Autoni savuttaa ja syö öljyä?

Mazda 626, 1995, 1.8L

Autoni savuttaa raakasti kun käynnistää kylmänä ja syö öljyä raakasti liikaa, n. 1-2 kertaa kuussa saa lisätä öljyä.

Itse epäilen että männänrenkaat olisi kuluneet ja öljyä pääsee moottoriin, mutta tähän liittyisi kysymys että auttaisiko jos käyttäisin paksumpaa öljyä? tällä hetkellä 10W-40

16

10413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Eikö olisi mahdollista, että vika ei olisikaan männänrenkaissa vaan venttiilinvarrenkumeissa? Tuosta öljyhommelista en osaa sanoa.

      • mazda626

        Kun kerran syö öljyä ja savuttaa niin päättelin vain siitä että öljyä pääsee männänrenkaiden välistä besan sekaan ja palaa sielä pois ja savuttaa.
        Mutta en ole mikään experrtti näissä asioissa, vasta ensimmäisen autoni sain. Eli kaipa nuo venttiilitkin voisi tarkistaa sillä unohdin tuossa aloitusviestissä mainita että yksi niistä nakuttaa aikas raakasti.

        Sitten tässä vielä tuli mieleen kysymys: Mistä johtuu että auto nykii välillä pienemmällä kaasulla, voisiko sytytyksessäkin olla jotain vikaa?


    • ajettu?

      Ensivaikutelma olisi venttiilivarren kumit.
      Voi myös olla väljä kone, joka tietää hoonausta ja uusia männänrenkaita, tai pahimmassa tapauksessa porautusta ja ylikoon mäntiä..

      Öljyn vaihtaminen toiseen ei poista ongelmaa välttämättä.
      Kokeile ensin vaikka Forten tms. parannusaineita, joiden pitäisi pehmentää niitä kumeja.

      ja puristuspaine/ohivuotomittaus kertoo paljon.

      • mazda626

        Kyllä sillä jo melkein 300tkm itse sillä olen ajanut n. 8000km


      • mazda626 kirjoitti:

        Kyllä sillä jo melkein 300tkm itse sillä olen ajanut n. 8000km

        Kerran oli mulla ascona ja savutti aivan perkuleesti matka ajossa ja kaasutettaessa.Tein rempan koneeseen ja vaihtoon meni männänrenkaat, venakumet ja imuventtiilit ku olivat yläpäästä kuluneet(eivät olleet pyörineet niin kai siitä johtu).Mut kyllä loppu öljynsyönti ja savutus kuin seinään rempan jälkeen!
        Kannattaa harkita jos alat remppaa tekemään et saisko vaikka uuden koneen halvemmalla, vai kannattaisko sitten vanha huoltaa...


      • mazda626
        teru84 kirjoitti:

        Kerran oli mulla ascona ja savutti aivan perkuleesti matka ajossa ja kaasutettaessa.Tein rempan koneeseen ja vaihtoon meni männänrenkaat, venakumet ja imuventtiilit ku olivat yläpäästä kuluneet(eivät olleet pyörineet niin kai siitä johtu).Mut kyllä loppu öljynsyönti ja savutus kuin seinään rempan jälkeen!
        Kannattaa harkita jos alat remppaa tekemään et saisko vaikka uuden koneen halvemmalla, vai kannattaisko sitten vanha huoltaa...

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.


      • JanneK_69
        mazda626 kirjoitti:

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.

        v6-mallissa saattaaolla eri vaihteisto, ainakin on järeämpi kytkin. Myös vetoakselit ovat tukevammat. Eli koneen lisäksi kannattaa hommata myös nämä osat.

        Sitten saatat joutua vaihtamaan sytkän ja ruiskun ohjainboksit ja mahdollisesti konehuoneen johtosarjan.

        Niin ja pakoputkikin pitää vaihtaa, v6:ssa paksumpi. Jäähdytinkin taisi olla v6-mallissa erilainen. Saattaa tulla vielä muutakin vastaan mitä pitää vaihtaa...


      • on..
        mazda626 kirjoitti:

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.

        venttiilinvarrenkumit, jolloin syö öljyä


      • fortet

        "Kokeile ensin vaikka Forten tms. parannusaineita, joiden pitäisi pehmentää niitä kumeja."

        ei auta kun tiivisteet ovat kuluneet.


    • PC

      Minulla Mazda Forte -95. Sama juttu. Kylmäkäynnistyksessä savuttaa niin perkeleesti ja kuluttaa öljyä. Tänään huomasin että näköjään on alkanut savuttaa lämpimästä hallistakin lähtiessä. Vaihdatin itse venttiilinvarrenkumit, ilman että tehtiin koko kansiremppa. EI AUTTANUT MITÄÄN, ei sitten mitään. Tiedä sitten olisiko pitänyt tehdä koko kansiremppa...mutta nyt on myöhästä vinkua.
      Minun autolla ajettu mittarin mukaan n. 190 000...mutta on todennäköisesti tuontiauto niin kaippa se tuolla 300 000 kieppeissä pyörii.

      Oletkos tehnyt jo remppaa ja onko ollut apua?

    • wv golf 1,3l -86

      Männänrengas on entinen niin kuin kaikki muutkin on kirjoitanut

    • kkkkklokok

      Mulla oli joskus auto, johon auttoi kun laittoi paksummat öljyt.. siis ei ainakaan kuluttanut niin paljon öljyä.
      10-30 oli ne paksun öljyn arvot.

    • etjrjrt

      Jos ei halua tehdä kalliita korjauksia niin aina voi kokeillaa kaataa öljyyn jotain ainetta joka estää vuodot ja palauttaa tiivisteiden kunnon. Auttaa varmaan enemmän kun paksumpaan öljyyn vaihto.

    • Yleensä öljyhukka on vähäinen venttiline suojakumien kautta, mutta männänrenkaat tapuksesta ilmikäyvänä on varsin oleellinen. suosittelen myös kannen tiiviteen vaihtoa, myös siltä käsin öljyä voi kulkeutua palotilaan ja runsaita määriäkin.

    • nissanomistaja

      Tuohon nykimiseen pintakaasulla: omassa nissanissani oli sama ongelma ja oli jakoketju venynyt - vaihtoon meni. Ja kalliiksi tuli.

      • nissaton

        Nykii siis ei jumputa, konetta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe