Kokemuksia 1.6 TDI blue motion?

BörjeJ

Jos olet käynyt koeajamassa Passatin ko. koneella tai omistat sellaisen niin mielellään kuulisin mielipiteitä ko. auto/moottori -yhdistelmästä. Selvää tietenkin on että mikään tykkihän tuo ei voi olla, mutta puhuttelisi tuo pieni kulutus varsinkin kun kilometrejä tulee vuodessa reilu 40.000. Millaiset ovat todelliset kulutukset matka-ajossa olleet?

53

29437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvt-i

      Tankkaus.comissa on jo yksi 1.6 TDI Passat. Sieltä näet muidenkin autojen toteutuneita kulutuksia.

      • On kokemusta

        Ilmeisesti tuo tankkaus.com vaatii rekisteröitymisen?

        Mulla on nyt uudessa 1,6 TDI BM Passatissa keskikulutus ollut 2000 km kokemuksella n. 5,5 l/100 km (todellisesta kulutuksesta laskettu). Aikaisemmilla Volkkareilla keksikulutus ollut aika lähellä ilmoitettua EU-keskikulutusta eli tuosta olisi vielä 1 l/100 km extraa. Toivottavasti tuo ylimääräinen litra selittyy nyt kylmällä alkuvuodella ja uudenkarhealla koneella sillä tavoite/ennakko-oletus oli, että tuohon ilmoitettuun 4,5 l/100 km päästäisiin. Jos tuossa kevään korvilla kulutus ei ala nelosella, niin pitää varmaan kysella huollosta, että onko kaikki kohdillaan.

        Onko muilla kokemusta tuosta 1,6 TDI BM Passatin kulutuksesta?

        Auto itsessään on ihan ok eli vielä kun kulutuksessa päästään hieman alaspäin, niin olen todella tyytyväinen autoon.


    • - minä vain -

      Jos noin paljon autolla ajat joka vuosi niin tekisipä mieli sanoa, että kierrä kaukaa nämä VAG:t! Vaikka onhan sillä tietysti periaatteessa 2 v takuu, vaihtaa sitten pois ennen takuun loppumista...

      • 1.9 TDI Luxline

        ihmeen asiantuntijoita. Itse omistan Passat 1.9 TDI Luxlinen ja vuodessa ajan n. 50 000km ekä ole ongelmia ollut. Määräaikaishuollot ovat riittänet hyvin. Älä tule avautumaan jos sinulla ei ole omaa kokemusta, mutusta ei ole mitään hyötyä.


      • - minä vain -
        1.9 TDI Luxline kirjoitti:

        ihmeen asiantuntijoita. Itse omistan Passat 1.9 TDI Luxlinen ja vuodessa ajan n. 50 000km ekä ole ongelmia ollut. Määräaikaishuollot ovat riittänet hyvin. Älä tule avautumaan jos sinulla ei ole omaa kokemusta, mutusta ei ole mitään hyötyä.

        Sehän tässä vähän harmittakin, kun on tullut sitä omaa kokemusta...

        1,9 TDI Luxline


      • ----...----
        - minä vain - kirjoitti:

        Sehän tässä vähän harmittakin, kun on tullut sitä omaa kokemusta...

        1,9 TDI Luxline

        Niin varmaan.


      • ihme kitinää
        ----...---- kirjoitti:

        Niin varmaan.

        Mitenhän se joillekin on niin älyttömän vaikea ymmärtää, että passatissakin on vikoja. Kaameitakin tapauksia. Eivätkä ole mitään yksittäistapauksia.


      • skkul

        VW GOLF 2015 Sport penkit kangasverhoilulla kulut rikki autolla ajettu 22000km.Takuu ei korvaa....EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN! TÄYSIN ALA ARVOISTA KANGASMATERIAALIA.


    • vaihtoaharkitseva

      Terve, olen koeajanut sekä 1.6 että 2.0 tdi bluemotionin. Kyllä tuo 1.6 riittää, ei tykki mutta hyvin pääsee. Tosin sen huomasin (vaikkakin suht lyhyt 2 tunnin koeajo) että 2.0 ei kuluta juuri enempää ja potkua löytyy kuitenkin selvästi enemmän. No onhan tuo kalliimpikin. Tuossa koeajossa kummallakin vaihtelevaa ajoa kaupunki/moottoritie pääkaupunkiseudulla 6 litraa auton oman 'tietokone' -näytön mukaan oli keskikulutus.

      • BM-010

        Mun miälestä toi 1,6 kone ei kestä niin hyvin kun 2,0. Siitä joutuu repimään kierroksia enemmän kun 2,0 koneesta joten kone kuluu nopeammin.

        Tää on niitä uutuuksia jotka on tehty pienten Co2 päästöjen toivossa.
        Käy varmaan melkos kylmänä pakkaskeleissä ja sillonkin kone kuluu normaalia enemmän.


      • 13+17
        BM-010 kirjoitti:

        Mun miälestä toi 1,6 kone ei kestä niin hyvin kun 2,0. Siitä joutuu repimään kierroksia enemmän kun 2,0 koneesta joten kone kuluu nopeammin.

        Tää on niitä uutuuksia jotka on tehty pienten Co2 päästöjen toivossa.
        Käy varmaan melkos kylmänä pakkaskeleissä ja sillonkin kone kuluu normaalia enemmän.

        Tervetuloa tosiaan vuoteen 2010 sieltä kultaiselta 60-luvulta... Eipä ole tänä päivänä enää "kuluminen" mikään ongelma auton moottoreissa, eikä ole ollut ainakaan 20 vuoteen, kiitos mm. synteettisten öljyjen. Taisi olla öljynvaihtojen piteneminen 5000 km:stä 10.000:een aiheuttaa kaltaistesi parissa samanlaista mutu-pohjaista paskanjauhantaa, puhumattakaan nykyisistä 30.000 km vaihtoväleistä. Moottoriremontin syyt ovat tänä päivänä lähes yksistään ns. täystuhot eli jakohihnan katkeamiset, ylikuumenemiset vesivuodon takia tai sitten aivan hölmöjä syitä niinkuin tämä volkkaria vaivaava välijäähdytinputkiston kondenssivesi.

        En tosin tiedä onko varustetasoissa mitään eroa mutta 4000 euroa on iso pino rahaa autoa ostettaessa. Tuo 1.6 TDI kuitenkin paperilla vastaa täysin entistä ja suosittua 1.9 TDI:tä. Käsittääkseni nämä Bluemotion-mallit ovat Suomessa näin halpoja nimenomaan autoveron CO2-perusteisuuden vuoksi (eipä ole näin esim. Saksassa vaan siellä ratkaisee iskutilavuus ja tiettyjen päästönormien täyttyminen).


    • Passatilla

      Bluemotion technology Variant Comfortline ollu nyt "alla" 5000km verran. Kulutus ollut nyt (johtuen aika kovista pakkasista?) suurempaa kuin edellisessä 1,9TDI (pumppusuutin) Octaviassa. Ja esim tuo start/stop ei 10-25 asteen pakkasissa mene päälle. Kerran kävi pakkanen jossakin -5 asteessa, ja silloin toimi start/stop hienosti. (Kaveri ei kyydissä edes huomannut että auto välillä sammuu, ihmetteli vaan että ompa hiljasia nämä nykyiset autot, ja vielä enemmän ihmetteli kun kuuli että kysessä dieseli:-) Alavääntöä ehkä hivenen ohuemmin, mutta muuten vastaa 1,9TDI suorituskykyä. Kun jo 60km/h vauhdissa "pyytää" isointa vaihdetta, niin hieman "jyrisee" ja tekisi mieli vaihtaa pienemmälle, mutta kait se sitten on taloudellisinta "jyristellä" mahdollisimman isolla vaihteella. Ajettavuus on nautinto, ja menee "arpomatta" juuri sinne kuin "komentaja" käskee. -07 Octavia ei ollut huono, mutta Passatti on vielä "numeroa" parempi, tosin pitäähän se isommassa koko- ja hintaluokassa pieni ero ollakin.
      Siis ainoastaan tuo kulutus ollut pienoinen pettymys, kun ajattelin jotta todellinen keskikulutuskin jäisi alle viide litran, mutta varmaan siihenkin sitten ainakin kesäkelillä pääsee, kun on matalan vierintävastuksen kesäkumit ja auto alkaa "sammuilemaan" liikennevaloissa:-)

      • BM 10

        Juu kyllä mullakin on,

        Mutta ei nimenomaan 1,6 koneista vaan 2,0 TDI BM 2010. kyllä se vaan niin on että mitä pienempi iskutilavuus sitä enemmän koneesta revitään irti tehoja ja vääntöä. 1,6 kone jo itsessään ottaa enemmän kierroksia ajossa kuin 2,0.


      • BM-010
        BM 10 kirjoitti:

        Juu kyllä mullakin on,

        Mutta ei nimenomaan 1,6 koneista vaan 2,0 TDI BM 2010. kyllä se vaan niin on että mitä pienempi iskutilavuus sitä enemmän koneesta revitään irti tehoja ja vääntöä. 1,6 kone jo itsessään ottaa enemmän kierroksia ajossa kuin 2,0.

        Joo ja kun autoista puhutaan niin ainahan niissä vikoja voi tulla. Ite oon nyt ajanut heinäkuun puolesta välistä 36000 km tähän päivään mennessä eikä huomautettavaa ole ollut, ei edes -30 C lämpötiloissa.

        Kulutuskin on kohdallaan. Koko 36000 km pätkältä kokonaiskulutus webaston käyttöineen ja veneiden ja peräkärryjen vetoineen 4,84 l/100 km. Tosin ajankin pääasiassa maantieajoa talvisin nopeudella 109 ja kesäisin 135 km/h.

        Nää siis tosin 2,0 TDI BM koneella. Ja renkaatkin valittu sen mukaan että vierintävastus mahdollisimman pieni, paitti nämä sydäntalven käytössä olevat hakkapelitta 7 renkaat.


      • 10cc

        Katsoppa "Passatilla" hetkellistä kulutusta kun kone jyristää, olen melkein varma että kuluttaa silloin enemmän kuin pykälää pienemmällä. Ainakin omat empiiriset tutkimukset ei puolla liiallista vedättämistä; kulutus alkaa nousta kun kone ei jaksa vetää kunnolla. Olen tuolla 140 hv CR:llä päässyt ennen pakkasia alle 5:den kulutuksiin ilman vedättelyjä. Tasaisella tiellä suunnilleen näin: 60-70 km/h nelonen, 70-85 vitonen, yli 85 kutonen.


      • BM-010
        10cc kirjoitti:

        Katsoppa "Passatilla" hetkellistä kulutusta kun kone jyristää, olen melkein varma että kuluttaa silloin enemmän kuin pykälää pienemmällä. Ainakin omat empiiriset tutkimukset ei puolla liiallista vedättämistä; kulutus alkaa nousta kun kone ei jaksa vetää kunnolla. Olen tuolla 140 hv CR:llä päässyt ennen pakkasia alle 5:den kulutuksiin ilman vedättelyjä. Tasaisella tiellä suunnilleen näin: 60-70 km/h nelonen, 70-85 vitonen, yli 85 kutonen.

        Ja pysyy se vaihdelaatikkokin paremmin ehjänä kun ei jyristele pienillä kierroksilla.
        Laatikossa on näet roiske voitelu ja voitelu toimii paremmin kun on vähän kierroksiakin.

        Näitä laatikkojen poksahteluja on nähty mm. avensiksissa kun on vitosella vedetty väkisin kaupunkiajossa.


      • uusi versio
        BM-010 kirjoitti:

        Joo ja kun autoista puhutaan niin ainahan niissä vikoja voi tulla. Ite oon nyt ajanut heinäkuun puolesta välistä 36000 km tähän päivään mennessä eikä huomautettavaa ole ollut, ei edes -30 C lämpötiloissa.

        Kulutuskin on kohdallaan. Koko 36000 km pätkältä kokonaiskulutus webaston käyttöineen ja veneiden ja peräkärryjen vetoineen 4,84 l/100 km. Tosin ajankin pääasiassa maantieajoa talvisin nopeudella 109 ja kesäisin 135 km/h.

        Nää siis tosin 2,0 TDI BM koneella. Ja renkaatkin valittu sen mukaan että vierintävastus mahdollisimman pieni, paitti nämä sydäntalven käytössä olevat hakkapelitta 7 renkaat.

        Mutta sinun autossasi on varmaan se 2.0 TDI 81KW versio, jota ei enää voi tilata, ja jonka korvasi "down-sizing" filosofian mukainen 1,6TDI, jossa paperilla on sama 250Nm maksimivääntö 1500-2500 kierroksella, ja vain hitusen pienempi maksimiteho kuin tuossa 81KW:n 2-litraisessa versiossa.
        2010 vuosimallin uusi kaksilitrainen Bluemotion Technology malli sen sijaan on 103KW versio.

        - Tuon aikaisemman 2.0 TDI Bluemotion (Variant) version EU-keskikulutus oli 4,9 l/100km.
        - Sen korvanneen 1.6 TDI Bluemotion Technology (Variant) version EU-keskikulutus on 4,5 l/100km.
        - Uuden 2.0 TDI Bluemotion Technology (Variant) version EU-keskikulutus on 4,8 l/100km.


      • tulee...
        10cc kirjoitti:

        Katsoppa "Passatilla" hetkellistä kulutusta kun kone jyristää, olen melkein varma että kuluttaa silloin enemmän kuin pykälää pienemmällä. Ainakin omat empiiriset tutkimukset ei puolla liiallista vedättämistä; kulutus alkaa nousta kun kone ei jaksa vetää kunnolla. Olen tuolla 140 hv CR:llä päässyt ennen pakkasia alle 5:den kulutuksiin ilman vedättelyjä. Tasaisella tiellä suunnilleen näin: 60-70 km/h nelonen, 70-85 vitonen, yli 85 kutonen.

        Noissa Bluemotion malleissahan on se vaihteen valitsemisen neuvoja, niin miksi se olisi toteutettu niin, että neuvookin valitsemaan epätalodellisemman vaihteen? Kylläpäs ovat tyhmiä folkkarin insinöörit! Kumpa olisivat tajunneet pyytää 10cc:ltä konsultointiapua...


      • Näin aion ajaa taas
        10cc kirjoitti:

        Katsoppa "Passatilla" hetkellistä kulutusta kun kone jyristää, olen melkein varma että kuluttaa silloin enemmän kuin pykälää pienemmällä. Ainakin omat empiiriset tutkimukset ei puolla liiallista vedättämistä; kulutus alkaa nousta kun kone ei jaksa vetää kunnolla. Olen tuolla 140 hv CR:llä päässyt ennen pakkasia alle 5:den kulutuksiin ilman vedättelyjä. Tasaisella tiellä suunnilleen näin: 60-70 km/h nelonen, 70-85 vitonen, yli 85 kutonen.

        Minun entisessä kulkineessa ei ole ollut vaihtamisen neuvojaa, mutta ajelin maantiellä näin. 40-60 km/h 4-vaihde. 60-80 km/h 5-vaihde. 80- km/h 6-vaihde. Eihän tässä mitään ihmeellistä liene, mutta kun auto oli Fiat Stilo 80 Actual. Eikä tuo ajaminen ole vedättämistä.


      • eiks je?
        BM 10 kirjoitti:

        Juu kyllä mullakin on,

        Mutta ei nimenomaan 1,6 koneista vaan 2,0 TDI BM 2010. kyllä se vaan niin on että mitä pienempi iskutilavuus sitä enemmän koneesta revitään irti tehoja ja vääntöä. 1,6 kone jo itsessään ottaa enemmän kierroksia ajossa kuin 2,0.

        Täh? Mitä pienempi moottori, sitä enemmän koneesta revitään tehoja/vääntöä irti.
        Ei kuules, kyllä 2.0 TDI moottorista revitään enemmän kuin 1.6 TDI moottorista. Sulla on nyt pakka hieman sekaisin.


      • Anonyymi
        tulee... kirjoitti:

        Noissa Bluemotion malleissahan on se vaihteen valitsemisen neuvoja, niin miksi se olisi toteutettu niin, että neuvookin valitsemaan epätalodellisemman vaihteen? Kylläpäs ovat tyhmiä folkkarin insinöörit! Kumpa olisivat tajunneet pyytää 10cc:ltä konsultointiapua...

        No minulla ei ole passat, mutta jos laitan 6 vaihteen alle sadan kilometrin tuntinopeudella, niin kulutus on isompi, kuin 5-vaihteella. Hetkellisestä kulutusmittarista luettuna ja autoni moottori on kuitenkin 2,4l.
        On aivan mieletöntä ajaa niin isolla vaihteella että auto jyristää. Saat rikottua autosi ennenaikaisesti. Vaihteen pitää olla aina niin pieni, että auto kulkee kevyesti.


    • kulutuksesta yms.

      1,6 TDI Passat ollut nyt ajossa muutamia viikkoja. Ihan ok vekotin ja tehot yms arvot vastaavat, kuin aikaisemmassa 1,9 TDI Passatissa eli mitään yllätyksiä siihen verrattuna ei ole tullut.

      Nyt ollut kylmiä (10-20 astetta pakkasta) kelejä, mutta sisälle tulee ihan ok lämmintä ilmaa kiitos PTC-lämmityselementin (1 kw), jonka ansiosta sisälle tulee melkein heti startin jälkeen lämmintä ilmaa, vaikka moottorinlämmöt eivät tahdo yli 10 asteen pakkasessa nousta 90 asteeseen alle 10 km ajon. 1,9 TDI:ssä oli ajowebasto ja sen avulla moottorilämmöt nousivat nopeasti ja pysyivät 90 asteessa kiitettävästi. 1,6 TDI:ssä tuota ajowebastoa ei ole, mutta sisäilman osalta homman hoitaa ihan kohtuullisen hyvin tuo PTC-elementti.

      Kulutuksen osalta tuo luvattu EU-keskikulutus 4,5 l/100 km ei näytä ainakaan talvikeleillä toteutuvat eli kulutus ollut 5,5-6,0 l/100 km. Mahtaakohan tähän olla syynä nuo kovat pakkaskelit ja sen johdostä PTC-elementin päälläolo? Aikaisemmassa 1,9 TDI Passatissa ja muissakin meillä olleissa Volkkareissa tuo EU-keskikulutus on pitänyt aika hyvin paikkansa. Täytyy katsoa, miten tuo kulutus tässä asettuu, mutta kyllä sen mielestäni pitäisi alle 5 l/100 km. Ajomatkat ja ajotapa, kun pitäisi olla tällä uudella Passatilla ihan vastaavat, kuin oli tuolla 1,9 TDI:llä.

      Sellainen ihmetyksen aihe on eli kun autossa on ParkAssistant (taskuparkkiautomaatti) ja siihen liittyvät tutkat etu- ja takapuskurissa, niin mahtaakohan tuon etupuskurien tutkan saada päälle? Nyt se nimittäin aktivoituu ainoastaan silloin, kun pakin laittaa päälle. Nuo etututkat nimittäin olisivat ihan näppärä apu, kun auton ajaa suoraan esim. seinää vasten tms.

      • 10cc

        Saa päälle. Paina pitkään sitä samaa nappulaa mistä ParkAssist menee päälle niin etututkat aktivoituvat. Näin ainakin CC:ssä, eiköhän se sama Passatissa ole. Lukee myös ohjekirjassa.


      • käyttöohjekirjasta

        Muistelen, että siellä on maininta tuosta asiasta. Nyt just en pysty asiaan tarkastamaan.
        Muistelen, että anturit aktivoituu painamalla Park Assistin nappia muutama sekunti.


      • sama jatkaa
        käyttöohjekirjasta kirjoitti:

        Muistelen, että siellä on maininta tuosta asiasta. Nyt just en pysty asiaan tarkastamaan.
        Muistelen, että anturit aktivoituu painamalla Park Assistin nappia muutama sekunti.

        Sehän oli jo tuossa ylempänä mainittu. Pahoittelut hätäilystä!


    • 2

      Itse ostin tuon auton tammikuun puolessa välissä. Ensimmäisen tankkauksen mukaan kulutus oli 5,3 l/100 km. Ajotietokone näytti kulutukseksi 5,2, joten aika tarkka sekin. Olen päässyt maantieajossa ajotietokoneen mukaan 4,2 litran kulutukseen. Ohituskiihtyvyys on ihan hyvä. Moottorin on laiskempi kuin aiemmassa autossa, joka oli mazda 6. Ajo-ominaisuudet kuitenkin mielestäni paremmat kuin mazdassa. Moottori ja auto muutenkin on hiljainen. Tähän mennessä en ole katunut ostostani, mutta katsotaan nyt kuinka luotettava ja vähävikainen auto on. Tankkiin sopii 70 litraa dieselia ja kun kulutuskin on matala ei autoa tarvitse jatkuvasti tankata.

      • kummalla puolen

        Joo, ei tarvitse pumpulla jatkuvasti käydä. Joulureissulla tankkasin lähtiessä, kun kävimme Kainuun korvessa täältä etelästä, ja vasta paluun jälkeisellä viikolla kävin seuraavan kerran tankilla kun matkaa oli matkamittarin mukaan edellisestä tankkauksesta taittunut pitkästi yli 1400 km.


      • 2.0TDI BM
        kummalla puolen kirjoitti:

        Joo, ei tarvitse pumpulla jatkuvasti käydä. Joulureissulla tankkasin lähtiessä, kun kävimme Kainuun korvessa täältä etelästä, ja vasta paluun jälkeisellä viikolla kävin seuraavan kerran tankilla kun matkaa oli matkamittarin mukaan edellisestä tankkauksesta taittunut pitkästi yli 1400 km.

        2009 mallisella 2.0 TDI bluemotionilla toinen tankillinen kesti 1863 km.
        Nyt autolla on ajettu >25000 km keskikulutuksella 4.21 l/100km - tyytyväinen muuten paitsi maanvaraan.


      • kummalla puolen
        2.0TDI BM kirjoitti:

        2009 mallisella 2.0 TDI bluemotionilla toinen tankillinen kesti 1863 km.
        Nyt autolla on ajettu >25000 km keskikulutuksella 4.21 l/100km - tyytyväinen muuten paitsi maanvaraan.

        Taitaa mennä sitten "TM-testvoittaja" pienemmällä kulutuksella kuin tilalle tullut 1.6 TDI BM Technology. Tuolle tasolle en ainakaan vielä nyt talvella ole omallani päässyt, enkä edes ihan lähelle... Tosin ei mullakaan tankki vielä ihan tyhjä ollut, kun siis jossakin 1400 km paremmalla puolella tankkasin ...


      • JH44
        2.0TDI BM kirjoitti:

        2009 mallisella 2.0 TDI bluemotionilla toinen tankillinen kesti 1863 km.
        Nyt autolla on ajettu >25000 km keskikulutuksella 4.21 l/100km - tyytyväinen muuten paitsi maanvaraan.

        Olen ajanut omalla Passatilla 2kk:ssa 12 000 km ja keskikulutus näyttää jäävän sinne 5,5 nurkille. Autolla on ajettu matka-ajoa ja vain vähän kaupunkiajoa. Pakkaset varmasti nostaa kulutusta.
        Hiukan se on alle 1500 kierroksen hapeton vääntämään ja vaatii entiseen 1,9 verrattuna tarkkuuta vaihteiden kanssa. Mutta ääniltään moottori oli positiivinen yllätys. Kaipaisi ehdottomasti DSG:n, mikä parantaisi siis auton ominaisuuksia kaupungissa.
        Tässä autossa on keulaa laskettu hiukan (Blue Emotion), mutta kun on yli 20 pakkasta, normaali ajossa se saattaa 100 vaudissa jysähtää topareihin saakka pohjaan . Ei tunnu hyvältä ja saataa olla jossakin ääritilanteessa vielä ongelmakin..? Merkkiliike nosteli vaan olkapäitään ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Nyt lauhemmalla kelillä ongelma on vähäisempi, mutta esim kanttareihin pitää ajaa aina kävelyvauhtia pihaan tullessa ettei jousi jysähdä ilkeästi pohjaan saakka.
        Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia tästä keula joustostas, sillä nythän uusissa autoissa kaula on nostettu takaisin, kuulemma. Sitä tuli ymmärtääkseni maahan vaan 2009 ajan.
        Kokonaisuutena kuitenkin hyvä valinta..


      • JSS09
        JH44 kirjoitti:

        Olen ajanut omalla Passatilla 2kk:ssa 12 000 km ja keskikulutus näyttää jäävän sinne 5,5 nurkille. Autolla on ajettu matka-ajoa ja vain vähän kaupunkiajoa. Pakkaset varmasti nostaa kulutusta.
        Hiukan se on alle 1500 kierroksen hapeton vääntämään ja vaatii entiseen 1,9 verrattuna tarkkuuta vaihteiden kanssa. Mutta ääniltään moottori oli positiivinen yllätys. Kaipaisi ehdottomasti DSG:n, mikä parantaisi siis auton ominaisuuksia kaupungissa.
        Tässä autossa on keulaa laskettu hiukan (Blue Emotion), mutta kun on yli 20 pakkasta, normaali ajossa se saattaa 100 vaudissa jysähtää topareihin saakka pohjaan . Ei tunnu hyvältä ja saataa olla jossakin ääritilanteessa vielä ongelmakin..? Merkkiliike nosteli vaan olkapäitään ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Nyt lauhemmalla kelillä ongelma on vähäisempi, mutta esim kanttareihin pitää ajaa aina kävelyvauhtia pihaan tullessa ettei jousi jysähdä ilkeästi pohjaan saakka.
        Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia tästä keula joustostas, sillä nythän uusissa autoissa kaula on nostettu takaisin, kuulemma. Sitä tuli ymmärtääkseni maahan vaan 2009 ajan.
        Kokonaisuutena kuitenkin hyvä valinta..

        Moi,

        Mulla on sama malli mutta vain 2.0 koneella 2010 malli jossa keulaa kanssa laskettu.
        Ajelen kanssa paljon maantieajoa pääasiassa moottoritietä. Keskikulutus viime heinäkuulta tähän 4,9 kun ajettu yhteensä 40000 km mukana myös jälkiasennetun vebaston käyttö. Kylmillä ilmoilla olen pitänyt keulan alaosan grillissä kokomaskia, joka pikkasen tiputtaa kulutusta ja auttaa siihen että kovilla pakkasilla egr (pakokaasuntakaisinkierrätys venttiili) ei ala oireilemaan.

        Jousituksen kanssa ei mitään ongelmia. Kerran on keulan jouset ja iskarit lyönyt pohjaan kun ajoin 50 km/h terävään hidaste töyssyyn. Mielestäni meidän autot on samanlaisia, ainoastaan eri koneella.


      • JepJuuJep
        JSS09 kirjoitti:

        Moi,

        Mulla on sama malli mutta vain 2.0 koneella 2010 malli jossa keulaa kanssa laskettu.
        Ajelen kanssa paljon maantieajoa pääasiassa moottoritietä. Keskikulutus viime heinäkuulta tähän 4,9 kun ajettu yhteensä 40000 km mukana myös jälkiasennetun vebaston käyttö. Kylmillä ilmoilla olen pitänyt keulan alaosan grillissä kokomaskia, joka pikkasen tiputtaa kulutusta ja auttaa siihen että kovilla pakkasilla egr (pakokaasuntakaisinkierrätys venttiili) ei ala oireilemaan.

        Jousituksen kanssa ei mitään ongelmia. Kerran on keulan jouset ja iskarit lyönyt pohjaan kun ajoin 50 km/h terävään hidaste töyssyyn. Mielestäni meidän autot on samanlaisia, ainoastaan eri koneella.

        2010 malli alla, 1.6 BlueMotion technology sedan.
        Helmikuun alussa käyttöön, keskikulutus on 5.2L, sekalaisella ajolla. Auto on mukava ajaa, vääntää sopivasti, mutta eihän tuo tykki ole. Riittää kuitenkin minulle työajoon maantielläkin. Yllätys on että ainakin tässä mallissa saa mukavan lämmintä ilmaa lähes heti startin jälkeen pakkasellakin, eli vastukset toimivat suht. hyvin. 2000km kun oli mittarissa, alkoivat hehkun ja moottorin merkkivalot palaa ja ilmoitus "engine fail, workshop" vilkkua näytössä. No paikalliseen merkkihuoltoon, vikakoodit lukuun, näytti jotain kaasuläppää, mutta todellisuudessa vika oli jäätyneet turboahtimen putket tms. Sulattivat jäät pois ja toimii. Auton keula on tosiaan vähän matala, tarkkana saa olla näillä keleillä, kun jäätä on kertynyt teiden reunoille ja rotvallien päälle. Muuten ei autosta löydy moitittavaa. Mittarissa nyt noin 5000km.


      • ratkaisu?
        JepJuuJep kirjoitti:

        2010 malli alla, 1.6 BlueMotion technology sedan.
        Helmikuun alussa käyttöön, keskikulutus on 5.2L, sekalaisella ajolla. Auto on mukava ajaa, vääntää sopivasti, mutta eihän tuo tykki ole. Riittää kuitenkin minulle työajoon maantielläkin. Yllätys on että ainakin tässä mallissa saa mukavan lämmintä ilmaa lähes heti startin jälkeen pakkasellakin, eli vastukset toimivat suht. hyvin. 2000km kun oli mittarissa, alkoivat hehkun ja moottorin merkkivalot palaa ja ilmoitus "engine fail, workshop" vilkkua näytössä. No paikalliseen merkkihuoltoon, vikakoodit lukuun, näytti jotain kaasuläppää, mutta todellisuudessa vika oli jäätyneet turboahtimen putket tms. Sulattivat jäät pois ja toimii. Auton keula on tosiaan vähän matala, tarkkana saa olla näillä keleillä, kun jäätä on kertynyt teiden reunoille ja rotvallien päälle. Muuten ei autosta löydy moitittavaa. Mittarissa nyt noin 5000km.

        Mitä sanoivat huollossa niistä ahtoputkien jäätymisestä? Ilmeisesti kyse on samasta ongelmasta, josta täällä on kiivaasti keskusteltu eli välijäähdyttimen kondenssivesiongelmasta.

        Ei kai homma voi niin mennä, että talvisin pitäisi vähän väliä käydä huollossa ahtoputkia sulattelemassa eli luulisi siellä huollossa/maahantuojalla/tehtaalla olevan siihen joku ongelman korjaava ratkaisu.

        Itsellä kanssa tuo 1,6 TDI ja ihmetyttää hieman sen kulutus, joka näyttää olevan tankkauksista mitattuna melkein 6 litraa satasella tässä alkuvuoden aikana. Voiko kylmä talvi todella nostaa kulutusta niin paljon?


      • JepJuuJep
        ratkaisu? kirjoitti:

        Mitä sanoivat huollossa niistä ahtoputkien jäätymisestä? Ilmeisesti kyse on samasta ongelmasta, josta täällä on kiivaasti keskusteltu eli välijäähdyttimen kondenssivesiongelmasta.

        Ei kai homma voi niin mennä, että talvisin pitäisi vähän väliä käydä huollossa ahtoputkia sulattelemassa eli luulisi siellä huollossa/maahantuojalla/tehtaalla olevan siihen joku ongelman korjaava ratkaisu.

        Itsellä kanssa tuo 1,6 TDI ja ihmetyttää hieman sen kulutus, joka näyttää olevan tankkauksista mitattuna melkein 6 litraa satasella tässä alkuvuoden aikana. Voiko kylmä talvi todella nostaa kulutusta niin paljon?

        Soittelevat tällä viikolla takaisin kun ovat yhden auton kanssa "harjoitelleet" laittamaan paikalleen maskin etusäleikköön... eli ilmeisesti ovat saaneet ohjeet käyttää saman tyyppistä muovimaskia kuin muutkin merkit kuten Peugeot ym.


      • JH44
        ratkaisu? kirjoitti:

        Mitä sanoivat huollossa niistä ahtoputkien jäätymisestä? Ilmeisesti kyse on samasta ongelmasta, josta täällä on kiivaasti keskusteltu eli välijäähdyttimen kondenssivesiongelmasta.

        Ei kai homma voi niin mennä, että talvisin pitäisi vähän väliä käydä huollossa ahtoputkia sulattelemassa eli luulisi siellä huollossa/maahantuojalla/tehtaalla olevan siihen joku ongelman korjaava ratkaisu.

        Itsellä kanssa tuo 1,6 TDI ja ihmetyttää hieman sen kulutus, joka näyttää olevan tankkauksista mitattuna melkein 6 litraa satasella tässä alkuvuoden aikana. Voiko kylmä talvi todella nostaa kulutusta niin paljon?

        Aina pakkasella se vilkkuu ja kuitenkin auto tuntuu pelaavan moitteettomasti.
        Soitin paikalliseen huoltoon, ja kommentti oli, että jos auto toimii antaa mennä vaan.
        Kuitenkin suositeltiin maskia keulan peitoksi, eli jotain siellä jäätää...?
        Maskit ovat nyt vaan kovasti kortilla, en ole vieläkään saanut sellaista, lupasivat soittaa kun saavat varastoon.
        Tyyppivikahan se on jos auto ei pakkasella pelaa...


      • 10cc
        JH44 kirjoitti:

        Aina pakkasella se vilkkuu ja kuitenkin auto tuntuu pelaavan moitteettomasti.
        Soitin paikalliseen huoltoon, ja kommentti oli, että jos auto toimii antaa mennä vaan.
        Kuitenkin suositeltiin maskia keulan peitoksi, eli jotain siellä jäätää...?
        Maskit ovat nyt vaan kovasti kortilla, en ole vieläkään saanut sellaista, lupasivat soittaa kun saavat varastoon.
        Tyyppivikahan se on jos auto ei pakkasella pelaa...

        Tuo CR koneiden hehkun vilkkuminen ei ole sama vika tietääkseni kuin ahtoputkien kondenssi, vaan EGR venttiilin jäätyminen (netistä opittua).
        Itse tein CChen maskisuojan ostamalla etolasta mustaa muovilevyä huimaan 1,80e hintaan, leikkamaalla sen nätisti alemman aukon kokoiseksi ja mustilla nippusiteillä kiinni. Tuli käytännössä ihan huomaamaton.


      • JJ4524
        10cc kirjoitti:

        Tuo CR koneiden hehkun vilkkuminen ei ole sama vika tietääkseni kuin ahtoputkien kondenssi, vaan EGR venttiilin jäätyminen (netistä opittua).
        Itse tein CChen maskisuojan ostamalla etolasta mustaa muovilevyä huimaan 1,80e hintaan, leikkamaalla sen nätisti alemman aukon kokoiseksi ja mustilla nippusiteillä kiinni. Tuli käytännössä ihan huomaamaton.

        Aika merkillistä että 2010 vuoden autossa täytyy nokkamaskia virityksiä väsäillä. :D


      • JepJuuJep
        JJ4524 kirjoitti:

        Aika merkillistä että 2010 vuoden autossa täytyy nokkamaskia virityksiä väsäillä. :D

        Ei siinä mitään ihmeellistä ole että uutta autoa, merkistä riippumatta, täytyy jotain nokkamaskia tms väsäillä. Pannaan kuluttajat testaamaan autot käytännössä ja takaisinkutsujen/takuuhuoltojen hinta jää yleensä selkeästi alle sen että tehtäisiin jo valmiiksi täydellistä.


      • JJK753
        JepJuuJep kirjoitti:

        Ei siinä mitään ihmeellistä ole että uutta autoa, merkistä riippumatta, täytyy jotain nokkamaskia tms väsäillä. Pannaan kuluttajat testaamaan autot käytännössä ja takaisinkutsujen/takuuhuoltojen hinta jää yleensä selkeästi alle sen että tehtäisiin jo valmiiksi täydellistä.

        Tuli tässä myös tilattua tuollainen uusi 1.6 tdi bluemotion Passat. Aikaisempana autonani oli tai vieläkin parin viikon ajan on 1.4 d4d Toyota Auris. Sillä ajoin 80 000 km ilman ongelmia. Kestävä auto mutta ei mikään ajoelämys. Sitä ennen oli Volvo S40 1.8 jolla ajoin 100 000 noin kolmessa vuodessa, se toimi myös erinomaisesti ja oli myös erittäin hyvä tien päällä vaikka Fordin moottorin sisälsikin. Volvoon olisin luultavasti päätynyt ennen Passatin valintaa ellei koko tehdasta olisi myyty Kiinalaisille. Volkswageniin ja Passattiin päädyin suureksi osaksi siitä syytä koska siinä on hyvät tilat ja hyvät ajo-omainauudet, sekä tuo 1.6 diesel kone yllätti positiivisesti. Tutullani on ollut myös pari 1.9 tdi Passattia ja niissä hänellä ei ole ollut ongelmia. Pari vuotta tulen tuolla ajamaan ja luultavasti sama kilometrimäärä mittariin tulee. Mitään maski virityksiä en siihen kyllä ala kyhäileen. Ei 2010 vuoden auton sellaisia pitäisi enään tarvita tai täytyy olla tuote huonosti suunniteltu tekniikaltaan Suomen olosuhteisiin, jos ilman sellaista ei talvikeliä kestä. Tämä on esimmäinen Volkswagenini ja luultavasti viimeinen ellei kestävyydeltään osoittaudu yhtäväksi kuin kaksi edellistä merkkiäni.


      • varmasti
        JJK753 kirjoitti:

        Tuli tässä myös tilattua tuollainen uusi 1.6 tdi bluemotion Passat. Aikaisempana autonani oli tai vieläkin parin viikon ajan on 1.4 d4d Toyota Auris. Sillä ajoin 80 000 km ilman ongelmia. Kestävä auto mutta ei mikään ajoelämys. Sitä ennen oli Volvo S40 1.8 jolla ajoin 100 000 noin kolmessa vuodessa, se toimi myös erinomaisesti ja oli myös erittäin hyvä tien päällä vaikka Fordin moottorin sisälsikin. Volvoon olisin luultavasti päätynyt ennen Passatin valintaa ellei koko tehdasta olisi myyty Kiinalaisille. Volkswageniin ja Passattiin päädyin suureksi osaksi siitä syytä koska siinä on hyvät tilat ja hyvät ajo-omainauudet, sekä tuo 1.6 diesel kone yllätti positiivisesti. Tutullani on ollut myös pari 1.9 tdi Passattia ja niissä hänellä ei ole ollut ongelmia. Pari vuotta tulen tuolla ajamaan ja luultavasti sama kilometrimäärä mittariin tulee. Mitään maski virityksiä en siihen kyllä ala kyhäileen. Ei 2010 vuoden auton sellaisia pitäisi enään tarvita tai täytyy olla tuote huonosti suunniteltu tekniikaltaan Suomen olosuhteisiin, jos ilman sellaista ei talvikeliä kestä. Tämä on esimmäinen Volkswagenini ja luultavasti viimeinen ellei kestävyydeltään osoittaudu yhtäväksi kuin kaksi edellistä merkkiäni.

        " Ei 2010 vuoden auton sellaisia pitäisi enään tarvita tai täytyy olla tuote huonosti suunniteltu tekniikaltaan Suomen olosuhteisiin"

        Tämä varmasti selviää sinulle ensi talvena. Ihmisillä tuntuu riittävän rohkeutta ostaa tunnetusti laaduton tuote, sitä voi myös kutsua typeryydeksi. Kannattaa uskoa sitä "tuttua pappaa", jolla on kestävät passatit pihassa, eikä esimerkiksi vagarenan tai ultimatevw:n käyttäjiä...


      • jj33245
        varmasti kirjoitti:

        " Ei 2010 vuoden auton sellaisia pitäisi enään tarvita tai täytyy olla tuote huonosti suunniteltu tekniikaltaan Suomen olosuhteisiin"

        Tämä varmasti selviää sinulle ensi talvena. Ihmisillä tuntuu riittävän rohkeutta ostaa tunnetusti laaduton tuote, sitä voi myös kutsua typeryydeksi. Kannattaa uskoa sitä "tuttua pappaa", jolla on kestävät passatit pihassa, eikä esimerkiksi vagarenan tai ultimatevw:n käyttäjiä...

        Aika näyttää. Jotkut kehuu ja jotkut haukkuu kestävyyttä ja näin oli myös tuon Toyotan kohdalla. Yleensä pari vuotta uudella autolla ajelen kun noita kilometreja noin 80 -90 tuhatta parissa vuodessa tulee. Ennen 100 tuhatta täytyy vaihtaa niin vaihdossa vielä jotain saa. Edellinen autoni eli Auris tiputti piti yllättävän hyvin arvonsa eli vaihtoarvossa laskettuna oli tiputtanut hintaan vain noin 7000 euron verran ja kilometrejä siis tuo 80 tuhatta lasissa.


      • JJ33245
        jj33245 kirjoitti:

        Aika näyttää. Jotkut kehuu ja jotkut haukkuu kestävyyttä ja näin oli myös tuon Toyotan kohdalla. Yleensä pari vuotta uudella autolla ajelen kun noita kilometreja noin 80 -90 tuhatta parissa vuodessa tulee. Ennen 100 tuhatta täytyy vaihtaa niin vaihdossa vielä jotain saa. Edellinen autoni eli Auris tiputti piti yllättävän hyvin arvonsa eli vaihtoarvossa laskettuna oli tiputtanut hintaan vain noin 7000 euron verran ja kilometrejä siis tuo 80 tuhatta lasissa.

        Viikon verran ollut nyt ko. menopeli käytössä ja täytyy sanoa, että ainakin toistaiseksi äärimmäisen tyytyväinen olen. Keskimääräinen kulutus on nyt ollut noin 4.2 ltr/100 km suureksi osaksi maantie ajossa. Teho riittää aivan täysin, väittäisin, että on suorituskyvyltään parempi kuin aikaisempi perus 1.9 tdi. Ajettavuus on todella hyvä verrattuna aikaisempaan Aurikseen ja myös istuimet.


      • JJK753
        JJ33245 kirjoitti:

        Viikon verran ollut nyt ko. menopeli käytössä ja täytyy sanoa, että ainakin toistaiseksi äärimmäisen tyytyväinen olen. Keskimääräinen kulutus on nyt ollut noin 4.2 ltr/100 km suureksi osaksi maantie ajossa. Teho riittää aivan täysin, väittäisin, että on suorituskyvyltään parempi kuin aikaisempi perus 1.9 tdi. Ajettavuus on todella hyvä verrattuna aikaisempaan Aurikseen ja myös istuimet.

        Puoli vuotta on nyt ollut Passatti 1.6 bluemotion alla, kilometrit ovat vähentyneet työn siirtymisen johdosta radikaalisti mutta 20 000 km on nyt kertynyt mittariin. Täytyy sanoa, että tähän asti ainakin on kestänyt ilman moitteita, eli minkäänlaisia murheita ei ole luotettavuuden suhteen ollut.


    • öjgög

      Muutaman päivän olen ajanut 2011 1.6 tdi -passatillani. Kyllähän tuolla pääsee ja pärjää. Riippuu siitä minkälaiseen ajotyyliin on tottunut, ruikkien ohittelu ei onnistu, vauhtia pitää ottaa ennen kaistan vaihtoa. Turbotecilta saa moottorinohjauksen ohjelmoinnin jolla tehoa luvataan 130 hp, maksaa 750 eur. Menee kyllä vakavasti harkintaan kun autoni takuu päättyy.

      Jos jollakin on kokemuksia 1.6 TDI:n "lastuttamisesta" niin mielelläni kuuntelen.

      • -------

        Onhan siinä takuu vielä 2 vuoden jälkeenkin. Se on vain nimellä huollosta huoltoon takuu. Mutta lastuttamisen jälkeen ei korvaa enää edes virhevastuu.


    • naulapaako

      Miksi jatkat yli 2v vanhaa keskustelua? Etköosaa avat uutta. ÄRSYTTÄVÄÄ!

      • 1,2 tsi

        On järkevää verrata uutta ja vanhaa mallia keskenään ja saada käyttökokemuksia pitkältä ajalta. Vai pelkäätkö että "ominaisuudet" paljastuvat käytössä.


    • BlueMotionTechnologies

      Millaiseksi tuo teknologia on osoittautunut kestävyydeltään, eli varsinkin jarruenergian takaisinotto?


      "BlueMotion Technologies"

      "Our BlueMotion range of innovative energy-saving technologies, from automatic start/stop to low rolling resistance tyres, work in synergy with our advanced engines and gearboxes to cut fuel consumption and reduce harmful emissions."

      "Other fuel-saving features include improved aerodynamics and the recuperation of energy from braking"

      - http://www.volkswagen.co.uk/technology/bluemotion-technologies

    • Anonyymi

      On kokemuksia ja kalliita semmoisia. Kulutus on enemmän kuin 1.9ssä ja ei kestä. Pssatti on kulkineeni edelleen ja huonommaksi menee vag tekniikka. Ikävä juttu kun vanhalla ajoi 500tkm pienemmällä kulutuksella ja korjaamisilla.

    • Anonyymi

      Itsellä käytössä Passat 1600 cm3 tdi, tomaattiaskilla, moottorityyppi on tätä uudempaa Euro6-järjestelmää. Keskikulutus ollut minimissään 3,9 L/100 mutta silloin pitää ajaa tarkasti 60-80 kmh nopeuksia. 4,3-4,4 L/100 pääsee hyvin jos ajelee pitkiä siivuja isolla vaihteella, nopeus noin 100 - 110. Kesänopeudet 120 - 130 kmh ja kulutus vaihtelee 4,9 - 5,2 L/100. Auton keskikulutus ja hetkellisen kulutuksen mittari on suuntaa antava. Oikean ja parhaimman tuloksen saat jakamalla tankatun litramäärän trippimittarin tankkauksen väliset kilometrit satoina kilometreinä (esimerkiksi 120 km = 1,2). Tuo 3,9 kulutusta näytti keskikulutusmittari ennenkuin auton mittarijärjestelmää "säädettiin" päästökohun jälkeen. Sitten tankkauskulutus ja keskikulutusmittari alkoivat olla yhtäpitäviä.

      Aikaisemmin ajelin myös wanhalla VW tekniikalla 1,9 tdi 74 kW (=100 hv) . Tuo toimintavarma moottori kulutti 5,6 L/100, oli kesä tai talvi. Talvella kulutus saattoi nousta webaston käytön takia 6,4 L/100. Dieselissä webasto on talvikäytössä ehdoton.

      Vastailijat huomatkaa että ilmanvastus nostaa kulutusta. Ei se Teidänkään ajokkinne kulje ilmalla, jos on polttomoottoritekniikalla.

      • Anonyymi

        Ajelin passatilla (1,9Tdi) yli 700 000 km. Kulutus oli 5,2 l/ 100 km. Koko ajan. En huomannut merkittävää poikkeamaan tankkausten välillä Tosin ajoin melko pitkiä siivuja.


    • Anonyymi

      ei ainakaan öljynsyönti moottori. kts moottorihiomo sivuilta asiaa.

      mutta kuuluu saastekohun piiriin mitä korvauksia ei vielä suomessa ole maksettu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe