Suuri Käsityö 2/10

ottobreenko?

Mitä mieltä olette lehdestä, ja paljonko ihmiset tota vielä tilaa? Itsellä kestotilaus menossa, mutta seuraavasta erästä poikki. Varmasti.
Niin surkeaksi mennyt. Nytkin odotin lehteä kovasti, ja ei mitään. Kauheesti vaan lastenvaatteita, niinku joka kevät tähän aikaan, mutta voisi joku kiva aikuisten juttukin olla joka lehdessä. Ja sama tilkkupeitto ainakin kolmannen kerran vuoden sisällä, vähän eri värisenä vaan. Ja ompeluvaatteet ihan huonoja. Ei inspiroi ollenkaan. Aikaisemmin, sanotaan 3 vuotta sitten, joka numerossa oli joku kiva jota rupesin heti työstämään kun lehti tuli, ompelua tai neulomista. Nythän siinä mainostettiin että ensi numerosta alkaen jotenkin runsaampi ja uudistunut, toivotaan et oikeesti olis kanssa. Mut jos se on täynnä sitä samaa soopaa kun tää päätoimittaja vuoden sisällä näihin lehtiinsä laittanut, niin en usko et pitkälle pötkii tuo lehti. Tai no ainakin omanlaiseni kuluttajat loppuvat kokonaan.

Modakaan ei puhuttele ollenkaan. Mallit ei ollenkaan omaan makuun, en vaan tykkää. Ottobrenkin saan lainaksi lähipiiristä, jos joku makoinen malli siellä tulee vastaan. Ulkomaisia lehtiä joskus tulee vastaan kaupoissa, hyviä vinkkejä?

23

3241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kanssasi

      aivan samaa mieltä kotimaisten käsityölehtien tasosta. Aikaisemmin minulle tulivat kaikki, nykyään ei enää yhtäkään.

      Tilaan ulkomaalaista Vogue Knitting, Interweave Knits ja Crochet! lehdet, ja olen niide tarjontaan hyvinki tyytyväinen. Lisäksi netistä löytää runsain mitoin hyviä, ilmaisia ohjeita enemmän kuin ennättää toteuttamaan.

      • brannie

        Olen kans huomannut et joskus käsityölehdessä on ollut samoja malleja kuin garnstudion sivuilla, tosin ne siellä ovat olleet ilmaiseksi tulostettavissa paljon aikaisemmin. Todella hyvä sivusto muuten! :)

        Kovin toi käsityölehti myös koittaa olla sisustuslehti, mut aika lapsellisia toteutuksia suurin osa. Tai siis enemmän naiiveja. Myönnän itse pitäväni joistakin hassuista ja lapsellisen pirteistä asioista, ei elämässä saa olla liian vakava, mutta jotkut mallit ovat olleet niin heppoisia tai oikeasti sellaisia kyhäelmiä, että oksat pois.


      • atlatl
        brannie kirjoitti:

        Olen kans huomannut et joskus käsityölehdessä on ollut samoja malleja kuin garnstudion sivuilla, tosin ne siellä ovat olleet ilmaiseksi tulostettavissa paljon aikaisemmin. Todella hyvä sivusto muuten! :)

        Kovin toi käsityölehti myös koittaa olla sisustuslehti, mut aika lapsellisia toteutuksia suurin osa. Tai siis enemmän naiiveja. Myönnän itse pitäväni joistakin hassuista ja lapsellisen pirteistä asioista, ei elämässä saa olla liian vakava, mutta jotkut mallit ovat olleet niin heppoisia tai oikeasti sellaisia kyhäelmiä, että oksat pois.

        ...enää aikoihin ole tilannut Suurta Käsityölehteä.

        Vuosia sitten ohjeina oli jopa Polkupyöräilyyn sivulaukut ja sadeviitta pyöräilyyn,nykyään ei enää mitään noin mielenkiintoista.

        Samoin XL-mallit on aina rumia,itse kaipaisin samoja kauniita malleja kuin muillekkin,mutta vain isoina kokoina.En todellakaan mitään erkoismalleja...
        Samat koot kokoon 50 kuten Modalla...
        Modan mallit vaan taas ei iske itselleni yhtään...

        No taidan olla liian etnohenkinen näille lehdille. Ja mukavuus vaatteissa on tärkeää.Mitä virkaa on vaatteella,jonka leikkaus on huono?
        Eli vaikkapa paidan leikkaus sellainen,että napa näkyy ja kyynärpäät pilkottaa jos kys vaatteessa nostaa kädet ylös??

        Miksei lehdillä voisi olla jotakin spesiaalia vaikkapa retkeilijöille?
        Tyyliin Sadevitta tai teltta tms.

        Miksi aina vain ns muotivaatetta??? TYLSÄÄÄ.......


    • ateljee71

      Minä taasen olen erittäin tyytyväinen suuri käsityökerho lehteen ja tyytyväisyyteni senkuin lisäänty kun päätoimittajaksi vaihtui Anu Harkkiin. Ei minulla ole lapsia joten en lastenvaateohjeita kaipaa mutta onhan lehdessä kaikkea muutakin. Minulle tulee myös Moda lehti ja Novita ehti mutta ostan kyllä myös irtonumeroita ulkolaisista käsityölehdistä.Mutta mielipiteitähän on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin. Ja niin pitää ollakkin.

    • ompelija

      Anu Harkki onnistui pilaamaan senkin vähän, mitä suuressa käsityölehdessä vielä oli hyvää. tosin 2000-luvulla taso meni muutenkin koko ajan alaspäin.

    • entinen tilaaja

      olen samaa mieltä siitä kun anu harkki tuli päätoimittajaksi niin lehden kiinnostus meni rajusti alaspäin. ennen siinä oli paljon virkkaus,askrtelu yms. sellaisia ohjeita joita oli kiva toteuttaa. nyt siinä on paljon taiteellista soopaa, jota ei joka mummo alkaisi tekemään. olen novitan tilaaja ja siinä on reilut mallit ja langat saa lähikaupasta, tosin kuin käsityölehdessä on outoja lankoja joita saa vain alan yrityksistä.

    • Ex-tilaaja

      Minulla on puolen metrin pino 90-luvun Käsityölehtiä (vai oliko se kerho jo silloin) ja niillä pärjään ihan hyvin. Olen pitkä, joten jokainen kaava on joka tapauksessa pidennettävä kolmesta kohdasta ja muukin muokkaaminen onnistuu siinä samalla vaivalla. Burdassa sama juttu, ennen oli hyvin ja nyt on nyt.

      Muoti muuttuu, mutta krumeluurittomille, yksinkertaisesti leikatuille perusvaatteillekin on tarvetta. En totisesti rupea tekemään vaatetta, joka jo ammattikuvaajien ja stylistien asettelemana näyttää ompelutaidottoman tekeleeltä, vaikka millainen suunnittelija olisi ollut vierailevana tähtenä.

      Käsityölehden nykylinjaa ja -laatua kuvaa hyvin pieni tapaus, joka sai minut kuitenkin harmistumaan kovasti: lehden kannessa oli iso teksti "yhdeksän hiusdonitsia" oikein monen huutomerkin kanssa. Kotona sitten selvisi, että lehdessä oli yksi donitsiohje (kangassuikale pitkältä sivulta yhteen, kuminauha sisään ja solmuun) ja tämä yksi donitsi yhdeksästä erivärisestä kankaasta tehtynä. Sama pätee vaatteisiin: yhdellä kaavalla viisi hametta ja jokaisessa vähän erinäköinen röyhelö tai kangasriekale. Halpaa ja helppoa, yök.

    • muuuussssiis

      Olen ollut tosi pettynyt Käsityölehden malleihin viimeisten vuosien aikana. Kaikki isojen kokojen mallit olleet lypsytakki-mallia, entisestään kokoa korostavia. Ja niitä on ollut yleensä yksi ainut vaihtoehto per lehti. Ja juuri isompi kokoisethan eivät tahdo saada kaupasta mieleisiä malleja/kokoja, joten olisi kiva pystyä niitä sitten itse tekemään. Kyllä riisitautiset aina vaatteita kaupasta saavat.
      Kaavoituksessakin voisi sarjontaan ehkä kaavantekijä kerrata...jos rinnanympärys suurenee, täytyy myös hartian seutua/hihanistutusta muuttaa. Tein kivan takin joka muuten mahtuu, mutta käsiä ei voi liikuttaa mihinkään suuntaan..että se siitä takista.

      En neulo, askartele, virkkaa tai huovuta ja XL-ompelumallien vähyyden takia katkaisen tilaukseni piakkoin. Miksi maksaa turhasta.

      Että se siitä 20v kestäneestä tilauksesta.

      • ompelija

        itse kaavat tekemällä tai muokkaamalla saa paljon paremman lopputuloksen kuin noilla käsityölehtien kaavoilla.


    • M C

      Ei kyllä todellakaan enää kovinkaan kummonen lehti ole. Itse totesin uusimmassa numerossa olevan yhden "ihan jees" hameen ohjeet, sekä lopussa olevan koru-sarjan päätös.
      Ei kovinkaan lupaavalta kuulosta, jos lehdessä kuitenkin on ohjeita vaikka ja kuinka paljon.

      Onneksi kaavoitus onnistuu, ideoita riittää ja vertaistukea saa verkosta, jos ongelmakohtia tulee. :)

    • tee-se-itse-ihminen

      Minulle tuli vielä muutama vuosi sitten Suuri Käsityö, mutta sinä aikana, kun olin kestotilaaja, laatu laski tasaisen varmasti, ja lopetin tilaukseni. Laitoin lehteen pariin otteeseen palautettakin siitä, että aikaisemmin lehdessä sentään oli aika kivoja malleja myös xl-koossa, mutta nykyään xl-vaate saattaa olla suurin piirtein joku huivi tai kolttu, jossa ei ole minkäänlaista mallia, ja jota kukaan itseään kunnioittava ihminen ei pukisi ylleen. Tai sitten, lehden teemana voi olla vaikka koko perheen ulkoiluvaatteet, mutta xl-kaava on joku kotimekko. Itse koin tällaisen sisällön lähinnä loukkaavaksi. Lehdessä on sitä paitsi aivan liikaa lastenvaateohjeita, ja juuri näitä näpertelyohjeita, joita saa ilmaiseksi netistä pilvin pimein.

      Sinänsä harmillista, että suomalaisten käsityölehtien laatu on näin heikko. Itse olen tilannut xl-kokoisia kaavalehtiä pariin otteeseen Saksasta, ja niissä on yhden lehden sisällä ollut valtava määrä käyttökelpoisia ja kauniita kaavoja jopa kokoon 60 asti, kun näissä Suomen lehdissä isona mainostetaan jo kokoa 48. Toki vaatteista saa paljon parempia, kun piirtää itse kaavat, mutta kaikilla eivät taidot ja/tai aika riitä tähän, olisi kiva joskus päästä helpommalla.

      Minulle tuli tänään postissa Käsityölehden tarjous, ja ehdin jo hetken ajatella, että josko taas kokeilisi, onko taso noussut sitten viime näkemän, mutta nyt, kun luin tämän keskustelun viestejä, taidan kuitenkin jättää väliin. Harmillista tämä lehtien laadun lasku - monet muutkin käsityölehdet ovat vastaavasti heikontuneet - ja usein, kun erehtyy jonkun lehden ostamaan (kannessa voi olla vaikka, että 20 sivua käsityöohjeita), osoittautuu sisältö aika heppoiseksi :(.

    • harrastajatyttö

      Olen kovasti tyytyväinen Suureen Käsityölehteen ja Kauneimmat Käsityöt lehteen,jotka tulevat minulle tilattuina.Välillä ostan myös Novitaa ja Modaa,sekä Lea ja Diana virkkauslehtiä.Syksyllä liityin Juju kerhoon,josta saa kirjoja,yms.
      Ohjeitahan saa itse soveltaa,ja lehtiin voi myös ehdottaa,mitä niihin toivoo.

    • m

      Katkesi meilläkin kestotilaus käsityölehdestä ennen seuraavan laskujakson alkua. Vuoroin äidin kanssa sitä tilasimme. Samat vaatteet toistuvat ja viimeinen niitti oli kyllä tuo nykyinen ompelutaso, jopa kansikuvavaatteissa! Näytti turhan usein, että sekä kaavoitus että ompelu ovat menneet ihan metsään, kun ei sovi edes noille luurankomalleille!

      Lastenvaatteistakin on hieman kokemusta viimevuosilta. Eli mittasuhteet ovat käsityölehdessä jostain ulkoavaruudesta. En pystynyt työtä tehdessä sovittamaan, kun kaverin lapselle tein. Oli iso ja käyttökelvoton vielä kauan sen jälkeenkin, kun mittataulukon mukainen pituus oli ohitettu ja reippaasti. Samasta kankaasta samaan aikaan tein Ottobren kaavoilla toisen vaatteen, se oli sopiva ja onnistunut. Yksi ko. lapsen lempivaatteista niin kauan kuin mahtui päälle.

      Tosin sama mittasuhdevaurio on käsityölehdellä ihan kaikissa vaatteissa, harvoin löytyy kaavaa jota ei tarvitsisi oikeasti korjata. Eli leveys on voitu ottaa toisesta vaatekoosta, pituussuhteet taas jostain toisesta ja esittelyvaatekin on loppupeleissä pahimmillaan tehty mittojen mukaan kaavoittamalla erikseen sille kuvausmallille. Vielä ymmärtäisi jos nuo mittavauriot olisivat muodinmukaiset, mutta yleensä ihan päinvastaiset!

      Kannattavinta on opetella piirtämään itse kaavat alusta asti tai etsimään hyvän perusvaatteen ohjeen ja muokkaamaan sitä aina muodin mukaan. Lehtiä kun usein pääsee selaamaan kirjastoissakin, joten ideat voi kerätä talteen ja toteuttaa kotona muuntelemalla sitä tuttua kaavaa.

      Itselle tulee tällä hetkellä Ottobre, ja tulee tällä tietoa kyllä jatkossakin. Toki heidänkin erityisesti naistenvaatelehdessään on usein samalla hameenkaavalla toteutettu useampi erilainen hame, mutta ovat edes oikeasti kaavalehdilläkin sitten se yksi ja sama hame, eikä yritetä huijata piirtämään useaan kertaan samaa vaatetta kun haluaa tehdä ne pari eri versiota. Toki tuokin nyt ollut vähenemään päin, alussa kun woman-lehdet alkoivat tulla omina numeroina erotuksena lastenvaatteista, oli enemmän tuota. Ehkä haluttiin herättää ihmisiä tajuamaan että siitä samasta kaavasta saa ihan oikeasti monta erilaista hametta pienillä muutoksilla. Koska oikesti tuntuu välillä, että moni ei näe sitä mallia oikeasti edes toteutuskelpoisena, jos se sattuu olemaan väärän värisestä kankaasta tai siinä on joku ylimääräinen tasku jota ei edes ole pakko omaan vaatteeseen ommella!

      • Ex-tilaaja


      • 16
        Ex-tilaaja kirjoitti:

        En nyt tiedä kuinka tosissasi olet tuon kommenttisi kirjoittanut.. Eikai KUKAAN nyt ole noin tyhmä, tai mielikuvitukseton.

        Musta noi käsityölehden kangasvalinnatkin on välillä todella hirveitä, et ei oo edes siitä kiinni. Eurokankaasta (varmaan kyllä vaan Helsingin) noi materiaalit kai suurimmaksi osaksi, mut muissa liikkeissä tosi vähän värivaihtoehtoja. Ja kangasmäärät heittää ihan hirveesti, lähes kaikissa malleissa puoli metriä ylimääräistä kangasta. Tai tosi tyhmää tehdä pääntiekaitaletta vinosti trikoosta, kun resoriakin on olemassa, halvempaa ja parempi tulee sillä varmasti. Vältän koko kauppaa nykyisin, ihan huono paikka.

        Mutta vielä lehdestä; samaa mieltä mallien istuvuudesta. Päin mäntyä. Itsellä on ompelijan koulutus, joten osaan muokata kaavoja (harvoin kuin joku hyvä ollut) itselle sopivaksi, mutta ymmärrän todella hyvin niiden huolen, jotka eivät sitä osaa. Ihmeellisiä pussihässäköitä ja rumia rättejä suurin osa malleista. Ja xl mallit ihan kamalia, tilaustyönä kun joskus pyöreämmälle selattu vaihtoehtoja.


    • .....

      Viime vuonna Modasta löytyi kaksikin pitkien housujen upeaa mallia. Burdalta olen säilyttänyt muutamaa kaavaa, joita käytän aina uudestaan.
      Mutta kotimainen on aina kova sana. Suunnittele itse omaan makuusi. Suurikuviolliset kankaat, en tykännyt yhtään, vaikka oli muotia.
      Samaan vaatteeseen eri materiaaleja, vaikka paitapuseroon mansetit ja kaulus toista kuin pusero, tällaista suunnittelen.

      • atlatl

        ...kun ei osaa kieliä niin kaikki rajoittuu kotimaisiin lehtiin,enkä osaa muuntaa kaavoja itselleni sopivaksi...

        Perusajatus on,että omassa maassa on saatava omalla kielellä omalle vartalolle sopivia kaavoja.Aikanaan ostin myös Burdaa muiden ohella,vaan kun sielläkin ns ulkoilumallitkin oli sitä luokkaa,että hihat nostaessa kyynärpäät paljastui niin loppui sekin hupi...
        Ja nythän Burdaa ei enää saa suomenkielisillä kaava-ohjeilla.Miksiköhän?
        Ei kai kukaan osta kaavoja,jotka ei sovi käyttäjille??? ja siksi Sitä ei enää saa omalla kielellä....

        Ja todellakin,missä etno-henkiset vaatteet?? ei kaikki osaa indian-bazartyyliä ommella omasta päästä...
        Kuitenkin entistä useampi pukeutuu niin,ostamalla kalliita valmisvaatteita.....

        Suuri Käsityö-lehdelle lähetin vuosia sitten toiveen esim pyöräily-asusta. Ja mitä tuli? Muutaman vuoden päästä ohje,joka on sika-vaikea ja ei sovi lyhyelle/tukevalle. Ja on mielestäni lerppu....

        Enpä ole vuosiin tilannut noita lehtiä ja Modan tilauksen lopetan heti ensi viikolla.


      • harrastajatyttö
        atlatl kirjoitti:

        ...kun ei osaa kieliä niin kaikki rajoittuu kotimaisiin lehtiin,enkä osaa muuntaa kaavoja itselleni sopivaksi...

        Perusajatus on,että omassa maassa on saatava omalla kielellä omalle vartalolle sopivia kaavoja.Aikanaan ostin myös Burdaa muiden ohella,vaan kun sielläkin ns ulkoilumallitkin oli sitä luokkaa,että hihat nostaessa kyynärpäät paljastui niin loppui sekin hupi...
        Ja nythän Burdaa ei enää saa suomenkielisillä kaava-ohjeilla.Miksiköhän?
        Ei kai kukaan osta kaavoja,jotka ei sovi käyttäjille??? ja siksi Sitä ei enää saa omalla kielellä....

        Ja todellakin,missä etno-henkiset vaatteet?? ei kaikki osaa indian-bazartyyliä ommella omasta päästä...
        Kuitenkin entistä useampi pukeutuu niin,ostamalla kalliita valmisvaatteita.....

        Suuri Käsityö-lehdelle lähetin vuosia sitten toiveen esim pyöräily-asusta. Ja mitä tuli? Muutaman vuoden päästä ohje,joka on sika-vaikea ja ei sovi lyhyelle/tukevalle. Ja on mielestäni lerppu....

        Enpä ole vuosiin tilannut noita lehtiä ja Modan tilauksen lopetan heti ensi viikolla.

        Kaavat ja ohjeet ovat kyllä välillä vaikeaselkoisia,mutta mittailen,kääntelen ja puran,jos tarvitsee ja sitten taas teen.
        Kielitaitoni rajoittuu minullakin suomen kieleen,joten se rajoittaa.


    • pipopää..

      Minusta lehdestä tuli pirtsakampi Anun tullessa remmiin. Samat kaavat on pyörineet vuosikausia, ei pelkästään Anun aikaan. Jopa samat kuvat on olleet. Itse tilasin aikoinaan (-98) lehteä, mutta mallien kertautuessa lopetin tilauksen. Seuraavan kerran tilasin lehden v. 2003 tai 2004, samat mallit oli jälleen joten lopetin tilauksen parin kuukauden jälkeen. Nykyään vaan selailen kirjastossa tai anopilla (jolle tulee vain tarjouspätkä) ja nappaan sieltä kaavat jos on toteuttamiskelpoinen malli. Jonkin verran lehtiä siis löytyy, joten ei tarvitse ostaa omaksi.

      Ehkä olisi hyvä laajentaa malli valikoimaa sellaiseksi että lähes jokainen löytää oman tyylisensä. Mutta kuinka paljon se tulisi maksamaan ja tulisiko sille katetta. Minä en noista asioista ymmärrä joten jätän pohdinnan viisaammille.

      Haluan kannustaa ihmisiä muokkaamaan kaavoja itselle sopivaksi. Loppujen lopuksi se ei ole vaikeaa. Vaikeinta taitaa olla aloittaminen, kuten kaikessa muussakin :)

      • -liisukka-

        Olen itsekin ollut todella pettynyt Anu Harkin tuomiin muutoksiin. Suuri Käsityö muuttui neulelehdeksi Anun myötä, ja minusta se on suuri menetys. Neulelehtiä meillä on muitakin, pitikö muuttaa tämäkin sellaiseksi?

        Noloimpia juttuja ovat viime aikoina olleet verho-ohjeet. Osta muutama metri kaunista kuosillista kangasta ja ripusta ikkunaan!

        Käyn itse lainaamassa kirjastosta vanhoja Burdia ja Suuria Käsitöitä, mutta tilaaminen tätä nykyä on aivan turhaa.


    • Tiina321
    • 76y76y77

      Suuri Käsityö -lehti on täynnänsä vanhanaikaisia rytkyjä, joita ei kehtaisi päälleen panna, vaikka ne osaisi ohjeen mukaan tehdäkin.

    • ompelemaan

      Burda Style viime vuonna tilasin, oli suomenkieliset ohjeet.
      Harvemmin teen ohjeen mukaan, katson saumaluvut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe