Sähköperämoottori

tapsa

Vanha soutuveneen perämoottori alkaa olla loppu ja olisi aika vaihtaa uuteen. Vaihtoehtona on käynyt mielessä myös sähköperämoottori, kun rannassa on latausmahdollisuus. Onko kellään aiheeseen liittyen tietoa, kokemusperäistä tai kuultua?
Siis lähinnä veneen kulkuun liittyviä eri keleillä ja painomäärillä, mikä on vauhti ja
kauanko latauksella pyörii. Vene on savolaismallinen Suomi 520 lasikuitusoutuvene, paino n.100 kg.

19

22203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuhastaja

      Seuraavat kokemukset:
      - Sähköperämoottori Yamahan pienin, mallia 12 jotain
      - Autonakku mallia Biltema 60Ah
      - Vanha lasikuitu soutuvene, aika kevyt

      Moottori on viisivaihteinen ja 3 henkilön kuormalla 2 vaihteella mennään uisteluvauhtia. Huippuvauhti 5 vaihteella ja 3 henkilön kuormalla on suunnilleen kovaa hölkkävauhtia, soutamalla samaan vauhtiin ei pysty edes lyhyttä matkaa. Syntyy jopa pienet peräaallot.
      Akku on kestänyt mainiosti parin-kolmen tunnin uistelun ja varmaan riittäisi pidempäänkin mutta rajoja ei ole etsitty.
      Teho riittää yllä kuvatusti, mutta huom; perämoottoreita saa myös tehokkaampina versioina, Yamahallakin on monta mallia. Yamaha näyttäisi olevan sama vehje kuin Minnkota.
      Asennusvinkki: Perämoottori kannattaa kiinnittää soutuveneessä sivulaitaan kuljettajan viereen, on ergonomisempaa kuin perälautaasennus.
      Suosittelen sähköperämoottoria, jos ei aja erityisen pitkiä matkoja. On meinaan niin paljon etuja polttomoottoriin:
      Hiljainen, huoltovapaa, halvempi, ei kärytä ja saastuta mainittavasti. Ainoa missä häviää on huippuvauhti.

      • Viki

        Minulla on MinnKota Endura 36. Siis työntövoima 36 lbs (16 kp) kun noissa perusmalleissa (Yamaha 12, Endura 30) 30 lbs. Kuskaa H-venettä täydellä teholla 3.1 kn pläkässä (GPS mittaus). Terhi 440 kulkee n. 4 kn ja luulisin että savolaismallinen vielä kovempaa, pitempi vesilinja, kevyempi ja kapeampi.

        Purjeveneessä 3*75 Ah akut rinnan, ainakaan 3 h huipputehon ajo ei vielä vaikuttanut vauhtiin. Arvioisin tuolla satsilla kulkevan n. 5-6 h. Nyrkkisääntönä voi sanoa virran kulutuksen amppeereina olevan sama numero kuin työntövoima paunoina (lbs).

        Uistelussa 2 tai 3 asento tehosäädöstä, riippuen tuulen suunnasta jolloin vauhti noin 2 kn (Terhi440). En ole ikinä vielä jaksanut uistella niin kauan että yksi 75 Ah akku olisi alkanut hiipumaan.

        Kalliimmissa malleissa portaaton tehonsäätö pulssimodulaattorilla, halvemmissa 5 eteen/3 taakse etuvastusten avulla. Pulssimodulaattorin etuna on se, ettei se hukkaa tehoa. Etuvastus pienentää virrankulutusta, mutta samalla lämpeää itse ja kuluttaa tehoa: sähköopin kaavat R= R1 R2 P=UI ja U=RI.

        Jos akkuna 75 Ah (sitä jaksaa vielä kannella) niin arvioisin savolaismallisen toimintasäteeksi tuolla meikäläisen vispilällä täysteholla 2*4,5 kn = 9 nM (n. 17,5 km). Toinen rinnalle, niin toimintasäde vähän yli kaksinkertaistuu (pienempi virranotto lisää laskenallista akkukapasiteettia)

        Voisinhan minä tuon Enduran myydäkin, on nimittäin suunnitelmissa tilata uusi 54 lbs moottori portaattomalla tehosäädöllä. Pikkuisen hintsu tuo 36lbs satamamanöövereissä H-veneellä, mikäli tuulta on lähellekään 10 m/s. Se on viime keväänä USAsta tilattu, tehdaskunnostettu MinnKota Endura36, pitkä riki (ei sitä savolaismalliseen tarvitse, muttei siitä ole haittaakaan, koska rikipituus on portaattomasti säädettävissä 10" - 42"), takuu päättyy ensi toukokuussa. Käytetty viime kesänä n. 20 - 30 h, naarmuton ja täysin kunnossa. Olisiko 200 lähelle oikeaa hintaa?


      • tapsa
        Viki kirjoitti:

        Minulla on MinnKota Endura 36. Siis työntövoima 36 lbs (16 kp) kun noissa perusmalleissa (Yamaha 12, Endura 30) 30 lbs. Kuskaa H-venettä täydellä teholla 3.1 kn pläkässä (GPS mittaus). Terhi 440 kulkee n. 4 kn ja luulisin että savolaismallinen vielä kovempaa, pitempi vesilinja, kevyempi ja kapeampi.

        Purjeveneessä 3*75 Ah akut rinnan, ainakaan 3 h huipputehon ajo ei vielä vaikuttanut vauhtiin. Arvioisin tuolla satsilla kulkevan n. 5-6 h. Nyrkkisääntönä voi sanoa virran kulutuksen amppeereina olevan sama numero kuin työntövoima paunoina (lbs).

        Uistelussa 2 tai 3 asento tehosäädöstä, riippuen tuulen suunnasta jolloin vauhti noin 2 kn (Terhi440). En ole ikinä vielä jaksanut uistella niin kauan että yksi 75 Ah akku olisi alkanut hiipumaan.

        Kalliimmissa malleissa portaaton tehonsäätö pulssimodulaattorilla, halvemmissa 5 eteen/3 taakse etuvastusten avulla. Pulssimodulaattorin etuna on se, ettei se hukkaa tehoa. Etuvastus pienentää virrankulutusta, mutta samalla lämpeää itse ja kuluttaa tehoa: sähköopin kaavat R= R1 R2 P=UI ja U=RI.

        Jos akkuna 75 Ah (sitä jaksaa vielä kannella) niin arvioisin savolaismallisen toimintasäteeksi tuolla meikäläisen vispilällä täysteholla 2*4,5 kn = 9 nM (n. 17,5 km). Toinen rinnalle, niin toimintasäde vähän yli kaksinkertaistuu (pienempi virranotto lisää laskenallista akkukapasiteettia)

        Voisinhan minä tuon Enduran myydäkin, on nimittäin suunnitelmissa tilata uusi 54 lbs moottori portaattomalla tehosäädöllä. Pikkuisen hintsu tuo 36lbs satamamanöövereissä H-veneellä, mikäli tuulta on lähellekään 10 m/s. Se on viime keväänä USAsta tilattu, tehdaskunnostettu MinnKota Endura36, pitkä riki (ei sitä savolaismalliseen tarvitse, muttei siitä ole haittaakaan, koska rikipituus on portaattomasti säädettävissä 10" - 42"), takuu päättyy ensi toukokuussa. Käytetty viime kesänä n. 20 - 30 h, naarmuton ja täysin kunnossa. Olisiko 200 lähelle oikeaa hintaa?

        Soittele 040-5673635, niin kyselen lisää.


      • Joakim

        Speksien mukaan tuo malli työntää paikallaan 13,6 kg ja ottaa virtaa 12 V jännitteellä 30 A. Tästä saadaan, että teho on enintään 360 W. Todellisuudessa yhden 60 Ah akun jännite laskee jo selvästi 30 A kuormalla ja tehoa on vähemmän. Potkurin, moottorin ja tehonsäädön jälkeen hyötytehoa saadaan enintään 200 W, johon kyllä normaalikuntoinen soutaja pystyy helposti hetkellisesti ja kovakuntoinen pidemmäksikin aikaa.

        200 W hyötyteho kuljettaa hyvin muotoiltua suotuvenettä ~4,5 S.

        Tuolla täydellä teholla 60 AH akusta saa irti enintään 50 AH, joten akku kestää ~1,5 tuntia. Akun varaaminen aivan täyteen kestää ainakin vuorokauden ja akku ei kestä kuin muutamia kymmeniä täysiä lataus-purku syklejä. Käytännössä akkua voi siis käyttää vain 30-80% varaustilavälillä eli käyttöaika täydellä teholla alle tunti.


      • Viki
        tapsa kirjoitti:

        Soittele 040-5673635, niin kyselen lisää.

        Soittelen kunhan varmistuu uuden tilaus. Eihän tässä kait mitään hoppukiireitä ole, jäät senkun vahvistuu.


      • vetäjä
        Joakim kirjoitti:

        Speksien mukaan tuo malli työntää paikallaan 13,6 kg ja ottaa virtaa 12 V jännitteellä 30 A. Tästä saadaan, että teho on enintään 360 W. Todellisuudessa yhden 60 Ah akun jännite laskee jo selvästi 30 A kuormalla ja tehoa on vähemmän. Potkurin, moottorin ja tehonsäädön jälkeen hyötytehoa saadaan enintään 200 W, johon kyllä normaalikuntoinen soutaja pystyy helposti hetkellisesti ja kovakuntoinen pidemmäksikin aikaa.

        200 W hyötyteho kuljettaa hyvin muotoiltua suotuvenettä ~4,5 S.

        Tuolla täydellä teholla 60 AH akusta saa irti enintään 50 AH, joten akku kestää ~1,5 tuntia. Akun varaaminen aivan täyteen kestää ainakin vuorokauden ja akku ei kestä kuin muutamia kymmeniä täysiä lataus-purku syklejä. Käytännössä akkua voi siis käyttää vain 30-80% varaustilavälillä eli käyttöaika täydellä teholla alle tunti.

        sähkömoottori on aivan lelu, jossain jollassa voi toimia mutta ei isommassa. ja uisteluun siitä ei ole, tyynellä mökin rannassa voit yrittää.


      • soutaja
        vetäjä kirjoitti:

        sähkömoottori on aivan lelu, jossain jollassa voi toimia mutta ei isommassa. ja uisteluun siitä ei ole, tyynellä mökin rannassa voit yrittää.

        Onko kokemusta, ja millaisella yhdistelmällä ja
        kelillä?


      • maihuigvduyasv
        vetäjä kirjoitti:

        sähkömoottori on aivan lelu, jossain jollassa voi toimia mutta ei isommassa. ja uisteluun siitä ei ole, tyynellä mökin rannassa voit yrittää.

        riippuen moottorista sherlock


    • Minnkota

      Hyvä valinta tuo sähkökone.Hiljainen,ei kärytä,ja
      ei tartte nyppiä.Käännät vain kahvasta liikkeelle.
      Itsellä on minnkota,työntövoimamäärää en nyt
      muista.Itsellä päijän vene.Kyllä se sitä vie
      kummasti.Käytän 60a akkua ja sillä saa uistella
      monta tuntia.Ainakin 6 tuntia menee,eikä harvoin
      kerralla kukaan niin pitkään olekaan.Täysillä
      ajattaessa,kulutus tietysti lisääntyy.Itse
      suunnittelin aurinkokennoa veneeseen.Se latais
      uistelussa hyvin,mitä kuluttaiskin.Ja maksaa
      itsensä takaisin.

    • Sähkön käyttäjä

      Sähkömoottori toimii muuten loistavasti mutta äärettömän kovassa tuulessa ei kulje, eipäse kulje kyllä soutamallakaan, mutta kannattaa ostaa sähkömoottori. Ja suunta ei ole vakaa koska moottorin alaosa on niin pieni, eli vene ei pysy niin hyvin kurssissa kuin bensa moottorilla!

    • hups!

      lisä kysymys!

      Kestääkö moottori sadetta?

      jäi moottori nimittäin veneeseen kiinni

    • pökkelö1111112132132

      hei! onko kellään tietoa sähköperämoottorista itse olen ajatellut sitä mutta olen kokematon niistä ja olisi mukavaa tietää mitä on ostamassa. jaksaisiko se liikuttaa semmoista venettä kun se on 4metriä pitkä ja paino on noin 100 kiloa ja jos jaksaa niin kuinka lujaa se kulkisi!!!!!!!!!!!!

      • heh64

        Mun Varimax 40 työntää 520 pitkää soudaria 7,2 km/h kahden hengen kuormalla. Menee siis reipasta soutuvauhtia.


      • seppoo

        minulla on 500kg purjeveneessä 130e sähkökone,työntää 50lbs.vie sellaista soutuvauhtia


      • Kiinanihme

        Suomi 420 Patriot PSA-34 100Ah akku 2 hengen kuormalla tyynellä kelillä 7,0 km/h GPS:llä mitattuna (kunnes noin 10 km:n täydellä kaasulla ajon jälkeen nopeudensäätökytkin kuumeni liikaa ja lakkasi toimimasta...)


      • Ei uskalla vääntää

        Hei! Eipä ole kovin innostunutta keskustelua. Voisikohan joku ystävällisesti neuvoa
        kuinka Sunelexe 48lbs potkurin saa irti?


    • joonasdd

      Kyselisin tuosta perämoottorin akusta, että kärsiikö akku siitä, jos sitä ei "käytä tyhjäksi" vaan laittaa sen heti ajelun jälkeen takaisin lataukseen? (eli pitääkö akku käyttää niin tyhjäksi, ettei siitä irtoa enää tehoja)

    • Kuhaatulee

      220ah deep cycle geeliakku(victron) ja vm2008 neraus moottori pelaa hienosti viikonverran :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe