Lentokoneen putoaminen??!

ja SikaInfluessa...

...mietityttävät. Olen kerran käynyt kanarialla, jolloin en juurikaan pelännyt sitä, että lentokone putoaa. :( kävi kyllä mielessä.

Nyt varattiin matka kreikkaan, ja oon pelänny vähän että se kone putoaa ja me kuollaan ja mä en nää enää ikinä isää, äitiä, veljee, miestäni.... En ketään! Tää pelko tuli matkan varaamisen jälkeen. En haluaisi perua sitä tuommoisen takia

Lentoyhtiö on thomascookairlines, ja se sai minut epäluuloiseksi.. en ole kuullut siitä ennen... huoh! kun lentoyhtiöltä tuli kirje, jossa luki jotain että ''kohta istut lentokoneessa..yms''. siinä oli myös kohta ''airbus''... En tiedä mistä johtuen, mutta se sana sai kylmät väreet melkeimpä ja huonon fiiliksen... Oikeesti APUA! nyt oon vaan aatellu kaikkee kauheeta, tai siis sitä että se kone putoo

tietty ku se yks kone putos ni vaikuttaa asiaan..

ja sit sikainfluessa. pelkään että saan sen, joudun eristykseen, ja kuolen siihen. :(

WHAT IS WRONG WITH ME?!!!! :((((((( oonko tulossa hulluks

(huh.. huomasin että asiasta avautuminen helpotti ees vähä..)

19

4559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä yhtiö

      kumma kun puhutaan lentämisestä niin ihmisiä alkaa jännittämään,vaikka varmasti turvallisin tapa siirtyä paikasta toiseen.itse pidän thomas cookia parempana yhtiönä kuin finnairia,palvelu pelaa ja ostokset paljon edullisempia kuin finskillä

    • ölköslkökss

      Airbusin markkinaosuus kaupallisessa massa-ilmailussa on n. puolet. Toinen suuri valmistaja on Boeing.

      Lentäminen on verraten turvallinen matkustustapa, onnettomuusia on harvoin, joten konevalmistajien nimet jäävät helpolla mieleen, varsinkin, kun niitä ei kovin montaa ole.

    • Lentopelko

      Samaa mietin minäkin kun lähdimme reissuun. Meillä oli vielä useampi lasku ja nousu, lentoajat olivat pitkät. No, toki kun kone tärisi välillä niin tuli mieleen että kohta tämä kone päätyy syöksykierteellä maahan/mereen. Koskaan et voi tietää milloin mitäkin elämässä tapahtuu. Viime aikoina kun on vielä ollut pari ikävää tapausta.
      Sanoisin että pelko on ihan terve reaktio, ei ihmisen "kuuluisi" olla yläilmoissa, mutta on kehitetty tapa jolla se mahdollistuu. Linnuille, lepakoille, hyönteisille jne. se on luontainen keino siirtyä paikasta a paikkaan b. Kannattaa käydä katsomassa tilastoja, se voi rauhoittaa...

    • julianax

      pelkosi on aivan ymmärrettävää. thomas cookin koneet vanhoja
      airbusseja, huollot retuperällä, paljon läheltäpiti tilanteita, jos
      ilmailusivuja lukee. itse kerran lensin, enkä toista lentoa tee.
      lentäviä ruumisarkkuja.

      • leilaq

        Verrataanpa lentokoneonnettomuuksia auto-, mopo-, tai pyöräilyonnettomuuksiin. Ei ole mitään pelättävää, todennäköisyys on edelleen häviävän pieni. Todennäköisemmin jäät kävelyllä ollessasi auton alle, tai vaikka vedät ruokaa tehdessäsi vahingossa veitsellä valtimot auki. ihan tosissaan, elämää ei ole tehty pelkäämistä varten, eikä kannata siis tuhlata elämää siihen. Jos pelkäät lentämistä, samalla logiikalla sinun tulisi pelätä kaikkea muutakin. Sama pätee sikainfluenssaan. jos se tulee, se tulee, ei se ainakaan pelkäämällä jää tulematta. Pese käsiä, äläkä pistä sormia suuhun. Tuo ohje pätee muutenkin ulkomailla. Elä elämääsi täysillä, ja nauti matkasta. Niin minäkin teen. Positiivinen asenne auttaa. Olen sen huomannut huiman 15-vuotisen elämäni varrella.:) Mutta matkailukokemuksia silti runsaasti, ja lentämistä sitäkin enemmän.


      • ymmärrettävää

        Minäkin menin sillä lentoyhtiöllä aivan kamala! yhtäkkiä ne vaan kuulutti että salama iski koneeseen ja että koneessa on pieniä teknisiä ongelmia sitten valot sammuivat ja olin paniikin partaalla. Sitten kuulutettiin
        että olemme pahoillamme valoijen teknisistä ongelmista siitä siis oli vain kyse!


      • lentsikka134
        ymmärrettävää kirjoitti:

        Minäkin menin sillä lentoyhtiöllä aivan kamala! yhtäkkiä ne vaan kuulutti että salama iski koneeseen ja että koneessa on pieniä teknisiä ongelmia sitten valot sammuivat ja olin paniikin partaalla. Sitten kuulutettiin
        että olemme pahoillamme valoijen teknisistä ongelmista siitä siis oli vain kyse!

        Oho aika pöhköä säikytellä! Itte en kammoksu koneita , tai tiettyjä yhtiöitä ,mutta kun kone kääntyy niin se on kamalaa.


    • tuomas tietää lentämisestä

      lentokone voidaan oikeastaan jakaa maallikolle kahteen osioon: runko (johon kuuluu matkustamo, ohjaamo, siivet ja peräsin) ja moottorit.

      Osa joka "lentää", on juuri tämä staattinen runko. Moottorit vain antavat sille riittävän nopeuden, jotta siiven yläpinnalle muodostuu riittävä alipaine koneen kiskomiseksi taivaalle. N. 2/3 nostovoimasta tulee juuri siiven yläpinnasta.

      Jos nyt esim. moottorit sammuisivat lennon aikana, konetta voi lentää normaalisti niin kauan, kun sillä on riittävästi nopeutta. Tällöin nopeutta voidaan ylläpitää laskemalla nokkaa alaspäin vain pari astetta, ja sitten liu'utelleean alaspäin pikkuhiljaa ja laskeudutaan johonkin. Tämä muuten tapahtuu normaalistikin AINA laskeuduttaessa: ohjaajat pistävät moottorit tyhjäkäynnille ja kone "liitää itsekseen" alaspäin kohti kenttää.

      Nopeus on juuri tärkein tekijä koko lentämisessä. Oikeastaan mikään mittari ohjaamossa ei ole niin tärkeä kuin nopeusmittari (mittaa ilmanvirtausta siiven yli): kone lentää tasan niin kauan, kun nopeus on testatun sakkausrajan yläpuolella, olivat moottorit sitten päällä tai vaikka irronneet koko koneesta.

      Turbulenssi ei myöskään riko konetta. On olemassa esimerkki siitä, kuinka iso jumbo (B747 matkustajakone) putosi 90 asteen kulmassa (suoraan alas) kierteellä alas. Lisäksi ohjaajat kiskoivat koneen pitkän "taitolento-osion" jälkeen vaakalentoon suurilla g-voimilla. Koneesta repeytyivät osittain ohjauslaippoja, mikä on yllättävän pieni vaurio sellaisista kuormista puhuttaessa (kone oli täynnä matkustajia).

      Valitettavasti tahtoo olla, että suurin osa onnettomuuksista johtuu ohjaajien virheistä tai virhearvioista. Juuri tämä sakkausnopeuden alittaminen on melko yleinen syy tuhoon johtaneissa onnettomuuksissa, joissa useimmiten voidaan syyttää ohjaajia virheestä.

      Ison matkustajakoneen sakkausraja on yleistettynä n. 230 km/h-luokkaa. Tämän alle ei siis ole syytä päästää nopeutta putoamaan. Muuten kone pysyy ilmassa lähes varmasti, sillä kiinteässä rungossa harvoin tapahtuu sellaisia muutoksia, että kone joutuisi hallitsemattomaan tilaan.

      • tuomas tietää lentämisestä

        Täällä aika hyvä pätkä 737 sakkaamisesta. Näkyy hienosti siiven yläpintaan kiinnitetyistä narunpätkistä milloin nopeus laskee liikaa ja "pito" siiven yläpinnalta häviää.

        http://www.youtube.com/watch?v=a4V8W31YwTQ


      • ...

        Lentokoneen nopeus tulee lentokoneen kärjessä olevista pito-putkista muute hyvä ;)


    • 90809

      Sikaflunssaa en pelkää mutta lentämistä kyllä!
      Silti lennän ja aion lentää, jos haluan matkustaa niin on lennettävä! :)

      Mä en oo koskaan "rentona" nousun aikana enkä lennon aikana, vasta kun aletaan laskea
      korkeutta niin mä "rauhotun". Alan näkeen maata ja voin keskittyä siihen että kohta ollaan maankamaralla.
      Jotenki se vaan hirvittää niin paljon että ollaan 10km korkeudessa ja jos rymistään alas nii sillon kyllä
      henki lähtee. Se että miltä tuntuu jos pudotaan ja kaikki on paniikissa, on ihan kauheaa ajateltavaa!!
      Koska jos kone tippuu niin on kyllä hyvin pieni mahdollisuus jäädä eloon, se tekee lentämisestä pelottavampaa kuin esim. bussilla matkustamisesta. Ihan totta, oon kuitenki maan pinnalla ja se rauhottaa.

      Ja mun mielestä ihan pienetki tärinät koneessa on aivan kauheita. Tosin viimeksi kun lensin wienistä helsinkiin ei ollu ainootakaan ilmakuoppaa eikä mitään ongelmaa, se helpottaa nyt.
      Joulukuussa lennot aasiaan, saa nähä. Perillä kuitenki oottaa se ihanuus, täytyy vaan yrittää rentoutua ja lakata pelkäämästä. Helpommin sanottu kuin tehty, tsemppiä!!

    • Tytsy-99

      Mekin ollaan varattu matka Kreikkaan, ja muakin vähä pelottaa et se kone putoo D: Varsinki ku katoin eilen sen elokuvan lento-onnettomuudesta, mikä tapahtui syyskuun 9. päivä vuonna 2001..

      Olin viimeks ite lentokoneessa vuonna 2011. Menin jollain ihan kummallisella lentokoneella, joku ihan tuntematon mulle. Ei onneks tapahtunut mitään, ei tärinää eikä mitään. Taisin itseasiassa jopa nukahtaa xD Ja sieltä tuli pienestä 'tv':stä piirrettyi tunnin ajan nniin niitä katsellessa aika meni kyl nopeesti. Mut kuitenki, silloin en aristanut korkeita paikkoi ollenkaan. Nykyään jos meen jonnekki korkeelle ja katon äkkiä alas niin saatan säikähtää niin et melkeen horjahdan taaksepäin. :-/

      Me mennään Finnairilla sit seuraavaks. Jännittäähän se, mut kuitenki, nehän tarkistaa ne koneet aina ennen lähtöä, ja niitä koneita seurataan sieltä valvomoista, mm niiden lentoreittejä yms. Ja jos tulisi huiono sää niin sekin tiedettäisi. Kuitenkin, jos aikoo lentäjäksi aikoo niin siin on muuten paljon opiskeltavaa eikä sinne ketä tahansa päästetäkään.

      Ja muutenkin, ei kannata pelätä sen takia. EI kannata.

      • mariska3

        Aivan oikein, ei kannata pelätä. Todennäköisyys onnettomuudelle on todella pieni.
        Joka vuosi lennetään miljoonia lentoja, ja Ilmakuljetusliiton IATAn tilastojen mukaan maailmassa tehtiin esim vuonna 2010 lentäen yli 2,4 miljardia lentomatkaa!!

        Lainaus yle:

        "Lentoyhtiön valinnalla on merkitystä. Kaikki 21 lento-onnettomuutta vuonna 2012 sattuivat sellaisille lentoyhtiöille, jotka eivät kuulu kansainväliseen ilmakuljetusliittoon IATA:an. IATA:n hyvät tilastot perustuvat siihen, että IATA auditoi jäsenlentoyhtiöitään säännöllisesti parantaen näin niiden jo ennestään hyvää turvallisuustasoa.

        Suosi myös vanhoja perinteisiä lentoyhtiöitä, sillä suurin osa onnettomuuksia tapahtuu pienille paikallisille, melko tuntemattomille, usein melko nuorille, lentoyhtiöille. Esimerkiksi 22% maailman kaikista onnettomuuksista tapahtuu Afrikassa, vaikka lentoliikenteestä on siellä vain 3%. Pohjois-Amerikka ja Eurooppa ovat puolestaan turvallisimpia alueita lentää."


    • Turum Poik

      Älä tuota termiä AirBus ihmettele, se on Englantia air=ilma bus=linja-auto eli suomeksi se meinee ilma linja-auto eli tommonen "sanaleikki" sanaleikki jossa meinataan "pientä" lentokonetta, jossa on toisella puolella konetta 2 riviä penkkejä ja toisella 2... eli ihan kuten (maa) linja-autossa

      Joo, tilastot sanoo että lento-onnettomuudessa on pienein mahdollisuus kuolla... tottakai on, koska harvat lentää joka päivä, jotkut ei lainkaan.

      Esim poikaystäväni on 23v eikä ole ikinä ollut lentokoneessa, hänen riski kuolla on ollut siis 0% itse olen taas 26v, ja ollut koneessa ehkä joku 60 eri kertaa, mun riski on ollut varmaan jo jotain yli 10%

      Samalla "tilastonikkaroinnilla" olisi esim. kuumailmapallolla lentäminen kaikkein turvallisinta... moni ei koko elämänsä aikana ole kuumailmapallossa ;)

      • tietämätönolehiljaa

        Täyttä paskapuhetta että sinun mahdollisuus kuolla lento-onnettomuudessa olisi yli 10%, jos olet lentänyt vain 60 kertaa!! En tietenkään voi tietää millä ja miten olet lentänyt, mutta jos arviosi koskee kaupallista lentoliikennettä, eivätkä kyseiset lentoyhtiöt ole lentoturvallisuusvirastojen ns. mustalla listalla, on arviosi päin hevon persettä!


      • otsikkoooo
        tietämätönolehiljaa kirjoitti:

        Täyttä paskapuhetta että sinun mahdollisuus kuolla lento-onnettomuudessa olisi yli 10%, jos olet lentänyt vain 60 kertaa!! En tietenkään voi tietää millä ja miten olet lentänyt, mutta jos arviosi koskee kaupallista lentoliikennettä, eivätkä kyseiset lentoyhtiöt ole lentoturvallisuusvirastojen ns. mustalla listalla, on arviosi päin hevon persettä!

        Onko nyt niin vakavaa jos joku tuntematon arvioi jonkun prosenttiluvun vähän väärin? ;)


    • enaiolentää

      Minä en aio astua lentokoneeseen milloinkaan, vaikka sitten työpaikka menisi sen takia. Jään sentään henkiin vaikka työpaikka menisikin.
      Jos sattuu lentäjäksi taas joku itsemurhakandidaatti, terrori-isku, tekninen vika tms. niin se on varma kuolema kun sieltä taivaalta tippuu.

    • Tieto.on.valtaa

      Jos töidtä kotiin tullessasi maantiellä vastaan tulee autolla 200km tunnissa ajava itsemurhakanditaatti, ei sinulla ole paljoakaan tehtävissä. Btw: nuo tilastot perustuu lennettyihin kilometreihin, eit siihen, montako ihmistä ja plajonko lentäen menee. Eli luvuissa on suhteutettu nua jutskat.
      P.S. Tuolle 10 prosan chaanssi-jäbälle, mahdollisuutesi joutua lento-onnettomuuteen 60 reittilennolla Finnairilla tai jollain muulla länsimaisella yhtiöllä, vaikkapa reittiväliä Helsinki-Tokio, on noin 0,0000005. Oikeasti, kyse on miljoonasosista.

    • Anonyymi

      Terveisiä vuodelta 2023. Onkohan ap jo kuollut siinä lento-onnettomuudessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe