Pyykkivuoron valloittaja

ulkomaalaiset..

Olimme varanneet pyykkivuoron päiviä aikaisemmin. Kellonajat ja tarvittavat koneet sekä tilat kirjattu listaan. Pyykkejä,kun ollaan viemässä,niin jonkun omat sielä vielä pyörivät ja aikaa mittarissa 30 min. Katsoimme listasta,että joku oli ottanut vuoron meitä ennen ja röyhkeästi yliviivannut omamme päälle!

Jäimme odottamaan tätä vuorojenvaltaajaa ja hän vain totesi(enganniksi,kun jostain Keniasta on..), että hänellä on pieni lapsi,jota pitää päivät vahtia. Hänen täytyi saada vuoro,joka nyt meni meidän vuoromme päälle. Henkilö ei siis kokenut tehneensä mitenkään väärin.

Kyllä siinä sappi alkoi kiehumaan,kun tumma nainen ei ymmärtänyt,että Suomessa on ihan kunnollinen vuoropolitiikka eikä toisen vuoroja mennä noin vain valtaamaan. Ei ole meidän ongelmamme,jos hänellä on lapsi. Mikä ihmeen ongelma se edes on? Tulihan se mukula nytkin mukaan pyykkitupaan.

Hoe sinä vain "that's so selfish! That's so selfish!" kukahan se itsekäs täällä on..

20

1782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei muuten opi

      Kannattaa käydä pyykkihuoneen säännöt hänen kanssaan läpi ja tarkistaa, että hän on sen ymmärtänyt kuin mitä seuraa, jos ei suostu sääntöjä noudattamaan (ilmoitukset isännöitsijälle, varoitukset jne).Hyvin monelle maahanmuuttajalle ei taatusti ole kukaan selittänyt talon sääntöjä riittävän hyvin ja sen takia voit aloittaa omalla kohdallasi puuttumalla asiaan muutenkin kuin sopertelemalla "so selfish".

      Minulla oli vastaavanlainen naapuri, jonka kanssa juttelin pyykkituvan käytöstä jonkun kerran ja lopulta vain kovaäänisesti kielsin häntä tunkemasta vuorollani pesutupaan. Toki se oli ikävää säikyttää hänet puolikuoliaaksi, mutta ongelmat pesutuvan vapaamielisestä käytöstä loppuivat siihen. En keksi muuta selitystä kuin, että naapurini on vain tottunut ymmärtämään asiat vasta kun joku on todella vihainen eli olisiko siinä se ero kulttuurien välillä, että siinä missä suomalainen koettaa pidätellä sanomisiaan jossakin muussa maassa annetaan tulla heti tuutin täydeltä? Nyt kyseinen naapurini kysyy aina kohteliaasti minulta saako tulla, jos satumme olemaan samaan aikaan pyykkituvassa.

    • Milla---

      Onko tapaus kenties Hämeenlinnassa, vai onko muillakin samoja ongelmia?

      • ulkomaalaiset..

        Että ilmeisesti muillakin samaa ongelmaa. Tätä "so selfish" lausetta soperteli Kenialainen enkä minä. Minähän en aikaani aijo kuluttaa sellaisen kanssa,joka ei suostu yhteistyöhön eikä ymmärtämään MIKSI hän ei voinut pidentää vuoroaan omani päälle. Sehän on itsestäänselvä asia.. Harvemmin nuo tummat järkipuhetta kuuntelee,vaikka kuinka yrittäisi rauhallisesti selittämään..


    • suvaitsevaisuutta

      Kyllä voisit ymmärtää naista ja antaa hänen pestä pyykkinsä silloin kun haluaa. Kun hän on kerran Keniasta asti tänne kylmään Pohjolaan tullut. Eihän heidän tarvitse tehdä töitäkään, niin miksi sitten varailla pyykkivuoroja. Voisit ottaa itse oppia hänen rennosta elämänasenteesta.

      • Miriamma

        Itse olisin niin vittumainen että keskeyttäisin pesun ja laittaisin omat pyykkini sinne koneeseen ja sen toisen pyykit minne mahtuu. Mieluiten lattialle. Ja jäisin odottamaan sen pesun päättymistä, ettei eukko tekisi samaa minulle.

        Joskus olen lukenut joidenkin kusseen niiden pyykkien päälle vitutuspäissään.

        Kannattaa kyllä selittää sille eukolle että säännöt on noudattamista varten. Ja ettei toisen pyykkivuorolle tungeta.

        Jos ei ymmärrä puhetta, niin kovemman kautta.


      • ymmärtää noin

        sanoo kiltti nainen tai mies joka antaa toisten viedä pyykkivuoroaan sanomatta sanaakaan... kyllä siitä vähemmästäkin kärttyisäksi tulee jos oma vuoro alkaa tasalta ja edellisellä on kone viel pyörimässä 45 minuuttia tai 9 minuuttia!


      • Mona-Miriaana
        Miriamma kirjoitti:

        Itse olisin niin vittumainen että keskeyttäisin pesun ja laittaisin omat pyykkini sinne koneeseen ja sen toisen pyykit minne mahtuu. Mieluiten lattialle. Ja jäisin odottamaan sen pesun päättymistä, ettei eukko tekisi samaa minulle.

        Joskus olen lukenut joidenkin kusseen niiden pyykkien päälle vitutuspäissään.

        Kannattaa kyllä selittää sille eukolle että säännöt on noudattamista varten. Ja ettei toisen pyykkivuorolle tungeta.

        Jos ei ymmärrä puhetta, niin kovemman kautta.

        Sitten vielä pesisin sen koneen 90-95'c.Mistä sitä tietää minkälaisia Satiaisia yms..siellä koneessa muhii : )Tuliaisia pesukoneesta.


    • pyykkivuoroja

      kunnioiteta. Kun olin menossa omalla vuorollani pyykkäämään (olin merkinnyt vuoroni listaan ja katsonu samalla ettei mene kenenkään kanssa päällekkäin) oli siellä kuitenkin jollakin paskaiset kamppeensa pyörimässä koneessa. Tämä tapahtui kaksi kertaa peräkkäin. Sen jälkeen en ole vuoroja varannut vaan menny pyykkäämään silloin kun pyykkituvassa ei ole ketään eikä sille hetkelle ole merkattu listaan vuoroja. Mitäpä tuota itsekään mitään varailemaan kun se on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa!

    • AbbcmsdudufyZ

      Joo, mulla meni tähän hermot entisessä talossa.
      Talo koistu ties miten kirjavista mamuista ja aina oli joku mamu pesemässä pyykkiä mun vuorolla. Suomea "eivät ymmärtäneet". Eikä englantiakaan.

      "Varattu" snan kyllä osasivat kirjoittaa, kun varasivat n. 6 tunniksi putkeen vuoroja (rajoitus oli max. 2h/pvä) kun sekään ei riittänyt niin toisten vuoroilla pesivät. Muutin pois mamujen aiheuttamien järjestyshäiriöiden vuoksi.
      Vuokran-antaja oli VVO.

      Pahimpia olivat pyykki-asioissa jotkut romanialiset. Kerran afrikkalainen mies tosin oli kyllä kohtelias pyykkituvassa, että ei ne kaikki -mutta kyllä valitettavan monet. Ehkä se on se surkuhupaisan kuuluisa "kulttuurien yhteentörmäys". Kantasuomalaisten kanssa ei tätä ongelmaa ollut. Nykyisessä talossa tiedän milloin saan omat pyykkini pestyä.

      Ps. Pesivät myös matot suoraan pesukoneiden edessä, vaikka mattopesu oli toisessa ihan huoneessaa. Siinä Siellä siSitten lattia lainehti.

    • Näytä PS korttia::

      Ja sano maassa maan tavalla

      • olisi ollut hyötyäki

        Olisi pitänyt kertoa kantansa jo vaaleissa.


    • mannet kanssa

      Pesee sukunsa pyykit. Eivät välitä vuoroista!

    • säästöä niemessä

      Vuosaaressa nämä vuoroja varaamattomat ja toisten kosteita pyykkejä pinoon mättävät suomalaisjuntit ovat pahimpia. Lieneekö hallituksen juoppojen rouvat asialla?

    • dweqxq

      Täälläkin mamuja mutta niiden kanssa on tultu ihan hyvin toimeen.
      Heimolaisia ei onneksi ole.

      Itse ottaisin kyllä pyykit ulos jos joku laittanut pesun juuri käyntiin kun olisi minun vuoro. Jäisin kyllä sitten vahtimaan että oma pesuni saa käydä loppuun saakka.

      Toisten pyykkejä on saanut kyllä pariin kertaan ottaa pois koneesta.
      Pesuhuoneessa on myös toisinaan joiden sinne jääneitä pyykkejä, keiden lienee sitten kun ei niitä monenkaan viikon jälkeen ole korjattu pois.

      Oman kaupunkini aika hyvin tuntien niin tiettyihin taloihin, alueille asutetaan selvästi aina sitä ongelmaisempaa porukkaa. Se on jännä että tietyissä vuokrataloissa ei asu mamun mamua, ei heimolaisia, ei virulaisia että kriteerit on kai vähän tiukemmat x-taloyhtiöissä että keitä sinne pääsee asumaan, hyvä näin. Uusiin taloihin ei varmaan myöskään pääse keitä tahansa.

    • Tympii

      Täällä maahanmuuttaja pesee muiden vuorolla, ei kuuntele eikä välitä säännöistä. Haukkuu rasistiksi ja huutaa. Ja mitään ei voi asialle tehdä.

    • Abdi_Omar

      Kaiki suomi rasisti paska! Minä pese pyykki ei rasisti määräys!

      • mnbvcxz6

        Painu takaisin aavikolle, somppuääliö.


    • jallajallavei

      Maassa maan tavalla, Abdi Omar. Pitää ottaa toiset huomioon. Vai onko afrikassa niin, ettei kukaan välitä?
      Vaikka sinua ärsyttäisi toiset, voit silti itse toimia sääntöjen mukaan. Te ette myöskään voi haukkua meitä rasisteiksi.
      Jos suomessa on näin kamalaa, ja jos ei huvita ottaa muita huomioon, miksi et vain palaa afrikkaan?
      Huom. Jotkut somalialaiset ovat oppineet suomen tavoille. Sinäkin voit jos alat käyttäytyä asiallisesti kuin aikuinen. Älä kiukuttele kuin pikkulapsi.

    • Anonyymi

      Ah. Vuoronvarastaja. Nyt itsellänikin on kokemusta tästä. Aikaisemmassa talossa, jossa asuin ei ollut mitään ongelmia pyykkituvan kanssa koskaan. Vuorosysteemi toimi, muut huomioitiin, pyykkitupa oli aina siistissä kunnossa sinne mentäessä.

      Nyt tässä talossa homma ei nätisti sanottuna toimi. Pyykkitupa on aina aivan karseassa kunnossa sinne mentäessä, millon on roskia ympäriinsä, jonkun puoliksi syödyt eväät pitkin pöytää, likaisia astioita, pyykkipulverit ja hiekat pitkin lattiaa vaikka tuvassa on parikin harjaa lattian lakaisuun jne. Nukkasihdit putsaamatta. Ihmiset ei nouda pyykkejään, vaan niitä makuutetaan viikkotolkulla kuivaushuoneessa tukkimassa telineet.

      Ja kirsikkana kakun päällä: pyykkivuorovaras. Siis kunnon kusipää. Oli tullut varaamallani vuorolla pesemään omia pyykkejään ja kun huomautin asiasta, tuli vaan selitystä, miten hänen täytyi saada pestä pyykkinsä juuri sillä hetkellä. "Ehdit varmasti pestä omat pyykkisi". Ai että pisti vihaksi. Sillä hetkellä kaduin etten ottanut ämmän pyykkejä koneesta ja nakannut suoraan roskiin, vaan vaivauduin odottamaan että kone pysähtyy ja ajattelin huomauttaa asiasta. Eihän tuommoiset ihmiset opi. Oikein huvittuneena siinä naljaili ja sepitteli.

    • Anonyymi

      Oma pesukone. Ei ongelmia. Meillä oli varauskirjan varastaja. Aika kekseliästä, vai mitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe