mopon välitykset?

Terve! osaisiko joku selittää mitä tarkoitetaan mopon välityssuhteilla (esim 12/65) ?
Kiitoksia jo etukäteen.
Ilmianna
Jaa

71 Vastausta


lyhyesti välitykset tarkoittaa sitä, että missä suhteessa tehot tulevat ulos moottorista. tuo 12/65 tarkoittaa, että mopon eturattaassa on 12 piikkiä ja takarattaassa on 65.
ratastusta voi muuttaa saadakseen lisää kiihtyvyyttä tai huippunopeutta. pienempi eturatas tai isompi takaratas tuo lisää kiihtyvyyttä ja vääntöä, kun taas isompi eturatas tuo lisää huippunopeutta, mutta kiihtyvyys huononee. jos välejä haluaa muuttaa, kannattaa eturatasta ensisijaisesti suurentaa/pienentää, yksinkertaisesti koska takarattaat ovat kalliimpia.
jos kiinnostaa muutella noita rattaita niin siinä on laskuri, jolla saat osviittaa siitä miten erilainen ratastus vaikuttaa mopon huippuihin http://soliferia.parasiitti.org/?page=rissalaskuri
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
11 VASTAUSTA:
Ei mitenkään vaikuta moottorintehoon! Ainoastaan siihen missäsuhteessa takarattaanpyörimiseen välittyy moottoriteho. Ulos moottorista tulee aina samateho - oli välitys mikä tahansa. Mutta rattaidenpiikkien keskinäinen suhde on ns. välityssuhde. 'montapiikkiä eturatas':'montapiikkiä takaratas'.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Ei mitenkään vaikuta moottorintehoon! Ainoastaan siihen missäsuhteessa takarattaanpyörimiseen välittyy moottoriteho. Ulos moottorista tulee aina samateho - oli välitys mikä tahansa. Mutta rattaidenpiikkien keskinäinen suhde on ns. välityssuhde. 'montapiikkiä eturatas':'montapiikkiä takaratas'.
niin niin.. missä suhteessa teho tulee ulos - missä suhteessa se välittyy takarattaaseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dsgxfbcx kirjoitti:
niin niin.. missä suhteessa teho tulee ulos - missä suhteessa se välittyy takarattaaseen.
Kampiakselilta tulee AINA MOOTTORIN OMINAISTEHO. Tämä on vakio. Välityssuhde määrää vääntömomentin ja välityssuhteen. Mutta MOOTTORINTEHOON SE EI VAIKUTA!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Kampiakselilta tulee AINA MOOTTORIN OMINAISTEHO. Tämä on vakio. Välityssuhde määrää vääntömomentin ja välityssuhteen. Mutta MOOTTORINTEHOON SE EI VAIKUTA!
elä ny huua sielä! kuitenkin vailkuttaa välit siihen paljonko moottorin tehosta valjastetaan renkaitten pyörittämiseen. kuvitteleppas vaikka jotku 10/65-välit, kyllä siinä aika paljon tehoa jää käyttämättä noin periaatteessa, vaikka kiihtyvyys mukamas kasvaisikin. sitten kun heitetään 13 piikkinen eteen niin huoput kasvaa ja kiihtyvyyskin kasvaa kun ei tarvi kokoajan vaihta. -- elikkäs enemmän moottorin tehosta valjastetaan käyttöön
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ew4trdgfth kirjoitti:
elä ny huua sielä! kuitenkin vailkuttaa välit siihen paljonko moottorin tehosta valjastetaan renkaitten pyörittämiseen. kuvitteleppas vaikka jotku 10/65-välit, kyllä siinä aika paljon tehoa jää käyttämättä noin periaatteessa, vaikka kiihtyvyys mukamas kasvaisikin. sitten kun heitetään 13 piikkinen eteen niin huoput kasvaa ja kiihtyvyyskin kasvaa kun ei tarvi kokoajan vaihta. -- elikkäs enemmän moottorin tehosta valjastetaan käyttöön
Nassikka siellä koulunpenkillä. Kyllä sullekkin joskus aikanaan noi moottoritekniset- ja vääntömomenttiasiat opetetaan - amiksessa tai tekussa!.. Ja VALJASTAA. Melko uusi autotekniikan termi?..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Nassikka siellä koulunpenkillä. Kyllä sullekkin joskus aikanaan noi moottoritekniset- ja vääntömomenttiasiat opetetaan - amiksessa tai tekussa!.. Ja VALJASTAA. Melko uusi autotekniikan termi?..
kyllä minä hitto vie sen tiedän, ettei ratastuksella moottorin tehoa nosteta, mutta jos joku ei tiedä edes mitkä ovat välitykset, niin yritin mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti selittää kuinka erilaiset välitykset vaikuttavat moottorista tulevaan voimaan. anteeksi nyt jos oli väärä sanamuoto, ei tarvitse pultteja vetää. ihan on suomenkielinen termi tuo, vaikket sitä olisikaan omissa autoteknisissä piireissäsi kuullut käytettävän
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
frdg kirjoitti:
kyllä minä hitto vie sen tiedän, ettei ratastuksella moottorin tehoa nosteta, mutta jos joku ei tiedä edes mitkä ovat välitykset, niin yritin mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti selittää kuinka erilaiset välitykset vaikuttavat moottorista tulevaan voimaan. anteeksi nyt jos oli väärä sanamuoto, ei tarvitse pultteja vetää. ihan on suomenkielinen termi tuo, vaikket sitä olisikaan omissa autoteknisissä piireissäsi kuullut käytettävän
Rauhoituttiin. Siis ensiö- ja toisiovetorattaattan hampaiden keskinäinenlukumäärä määrää välityssuhteen ja tämä taas takarattaan tehollisen vääntömomentin. Mutta miksi sanoit moottorin tehon muuttuvan? Eli toisihammasvälitys ja sen laskennallinen välityssuhde määrää vaihteistonakselin ja takarattaan keskinäisen pyörimisen. Kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen taas vaikuttaa vääntömomentti - eli kuinka tehokkaasti moottoriteho on hyödynnettävissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Rauhoituttiin. Siis ensiö- ja toisiovetorattaattan hampaiden keskinäinenlukumäärä määrää välityssuhteen ja tämä taas takarattaan tehollisen vääntömomentin. Mutta miksi sanoit moottorin tehon muuttuvan? Eli toisihammasvälitys ja sen laskennallinen välityssuhde määrää vaihteistonakselin ja takarattaan keskinäisen pyörimisen. Kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen taas vaikuttaa vääntömomentti - eli kuinka tehokkaasti moottoriteho on hyödynnettävissä.
juuri siitä moottoritehon hyösyntämisestä ("=valjastamisesta) puhuinkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Kampiakselilta tulee AINA MOOTTORIN OMINAISTEHO. Tämä on vakio. Välityssuhde määrää vääntömomentin ja välityssuhteen. Mutta MOOTTORINTEHOON SE EI VAIKUTA!
"Ei!..
joo,joo8.9.2009 10:57
Kampiakselilta tulee AINA MOOTTORIN OMINAISTEHO. Tämä on vakio. Välityssuhde määrää vääntömomentin ja välityssuhteen. Mutta MOOTTORINTEHOON SE EI VAIKUTA!"

pysys nyt saatana pöksyissäs
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
trolliseppo kirjoitti:
"Ei!..
joo,joo8.9.2009 10:57
Kampiakselilta tulee AINA MOOTTORIN OMINAISTEHO. Tämä on vakio. Välityssuhde määrää vääntömomentin ja välityssuhteen. Mutta MOOTTORINTEHOON SE EI VAIKUTA!"

pysys nyt saatana pöksyissäs
laittakaa mopoonne 3 piikkinen takaratas vittu lähtee ku nato ohjus perkele
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joo,joo kirjoitti:
Rauhoituttiin. Siis ensiö- ja toisiovetorattaattan hampaiden keskinäinenlukumäärä määrää välityssuhteen ja tämä taas takarattaan tehollisen vääntömomentin. Mutta miksi sanoit moottorin tehon muuttuvan? Eli toisihammasvälitys ja sen laskennallinen välityssuhde määrää vaihteistonakselin ja takarattaan keskinäisen pyörimisen. Kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen taas vaikuttaa vääntömomentti - eli kuinka tehokkaasti moottoriteho on hyödynnettävissä.
Mikä ihmeen keskinäinenlukumäärä? Mikä ihmeen toisihammasvälitys?

Älä rupee trollaamaan ja mollaamaan, jos et itse pysty apukoululaista parempaan suoritukseen.

Mopopojille sun uhrisi teksti on kybällä selkeempää, kuin mokoma jargoni ja tekniikaskeida.

Moottoriteho hyödynnettävissä eli kansankielellä valjastettavissa on ihan OK ilmaisu. Ei tässä olla TKK:n tentissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
mitenkä se toimii kun minun mopossa on 11/ 54 välit ja se kulkee 65 km/h jos vaihan takaratasta isommaks vai pienemmäks että se kulkee n 55 km/h???
nykyään aika lussu kun kulkee niin ois kiva saada kiihtyykkii :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
*11/52
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tein verrannon:
11/54 / x =65/55
11/54 * 1/x = 65/55
1/x = 65/55 * 54/11
1/x = 702/121
x = 121/702

Valitaan haluttu eturattaan koko... vaikka 11. Etsitään soppeli luku jolla 121 pitää kertoa, että saadaan 11: 121x = 11 x = 11/121. Takarattaan koon saa: 11/121 * 702 = 63.8181...

Tai sit vaan 11/x = 65/55 x = (55*11)/65 = 9.3.. Vähän liian pieni vissiin eturattaaksi.

Voi mennä kovempaakin kuin 55 noin, koska kone jaksaa ottaa enemmän kierroksia. Laskinkohan oikein... ;)
Ilmianna
Jaa
jos mopo kulkee 60 km/h ja haluis väleillä sen kulkemaa 50 km/h mimmoset välit pitäs laittaa?
Ilmianna
Jaa
12/65 välit paljo vaikuttaa jos vaihtaa etee 14 piikkise?
Ilmianna
Jaa
Tossahan oli linkki soliferin laskuriin? Siellä tosiaankin on miten nuo rattaat vaikuttaa. Mutta tähän viimeiseen, jos moposi nyt vaikka kulkee 50 niin sen jälkeen kulkisi 58. Ja "viritteliä" , mahdoton sanoa ennen kun tietää minkä piikkiset itselläsi on. Pitääkin huomenna mennä omastakin honda cr 80 laskemaan nuo :)
Ilmianna
Jaa
12/65, jos taakse 50 niin mitä tulee?
Ilmianna
Jaa
50:llä takana sutii aika kivasti, laita vielä 14 eteen niin myös keulii. älä usko näitä osaa,jotka yrittävät petkuttaa. väleistä kii miten kulkee...ilman matikkaa:)))
Ilmianna
Jaa
joo eli siiiis onko laillista et jos mopo menee about 70 ja laittaas pienemmä eturattaan nii kulkis sit sen alle 65 et onko se ratastaminen siinäkään mieles laillista?
Ilmianna
Jaa
Luin juuri että ratastus on mopon rakenteellista muuttamista joten siitä luultavasti lähtee kilvet. Kun ajattelee että mullakin kulkis sen 55km/h mutta kiertää 1200rpm. Poliisi setä ei varmaan yhtään ajattele mikäs tässä on. En sitten tiedä jaksaako poliisi sakottaa tai ottaa kilpiä pois siitä jos on ratastuksella vakioksi pistänyt. Kumminkin lukee että se on laitonta. Minullakin on ongelma että kuria ei enää paikalleen saa ja ei voi ratastaa uudelleen joten uusi putki? Vaikeaksi tulee tämmöinen pelleily, ja kalliiksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Korjaan 12 000rpm ***
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Paljonko Mbk X-limit menee näillä vireillä, 50cc pytty, Giannelli-tehoputki, 14mm kaasari ja 12-50 välit?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
No luulis menevän sen 70-75km/h aika varmasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
80-85 km/h
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
homoseksuaali kirjoitti:
80-85 km/h
ei tollaset rapasaninromut mee noil vireil 25km/h kovempaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
pipercross>19mm dellorto>malossin imukaula läpät>Metrakit prorace2 50cc>arrow

10-53 = "70-75"
menee samaa vauhtii alamäkee 1pääl ku ylämäkee 2pääl. sillee väkisin:D
13-51 = 92 gps

Suhdeluvut voi laskea:
takarattaan piikit jaettuna eturattaan piikeillä
esim 13-51=3,9

am6 kutosvaihteen välityssuhde on 1:1,042

Kamppari menee vaik 10 000 kierrosta minuutissa
10000/1,042/kampparin pään rattaan ja vaihdeakselin rattaan suhde/3,9 * renkaan ympärysmitta (cm)=nopeutesi cm/min

kun jaat 60 ja jaat vielä 100 000 saat vastauksen km/h

jakamalla takarattaan piikit eturattaan piikeillä voit vertailla eri ratastusten tiheyttä/jäykkyyttä toisiinsa
Esim 10-51 on yhtä tiheä kun 14-72

moottorista tuleva teho ja vääntö on aina sama (lukuunottamatta ketjujen ja laakerien hukkaa). välityssuhde vaikuttaa nimenomaan "valjastukseen"

Valjastus ei ole uusi termi. keskeinen termi jopa siellä vtun tekullakin jos menee fysiikan aloille.

MBK miehelle suosittelen Gearparts.de tai moposportista ostettua 19mm tai 21mm Dellorto PHBG kaasutinta. isompi vaikutus kun tehoputkella.
Ilmianna
Jaa
Pitäis sen mennä enemmän kun toi 70-75 jos meni 10-52 69km/h niin pitäs sen mennä kovempaa 12-50 väleillä. Vai vaikuttaako kaasarin koko?
Ilmianna
Jaa
Mitkä välit pitää olla et kulkee jt. 55kmh?
Ilmianna
Jaa
no mikä mopo, mitä viriä :D
Ilmianna
Jaa
Itellä on välit 13/55 ja osa kureista otettu pois vakio putkesta ja menee noin 59-60. haluisin pirteemmäks ni kannattaisko pistää eteen 11 ja pitää takana 55 mut lisää prikkaan muutama reikä lisää että on sama huippunopus mutta kiihtyy paremmin???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Itellä 11/62 välit, eli vakiovälit, ja kulkee 70 @gps (pelkästään putken kuri otettu pois, ja kierrostenrajotin ohitettu (Yamaha Dt:stä)), joten noilla väleillä pitäisi mulla kulkea _laskurin mukaan_ lähes 95.
Sinuna ottasin koko prikan veks kokonaan, kokeile paljon kulkee, ja sitte testaa paljo tuon laskurin mukaan kulkis esim. 11/55 tai 11/60 väleillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vitun jonnen paskat
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
itellä mopossa nyt 12/72(?) välit ja jos vaihan eteen 14 ni ton linkin mukaan se menisi joku 81.. mutta meinaako se sitä että kiihtyvyys väheneee??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
derbi siis kyseessä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
entäs kun ostin juuri mopon jossa välitykset on 10/63 nii paljon se kulkisi ja kiihtyisikö hyvin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kulkis 70-85 eikä kyllä kiihtyis hirveen hyvi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
riittääkö että vaihtaa etu rattaan kulkeeko kovempaa vai pitääkö tehdä jotain muutakin virityksiä?
Ilmianna
Jaa
Mulla on vakio mopo, ja siinä vakio välit (11/53), ja pitäs saada kiihtyy paremmin. Nyt kulkee mittarii sellaset 53 km/h, mitkä ois hyvät välit et kiihtyis paremmin ja huippunopeus ei iha hirveesti laskis....?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
11/58 tai 10/53
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laita 15 ja 35
Ilmianna
Jaa
Mulla on Yamaha dt 07 ja välit on 11/60 ja kurit on irti ja suutin on 92 ja moric on ohitettu ledil. Tällä hetkellä kulkee mittariin suoralla 75 ja GPS 70 haluaisin että huiput olis korkeemmat ja kiihtyvyys olisi parempi että mitkä välit olis hyvät?
Ilmianna
Jaa
Mul on itellä gilera jossa metrakit paisari, välit 12-62 ja kulkee sen 75-80 ja ton laskurin mukaan vakio väleillä (12-62) kulkis 101 km/h
Ilmianna
Jaa
´Nonniin eli kenelläkään hajua paljonko moponi kulkee? En ole vielä kerennyt gepsiin testaamaan... eli välit 10/52 kuri pois, isompi suutin... rieju rr -05
näyttäs menevän aika kivoilla kierroksilla..
Ilmianna
Jaa
joo mulla on mopossa 11/53 välit ja kuri otettu pois niin menee pikkasen päälle 60.
vaikuttaisko se paljon nopeuteen jos taakse vaihtaisi 58 rattaan?
Ilmianna
Jaa
Ostakaa kevari tai moottoripyörä nii pääsettä yli sen 50km/h...! Tai auto;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
syyskuutahan tässä ootellaan et sais sen kemmukortin ;))
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joo mul aprilia sx 50. 2013 malli välityksillä 11/53 ja on niin saatanan luumu et pitäis saada vähä kiihtyvyttä mutta myös nopeutta kulkee 55 suoralla ja ylämäkee hyväku 30 mitäs pitäis tehdä kannattaisko molempien piikitystä nostaa vai vain eturatasta vai takaratasta? Ja ei mitään vitun kaasuttimen vaihto tai kureja vittuun yksikertaisesti vain välityksillä pystyykö muuntamaan paremmaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
mullaki on apikka nii se kurin ku ottaa pois nii menee ylämäkeen 55 Ja se kuri on tosi yksinkertane ottaa pois et tartte ku rautasahan.. mutta varo ettet tee naarmuja tiivistepintaan :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos PV:seen pistää 12 piikkise eturattaan pitääkö pistää taakse 38piikkine?
Ilmianna
Jaa
Voisko joku kertoa mulle tämän mopon välit -----> http://www.aprilia.fi/aprilia-mallit-50-kuutioiset?=&malli=SX 50 KIITOS!
Ilmianna
Jaa
Jos vaihtaa molemmat etu- ja takarattaan isommaksi, niin nouseeko huiput ja kiihtyvyys??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
jos vaihtaa eturattaan isommaksi, kiihtyvyys pienenee, mutta maksimi nopeus kasvaa. ja toisinpäin, eli jos vaihtaa eturattaan pienemmäksi kiihtyvyys kasvaa mutta maksiminopeus laskee. Ja jos TAKAratasta suurentaa kiihtyvyys kasvaa ja huiput pienenee ja toisinpäin. eli jos takaratasta pienentää kiihtyvyys laskee ja huiput kasvaa. mutta takaratas on paljon kalliimpi kuin eturatas joten ekaks kannattaa vaihtaa vain eturatas. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#rissalaskuri tällä sivulla voi laskea vaikutuksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vaihtaa takarattaan eturattaan paikalle ja toisinpäin nii kulkee ainaki tarpeeks, mutta kiihtyvyys on luokkaa saatat ehkä saada 2 vaihteen loppuu pitkässä ja jyrkässä alamäessä
Ilmianna
Jaa
mitäs ihmettä :D mun vakio cpi kiersi sen 12 000rpm vakiona ja nyt otin kurin irti ja menee sellaiset 70km/h ja pitäis hankkii pienempi eturatas kyllä :DD
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
vaihtoehto jota suosittelen on väsätä itse vakioholkkia jonkun verran ohuempi holkki joka ottaa hieman kuitenkin huippuja pois niin ettei tarvi kuitenkaan lähtee suutinta vaihtaan, ja saastais säättyy kevariveroiltakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#rissalaskuri

sillä voitte laskee noita suhteita että kuinka paljon tulee menemään milläkin eri ratas systeemillä =)
Ilmianna
Jaa
moi! mul menee mopo 69km/h ja pitäs saaha meneen n.60km/h siel on ny 13-35 välit ja 18mm lortto et mikkähän rattaat pitäs laittaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Takana piät 35 ja eteen laitat 11 piikkisen rattaan. (halvempi vaihtoehto)

Taikka

Taakse heität 40 takarattaan (kalliimpi, mutta itse suosittelisin tätä vaihtoehtoa)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#rissalaskuri Tän mukaan 13-40 ois jees. kulkis sen 60km/h
Ilmianna
Jaa
pitäs olla sellaset ne välit et sais keuittuuki :D
Ilmianna
Jaa
Itellä 06 vuoden detsi vireinä isompi suutin tyhjä vakioputki välit 13-65 menee sen 70kmh sigma/gps
Ilmianna
Jaa
Itellä Derbi drd xtreme, vaihdoin eturattaan yhen isommaksi ja otin reikälevyn pois---> kulkee noin 57km/h
Ilmianna
Jaa
Minkä lenkkiset ketjut pitäs olla 12/57 väleihin ? nykyiset välit 12/65
Ilmianna
Jaa
Mulla on dt:ssä 12/65 välit kiihtyy tosi hyvi kulkee 63kmh kurit otettu pois viime väleillä (12/60) kulki 73kmh, suunnitelmis laittaa 15/65 keväällä paljo sillon kulkis ?
Ilmianna
Jaa
Onko tällä mopopalstalla todellakin täysin tietämätöntä porukkaa! Nuo mopojen välityssuhteet kertovat uuden mopon ostohinnan ja käytetyn mopon myyntihinnan suhdetta välittäjien/myyjien keskuudessa. Asian voit vaikka tarkastaa paikalliselta maahantuojaltasi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
mulA o 50cc samurais kisävälit ja muute vakio-mopo ni menee ylämäke 93 H/km, viljami oli kyydis ja katto nopeude laskimel!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
viljamin mopoauto meni 100km suoralla ku kaato 1 tölkin es pensan sekaa ja paini kaasun pohjaa kumi vinku ja savu nousi, turpo autotkin jöi toiseks
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
13/65
67kmh
DT
Rip korti
Ilmianna
Jaa
Jos detsi kulkee tyhjällä vakioputkella ja poratulla moricilla välityksil 11/65 noin 75km/h mittarin mukaan (eli luultavasti 65-70km/h), niin millaset ois niinku järkevät välit et sais kulkee kovempaa, mut kumminkaa ei tulis iha laiska paska, joka ei kiihdy mihinkään?
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

mopon välitykset?

Terve! osaisiko joku selittää mitä tarkoitetaan mopon välityssuhteilla (esim 12/65) ?
Kiitoksia jo etukäteen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta