Opiskelu työttömyysetuudella - kokemuksia?

AMK-trade

Millaisia kokemuksia teillä on omaehtoisesta opiskelusta työttömyysetuudella? Minkälaisiin kolutuksiin olette sinauksen saaneet ja millaiset koulutuspohjat teillä on ollut ennen uusien opiskeluiden aloittamista?

Itse olen AMK:n suorittanut enkä ole onnistunut itseni työllistämään koulusta vastaaviin hommiin. Nyt haluasin opiskella toisen tutkinnon ja sitä kautta parantaa asemaani työmarkkinoilla. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

56

14010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjkjkl

      Moi, minulla on juuri meneillään selvittely, saisinko opiskella eräät kesken jääneet opintoni työttömyysturvalla loppuun. Vastausta siis vasta odottelen. Tietääkseni kuitenkin on niin, että kokonaan uusiin opintoihin ei pahemmin myönnetä, pitäisi olla jotenkin kesken jääneet tai joku lyhyempi pätevöitymiskoulutus, jota tuetaan. Toisaalta näissä te-toimistohommissa ei ole juurikaan mitään sääntöjä eli esim. toisella paikkakunnalla voi onnistua ja toisella ei jne. kun eri henkilöt käsittelee asiaa ja tekee päätöksiä eri alueiden tilanteen mukaan.

      Eli tausta on yksi ylempi korkeakoulututkinto ja toista olen siis tehnyt aikaisemmin noin 1/3 ja tämän haluaisin nyt tehdä loppuun, eli siis toisen ylemmän korkeakoulututkinnon.

      • AMK-trade

        Juu tuo yhdenmukaisuus asioiden käsittelyssä lienee suuri ongelma. Tätä ei kai työ- ja elinkeinoministeriökään ymmärrä. Nythän he ovat valtuuttaneet TE-toimistot toimimaan täysin omavaltaisesti asioiden käsittelyssä.

        Päivitähän statuksesi, jahka saat päätöksen toisen tutkinnon loppuunsaattamiseen - olisi mielenkiintoista kuulla miten käy.


      • jkjkjkl

        Tänään tuli lausunto ja kuulemma ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan, koska olen päätoiminen opiskelija. Samassa lausunnossa kuitenkin todetaan, että opinnot ko. opinnot eivät ole edenneet v.2004 jälkeen...


      • jkjkjkl
        jkjkjkl kirjoitti:

        Tänään tuli lausunto ja kuulemma ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan, koska olen päätoiminen opiskelija. Samassa lausunnossa kuitenkin todetaan, että opinnot ko. opinnot eivät ole edenneet v.2004 jälkeen...

        Tänään tuli lausunto, että voin opiskella toista ylempää korkeakoulututkintoani 2 v eteenpäin työttömyysturvalla!!! Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta oli aika stressaavia ja vaikeita vaiheita matkan varrella ja kielteisiä lausuntoja tehtiin, mutta heti perään myönteinen!?!?!?. No mitä tästä opimme, tutkimattomat ovat te-toimiston tiet ja asiat voivat kääntyä ihan miten päin vaan ihan missä tilanteessa vaan. Joten hakekaa kaikki, älkääkä uskoko ensimmäistä lausuntoa.


      • AMK-trade
        jkjkjkl kirjoitti:

        Tänään tuli lausunto, että voin opiskella toista ylempää korkeakoulututkintoani 2 v eteenpäin työttömyysturvalla!!! Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta oli aika stressaavia ja vaikeita vaiheita matkan varrella ja kielteisiä lausuntoja tehtiin, mutta heti perään myönteinen!?!?!?. No mitä tästä opimme, tutkimattomat ovat te-toimiston tiet ja asiat voivat kääntyä ihan miten päin vaan ihan missä tilanteessa vaan. Joten hakekaa kaikki, älkääkä uskoko ensimmäistä lausuntoa.

        Hieno homma! Uteliaisuudesta, onko tämä toinen korkeakoulututkintosi samaa alaa ensimmäisen kanssa vai onko täysin eri alaa? Niin ja missä te-toimistossa asioit? Olisi mukava kuulla missä pisteessä osataan asiaa tarkastella hakijaystävällisesti.


      • jkjkjkl
        AMK-trade kirjoitti:

        Hieno homma! Uteliaisuudesta, onko tämä toinen korkeakoulututkintosi samaa alaa ensimmäisen kanssa vai onko täysin eri alaa? Niin ja missä te-toimistossa asioit? Olisi mukava kuulla missä pisteessä osataan asiaa tarkastella hakijaystävällisesti.

        Terve, ei ole varsinaisesti samaa alaa eli en esim. juurikaan saa mitään hyväksiluettua tms. Mutta olen siis aloittanut tämän toisen tutkinnon joskus vuosia sitten, luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea. Eihän sitä saakaan kuin max. kaksi vuotta. Asioin Kluuvissa ja olennainen pykälä oli ns. koulutusneuvoja tmv, hän suhtautui myönteisesti ja kirjoitti tietoihini oman mielipiteensä. Perusvirkailija oli laittanut oma-aloitteisesti koulutusneuvojalle kirjoittamani varmaan lähes 10 sivuisen hakemuksen, jossa lähteineen perustelin, miksi tällä toisella tutkinnolla työllistyisin hyvin. En tosin tiedä, onko tällainen kuitenkaan ihan välttämätöntä, siis tällainen pitkä selvitys. Tein sen kuitenkin, ettei jäisi ainakaan siitä kiinni.

        Kerron mielellään lisää, sillä sen verran "vaiherikasta" tämän asian eteneminen oli, että toivon, että muut(kaan) ei lannistu heti ekasta kielteisestä lausunnosta.

        Olennaista noin yleensä lienee myös, että se uusi ala todella työllistää paremmin/vakituisemmin tmv. Esim. aloille, joilla on nytkin paljon työttömiä ei varmaankaan kannata haaveilla.


      • popkj
        jkjkjkl kirjoitti:

        Terve, ei ole varsinaisesti samaa alaa eli en esim. juurikaan saa mitään hyväksiluettua tms. Mutta olen siis aloittanut tämän toisen tutkinnon joskus vuosia sitten, luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea. Eihän sitä saakaan kuin max. kaksi vuotta. Asioin Kluuvissa ja olennainen pykälä oli ns. koulutusneuvoja tmv, hän suhtautui myönteisesti ja kirjoitti tietoihini oman mielipiteensä. Perusvirkailija oli laittanut oma-aloitteisesti koulutusneuvojalle kirjoittamani varmaan lähes 10 sivuisen hakemuksen, jossa lähteineen perustelin, miksi tällä toisella tutkinnolla työllistyisin hyvin. En tosin tiedä, onko tällainen kuitenkaan ihan välttämätöntä, siis tällainen pitkä selvitys. Tein sen kuitenkin, ettei jäisi ainakaan siitä kiinni.

        Kerron mielellään lisää, sillä sen verran "vaiherikasta" tämän asian eteneminen oli, että toivon, että muut(kaan) ei lannistu heti ekasta kielteisestä lausunnosta.

        Olennaista noin yleensä lienee myös, että se uusi ala todella työllistää paremmin/vakituisemmin tmv. Esim. aloille, joilla on nytkin paljon työttömiä ei varmaankaan kannata haaveilla.

        '''luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea.'''

        Ei nollasta aloittaminen ole este, jos työvoimaviranomainen katsoo opinnot työvoimapoliittisesti motivoiduiksi.

        '''Asioin Kluuvissa ja olennainen pykälä oli ns. koulutusneuvoja tmv, hän suhtautui myönteisesti ja kirjoitti tietoihini oman mielipiteensä.'''

        Kluuvi oli - silloin kun minä siellä asioin - asiallisin Helsingin työkkäreistä. Silloin se oli tarkoitettu vain korkeakouluopiskelijoille, mutta siihen taisi tulla muutos? Ovat joka tapauksessa luultavasti paremmin selvillä korkeakouluopinnoista kuin muut työkkärit.

        Oma muisteloni Kluuvin ajalta:

        Ensimmäisen kerran asioin Kluuvissa aikana, jolloin oli vuoden työttömyyden jälkeen oikeus työllistämistukityöhön, joka tuohon aikaan oli aika toinen juttu kuin nykyiset palkkatukityöt. Oli myös säännös, että suoritettu työvoimapoliittinen koulutus vie oikeuden työllistämistukityöhön, jos oikeutta ei ole syntynyt ennen koulutuksen alkamista. En tiennyt moisesta säännöksestä ja hain koulutukseen. Muutamaa päivää ennen työttömyysvuoden täyttymistä ja siis työllistämistukityöhön oikeuden syntymistä minulla olisi alkanut 3 kk:n atk-kurssi. Kun selvittelin kurssiasiaani, virkailija totesi, että kai tiedän, että tuo kurssi täyttää työkkärin työllistämisvelvoitteen ja menetän siis oikeuden työllistämistukityöhön.

        Olin puun ja kuoren välissä. Jos kieltäydyn kurssista, johon minut oli hyväksytty, saan karenssin, mihin minulla ei olisi ollut varaa, ja jos menen kurssille, menetän kolmen päivän vuoksi puolen vuoden työllistämistukityön. Hermostuin tietysti täysin. Virkailija kehotti minua soittamaan toimiston johtajalle. Totesin siihen, että mitäpä tuo enää auttaa, kun vahinko on jo tapahtunut. Virkailija vain sinnikkäästi kehotti soittamaan kertomatta, että asiaan voisi olla joku ratkaisukin.

        Päätin lopulta soitaa aggressioitani purkaakseni ja aloitinkin johtajan kanssa puhelun aika häijysti. Johtaja suhtautui minuun kuitenkin ihan mukavasti ja totesi, että jos aloitan kurssin kolme päivää myöhemmin, niin oikeus työllistämistukeen ehtii syntyä ennen kurssin alkamista ja voin käydä ilman menetyksiä kurssin, joka siihen aikaan oli tosi hyvä atk-kurssi, ei mikään humpuukijuttu, niin kuin useimmat työkkärin kurssit nykyisin ovat.


      • jkjkjkl
        popkj kirjoitti:

        '''luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea.'''

        Ei nollasta aloittaminen ole este, jos työvoimaviranomainen katsoo opinnot työvoimapoliittisesti motivoiduiksi.

        '''Asioin Kluuvissa ja olennainen pykälä oli ns. koulutusneuvoja tmv, hän suhtautui myönteisesti ja kirjoitti tietoihini oman mielipiteensä.'''

        Kluuvi oli - silloin kun minä siellä asioin - asiallisin Helsingin työkkäreistä. Silloin se oli tarkoitettu vain korkeakouluopiskelijoille, mutta siihen taisi tulla muutos? Ovat joka tapauksessa luultavasti paremmin selvillä korkeakouluopinnoista kuin muut työkkärit.

        Oma muisteloni Kluuvin ajalta:

        Ensimmäisen kerran asioin Kluuvissa aikana, jolloin oli vuoden työttömyyden jälkeen oikeus työllistämistukityöhön, joka tuohon aikaan oli aika toinen juttu kuin nykyiset palkkatukityöt. Oli myös säännös, että suoritettu työvoimapoliittinen koulutus vie oikeuden työllistämistukityöhön, jos oikeutta ei ole syntynyt ennen koulutuksen alkamista. En tiennyt moisesta säännöksestä ja hain koulutukseen. Muutamaa päivää ennen työttömyysvuoden täyttymistä ja siis työllistämistukityöhön oikeuden syntymistä minulla olisi alkanut 3 kk:n atk-kurssi. Kun selvittelin kurssiasiaani, virkailija totesi, että kai tiedän, että tuo kurssi täyttää työkkärin työllistämisvelvoitteen ja menetän siis oikeuden työllistämistukityöhön.

        Olin puun ja kuoren välissä. Jos kieltäydyn kurssista, johon minut oli hyväksytty, saan karenssin, mihin minulla ei olisi ollut varaa, ja jos menen kurssille, menetän kolmen päivän vuoksi puolen vuoden työllistämistukityön. Hermostuin tietysti täysin. Virkailija kehotti minua soittamaan toimiston johtajalle. Totesin siihen, että mitäpä tuo enää auttaa, kun vahinko on jo tapahtunut. Virkailija vain sinnikkäästi kehotti soittamaan kertomatta, että asiaan voisi olla joku ratkaisukin.

        Päätin lopulta soitaa aggressioitani purkaakseni ja aloitinkin johtajan kanssa puhelun aika häijysti. Johtaja suhtautui minuun kuitenkin ihan mukavasti ja totesi, että jos aloitan kurssin kolme päivää myöhemmin, niin oikeus työllistämistukeen ehtii syntyä ennen kurssin alkamista ja voin käydä ilman menetyksiä kurssin, joka siihen aikaan oli tosi hyvä atk-kurssi, ei mikään humpuukijuttu, niin kuin useimmat työkkärin kurssit nykyisin ovat.

        Joo ajattelin tilannetta, jossa on jo yksi ylempi kk-tutkinto, niin tuota ettei toista ehkä ihan alusta asti tuettaisi. Mutta totta tosiaan, että työvoimapoliittisesti perusteltu on se olennaisin kriteeri.


      • riippuumistäroikkuu
        jkjkjkl kirjoitti:

        Joo ajattelin tilannetta, jossa on jo yksi ylempi kk-tutkinto, niin tuota ettei toista ehkä ihan alusta asti tuettaisi. Mutta totta tosiaan, että työvoimapoliittisesti perusteltu on se olennaisin kriteeri.

        '''luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea.'''

        "Ei nollasta aloittaminen ole este, jos työvoimaviranomainen katsoo opinnot työvoimapoliittisesti motivoiduiksi."

        Yliopisto-opintoihin voi saada tukea vain keskeytyneiden opintojen loppuunsaattamiseksi eli opinnot on pitänyt aloittaa jo aiemmin (ehkä teoriassa voi opinnot jatkua nollatasoltakin jos mitään ei ole aikanaan suorittanut:-0 ?)

        Itse sain lausunnon työkkärissä käydessäni, ilmeisesti arpapeliä kuinka pätevän virkailijan juttusille sattuu. Uskaltaako/osaako tehdä itsenäisiä päätöksiä vai laittaako eteenpäin muiden päätettäväksi.


      • AMK-trade
        jkjkjkl kirjoitti:

        Terve, ei ole varsinaisesti samaa alaa eli en esim. juurikaan saa mitään hyväksiluettua tms. Mutta olen siis aloittanut tämän toisen tutkinnon joskus vuosia sitten, luulen, että ihan nollasta aloitettavaan tutkintoon ei saa tätä tukea. Eihän sitä saakaan kuin max. kaksi vuotta. Asioin Kluuvissa ja olennainen pykälä oli ns. koulutusneuvoja tmv, hän suhtautui myönteisesti ja kirjoitti tietoihini oman mielipiteensä. Perusvirkailija oli laittanut oma-aloitteisesti koulutusneuvojalle kirjoittamani varmaan lähes 10 sivuisen hakemuksen, jossa lähteineen perustelin, miksi tällä toisella tutkinnolla työllistyisin hyvin. En tosin tiedä, onko tällainen kuitenkaan ihan välttämätöntä, siis tällainen pitkä selvitys. Tein sen kuitenkin, ettei jäisi ainakaan siitä kiinni.

        Kerron mielellään lisää, sillä sen verran "vaiherikasta" tämän asian eteneminen oli, että toivon, että muut(kaan) ei lannistu heti ekasta kielteisestä lausunnosta.

        Olennaista noin yleensä lienee myös, että se uusi ala todella työllistää paremmin/vakituisemmin tmv. Esim. aloille, joilla on nytkin paljon työttömiä ei varmaankaan kannata haaveilla.

        Kiitos vastauksestasi. Kaikesta päätellen tapauksesi ei ollut ihan yksiselitteinen kaikkine koukeroineen, onneksi lopputulos oli kuitenkin paras mahdollinen.

        Olisin kiinnostunut vaihtamaan pari sanaa kanssasi privana tähän omaehtoisen opiskeluun liittyen ja ennen kaikkea tuohon selvityksen sisältöön. Luuletko, että tämä olisi mahdollista? Kuulisin mielelläni sinun kommentit omaan hakemukseeni liittyen. Olen mielestäni kokenut epäoikeudenmukaisuutta te-toimistossa asioidessani ja haluaisin nyt oikaista asian. Laittaisitko mailin minulle; [email protected] niin pääsen kysymään mieltä painavat seikat. Kiitos jo etukäteen! Toisaalta ymmärrän kyllä mikäli pyyntöni on liian yksityinen.


      • jkjkjkl
        AMK-trade kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Kaikesta päätellen tapauksesi ei ollut ihan yksiselitteinen kaikkine koukeroineen, onneksi lopputulos oli kuitenkin paras mahdollinen.

        Olisin kiinnostunut vaihtamaan pari sanaa kanssasi privana tähän omaehtoisen opiskeluun liittyen ja ennen kaikkea tuohon selvityksen sisältöön. Luuletko, että tämä olisi mahdollista? Kuulisin mielelläni sinun kommentit omaan hakemukseeni liittyen. Olen mielestäni kokenut epäoikeudenmukaisuutta te-toimistossa asioidessani ja haluaisin nyt oikaista asian. Laittaisitko mailin minulle; [email protected] niin pääsen kysymään mieltä painavat seikat. Kiitos jo etukäteen! Toisaalta ymmärrän kyllä mikäli pyyntöni on liian yksityinen.

        Hei, minulla ei ole nyt sopivaa anonyymiä meiliosoitetta käytössä ja olen lähdössä reissuun, mutta jos vaan muistan, niin voin yrittää vielä myöhemmin palata maililla. Käyn kyllä täällä varmaan silloin tällöin.


      • AMK-trade
        jkjkjkl kirjoitti:

        Hei, minulla ei ole nyt sopivaa anonyymiä meiliosoitetta käytössä ja olen lähdössä reissuun, mutta jos vaan muistan, niin voin yrittää vielä myöhemmin palata maililla. Käyn kyllä täällä varmaan silloin tällöin.

        Moikka! Mukava juttu, jos jaksat palata vielä asiaan reissusi jälkeen. Olen varma, että ymmärrät haluni ajatusten vaihtoon, kun kuulet keissini. Muuten, gmailista saat helposti luotua itsellesi anonyymin mailiosoitteen parissa minuutissa. Palaathan asiaan ja kiitos jo etukäteen!


    • pete821

      aika paljon juuri riippuu paikkakunnasta ja myös virkailijasta ja sekä alasta mitä meinaa lähteä opiskelemaan, että antaakos työkkäri luvan opiskella 1kk-2vuotta työttömyysetuudella. Millekkäs alalle meinasit lähteä opiskelemaan AMK:n jälkeen?

    • Vaikeaa...

      Koska sinulla jo on yksi tutkinto, niin mahdollisuutesi opiskeluun työttömyysetuudella ovat todella minimaaliset.
      Käytännössä toista tutkintoa ei "rahoiteta". Joka tapauksessa työkkäri tutkii todella tarkoin, onko tuosta toisesta tutkinnosta todellista hyötyä työllistymisesi kannalta. Se ei riitä, että vain parannat asemaasi työmarkkinoilla, vaan pitää olla todella näköpiirissä, että työllistyt tuon toisen tutkinnon avulla.

      Tuossa vähän lisätietoja:

      http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/6032s.pdf

      • @@@

        Minä aloitin opinnot alkuvuodesta, tai siis kyseessä opintojen loppuunsaattaminen. Työkkärin puolto tuli lähes kädenkäänteessä, olin varautunut esitelmöimään miten työllistymismahdollisuuteni paranevat mutta ei kukaan kysellyt. Täti pikaisesti laskeskeli kauan ehdin vielä töitä tehdä heh.. Mitä sinulta joka odotat vastausta selvitellään, ovatko pyytäneet sinulta päin jotain arviota/selvitystä?

        Onhan tämä yksi järkevimmistä lakiuudistuksista tällä saralla pitkään aikaan. Itsekin olin vuoden verran jo pyöritellyt peukaloita, opintotukeen eikä koulutusrahaan ollut oikeutta joten sossun varassa olisin ollut. Mieluummin makuuttivat työttömiä sohvalla kuin antoivat opiskella.


      • Niinpä näin
        @@@ kirjoitti:

        Minä aloitin opinnot alkuvuodesta, tai siis kyseessä opintojen loppuunsaattaminen. Työkkärin puolto tuli lähes kädenkäänteessä, olin varautunut esitelmöimään miten työllistymismahdollisuuteni paranevat mutta ei kukaan kysellyt. Täti pikaisesti laskeskeli kauan ehdin vielä töitä tehdä heh.. Mitä sinulta joka odotat vastausta selvitellään, ovatko pyytäneet sinulta päin jotain arviota/selvitystä?

        Onhan tämä yksi järkevimmistä lakiuudistuksista tällä saralla pitkään aikaan. Itsekin olin vuoden verran jo pyöritellyt peukaloita, opintotukeen eikä koulutusrahaan ollut oikeutta joten sossun varassa olisin ollut. Mieluummin makuuttivat työttömiä sohvalla kuin antoivat opiskella.

        Tilanne onkin yhtäkkiä päälaellaan, nyt opiskelusta tuputetaan vielä extra-rahaa, jaetaan ylläpitokorvauksia etc. Voittaa muinaisen opintorahalla kitkuttamisen ;D


      • jkjkjkl
        @@@ kirjoitti:

        Minä aloitin opinnot alkuvuodesta, tai siis kyseessä opintojen loppuunsaattaminen. Työkkärin puolto tuli lähes kädenkäänteessä, olin varautunut esitelmöimään miten työllistymismahdollisuuteni paranevat mutta ei kukaan kysellyt. Täti pikaisesti laskeskeli kauan ehdin vielä töitä tehdä heh.. Mitä sinulta joka odotat vastausta selvitellään, ovatko pyytäneet sinulta päin jotain arviota/selvitystä?

        Onhan tämä yksi järkevimmistä lakiuudistuksista tällä saralla pitkään aikaan. Itsekin olin vuoden verran jo pyöritellyt peukaloita, opintotukeen eikä koulutusrahaan ollut oikeutta joten sossun varassa olisin ollut. Mieluummin makuuttivat työttömiä sohvalla kuin antoivat opiskella.

        Käsitin, että noi menee aina sen jonkun arviointiryhmän käsiteltäväksi, ettei yksittäinen virkailija sitä päättäis ja siksi odottelen sitä lopullista tietoa. Virkailija, jonka luona kävin suhtautui kyllä myönteisesti, enkä tiedä olisko hän sen voinut päättää ihan siltä istumaltakin?


      • AMK-trade
        @@@ kirjoitti:

        Minä aloitin opinnot alkuvuodesta, tai siis kyseessä opintojen loppuunsaattaminen. Työkkärin puolto tuli lähes kädenkäänteessä, olin varautunut esitelmöimään miten työllistymismahdollisuuteni paranevat mutta ei kukaan kysellyt. Täti pikaisesti laskeskeli kauan ehdin vielä töitä tehdä heh.. Mitä sinulta joka odotat vastausta selvitellään, ovatko pyytäneet sinulta päin jotain arviota/selvitystä?

        Onhan tämä yksi järkevimmistä lakiuudistuksista tällä saralla pitkään aikaan. Itsekin olin vuoden verran jo pyöritellyt peukaloita, opintotukeen eikä koulutusrahaan ollut oikeutta joten sossun varassa olisin ollut. Mieluummin makuuttivat työttömiä sohvalla kuin antoivat opiskella.

        Onko sinulla jo tutkinto pohjilla vaiko ensimmäisen pyrit saamaan päätökseen?


      • jkjkjkl
        AMK-trade kirjoitti:

        Onko sinulla jo tutkinto pohjilla vaiko ensimmäisen pyrit saamaan päätökseen?

        Joo on jo yksi tutkinto pohjalla ennestään eli tämä olis toinen.


    • ...näitä..

      ...työttömiä nyt koulutetaan joka ruintamalla, eli käytännössä arkistoidaan oppilaitoksiin, samoin kuin nuoretkin.

      Saadanpahan työttömyysprosenttia taas viilattua.

      Työtön saa olla sitten taas kun valmistuu. Onhan se toki hienoa, että meillä on maailman koulutetuin reservi.

      Missähän välissä näille kouluttautuville syntyvät ne työt?

      • @@@

        Nimenomaan, niitä töitä odotellessa.. nooh jossain vaiheessa tilanne toivottavasti muuttuu..

        Mulle virkailija teki puollon ihan siellä istuessani, luetutti sen vielä minulla:) olin kyllä opiskeluhaluistani jo työnhaun uusintareissuilla maininnut mutta se oli tietysti vaan yksipuolisesti oma toiveeni.


      • zmnbcmnbv
        @@@ kirjoitti:

        Nimenomaan, niitä töitä odotellessa.. nooh jossain vaiheessa tilanne toivottavasti muuttuu..

        Mulle virkailija teki puollon ihan siellä istuessani, luetutti sen vielä minulla:) olin kyllä opiskeluhaluistani jo työnhaun uusintareissuilla maininnut mutta se oli tietysti vaan yksipuolisesti oma toiveeni.

        Oiskohan toi opiskelujuttu ollu niin suosittu että enää ei lupia heru ihan liukuhihnalta? Kun laki tuli voimaan niin työkkärin tädit oli varmaan vähintään yhtä pihalla ku asiakkaat. Kävin tammikuussa kyselees asiasta niin (epävarmuuttaan?) ylimielinen täti löi paperit käteen ja sanoi että lue noista, täyttyykö ehdot.


    • ninee

      Mulla onnistu opiskelun alottaminen työkkärin rahoilla ihan helposti. Asian otin puheeksi ku kävin työkkärissä, täti teki suunnitelman ja se lykkäs mulle lomakkeen käteen ja pyysi käymään koulussa täyttämäs sen. Reilun kahen viikon päästä alotin opiskelun. Liiton rahat loppuu kyl ennen ku valmistun, mutta miellummin näin ku kuluttasin ne kotona.

      • vhgtuui

        Juokseehan se työmarkkinatuki sen jälkeen, korotuksineen.


      • tthhhtt
        vhgtuui kirjoitti:

        Juokseehan se työmarkkinatuki sen jälkeen, korotuksineen.

        mut eiks työmarkkinatukeen vaikuta kaikki perheen muut tulot jokatapauksessa? Tällöin esim. työssäolevan kanssa asuva tai jotain vähäisiä varoja omaava ei sitä kai sais enää loppuopintoihin vai?


      • AMK-trade

        Saitko puollon ensimmäisen tutkinnon suorittamiseen vai onko sinulla pohjilla jo tutkinto?


    • .,.,.,.,.,.

      Itse olisin tästä myös kiinnostunut, itsellä on ikää se 25v ja nyt loppui työkkärin "koulutus", jossa suoritin osan merkonomin tutkinnosta. Mietin, että olisiko mahdollista käydä tradenomin tutkinto suorittamassa aikuispuolella tällä tavalla vai heltiääköhän rahoitus/lupa vain tuon merkonomin loppuunsaattamiseen?

      • jjjggg

        ainakin päivät alkavat sun tapauksessa varmaan tulla pahasti vastaan eli ei riitä enää 500 päivästä maksettavia kovin paljoa, jos olet jo sillä ehtinyt olla ja opiskella. Max 2 vuotta maksetaan, joten pitää olla aika lyhyet opinnot, joita yleensä tukevat.


      • yuiåpoyui
        jjjggg kirjoitti:

        ainakin päivät alkavat sun tapauksessa varmaan tulla pahasti vastaan eli ei riitä enää 500 päivästä maksettavia kovin paljoa, jos olet jo sillä ehtinyt olla ja opiskella. Max 2 vuotta maksetaan, joten pitää olla aika lyhyet opinnot, joita yleensä tukevat.

        Kaveri aloitti opiskelut alkuvuonna ja sanoo saavansa siitä hyvästä 600 euroa ylimääräistä kuussa. Voiko olla, onko valtiolla niin paljon liikaa rahaa??


      • porkkanaa
        yuiåpoyui kirjoitti:

        Kaveri aloitti opiskelut alkuvuonna ja sanoo saavansa siitä hyvästä 600 euroa ylimääräistä kuussa. Voiko olla, onko valtiolla niin paljon liikaa rahaa??

        Päiväraha tulee korotettuna, hyvässä lykyssä ylläpitokin. Äkkiä siitä useampi satanen kertyy "opintorahaa"..


      • tt
        yuiåpoyui kirjoitti:

        Kaveri aloitti opiskelut alkuvuonna ja sanoo saavansa siitä hyvästä 600 euroa ylimääräistä kuussa. Voiko olla, onko valtiolla niin paljon liikaa rahaa??

        ylläpitokorvaus on 180e/kk, korotettuna tuplat (maksetaan työkkärin lausunnon perusteella) ja sehän on verotonta tuloa. Jos on ansiopäivärahalla, saa vähintään 12,5%-yksikköä parempaa päivärahaa. Ansio-osahan on normaalisti 45% päiväpalkasta, ja näissä opinnoissa se on ainakin 57,5%, muutosturvalla vielä enemmän. Jos kaverisi on kelan päivärahalla niin valehtelee; opiskeleva saa peruspäivärahaa sen noin 600e/kk, tämän voi tarkistaa kelan sivuston laskurilla.


      • fqg3
        tt kirjoitti:

        ylläpitokorvaus on 180e/kk, korotettuna tuplat (maksetaan työkkärin lausunnon perusteella) ja sehän on verotonta tuloa. Jos on ansiopäivärahalla, saa vähintään 12,5%-yksikköä parempaa päivärahaa. Ansio-osahan on normaalisti 45% päiväpalkasta, ja näissä opinnoissa se on ainakin 57,5%, muutosturvalla vielä enemmän. Jos kaverisi on kelan päivärahalla niin valehtelee; opiskeleva saa peruspäivärahaa sen noin 600e/kk, tämän voi tarkistaa kelan sivuston laskurilla.

        ja sidonnaisella mennään. omaehtoiset opiskelut ei pahimmin käy koska olen "näin lukenut" kyllähän siitä sen muutaman päivän sais korotettua kerkeisi jopa vuodenopiskella ja sittten tippuisin opiskelijaksi....
        kuka on opiskellut jotain AMK tutkinno jälkeen tällä lisäkorotuksella?


    • raijassss

      Luitteko hesarista tähän omaehtoiseen opiskeluun ja opiskeluun yleensä liittyvistä ongelmista. Entinen te-toimiston johtaja Lepistö kirjoitti, kuinka sattuman varaista kaikki tulkinta on eri toimistojen kesken, mikä onnistuu toisessa toimistossa, ei välttämättä onnistu toisessa. On erittäin epäoikeudenmukaista ja varsinkin kun voi vielä käydä niin, että jää kokonaan ilman rahaa, jos on sattunut pitämään jotakin ikivanhaa opiskelupaikkaa voimassa siinä toivossa, että voisi joskus palata. Hyvä kirjoitus mielipideosastolla ja hienoa huomata, että ainakin entinen te-toimiston johtaja näkee ongelman ihan realistisesti.

    • AMK-trade

      Näyttää siltä, että omaehtoisen opiskelun puoltamisessa on suuresti hajontaa - osalle on hyväksytty, kun taas osalle ei. Näin arvelinkin asian asian laidan, yhteistä linjaa TE-toimistoissa kun ei näytä olevan.

      Tarkentaisin vielä alkuperäistä kysymystäni:
      *Onko kukaan amk:n käynyt saanut puollon lisäkoulutukselle (esim. toinen amk- tai yliop.tutkinto)?
      *Onko kukaan yliopiston käynyt saanut puollon lisäkoulutukselle (toinen yliop.-tutkinto)?

      raijassss --> muistatko milloin tuo mainitsemasi mielipidekirjoitus julkaistiin? Itse en sitä onnistunut löytämään...

      • Yks työtön kandi

        Tehdään tähän vielä lisäkysymyksiä, eli miten se opiskelun aloittaminen käytännössä tapahtuu, jos on jo valmistunut esim. tradenomiksi? Mistä ja miten se opiskelupaikka pitää hommata, eli kun on jo ulkona yhdestä koulusta niin silloinhan ei ole mitään valmista paikkaa, johon palata? Entäpä kandin tutkinnon suorittaneet, joille on aikanaan myönnetty paikka maisterin opintoihin, mutta jotka ovat ottaneet paperit ulos kesken kaiken? Voivatko he palata suorittamaan sitä vanhaa maisterintutkintoa pelkän kirjaamismaksun suorittamalla, vai menikö se tutkinto-oikeus siinä kandiksi valmistumisen yhteydessä?


      • ''''''''''''''''''''
        Yks työtön kandi kirjoitti:

        Tehdään tähän vielä lisäkysymyksiä, eli miten se opiskelun aloittaminen käytännössä tapahtuu, jos on jo valmistunut esim. tradenomiksi? Mistä ja miten se opiskelupaikka pitää hommata, eli kun on jo ulkona yhdestä koulusta niin silloinhan ei ole mitään valmista paikkaa, johon palata? Entäpä kandin tutkinnon suorittaneet, joille on aikanaan myönnetty paikka maisterin opintoihin, mutta jotka ovat ottaneet paperit ulos kesken kaiken? Voivatko he palata suorittamaan sitä vanhaa maisterintutkintoa pelkän kirjaamismaksun suorittamalla, vai menikö se tutkinto-oikeus siinä kandiksi valmistumisen yhteydessä?

        ....jos on jo valmistunut esim. tradenomiksi? Mistä ja miten se opiskelupaikka pitää hommata, eli kun on jo ulkona yhdestä koulusta niin silloinhan ei ole mitään valmista paikkaa, johon palata?....

        Jos on suorittanut AMK-tutkinnon ja haluaa suorittaa toisen, joutuu pyrkimään normaalisti.

        '....Entäpä kandin tutkinnon suorittaneet, joille on aikanaan myönnetty paikka maisterin opintoihin, mutta jotka ovat ottaneet paperit ulos kesken kaiken? Voivatko he palata suorittamaan sitä vanhaa maisterintutkintoa pelkän kirjaamismaksun suorittamalla, vai menikö se tutkinto-oikeus siinä kandiksi valmistumisen yhteydessä?....

        Siitä nyt on aikaa, kun olen itse ollut yliopisto-opiskelija, mutta tuskin niin paljon muutoksia on tullut, etteikö tuohon ole jonkinlainen tuntuma.

        Ennen ei ainakaan menettänyt yliopisto-opiskeluoikeuttaan koskaan, vaikka olisi jättänyt opinnot kesken mitään valmista saamatta aikaiseksi, mutta vuosien tauon jälkeen täytyi kyllä laitoksen hyväksyä uusi opiskelusuunnitelma, jos halusi palata. Nyt taitaa olla tulla rajoituksia em. tilanteesa. Mutta kun on suorittanut jonkin yliopistotutkinnon ja haluaa jatkaa samaa tutkintoa korkeammalle asteelle, niin se on mahdollista. Eli tutkinto-oikeus ei katoa tuossa tilanteessa.

        Jos haluaa tarkemmat tiedot nykytilanteesta, niin kannattaa pirautta opintotoimistoon, kyllä se siitä.


      • raijassss

        En tullut merkinneeksi tuohon leikkeeseen päivää, mutta veikkaan, että oli 25.5. tai niillä main, koska siinä viitataan 24.5. julkaistuun YLE:n uutiseen, jossa Teija Felt kertoo työttömien opiskelusta. Otsikolla "Byrokratia tekee työttömän opiskelusta mahdotonta" ja kirjoittaja on Harri Lepistö, entinen TE-toimiston johtaja Kajaanista.


      • studerande
        raijassss kirjoitti:

        En tullut merkinneeksi tuohon leikkeeseen päivää, mutta veikkaan, että oli 25.5. tai niillä main, koska siinä viitataan 24.5. julkaistuun YLE:n uutiseen, jossa Teija Felt kertoo työttömien opiskelusta. Otsikolla "Byrokratia tekee työttömän opiskelusta mahdotonta" ja kirjoittaja on Harri Lepistö, entinen TE-toimiston johtaja Kajaanista.

        Ei kai se opinto-oikeus mihinkään katoa jos on kerran maisteriopintoihin hyväksytty. Itse otin kandin paperit 90-luvun lopulla ja nyt jatkan työttömänä maisteria kohti, gradua uupuu. Tuskaista on, sitä en kiellä mutta olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta käyttää työttömyysaikani johonkin (toivottavasti) hyödylliseen. Tiedekunnalle piti tehdä selvityksiä ennen kuin opinto-oikeuden sai taas aktivoitua ja tutkintouudistuskin on ehtinyt tapahtua tällä välin mutta opiskeluoikeus ei ollut kadonnut mihinkään.


      • NeItI 0085
        studerande kirjoitti:

        Ei kai se opinto-oikeus mihinkään katoa jos on kerran maisteriopintoihin hyväksytty. Itse otin kandin paperit 90-luvun lopulla ja nyt jatkan työttömänä maisteria kohti, gradua uupuu. Tuskaista on, sitä en kiellä mutta olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta käyttää työttömyysaikani johonkin (toivottavasti) hyödylliseen. Tiedekunnalle piti tehdä selvityksiä ennen kuin opinto-oikeuden sai taas aktivoitua ja tutkintouudistuskin on ehtinyt tapahtua tällä välin mutta opiskeluoikeus ei ollut kadonnut mihinkään.

        Voiko siis omaehtoiseen opiskeluun saada korotettu ylläpito korvaus???????????????????????
        Tästä on jotain juttua ollut,mutta onko kellään käytännön kokemusta asiasta?????


      • rreett
        NeItI 0085 kirjoitti:

        Voiko siis omaehtoiseen opiskeluun saada korotettu ylläpito korvaus???????????????????????
        Tästä on jotain juttua ollut,mutta onko kellään käytännön kokemusta asiasta?????

        Saa sen, jos sen muut edellytykset täyttyy.


      • AMK-trade
        raijassss kirjoitti:

        En tullut merkinneeksi tuohon leikkeeseen päivää, mutta veikkaan, että oli 25.5. tai niillä main, koska siinä viitataan 24.5. julkaistuun YLE:n uutiseen, jossa Teija Felt kertoo työttömien opiskelusta. Otsikolla "Byrokratia tekee työttömän opiskelusta mahdotonta" ja kirjoittaja on Harri Lepistö, entinen TE-toimiston johtaja Kajaanista.

        Löytyi!

        Erinomainen artikkeli ja uskon, että moni meistä voi vahvistaa Lepistön argumentit.

        Kiitos vielä tästä!


      • Taloustaidossa
        AMK-trade kirjoitti:

        Löytyi!

        Erinomainen artikkeli ja uskon, että moni meistä voi vahvistaa Lepistön argumentit.

        Kiitos vielä tästä!

        Oli viime vuoden lopulla artikkeli, jossa kerrottiin suoraan, että ylemmän amk:n tutkintoon ei saa näitä työttömyyspäivärahoja. Toiseen tutkintoon päivärahan sai ainakin ennen tätä "parannusta".


      • nou problem
        Taloustaidossa kirjoitti:

        Oli viime vuoden lopulla artikkeli, jossa kerrottiin suoraan, että ylemmän amk:n tutkintoon ei saa näitä työttömyyspäivärahoja. Toiseen tutkintoon päivärahan sai ainakin ennen tätä "parannusta".

        Mulla hoitui lähes ilmoitusluontoisesti tuo opiskelujen aloittaminen (tai jatkaminen). Ehkä vaan jotkut erikoisemmat keissit menee muiden kuin perusvirkailijoiden ratkaistavaksi.


      • Maan tapa
        nou problem kirjoitti:

        Mulla hoitui lähes ilmoitusluontoisesti tuo opiskelujen aloittaminen (tai jatkaminen). Ehkä vaan jotkut erikoisemmat keissit menee muiden kuin perusvirkailijoiden ratkaistavaksi.

        Vaatii, että fyrkat ei mene opetusministeriöön, niin ei.


      • Miten toimia?
        Maan tapa kirjoitti:

        Vaatii, että fyrkat ei mene opetusministeriöön, niin ei.

        Olen sosionomi amk. Olen päässyt muutama vuosi sitten yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä. Opintosuorituksia ei ole paljon,koska olen ollut kokopäivätyössä. Nyt jään työttömäksi ja yritän saada työttömyysetuutta, jolla suorittain tuon yliopistotutkinnon, tai ainakin aloittaisin sen suorittamisen.

        Kuinka kauan päätöksen saaminen kesti?

        Mitä tietoja/opintosuunnitelma piti saada oppilaitokselta? En oikein tajua, mitä yliopistosta voidaan "suunnitella". Itse ajattelin vain ilmoittautua kursseille.

        Voiko päätöksen saada ennen kuin määräaikainen työsuhde oikeasti päättyy? Olen työttömyysyhan alla, epäpätevänä määräaikaisessa pestissä.

        Ihmetyttää myös tuo pykälä, että opintojen pitää olla keskeytyneet? Voidaanko hakemus hylätä, jos käyn vielä tentissä nyt loppuvuoden aikana ja tuore suoritusmerkintä näkyy opintorekisterissä?


      • ^^^^^^^^^
        Miten toimia? kirjoitti:

        Olen sosionomi amk. Olen päässyt muutama vuosi sitten yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä. Opintosuorituksia ei ole paljon,koska olen ollut kokopäivätyössä. Nyt jään työttömäksi ja yritän saada työttömyysetuutta, jolla suorittain tuon yliopistotutkinnon, tai ainakin aloittaisin sen suorittamisen.

        Kuinka kauan päätöksen saaminen kesti?

        Mitä tietoja/opintosuunnitelma piti saada oppilaitokselta? En oikein tajua, mitä yliopistosta voidaan "suunnitella". Itse ajattelin vain ilmoittautua kursseille.

        Voiko päätöksen saada ennen kuin määräaikainen työsuhde oikeasti päättyy? Olen työttömyysyhan alla, epäpätevänä määräaikaisessa pestissä.

        Ihmetyttää myös tuo pykälä, että opintojen pitää olla keskeytyneet? Voidaanko hakemus hylätä, jos käyn vielä tentissä nyt loppuvuoden aikana ja tuore suoritusmerkintä näkyy opintorekisterissä?

        ''''Ihmetyttää myös tuo pykälä, että opintojen pitää olla keskeytyneet? Voidaanko hakemus hylätä, jos käyn vielä tentissä nyt loppuvuoden aikana ja tuore suoritusmerkintä näkyy opintorekisterissä?''''

        Tuopa juttu taitaa estää sinua saamasta opiskeluoikeutta työttömyyskorvauksen varassa ja yliopiston kirjoissaolo riittää tekemään sinusta päätoimisen opiskelijan työttömyysturvan näkökulmasta, joten sinulla ei taida olla oikeutta minkäänlaiseen työttömyyskorvaukseen.

        Ainut keino päästä työttömyysturvan piiriin on

        1. Olet opiskellut pitkään n. pari vuotta kokoaikatyön ohessa ja opinnot ovat sujuneet normaalisti
        - tuo ei taida toteutua kohdallasi

        2. Keskeytät opintosi. Yliopisto-opiskelijalla on mahdollisuus keskeyttää opintonsa vähintään vuoden ajaksi ja saada tänä aikana työttömyyskorvausta. Keskeyttäminen on eri asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen. Keskeyttämisestä yliopisto antaa keskeyttämistodistuksen ja valvoo, ettet tänä aikana tee opintosuorituksia.

        Voit tietysti etukäteen pyytää työkkärin lausuntoa oikeudesta työttömyyskorvaukseen opiskelusta huolimatta. Mutta tosipaikan tullen tuolla lausunnolla ei ole wc-paperia enempää merkitystä ja tuohonkin tarkoitukseen se on liian kovaa. Tuo johtuu siitä, että työvoimaviranomaisella ei ole oikeutta antaa itseään sitovia ennakkopäätöksiä.

        Kummallista tuo työttömyysturva, eikö?


      • treet
        Miten toimia? kirjoitti:

        Olen sosionomi amk. Olen päässyt muutama vuosi sitten yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä. Opintosuorituksia ei ole paljon,koska olen ollut kokopäivätyössä. Nyt jään työttömäksi ja yritän saada työttömyysetuutta, jolla suorittain tuon yliopistotutkinnon, tai ainakin aloittaisin sen suorittamisen.

        Kuinka kauan päätöksen saaminen kesti?

        Mitä tietoja/opintosuunnitelma piti saada oppilaitokselta? En oikein tajua, mitä yliopistosta voidaan "suunnitella". Itse ajattelin vain ilmoittautua kursseille.

        Voiko päätöksen saada ennen kuin määräaikainen työsuhde oikeasti päättyy? Olen työttömyysyhan alla, epäpätevänä määräaikaisessa pestissä.

        Ihmetyttää myös tuo pykälä, että opintojen pitää olla keskeytyneet? Voidaanko hakemus hylätä, jos käyn vielä tentissä nyt loppuvuoden aikana ja tuore suoritusmerkintä näkyy opintorekisterissä?

        Opintosuunnitelma tarkoittaa siis niitä opintoja, jotka ko. vuonna tulee tehdä, jotta opinnot etenevät tavoitetahtiin. Eli työttömyyskorvauksella(kin) kun opiskelee, tulee saada määrätty määrä opintoja, jottei peritä takaisin. Vaatimus on 5,5 op/kk. Sikäli mikäli vieläkin on pulaa pätevistä sos.työntekijöistä, mä taas uskon, että sulla voisi olla hyvät mahdollisuudet saada opiskella työttömyyskorvauksella. Aluksi voi kyllä tulla päätös/lausunto, että olet päätoiminen opiskelija, eikä oikeutta korvaukseen ole, mutta te-toimisto voi tehdä aina uuden päätöksen, jos haluavat ja tarpeelliseksi katsovat.

        Etukäteen en usko, että voisit saada päätöstä, sen enempää myönteistä kuin kielteistäkään, ennenkuin määräaikainen päättyy. Älä mene enää loppuvuonna tenttiin, jos vähänkään epäilet, että tätä tarvit, koska silloin tosiaan todennäköisyys sille, että sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, kasvaa.


      • ^^^^^^^^^^
        treet kirjoitti:

        Opintosuunnitelma tarkoittaa siis niitä opintoja, jotka ko. vuonna tulee tehdä, jotta opinnot etenevät tavoitetahtiin. Eli työttömyyskorvauksella(kin) kun opiskelee, tulee saada määrätty määrä opintoja, jottei peritä takaisin. Vaatimus on 5,5 op/kk. Sikäli mikäli vieläkin on pulaa pätevistä sos.työntekijöistä, mä taas uskon, että sulla voisi olla hyvät mahdollisuudet saada opiskella työttömyyskorvauksella. Aluksi voi kyllä tulla päätös/lausunto, että olet päätoiminen opiskelija, eikä oikeutta korvaukseen ole, mutta te-toimisto voi tehdä aina uuden päätöksen, jos haluavat ja tarpeelliseksi katsovat.

        Etukäteen en usko, että voisit saada päätöstä, sen enempää myönteistä kuin kielteistäkään, ennenkuin määräaikainen päättyy. Älä mene enää loppuvuonna tenttiin, jos vähänkään epäilet, että tätä tarvit, koska silloin tosiaan todennäköisyys sille, että sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, kasvaa.

        '''Aluksi voi kyllä tulla päätös/lausunto, että olet päätoiminen opiskelija, eikä oikeutta korvaukseen ole, mutta te-toimisto voi tehdä aina uuden päätöksen, jos haluavat ja tarpeelliseksi katsovat.'''

        Päätöksiä tietysti voivat tehdä, mutta itse asia ei muuksi muutu.

        '''Etukäteen en usko, että voisit saada päätöstä, sen enempää myönteistä kuin kielteistäkään, ennenkuin määräaikainen päättyy.'''

        Ei tuo ole uskon asia. Riippunee työkkäristä. Tosin kyse on lausunnosta, ei päätöksestä. Itse olen vastaavassa tilanteessa saanut. Ikävä vain, ettei lausuntoa annettaessa kerrota, ettei kyseisellä paperilla ole varsinaista lausuntoa laadittaessa mitään merkitystä.

        ''''Älä mene enää loppuvuonna tenttiin, jos vähänkään epäilet, että tätä tarvit, koska silloin tosiaan todennäköisyys sille, että sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, kasvaa. ''''

        Eipä tuo auta. Jos on työttömäksi jäädessään yliopiston kirjoilla, niin auttamatta on päätoiminen opiskelija, ellei takana ole menestyksekkäitä opintoja n. kahden vuoden ajalta kokoaikatyön ohessa. Keskeyttäminen on siis ainut pelastus tilanteessa.

        Siis pelkkä kirjoillaolo tekee päätoimiseksi opiskelijaksi.


      • treet
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        '''Aluksi voi kyllä tulla päätös/lausunto, että olet päätoiminen opiskelija, eikä oikeutta korvaukseen ole, mutta te-toimisto voi tehdä aina uuden päätöksen, jos haluavat ja tarpeelliseksi katsovat.'''

        Päätöksiä tietysti voivat tehdä, mutta itse asia ei muuksi muutu.

        '''Etukäteen en usko, että voisit saada päätöstä, sen enempää myönteistä kuin kielteistäkään, ennenkuin määräaikainen päättyy.'''

        Ei tuo ole uskon asia. Riippunee työkkäristä. Tosin kyse on lausunnosta, ei päätöksestä. Itse olen vastaavassa tilanteessa saanut. Ikävä vain, ettei lausuntoa annettaessa kerrota, ettei kyseisellä paperilla ole varsinaista lausuntoa laadittaessa mitään merkitystä.

        ''''Älä mene enää loppuvuonna tenttiin, jos vähänkään epäilet, että tätä tarvit, koska silloin tosiaan todennäköisyys sille, että sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, kasvaa. ''''

        Eipä tuo auta. Jos on työttömäksi jäädessään yliopiston kirjoilla, niin auttamatta on päätoiminen opiskelija, ellei takana ole menestyksekkäitä opintoja n. kahden vuoden ajalta kokoaikatyön ohessa. Keskeyttäminen on siis ainut pelastus tilanteessa.

        Siis pelkkä kirjoillaolo tekee päätoimiseksi opiskelijaksi.

        Mulla myös omakohtaista kokemusta ensin saatu kielteinen lausunto päätoimisen opiskelijuuden perusteella, sitten myönteinen, jossa kirjoillaolo ei haitannutkaan mitään. Olen kokoajan ollut kirjoilla yo:lla, ja nyt sitten kuitenkin saan omaehtoisen opiskelun korvausta samaan tutkintoon. Olennaista oli se, että opinnot pitää olla kokonaan olleet keskeytyksissä. Ja todellakin eri työkkärit ja virkailijat tekevät näitä ratkaisuja ihan miten sattuu, siksi kerron, että kannattaa ainakin yrittää.


      • ^^^^^^^^^^^
        treet kirjoitti:

        Mulla myös omakohtaista kokemusta ensin saatu kielteinen lausunto päätoimisen opiskelijuuden perusteella, sitten myönteinen, jossa kirjoillaolo ei haitannutkaan mitään. Olen kokoajan ollut kirjoilla yo:lla, ja nyt sitten kuitenkin saan omaehtoisen opiskelun korvausta samaan tutkintoon. Olennaista oli se, että opinnot pitää olla kokonaan olleet keskeytyksissä. Ja todellakin eri työkkärit ja virkailijat tekevät näitä ratkaisuja ihan miten sattuu, siksi kerron, että kannattaa ainakin yrittää.

        Jos olet ollut jatkuvasti kirjoilla yliopistossa ja silti päässyt työttömyyskorvauksen piiriin, niin joko et kerro kaikkea asiaan liittyvää tai sitten olet hyvin poikkeuksellisen työkkärin asiakkaana.

        Onkohan kuitenkin ollut kohdallasi niin, että opintosi ovat olleet riittävän kauan keskeytyneenä ja olet ollut poissa yliopiston kirjoilta tai ollut ainakin hyvin pitkään poissaolevana, mikä ehkä selittäisi ratkaisun?

        Tai sitten olet kokoaikatyössä olevana pystynyt viemään opintoja työn rinnalla menestyksekkäästi, mikä yleensä tarkoittanee sitä, että opinnot ovat menestyneet niin, että olisi ollut oikeus opintotukeen.

        Sellainen ratkaisu ei ole mahdollinen, että olet ilmoittautunut läsnäolevaksi ja jäänyt työttömäksi ja saanut siitä huolimatta työttömyyskorvausta.

        Opiskelupykälä jättää jonkin verran harkintavaltaa, mutta ei siinä, että on läsnäolevaksi ilmoittautunut työttömäksi jäädessään.

        Olen ollut työssä alalla ja joutunut paljon tutustumaan noihin juttuihin.

        Mutta kuten sanottu, keskeyttämistodistus tuo mukanaan työttömyyskorvauksen, jos siihen muuten on oikeus.


      • rererer
        ^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Jos olet ollut jatkuvasti kirjoilla yliopistossa ja silti päässyt työttömyyskorvauksen piiriin, niin joko et kerro kaikkea asiaan liittyvää tai sitten olet hyvin poikkeuksellisen työkkärin asiakkaana.

        Onkohan kuitenkin ollut kohdallasi niin, että opintosi ovat olleet riittävän kauan keskeytyneenä ja olet ollut poissa yliopiston kirjoilta tai ollut ainakin hyvin pitkään poissaolevana, mikä ehkä selittäisi ratkaisun?

        Tai sitten olet kokoaikatyössä olevana pystynyt viemään opintoja työn rinnalla menestyksekkäästi, mikä yleensä tarkoittanee sitä, että opinnot ovat menestyneet niin, että olisi ollut oikeus opintotukeen.

        Sellainen ratkaisu ei ole mahdollinen, että olet ilmoittautunut läsnäolevaksi ja jäänyt työttömäksi ja saanut siitä huolimatta työttömyyskorvausta.

        Opiskelupykälä jättää jonkin verran harkintavaltaa, mutta ei siinä, että on läsnäolevaksi ilmoittautunut työttömäksi jäädessään.

        Olen ollut työssä alalla ja joutunut paljon tutustumaan noihin juttuihin.

        Mutta kuten sanottu, keskeyttämistodistus tuo mukanaan työttömyyskorvauksen, jos siihen muuten on oikeus.

        Olen ollut kokoajan kirjoilla, mutten ole tehnyt noin vuoteen opintoja. Harkintaa tapahtuu paljon näissä.


      • ^^^^^^^^^^
        rererer kirjoitti:

        Olen ollut kokoajan kirjoilla, mutten ole tehnyt noin vuoteen opintoja. Harkintaa tapahtuu paljon näissä.

        Ei sillä ole merkitystä, onko opintosuorituksia, jos on ollut läsnäolevana yliopiston kirjoilla. Pelkkä kirjoilla olo riittää tällöin eväämään työttömyyskorvauksen. Opintojen etenemättömyys osoittaa vain sen, etteivät opinnot ole edenneet siten, että olisi oikeus työttömyyskorvaukseen opinnoista huolimatta. Näin siis, jos on yliopiston kirjoilla työttömäksi jäädessään. Harkintaa ei tuossa lain mukaan voi käyttää, joten annat harhauttavaa tietoa.

        Tosin saattaa löytyä työkkäri, jossa harkintaa käytetään, mutta tuolloin toimitaan vastoin lakia. Ja homma toimii, ellei TE-keskuksessa toimiva työttömyysturva-asiamies, jolla on itsenäinen valitusoikeus työkkärin päätöksistä, valita. Jos valittaa, niin todennäköisesti valitusaste kumoaa työkkärin päätöksen ja seuraa takaisinperintä.

        Tarkoitukseni ei ole torpata opiskelua, vaan estää ikävyyksiltä.

        Työttömyysturvalainkohdat, joista näkyy selvästi, että pelkkä yliopiston kirjoillaolo riittää päätoimiseksi opiskelijaksi määrittelemiseen:

        Opiskelu

        Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

        Päätoimisina pidetään

        1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;

        Päätoimisen opiskelun päättyminen ja keskeytyminen

        Päätoimisesti opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena siihen saakka, kun hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Lukion tai perusopetuksen koko oppimäärää suorittavaa pidetään aina päätoimisena opiskelijana lukukauden päättymiseen saakka.

        Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella on ilmeistä, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

        Yliopisto-opiskelijaa, joka on keskeyttänyt opintonsa vähintään vuoden ajaksi, ei keskeytysaikana pidetä päätoimisena opiskelijana.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290


      • trert
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ei sillä ole merkitystä, onko opintosuorituksia, jos on ollut läsnäolevana yliopiston kirjoilla. Pelkkä kirjoilla olo riittää tällöin eväämään työttömyyskorvauksen. Opintojen etenemättömyys osoittaa vain sen, etteivät opinnot ole edenneet siten, että olisi oikeus työttömyyskorvaukseen opinnoista huolimatta. Näin siis, jos on yliopiston kirjoilla työttömäksi jäädessään. Harkintaa ei tuossa lain mukaan voi käyttää, joten annat harhauttavaa tietoa.

        Tosin saattaa löytyä työkkäri, jossa harkintaa käytetään, mutta tuolloin toimitaan vastoin lakia. Ja homma toimii, ellei TE-keskuksessa toimiva työttömyysturva-asiamies, jolla on itsenäinen valitusoikeus työkkärin päätöksistä, valita. Jos valittaa, niin todennäköisesti valitusaste kumoaa työkkärin päätöksen ja seuraa takaisinperintä.

        Tarkoitukseni ei ole torpata opiskelua, vaan estää ikävyyksiltä.

        Työttömyysturvalainkohdat, joista näkyy selvästi, että pelkkä yliopiston kirjoillaolo riittää päätoimiseksi opiskelijaksi määrittelemiseen:

        Opiskelu

        Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

        Päätoimisina pidetään

        1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;

        Päätoimisen opiskelun päättyminen ja keskeytyminen

        Päätoimisesti opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena siihen saakka, kun hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Lukion tai perusopetuksen koko oppimäärää suorittavaa pidetään aina päätoimisena opiskelijana lukukauden päättymiseen saakka.

        Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella on ilmeistä, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

        Yliopisto-opiskelijaa, joka on keskeyttänyt opintonsa vähintään vuoden ajaksi, ei keskeytysaikana pidetä päätoimisena opiskelijana.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Hei, mulla vain tarkoituksena kertoa, että aina kannattaa yrittää, työkkärit voivat tehdä uusia lausuntoja, jos asialliseksi katsovat, kuten omassa tapauksessani. Päivärahan maksaminenhan on vasta te-toimiston myönteisen lausunnon perusteella mahdollista. Lain tulkinta tapahtuu te-toimistossa ja sehän on tälläkin palstalla todettu jo moneen kertaan, että tulkinnat vaihtelee yksittäistapauksissa paljon, mikä on erittäin ärsyttävää. Mutta siksi myös kannattaa yrittää.


    • Anonyymi

      Tähän olisin kanssa halunnut tietoa

    • Anonyymi

      Homma on tuskin muuttunut miksikään. Itsekin useita vuosia sitten suoritin korkeakoulututkinnon. Ilmoittauduin sen jälkeen kortistoon. Ajattelin että olisi hieno idea opiskella lisää toinen korkeakoulututkinto. Siitä ei olisi paljon puuttunut. Eräs poliitikkokin oli opiskellut toisen korkeakoulututkinnon. Ongelmaksi muodostuikin se että työttömyyskorvaus on suurempi kuin opintoraha. Työttömänä siten ei saa opiskella. Kello 16 jälkeen sai suorittaa joitain opintoja avoimessa yliopistossa. Tämäkin asia piti vielä käsitellä jossain toimikunnassa ja opiskeluni kiellettiin karenssin uhalla. Tällaiseenkin päätökseen kului veronmaksajien varoja täysin turhaan. Olisin luullut että saan kannustavaa palautetta opiskeluuni, mutta minua kohdeltiinkin kuin olisin ollut suuri rikollinen. Olisi tuossakin voitu pienentää työttömyyskorvausta opintorahaa vastaavaksi. Tai miksei tuki olisi kaikille sama tai olisi vaikka ollut ilman mitään tukea. Sen sijaan nöyryytetään toista ala-arvoisesti. Opiskella siis saa mutta älä silloin mene työkkäriin. Millaisia töitä sitten työkkäristä olisi saanut? Tietysti sellaisia jossa siirrellään papereita virastossa ja lyödään leimoja. Tällaiseen sitten olisin saanut mennä mutta opiskella en olisi saanut yhtään mitään. Millainen on poliitikko joka on keksinyt tällaisia lakeja? Kuulemma myöhemmin opiskella sai työttömyyskorvauksella, mutta joku täti päättää mitä saa opiskella. Opiskeluun annetaan aikaa kaksi kuukautta ja siinä ajassa pitäisi suorittaa kolmen vuoden tutkinto. Olipa taas mahtava idea poliitikoilta. Tässä maassa on täysin järjetön byrokratia.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, uudempiakin löytyy.
      Olin taloushallintotöissä merkonomin papruilla. Aloitin Avoimessa, kun olin töissä vielä. Ehdin jo pudota työmarkkinatuelle, kun pääsin sisään yliopistoon. Myönnettiin oikeus opiskella tyött.turvalla, mutta olisi pitänyt suorittaa 30op 28.2. mennessä. Eli en voinut hyödyntää sitä sääntöä, mutta opintotukea sain. Kandin paprut sain reippaan vuoden kuluttua.
      Nyt olen vieläkin opiskelija ja olen täyttänyt työssäoloehdon uudelleen. Kuvittelen pääseväni lisäpäiville kunhan lopetan opiskelun. Töistä en oikeastaan enää haaveile, ikää on jo sen verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe