Arvon korjaus...

Mitä ihmettä ??

Olen myymässä perintömetsätilaani ja sitä varten teetin paikallsiella mhy:llä arvion metsämaan arvosta.

Pinta-alaa 30 ha, kuvioita 20, puusto, taimikot ja maapohja yhteensä arvoiotu noin 200 tonniin. Arvot on siis laskettu eur/kuutio ja eur/ha päivän hinnoilla.

Mutta sitten siellä on arvon korjaus-rivi -25%, ja alimmalla rivillä käypä arvo 150 tonnia.

No millä hinnalla sen sitten myyn, todellisesta lasketusta arvosta vai "korjatulla" hinnalla? Korjataanko arvoa aina alaspäin, vai heittääkö mhy:n mies kolikolla että kruuna = 25% ja klaava = -25%

Mitä tarkoittaa odotusarvokerroin joillakin kuvioilla, 1.0, 1.2, 1.9 ? Tarkoittako se että heti kaupan jälkeen ko. kuvion arvo nousee 1.x-kertaiseksi?

5

3808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mitään ihmeitä

      Myyt sillä hintaa mikä on paras tarjous, arvioita on yhtä monta kuin tekijääkin.

      Arvonkorjauksella vähennellään kai tulevia kuluja ja veroja, hoitorästeja ja yms. Alaspäin aina korjataan, % vain vaihtelee. 25% aika yleisesti näkyvä alaskorjaus.
      Odotusarvokertoimella osittain keinotekoisesti vedetään hintaa ylös lisäämällä arvioon puuston tulevaa kasvua, jotkut ostajat pyyhkii kertoimilla jotain haisevaa...
      Päivän hinnatkin on niin ja näin, alas nyt ainakin mennään puun hinnassa ...

      • hmm.... .. .

        Eli tämän perusteella on selvää, että puut on myytävä pois "päivänhintaan" ja sitten vasta maapohja.
        Silloin -25% arvonkorjausta ei tapahdu. Tosin ostajalta jää metsävähennys olemattomaksi mutta se tässä visiin onkin koko homman juju. Jos se myydään puineen menettää myyjä neljänneksen mutta ostaja hyötyy mahtavasta metsävähennysmahdollisuudesta.


    • mhy:llä arvio

      150 tonttua 30 hehtaarille tekee 5000 euroa/hehtaari. Käy katsomassa toteutuneita kauppahintoja ja pyydä korjaamaan tuota arviota ... siis jos sulla ei ihan pelkkää metsämaata on

    • kerkkkä

      ha hinta näkemys 5000€...sinulla myynnissä puustoinen kohde ..missä päin Suomea tämä.

      • Aabeliini

        Nopeasti laskeskellen keskimäärin 150 mottia pitää löytyä hehtaarille tuohon hintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe