessa. Ilmeisesti aika uusi lääke, olenko ensimmäisiä koekaniineita, vai löytyykö muita käyttäjiä?

Kiitos vastauksista!

57

25896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kappala.mix

      ai sinäkin kokeilemassa.Niin sitä on moni muukin koekaniinina.Kyllä joo.Käytin minäkin jonkun aikaa,mutta luin kuin luinkin tuon tekstin pakkausselosteesta vähän liika myöhään.UUSI LÄÄKE JA TOTTAKAI TARVITAAN KOEKANIINEJA.NIIN OLIN MINÄKIN VUODEN AJAN,KUNNES TAJUSIN TILANTEENI KOEKANIININA.Lopeta kokeilu,sillä ihosi menee parantumattoman kuntoon,et pysty toimimaan normaalisti,olet tavallista voimattomampi,näkökykysi heikkenee.ym.TARPEEKSI KAUAN KUN SYÖT NIIN SAAT KIRJAUTUA TYÖKYVYTTÖMÄKSI.

      Lääke on melko uusi valmiste ja ei ole tarkkaa tietoa,millä lailla se vaikuttaa ihmisen hermostoon.Suosittelen LOPETA.Vaihtoehtoja kyllä löytyy.Ja Lamotragin on siksi kallis,koska se on uusi osittain koekäytössä.Jotta silleen.

      Minun kasvoni iho ei milloinkaan parane entiselleen,mutta lääkärini ei ota pienintäkään vastuuta,kun kysäisin asiaa.Olen aloittanut kuulemma lääkkeen kuitenkin ihan omalla vastuullani.

      • Gabi

        Jo on ollut taitamaton lääkäri sulla!! Mulle lääkäri oikein terotti että heti pitää ottaa yhteyttä jos iho-oireita ilmenee!! Ja näin on valistettu montaa kaksisuuntaista tuttuani. Tuntuisi että lääkärin tehtäviin kuuluu huolehtia myös siitä että potilas varmasti ymmärtää millaista lääkettä on aikomus rueta käyttämään, varsinkin jos lääke saattaa aiheuttaa jopa todella vaarallisiakin sivuvaikutuksia. Ja etenkin kun on kyse psyykkisestä sairaudesta joka voi viedä ihmiseltä toimintakyvyn niin alas ettei edes vessaan jaksa nousta, saati sitten lukea jotain pakkausselosteita. Tai sitten menee niin lujaa ettei edes pysty lukemaan. Murrr ku suututtaa sun puolesta!!! Kannattaiskohan sun ottaa yhteys potilasasiamieheen...?


    • Gabi

      Lääke on näköjään saanut myyntiluvan suomessa vuonna 1997, joten ei lienee ihan uusi lääke. Olisikohan käytetty sitten kaksisuuntaisen hoitoon vähemmän aikaa...
      No enivei, minä olen syönyt ko lääkettä muutaman vuoden ilman mitään sivuvaikutuksia. Kaikissa lääkkeistä tietysti voi saada sivuvaikutuksia, mutta ei niitä kaikille toki tule. Kannaattaa lukea pakkausseloste huolella ja noudattaa siinä annettuja ohjeita. Lamotrigiinilliakin on ne omat sivuvaikutuksensa, joista osa sellaisia että niiden ilmetessä on välittömästi otettava yhteys lääkäriin. Tällä lääkkellä kai se haitallisin sivuvaikutus on ihottuma. Minun kohdalleni sattui hyvä lääkäri joka selitti että ihottuma voi olla vaarallinen ja vielä varmisti että otan heti yhteyttä jos iho-oireita ilmenee. Koekaniiniksi en ole ikinä itseäni kokenut, sopivaa lääkitystä on haettu sekä vanhoista että uusista, ja minun onnekseni useimmiten hyvän lääkärin valvonnassa.
      Kaikilla ei käy kyllä yhtä hyvä tuuri lääkäreiden kanssa, ei minullakaan aina.
      Mutta niin, tälläkin palstalla meitä pyörii monenlaisia joten ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä täällä kirjoitellaan. Jokainen meistä on kuitenkin omanlaisensa yksilö, eikä kenenkään kokemuksia kaksisuuntaisesta tai lääkityksistä kannata yleistää.
      Tsemppiä sinulle!

      • Oinaski

        Tosi ikävää,jos lääkäri ei informoinut mahdollisista pahoista iho-ongelmista.Bipo diagnoosilla saa kyseiseen lääkkeeseen erityiskorvattavuuden.Olen Lamictalia popsinut jo 9v.Annos on 600mg nyt tällä hetkellä,yleensä 400mg.Ehkä niin syviä ja pitkiä masisjaksoja ei ole ollut,kuin ennen lääkettä.En ole huomannut erityisiä sivuvaikutuksia.


      • *Insane*
        Oinaski kirjoitti:

        Tosi ikävää,jos lääkäri ei informoinut mahdollisista pahoista iho-ongelmista.Bipo diagnoosilla saa kyseiseen lääkkeeseen erityiskorvattavuuden.Olen Lamictalia popsinut jo 9v.Annos on 600mg nyt tällä hetkellä,yleensä 400mg.Ehkä niin syviä ja pitkiä masisjaksoja ei ole ollut,kuin ennen lääkettä.En ole huomannut erityisiä sivuvaikutuksia.

        Itse olen kyseista laaketta syonyt kohta 3 vuotta eika sivuvaikutuksista ole tietoakaan. Masennusjaksot ovat kadonneet kokonaan. Pahimmillaan saattoivat kestaa 6 kuukautta putkeen.


      • viirupiä
        Oinaski kirjoitti:

        Tosi ikävää,jos lääkäri ei informoinut mahdollisista pahoista iho-ongelmista.Bipo diagnoosilla saa kyseiseen lääkkeeseen erityiskorvattavuuden.Olen Lamictalia popsinut jo 9v.Annos on 600mg nyt tällä hetkellä,yleensä 400mg.Ehkä niin syviä ja pitkiä masisjaksoja ei ole ollut,kuin ennen lääkettä.En ole huomannut erityisiä sivuvaikutuksia.

        Mulle toimii ihan mahtavasti, ennen yli puolenvuoden kestäneen masennusjaksot kadonneet lähes tyystin, muutaman päivän "pikamasennuksia", jotka tosin todella kuluttavia ja äärettömän synkkiä. Ehkä enemmän psykoosin omaisia, kuin perusmasennusta. Sivuvaikutuksia mulla ei ole ollut juuri lainkaan, ainoa, minkä olen huomannut on näön "tökkiminen" aika-ajoin, eli pikaisia n. 5sek jaksja, joissa liikkuvan kuvan sijasta näen yksittäisiä "frameja" peräkkäin, eli näytönohjain laskee virkistystaajuuttaan, tai vast ;) Mutta loistava troppi, ja sopii mulle.


      • KristianPiia

        Kävin ekaa kertaa elämässäni mielenterveystoimistossa torstaina..ainoa aikomukseni oli halu jutella ammatti-ihmisen kanssa.Ainoat ihmiset elämässäni kuolivat 1.1.2011..äitini ja 2 sisarustani jäivät saatanan juopon alle!!ja ainoa mitä käteen jäi tuon "reissuni"jälkeen oli 4 reseptiä...ja Lamotrigin yksi niistä.En kyllä ymmrrä,miksi ottaisin ensiksi 2:ta onnellisuuspilsua aamulla,puolen päivän aikaan tasaavat,sitten taas ohjeiden mukaan onnellisiispilsua,sitten jo tarvis ottaa Ketipinoria nukahtamiseen...!Ja minä ainoastaan pyysin keskusteluapua....sitä en saanut koska kävin kuulemmma pahaan aikaan,kaikki lomalla ja kalenterista ei tietoa!!!Onko potilaalla oikeus kysyä lääkärin ammattitodistusta..epäilen häntä aikas pahasti.


      • On oikeus
        KristianPiia kirjoitti:

        Kävin ekaa kertaa elämässäni mielenterveystoimistossa torstaina..ainoa aikomukseni oli halu jutella ammatti-ihmisen kanssa.Ainoat ihmiset elämässäni kuolivat 1.1.2011..äitini ja 2 sisarustani jäivät saatanan juopon alle!!ja ainoa mitä käteen jäi tuon "reissuni"jälkeen oli 4 reseptiä...ja Lamotrigin yksi niistä.En kyllä ymmrrä,miksi ottaisin ensiksi 2:ta onnellisuuspilsua aamulla,puolen päivän aikaan tasaavat,sitten taas ohjeiden mukaan onnellisiispilsua,sitten jo tarvis ottaa Ketipinoria nukahtamiseen...!Ja minä ainoastaan pyysin keskusteluapua....sitä en saanut koska kävin kuulemmma pahaan aikaan,kaikki lomalla ja kalenterista ei tietoa!!!Onko potilaalla oikeus kysyä lääkärin ammattitodistusta..epäilen häntä aikas pahasti.

        Testaa muutenkin hänen osaamistaan. Ainakin tällä keskustelupalstalla pomppiva "psykiatri"-nimimerkki on epäpätevä lääkäriksi vastauksistaan päätellen. Häneltä puuttuu kognitiivinen akkomodaatio kokonaan.

        Lääkärilläsi on ainakin ADHD, kun ei kuunnellut, että haluat keskusteluapua etkä pakkolääkitystä.


      • en vaihtaisi pois!!
        viirupiä kirjoitti:

        Mulle toimii ihan mahtavasti, ennen yli puolenvuoden kestäneen masennusjaksot kadonneet lähes tyystin, muutaman päivän "pikamasennuksia", jotka tosin todella kuluttavia ja äärettömän synkkiä. Ehkä enemmän psykoosin omaisia, kuin perusmasennusta. Sivuvaikutuksia mulla ei ole ollut juuri lainkaan, ainoa, minkä olen huomannut on näön "tökkiminen" aika-ajoin, eli pikaisia n. 5sek jaksja, joissa liikkuvan kuvan sijasta näen yksittäisiä "frameja" peräkkäin, eli näytönohjain laskee virkistystaajuuttaan, tai vast ;) Mutta loistava troppi, ja sopii mulle.

        Sain elämäni takaisin Lamotriginin aloituksen jälkeen!

        Olen syönyt lamotriginia 6kk ja koko ajan menee paremmin. Muutos mielialassa oli todella nopea ja haittavaikutuksia ei ole ollut. Masennukset jotka enne kestivät viikkoja nenevät ohi alle vuorokaudessa ja hypomanioita ei ole esiintynyt. Ellen ole "tietoisesti" boostannut itseäni kofeiinilla tai valvomalla.


      • Anonyymi
        *Insane* kirjoitti:

        Itse olen kyseista laaketta syonyt kohta 3 vuotta eika sivuvaikutuksista ole tietoakaan. Masennusjaksot ovat kadonneet kokonaan. Pahimmillaan saattoivat kestaa 6 kuukautta putkeen.

        Vittuku nää ni mont vuot sit laitettu mut tuleeko tosta mitään oloja? Mulle just määrättiin 100mg lamatrigin ahistuksee ja masennuksee


    • Atza

      Mulla tuo kanssa, mutta epilepsian hoitoon. Onko muita epiä sairastavia, joilla tämä ja millä annostuksella teillä menee?

      Hyvä lääke on ollut. Ihossa ei ole ihottumaa, mutta naama kukkii niin kuin perunapelto, mutta hyvillä ihonhoito tuotteilla olen saanut hieman helpotusta rasvoittumiseen. Teinimäinen olo. =D Muuten olen kokenut vain positiivista vaikutusta verrattuna edellisiin, joista tuli masennusta ja ärtymistä. Painokin on alkanut tippumaan, mikä tässä konkurssissa on eduksi. =)

      • Masentunut bipolainen

        Mulla 2-suuntainen mielialahäiriö.
        Olen syönyt vuosia Citalopramia masennusjaksojen hoitoon.
        Nyt lääkäri määräsi Lamotriginia.
        Tällä hetkellä annostus 75mg ja käyttöä takana kolmisen viikkoa.
        Ei tunnu tehoavan kun masentaa tosi paljon. Olen itkenyt melkein päivittäin eikä töihinkään jaksaisi mennä, pakko kuitenkin. Itsemurhakin pyörii päässä... :'(
        Lisäksi lääke on aiheuttanut pieniä näppylöitä otsaan.
        Täytyy soittaa lääkärille heti huomenna ma kun vastaanotto on auki.
        Pakko nyt vaan kasata itsensä että pääsee töihin. Itkettää vaan koko ajan...


      • Masentunut bipolainen
        Masentunut bipolainen kirjoitti:

        Mulla 2-suuntainen mielialahäiriö.
        Olen syönyt vuosia Citalopramia masennusjaksojen hoitoon.
        Nyt lääkäri määräsi Lamotriginia.
        Tällä hetkellä annostus 75mg ja käyttöä takana kolmisen viikkoa.
        Ei tunnu tehoavan kun masentaa tosi paljon. Olen itkenyt melkein päivittäin eikä töihinkään jaksaisi mennä, pakko kuitenkin. Itsemurhakin pyörii päässä... :'(
        Lisäksi lääke on aiheuttanut pieniä näppylöitä otsaan.
        Täytyy soittaa lääkärille heti huomenna ma kun vastaanotto on auki.
        Pakko nyt vaan kasata itsensä että pääsee töihin. Itkettää vaan koko ajan...

        Lisään vielä edelliseen että Citalopram on kyllä toiminut hyvin.
        Lääkäri vaan sanoi että sitä ei tulisi käyttää 2-suuntaisen mielialahäiriön hoidossa, koska "buustaa" maniavaihetta. Siksi vaihdettiin Lamotriginiin.


      • MHe1970
        Masentunut bipolainen kirjoitti:

        Lisään vielä edelliseen että Citalopram on kyllä toiminut hyvin.
        Lääkäri vaan sanoi että sitä ei tulisi käyttää 2-suuntaisen mielialahäiriön hoidossa, koska "buustaa" maniavaihetta. Siksi vaihdettiin Lamotriginiin.

        Olen syönyt lamotrigiinia vuoden 300 mg aamuisin. Masennusta ei ole ollut, paitsi nyt kesällä jonkun viikkoa. Poskiin on aika-ajoin ilmaantunut jotain ihottuman kaltaista, mutta en ole ajatellut sen johtuvan lääkkeestä. Pitääpä ottaa esille seuraavalla lääkärikäynnillä.


      • Quao

        Minä sain tänään Lamotrigin ratiopharm 25 mg läåkårii sanoi että jos yhtään tulee ihon muutoksia mentävä takaisin lääkäriin,oisin kysynyt millä olo näistä tulee kun kuitenkin jatkan Efoxorin ottamista 150mg päivässä?


      • Anonyymi

        Mulla kans epiepsia hyvi n nulla toiminut oon syönyt 2007vuodesta . LUin että pitää sejottaa veteen niin nyt on mennyt tosi hyvin


    • Masentunut bipolainen

      Lamotrigin ei toimi ja tehnyt näppylöitä naamaan.
      Pitäisi lopettaa ko lääkitys, mutta mitä siihen tilalle/ koska tilalle?
      Aiempi lääkitys oli Citalopram.
      Lääkärille saa puhelinajan vasta viikon päähän, joten sattuisiko täällä olemaan lääkäriä paikalla tai henkilöä jolla ollut samanlainen tilanne??
      Hyvää hoitoa taas kunnallisella!! ****u

      • Piiskasielu

        Masentunut bipolainen, jos tarkoitat näppylöillä ihottumaa niin lääkitys heti seis ja vaikka marssit terveyskeskukseen. Se ei ole mitään 'normaalia pikku ihottumaa', joka kyseisestä lääkeaineesta tulee, vaan sen ainoa ja erittäin haitallinen sivuvaikutus joka ei hellitä vaan pahenee niin kauan kun kyseistä lääkettä syöt.

        Minulla osastolla (olin avolla) huolestuttiin jo pelkästään siitä, kun raskauden villitsemä hormonitoimintani sai ihoni kukkimaan - omaan taipumuksen akneen - ja otsa oli finnien peitossa. Eli jos eivät normaaleja näppyjä niin lääke veks ja marssit sitten vaikka päivystykseen terveyskeskukseen saadaksesi siunauksen lääkityksen lopettamiselle ettei hoitava lekuri ala jurputtamaan siitä, että menet itse lääkitystäsi säätelemään. Saattaa mennä lekurin luottamus potilaaseen ja niin edelleen...

        Mutta toivotaan nyt, ettei ainakaan niitä iho-oireita ole ja saisit tilalle jonkun toimivamman valmisteen :) Kesänjatkoja!


      • Masentunut bipolainen
        Piiskasielu kirjoitti:

        Masentunut bipolainen, jos tarkoitat näppylöillä ihottumaa niin lääkitys heti seis ja vaikka marssit terveyskeskukseen. Se ei ole mitään 'normaalia pikku ihottumaa', joka kyseisestä lääkeaineesta tulee, vaan sen ainoa ja erittäin haitallinen sivuvaikutus joka ei hellitä vaan pahenee niin kauan kun kyseistä lääkettä syöt.

        Minulla osastolla (olin avolla) huolestuttiin jo pelkästään siitä, kun raskauden villitsemä hormonitoimintani sai ihoni kukkimaan - omaan taipumuksen akneen - ja otsa oli finnien peitossa. Eli jos eivät normaaleja näppyjä niin lääke veks ja marssit sitten vaikka päivystykseen terveyskeskukseen saadaksesi siunauksen lääkityksen lopettamiselle ettei hoitava lekuri ala jurputtamaan siitä, että menet itse lääkitystäsi säätelemään. Saattaa mennä lekurin luottamus potilaaseen ja niin edelleen...

        Mutta toivotaan nyt, ettei ainakaan niitä iho-oireita ole ja saisit tilalle jonkun toimivamman valmisteen :) Kesänjatkoja!

        Lääkäri ei vastaa soittopyyntöön ja itse olen niin huonona etten jaksa lähteä mihinkään.
        Onko kenelläkään tietoa, voiko lääkettä lopettaa seinään vaikka nosto kuitenkin tehtiin vähitellen (annostus nyt 50mg), vai vähennänkö pikkuhiljaa (25mg viikottain)?
        Mitä sitten kun lopetan Lamotriginin käytön? Voinko ottaa samanaikaisesti Citalopramia?
        Alan olla jo ihan paniikissa tän asian kanssa. :´(

        Lääkärillä ei ole tähän mitään sanomista kun itse ei vastaa kiireellisenä jätettyyn soittopyyntöön.


    • Piiskasielu

      Minäkin söin Lamotrigiiniä kaksisuuntaiseen, tosin oltiin juuri päästy siihen lopulliseen annokseen (100mg), kun huomattiin että olen raskaana ja lopetettiin siihen. Eli en sanoisi että olet koekaniini :) Minulla aloitettiin tuo lääkitys osastolla ennen kuin alettiin laskea töysin hyödytöntä Citalopramia pois (silloin vuorokausiannostus oli terveyskeskuslääkärin määräämänä jo 60 mg, siis maksimi mistä ei mitään hyötyä -.-).

      Tällä hetkellä olenkin sitten lääkkeetön ja jos rupeaa menemään liian lujaa tai hitaasti, niin Remeron käyttöön. Vähän karmii kun kuitenkin olen raskaana, mutta varmasti terveempää tuo lääkitys kuin haitallisten kausien käynnistyminen taas...

      • Masentunut Bipo

        Moi!

        Sain lääkäriin yhteyden.

        Hän sanoi että jos on vaan pientä näppylää niin ei haittaa.
        Kuulemma lopetus vasta sitten jos aiheuttaa vesikelloja/ rakkuloita.

        Lasken nyt annosta 25mg ja katson pari viikkoa häviääkö näppylät.
        Sitten nosto 200mg ! *huh*
        Näppylätkin saattavat myöhemmin hävitä isommalla annoksella.

        Kuulemma alkaa vaikuttaa masennukseen vasta kun hoitava 200mg annos on käytössä.

        Tämä siis tiedoksi muillekin jos joku pohtii samoja asioita Lamotriginin kanssa. :)


      • Piiskasielu
        Masentunut Bipo kirjoitti:

        Moi!

        Sain lääkäriin yhteyden.

        Hän sanoi että jos on vaan pientä näppylää niin ei haittaa.
        Kuulemma lopetus vasta sitten jos aiheuttaa vesikelloja/ rakkuloita.

        Lasken nyt annosta 25mg ja katson pari viikkoa häviääkö näppylät.
        Sitten nosto 200mg ! *huh*
        Näppylätkin saattavat myöhemmin hävitä isommalla annoksella.

        Kuulemma alkaa vaikuttaa masennukseen vasta kun hoitava 200mg annos on käytössä.

        Tämä siis tiedoksi muillekin jos joku pohtii samoja asioita Lamotriginin kanssa. :)

        Ei se lähde se ihottuma ajan kanssa jos se siitä lamotrigiinistä johtuu, ellei sitä lääkitystä lopeta O.o Toivon mukaan lääkärisi ei sitä tarkoittanut vaan minä ymmärsin väärin...

        No, toivon mukaan auttaa :) minullakin oli tarkoitus tuon 100 mg olla lähinnä tasaava ja 'estolääkitys'. Olin silloin suht hyvässä hapessa, meinaan. Laskeutumassa hypoista, lähinnä...


      • Masentunut bipolainen
        Piiskasielu kirjoitti:

        Ei se lähde se ihottuma ajan kanssa jos se siitä lamotrigiinistä johtuu, ellei sitä lääkitystä lopeta O.o Toivon mukaan lääkärisi ei sitä tarkoittanut vaan minä ymmärsin väärin...

        No, toivon mukaan auttaa :) minullakin oli tarkoitus tuon 100 mg olla lähinnä tasaava ja 'estolääkitys'. Olin silloin suht hyvässä hapessa, meinaan. Laskeutumassa hypoista, lähinnä...

        Sitä itsekin vähän ihmettelen, mutta lääkäri ihan varmasti sanoi että ensin otan kaksi viikkoa 25mg ja jos ihottuma lähtee niin nostan uudelleen vähitellen 200mg.
        Nyt nimittäin näppylät on melkein kokonaan hävinnyt kun tiputin annostusta!
        Oli kuitenkin sitä mieltä että ihottuma poistuu kun ottaa isompaa annosta...
        Mutta mitä järkeä taas nostaa annostusta kun ihottumaa tulee takaisin...ööö..?

        Onkohan lääkärilläni ihan kaikki itselläänkään kotona...vaikuttaa kieltämättä tosi oudolle...
        No, hoitovirheitä tässä lafkassa on jo muutama tehty, joten eipä tämäkään olisi ihme.


      • tutkijatyyppi
        Masentunut bipolainen kirjoitti:

        Sitä itsekin vähän ihmettelen, mutta lääkäri ihan varmasti sanoi että ensin otan kaksi viikkoa 25mg ja jos ihottuma lähtee niin nostan uudelleen vähitellen 200mg.
        Nyt nimittäin näppylät on melkein kokonaan hävinnyt kun tiputin annostusta!
        Oli kuitenkin sitä mieltä että ihottuma poistuu kun ottaa isompaa annosta...
        Mutta mitä järkeä taas nostaa annostusta kun ihottumaa tulee takaisin...ööö..?

        Onkohan lääkärilläni ihan kaikki itselläänkään kotona...vaikuttaa kieltämättä tosi oudolle...
        No, hoitovirheitä tässä lafkassa on jo muutama tehty, joten eipä tämäkään olisi ihme.

        Kyse on siitä että ihottumasta ei ole sanottavasti haittaa, kiva vain nähdä että johtuuko ne lääkkeestä. Lääkäri tekee tutkimustyötä potilaillaan ja saa siitä lisää rahaa.


    • veeluks

      Onko lääkärisi psykiatriaan erikoistunut vai ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri? Jos hän ei ole erikoistunut psykiatriaan, ei hänen asiantuntemuksensa riitä yhtään mihinkään. Sinuna olisin hyvin varovainen. Hän ei nimittäin taatusti ota vastuuta, jos esim. joku lääkehaitta jää pysyväksi. Tuon ihottuman kanssa ei välttämättä ole leikkimistä.

      • Masentunut bipo

        On psykiatrian erikoislääkäri, nuori sellainen.
        Hemmetti kun en nyt tiedä mitä pitäis tehdä lääkityksen kanssa.
        Ei viitsisi mennä yksityisellekään kun maksaa 100€
        Ihottuma on nyt hävinnyt kokonaan kun muutaman päivän olen ottanut 25mg.


    • bipobabula

      Minulla kyseistä lääkettä on käytetty nyt reilun vuoden verran kaksisuuntaisen ja epilepsian hoitoon. Aloitettiin tosi varovasti, ettei ihottumaa tule. Aluksi avolla joka päiväinen tsekkaus, sen jälkeen viikottaisilla polikäynneillä haluttiin varmistella ihottumasta. Nostot on tehty pienissä annoksissa. Nyt määrä on 200mg, mutta tarkoitus on nostaa. Se on vain vähän jäänyt, koska ollaan jouduttu tekemään muita lääkemuutoksia. Lamotrigin sopii ainakin minulle erinomaisesti :) Tehnyt elämästä tasaisempaa. Ainut sivuoire on limakalvojen kuivuminen, mutta eipä se ole paljoakaan häirinnyt.

      • pientä huojuntaa yhä

        Joku käytti sanaa "minidepressiot" tossa aiemmin. Näin käynyt minulle: Lamotriginin alotuksen jälkeen ei yhtään pitkää (pari kk aiemmin yleensä) depisjaksoa. Nopeita ja surkeita lyhytdepiksiä kyllä tulee - ja voivat olle kyllä ihan sitä inhottavinta ja syvintä sorttia, kestävät vain päivistä-pariin vkoon.

        Tyytyväinen täytynee olla. Muiden lääkitysten tulos ihan olematon. Minulle ei voi edes depislääkkeitä kirjoittaa kun sitten tulee unettomuus ja rupeaa heittämään hypotuksen puolelle. (annos Lamoa 200 mg/vrk, ei muita jatkuvia psyykenlääkk.)


      • Ymmälläni

        Minä olen popsinut lamotrigiinia nyt puoli vuotta enkä vieläkään tiedä, auttaako se. Annoksella 200 mg mun muisti pätkii ja pahasti ja se ei taas ole hyvää muistia vaativassa työssäni kivaa. Lisäksi olen aivan vetämätön. En siis masentunut, mutta en jaksa lähteä lenkille ym. Tuntuu siis tasoittavan vähän liikaakin. Kun alensin annosta 100 mg:aan, niin iski depis. Pitää siis olla joko masentunut tai sitten täysi laiskiainen, jota ei mikään kiinnosta.


      • nuppi turtana
        Ymmälläni kirjoitti:

        Minä olen popsinut lamotrigiinia nyt puoli vuotta enkä vieläkään tiedä, auttaako se. Annoksella 200 mg mun muisti pätkii ja pahasti ja se ei taas ole hyvää muistia vaativassa työssäni kivaa. Lisäksi olen aivan vetämätön. En siis masentunut, mutta en jaksa lähteä lenkille ym. Tuntuu siis tasoittavan vähän liikaakin. Kun alensin annosta 100 mg:aan, niin iski depis. Pitää siis olla joko masentunut tai sitten täysi laiskiainen, jota ei mikään kiinnosta.

        Lääkärini (yleislääketieteen erikoislääkäri) määräsi tätä lääkettä minulle masennukseen. Tuloksena vain kurjempi olo ja itsetuhoiset ajatukset. Lääkettä piti kuitenkin vain syödä, koska todellinen vaikutus tulee esiin myöhemmin. Annos nostettiin 200 mg/vrk ja hyvä että olen vielä elävien kirjoissa. Viikolla lääkäri vaihtoi lääkkeen sertraliiniin. Tätä lääkettä en ole hakenut, kun meni pikkaisen luotto tuohon lääkäriin. Mm. sairausloma loppuu lokakuun lopussa, näin paha olo ei ole ollut kuin sairastuttuani (luovutettuani) kesäkuussa 2008, mutta silti olen neljän viikon päästä työkykyinen. Syy lamotriginin syömiseen oli mielialani tasaaminen. Se, että valvon paljon öisin ja teen mm. kotitöitä silloin (kyllä, asun yksinäni) ja se, etten halua olla juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä antaa oikeuden lääkärille määrätä kyseistä lääkettä. Lääkärini mielestä normaali ihminen haluaa olla ihmisten kanssa tekemisissä (sain nauttia siitä pian edellisessä työpaikassani aivan riittävästi), menee kymmeneltä nukkumaan ja nousee seitsemältä. Aika kohtuutonta, kun on tehnyt vuorotyötä ja iltavuoron jälkeen on ollut vasta kymmenen jälkeen kotona. Kaikki vuorotyöläiset ovat siis sairaita? No, yksi hyvä puoli: kolme vrk ilman lääkettä, masennukseta ei tietoakaan, kun on kiukkuinen kuin ampiainen. Mieliala on ainakin tasainen. Olisi kiva jo tässä vaiheessa sairautta päästä psykiatrin puheille...


    • Krommi

      Olen sairastanut kaksisuuntaista yli kymmenen vuotta ja voin sanoa kokemuksellisesti, että lääke toimii, ja vielä yllättävän pienin sivuvaikutuksin. Olen välillä jättänyt sen itse pois, niinkuin nin monet bipot tekevät, mutta joutunut nöyrtymään ja aloittamaan sen uudestaan. Se tasoittaa mielialaa, estää masennusta ja poistaa sekamuotoisen jakson ärtymystä. Sitä käytettiin alunperin tosiaan epilepsiaan niinkuin pari muutakin bipo lääkettä (Deprakine esim.) mutta on huomattu että se auttaa myös epävakaan persoonallisuushäiriön ja traumatisoituneiden ihmisten mielialajoen heilahteluun.
      Hoitavat annokset ovat yleensä 200-300mg kaksisuuntaisessa mutta jos 100mg auttaa niin hyvä niin. Tsempiä ja itse huomaat ajan kanssa jos siitä on sinelle apua.

    • erityiskorvattavuus

      "Bipo diagnoosilla saa kyseiseen lääkkeeseen erityiskorvattavuuden."

      Eipä muuten saa. Mulla ainakin tuli KELAsta vastaus että potilaalla tulee olla vaikeita psykoosijaksoja ja jotain muuta taustalla ennenkuin saa erityiskorvattavuuden.
      Harmi, sillä on tosi kallis lääke.

      • Tuiskutuuli

        Otin kerran asian esille oman lääkärini kanssa. Ei tosiaan olisi varaa maksaa lääkkeitä, joka vuosi tulee maksukatto vastaan. Psykiatrini sanoi, että et ole hullu, hän ei kirjoita lausuntoa.

        Se, että olin ekan masennukseni kanssa lähellä psykoosia, ei riitä. Siitä on aikaa 20 v. Jos olisi tuore tapahtuma, niin saisin erityiskorvattavuuden.

        Olen sairas, joka ei pärjää ilman kolmea lääkettä. Mutta en ole sairas, koska lähimenneisyydessä ei ole sairaalajaksoa (niitä on ollut 4 vuosien varrella). Käyn kerran kuussa psyk.polilla näyttäytymässä, näin on ollut jo neljä vuotta viimeisen sairaalajakson jälkeen...

        Ainakin oma lääkärini vaatii psykoosin ennenkuin lappu irtoaa. Pelkkä bipo-diagnoosi ei riitä.


      • Tuiskutuuli
        Tuiskutuuli kirjoitti:

        Otin kerran asian esille oman lääkärini kanssa. Ei tosiaan olisi varaa maksaa lääkkeitä, joka vuosi tulee maksukatto vastaan. Psykiatrini sanoi, että et ole hullu, hän ei kirjoita lausuntoa.

        Se, että olin ekan masennukseni kanssa lähellä psykoosia, ei riitä. Siitä on aikaa 20 v. Jos olisi tuore tapahtuma, niin saisin erityiskorvattavuuden.

        Olen sairas, joka ei pärjää ilman kolmea lääkettä. Mutta en ole sairas, koska lähimenneisyydessä ei ole sairaalajaksoa (niitä on ollut 4 vuosien varrella). Käyn kerran kuussa psyk.polilla näyttäytymässä, näin on ollut jo neljä vuotta viimeisen sairaalajakson jälkeen...

        Ainakin oma lääkärini vaatii psykoosin ennenkuin lappu irtoaa. Pelkkä bipo-diagnoosi ei riitä.

        Ai niin, jäi varsinainen asia kommentoimatta:

        Lamictal annos 250 mg/vrk. Ei ongelmia, tosin en oikein ole vakuuttunut tehostakaan. Pahoja masennuksia tai hypomanioita ei ole ollut aikoihin, lieviä vain, joten voi olla että lääke tepsiikin. Tai sitten jompi kumpi niistä toisista lääkkeistä.


    • Minä vaan

      Onko kenellekkään tullut Lamorginistä sellaisia oireita, että jalkojen lihakset jäykistyy koko ajan enemmän ja enemmän ? Minulla on hirvittävän jäykät jalat, enkä tiedä mistä se johtuu.

    • kompa-asiaa6665454

      Nykyään ei koe-eläimiä saa käyttää, niin ihmiset on eläinten tilalla lääketehtailla ja lääkärit on kavereina. Mitään uutta lääkettä ei ole pakko käyttää, vaikka sellaissia kirjoitettaisiinkin. Uusilla lääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, vaikka toisin kerrotaan. mm lamotrigin aiheuttaa silmänpaineen nousua ja hämärässä näkökyky heikkenee. mikäli käyttää kauemmin, voi jopa sokeutua, jotta silleen.

    • Tarkkana

      Nyt on kyllä Pakko tänne kommentoida kun itselle määrättiin lamotrigin 4kk sitten ja nyt olen vaihtamassa yksityiselle juuri ko lääkärin takia!
      Olen ollut lievästi ADHD koko ikäni ja aikuisiällä sairaus paheni. Menin psypolille hakemaan tähän ratkaisua ja diagnoosia sillä minusta oli tullut pienen tytön äiti ja halusin kykyä keskittyä lapseen ja ettei "härvääminen" aiheuta vaaratilanteita (unohdan tarkkailla lasta, jäi kerran hoitopöydälle yms sattunut kun lähtee touhottaminen lapssesta ja vaavi oli ihan pieni).
      Oon joskus saanu masennusdiagnoosin mutta se todettiin normaaliksi ahdistuneisuudeksi (oli sillon tapahtunut aika pahoja asioita) joten 4v väärin hoidettuna lopetin masennuslääkkeet ja olo oli hyvä (ei vaikutusta suuntaan ei toiseen).
      Mulla sitten suljettiin kaksisuuntainen pois masennusjaksojen puuttumisen takia ja siksi että mua ahdisti se härvääminen ja keskittymiskyvyn puute eikä mulla todellakaan ollut hyvä olla siinä tilassa.
      No sitten sovittiin että tuputetaan lamotrigin pois kerran siitä ei mitään hyötyä ole ja vahvisti ADHD diagnoosin testejen jälkeen.
      Seuraavalla käynnillä oli hän muuttanut mielensä ja nosti annoksen 150mg/vrk. Siitä tuli pahat sivuoireet mm unettomuutta, levottomuuden pahenemista, ihottumaa, vatsavaivoja jne. Noh annosta lähdettiin pudottamaan ja kun uusi aika kriitikot oli niin hän päätti antaa neurolepteja (jotka oli jtn yhdistelmiä, en edes muista mikä se toinen aine niissä oli) että niiden pitäisi lamojen kanssa yhdessä auttaa.
      Vaikutuksen piti alkaa 1-2vk mutta 2pvän jälkeen olin aamulla niin jumissa että ei ajatus juossut mihinkään suuntaan ja kun tokenin siitä oli hetmostuneisuus ja keskittymiskyvyn puute pahempaa kun ikinä. Lisäksi tuli vatsavaivat, lihasjäykkyys, suun sietämätön kuivuminen, ahdistuneisuus, parkinssonin oireet esim tärinäkohtaukset.
      Rupesin itse ottamaan asioista selvää ja nuo lääkkeet ovat hyvin pahoja ADHD potilaalle (siis molemmat ja varsinkin jälkimmäinen).
      Ensimmäisen kerran pyysin 1kk jälkeen lähetettä neuropolille jota en saanut, 3kk jälkeen pyysin potilaskertomusta jota en saanut, nyt 4kk jälkeen ja tuon viimeisen lääkekokeilun myötä mittani on täysi. Pudotan lamot pois enkä ole toisia ottanutkaan sen kahden päivän jälkeen kun pahat sivuoireet puhkesi.
      Jos en nyt saa potilaskertomustani otan yhteyttä potilasasiamieheen ja taitaa olla syytä muutenkin.
      Lääkäri ei mua kuunnellut ollenkaan missään vaiheessa, sahasi diagnoosia edes takaisin kaksisuuntasen, ADHDn ja masennuksen välissä, ei anna lähetettä eteenpäin, ei luovuta potilaskertomusta ja määrää pelkkiä vääriä lääkkeitä. Jos hän olisi jo alussa vähänkään uskonut mitä sanon ja tutustunut ADHD testien tuloksiin tältä 4kk kestäneentä hässäkältä oltais vältytty ja olisin kyennyt paremmin nauttimaan lapseni kasvamisesta. Lapsi voi hienosti eikä sen suhteen ole mitään hätää mutta olisin halunnut keskittyä katselemaan kuinka tyttö oppii uutta (mulla meni härväämisen takia ohi ensimmäinen kääntyminen, istumaan nousu yms) ja se harmittaa hirveästi. Töihinkin pitäisi palata ja nyt kun mut ylennettiin niin kyllä se jännittää miten pystyn vastuun kantamaan.
      Yksityiselle siirryn vaikka se kallista onkin.

      Näin kävi siis minulle joten olkaa tarkkoja ettette saa väärää hoitoja ja kuunnelkaa vaistojanne jos tuntuu vähänkään siltä että jokin on Pielessä

    • pipopää

      Minulle määrättiin kyseistä rohtoa depressioon, kun niitäkin tässä 2.tyypin kaksisuuntaisessa tuppaa olemaan. Kukapa sitä hypomaniaa suotta lääkitsisi - mennään ja tehdään vain :D
      50mg lähtö, jota pitäisi se pari viikkoa syödä. Sitten 200mg heti perään.. 200mg oli lääkärin mukaan vasta se annos, joka varsinaisesti olisi vaikuttava.
      Noh! Futaa vasta n.kk kulttua, joten popsitaan nyt, ja murehditaan sitten myöhemmin.
      Ja jos en aivan korrektisti lääkärin mainos-spiitsin lomasta numeroita muista; ihottuma alle promillen luokkassa ilmenevä sivuvaikutus. tjsp.
      Paskempiakin nappeja - sivuvaikutuksineen - on popsittu :P
      Propsit vaan kaikille jotka masennus-manioissaan ovat edelleen hengissä!

    • Varovaisuutta!!

      pipopää, onpa sinulla nopea nosto.... yleensä nostetaan PALJON varovaisemmin, siis hitaammin. Ihottuman riski todella nousee noin nopealla nostolla.

    • Lääkitys kuntoon

      Mulla aloitettiin kyseinen lääke toissa päivänä, menee vikkoja ja kuukausia ennen ku tietää sopiiko. Mulla on kova usko lääkkeeseen, ja toivon että tämä sopisi minulle. Mulla on taustalla kymmenen vuoden masennusputkia joihin liittyy hypoja myös. Ollut monia lääkkeitä' kokeilussa. Viimeksi olin kk sitten sairaalahoidossa kun lääkkeitä vekslailtiin niin että oli kuolema koittaa, niin paha olo oli. Nyt jo ihan ok ja toivon että Lamictali toisi elämän ilon takaisin ja psytyisin jatkamaan opintojani ja en kärsisi enää. Saan uskoa ja toivoa teiltä muilta jotka kerrotte lääkkeen toimivan teihin... Mulla ollut monia lääkkeitä ollut vuosien varrella kokeilussa... Ja toivon ettei iho-oireita ilmene, ei ainkaan vielä ole ilmaanutunut. Nyt Lamictali 25mg, kuuden viikon kuluttua 200mg. Lisänä ketipinor 500mg. Ja tarv. Levozinia 25mg. Myös pameja löytyy, joita olen säästellyt pahan päivän varalle. Nykyinen lekurini sanoi, ettei määrää kenellekään bentsoja...

      • Sellasta

        Mulla melkeen sama lääkitys tällä hetkellä... Ketipinooria 600mg ja lamictalia 200.. Pitänee kyl toi ketipinor varmaan täs vaihtaa jossain vaiheessa ku paino nousee ja kolesterooli arvot kohoo kattoon .. Muuten kyl pirun pätevä lääke.. Nyt oli tos pari kuukautta taas yks paha masennus kausi ja otin sinä aika setraliinia 200mg.. Kai tää tästä taas iloks muuttuu ku on pystynyt jo tulemaan nettiin.

        On tää hauskaa kun välillä uskoo, että tää on kaikki mun itse keksittyä..


    • suklaakakkanen

      Pakko ottaa kantaa. Minulle DOSENTTI lääkäri määräsi nimenomaan Lamictal 25mg ja nosto sinne 50mg, ei mitään oireita ole ollut, ehkä pikkaisen päänsärkyä. takani on II tyypin helvetti 10 vuotta, ja nyt minä ainakin olen ollut tähän tyytyväinen.

    • Seeprakala

      Moi!
      Mä oon syönyt Lamotriginiä varmaan parisen vuotta 50 mg iltaisin unensaantia helpottamaan. Mitään sivuoireita ei ole ollut ja olen ollut tosi tyytyväinen, kun olen kans kokeillut jos jonkinlaisia masennuslääkkeitä. Nyt ei ole ollut masennuksista tietoakaan. Ei ihottumaa, ei mitään tuollaisia....no ehkä se limakalvojen kuivuminen, mitä joku tuossa edellä mainitsikin.
      Että olen kyllä ollut tosi tyytyväinen.
      Tosin nyt on se tilanne, että voisin periaatteessa kokeilla olla ilman mitään lääkkeitä, mutta en vaan saa aikaiseksi lopettaa kun nyt menee niin hyvin.
      Olen siis aiemmin syönyt mm. moclobemidiä, zoloftia...ketipinor ei sopinut ollenkaan eikä circadil....

      • uneksija8998098098098

        mulkin toimii hyvin paitsi öisin näkee outoja unia ja ne muistaa vil hyvin kun heräät.
        ......................................................................................


    • vauhtiraksu

      Mulla ei lami ainakaan unensaantiin auta kun vaikutus just päinvastainen :)

      Ketipinoria kun otan illalla kunnon annoksen hiukka myöhempään kun lamit niin
      on jotain toiveita saada nukutuksi ennen aamuyötä :D
      Tosin ei aina auta edes tuo ketipinor jos on illasta valmiiksi normaalia virkeämpi olo...

    • Näin on näreet

      Itellä menee 400mg illassa. Ei ole tullut mitään iho-oireita kuin joillakin. Mulla menee myös seroquel prolongia 600 illassa. Masennusten ja manian ehkäisyssä todella toimiva yhdistelmä. Venlafaxiini oli vaikea kun sen kovan tehon takia meni helposti loppukeväästä manian puolella joten se lopetettiin. Joo tuo Lamotrigiinin pakkausseloste on vähintäänkin omituinen.

    • Annosten koot

      Moi!

      Sain eilen Lamictalia ohjeilla 25-50-100 mg, neljän viikon kuluessa nosto. Sain luvan aloittaa puolikkaalla tabletilla eli 12,5 mg. Olo on ollut yllättävän hyvä jo ekana päivänä. Sitä vaan, että syökö joku pieniä annoksia vai onko se jotenkin välttämätöntä nostaa esim. 25 mg:sta ylöspäin? Peruslääkityksenä tällä hetkellä Exefor 112,5 mg eli 1,5 tabl. Mulle ei ole 20 vuoden sairastamisen aikana annettu bipolaaridiagnoosia vaan masennus, vaativa persoonallisuus jne. Tää Lamictal määrättiin ahdistukseen, masennukseen, paniikkihäiriöön jne. Hyvin rajusti ailahteleva mieliala on kuitenkin kyseessä.

    • Murhanhimo

      Itse kokeilin lääkärin ehdotuksesta Lamotriginia viime marraskuusta tammikuuhun kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Annosta nostettiin viikoittain 25mg 200mg asti.
      Ensin ei ollut mitään vaikutusta, mutta siellä 150mg:n tienoilla alkoi tapahtua, noh, kauheita. Olin järkyttävän agressiivinen, minulla oli murhanhimoisia ajatuksia ja kiihdyin nollasta sataan ilman syytä. Öisin unet olivat sitä luokkaa että epäilin järjen jättäneen lopullisesti. "Mielialaa tasaavasti" se toimi siinä mielessä että minulla oli kokoajan tämä "painu vittuun silmistäni tai tapan sinut" fiilis. Ei todella sovi ihmiselle joka on asiakaspalvelutyössä... Kokeilin itsekseni olla n. 1 viikko ilman Lamotriginia ja kas kummaa - muutuin normaaliksi. Lääkärille kun vihdoin ja viimein sain ajan niin jouduin tappelemaan että suostui vaihtamaan toiseen, "kun ei ole ilmaantunut mitään ihoreaktiota, se on yleensä lopettamisen syy." No HALOO, minä käytännössä kuristin ihmisiä kun oikein vitutti!

      • hfdhfd

        Mielenkiintoista. Mullakin on jostain käsittämättömästä syystä tehnyt mieli kuristaa ihmisiä viime aikoina. Lamictalia on nyt pari kuukautta tullut vedettyä, mutta enpäs osannut yhdistää näitä ajatuksia lääkkeen käytön aloittamseen. Iho-ongelmia ei ole vielä, luojan kiitos, tullut ja toivottavasti ei tulekaan. Depressiot ovat pysyneet suhteellisen hyvin poissa, kai.


    • Remontti

      Mä sain jokin aika sitten diagnoosin 'muu kaksisuuntainen mielialahäiriö'. Olen kärsinyt kymmeniä vuosia paniikkituntemuksista ja ahdistuksista. Niihin olen saanut Bentsoja, Truxalia, Beetasalpaajia ja Sepramia. Nyt lääkityksessäni on meneillään "remontti" joka on aivan aluillaan. Aloitin juuri Lamotrigin lääkityksen, jota menee nyt alussa 25mg iltaisin. Ensimmäisenä aamuna oli aivan lievää pahoinvointia joka meni pian ohitse. Sen jälkeen ei ole sivuvaikutuksia ollut, saa nähdä sitten kun annostusta lisätään. Muutenkin sivuvaikutukset ovat täysin yksilöllisiä eikä niitä pidä yleistää. Useimmat eivät saa minkäänlaisia sivuvaikutuksia ja jos saavatkin ne häviävät kyllä jonkin ajan lääkettä käytettäessä.

    • nainen 4

      Ompa kumma kun minulle on määrätty tätä lääkettä koviin hermokipuihin , vasta alotin ei tietoo vaikutuksesta , mulla on ms johtuva kova hermokipu.vastatkaa onko kipuihin.mummu

      • MolEl

        Mulla menee tuota 150mg aamuisin ja alkuillasta sama annos.Huomannut kanssa että masennusjaksot hävinnyt.Tai ne ei kestä muutamaa päivää kauemmin.2 suuntaiseen otan tuota.Lisäksi Sertralinia 150mg aamuisin,Ketipinorin pitkävaikutteista 300mg 100mg iltaisin.


    • ainanälkä

      Hei vaan. Minulla on myös lamotrigin (Lamictal) lääkityksenä ja minulle on sopinut ihan hyvin. Minulle on vain tullut ihottumaa kaulan alapuolelle. Se alkoi yhtäkkiä ja tuntuu vain pahenevan. Se on samanlainen polttava kutiseva läikkä kuin mitä nikkelistä minulle tulee ja aivan samaan kohtaan, altistuin millä tavalla hyvänsä. Mutten ole tietääkseni altistunut nikkelille viime aikoina sen enempää kuin normaalisti. Ainoa minkä epäilin aiheuttavan reaktion on eräs sormus jonka ostin samaan aikaan kun ihottuma alkoi. Mutta sormuksen pitäisi olla nikkelitöntä hopeaa. Ja ihottuma ei ole mennyt pois vaikka lopetin sormuksen käytön pari kuukautta sitten. Olin silloin käyttäny tupla-annosta eli 400mg noin kuukauden. Joten ei se kait ole toivottavasti Lamictalista johtuvaa. Eikös tuo ihottuma leviäkin? Mutta on ollut hyvä lääke. Tosin ei toppaa maniaa jos on tulossa rankempi nousu. Pienet nousut tasaa kyllä niin etteivät juuri häiritse elämää. Masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten tasaajana on ollut toimiva. Mulla sitten on zyprexa korkeampaan nousuun ja ahdistukseen atarax koska en itse halua mitään bentsoja. Atarax toimii minulle sekä allergia että ahdistuslääkkeenä. Ihan hyvin toimii eikä tule tokkuraa niinkuin bentsoista. Yksi pieni haittavaikutus lamictalilla on. Minun silmieni on vaikea kohdistaa katse samaan kohtaan pitkäksi aikaa. Melkein kuin olisi levottomat jalat silmissäni. Pakko pyöritellä silmiä ympäriinsä koska niiden paikalla pitäminen tuntuu ikävältä. En tiedä onko muilla samaa vaivaa mutta on mainittu kyllä lääkeselosteessa yhtenä mahdollisena sivuvaikutuksena. Sen lisäksi tuntuu kuin olisi aina nälkä, mutta tästä en ole varma että johtuu lääkkeestä vai onko viimeaikainen "matalasuhdanne" syynä.

    • Kipu-akka

      Minulla on krooninen kipuoireyhtymä. Mulla on Lamotrigin määrätty kivun hoitoon.

      Olin kolme vuotta todella kipeä. Lähes sänkypotilas. Ja kovat lääkitykset. Yhdessä välissä kipulaastaritkin. Söin järkyttäviä määriä lääkkeitä ja ne taittoi vain terävimmät kivut. Ainoat kivuttomat hetket oli ne kun joutui menemään sairaalaan hakemaan oksanestiä.

      Lopulta pääsin Meilahden kipupolille. Siellä haluttiin kokeilla tätä lääkettä. Tuntui turhauttavalle, koska muhun oltiin kokeiltu jo lähes kaikkea.

      Nosto 25mg kahden viikon välein. Kunnes annos oli 200mg. Sain tiukan ohjeen tulla välittömästi lääkäriin mikäli tulee iho-oireita. Kun annos oli 125mg tapahtui jotain, mikä mullisti minun elämän. Koin ensimmäisen kivuttoman aamun vuosiin!! Se oli mahtava tunne!!

      Olen syönyt lamotrigiinia nyt neljä vuotta 200mg päivässä. Mikäli kivut tulee lääkkeen yli stressin tms. vuoksi, on varuiksi tramal. Mutta ei ole pahemmin niitä tarvinnut! Minulla tämä lääke on siis kroonisen kivun hoitoon ja toimii :)

    • Koekaniini662

      Kirjoitan tänne kun sain lamotrigiinista pahoja sivuvaikutuksia. Lääkitys oli tauolla ja oireet hävisivät, mutta palasivat kun lääkitys aloitettiin uudelleen. Oireita olivat mm.: Kovat, polttavat rintakivut, voimakkaat kivut nielussa, silmissä tuntui painetta ja kipua, verenvuotoa iholla ja alapään limakalvolla. Hiihto- ja kävelyretkillä tuli pahoja sydänkohtauksen tunteita. Lamotrigin saattaa vaikuttaa ihon ja muiden kehon epiteelien kiinnittymiseen. Itselläni irtosivat silmien kovakalvo ja myöhemmin lasiaiset. Syy-yhteys lääkkeeseen jäi epäselväksi. Lääkkeen hyöty jäi migreenin vähenemiseen. Kamalinta oli, että terveydenhuolto suhtautui sivuoireisiin väinpitämättömästi ja epäuskoisesti, suorastaan pilkallisesti. Jos saat tästä lääkkeestä sydänoireita, niin lopeta lääkitys välittömästi.

    • Anonyymi

      Onko kellään ollut lamotrigiinistä suun kuivumista? (Olen 47v, lamotrg käyttöä 1,5v sitten, nyt 250mg). Mulla on sivuvaikutuksena ilmeisesti syljenerityksen vähenemistä, joka vaikuttaa kuulemma siihen että suuta kuivaa, tämä taas aiheuttaa pahanhajuista hengitystä. Ja henki haisee, vaikka mitä purkkaa tai imeskelytablettia söisi. Hammaslääkärillä käyty (ei sen puolella ole syytä), vaikka miten huolehdin suuhygieniasta, päivittäin käytän hammaslankaakin…

      • Anonyymi

        Lisäyksenä mun kommenttiin:

        Ennen Lamotrigiiniä mulla oli essitalopraami 2v jonka annostus lisättiin kun oli edelleen keskivaikea masennus. Ilmeisesti lääkkeen nostosta tuli hypomanian oireita, sain uuden diagnoosin (bipo II).
        Sitten kun olanzapiinilla saatiin manian alas, taas alkoi masennusjakso, niin minulle määrättiin masennukseen 1,5vuotta sitten Lamotrigiinia 25mg nostaen annostusta. Tällä hetkellä otan lamotrg 250mg ja tasaajana Abilify5mg.

        Nyt mietin sellaista että mitä jos kysyisin lääkäriltä lopettaa Lamotrg (jos sitten kuivan suun ongelmat poistuisi) ja mennä pelkällä psykoosilääkkeellä (Abilify) jolla on mielialan tasaava vaikutus. Tällä hetkellä masennusjakson tuntuu olevan helpottuneen, siksi jättäisi Lamotrg pois (tätä oli kai minulle määrätty masennusjaksoon).

        Siis kysymys oli: onko kellään lamotrigiinistä (sivuvaikutuksena) suun kuivumista?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe