terveysasema/vuodeosasto

Kainuun malli

Ajattelinpa tälle palstalle kirjoittaa muutaman rivin eräästä seikasta joka askarruttaa Kuhmon arv..../tarkoitan terveys-aseman ja vuodeosaston touhuilua.
Jouduin tässä muuan viikko taaksepäin läheiseni kanssa tilanteeseen jossa hänet piti viedä ambulanssissa päivystykseen ja lääkäri suositti osastohoitoa. No siinä nyt ei kummallista ollut mutta ne jälkimainingit: Kuhmon osastolla on täyttä joten pitäisi lähteä Sotkamoon tai Suomussalmelle.

Se ei oikein passannut meille ja läheiseni kimpaantui sen verran että sanoi lähtevänsä sen tien kotiinsa. Mutta ---- kas kummaa - yllättäen siellä olikin paikka osastolla vapaana. Vissiin sillä välin joku pääsi kotihoitoon (illalla ? ). Ja kun osastolle mentiin - luulin että käytäväpaikalle otetaan ylipaikalle, mutta mitä vielä, oli ihan tyhjä huonepaikka odottamassa.

Tekee siis mieli kysyä, keitä varten nämä niin sanotut "täydet vuodepaikat" pidetään siellä varattuna? Ilmeisesti laitapuolen kulkijoita, joita kyllä hyysätään ja tehdään kaikki heille niin valmiiksi. Varmaan iltarukouksenkin yökkö lukee.

Vai varataanko niitä tietty kiintiö jos kuntayhtymän johtoportaasta joku sairastuu, niin pitää olla vuodepaikka?

Tämä ei ole ainoa kertoa josta nyt omakohtaisesti sain kokemuksen, olen kuullut pari muutakin samanlaista juttua. Aivan yllättäen sieltä löytyykin vapaa paikka kun vain on tiukkana eikä antaudu tähän "ambulanssiralliin" - siinä on se homman ydin ehkä. Halutaan kuntayhtymän ambulansseille, todella hienoille autoille ajoja yötä päivää.

Tiedän ettei tähän vastaa kukaan kuntayhtymän henkilöstöstä koska aihe on niin arka että omalla nimellään tässä ei voi esiintyä, seuraavan kerran voisi se vuodepaikka olla vaikka siinä ulko-oven vierustalla - tarkeneehan nyt kesäyön nukkua taivasallakin...

Niin ne on kummallisia nämä Kainuun maakunta-kuntayhtymän koukerot ettei niistä selviydy tavan kansalainen mitenkään ilman "isoäänistä omaista". Kertokaahan muutkin, oletteko kokeneet samaa. Mielenkiinnolla odottelen.

12

4671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sotkamossa oli sydäntalvella semmoinen ongelma, että vuodepaikat olivat täynnä juoppoja. Ehkäpä Kuhmossa on nyt helteiden aikaan sama homma ja ovat päästäneet jonkun hanttapulin jatkamaan ryyppäämistään.

    • aika erikoista

      Usein on myös sellainen tilanne, että Kajaanista saatetaan tuoda kajaanilaista potilasta Kuhmon tk:n osastolle, josta viimeinen paikka on varattu tälle kajaanilaiselle potilaalle. 10 minuuttia tämän jälkeen kuhmolaiselle ei enää olekaan omalla osastolla tilaa ja hänet siirretään Kajaaniin. Matkalla voivat sitten ambulanssit nostaa Sotkamon kohdalla toisilleen kättä ja ihailla tätä logistiikkaa.

      • "rumbassa ollut"

        Ihn hyvä asia että tälläisestäkin asiasta annetaan palautetta. Minä olen muutoin ollut tyytyväinen kuhmolaisena Kuhmon TA:n palveluihin; varsinkin tämä labra-ajanvaraushomma netin kautta. Voi varata ajan itselleen sopivaksi jos on enää jäljellä ko. päivälle. Mutta ei tarvitse sen entisen kaavan mukaan lähteä aikaisin "jonottamaan".
        Puhelinpalvelusta en sitten olekaan niin tyytyväinen, ei tahdo oikein läpi päästä aamuisin ja helpoiten näyttää homma pelaavan kun menee paikan päälle jos asustelee taajaman liepeillä.
        Itselläni on kokemus tästä ambulanssirallista kun menin päivystykseen tässä muutamia kuukausia taaksepäin, lähetettiin ambulanssissa KAKS:iin, jossa saikin sitten pikku huoneessa makoilla ja odotella tuloksia. Lopulta tohtori tuli pikaisesti kertomaan, että tarvitsette osastohoitoa mutta KAKS:n sisätautiosastot on täynnä ja he nyt kartoittavat tilannetta muista paikoista, onko se sitten Puolanka vai Suomussalmi (Kuhmo oli kuulemma "täysi jo") - samoin Sotkamo.
        Onneksi kuitenkin kävi niin hyvin että jouduinkin Kajaanin pääterveysaseman akuuttivuodeosastolle. Ja ambulanssi tuli noutamaan sinne. Seuraavana päivänä tilani meni huonommaksi että jouduttiin kyyditsemään minut päiv.pkl:lle ja vietin siellä tarkkailussa sen yön. Aamulla jällleen ambulanssi kyyditsi takaisin sinne mistä tulin - pääterveysasemalle. Siellä vierähti lähes viikko. Sen jälkeen taksilla Kuhmoon ja olin onnellinen.

        Siitä paikasta voin kyllä antaa 10 pistettä arvosanaksi, en ole moista palvelua saanut missään sairaalassa - varsinkin se iltapala joka oli kuin ravintolassa - tultiin kysymään "mitä haluatte iltapalaksi" - käytävällä oli kärryt ja oli tarjolla kaikkea mahdollista. Aivan toista kuin esim. KAKS:n iltapala joka on yleensä sämpylä ja tee jugurtti pyydettäessä.

        Olen kiitollinen niille sairaanhoitajille jotka juoksevat tukka putkella hoitamassa potilaita ja vielä jaksavat olla ystävällisiä ja pyrkiä toteuttamaan toiveita jos mahdollista.

        Jaksamista kaikille hoivatyössä työskenteleville, teette arvokasta työtä!


      • Tutkija Tappura
        "rumbassa ollut" kirjoitti:

        Ihn hyvä asia että tälläisestäkin asiasta annetaan palautetta. Minä olen muutoin ollut tyytyväinen kuhmolaisena Kuhmon TA:n palveluihin; varsinkin tämä labra-ajanvaraushomma netin kautta. Voi varata ajan itselleen sopivaksi jos on enää jäljellä ko. päivälle. Mutta ei tarvitse sen entisen kaavan mukaan lähteä aikaisin "jonottamaan".
        Puhelinpalvelusta en sitten olekaan niin tyytyväinen, ei tahdo oikein läpi päästä aamuisin ja helpoiten näyttää homma pelaavan kun menee paikan päälle jos asustelee taajaman liepeillä.
        Itselläni on kokemus tästä ambulanssirallista kun menin päivystykseen tässä muutamia kuukausia taaksepäin, lähetettiin ambulanssissa KAKS:iin, jossa saikin sitten pikku huoneessa makoilla ja odotella tuloksia. Lopulta tohtori tuli pikaisesti kertomaan, että tarvitsette osastohoitoa mutta KAKS:n sisätautiosastot on täynnä ja he nyt kartoittavat tilannetta muista paikoista, onko se sitten Puolanka vai Suomussalmi (Kuhmo oli kuulemma "täysi jo") - samoin Sotkamo.
        Onneksi kuitenkin kävi niin hyvin että jouduinkin Kajaanin pääterveysaseman akuuttivuodeosastolle. Ja ambulanssi tuli noutamaan sinne. Seuraavana päivänä tilani meni huonommaksi että jouduttiin kyyditsemään minut päiv.pkl:lle ja vietin siellä tarkkailussa sen yön. Aamulla jällleen ambulanssi kyyditsi takaisin sinne mistä tulin - pääterveysasemalle. Siellä vierähti lähes viikko. Sen jälkeen taksilla Kuhmoon ja olin onnellinen.

        Siitä paikasta voin kyllä antaa 10 pistettä arvosanaksi, en ole moista palvelua saanut missään sairaalassa - varsinkin se iltapala joka oli kuin ravintolassa - tultiin kysymään "mitä haluatte iltapalaksi" - käytävällä oli kärryt ja oli tarjolla kaikkea mahdollista. Aivan toista kuin esim. KAKS:n iltapala joka on yleensä sämpylä ja tee jugurtti pyydettäessä.

        Olen kiitollinen niille sairaanhoitajille jotka juoksevat tukka putkella hoitamassa potilaita ja vielä jaksavat olla ystävällisiä ja pyrkiä toteuttamaan toiveita jos mahdollista.

        Jaksamista kaikille hoivatyössä työskenteleville, teette arvokasta työtä!

        Mitäs se kepulainen kansan valitsema edustaja Sotkamon Timo Korhonen tekee tuolla edsukunnassa? Puhukaa ongelmista hänelle. Hän on tämän epäonnistuneen Kainuun maakuntamallin arkkitehti, Paavo Lipposen jälkeen.
        Siis täysmätä systeemi,uskokaa jo päättäjät. Säästöjä ei tule palveluja yhdistämällä,vaan palvelut huononevat entisestäänkin.


      • Anonyymi
        Tutkija Tappura kirjoitti:

        Mitäs se kepulainen kansan valitsema edustaja Sotkamon Timo Korhonen tekee tuolla edsukunnassa? Puhukaa ongelmista hänelle. Hän on tämän epäonnistuneen Kainuun maakuntamallin arkkitehti, Paavo Lipposen jälkeen.
        Siis täysmätä systeemi,uskokaa jo päättäjät. Säästöjä ei tule palveluja yhdistämällä,vaan palvelut huononevat entisestäänkin.

        Huonokuntoista äitiäni kuljetettiin ympäri Kainuuta, kuhmon tk:ssa oli paikat täynnä, sitten keskussairaala täynnä myös, joten hänet vietiin Suomussalmelle.

        Lääkäri keskussairaalasta soitti Kuhmoon ja ihme, sieltähän paikka löytyi heti.
        Kuka näistä paikoista vastaa?


    • melkoisesti, kun

      luen tätä.
      Tämä ihminen, joka on kirjoittanut tuon viestin ei ole koskaan työskennellyt hoitajan työssä eikä tiedä millaista työtä Kuhmon terv.asemalla tehdään.
      Jotenka..jätetäänhän tämä teksti omaan arvoonsa. Henk.kunta siellä TA:lla, olkaa ylpeitä tekemästänne työstä siellä. Näitä ihmisiä riittää, jotka valittaa! Mutta onneksi te jaksatte silti hymyillä ja hoitaa.

      Nämä kunnon kansalaiset eivät aina muista, ettei ihmisiä voi luokitella huonompiin ja parempiin. Se ei ole mikään syy jättää ihmisiä hoitamatta, edes niitä huonompi osaisia!
      Ja nuista tyhjistä huoneista, kävitkö kaikki huoneet katsomassa, oliko ne kenties ylikuormitettu?!:)

      • apua tarvinnut

        Kyllä minulla on ainakin hyvät kokemukset saamastani palvelusta. Minulle sattui pieni tapaturma ja enhän minä hädissäni muistanut, ettei illalla kahdeksan jälkeen ole enää tk-lääkäripalvelua vaan olisi pitänyt mennä Kajaaniin. Soitin ovikelloa ja ei aikaakaan kun kaksi hoitsua kipitti ilmeisesti osastolta auttamaan ja neuvomaan mitä seuraavaksi tehdään, Tarkastivat tilanteen ja tekivät alkuhoidon ja tilasivat kyydin Kajaaniin. Olen erittäin kiitollinen näille tyttösille jotka oman työnsä ohella jaksoivat ja auttoivat pahimman yli. Halaisin jos tavattaisiin, kovasti kiitoksia ettette käännyttäneet ovelta ja työntäneet taksiin, ansaitsette kiitosta ja voimia töihin. Kiitos


      • kuhmon.....
        apua tarvinnut kirjoitti:

        Kyllä minulla on ainakin hyvät kokemukset saamastani palvelusta. Minulle sattui pieni tapaturma ja enhän minä hädissäni muistanut, ettei illalla kahdeksan jälkeen ole enää tk-lääkäripalvelua vaan olisi pitänyt mennä Kajaaniin. Soitin ovikelloa ja ei aikaakaan kun kaksi hoitsua kipitti ilmeisesti osastolta auttamaan ja neuvomaan mitä seuraavaksi tehdään, Tarkastivat tilanteen ja tekivät alkuhoidon ja tilasivat kyydin Kajaaniin. Olen erittäin kiitollinen näille tyttösille jotka oman työnsä ohella jaksoivat ja auttoivat pahimman yli. Halaisin jos tavattaisiin, kovasti kiitoksia ettette käännyttäneet ovelta ja työntäneet taksiin, ansaitsette kiitosta ja voimia töihin. Kiitos

        terveyskeskuksen vuodeosastolla on ihan asiallinen palvelu ,se joka on saanut huonoa kohtelua niin katsokoon itteesä peiliin, minulla ei ole ainakaan pahaa sanottavaa vuodeosaston henkilökunnan palvelualttiudesta.sen sijaan poliklinikalla on skarppaamisen paikka kun huonokuntoinen potilas pyrkii hakemaan apua.


    • Äiti on sairas

      Perhana, meinasi loma mennä pilalle ja kaljat jäädä juomatta, kun äiskä piti viedä lääkäriin. Suuri kiitos Kuhmon terveydenhoidolle. Äiti on hoidettu ja kaljat on juotu. ps. huutajat vaietkoon, kyllä ne kaljat tulee juotua, vaikka vähän myöhemmin.

    • Toinen tyytyväinen

      Ihmettelen suuresti ihmisten ajattelumallia asian suhteen. Kenelläkään valittajalla ei varmaan ole käynyt mielen vieressäkkään se, että osastolta saattaa vapautua vuodepaikka siinä tapauksessa jos joku potilas vaikka sattuisi illan aikan kuolemaan. Eihän sieltä kaikki automaattisesti kotiin kävelevänä pääse. Itse olen aina saanut hyvää palvelua niin osastolla, poliklinikalla ja labrassa. Jaksamista vaan kaikille hoitajille, jotka jaksavat tehdä töitä hymy suunpielessä valittajista huolimatta.

    • Anonyymi

      Osastolla saattaa huone/vuodepaikka vapautua vaikka aamukolmelta joka voidaan siivoilun yms jälkeen ottaa käyttöön vaikka puoliviideltä. Terv hoitsu

    • Anonyymi

      Pääseekö mannet, tummat ja mustat ollenkaan hoitoon vai syrjitäänkö heitä tässä? Tv. Huolestunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe