betonilattia saunaan??

mökkkkkkkkkk

Ostimme vanhan kesämökin, nyt olemme purkaneet saunan lattian.
En haluaisi mökin saunan lattiaan kaakeleita vaan jotain "mökkimäisempää" esim. harmaan betonin /sementin. Voinko jättää betoni/sementti lattian vai onko siihen pakko laittaa päälle vedeneristysmassat ja kaakeloida???

13

9643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuei'

      Kylmenee entisestään jos menet kaakeloimaan.

      Ei ole pakko laatottaa. Itse laitoin jotain epoksimaalia? Kallista kuin mikäkin mutta hyvin on pysynyt. Ei tarvitse erillisiä vedeneristyksiä tms.
      Haisee sitten melko kauan ja pohja pitää olla tod. puhdas.

      Betoni on hirrrrrveen kylmä mutta itse tein sen kuitenkin rakolattian sijaan kun se kestää maailman tappiin ja on niin helppohoitoinen. Rallia jalan alle saunaan ja vanhoja mattoja pukuhuoneeseen. Ei palella.

      Pelkkä betoni ei sitten riitä. Imee veden ja pamahtaa jäähän talvella yms. hauskaa. Sen epoksin voi sitten vissiin sävyttää? Itseltä "unohtui" ja sellaisenaan hiukan liian sininen omaan makuun. Perusharmaa olisi ollut paljon stylempi.

    • kari789

      Sementti on sitä harmaata jauhetta johon sekoitetaan vettä ja hiekkaa. Tämä seos on betonia.

    • betonille

      Itselläni on pelkkä betonilattia saunassa ja kyllä kesti kylpeä milloin vaan.Pakkasellakin kunhan muistaa laittaa muutama lapu kiukaseen lähtiessä saunasta,niin kuivaa kyllä.Ja jos on kylmä talvella jalalle niin voi käyttää ritilöitä.Vedeneristystä jos meinaat,sen pitää olla pakkasen kestävää mikäli saunassa ei ole peruslämpöä,sekä laastin ja laattojen oltava myös pakkasenkestäviä.

      • epooooo

        Solmaster
        EP 10
        Kestoepoksi

        Tuommosta itse sipasin pintaan. Ei laatta kastu eikä ime vettä. Helppo pitää puhtaana. Pelkkä käsittelemätön betoni "kuluu".
        Se mitään pakkasen kestävää betonia tarvitse, höpö höpö. Sellaista olekkaan vaan pakkasellakin kovettuvaa betonia. Yleensä raksoilla itse duunatessa kura tehtiin lämpimään veteen kylmemmillä ilmoilla.
        Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa?


      • Ingenjööri
        epooooo kirjoitti:

        Solmaster
        EP 10
        Kestoepoksi

        Tuommosta itse sipasin pintaan. Ei laatta kastu eikä ime vettä. Helppo pitää puhtaana. Pelkkä käsittelemätön betoni "kuluu".
        Se mitään pakkasen kestävää betonia tarvitse, höpö höpö. Sellaista olekkaan vaan pakkasellakin kovettuvaa betonia. Yleensä raksoilla itse duunatessa kura tehtiin lämpimään veteen kylmemmillä ilmoilla.
        Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa?

        ei se olekkaan pakkasen kestävää betonia vaan säänkestävää betonia johon on siis lisätty kemikaalia mikä lisää betonissa ns. suojahuokosten määrää joihin sitten betoniin imeytynyt vesi jäätyessään pääsee laajenemaan ja ei näin ollen pakkasrapauta betonia niin helposti.


      • EPOOOO
        Ingenjööri kirjoitti:

        ei se olekkaan pakkasen kestävää betonia vaan säänkestävää betonia johon on siis lisätty kemikaalia mikä lisää betonissa ns. suojahuokosten määrää joihin sitten betoniin imeytynyt vesi jäätyessään pääsee laajenemaan ja ei näin ollen pakkasrapauta betonia niin helposti.

        Säänkestävä my ass. Ei ole pakkasen- eikä säänkestävää betonia. Mitä seuraavaksi ajattelit keksiä?

        Suojahuokosetpa hyvinkin..Miksi oma tyhmyys pitää tuoda uudestaan esille? Vähennä kemikaalien käyttöä.


      • betonilaborantti
        epooooo kirjoitti:

        Solmaster
        EP 10
        Kestoepoksi

        Tuommosta itse sipasin pintaan. Ei laatta kastu eikä ime vettä. Helppo pitää puhtaana. Pelkkä käsittelemätön betoni "kuluu".
        Se mitään pakkasen kestävää betonia tarvitse, höpö höpö. Sellaista olekkaan vaan pakkasellakin kovettuvaa betonia. Yleensä raksoilla itse duunatessa kura tehtiin lämpimään veteen kylmemmillä ilmoilla.
        Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa?

        Kukahan sut on palkannut betoni töihin jos et edes tiedä onko pakkasen kestävää betonia olemassa. Betoni huokostetaan lisäaineella jolloin sinne saadaan aikaiseksi ilmaa. Näihin huokosiin pääsee jääpaineen ansiosta mahdollinen vesi purkautumaan rikkomatta itse laattaa..


      • ice b
        betonilaborantti kirjoitti:

        Kukahan sut on palkannut betoni töihin jos et edes tiedä onko pakkasen kestävää betonia olemassa. Betoni huokostetaan lisäaineella jolloin sinne saadaan aikaiseksi ilmaa. Näihin huokosiin pääsee jääpaineen ansiosta mahdollinen vesi purkautumaan rikkomatta itse laattaa..

        Siis käsittääkseni pakkasbetoni tarkoittaa vain sitä että se kovettuu pakkasilla ilman jäätymistä. Erillistä pakkaseen soveltuvaa betonia tuskin on? Betoni kyllä kestää sateet ja pakkaset jos se kovettuu tarkoitetulla tavalla. Ilma vastaavasti pyritään mahd. tarkoin poistamaan vibralla jotta lujuus saavutetaan. Ajatus "huokoisesta" betonista ei ole rakennuusteknisesti kovinkaan järkevä? Tiilet ja niissä käytettävä muurauslaasti on jo asia erikseen.

        Minkälainen on laatta johon muodostetaan huokosia mihin vesi pääsee laajenemaan? Noi missä sitä käytetään kun olen vain nähnyt lasitettuja laattoja pesutiloissa joten mitä merkitystä huokoisuudella on kun lasitettu pinta estää kaiken veden pääsyn laattaan?


      • omatoimimuurari

        Voiko sitä pakkasbetonia valaa kesälläkin?


      • järki_jäässä
        omatoimimuurari kirjoitti:

        Voiko sitä pakkasbetonia valaa kesälläkin?

        Ei voi, sen kovettumiseen tarvitaan pakkasta. Tunnetaan myös nimellä "pohjolan pikabetoni"


      • Anonyymi
        EPOOOO kirjoitti:

        Säänkestävä my ass. Ei ole pakkasen- eikä säänkestävää betonia. Mitä seuraavaksi ajattelit keksiä?

        Suojahuokosetpa hyvinkin..Miksi oma tyhmyys pitää tuoda uudestaan esille? Vähennä kemikaalien käyttöä.

        Onpa hyvinkin,lisäaineena betonista on vedentiivistysaine,tällöin saadaan pakkasen kestävää betonia.Tuotetta myy rautakaupat esim.Bauhaus.tuotemerkkinä Sika


      • Anonyymi

        Ihan tavallinen betoni kestää hyvin pakkasta saunassakin. Pintaanhan jää ns. betoniliima, joka pitää hioa pois jos aikoo jotakin litkua lattiaan vetää. Ksyleeniliuotteisetkaan eivät betoniliimaan saa tartuntaa.


    • ratkaisut

      Isäukko teki joskus saunan lattian betonista, siis 60-luvulla. Valoi betonista ja teki kunnon kaadot vedelle. pinnan "maalasi" sementtivedellä, siis sementtijauhetta ja vettä. Sementistä ja vedestä tehdään velliä ja maalataan muutaman kerran kunnes pintaa on pari milliä. Ei saa kuivua liikaa välillä. Lopuksi kiillotetaan metallisella muurauslastalla kunnes pinta kiiltää. Pinnasta tulee kova eikä päästä vettä läpi helpolla. Pula-ajan vesieriste. Pinta on vielä tänäkin päivänä käyttökelpoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe