SATO:n vuokra-asunnossa hometta, mitä teen?

Nuorimies Uudeltamaalta

Elikkä 8 vuotta asunut, nyt katossa halkeamia, oranssia töhnää eteisen katossa ja keittiön yläseinillä. Kylpyhuoneen katto mustia ympyränmuotoisia kuvioita täynnä homekasvustoa, ja kylppärissä tuoksuu juurikin home.

Itselläni ollut monenlaisia oireita, rintakipua, väsymystä, lihasten palautumattomuus..jotka on tuntuneet oudoilta koska urheilen. Mut noi oireet voi olla muutakin ei ehkä ole homeesta?

Mulla on nyt ikkunat auki ollu koko kesän yötä päivää, en tiedä miten talvella selviän ku on laitettava kiinni.

Mitä pitäisi tehdä? En ole uskaltanut SATO:on olla yhteydesä, ku pelkään että keksivät jonkun perustelun että joudun itse maksamaan koko kämpän remontin, tai ties vaikka koko kerrostalorapun =(( (jos täältä levinnyt muuallekki)

Mitä kannattaisi tehdä? Keuhkoihin sattuu niin pirusti, mutta helpottaa jos vetää oikein kestävyystreenin ulkoilmassa.

12

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satoasukki

      Sinun kannattaa ehdottomasti ilmoittaa asiasta tekniselle isännöitsijälle. Saattavat päinvastoin tulkita, että olet syyllinen homekasvuston leviämiseen, kun et ole ilmoittanut siitä aikaisemmin.

      Pyydä myös asunnon vaihtoa, koska remontin aikana et missään tapauksessa voi asua siellä.

      Asun itse myös Saton vuokratalossa ja ainakin täällä asiat ovat hoituneet hyvin. Sato yksityisenä vuokrataloyhtiönä haluaa pitää kiinteistönsä kunnossa, koska varallisuutensa on siitä kiinni. Toisin on esimerkiksi kuntien omistamissa vuokrataloissa ja useissa asunto-osakeyhtiöissä, joissa osakkaat eivät haluaisi panna mitään rahaa edes välttämättömiin peruskorjauksiin.

      • Nuorimies Uudeltamaalta

        Juuri tuon takia en uskalla ottaa kehenkään yhteyttä, kun he voivat alkaa minua syyttämään homeesta. Kuka määrittelee sen millon mun ois se pitänyt huomata. Maailma on vaikea paikka ja varmasti haluavat mun syyksi laittaa, joten elän tässä niin pitkään kun voin terveyteni puolesta, sit kun ei pysty niin teen itsemurhan. Tai jos ei minusta siihen ole, niin varmaan jotain pahaa tapahtuu kuitenkin, en mä kestä enää yhtään vaikeuksia mun elämään, jos haluuvat tuhoo mun elämän miljoonalaskuilla niin mä en tiedä mitä mä siin vaihees teen. Itse en ole hometta aiheuttanut, lähinnä vaan nukkunut ja ruuat laittanut tässä asunnossa, muu aika töissä.


      • satoasukki
        Nuorimies Uudeltamaalta kirjoitti:

        Juuri tuon takia en uskalla ottaa kehenkään yhteyttä, kun he voivat alkaa minua syyttämään homeesta. Kuka määrittelee sen millon mun ois se pitänyt huomata. Maailma on vaikea paikka ja varmasti haluavat mun syyksi laittaa, joten elän tässä niin pitkään kun voin terveyteni puolesta, sit kun ei pysty niin teen itsemurhan. Tai jos ei minusta siihen ole, niin varmaan jotain pahaa tapahtuu kuitenkin, en mä kestä enää yhtään vaikeuksia mun elämään, jos haluuvat tuhoo mun elämän miljoonalaskuilla niin mä en tiedä mitä mä siin vaihees teen. Itse en ole hometta aiheuttanut, lähinnä vaan nukkunut ja ruuat laittanut tässä asunnossa, muu aika töissä.

        Joku yksityishenkilö vuokranantajana saattaisi jotain tuollaista alkaa väittämäänkin. Ei Sato sellaista tee. Siellä on ammattitaitoisia ihmisiä, jotka tietävät, ettei normaali asuminen mitään homeongelmaa voi aiheuttaa. Eikä kukaan voi sinulta vaatia yhtään mitään korvauksia, ellei pysty pitävästi todistamaan sitä sinun syyksi. Ja sehän on mahdotonta.

        Otat nyt reippaasti yhteyttä ja kerrot, että sinä olet alkanut epäillä, että asunnossasi voisi olla hometta ja pyydät heitä tulemaan katsomaan, ovatko epäilysi oikeita. Ei sinun maallikkona sen enempää tarvitse homeista ymmärtää.

        Jos tulee jotain ongelmia, niin kirjoittele tänne, niin ohjataan sinut oikeiden ihmisten puheille. Olen suhteellisen varma, että mitään muita ongelmia ei tule kuin että saattavat turhaa viivytellä korjausten kanssa.

        Tiedän ainoastaan yhden tapauksen, jossa vuokralaiset ovat joutuneet korvausvastuuseen homeongelmasta. He olivat pesseet painepesurille asuntonsa seiniä ja lattioita.


    • sepporistolainen
    • Tuttuongelma

      Itselläni oli samanlaisia kosteusvaurioita ja niistä aiheutuneita terveyshaittoja, mutta vuokranantaja tiukasti kielsi olevansa mistään vastuussa. Tämän johdosta jouduin turvautumaan oikeudelliseen apuun, jonka johdosta asia saatiin hoidettua todella ripeästi ja lopputulos oli todella mieleinen omalta kannaltani. Suosittelen vahvasti, että ainakin mietit oikeudellisen avun tarvettasi tässä tilanteessa. Käyttämäni lakitoimiston Facebook-sivu on https://www.facebook.com/LakiasiaintoimistoKariUotiOy/

    • voi_taivas

      Tyhmää vastailla kahdeksan vuotta vanhaan ketjuun, aloittaja lienee jo kuollut homeeseen ja löytyy muumiotuneena kämpästään

      • eiseihanniinole

        Ei itseasiassa niinkään "tyhmää" vaan tärkeää muille lukijoille myös tulevaisuuteen ulottuen - vain toteutuneen ongelman ja sen ratkaisujen perusteella muut voivat välttää samaa ja toisaalta saada ratkaisuja ongelmiinsa.

        Kuten aina ihmiskunnan historiassa tieto ja kokemus kertyy pikkuhiljaa tuottaen toivoakseni parempia ratkaisuja.


      • vahinko_kiertämään

        Erittäin järkevää nostaa vanhoja viestejä, (mikäli ne ovat asiallisia)!
        Kosteusvaurioista tuntuu nykyisin olevan vaikea löytää järkevää keskustelua?
        Itse uskoisin, että pahimmat ongelmat ovat:
        - alunperin rakennusvirheet talon sijoituksesta alavalle maalle, perustuksissa, ilmanvaihdossa ja vesieristeissä
        - asukkaiden liiallinen vedellä "lotraaminen", saunotaan, suihkutellaan, eikä kuivata/tuuleteta pintoja, ilmanvaihtoventtiilit "unohtuvat" puhdistaa jne.
        -nykyisin ihmisten liian steriilistä ympäristöstä johtuva herkistyminen ( itsekin kuvittelin aikaisemmin astmaa ja allergioita luulosairauksiksi, en enää, kun kun puolet perheestä sairastui)
        -virheiden peittely, kukaan ei halua joutua korvausvastuuseen...eli myydään/ vuokrataan asumiskelvotonta asuntoa


    • ei_luotettava

      Saton asunnot ovat yleensä erittäin huonossa kunnossa.

    • vaarin_ohjeet
      • eilainmukainen

        Joukkokannetta?


    • lässynkässy

      Ratkaisut ja toimintaohjeet home- yms murheisiin löytyvät googlaamalla eikä täällä ketjuja nostamalla mitä nämä Suomella sivutoimisena töissä olevat urakoivat!
      Täällä keskustelemalla nekään ei parane.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe