Paljonko ajaa kesärenkailla?

Miten on?

Paljonko arviolta uusilla kesärenkailla ajaa (km), ennenkuin urasyvyys saavuttaa sen min 4 mm?

Itselläni on nyt alla kesäreknaat, joissa nyt juuri ja juuri 6 mm uraa ja pitäisi vielä n. 10 000 km päästä. Ei taida millit ihan riittää, joten voisi olla viisasta jo tässä vaiheessa vaihtaa uudet.

13

9268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uraa

      Onko sinulla joku erityinen syy 4 mm minimille? Kesärenkaiden lain vaatima urasyvyys on 1.6 mm, ja suosituskin on vaihtaa urasyvyyden ollessa 3 mm. Kyllähän noilla pitäis 10 000 km pystyä ajelemaan. Omat 14-tuumaiset meni vaihtoon (loppuunajettuna, pari milliä uraa jäljellä) 75 tkm jälkeen (josta puolet talvirenkailla).

    • Jouni von Kauppamatkustaja

      Tuskinpa sinä heität puolillaan olevaa röökiaskiakaan menemään, joten ole järkevä ja aja vaan renkaasi sinne 3-4 millin tietämille ja vaihda vasta sitten. Uusissa kesärenkaissa on pintaa valmistajasta riippuen n.7,8-8,5 mm. Renkaita saa kyllä ostettua keskikesälläkin. Kestävyyskilometreistä senverran, että ostin Primeraani toukokuussa-08 uudet Nokian i3 renkaat.Ajoin talvirenkaitten vaihtoon mennessä lähes tasan 12000km. Ällistyin täysin, kun huomasin, että Nokianit olivat kuluneet urasyvyyteen 3mm, eli ei niitä enää voi alle laittaa. Olen jo 50 gubbe ja ajotyylini on rauhallinen. Kilometreistä valtaosa tuli pitkänmatkanajosta ja ohjauskulmatkin säädettiin renkaanoston yhteydessä. Olen todella pettynyt Nokianien kulutuskestävyyteen.

      • vaikkei kulutuspinta olisik...

        rengas paitsi kuluu myös ikääntyy, kumiseos haurastuu ikää myöten mutta mikä olisi iän puolesta sopiva aika vaihtaa renkaat uusiin vaikkei kulutuspinnan puolesta vielä tarvitsisikaan?


      • yläikäraja
        vaikkei kulutuspinta olisik... kirjoitti:

        rengas paitsi kuluu myös ikääntyy, kumiseos haurastuu ikää myöten mutta mikä olisi iän puolesta sopiva aika vaihtaa renkaat uusiin vaikkei kulutuspinnan puolesta vielä tarvitsisikaan?

        En laittaisi yli 10v ikäisiä, tosin jotkut rengasliikkeet myyvät yli 5v ikäisiäkin uusina. Eihän ne säilössä niin kulu uin ulkona mutta silti.

        Jos rengas alkaa näyttää haurastuneelta ja ikää on yli 5v, vaihtaisin ensi tilassa uusiin.


      • ikä on
        yläikäraja kirjoitti:

        En laittaisi yli 10v ikäisiä, tosin jotkut rengasliikkeet myyvät yli 5v ikäisiäkin uusina. Eihän ne säilössä niin kulu uin ulkona mutta silti.

        Jos rengas alkaa näyttää haurastuneelta ja ikää on yli 5v, vaihtaisin ensi tilassa uusiin.

        itse en laittaisi yli viisi vuotta vanhoja renkaita mihinkään autoon, toisaalta jos ajaa vähän hyvissä olosuhteissa niin asia on toisin.

        rengasliikeissä tarkastan aina renkaista milloin ne on valmistettu ja ylivuotiset saa jäädä kauppaan. miksi ostaisin vanhoja renkaita kun uusiakin on saatavana.

        renkaan valmistusajankohta löytyy renkaan kyljestä mallia esim 2609 eli viikko ja vuosi.
        ja sen voi kysyä myyjältä jos itse ei löydä.


      • Reiska78
        ikä on kirjoitti:

        itse en laittaisi yli viisi vuotta vanhoja renkaita mihinkään autoon, toisaalta jos ajaa vähän hyvissä olosuhteissa niin asia on toisin.

        rengasliikeissä tarkastan aina renkaista milloin ne on valmistettu ja ylivuotiset saa jäädä kauppaan. miksi ostaisin vanhoja renkaita kun uusiakin on saatavana.

        renkaan valmistusajankohta löytyy renkaan kyljestä mallia esim 2609 eli viikko ja vuosi.
        ja sen voi kysyä myyjältä jos itse ei löydä.

        Talvirenkaat rupeavat menettävät pitoa kovettuessa. Itse pitäisin talvirenkailla 3v ja kesärenkailla 5v hyvänä vaihtovälinä.


    • Syntyy

      Aja renkaat lopuun.Minä ajan niin kauan et ilmat tulee pihalle.Kun ostan uudet on ne yleensä toisten vanhat.

    • ja 6mm merkki on just häipynyt

      eli kaudessa tulee n. 7000km.nokia nre

    • ajaa?

      Niin pitkään, et niiden kulutuspinta on n.2mm, Eli itelläni n. kesän verran. Vuodessa tulee kilometrejä sellaset 75000. Onneks saa verotuksessa vähentää 2 renkaat vuodessa kuluina. siihen menee yhet renkaat talvella ja toiset kesällä... (tulonhankkimiskuluja... ;-))

    • Neliraajahalvaus

      Jos uusissa kesärenkaissa on n. 10 mm pintaa ajaa niillä noin 40000, mutta olen mitannut uusista kesärenkaista 6,7 mm joilla kilometrit voivat jäädä 20000

    • cdfvcfvcb

      """" kumiseos haurastuu ikää myöten """
      Tämä ei pidä paikkaansa, renkaiden kumiseos kovenee ikääntyessään.

      • Äläviisastele

        Hauras ja kova eivät ole toistensa vastakohtia. Kova ja pehmeä ovat. Vähän riippuen materiaalista tai materiaaliseoksesta joko kova tai pehmeä voi olla haurasta. Kumiseoksista puhuttaessa yleensä kova on hauras.


    • säästöajo

      Ajakaa 2mm. Pitää vaan muistaa ajaa kaatosateella vähän hiljempaa ja välttää ajouria ettei nouse vesiliirtoon. Kuivalla pitää aivan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe