11-vuotiaan nukkumaanmenoaika-gallup

aityliiniskä

Mihinkä aikaan teidän muiden esimurkkuikäiset lapset menevät nukkumaan?
Meillä mennään sänkyyn puoli 9 ja ysiltä pitäis alkaa saada unen päästä kiinni. aamulla herätys klo 6.30

112

10185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tattooed Mama

      Kuulostaa hyvältä. Meillä vuotta vanhempi menee nukkumaan 21.00 ja nukahtaa yleensä todella pian. Herätys on 6.40. On useimmiten illalla nukkumaan mennessään jo hyvin väsynyt. Olen sanonut, että toki aiemminkin saa mennä sänkyyn, mutta kun luokkakaverit tuntuvat valvovan vähintään kymmeneen, niin kynnys taitaa olla liian suuri tuohon 20.30 nukkumaan menoon. Viikonloppuna saa valvoa puoli kymmeneen tai joskus jopa kymmeneen, myös matkoilla aikatauluista luonnollisesti joustetaan. Ja uuden vuoden aattona! :)

    • 13-vuotias

      Itse menin 11-vuotiaana joskus yhdeltätoista-kahdeltatoista nukkumaan, eikä vanhemmat mitään nukkumaanmenoaikoja valvoneet. Hyvin pärjäsin esim. koulussa ja pärjään vieläkin. Ikää on nyt 13 ja menen yleensä joskus kahdeltatoista nukkumaan. Viikonloppuina ja lomilla myöhemminkin.

      • 13-vuotias

        Otsikolla meinaan siis, että aloituspostaajan kotona mennään aika helvetin aikaisin nukkumaan. Ei 11-vuotiaan noin aikaisin tarvitse mennä. En mennyt edes 7-vuotiaana noin aikaisin.


      • mammaliinni
        13-vuotias kirjoitti:

        Otsikolla meinaan siis, että aloituspostaajan kotona mennään aika helvetin aikaisin nukkumaan. Ei 11-vuotiaan noin aikaisin tarvitse mennä. En mennyt edes 7-vuotiaana noin aikaisin.

        Eivät välittäneet sinusta sen vertaa, että olisivat laittaneet sinulle nukkumaanmenoajat.
        Säälittävää, kun vanhemmat yrittää olla lasten kavereita, eikä rohjeta laittaa rajoja.


      • 13-vuotias
        mammaliinni kirjoitti:

        Eivät välittäneet sinusta sen vertaa, että olisivat laittaneet sinulle nukkumaanmenoajat.
        Säälittävää, kun vanhemmat yrittää olla lasten kavereita, eikä rohjeta laittaa rajoja.

        "Vanhempasi eivät välitä sinusta, koska eivät aseta sinulle nukkumaanmenoaikoja"

        Kuinkakohan monta kertaa olen tämänkin kuullut? Tämä väite on hevonkukkua. Ei välittämistä voi mitata millään nukkumaanmenoajoilla ym. rajoituksilla.
        Mitä jos he luottavatkin minuun niin paljon, että uskovat minun menevän itse nukkumaan sopivaan aikaan?

        Kenenkään kaverinikaan vanhemmat eivät aseta mitään nukkumaanmenoaikoja. Täälläpäin on siis kai paljon vanhempia, jotka eivät välitä lapsistaan paskaakaan. Kannattaisiko nostaa luuri ja näppäillä sossun numero?


      • puheenollen
        13-vuotias kirjoitti:

        "Vanhempasi eivät välitä sinusta, koska eivät aseta sinulle nukkumaanmenoaikoja"

        Kuinkakohan monta kertaa olen tämänkin kuullut? Tämä väite on hevonkukkua. Ei välittämistä voi mitata millään nukkumaanmenoajoilla ym. rajoituksilla.
        Mitä jos he luottavatkin minuun niin paljon, että uskovat minun menevän itse nukkumaan sopivaan aikaan?

        Kenenkään kaverinikaan vanhemmat eivät aseta mitään nukkumaanmenoaikoja. Täälläpäin on siis kai paljon vanhempia, jotka eivät välitä lapsistaan paskaakaan. Kannattaisiko nostaa luuri ja näppäillä sossun numero?

        Käytöstapojen opettaminen lienee ainakin jäänyt omalle kontollesi opetella. Se vaatisi vähän aikuisen ohjausta.


      • 13-vuotias
        puheenollen kirjoitti:

        Käytöstapojen opettaminen lienee ainakin jäänyt omalle kontollesi opetella. Se vaatisi vähän aikuisen ohjausta.

        Jos et näiden lukemista kestä, niin katkaise sitten nettiyhteytesi. Ei täällä ole pakko käydä.


      • ja huvitus
        13-vuotias kirjoitti:

        Jos et näiden lukemista kestä, niin katkaise sitten nettiyhteytesi. Ei täällä ole pakko käydä.

        Ei kyse ole siitä, ettenkö kestä, vaan siitä, että itsellesi tuottaa vielä hankaluuksi jos noin koppavalla tyylillä meinaat tässä maailmassa kulkea. Jokainen osaa olla tyly, mutta kohteliaisuus on opeteltava. Ymmärrän kyllä, että tuossa iässä ollaan vielä niin "isoa", kunnes toivon mukaan aikuisena tajuaa ja oppii asian oikean laidan. 13-vuotias kun on vielä täysin lapsi ja tulee ollakkin.


      • älä lyö
        13-vuotias kirjoitti:

        Otsikolla meinaan siis, että aloituspostaajan kotona mennään aika helvetin aikaisin nukkumaan. Ei 11-vuotiaan noin aikaisin tarvitse mennä. En mennyt edes 7-vuotiaana noin aikaisin.

        kyll sun ikäinen tarvii kunnon yöunet että jaksat keskittyä kouluun. sulla on välinpitämättömät vanhemmat.


      • 22-WEE
        ja huvitus kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä, ettenkö kestä, vaan siitä, että itsellesi tuottaa vielä hankaluuksi jos noin koppavalla tyylillä meinaat tässä maailmassa kulkea. Jokainen osaa olla tyly, mutta kohteliaisuus on opeteltava. Ymmärrän kyllä, että tuossa iässä ollaan vielä niin "isoa", kunnes toivon mukaan aikuisena tajuaa ja oppii asian oikean laidan. 13-vuotias kun on vielä täysin lapsi ja tulee ollakkin.

        Ei 13-vuotiaalle saa taottua enää käytöstapoja kuntoon. Ne olisi pitänyt laittaa kuntoon jo paljon nuorempana. Itse osasin teititellä ala-asteella (mikä lie alakoulu nykyään) sujuvasti mummeleita junassa ja bussissa ja osasin hyvät käytöstavat. Teini-ikäisenä (lähinnä se yläasteaika) ei sitten enää hyvät käytöstavat jaksaneet kiinnostaa, mutta myöhemmin on taas tullut muistettua, mistä on kysymys. Ja olen ihan keskikokoisesta kaupungista kotoisin, en maaseudulta.

        Oikein oksettavaa on katsella vierestä näiden oman ikäisten vanhempien touhuilua alle kouluikäisten kanssa. Jos erehtyy itselle vittuilevalle 6-8-vuotiaalle sanomaan vastaan, niin vanhempi hyökkää väliin ja alkaa ojentamaan minua. Tästä olisi yksi mainio esimerkki, mutta annetaan sen olla. Muuten kimppuuni hyökkää lauma kaikenosaavia mammoja/isukkeja, joiden mielestä lapselta ei voi kieltää mitään.


      • 22-WEE
        22-WEE kirjoitti:

        Ei 13-vuotiaalle saa taottua enää käytöstapoja kuntoon. Ne olisi pitänyt laittaa kuntoon jo paljon nuorempana. Itse osasin teititellä ala-asteella (mikä lie alakoulu nykyään) sujuvasti mummeleita junassa ja bussissa ja osasin hyvät käytöstavat. Teini-ikäisenä (lähinnä se yläasteaika) ei sitten enää hyvät käytöstavat jaksaneet kiinnostaa, mutta myöhemmin on taas tullut muistettua, mistä on kysymys. Ja olen ihan keskikokoisesta kaupungista kotoisin, en maaseudulta.

        Oikein oksettavaa on katsella vierestä näiden oman ikäisten vanhempien touhuilua alle kouluikäisten kanssa. Jos erehtyy itselle vittuilevalle 6-8-vuotiaalle sanomaan vastaan, niin vanhempi hyökkää väliin ja alkaa ojentamaan minua. Tästä olisi yksi mainio esimerkki, mutta annetaan sen olla. Muuten kimppuuni hyökkää lauma kaikenosaavia mammoja/isukkeja, joiden mielestä lapselta ei voi kieltää mitään.

        Vielä nukkumaanmenoaikoihin liittyen: minulla oli rajat, mutta en muista niitä enää. Yleensä nimittäin menin rankkojen harrastusteni uuvuttaman nukkumaan jo ennen sitä nukkumaanmenoaikaa. Yläasteella ja lukiossa tuli joskus väännettyä jotakin yötä myöten, kun ei ollut aikaisemmin tullut aloitettua, mutta nämä poikkeuksia. Ihan kohtuullinen tapaus on itsestäni mielestäni tullut, vaikka korjattavaahan aina on. Kaikkien vanhempien tulisi vain muistaa se, että kaikki vanhemmat epäonnistuvat jossakin asiassa. Ei ole täydellistä vanhempaa :) Joillakin on vain elämän realiteetit hukassa...


      • boo2
        mammaliinni kirjoitti:

        Eivät välittäneet sinusta sen vertaa, että olisivat laittaneet sinulle nukkumaanmenoajat.
        Säälittävää, kun vanhemmat yrittää olla lasten kavereita, eikä rohjeta laittaa rajoja.

        Ne ei välitä kortti käyttöön kun alkaa vituttaa :)


      • ja huvitus kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä, ettenkö kestä, vaan siitä, että itsellesi tuottaa vielä hankaluuksi jos noin koppavalla tyylillä meinaat tässä maailmassa kulkea. Jokainen osaa olla tyly, mutta kohteliaisuus on opeteltava. Ymmärrän kyllä, että tuossa iässä ollaan vielä niin "isoa", kunnes toivon mukaan aikuisena tajuaa ja oppii asian oikean laidan. 13-vuotias kun on vielä täysin lapsi ja tulee ollakkin.

        "Itsellesi tuottaa vielä hankaluuksi jos noin koppavalla tyylillä meinaat tässä maailmassa kulkea." xD


      • 22-WEE kirjoitti:

        Ei 13-vuotiaalle saa taottua enää käytöstapoja kuntoon. Ne olisi pitänyt laittaa kuntoon jo paljon nuorempana. Itse osasin teititellä ala-asteella (mikä lie alakoulu nykyään) sujuvasti mummeleita junassa ja bussissa ja osasin hyvät käytöstavat. Teini-ikäisenä (lähinnä se yläasteaika) ei sitten enää hyvät käytöstavat jaksaneet kiinnostaa, mutta myöhemmin on taas tullut muistettua, mistä on kysymys. Ja olen ihan keskikokoisesta kaupungista kotoisin, en maaseudulta.

        Oikein oksettavaa on katsella vierestä näiden oman ikäisten vanhempien touhuilua alle kouluikäisten kanssa. Jos erehtyy itselle vittuilevalle 6-8-vuotiaalle sanomaan vastaan, niin vanhempi hyökkää väliin ja alkaa ojentamaan minua. Tästä olisi yksi mainio esimerkki, mutta annetaan sen olla. Muuten kimppuuni hyökkää lauma kaikenosaavia mammoja/isukkeja, joiden mielestä lapselta ei voi kieltää mitään.

        'teititellä' Ooks tosissas... #Myötähäpeä


      • Anonyymi

        Tyypillisesti 0-18v pitäisi nukkua 8-10h yöllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisesti 0-18v pitäisi nukkua 8-10h yöllä

        Vaan koska alle 1 vuotiaan pitäisi nukkua 14 -16 tuntia


    • 17

      kymmenvuotias menee sänkyyn (käskystä) noin 21 aikoihin ja jää siihen lukemaan. Usein lukee puolille öin tai joskus ylikin. Kouluun olisi herätys viimeistään seitsemältä, mutta harvoin tarvitsee herätellä, yleensä on siihen mennessä ollut ylhäällä ja touhuissaan jo vaikka kuinka kauan. Ei ole selvästikään äitiinsä tullut. Minä en tuollaisilla yöunilla heräisi itse pirteänä aamulla.

    • jääkiekkomamma

      Lapseni on 11. Ja valvoo ihan liian myöhään. Monena iltana harkat/ pelitkin loppuvat vasta klo 20.30-21. ja varmaan jokainen tajuaa, että kovan urheilusuorituksen jälkeen ei uni heti tule.

      N. 21.15 menee sänkyyn silloin, kun ollaan kotona, mutta usein muistaa jotain "tärkeää" ja nukkumaan käy vasta klo 22.00.
      Herää kuitenkin viikonloppuisinkin klo 7.

      Mutta välillä tosiaan väsynyt on.

      • Äiti.. 1

        Meillä 12 vuotias ja pitäisi käydä nukkumaan 21-21.30. viikon loppuisin saa valvoa kklo 22-22.30!!


      • hyvin toimii
        Äiti.. 1 kirjoitti:

        Meillä 12 vuotias ja pitäisi käydä nukkumaan 21-21.30. viikon loppuisin saa valvoa kklo 22-22.30!!

        Yleensä koulupäivän edellä yritetään saada sänkyyn 21-21.30 aikoihin, mutta jos menee 22:een, niin ei se ole katastrofi. Kouluaamuisin herätys 07.00, joten unta tulee 9-10 tuntia.
        Pe-La iltaisin saa valvoa 23:een, joskus ylikin, ettei joku elokuva jäisi kesken.
        Siis pyritään, että unta tulisi vähintään 9 tuntia joka yö, mutta tietynlainen rentous pyritään elämässä säilyttämään. Kukaan ei sairastu eikä kuole jos nukkumaanmenoajasta ei pidetä minuutilleen kiinni, samoin ei ole katastrofi jos yhtenä tai joskus kahtena yönä viikossa unet jäisivätkin kahdeksaan tuntiin.


    • pimmmmmm

      Meillä 11-vuotias menee viikolla nukkumaan viimeistään klo 22, ja viikonloppuisin saa usein valvoa aika myöhään, noin klo 23, mutta klo 24 on se takaraja kun on oltava nukkumassa.

    • a b

      Olemme antaneet vapauden määrät nukkumaanmenoajan itse, ylösnousu on arkisin kuitenkin aina 6:30. On lapsen omalla vastuulla haluaako olla aamulla väsynyt vai ei, pääsääntöisesti mennään n. 21 nukkumaan ellei telkusta tule joku sarja tms., johon haluaa "investoida" (tämäkin on harvinaista, koska ne saa boxille tallennettua pl. esim. urheilulähetykset, jotka haluaa nähdä suorana).

      Ihmisillä on niin erilaisia unirytmejä, että katsoimme parhaaksi antaa nuoren opiskella itse omat rytminsä. Hyvin on mennyt ja samalla hän on oppinut ottamaan itse pientä vastuuta elämästään.

      • 2+5

        Jep jep. Tässä taas näitä vanhempia, jotka luistavat vanhemman roolista. "Olemme antaneet vapauden määrätä nukkumaanmenoajan itse." Kylläpäs onnistuit tuonkin kauniisti pukemaan! Mutta suomeksi sanottuna: Sinä et uskalla asettaa rajoja lapsellesi.


    • Kride93

      Vastaan vaikkei multa varmaa vastausta odotetakkaan, 17v kun olen.
      11v omaan huoneeseen piti mennä arkisin 21-21.30 ja viikonloppuisin menin itse jo 22 aikoihin).
      Nukkumaan rupesin 22-23.30 välillä, riippuen aina siitä moneenko menin kouluun. Viikonloppuisin nukkuminen venyi ellei tiennyt että olisi jostain syystä pakko herätä ajoissa.

      Vanhemmat luottivat siihen että itse osasin rueta nukkumaan silloin kun olin väsynyt, mutta tottakai he jaksoivat muistuttaa siitä että pitäisi mennä ajoissa nukkumaan.

      Oman unirytmini hallitsen ja teen tietoisia valintoja siitä heräänkö aamulla väsyneempänä vai aavistuksen virkeämpänä. Edelleenkin arkisin huoneeseeni menen noihin aikoihin, koska tiedän vanhempien nousevan enne 6 töihin ja viikonloppuisinkin 22 aikoihin ellei sitten ole jotain erityistä jolloin tulen hiljaa kotiin niin ettei vanhemmat herää.

    • ihan normaalii

      mää oon 11v mää meen nukkuu arkisin klo 22:00 jaa viikon loppusin klo 02:00

    • 19+1

      meillä oli 12 vuotiaaksi nukkumassa arkena jo klo 20, viikonloppuisin sai valvoa klo 22, mutta meni usein ihan itse aiemmin sänkyyn.

    • Minun toimintani

      Jotenkin kurjaa lukea että lapset voi mennä mihin tahansa aikaan nukkumaan, toisaalta hyvä, että vanhemmat antaa lapselle vapautta ja luottamusta.
      Lapsen kuuluisi saada yössä unta 8-10 tuntia. Jos lapsi menee nukkumaan puolilta öin, totetuuko tämä? Aikuisen tehtävä on valvoa ja turvata lapselle se riittävä uni koska lapsi et sitä itse välttämättä ymmärrä.
      Eli siis nukkumaan meno ajan voi laskea siitä mihin aikaan kuuluisi herätä. Meillä 10-12 vuotiaat heräävät 7 joten unessa tulisi olla viimeistään 22-23, mutta miksi lapsen tarvitsee valvoa niin myöhään. Telkkarista ei tule mitään sen ikäiselle eikä koneella tarvitse olla yökausia. He lukevat tai tekevät jotai järkevää ja jos televisiosta tulee jotai mitä voi sen ikäiselle näyttää niin voi valvoa 22, muta kyllä muuten huoneeseen ja sänkyyn mennää klo21.

      Lapselle voi antaa vapautta ja näyttää luottamusta ja keskutella nukkumaan meno ajasta ja lapsi voi kertoa miltä aika tuntuu, saako tarpeeksi unta ym? Mutta viimeisen takarajan laittaa vanhempi. Meillä 17 vuotias voi jo ihan itse päättää mihin aikaa menee nukkumaan mutta siihen asti minä kyllä vielä laitan takarajan! En ole ilkeä enkä "tyhmä äiti" vaan minä turvaan lapseni elämän, näin hän saa nukuttua ja jaksaa päivän koulussa ym. Eipä silti omat lapseni ole koskaan marissutkaan vastaan kun asian selittää hyvin. =)

    • Tiukkis mutsi

      Meillä mennään nukkumaan 20-21 iästä riippumatta. Vanhin on 12 ja saa joskus lukea sängyssä 21.30, riippuen siitä kuin ka väsynyt on. Pienemmiltä 7 ja 8 vuotiailta valot sammutetaan ihan viimeistään klo 21.
      Viikonloppunakaan meillä ei valvota yli 21.30. Ehkäpä 15 vuotiaana saa viikonloppuna valvoa 23 asti.
      Meillä illat ovat aikuisten aikaa ja lapset menevät nukkumaan. Ja jopa nukahtavat. Ei meillä tästä tarvitse tapella.
      Joskus harvoin voidaan katsoa joku elokuva, olla kyläilemässä tai on joulu / uusi vuosi tms ja silloin nukkumaanmeno viivästyy.
      Meillä lapset eivät valvo edes loma-aikoina. Unen tarve ei vähene loma-aikaan ja minä en ole mikään ruoka-automaatti, joka tarjoilee aamiaista, lounasta ja päivällistä jokaisen henkilökohtaisten ntarpeiden mukaan.
      Itse saavat sitten päättää omien lastensa kanssa saavatko nämä valvoa :) Itse lapsna luulin, että omani saavat, koska minä en saanut. Aikuistuttuani huomasin vanhempieni olleen oikeassa.
      Sitä jaksaa arkea ja parisuhdekin voi paremmin, kun joka päivä on muutama tunti ihan kahdenkeskistä aikaa ;)

    • kovamimmii:)

      mä oon 12-vuotias tyttö ja saan valvoo arkena puol kahteentoist tai kahteentoista, joskus meen kyl jo yheltätoista nukkumaa, ja herään vartin yli kuus tai vartin yli 7:) viikonloppuna menee kahteen kolmeen tai neljään! ♥

    • Jokuvaamoi!

      Ite oon tota ikäluokkaa, menen arkisin siinä 21.30-22 nukkumaan. Viikonloppuisin samoihin aikoihin tai myöhemmin. Meen iltatoimiin jo klo 21. Nukahdan sitten tossa 21.45 :D

    • Näin on

      Sitä olen monesti miettinyt, että miten ihmeessä jotkut vanhemmat antavat ihan ala-asteikäistenkin lastensa pyöriä kylällä vielä kymmenenkin aikaan illalla, joskus vieläkin myöhempään. Sen ikäisten pentujen pitäisi olla siihen aikaan ainakin kotona jos ei vielä nukkumassa.

      Vaikka tämä kylä missä asun ei olekaan mikään kovin iso niin kyllä täälläkin välillä niitä hulluja pyörii ja tuollaiset ei vielä edes murrosiässä olevat lapset erittäin otollisia kohteita näille sekopäille. Eihän sen ikäisestä ole tietenkään mitään vastusta aikuiselle ihmiselle.

      Olen lisäksi huomannut, että nuo myöhään ulkona pyörivät lapset ovat juuri niitä nulikoita, jotka rikkovat, sotkevat ja huutelevat törkeyksiä tuntemattomille. Vapaan kasvatuksen tulosta?

      Sitten vielä suureen ääneen ihmetellään kun lapsia joskus häviää. Onneksi sentään kaikki eivät ole samanlaisia.

    • jöojwo

      Kaikkee on tullu nähtyä, tuttavalla 4,9 ja 12 vuotiaat ja tää pieninkin valvoo viikonloppuisin puolilleöin tai yli... Arkisin ei tasan kukaan siinä perheessä nuku ennen kymmentä! Ja aamulla aikaisin ylös... Huhhuh. Isommat valvoo arksin lähes aina yli puolenyön, aina kuolemanväsyneitä kaikki 3 ja isommat nukkuu "päikkäreitä" koulun jälkeen. Koulu menee päin mäntyä eivätkä aina "jaksa" mennä, kun VÄSYTTÄÄ... (IHME!!!!)

      En ole ikinä ymmärtänyt tän perheen aivotuksia. Perheessä ei ole muitakaan "sääntöjä", ja sivusta seuranneena voin sanoa ettei tule nättiä jälkeä...

      Itselläni alle kouluikäiset lapset, ja kahdeksalta mennään täällä nukkumaan. 11-vuotiaalle klo 21-22 kuulostaa järkevältä, riippuen monelta menee kouluun. Kyllä vanhemman kuuluu huolehtia että lapsi nukkuu kunnolla, ei lapset sitä itse osaa säädellä! Sitten väsyneinä kiukuttelevat eivätkä jaksa keskittyä...

      • Juorulija

        Ei sitten ole tullut mieleen keskustella ystävällismielisessä hengessä tämän tuttavan kanssa, jos vaikka tarvitsisivat apua vaikka juttelumielessä. Voisi samalla vihjata vaikka aikaisemmasta nukkumaanmenoajasta. Tää on uskomatonta tämä selän takana puhuminen ja toisten arvostelu. Miksi täytyy olla se "sivustaseuraaja". Tarjoa apuasi, tollo!


    • essi on kumppani

      Yleensä 11-12 vuotiaat menee siinä 22:00-23:00 paikkeilla nukkumaan. Viikonloppuna menee vähän miten sattuu. Joskus perjantaina 23:00 nukkumaan koska on se raskas kouluviikko takana. Sitten lauantaina menee vähän sinne 1:00 paikkeille. Ja siitä ulkona olemisesta, yleensä arkisin tullaan ulkoa pois 20:00-21:00 ja sitten viikonloppuna voi mennä helpostikkin 22:00-23:00 että näin täällä Helsingissä :) Ja jotkut lapset tulevat jo 10 vuotiaana hmm..miten tämän nyt sanoisi vaikkapa aikuisemmaksi/itsenäisemmäksi eli ei kannata pakottaa sänkyyn nimittäin joka tapauksessa pelaa koneella yms. vaikka kävisit kattomassa niin ei sitä huomaa (kokemusta on) T: 11V kohta 12V

    • mamipahis

      Ihminen tarvitsee säännöllisyyttä ja paljon unta,ainakin nuorena.Mäkin ihmettelen,että ala-asteikäiset hilluu kympin aikoihin ulkona.Kyllä 21-22 on alle 16v nukkumaanmenoaika, turha siitä on väitellä.Siten saa tarpeeksi unta ja rytmi säilyy.Ne,jotka saa ite päättää,makaavatkin sitten viikonloppuisin pitkälle iltapäivään ja se ei ole hyvä ja ei ihme, että koulussa väsyttää jos ei kotona voida tuon vertaa vaatia

      • Anonyymi

        Mun mielestä 21-22 on 11-12 vuotiaalle ihan ok aika, mutta jos olisin 15 en kyllä suostuis mennä 21 nukkumaan. On se kyllä vähän liian aikasin. ( tää on vaan mun mielipide)

        T. 11v


    • :)

      Mun vanhemmat on antanut mulle nukkumaanmenoajoissa aika paljon valtaa, eli jos en suostunut menemään nukkumaan "ajoissa", sanoivat vain: valvo rauhassa, kyllä sinä aamulla ymmärrät tekosi seuraukset. Ja hyvin oon oppinut näin "kantapään kautta" huomaamaan, milloin on parasta käydä nukkumaan. Nyt 15-vuotiaana menen nukkumaan n. puolenyön aikaan, vaikka viikonloppuna saattaa venähtää vähän sitäkin pidempään :)
      (Ja ihan vaan lukijoille tiedoksi, että todistukseni keskiarvo on 9, eli hyvin pyyhkii.)

      En tällä tekstillä halua kritisoida kenenkään kasvatustapoja, sillä en usko että tässä asiassa on "vain yksi oikea ratkaisu", johtuen siitä, että kaikki eivät tarvitse unta niin paljoa, edes lapsena.

      • 12v poika

        Olen 12v
        mulla ei ole varsinaisia nukkumaan meno aikoja, arkisin meen nukkumaan siinä 23.00-01.00 aikoihin ja herätys on yleensä 7 -8 aikoihin. Viikonlopuisin/lomilla en koskaan mene nukkumaan ennen yhtätoista.
        Valvominen on OK, nytkin ku on hiihtoloma niin olen juuri nyt valvonut 61h
        en tajuu miks joidenki äiskät laittaa vaikkapa nyt 12vuotiaat lapsensa viikonloppuisinki nukkumaan ysiltä.. Jotain vapauksia kyllä olla pitää.
        Olen itse oppinut mikä on mulle sopiva määrä unta, olen aina ollut aika aamuvirkku ja se on hyvä etu kouluaamuina kun olen valvonut.
        Harrastan mäkihyppyä ja urheilu on mulle tärkeää.
        Koulussa saan kokeista sellasta 8-10 yleisin on se 9
        tokarin keskiarvo on 9 eli valvominen ei mua haittaa.
        Suomeksi: antakaa lapsillenne vähän päätösvaltaa.
        Onhan se järjetöntä että 12 vuotiaskin joutuu menemään viikonloppuisin ysiltä petiin, on paljon rennompi ja iloisempi fiilis kun ei ole minuutin tarkkoja nukkumisaikoja, esim: puolen minuutin päästä olet nukkumassa kello on 21.00 sinulla on herätys 8.00 et pärjää koulussa jos et saa vähintään 11 tunnin yöunia.

        Joo.. Hyvä fiilinki tässä valvoessa kun on kokista karkkia ja energia juomaa.


      • 6lapsenäiti
        12v poika kirjoitti:

        Olen 12v
        mulla ei ole varsinaisia nukkumaan meno aikoja, arkisin meen nukkumaan siinä 23.00-01.00 aikoihin ja herätys on yleensä 7 -8 aikoihin. Viikonlopuisin/lomilla en koskaan mene nukkumaan ennen yhtätoista.
        Valvominen on OK, nytkin ku on hiihtoloma niin olen juuri nyt valvonut 61h
        en tajuu miks joidenki äiskät laittaa vaikkapa nyt 12vuotiaat lapsensa viikonloppuisinki nukkumaan ysiltä.. Jotain vapauksia kyllä olla pitää.
        Olen itse oppinut mikä on mulle sopiva määrä unta, olen aina ollut aika aamuvirkku ja se on hyvä etu kouluaamuina kun olen valvonut.
        Harrastan mäkihyppyä ja urheilu on mulle tärkeää.
        Koulussa saan kokeista sellasta 8-10 yleisin on se 9
        tokarin keskiarvo on 9 eli valvominen ei mua haittaa.
        Suomeksi: antakaa lapsillenne vähän päätösvaltaa.
        Onhan se järjetöntä että 12 vuotiaskin joutuu menemään viikonloppuisin ysiltä petiin, on paljon rennompi ja iloisempi fiilis kun ei ole minuutin tarkkoja nukkumisaikoja, esim: puolen minuutin päästä olet nukkumassa kello on 21.00 sinulla on herätys 8.00 et pärjää koulussa jos et saa vähintään 11 tunnin yöunia.

        Joo.. Hyvä fiilinki tässä valvoessa kun on kokista karkkia ja energia juomaa.

        Ei oo totta juoko 12 vuotias energia juomaa!? Mun lapset ei oo koskaa maistanu eik niin kauaa tuu juomaan ku meillä asuu..


      • Anonyymi

        Älä valvo koko öitä. Kun et nuku et saa rem unta ja sä et pysty elämään ilman sitä. Maailman ennätys valvominen on n.viikon ja kaikki muut ketkä on kokeilu viikkoa on kuollut. Nukkuminen on tärkeää sun henkisen ja fyysisen kehityksen kannalla. Sekin on jo hengenvaarallista sinun kokoiselle lapselle valvoa kahta yötä. Enkä voi uskoa että olet valvonut niin paljoa koska tuon ikäisellä voimat heittää kesken. Ja jos valvot monia öitä peräjälkeen niin mieti onko parempi asia valvoa muutama yö ja olla sen jälkeen vainaja vai nukkua 10 tuntia ja elämää 90 vuotta. Itselläni on ADHD lääkitys ja olen lääkkeen takia kokenut unettomuutta ja se on itselläni ainakin laskenut kouluarvosanoja, henkistä ja fyysistä tilaani. Toivon että sinun ei tarvitse kokea tällaista. Käytös laskee yleensä kun on väsynyt. Nyt kun olen saanut melatoniinin (unilääkkeeen) nukun paremmin ja keskiarvo koulussa on noussut 9.666. Saa kuitenkin vähän valvoa eikä se ole pahaksi. Mutta ei kannata joka päivä syödä karkkia. Juuri pikkuveljeltäni paikattiin syvä reikä. Ja energiajuomat on todella pahaksi terveydelle. Menen itse koulupäivinä n. Klo 21-21.30 kirjaa luen yleensä 22 asti. Viikonloppuisin sängyssä 22-22.45 kirjaa luen yleensä 23.15. Lomalla nukkumaan menen yleensä klo 22-24 T. Jere 11v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valvo koko öitä. Kun et nuku et saa rem unta ja sä et pysty elämään ilman sitä. Maailman ennätys valvominen on n.viikon ja kaikki muut ketkä on kokeilu viikkoa on kuollut. Nukkuminen on tärkeää sun henkisen ja fyysisen kehityksen kannalla. Sekin on jo hengenvaarallista sinun kokoiselle lapselle valvoa kahta yötä. Enkä voi uskoa että olet valvonut niin paljoa koska tuon ikäisellä voimat heittää kesken. Ja jos valvot monia öitä peräjälkeen niin mieti onko parempi asia valvoa muutama yö ja olla sen jälkeen vainaja vai nukkua 10 tuntia ja elämää 90 vuotta. Itselläni on ADHD lääkitys ja olen lääkkeen takia kokenut unettomuutta ja se on itselläni ainakin laskenut kouluarvosanoja, henkistä ja fyysistä tilaani. Toivon että sinun ei tarvitse kokea tällaista. Käytös laskee yleensä kun on väsynyt. Nyt kun olen saanut melatoniinin (unilääkkeeen) nukun paremmin ja keskiarvo koulussa on noussut 9.666. Saa kuitenkin vähän valvoa eikä se ole pahaksi. Mutta ei kannata joka päivä syödä karkkia. Juuri pikkuveljeltäni paikattiin syvä reikä. Ja energiajuomat on todella pahaksi terveydelle. Menen itse koulupäivinä n. Klo 21-21.30 kirjaa luen yleensä 22 asti. Viikonloppuisin sängyssä 22-22.45 kirjaa luen yleensä 23.15. Lomalla nukkumaan menen yleensä klo 22-24 T. Jere 11v

        Tämä oli 12 vuotiaalle joka on '' valvonut 61h'' En ole koko yönä saanut nukuttua ja luovutin nyt joten sen takia tää tuli klo 5.45


    • ..

      ashq.

    • mutsi777

      23.15 aamulla herää siinä 6.30

    • Mindy

      Meillä 11-vuotiaat ovat menneet nukkumaan silloin, kun kokevat siihen tarvetta. Tämä tietysti on vaihdellut päivittäin. Joskus uni tulee simmuun jo yhdeksältä, joskus vasta puolen yön aikaan.

      Omassa huoneessa on saanut lukea kirjoja tai tehdä jotain muuta hiljaista, kunnes nukuttaa.

      Miksi ihmeessä ulkopuolinen voisi määrätä, milloin toinen nukkuu. Kun asiasta ei tee mitään numeroa, niin lapsi kyllä nukkuu tarvittavan määrän. Kuten syökin tarvittavan määrän, kun ei meuhkaa asiasta.

      Ihan pikkulapsi voi vähän tarvita ohjausta nukkumaanmenossa, muttei 11-vuotias yleensä. Poikkeuksiakin voi olla. Hyvä koulumenestys meillä kuitenkin kaikilla, harrastuksia on riittänyt ja yksi on jo valmistunut akateemiseen ammattiin ja kaksi opiskelevat yliopistossa.

      Rajat ovat enemmän sisäisiä kuin ulkoisia hyvässä perheessä.

    • ::D

      Olen 11v ja saan TODELLA huonosti unta. Menen nukkumaan puoli kahden aikoihin. Aamulla herätys 6:30. Olen monesti nukkunut pommiin.

    • katriiiiina

      Oon 13v, ja meen siinä 12 - 02 paikkeil nukkumaan.. Yleensä mä istun koneella siihe aikoihin ja räplään kännykkää :DDDDDD äskönki yritin saada unta mut ei vaa vittu tuu sitä unta..... :)

      • 6lapsenäiti

        Ihmekkö lienee ku räplää kännykkää ti on puhelimella.. pikku vinkki jos vaikka lukisit kirjaa tai koulukirjoja nii tulis PALJON paremmin uni..


    • ösdgho

      Eiköhän tähänkin asiaan päde aika hyvin ihan maalaisjärki; että nuori saa päättää itse omat nukkumisensa, mutta jos alkaa olemaan todella väsynyt ja koulu menemään huonosti yms., oikeus päättää itse pois nuorelta. Ihan vapaudesta ja vastuusta tässäkin on mielestäni kyse.

    • näin meillä

      Tiiän, että tässä kysyttiin vain 11 vuotiaan nukkumaanmenoaikaa, mutta kerron kaikkien lasteni nukkumaanmenoajat jotta voi paremmin vertailla kuinka suuri aikaero valvomisissa on.

      6 vuotias: Sängyssä oltava viimeistään klo 18:30 ja klo 19:00 tulen varmistamaan että nukkuu ja valot sammuksissa.
      8 vuotias: Sänkyyn samaan aikaan kuin pikkusiskonsa, viimeistään klo 19:10 oltava nukkumassa
      10 ja 11 vuotias: Säkyyn ihan viimeistään klo 19:20 ja nukkumassa otava viimeistään klo 19:35
      14 vuotias sänkyyn klo 19:40 ja nukahtaa heti,
      ja 17 vuotias nukkuu viimeistään klo 22:00

      YHTÄÄN myöhempään meillä ei valvota, oli sitten loma.
      Kaikki vieraat lähtevät viimeistään klo 21 ja se jälkeen ei ketään enää päästetä sisälle ( jos sattuu oma lapsi olemaan myöhässä sovitusta kotiintuloajasta, saa luvan nukkua vaikka ulkona sillä meille ei yöllä tulla ). Yökylään meillä ei mennä koskaan, koska siellä valvotaan niin myöhään ja se sekoittaisi unirytmiä... myöskään ketään ei meille yöksi tule,ellei ole joku sukulainen joka etukäteen ilmoitti tulevansa meille yöksi

      • Niinpä teillä, ei ei

        Minun puolisollani oli kotonaan samanlaiset nukkumaanmenoajat kuin teillä. Hän kertoi kuinka tuskaista oli valvoa sängyssä klo 19 aikaan illalla ja odottaa unen tuloa, kun ulkona vielä auriniko paistoi täydeltä terältä. Hänen vanhempansa halusivat "omaa aikaa" ja niinpä lapset laitettiin "nukkumaan" - nukutti heitä tai ei.

        Nykyään hänellä on vaikeita unihäiriöitä ja pitkiä unettomuusjaksoja, jolloin uni ei tule ilman lääkkeitä...


      • Rajat ja rakkaus

        Etkö edes pienempiäsi peittele ja sano hyvää yötä. Meillä ei uni tule kellekkään, jos ei ole sekä isä että äiti käynyt peittelemässä ja sanonut hyvää yötä lapsilleen. Esikoiseni on 8v. Hänelle riittää yöuniksi 21.00-7.00 tai 22.00-9.00 kesäaikaan ja viikonloppuisin (nukkuu silloin hieman pidemmät yöunet). Mitä isompiin lapsiin tulee, on minusta outoa, jos et heille sano hyvää yötä, eivät varmaan peittelyä enää kaipaa, mutta hyvää yötä on lause, joka pitäisi olla itsestäänselvyys perheissä.


      • Huiiii mikä kellotus

        "näin meillä"

        Tämän on ihan pakko olla provo. Ihan pakko. Jos ei ole niin ostan teille värisevän munakellon johon voit ajastaa kaikki nukkumaanmenoajat ja ruutulipun jota voit heiluttaa aina, kun yksi lapsi on nukahtanut. Nyt keksin, teillä valmistetaan robottilapsia !


      • oletpa tiukka

        tiukkis..olen 9 vuotia ja aion valvoa klo 23 tänään....tai puoleen yöhön...


      • 6lapsenäiti
        oletpa tiukka kirjoitti:

        tiukkis..olen 9 vuotia ja aion valvoa klo 23 tänään....tai puoleen yöhön...

        Aika nuoria nykyään käy kaikilla nettipalstoilla :/


      • Anonyymi

        No nyt on tiukkaa. Jos 11 vuotias menee nukkumaan 19.20, nii eihän siinä kauheen nopeesti unta saa. Jos tullaan vielä tarkistamaan, nii ei ainakaan saa unta, kun stressaa että 10 minuutin päästä pitäis olla nukkumassa. Minun mielestäni kyllä 14 vuotiaan pitäisi saada myöhempään kuin 19.40 valvoa lomalla. Itse muistan menneeni 21.30 11 vuotiaana nukkumaan. Vanhempien pitäisi mielestäni asettaa järkevät rajat, mutta niistä pitäisi lapsen kanssa sopia. Ja nuo tarkastukset ovat liikaa. Kyllä mielestäni vähän saisi lukea, jos se helpottaa nukahtamista. Jos olet kaksi minuuttia myöhässä niin nukutko -30 asteessa ulkona?
        Vanhemmat joustakaa, mutta asettakaa rajat. Sopikaa yhdessä.
        En tietysti voi sinun lapsiasi kasvattaa tai sanoa, että heille nuo ajat eivät olisi ok, mutta kyllä tuo minun korviini tiukalta kuulostaa.


    • hyvät yöunet

      Tuo 21.00 arkisin etenkin on ihan ok aika itseasiassa koko kouluiän. Aamulla herännyt lapsi tai teini tarvitsevat hyvät yöunet jaksaakseen koulua käydä. Voit joskus kokeilla lapsesi kanssa ja valvoa myöhempään. Lapsesi on varmasti väsyneempi ja huomaa sen myös itse, hän voi siitä oppia ettei myöhään valvominen kannata. Itselläni on paljon nuorempi 8v. ja joskus on vain sanottava hyvää yötä ja laitettava valot pois, koska on iltoja jolloin joskus voisi valvoskella varmasti helpostikin puolilleöin.

    • hyvät unet

      On hyvä, että vanhemmilla on selkeä käsitys mihin aikaan lasten kuuluisi nukkua. Itse monesti olen menossa nukkumaan myös hyvissä ajoin, kun lapset nukkuvat sikeästi. Meillä 8 ja 4v nukahtavat lähes yhtä aikaa. Näin kesällä ollaan annettu valvoa pidempään tohon 22.00-22.30. On vain sitten muistettava hyvissä ajoin saada kääntymään unirytmi ennen koulun alkamista. Murrosikäisten vanhempienkin pitäisi olla tiukkana siinä mielessä, että sen ikäisillä uni on yhtä tärkeää kuin pienille lapsille ja jos aikaisin on herättävä, on illalla käytävä nukkumaan ei vasta yöllä. On vaikea keskittyä mihinkään, jos on nukkunut huonosti. Yhtä olen aina ihmetellyt, kun aikuiset puhuvat univelan nukkumisesta pois, eli nukkuu pidemmän ajan yli 10 tuntia yössä. Sitten ihmettelevät, kun ei auta. Univelkaa ei voi nukkua pois, vaan vuorokausirytmi on saatava normaaliksi.

    • minä

      Itse menin tuon ikäisenä noin kymmeneltä nukkumaan

      • BigaMamma

        Hei!
        Meillä menee lapset hyvissä ajoin nukkumaan. Nuorin on 4v ja vanhin 16.
        4vuotias tyttösemme menee sänkyyn noin klo20 ja saa kuunnella satu cdtä tai katsella kuvakirjoja. Valot sammuu noin 20.30. Viikonloppuna saa valvoa 20.30 perheen kanssa esim elokuvaa katsoen.
        10w tyttömme menee sänkyynsä klo21, ja valot sammuu viimeistään 21.30. Viikonloppuisin voi mennä 23 nukkumaan, koska katsoo mielellään leffaa isosiskonsa kanssa. Hyvää Sisko-Sisko aikaa.
        12vuotias, kyseinen tyttöhän on alkumurkku jo. Juuri sai läppärin ja haluaisi tietenkin pelata iltaisin. Omaan huoneeseen on mentävä viimeistään 21.30 ja valot sammuu 22. Viikonloppuisin saa jo enemmän vapaata ja nukkumaan pitää mennä ennen puoltayötä.
        16vuotias, vanhin poika siis, viettää aika paljon koneen ääressä omassa huoneessaan. Nukkumaan on mentävä 23.30 viimeistään! Viikonloppuisin voi mennä myöhempäänkin.

        Kaikilla lapsilla on arkisin herätys klo6.30-7.00, eikä viikonloppuisin nukuta yli kahdeksaan ettei rytmi mene. Kaikki saavat siis 8-11h unta yössä, eikä pienet unimäärän vaihtelut elämää kaada. Lomilla valvoo kaikki paitsi nuorin melkeen aina puoleenyöhön, ja lomalla herätysaikaa ei kummemmin ole, ennen yhtätoista pitää olla herännyt. Uusivuosi ja juhannus on aika erikseen jolloin joustetaan tosi helposti nukkumisajoista :)
        Mielestäni lapsille on laitettava ajat milloin on mentävä nukkumaan, mutta teini-ikäisten ei tarvitse mennä jo klo20 nukkumaan..
        Ottakaa kantaa!! :)


      • poika17v
        BigaMamma kirjoitti:

        Hei!
        Meillä menee lapset hyvissä ajoin nukkumaan. Nuorin on 4v ja vanhin 16.
        4vuotias tyttösemme menee sänkyyn noin klo20 ja saa kuunnella satu cdtä tai katsella kuvakirjoja. Valot sammuu noin 20.30. Viikonloppuna saa valvoa 20.30 perheen kanssa esim elokuvaa katsoen.
        10w tyttömme menee sänkyynsä klo21, ja valot sammuu viimeistään 21.30. Viikonloppuisin voi mennä 23 nukkumaan, koska katsoo mielellään leffaa isosiskonsa kanssa. Hyvää Sisko-Sisko aikaa.
        12vuotias, kyseinen tyttöhän on alkumurkku jo. Juuri sai läppärin ja haluaisi tietenkin pelata iltaisin. Omaan huoneeseen on mentävä viimeistään 21.30 ja valot sammuu 22. Viikonloppuisin saa jo enemmän vapaata ja nukkumaan pitää mennä ennen puoltayötä.
        16vuotias, vanhin poika siis, viettää aika paljon koneen ääressä omassa huoneessaan. Nukkumaan on mentävä 23.30 viimeistään! Viikonloppuisin voi mennä myöhempäänkin.

        Kaikilla lapsilla on arkisin herätys klo6.30-7.00, eikä viikonloppuisin nukuta yli kahdeksaan ettei rytmi mene. Kaikki saavat siis 8-11h unta yössä, eikä pienet unimäärän vaihtelut elämää kaada. Lomilla valvoo kaikki paitsi nuorin melkeen aina puoleenyöhön, ja lomalla herätysaikaa ei kummemmin ole, ennen yhtätoista pitää olla herännyt. Uusivuosi ja juhannus on aika erikseen jolloin joustetaan tosi helposti nukkumisajoista :)
        Mielestäni lapsille on laitettava ajat milloin on mentävä nukkumaan, mutta teini-ikäisten ei tarvitse mennä jo klo20 nukkumaan..
        Ottakaa kantaa!! :)

        Ei vittu hajos. :D Aika naurettavaa laittaa 16v nukkumaanmeno aika. Kyllä sen ikäsen pitäis itte jo osata huolehtii nukkumisestaan. Monihan muuttaa jo yksin asumaa tuos iässä, kun menee opiskelee.


    • 11v tytteliini :3

      Mä oon 11, menen nukkumaan puoleltaöin arkisin, ja viikonloppusi joskus siinä 02-05 aikoihin. Istun yöt koneella ja saatan mässätä jtn.. ^^

      • Anonyymi

        Mulla vähän sama tilanne. Meen 22 ”nukkumaan” mutta kyllähän se aina vähän venähtää kännykän kans...

        T: 11v tyytö itekki:3


    • Grandma59

      Meillä oli toisin sillon 80 luvun lopulla nuorimmat sillo 4 ja 5 vuotiaat olivat aina 20.30 mennessä nukahtaneet :). Vähä vanhempana saivat enemmän omaa "vapautta" mutta siltikin oli oltava unessa viimeistää 22.30. Hyvin ovat elämässään pärjänneet, vaikka en usko että pelkällä unirytmin säätämisellä tulee "neroja". Elämässä on paljon valintoja joista poimitaan vaan ne oikeat.

    • 25-vuotias nainen

      Vai että vanhemmat eivät välitä jos ei ole kunnon nukkumaanmenoaikoja lapselle laitettu...Voivoi.

      Ei meidän kolmen lapsen perheessä mitään nukkumaanmenoaikoja erityisemmin ollut, ihmiset kävivät nukkumaan oman jaksamisensa ja tekemistensä mukaan. En nyt enää muista mihin aikaan kävin 11-vuotiaana nukkumaan, mutta arvelen sen olleen jotain 22.00-23.00 väliä, herätys oli aamuisin kahdeksalta. (Vartin yli yhdeksän alkoi koulu ja koulumatkaa oli 1,5km.)
      Vanhempani kävivät nukkumaan samoihin aikoihin ja yleensä hieman patistivat nukkumaan kysyen "Eikös olisi nukkumaanmenoaika" tai "kauanko meinaat vielä valvoa ?" Joskus kävin aikaisemmin nukkumaan, joskus myöhemmin. En ikinä oikein ole ymmärtänyt sitä, kun muutamalla koulukaverillani oli tietyt nukkumaanmenoajat määrätty milloin heidän oli oltava sängyssä (arviolta n.20.00-22.00) ja niin usein he totesivat, että uni tuli vasta kahden tunnin päästä tms. Mitä järkeä siellä sängyssä on pyöriä virkeänä, kun sinne voi mennä rauhottumaan sitten vasta kun väsyttää ? Eri asia jos toki lukee kirjaa tai haluaa juuri rauhottua siellä sängyssä, mutta minua ainakin turhauttaisi jos unta pitäisi aina väkisin odottaa.

      Itse olen koko nuoren ikäni nukkunut hyvin ja sikeästi ja nukahtaminen tapahtuu 95% kerroista 15minuutin sisällä kun olen sänkyyn mennyt. Olen muutenkin aina ollut paljon enemmän iltavirkku kuin aamuvirkku. Perheessäni Isäni on samanlainen ja toinen vanhemmista sisaruksistani, äitini ja toinen vanhempi sisareni ovat aamuvirkkuja.

      En siis ymmärrä niitä perheitä missä nuori laitetaan sänkyyn väkisin nukkumaan ja uni tulee sitten vasta joskus. Toki jos uni tulee helposti ja nuorelle se sopii niin eikai siinä sitten mitään ongelmaa ole. Omat vanhempani luottivat siihen, että itse tiedän milloin väsyttää ja kyllä olen aina tiennytkin. Nykyään käyn nukkumaan herätyksestä riippuen sen 7-9h ennen herätystä. Kuitenkin yleensä ennen puolta yötä.

      Tuliko meistä kolmesta lapsesta sitten hirveitä pellossa kasvaneita hulttioita ja yömyöhään kukkuvia ja läpi koulupäivät nukkuvia toivottomia tapauksia ? Ei. Vanhin sisareni valmistui kaksi vuotta sitten lääkäriksi, toinen vanhempi sisarukseni on kirjoittamassa graduaan Norjassa ympäristötutkimuksesta ja itse valmistun Insinööriksi ensi vuonna. Vanhempani ovat tosin ihan normiduunareita, voisi jopa sanoa että köyhistä oloista, mutta kyllä he jotain ovat oikein tehneet.

      Rajoja ja rakkautta sillä tavalla sopivasti, ei ylipaapomista eikä välinpitämättömyyttä.

    • 123987

      Meillä menee 9 ja herää 7 koulu viikona mutta vapaa päivänä saa valvoi mihin haluaa

      • Yksi tyttö

        Minä olen 12-vuotias tyttö. Arkena menen nukkumaan yleensä klo 21-22, joskus saatan mennä aikaisemminkin, jos olen väsynyt. Joskus saattaa mennä myös vähän myöhempään. Minä en ikinä vuoteeseeni mentyäni räplää kännykkää, se onkin yleensä olohuoneessa latauksessa. Viikonloppuisin menen nukkumaan yleensä klo 21-23.


      • 11v

        Mullaika on sama juttu vaikka kännykkä onkin tossa yöpöydällä


      • mämeensitkun
        11v kirjoitti:

        Mullaika on sama juttu vaikka kännykkä onkin tossa yöpöydällä

        lapsen huoltajuus, asuminen isällä toteutuu ja Raision kaupungin sairaat lastensuojeluviranomaiset kuru-eloineen, nyrhäyksineen ja lapsen äiti tuomittu lapsen vieraannuttamisesta 25 vuodeksi linnaan..


    • ÄrsyyntynytTiukoille

      Mä oon 13-vuotias poika, ja täytyy myöntää, että kuka menee nukkumaan 20:00? Ymmärrän että jos on väsynyt, ja silloin menee, mutta ihan oikeasti. Itse menen arkena nukkumaan n. 23:00 ja viikonloppuna n. 24:00 - 02:00 (lomia lukuunottamatta). ja silti hyvin menee koulu. todistuksen arvosana oli 9.5 keskiarvo eikä ole tullut muita ongelmia. mutta täytyy sanoa huh huh että on tiukat vanhemmat jos pistetään 11-vuotias lapsi nukkumaan 21:00!

    • Liikunnallinen lapsi

      Meillä ei tarvitse 11-vuotiaalle antaa nukkumaanmenoaikaa lainkaan, koska kun hän herää aamulla klo 6:30, niin illalla hän sammuu kuin saunalyhty usein jo klo 20:00 jälkeen.
      Alankin yleensä jo hyvissä ajoin muistuttelemaan iltapesuista, koska tiedän, että kun hän tulee kainalooni katsomaan tv:tä illalla, hän nukahtaa siihen välittömästi

    • 13v poika

      No voin kertoo omist nukkumaanmenoajoistani.
      Eli sillo 6-7v piti mennä nukkuu siin 8 aikaa
      8-10v piti mennä jossai 9 mais
      11v piti mennä 10
      12-13v ei oo periaattees nukkumaamenoaikaa ollu et voin valvoo vaik koko yön mut ehto on et kouluun on mentävä vaikka väkisin

    • 12v

      Oon 12 v tyttö ja meen arkipäivinä nukkumaan 23.30-2.00, yritän aina mennä aikasemmin mut nukkumaanmeno aina vaan venähtää jotenki...
      lomilla meen ehkä 1.30 nukkuu, mut uni tulee vasta 3.00 tai 4.00

      • noin 10h

        Unen tarpeessa on isoja eroja.. keskimäärin tommonen 10h on tarve tuon ikäisellä. Eli suunnilleen 20.30 nukkumaan jos herätys jo 6.30 arkisin! En kuitenkaan kelloa vahtais, vaan sitä, että lapsi voi hyvin/ on virkeä päivisin/ koulu sujuu ja jaksaa harrastaa ja nähdä kavereita..oma 4-vuotiaani nukkuu 10,5-11h (n.21-7.30/8) ja itse olen runsasuninen, nukun vähintään 9h (21-06). Joskus nukun yhtä pitkät unet lapsen kanssa :)


    • 12vee gööööörl

      Mulla ei oo nukkumaan menoaikoja
      Avaudun milloin yleensä meen nukkuu
      Koulussa:
      8.05 - viim 23
      8.55 - yles. 23.30-24
      10.00 - 24-01
      Vkpl - sillo ku göröstää / väsyttää

      Mut siiis en älyy vanhempii " 12v :viim 19.30 sammuu valot"
      Mua vituttaa jos mut laittetas _TASAN_ 21 nukkumaa en sais unta :DD ja ainaki meen paremmi nukkumaa sillo ku haluun ku et joku pakottaa..

    • uqiz

      Meillä 11-v menee sänkyyn 21-21.30 nukkumaan alkaa yleensä 21.30-22. Aamulla herää 7-7.30. Viikonloppuna saa valvoa myöhempään mutta silloinkin nukkumaan klo 24 mennessä.

    • rneonfeo

      Meillä oli kotona nukkumaan menoaika ala-asteikäisinä klo 21. Herättiin varmaan seitsemän aikaa. Viikonloppuisin saatiin valvoa klo 23 asti ja nukkua niin pitkään kun halutaan, mutta muistelisin, että viimeistään ysiltä aina herättiin. Yläasteella nukkumaan käskettiin mennä kympiltä, mutta usein se saattoi venyä harrastusten vuoksi. Viikonloppuisin nukkumaanmenoaikaa meillä ei varmaan ollut enää yläasteikäisestä ylöspäin. Lukiossa nukkumaan meno oli sitten jo omalla vastuulla, mutta tiesin kyllä, että kympiltä olisi hyvä päästä nukkumaan.

    • eitunnettu

      Oon 11 vuotias tyttö ja olin viime yön hereillä melkein kokonaan onko jollaon apua mitem voin nukahtaa helppommin

      • 6lapsenäiti

        Älä räplää kännykkää :) jos uni ei tuu siltikään nii juo vaikka kuumaa maitoa tai kaakaota itellä autto pienenpänä


      • meeisin

        viereen:)


    • iltajaaamuvirkku

      Mä oon 12. Mulla ei oo mitään nukkumaanmenoaikoja, kellon lähestyessä yhtätoista äiti kehottaa parvelle kiipeämistä(arkena). Joskus 23:30 meen yleensä parvelle ja katon vielä somet läpi ja jos kaverit valvoo niin juttelen vielä hetken.
      Mä oon huomannu paljon kivemmaks valvoo myöhään kun pyörii sängyssä useita tunteja! Mun keho menee oikeesti nukkumaan vasta klo 12, enkä saa unta ennen sitä. Tää ei oo opittu tapa, koska ennen menin 9-10 aikoihin nukkumaan ja pyörin sängyssä ainakin 1,5 tuntia, eikä se oo kivaa kun ärsyttää kun ei saa unta. Nykyään kyllä saan, kun menen myöhemmin nukkuun.
      Mulla on herätys arkisin klo 7, ja heräänkin sillon vaikka kello sois myöhemmin.
      Nykyään mulla on herätys/hiljainen musiikki klo 5 aikoihin koska se auttaa selkouneen pääsyyn, jota siis nyt harjoittelen. Nukahdan toki uudestaan heti herätyksen jälkeen. Nukun siis 7 tuntia joka on riittävästi mulle! Ihmeellistä kun pitää 12-ween mennä ysiltä sänkyyn..
      Ja keskiarvo 9.5, vanhemmissa ei mitään vikaa!! Tai äitihän mulla vaan on :D

    • aamujailtavirkku

      viikonloppuisin menen nukkumaan 1 ja herään. 9. En siis nuku paljoa pitempään kuin arkena. T. Äskeisen tekstin kirjoittaja.
      Lisäksi mulla on niin paljon kaikkia juttuja esim. Askartelua, käsitöitä ja kissan opettamista, että kyllä, on tekemistä illallakin. Itse asiassa sanoin ehkä vähän väärin äsken: äiti on tiukka nukkumisesta mutta ei laita liian aikaisin nukkumaan!

      • eimenenukkumaan

        ennenkuin äiti ja RAISION KAUPUNGIN LASTENSUOJELUVIRANOMAISET TUOMITTU LINNAAN VALEHTELUSTA JA PERÄTTÖMÄSTÄ LAUSUMASTA TUOMIOISTUIMESSA LAPSEN OLOSUHTEISSA; SUKUNIMI VAIHDETTU TAKAISIN OIKEAKSI, VANHEMPIEN YHTEISHUOLTO JA LAPSET ASUVAT ISÄLLÄ..


    • jkuiyo

      Saahan tästäkin aiheesta paaruta vaikka kuinka paljon. Viisasta opetusta olisi lapsille se, että myös vanhemmat menevät nukkumaan ajoissa, monien työt alkavat varhain aamulla ja lapset on huolehdittava kouluun, useimpien koulu alkaa jo kahdeksalta ja sitä ennen lapsen kuuluisi kotona saada aamupala, joten vanhemmat nukkumaan ajoissa, silloin jää turhat purinat lasten nukkumisesta pois ja muutoinkin voitte paremmin. Nyt juuri näe kuin äksyjä ja kiukkuisia ja kaikesta purnaavia vanhempia.

      Olen itse jo päässyt siihen, että menen nukkumaan kun nukuttaa olipa kello vaikka kahdeksan illalla, toisinaan menee näin pitempään. Kun saan nukuttua kunnon yöunet, olen levännyt niin, että pienet vastoinkäymisetkään eivät horjuta tasapainoa ihan hirveästi.

    • SH12

      minä olen kohta 12.v ja meillä ei ole oikein tarkkoja nukkumaanmenoaikoja, mutta yleensä koulu päivinä menen klo: 22.00-23.00 nukkumaan ja viikonloppusin ehkä klo: 03:00

    • 14.V

      11 vuotiaana menin nukkumaan 22-1, viikonloppuna 23-4. Ei koskaan kunnolla väsyttänyt. Koulussa pärjäsin, eikä vanhemmat paljoa välittäneet.

      • Alakoululaisen_isä

        On turhaa puhua pelkästään nukkumaanmenoajoista. Lapsen nukkumaanmenoajat sanelevat iänmukainen unentarve ja heräämisaika. Eka- ja tokaluokkalaiset tarvitsevat keskimäärin noin 10,5 tuntia unta. Mikäli herätä tarvitsee kello 8, niin silloin on oltava sängyssä ja valot sammutettuna kello 21 edeltävänä iltana, mikäli lapsi on unentarpeeltaan keskimääräinen ja jos nukahtamiseen menee noin puoli tuntia. Unentarve riippuu lapsesta. Jos lapsella on jatkuvia vaikeuksia herätä aamuisin eikä hän virkisty aamutoimien yhteydessäkään, niin se voi olla merkki liian myöhäisistä nukkumaanmenoajoista.

        Hiukan ongelmallista on, jos koulupäivien alkamisajankohdat vaihtelevat kovasti. Meillä alakoululaisella koulun alkamisaika vaihtelee välillä 8-10. Kahdeksaanmenopäivän molemmin puolin on kymmeneenmenopäivä. Ehdottomasti fiksuinta olisi laatia alakoululaisten lukujärjestykset niin, että myöhäiset herätykset ovat aina alkuviikosta ja aikaiset herätykset loppuviikosta. Tuollainen rytmi tukee parhaiten ajoissa ja virkeänä kouluun heräämistä, jos koulun alkamisajan on pakko vaihdella.


    • Jokuihminenehkä

      Luin kommentteja tai noit oon 11v enkö kyl menny 7v puol ysiltä tai ysiltä nukkuu enkö vielkää

    • btvw

      Oon 11 ja meen nukkuun 21:30 herään siinä kuudelta ei oo mitään outoo nukkuu ennen kymmentä

    • 11vuotiastyttö

      minut laitetaan 9 nukkumaan ja se on juuri oikean verran

    • Jddjfjdbd

      Itw oon 11v ja meen nukkuu joskus puol yheltätoista herään seittemältä niinku mun muutkin kamut

    • lapsenisä

      päättää..

    • kdjsvdvdh

      Mä oon koht 13 ja arkipäivisi ku o kouluu nii meen ehk 12 aikaa nukkuu ja viikonloppusin vähän myöhempää mut tietenki poikkeuksii sattuu esim vaik lähen yöl ulos niinku nyt oon lähös ps vinkki kaikille jotka haluu karata yöllä eka esittäkää et nukutte ja heti ku vanhemmat nukkuu menkää tosi hiljaa ovesta ulos ja kaikki onnistuu ja sit vaa enne 5 himaa ettei ne huomaa

      • syke4711

        Kuules, me vanhemmat olemme aika "ketkuja" ja tommosesta meillä jää kiinni.
        Kannattais sinunkin nukkua enempi niin huomaisit että kaikki näyttää paremmalta kun on hyvät ja oikeat elintavat.😊tsemppiä!


    • tami678

      9-11 vuotiaan tulisi saada unta 9-13 tuntia.
      Meillä 9 ja 11 vuotiaat aloittavat siinä vähäv ennen 8 illalla iltapalan jonka jälkeen pesulle.
      Kello 21.00 kirjat pois ja yöuni alkaa. Näin mennään myös viikonloppuna. Joskus joustetaan tunnin verran. Hyvin on mennyt eikä purnausta kuulunut. 😊

    • Aleni1242465

      Meillä nukkumaan kun haluaa ja herätys klo 7.30-11.00

    • Anonyymi

      Oon 11 v ja meen nukkuu 2 yölt :)

    • Anonyymi

      Hahahaha oon 11-vuotta myöhäs tääl mut joo, oon nyt 13 ja ei mulla todellakaan ollu enää 11-vuotiaana nukkumaanmenoaikaa haha, vielä joskus 8-vuotiaana menin 20.00 nukkumaan:) mut sit tuli murrosikä eikä vanhemmat enää määränny millo meen nukkuu koska tiiän, et voin olla aamulla väsynyt mut se on mun oma vika :)

    • Anonyymi

      Olen 11v ja en mitenkään saa unta illalla miten saisin unta helpommin

    • Anonyymi

      Ite meen arkisin n. 21:30-22:15 ihan herätyksestä riippumatta. Ei siihen maailma kaadu, jos vahingossa lipsahtaa vaikka 23. Muuten, jos riidellään, että paljonko tulisi nukkua tulee "meidän nukkumaanmenoaika on klo 21!" Ja tästähän ei mitään sanota arkisin. Herään siinä sitten 6:30-7. Olen yövirkku ja todella nukun kuin tukki eli nukahdan silmänräpäyksessä (kirjaimellisesti) herätyksen sulkemisesta tai en edes herää siihen! Joten joskus myös 7:30. Vkoloppuisin hieman myöhempään ja lomalla v i e l ä myöhempään. Yleensä korkeintaan noin 00. Vaikka kouluaamut olisivat myöhempiä herään klo7-8 ja jään sänkyyn myllertämään. Jos minut haluaa aikaisin nukkumaan kaikkien muiden pitää mennä myös, sillä en tykkää pyöriä yksin "yöllä" talossa. Ihan järjetöntä laittaa ikäiseni 20 nukkumaan ellei itse halua/herää viideltä aamulla!!! Monilla myös esiteiney
      s alkaa hiipimään joten luonnostaan valvotaan pitempään. Ei mene huonosti koulussakaan ja osaan kyllä käyttäytyä. Paitsi, jos tulet väittelemään kanssani niin sitten kyllä saat kuulla aikamoista vastalauseita. Väittely, kun on niin hauskaa kun kaikilla on perusteet.

    • Anonyymi

      Oon nyt 10v ja käyn nukkuu joskus 21.30-22.00 ja herään joskus 7-8 aikoihin.

    • Anonyymi

      Ja ps. Toi nukkumaanmenoaika pätee arkipäivisin. Viikonloppuna venyy toi nukuumaanmeno johonkii puoleen yhteentoista :D

    • Anonyymi

      No oon nyt 11v ja arkisin meen 11-3 äiti ja isi sanoo hyvää yötä10 mut katon siin vie puhelinta ja viikonloppuisin valvon 4-5

    • Anonyymi

      En saa iltaisin unta, joten nukahdan arkisin ehkä yhdeltätoista ja viikonloppuisin kahdeltatoista ja joo olen väsynyt. Oon 12

      • Anonyymi

        Mihin aikaan heräät ku ite meen 01-04 nukkumaan eikä väsytä


    • Anonyymi

      Itse menin joskus 10.30 nukkumaan jos 7.00 herätys

    • Anonyymi

      Moi! Meillä on 11v tyttö joka menee arkisin sänkyyn noin 21.15. Valot menee pois 22.00 ja unta olisi hyvä saada ennen 23 että saa hyvät unet. Herätys on noin 7.30 koulu on ihan vieressä sinne kestää noin 5min. Kyllä tunnissa kerkeää. Viikonloppuna menee sit joskus 22-0.00 sänkyyn unta saa 23-1 :) Me ei rajoiteta hirveästi puhelinta saa kattoo arkisin 21.15 asti ja viikonloppusin 0.30 asti. En siis rajoita hirveästi mielestäni vapaa kasvatus on hyvä tapa kasvattaa mutta jos kumminkin huolehtii lapsesta. Minulla oli vapaa kasvatus kun olin nuori olen nyt 36 vuotta. Kotiintulo aika on noin 20.30. Ei meillä tarvii elää ku jossai armejiassa. Muuten kyllä meillä on ei tee kotitöitä viimeistään sillon ku pitää nii tulee puhelinkieltoa päivä. Joo ei se ole niin paha mutta lapsen pitää saada olla vapaa. Vihaan öitejä jotka rajoittavat liikaa! Miks pitää 11 vuotiasta esi teiniä pitää kun jotain vitun 5 vuotiasta?!

      • Anonyymi

        Sanoit aivan okein! Miksi pitää pitää 11 vuotiasta kuin jotain 5 vuotiasta!


    • Anonyymi

      Mä oon 10v ja meen sänkyyn joskus 20.30-21.00 ja nukahdan sit usein joskus klo 22 ja viikonloppuisin vähän saattaa venyy 21.30 sänkyyn meno:)
      Arkiaamuisin herätys 6.30-7.00.

    • Anonyymi

      Oon 13v ja menen arkisin noin 23.40 nukkumaan ja herään 7.30-8.15. Viikonloppuisin menen 01-04 nukkumaan. Saan olla ulkona 00.00 asti

    • Anonyymi

      Alakoululaiselle klo 22:00 on takaraja arkisin. Mielummin jo klo 21:30.

    • Anonyymi

      Ite oon 10,täytän joulukuussa 11v. Ite meen arkisin nukkumaan 22-23 aikaan yleensä, ( jos hirvee väsyny oon nii saatan ennen 22 mennä.. Ja vklp se pyörähtää äitinluona aina ylin 0.00 isinluona yleensä vklp siinä 0.00 aikaan.. Mutta mulle riittävä uni on tarpeeks. lomilla ei oo väliä ku voi nukkuu pitkään. Mulla on arkisin herätys 7.20/9.00/8.00 Kyllä hyvät unet kerkeen saada!

    • Anonyymi

      Meillä 11 vuotiaan tytön nukkumaan meni aika on yleensä noin kello
      20-22 arkisin mutta viikon loppuisin noin 22-23.30
      Olen laittanut hänet nukkumaan aikaisemmin jos siltä näyttää mutta silloinkin on mennyt ihan ilman mitään ylimääräistä valitusta
      Herää aamulla ihan pisteenä noin kello 7-8 arkena ja taas viikonloppuna 8-10.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe