Toimeentulohakemus hylättiin, miten maksan vuokran ja laskut?

Nyt tuli paha tilanne

Terve, olen ollut sairauspäivärahalla vuoden, sairauspäivärahaoikeus päättyi 30.06.2009, työkyvyttömyyseläke vireille 03.06.2009.

Tälle työkyvyttömyyseläkepäätöksen odotusajallehan haetaan työttömyyskorvausta, näin tein.

Työttömyyskorvays myönnettiin heinäkuulle, kaikki hyvin, MUTTA:

10 päivän omavastuuaika.

Heinäkuulle tuloikseni sain vain 205 euroa, koska työkkärirahan jakso päättyi siten että maksuun tuli heinäkuussa vain 10 päivän työkkäriraha.

Shokki, mutta vain hetken, päätin hakea toimeentulotukea, hain heinäkuulle ja elokuulle samaan syssyyn.


Itse olen hyvin riippuvainen jokaiselle kansalaiselle lakisääteisestikin kuuluvasta perusosasta noin 400e, koska asumistuen jälkeen jää vuokraa maksettavaksi 60 euroa, lisäksi luottolaskuja noin 200e/kk, netti 25/kk, puhelin noin 30e/kk, ruokaan olen budjetoinut itselleni 2-3 euroa/pvä, joka itselleni on täysin OK.


Pelottavan kirjeen sain sitten sosiaalitoimesta maanantaina.

Hakemus hylätty, tulot ylittää menot. Normiylijäämä.


Sossuissa olivat laskeneet, että kesäkuulta minulle jäisi yli peräti 580 euroa.

Sain kesäkuussa sekä toukokuun että kesäkuun päivärahoja 1050 euroa.

Päivärahat tulevat AINA takautuvasti. Eli olen siirtänyt laskujeni eräpäivät vastaamaan tätä käytäntöä, eli koska saan jokaisen kuun vuokraan tarvittavat varat vasta kuun puolessa välissä niin eräpäivänikin olen siirtänyt siten.

ELI sosiaalitoimi laski minulle tulot oikein kesäkuulta, MUTTA ei huomioinut että tottakai maksan kesäkuun rahoista KESÄKUUN menoni, vuokran, laskut yms.

Sosiaalitoimi ei kuitenkaan halunnut tätä ymmärtää, vaikka tiliotteistahan kaikki näkyy, että kesäkuun rahat on mennyt kesäkuun laskuihin.

Tietysti, JOS olisin tiennyt etukäteen tällaisesta käytännöstä, olisin voinut säästää ruokarahoista 100-200e jatkoon, mutta empä osannut tällaista päätöstä odottaa, kun oletin että se 400 tai edes 300 tulisi joka kuukausi. Kyllä kuukauden aina syömättäkin voi olla, mutta laskut haluan maksaa. Nyt kävi mahdottomaksi, koska:

Heinäkuuhun lähdettäessä rahaa 0e.

Kuun alussa asumistuki, joka ei riitä vuokranmaksuun, maksoin sillä tuella kuun alussa aina erääntyvän laskuni, muutama kymppi ruokaan kaurahiutaleet, perunat yms.

Odottelin työttömyyskorvausta jolla maksaisin kaikki loput laskut.

Tuli vain tynkä työttömyyskorvaus, lakisääteinen omavastuuaika 10 pvää=ei korvausta.

205e sain rahaa heinäkuun 27.pvä, jolla pitäisi maksaa vuokra, sekä kaikki loput laskut. Syömistä turha edes ajatella.

Päätin säästää tuon rahan, ja odottaa ELOKUUN asumistukea, jotta saisin HEINÄKUUN työttömyyskorvauksen tyngällä&ELOKUUN asumistuella maksettua yhdessä HEINÄKUUN vuokran joka tuolloin 2 vkoa myöhässä jo.

Kaikki loput laskut jäi rästiin, luottolasku 200e, vakuutus, 2 lääkärilaskua, puhelin, netti ja yksi 27 euron kurssimaksu.

Syy:

Heinäkuulle vuokranmaksun jälkeen 205-60e= 155e rahaa hoitaa 300 euron laskut.



Tietenkin toimeentulotukihakemus vireille, kun työttömyyskorvausta vain 10 päivältä sain heinäkuussa.

Hylkäsivät sitten kesäkuun tulojen perusteella, ja jättivät kesäkuulta huomioimatta vuokramenot yms muut laskut KOKONAAN!

Yleensäkin tieni on päättymässä tähän, että kesäkuu sotkettiin mukaan, en osannut ollenkaan odottaa, hain heinäkuulle tukea kun ei rahat riitä 300e laskuihin ja 100 e budjetoitu ruokaan, eli perusosa pitäisi saada.

250e jäin siis miinukselle heinäkuussa, eli rästiin jäi laskut, koska laskuihin varatulla summalla hoidin vuokran pois.

Nyt elokuussa olisi laskut hoidettava ja vuokra jää siis maksamatta!

Hain myös elokuulle toimeentulotukea.

Hylätty.

Syy:

Normiylijäämä.

Se raha, jonka katsoivat minulta jääneen KESÄKUUSSA yli, heidän mielestään riittää myös ELOKUULLE kattamaan elokuun menot!!!

Minun HEINÄKUUN tuloni:

205e, josta maksettava 60e omavastuu vuokrasta koska asumistuki ei kata koko vuokraa.

HEINÄKUUN TULOT 155e!

Perusosa 417e Helsingissä-155e on miinusta 262!

Eli miinusta HEINÄKUUSSA 262 euroa, SOSIAALITOIMI laski minulle että HEINÄKUUSSA TULONI 1273 EUROA asuistukineen!

Koska laskivat kesäkuun tulot HEINÄKUULLE!


Ja kaikki ilmeisesti LAIN mukaan!


Tällä perusteella myöskin ELOKUUN tuki hylätty, koska Heinäkuun tuloni KESÄKUUN tulojen perusteella on niin suuret, että laskivat minulle elokuulle ylijäämää 835 EUROA!



Rahaa en ole nähnytkään heinäkuun 1. päivä lähtien, kun noilla asumistuilla ja 205 euron ainoa raha mikä tullut sen jälkeen, olen maksanut 2 pientä laskua ja heinäkuun vuokran!

Jostain sitten pykälien mukaan repivät minulle virtuaalirahaa joka näkyy papereilla ja päätöksissä, mutta MITEN maksan laskut ja VUOKRAN nyt, kun TULONI ovat VAIN asumistuki!


Meinaan homma vielä paheni eilen...


Valion työttömyyskassa oli antanut päätöksen eläkkeestä, olen nuori ihminen joten eläke tulee olemaan muutamia euroja!

Työttömyysturva HYLÄTTY 1.7.2009 alkaen.

Jatkuu->

19

8435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt tuli paha tilanne

      Jatkuu, työttömyysturva jota olivat jo alkaneet maksaa, HYLÄTTY Valion eläkepäätöksen takia, aikovat periäkin takaisin tuon 10 päivän ainokaisen rahan jonka sain heinäkuussa!

      ASIA OK, varmasti pykälien mukaan, MUTTA, koska eläke tulee olemaan vain muutamia euroja, olen ollut 8 vuotta työssä, mutta nuoren ikäni takia ei eläke ole kertynyt joten joudun hakemaan KELASTA kansaneläkettä!

      TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEN oli tarkoitus tukea IHMISTÄ JOKA VASTA ODOTTAA ELÄKEPÄÄTÖSTÄ!

      JOUDUN NYT SIIS ODOTTAMAAN ELÄKEPÄÄTÖSTÄ, MUTTA EN SAA ELÄKEPÄÄTÖKSEN ODOTTAJILLE KUULUVAA TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHAA, KOSKA HYLKÄSIVÄT SEN TUON TYÖPAIKAN ELÄKEPÄÄTÖKSEN TAKIA!

      MYÖS SOSIAALITOIMI hylännyt KESÄKUUN TULOJEN PERUSTEELLA sekä HEINÄKUUN, että ELOKUUN!!!!! hakemuksen KOKONAAN!!


      Eli tuloni tällä hetkellä VAIN ASUMISTUKI, JOKA SEKÄÄN EI KATA EDES KOKO VUOKRAA!!!

      Ruuasta ei ole pula, MINÄ selviän pienellä, teen kaikki pienet ruokani itse ei haittaa!

      Mutta KAIKKI laskut jäävät nyt hoitamatta, MITÄÄN TULOA MINULLE EI ole myönnetty nyt MISTÄÄN!

      Voiko joku auttaa mitä teen nyt???


      Eikö toimeentulon pitänyt auttaa jos ihminne on hädässä?

      Ainoa auttaja on nyt kääntänyt selän, mitä teen?

      Jos ilmoitan vuokranantajalle (iso firma), että maksan sitten kun pystyn, mutta miten reagoivat kun ei KELASSAKAAN osattu sanoa kuinka kauan päätöksessä kestää???


      Toimeentulotuki hylkäsi, olen ollut kirkkoon yhteydessä myös, eivät kyenneet auttamaan vuokrassa, kuulemma liian paljon avuntarvitsijoita nyt!

      Eli olenko vaarassa menettää nyt vuokra-asunnon jossa olen asunut 7 vuotta, menettää luottotiedot sen takia, että SOSIAALITOIMI hylkäsi YHDEN ainoan kuukauden pyyntöni saada kaikille ihmisille kuuluva peruosta tai edes osa siitä???


      Karmea tilanne, enkä tiedä mitä teen nyt!!!!!



      Työttömyyskorvaus evätty, eläkepäätöstä ei ole kelassa tehty, toimeentulotukihakemus evätty, viimeinen tuloni ollut asumistuki tälle kuulle jolla maksoin osan VIIME kuun rästissä olleesta vuokrasta!


      Leipäjonosta saan kyllä leipää en nälkään kuole, MUTTA pitkään hallussa olleeni asunto on uhan alla mennä alta vaikka oon elänyt koko elämäni kunnollisesti, ei rikosrekisteriä, ei koskaan luottotiedot menneet, laskut hoidettu ajallaan jne........

      Kadulleko nyt joudun vai selviänkö "vain" ulosotolla??



      Mitä kannattaisi tehdä?


      Huomenna kävelen keskustaan viemään valituksen toimeentulotukipäätöksestä, mutta nekin päätökset kestää, ja onko mitään takeita että edes pyörtäisivät päätöstä....




      Mitä kannattaisi tehdä? Kirkkokaan ei pystynyt auttamaan.

    • tässä...

      Siis, tulisi tietää ennalta sossun kiemurat , jotta ei syntyisi yllätystä, kuten sinullekin kävi.

      Viisaus lähtee siitä, että toimeentulotukea on ryhdyttävä anomaan hyvissä ajoin, ennen siirtymävaihetta ja saada siitä myös päätös. Vaikka tietäisikin, että ei saa toimeentulotukea ennen varsinaista toimeentulotuen tarvetta. Tällä tavalla varmistaa sen, että tietyn kuukauden tulot on jo huomioitu tuloksi. Sitten kun koittaa se oikea toimeentulotuen tarve seuraavana kuukautena, niin sossu ei voikkaan laskea tuloksi jo huomiotuja tuloja.

      Se kun tuppaa olemaan niin, että sossu "viilaa" linssiin 1. hakemuksessa (ainakin toimeentulotuen hakijan kannalta ajateltuna) ja laskee 1. hakemuksessa tuloiksi mitä ihmeellisimpiä tuloja.


      • Nyt tuli paha tilanne
        petu_67 kirjoitti:

        Kyseessä näyttää olevan täysin väärin ja virheellisesti toteutettu vyörytys. Asiassa kannatta tehdä oikaisuvaatimus kaikilta kuukausilta. Todennäköisesti asian joutuu kuitenkin lisäksi viemään hallinto-oikeuteen.
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/avustaja.html


        [email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

        Jälkiviisaus ei nyt auta. Nyt on hätä, luulin että sosiaalitoimi auttaisi. Kun sosiaalitoimi hylkäsi, luulin pärjääväni taistellen tuon yhden kuukauden hyppäyksen läpi, säästäisi kaikessa että saa rästit maksettua vaikka ensi vuoden puolella jos ei tänä syksynä saisi kaikkea maksettua.



        Mutta...hylkäsivät myös sen ainoan tulon työttömyyskorvauksen, ja kun sosiaalitoimisto hylännyt jo valmiiksi molemmilta kuukausilta niin mitä tehdä.

        Nyt haen siis oikaisua, ja yritän saada sähköfirman, asuntofirman, puhelinfirman, nettifirman ja muut laskunmaksuja saavat ymmärtämään että on ehkä tehty virheitä ja saattaa mennä kuukausia ennen kuin saan nyt rästiin kertyvät laskut hoidettua?

        Kesäkuulta ja elokuulta nyt tulee laskuja rästiin, joita pitäisi sitten hoitaa niillä rahoilla mitä jää mahdollisesti syys- tai lokakuusta asti myönnettävästä toimeentulotuesta yli?

        Tulee mielenkiintoista, kun ei tule olemaan rahaa edes 1e/pvä ruokaan. Koska laskut haluan hoitaa ekaksi AINA.

        Vähän pelkään, että syyskuussakaan ei tule kun ehkä tynkä toimeentulotuki, koska hylkypäätöksessä lukee, että laskennallista ylijäämää on elokuun lopussa 140 euroa.


        Kesäkuulta olisi siis pitänyt heidän mukaan jäädä rahaa heinä, elo, syyskuullekkin..ei kai vaan lokakuullekkin...??? Toivottavasti ei niin....kun olisivat höppänät huomioineet että onhan mulla kesäkuussakin laskuja maksettavana ja sillonkin täytynyt ELÄÄ!


        Mitä luulette että käy, menetänkö vuokrakämpän?


      • välillä ....
        Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        Jälkiviisaus ei nyt auta. Nyt on hätä, luulin että sosiaalitoimi auttaisi. Kun sosiaalitoimi hylkäsi, luulin pärjääväni taistellen tuon yhden kuukauden hyppäyksen läpi, säästäisi kaikessa että saa rästit maksettua vaikka ensi vuoden puolella jos ei tänä syksynä saisi kaikkea maksettua.



        Mutta...hylkäsivät myös sen ainoan tulon työttömyyskorvauksen, ja kun sosiaalitoimisto hylännyt jo valmiiksi molemmilta kuukausilta niin mitä tehdä.

        Nyt haen siis oikaisua, ja yritän saada sähköfirman, asuntofirman, puhelinfirman, nettifirman ja muut laskunmaksuja saavat ymmärtämään että on ehkä tehty virheitä ja saattaa mennä kuukausia ennen kuin saan nyt rästiin kertyvät laskut hoidettua?

        Kesäkuulta ja elokuulta nyt tulee laskuja rästiin, joita pitäisi sitten hoitaa niillä rahoilla mitä jää mahdollisesti syys- tai lokakuusta asti myönnettävästä toimeentulotuesta yli?

        Tulee mielenkiintoista, kun ei tule olemaan rahaa edes 1e/pvä ruokaan. Koska laskut haluan hoitaa ekaksi AINA.

        Vähän pelkään, että syyskuussakaan ei tule kun ehkä tynkä toimeentulotuki, koska hylkypäätöksessä lukee, että laskennallista ylijäämää on elokuun lopussa 140 euroa.


        Kesäkuulta olisi siis pitänyt heidän mukaan jäädä rahaa heinä, elo, syyskuullekkin..ei kai vaan lokakuullekkin...??? Toivottavasti ei niin....kun olisivat höppänät huomioineet että onhan mulla kesäkuussakin laskuja maksettavana ja sillonkin täytynyt ELÄÄ!


        Mitä luulette että käy, menetänkö vuokrakämpän?

        #
        Mitä luulette että käy, menetänkö vuokrakämpän?
        #

        Optimistinen arvioni , että et menetä vuokrakämppääsi, jos liität tämän keskustelun toimeentulotkihakemukseesi/-valitukseesi sekä vuorranantajallesi.

        Mitä tulee vielä tulojen vyörytykseen kuten Petu havaitsi, niin tulojen vyörytys on aina oleva se ongelma, että kun saa tuloja kuutautena 3, niin sossun mukaan ne ovatkin tuloja kuukaudelle 4. Kuitenkin käytännössä kuudauden 3 tuloilla tulisi kattaa kuukauden 2 vuokra (velkaisen tapauksessa).

        Minun mielestä tällaiset vuokranmaksuongelmat ja rahansaanti- johtuvat paljolti siitä, että palkka maksetaan jälkikäteen ja vuokra maksetaan etukäteen.

        Epäsynkrooni todellisten rahavarojen käyttöä varten on siis synnytetty.
        Sitten kun sossu vielä sotkee asiaa, niin eihän synkrooniin rahavarojen suhteen synny koskaan.

        ///
        Niin, olin Ruotsissa työssä 1980-luvun alkupuolella. Ruotsissa ei tuolloin syntynyt viranomaisten välillä hankausta rahan suhteen, vaan koko systeemi huolehti siitä, että rahat (vaikkakin pienet rahamääriltään) riittivät siihen vaiheeseen, kun siirryttiin työstä työttämäksi taikka työttämästä työlliseksi - taikka sitten eläkkeelle riippumatta siitä, mistä tilasta tullaan.

        Normi taattiin ilman sossujen kommervenkkejä - kuten nyt Suomessa näyttää olevan.

        Mutta tällä nykyisellä venkuloilla Suomessa sossu säästää. Toki riippuu paikkakunnasta, millaiset säännöt sossun virkailijoille ylemmät virkamiehet ovat "säätäneet".


      • mahdollista,,
        Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        Jälkiviisaus ei nyt auta. Nyt on hätä, luulin että sosiaalitoimi auttaisi. Kun sosiaalitoimi hylkäsi, luulin pärjääväni taistellen tuon yhden kuukauden hyppäyksen läpi, säästäisi kaikessa että saa rästit maksettua vaikka ensi vuoden puolella jos ei tänä syksynä saisi kaikkea maksettua.



        Mutta...hylkäsivät myös sen ainoan tulon työttömyyskorvauksen, ja kun sosiaalitoimisto hylännyt jo valmiiksi molemmilta kuukausilta niin mitä tehdä.

        Nyt haen siis oikaisua, ja yritän saada sähköfirman, asuntofirman, puhelinfirman, nettifirman ja muut laskunmaksuja saavat ymmärtämään että on ehkä tehty virheitä ja saattaa mennä kuukausia ennen kuin saan nyt rästiin kertyvät laskut hoidettua?

        Kesäkuulta ja elokuulta nyt tulee laskuja rästiin, joita pitäisi sitten hoitaa niillä rahoilla mitä jää mahdollisesti syys- tai lokakuusta asti myönnettävästä toimeentulotuesta yli?

        Tulee mielenkiintoista, kun ei tule olemaan rahaa edes 1e/pvä ruokaan. Koska laskut haluan hoitaa ekaksi AINA.

        Vähän pelkään, että syyskuussakaan ei tule kun ehkä tynkä toimeentulotuki, koska hylkypäätöksessä lukee, että laskennallista ylijäämää on elokuun lopussa 140 euroa.


        Kesäkuulta olisi siis pitänyt heidän mukaan jäädä rahaa heinä, elo, syyskuullekkin..ei kai vaan lokakuullekkin...??? Toivottavasti ei niin....kun olisivat höppänät huomioineet että onhan mulla kesäkuussakin laskuja maksettavana ja sillonkin täytynyt ELÄÄ!


        Mitä luulette että käy, menetänkö vuokrakämpän?

        saada aikaa päätöksen tehneelle virkailijalle, niin voisitte yhdessä rauhassa katsoa tilannetta; pääsisit selvittämään maksusi ja kertomaan mitä olet milläkin rahalla maksanut - samalla selvittäisit nämä eläke ja työmarkkinatukikiemurasi


      • Nyt tuli paha tilanne
        mahdollista,, kirjoitti:

        saada aikaa päätöksen tehneelle virkailijalle, niin voisitte yhdessä rauhassa katsoa tilannetta; pääsisit selvittämään maksusi ja kertomaan mitä olet milläkin rahalla maksanut - samalla selvittäisit nämä eläke ja työmarkkinatukikiemurasi

        Juu, yritän saada yhteyden aamulla ainakin sosiaalitoimeen.


      • tiedän
        Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        Juu, yritän saada yhteyden aamulla ainakin sosiaalitoimeen.

        Välttämättä huono asia ei ole ottaa yhteyttä tuohon julkishallinnon asiantuntijaankaan. Lähetä hänelle päätös ja valtakirja niin hän voi paremmin saada sossun ymmärtämän, että on tullut tehtyä moka.

        Ainakin minua hän pystyi auttamaan.


      • .......
        Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        Juu, yritän saada yhteyden aamulla ainakin sosiaalitoimeen.

        tässä tilanteessa sinun juuri kannattaa ottaa yhteys sosiaalitoimistoon ja jopa julkishallintoon ja selittää tilanteesi. Käy paikalla tapaamassa sosiaalityöntekijäsi, jotta siellä ymmärretään että sinulla on oikeasti hätätilanne.

        Kyllä heidän vähintään sinun vuokrasi ylijäävä osa pitäisi maksaa.

        Ilmeisesti olet vain jättänyt hakemuksen, etkä ole henkilökohtaisesti ollut yhteydessä, joka saattaa joskus ollu deal-breaker.


      • Nyt tuli paha tilanne
        ....... kirjoitti:

        tässä tilanteessa sinun juuri kannattaa ottaa yhteys sosiaalitoimistoon ja jopa julkishallintoon ja selittää tilanteesi. Käy paikalla tapaamassa sosiaalityöntekijäsi, jotta siellä ymmärretään että sinulla on oikeasti hätätilanne.

        Kyllä heidän vähintään sinun vuokrasi ylijäävä osa pitäisi maksaa.

        Ilmeisesti olet vain jättänyt hakemuksen, etkä ole henkilökohtaisesti ollut yhteydessä, joka saattaa joskus ollu deal-breaker.

        siitä olla haittaa jos valtuutan juristin hoitamaan asiaa tai että asia menisi oikeuteen?


      • Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        siitä olla haittaa jos valtuutan juristin hoitamaan asiaa tai että asia menisi oikeuteen?

        Omien kokemusteni ja asiakkailtani saamani palautteen pohjalta uskallan sanoa, että yleensä kun rohkenee lähteä tt-tukiasioissa valittamaan niin tuon jälkeen kohtalo kummasti paranee. Kunnat eivät halua saada oikeudesta päätöksiä joissa heidän todetaan toimineen virheellisesti. Tämän vuoksi usein henkilö jonka tiedetään olevan ns. valitusherkkä saa usein "pehmeämmän" kohtelun kuin sellainen joka vain mukisematta tyytyy osaansa.


        [email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net


      • Nyt tuli paha tilanne
        petu_67 kirjoitti:

        Omien kokemusteni ja asiakkailtani saamani palautteen pohjalta uskallan sanoa, että yleensä kun rohkenee lähteä tt-tukiasioissa valittamaan niin tuon jälkeen kohtalo kummasti paranee. Kunnat eivät halua saada oikeudesta päätöksiä joissa heidän todetaan toimineen virheellisesti. Tämän vuoksi usein henkilö jonka tiedetään olevan ns. valitusherkkä saa usein "pehmeämmän" kohtelun kuin sellainen joka vain mukisematta tyytyy osaansa.


        [email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

        Laitoin valituksen menemään lautakuntaan. Mielenkiinnolla odottelen heidän näkemystä.

        Kirjoitin valitukseen, että vien asian hallinto-oikeuteen,mikäli lautakunta ei päätöstä muuta, syynä niin vaikeaan tilanteeseen joutuminen.

        Kiitokset Petrille ja muille vastanneille, inspiroitte minua kirjoittamaan ehkä astetta selkeämmän, painavamman, ja asiallisemman valituksen.


      • ihmeissäni
        petu_67 kirjoitti:

        Kyseessä näyttää olevan täysin väärin ja virheellisesti toteutettu vyörytys. Asiassa kannatta tehdä oikaisuvaatimus kaikilta kuukausilta. Todennäköisesti asian joutuu kuitenkin lisäksi viemään hallinto-oikeuteen.
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/avustaja.html


        [email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

        saain tt-tuki päätöksen ,anoin elo-syyskuulle. liitin mukaan heinäkuussa saamani hulppean palkkatodistuksen 750e sis lomarahan, kelan korvaukset jne. nettotuloni 1242. Anoin että lomakorvauksia vyörytettäisiin muille kuukausille koska olen toimeentulotukiriippuvainen, nyt on elokuun vuokra maksamatta ja lomarahat käytetty. Miten menetellä, soitanko vaiko teenkö kirjallisen valituksen. Hylkäsivät samantien syyskuun hakemuksen kun eivät tiedä tulojani, vvaikka olin liittänyt mukaan alustavan palkkalaskelman.


      • eräjorma3
        Nyt tuli paha tilanne kirjoitti:

        Jälkiviisaus ei nyt auta. Nyt on hätä, luulin että sosiaalitoimi auttaisi. Kun sosiaalitoimi hylkäsi, luulin pärjääväni taistellen tuon yhden kuukauden hyppäyksen läpi, säästäisi kaikessa että saa rästit maksettua vaikka ensi vuoden puolella jos ei tänä syksynä saisi kaikkea maksettua.



        Mutta...hylkäsivät myös sen ainoan tulon työttömyyskorvauksen, ja kun sosiaalitoimisto hylännyt jo valmiiksi molemmilta kuukausilta niin mitä tehdä.

        Nyt haen siis oikaisua, ja yritän saada sähköfirman, asuntofirman, puhelinfirman, nettifirman ja muut laskunmaksuja saavat ymmärtämään että on ehkä tehty virheitä ja saattaa mennä kuukausia ennen kuin saan nyt rästiin kertyvät laskut hoidettua?

        Kesäkuulta ja elokuulta nyt tulee laskuja rästiin, joita pitäisi sitten hoitaa niillä rahoilla mitä jää mahdollisesti syys- tai lokakuusta asti myönnettävästä toimeentulotuesta yli?

        Tulee mielenkiintoista, kun ei tule olemaan rahaa edes 1e/pvä ruokaan. Koska laskut haluan hoitaa ekaksi AINA.

        Vähän pelkään, että syyskuussakaan ei tule kun ehkä tynkä toimeentulotuki, koska hylkypäätöksessä lukee, että laskennallista ylijäämää on elokuun lopussa 140 euroa.


        Kesäkuulta olisi siis pitänyt heidän mukaan jäädä rahaa heinä, elo, syyskuullekkin..ei kai vaan lokakuullekkin...??? Toivottavasti ei niin....kun olisivat höppänät huomioineet että onhan mulla kesäkuussakin laskuja maksettavana ja sillonkin täytynyt ELÄÄ!


        Mitä luulette että käy, menetänkö vuokrakämpän?

        Hetki sitten oli aikalailla sama tilanne, asumistuki ja työt.päiväraha ainoat tulot, ja kuten todettu työttömyyspäiväraha tulee takautuvasti toisin kuin vuokranmaksu.

        Hakemuksen tein heinä- ja elokuulle.Työt loppuneet toukokuussa.
        Sosiaalitäti "ystävällisesti" laski HUHTIKUULTA ASTI joka pennin palkkaa tuloiksi heinä/elokuun hakemukseen. Mielestäni joku pykälä jo kieltää sen ettei aiempia tuloja saa huomioida pidemmältä ajalta kuin 2kk.
        Ja aiempia tulojahan oli vähän kun toukokuussa tullut perus kk palkka lomarahat koko vuodelta, ja summa oli siis ei niin pieni. Kuitenkin tästä summasta piti maksaa vuokra, lainaerät ja kaikki muut velat, joten käteen ei jäänyt kuin muutama satanen ekstraa, kun täytti jääkaapin ruualla se olikin siinä.

        Soitin päätöksentekijälle ja kysyin missä vika, mainitessani pykälästä 2kk tulojen huomioimiseen, meni peukalo suuhun ja hiljeni vaihtaen puheenaihetta. Jos otin asian puheeksi uudestaan, sama reaktio, eli vastausta ei saanut.
        Ainoa miten "neuvoi" oli: ota yhteys sos. työntekijään..
        Miksi? Voiko hän auttaa muuttamaan päätöstä? "ei, se on lopullinen eikä sitä voi muuttaa" (paskapuhetta, tiedän tämän oltuani joskus vuosia sitten aiemmin asiakkaana), Voiko sos. työntekijä auttaa asunnonhankinnassa kun nykyinen katoaa alta vuokranmaksun uupuessa kiitos loistavan päätöksen? "ei, hän kuuntelee huoliasi yms" (myös p. puhetta, tiedän muutamankin jotka saaneet kaupungin vuokra asunnon sossun kautta. Ja niinkuin siitä huolien kuuntelusta olisi kärpäsen paskan vertaa hyötyä rästivuokran ja asunnon säilymisen suhteen).

        Sosiaalivirastoa vaan ei kiinnosta vaikka menettäisi lähes 10v ajan olleen vuokra asunnon, ja vaikka tein hakemuksen vain "ehkäisevää t.tulotukea varten" jotta saisin vuokra rahat, tiesin että työntekijät vetävät joka kiemuran kautta joten ruokarahaa olisi turha edes yrittää saada.

        Joten, MIKÄ MÄTTÄÄ?
        "Hyvinvointivaltio", jossa tämä viimeinen auttaja käytännössä ajaa kansalaisia pihalle asunnoistaan kieltämällä köyhiltä ja tulottomilta viimeisenkin oljenkorren...
        Ei ihmetytä ei sitten ollenkaan, kuinka joku aina sillointällöin pimahtaa ja menee sossun luukulle riehumaan. Tätä rataa näitä riehujia onkin jo 10 kertainen määrä vuoden loppuun mennessä, ensi vuonna määrä taas tuplaantuu kun meno jatkuu..
        Kannattavaa? Sos. virastoilla menee enemmän rahaa vartijoiden palkkoihin jotka taltuttavat näitä riehujia, kuin sosiaalityöntekijöiden palkkoihin...

        Tyhmästä päätöksentekoelimestä kärsii koko kansa...!
        Sosiaalilautakunta TÄYSIN VAIHTOON, tilalle OIKEITA KÖYHIÄ yms, jotka oikeasti ymmärtävät köyhien asemaa.
        Mitä auttaa lautakunnassa istuvat puvut päällä kahvia ryypiskelevät jupit, jotka syntyneet kultainen lusikka syvällä jossain, eivät todellakaan tiedä tai edes välitä tietää tippaakaan köyhien oloista, kunhan itsellä menee hyvin. Ja sitten kun ei enää mene niin valitetaan kun ei ole varaa kalliiseen pukuun ja siihen omaan kivaan mersuun, ja johan sossu kaivaa kuvetta.

        Muutosta kehiin tai kansa ottaa lain omaan käsiin ;)


    • nitisijäkkönen.

      juju et sä mtn saa 1200e tuloilla turha luulo, rupea sossu pummiksi niinkuin minäkin opiskelu aikana, oli varaa autoilla ja elää, nyt töissä ollessa tuntuu 2500e kk palkalla tiukalta maksaa 500e kk vuokra ja muut menot, verokin tuosta 2500e menee se 40% eli njoo 1400e tässä kiikuthaan.

      laskeskelin, että kun esim menee tt tuella 9euron päivä töihin, ni sua 600euroa asumis tuen ja vuokra menot = n. 1100 euroa. silloin tällöin sua ruokarahaakin ja pyörähankintoihin rahaa. vaikuttaako minunkaan enään 40tuntista työviikkoa tehdä 300euron takia, no son vissi ja varma ettei kannata, mutta ompahan tekemist.

      • Kojootinveli

        Suomessa pitäisi nostaa palkkoja tai kohta kellään ei ole varaa asua suomessa missä ruoka maksaa ja kaikki muukin aivan v**sti. Pitää ehkä alkaa tilaamaan ruuat netistä ja laittaa nekin rahat ulkomaille. SUOMALAISILLA EI OLE JUMALAUTA BISNESTAJUA. Kaikki raha valuu ulkomaille, kun on halvempaa.


      • nytrepesin

        Heh että 2500 palkasta menee veroa 40 prossaa :D :D :D :D


    • äsdeepee

      Valitkaa seuraavissa vaaleissa SDP.
      SDP kun on vallassa niin AY-liike pääsee päättämään lainsäädännöstä, silloin
      baari on auki loputtomasti ja meille kaikille
      rikkaat saavat maksaa meidän köyhien huvit, verot nousee rikkaille eikä meidän tartte mennä töihin jos ei huvita.

    • richlittlebitch

      pilluu myymäl saa joku 2000 euroo kuukaudes!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe