Adoptioon lapsensa antaneita?

Suffeli vm.-85

Olemme itse tällaisen tilanteen edessä nyt tai adoptioon antaminen on siis toinen vaihtoehdoistamme. Emme ole siis vielä täysin poissulkeneet sitä vaihtoehtoa, että pitäisimmekin pienokaisemme itse.
Lapsemme on 100 % vahinko, mikä ei missään nimessä tietenkään siis tee lapsesta sen vähäpätöisempää tai merkityksettömämpää kuin toivottukaan. Elämäntilanteemme vain on sellainen, etten tiedä, miten lapsen kanssa pärjäisimme. Toki ystävät ja sukulaiset olisivat tukenamme aina tarpeen tullen – luulisin – mutta pääosin lapsi olisi meidän vastuullamme, meidän kasvatuksemme alaisena. Jo pelkästään taloudellisestikin tilanteemme ei ole se kaikkein paras mahdollinen, sillä maksamme asuntolainaa pois vielä vuosia ja vaikka olemme molemmat työelämässä, en ole itse opiskellut peruskoulun jälkeen yhtään mitään eikä työpaikkanikaan ole mikään häävi.
Pelkään itse, että lapsi jäisi jollain tavoin kummittelemaan mieleeni, mikä on hyvinkin mahdollista. Lisäksi olen miltei 100 % varma, ettei appivanhempani hyväksyisi poisantopäätöstä, vaikka asiahan ei heille sinällään edes kuulu, meidän lapsihan tämä on.

Haluaisin kuulla nyt muiden lapsensa adoptioon antaneiden äitien tarinoita asiasta. Miksi? Miten päädyit tähän päätökseen? Oletko katunut?

Adoptioasiaan liittyviä linkkejäkin saa laittaa, jos tietää sellaisia. Lähinnä haluaisin tietää, missä vaiheessa päätös adoptioon antamisesta pitäisi tehdä ja mitä järjestelyjä ja paperisotkuja se vaatisi? Ja mitä oikeuksia adoptiolapselle jää – saako hän esimerkiksi täysi-ikäisenä halutessaan tietoja meistä?

(Olemme siis 26 ja 18-vuotiaat)

8

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuudessa adoptioäiti
    • Lasta kaipaava

      Tarinamme olisi todella pitkä. Vuosia kestäneet lapsettomuushoidot, pettymykset, suru. Omaa lasta emme saa. Nyt olemme käyneet adoptioneuvonnassa ja onneksi se on loppusuoralla.
      Nyt odottelemme jos meille suotaisiin ja annettaisiin lapsi. Millään muulla asialla ei ole sen jälkeen niin suurta merkitystä. Ei paina asuntolainat, ei työpaikat. Kunhan vain tulemme toimeen. Normaali arki ja perheemme olisi tärkeintä. Odotellen...

    • jade

      jotka haluaisivat antaa lapsensa adoptoitavaksi, nostan hattua. Itse en voi saada koskaan omaa lasta sairaudestani johtuen. Adoptio on hieno vaihtoehto abortille. On huono, että liian moni tuomitsee yleensä vanhemmat, jotka antavat lapsensa adoptoitavaksi. Se on suuri rakkauden osoitus lapselle. Abortti on murha. Joten jos olet raskaana, mieti vielä, voitko itse pitää lapsesi vai annatko hänen kasvaa sisälläsi ja antaa hänelle elämisen mahdollisuuden? Itse olen adoptiolapsi ja onnellinen siitä, että sain elämän ja ihanat, rakastavat vanhemmat. En tunne kaunaa biologista äitiäni kohtaan, sillä ilman hänen rakkauden tekoaan en tuntisi näitä nykyisiä vanhempiani.

    • onnellinen yh-äiti

      älkää hyvät ihmiset tehkö elämänne suurinta virhettä! Lapset on kyllä niin ainutlaatuinen ja mahtava asia jonka elämä voi antaa.
      Itse olen kahden lapsen 25v. yh-äippä ja lapset ovat ehdottomasti minulle aurinkoisin ja tärkein asia. (Vaikka molemmat olivat ns."vahinkoja")
      Ja huoli siitä etteikö toimeen tule, niin onneksi meillä täällä Suomessa ollaan niin sivistynyttä kansaa että kyllä yhteiskunta huolta sen verran pitää, joten on missä asua ja mitä syödä. Ja luulenpa että jos siihen ratkaisuun tulisi että lapsensa pois antaisi niin kyllä se asia varmasti loppuelämän mukana kulkee. Ja ajattele jos kävisi niin ikävästi että tulevaisuudessa ei olisikaan enää mahdollisuutta saada lasta...
      Neuvolasta, mll;stä ym. saa tukea ja apua. Ja jos suku ja ystävät on vielä tukena niin ei muuta kun ottakaa ihmeessä vastaan mitä elämä antaa!

    • Mac Millan

      No itse olen 27 vuotias ja annoin oman lapseni 2 ja puolivuotta sitten adoptoitavaksi. Lapsen annoin pois jo syystä että avopuoliso otti ja lähti ennen kuin lapsi syntyi josta sitten seurasi masennus. Adoptio paperit kun kirjoitin olin varma että parempi näin nyt tytöllä on molemmat vanhemmat ja mielessäni tiedän että he pitävät tyttöä kuin hän olisi aina ollut heidän. Ei minulla ainakaan ole tyttö mieleen kummittelemaan jäänyt ensimmäinen joulu oli pahin kun tyttö syntyi 20.12. mutta aika paransi haavat. Ja olen siitäkin varma ettei minulla olisi ollut tarjota tyttärelleni kuin riitelevät vanhemmat.

      • Lonewolf

        Itse saman ratkaisuun päätynyt ,kun olin 23v ja tyttöystäväni 25.Molemmilla opinnot kesken.Nyt ihana tyttäreni on jo lukion ekalla ja kaikki hyvin.päätöstä en ole koskaan katunut
        Jos itse saa parasta on lapselle tarjottava vähintään samaa .Se on oikeaa epäitsekästä rakkautta.tytär itse ei varmaankaan tiedä meistä
        (bilog isi ja äiti)vielä yhtään mitään,jos nyt sitten haluaakaan,mutta ei sen väliä ,sillä minä
        tiedän ,että asiat ovat hänellä ok.


    • yllättynyt!

      minun tarinani liippaa aikalailla läheltä... olen 20 vuotias ja kuudennella kuulla raskaana, minun ei olisi pitänyt lääketieteellisesti pystyä tulla raskaaksi mutta kuinkas kävikään. kun huomasin raskauden oli jo liian myöhäistä keskeyttää raskaus koska lapsi on täysin terve. eli minulle annettiin vain vaihto ehdoksi synnyttää lapsi! äidiksi en ole tarpeeksi kypsä, minulla ei ole koulutusta eikä työpaikkaa saan hikisesti tällä hetkellä kustannettua omat tarpeelliset kuluni, lapsen isän kanssa en ole enää yhteydessä, koska en halua hänen tietävän raskaudesta mitään ettei adoptioon puuttuisi kukaan..joten en näe tässä tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin pois antamisen..

      onko se liian kylmää antaa oma lapsensa pois? minä haluan ,että minun lapsellani ón hyvä perhe isä ja äiti.. haluan ,että lapselleni annetaan normaalit hyvät lähtökohdat ja että hän on toivottu ja rakastettu! tiedän että on paljon perheitä jotka tekisivät mitä tahansa saadakseen lapsen ja eivät sitä normaalisti voi saada. haluan ajatella että, minä annan suuren ilon ja toivon sellaiselle perheelle.

      oma perheeni häpeää tilannetta, pitävät sitä todella epänormaalina ja heidän mielestä minun pitäisi olla omissa oloissani loppuraskauden ajan ettei vain kukaan saisi tietää raskaudestani ja päätöksestäni antaa lapsi pois.. minä en ole hyväksynyt sitä vaan olen pyrkinyt elämään normaalia elämää sen takia että selviytyisin tästä paremmin.

      haluisin kuulla adoptoitujen ihmisten mielipiteitä, mitä ajatuksia jälki käteen on herännyt..ehkä katkeruutta tai syytöksiä?? minä ainakin haluan tehdä tämän rakkaudella!
      ja samassa tilanteessa olevien/olleitten mielipiteitä miten tästä kaikesta selviää?, kummitteleeko valinta koko loppu elämän?

      ainiin pelastakaa lapset ry:ltä saa tietoa adoptiosta ja tarkempaa neuvontaa neuvolasta!
      lapsen adoptiosta voi päättää vielä 2kk synnytyksen jälkeen se on sellainen harkinta aika, sen aikaa lapsi viettää ensikodissa joka ei ole sama koti jonne lapsi päätyy jos adoptio tehdään.
      paperisotkuja ei ole hirveästi koska pelastakaa lapset hoitaa paljon puolestasi ja etsii sopivan perheen lapsellesi johon myös itse pystyt vaikuttamaan.. sinusta ja lapsen isästä kysellään joitakin tietoja esim. koulumenestyksestä ja elämäntavoista jotta lapsen perimään saadan hieman tietoa, mutta ei hirveämpää paperisotaa!
      minulle kerrottiin että lapsi tulee usein etsimään biologiset vanhempansa mutta uskon että tietosi voidaan salata niin että niitä ei ole saatavilla jos niin haluat!

      • Suski

        Olemme aviopuolisoni kanssa odottomassa kotimaisen adoption onnea. Asia laitettiin vireille Pelan kautta noin kaksi vuotta sitten ja päivä päivältä innokkaammin odotamme onnemme täyttymystä.

        Kun luen teidän ajatuksia, jotka miettivät biologisen lapsensa adoptioon antamista, tunteet nousevat kovastikin pintaan. Tulevan päätöksenne tekeminen on varmasti maailman vaikein päätös, joten harkitkaa loppuun saakka (toki omia tunteitaan vuosien kuluttua on mahdotonta tietää). Jos päädytte adoptioon perusteellisen harkinnan myötä, älkää milloinkaan ajatelko tekevänne väärin lasta kohtaan tai itsekkäästi. Adoptiolasta odottavana voin sanoa, että kyseinen päätös on epäitsekkäin teko mitä voi tehdä, mikäli oma tilanne ei mahdollista lapsen huoltamista. Se on suuri rakkaudenosoitus lasta kohtaan, sillä pitkässä adoptioprosessissa odottavat parit antavat varmasti kaikkensa adoptoidulle lapselleen! Lasta odotetaan pitkään ja hartaasti, joten lapsi on varmasti ERITTÄIN RAKASTETTU ja saa adoptiovanhemmiltaan kaiken, mitä pieni (ja myöhemmin vähän suurempikin) ihminen tarvitsee. Ja muistakaa, ilman teidän uskomattoman epäitsekkäitä päätöksiänne me - pariskunnat jotka olisivat todella hyvät ja rakastavat vanhemmat, mutta jotka tarvitsevat hieman apua - eläisimme koko elämämme ilman pienokaista, joten kiitos teille.

        Voimia teille suurien päätöksien tekijöille ja kaikkea hyvää tulevalla elämänne polulla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe