Madhus

Hansku 45

Ostin viime talvena Madhus luistelusukset ..suksissa lukee Nanosonic ja Carbon tip..
Mieheni joka hoitaa suksieni voitelun sanoo ettei koskaan ole voidellut noin huonoja pohjia, kun ne kuulemma tuntuu kupruilevan miten sattuu...hyvää voitelua niihin ei kuulemma edes saa..
Onko kellään vastaavaa kokemusta , sainko kiusakseni huonon parin ...?

Aattelin kyllä kävästä liikkeessä noiden kanssa ja katsoa pitäskö ne laittaa johonkin ja saisinko tilalle vaikka uudet.

Harmittaa kyllä vietävästi .

Kertokaahan jos teillä on omakohtaisia kokemuksia.

74

9117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjä79

      mulla kans samanlaiset matukat hiihdetty niillä on noin 400km ja pohja kupruilee...
      pitää tieten käydä liikkeessä kyselemässä josko tyyppivika..
      täytyy vaihtaa merkkiä?

    • madsss...

      Liikaa lämpöä ovat saaneet,matukka ei sitä kestä.
      Erittäin herkkä reagoimaan,se on monen voitelijan päänvaiva kun pilaa pohjat.
      Liike tulee sanomaan juuri näin kun kirjoitin.

      • Hansku 45

        Voihan olla , että liike sanoo noin...käytän niitä kuitenkin, kun on muutenkin käyntiä.
        Mieheni ei ainakaan allekirjoita tuota, että ne olisi saaneet liikaa lämpöä.
        Hän sanoi heti eka voitelun jälkeen , että onpa pirulliset voideltavat, en silloin noteerannut koko asiaa, mutta
        nyt , kun tälle talvelle voiteli niin asia tuli uudelleen puheeksi ja tuntui,että hän olisi valmis heittämään ne jorpakkoon,mutta kun ne ovat niin uudet ja vähän hiihdetyt niin en anatanut, pitäähän minulla sukset olla, mutta ymmärrän kyllä voitelijan tuskan.

        Meillä on entuudestaan yhdet Matukat ja niiden pohjat ovat vieläkin ok ja niiltä on vodeltu paljon, kuin myös
        hiihdettykin.
        Omillani on hiihdetty reilut 400km

        Itse en suksiani voitele joten kokemusta ei ole,mutta jos noiden pohjat ei kestä ns normaalia voitelua niin
        onko ne sukset ollenkaan..!?
        Pitäähän se voide kuitenki sulattaa siihen pohjaan ja ilmeisesti voiteen kovuudesta riippu millaisilla lämmöillä, vai meneekö se noin!?
        Toi liikaa lämpöä vois olla syy jos minä voitelen , mutta mieheni on kyllä voidellut useamman vuoden.

        Mielenkiinnolla odotan käyntiä liikkeessä .
        Voin kyllä laittaa miten kävi jos se ketäään kiinnostaa. :))


      • madshusmad

        Itsellä useammat parit Madshuseja, useamman vuoden ajalta. Ensimmäiisiä pareja ostaessni myyjä kertoi että tarkkana pitää olla lämpötilan kanssa: suksi maksaa melekin 400euroa ja sen saa helposti pilalle liian kuumalla.... Voitelen raudalla jossa riittävän tarkka säätö lämtötilalle enkä "vetkuttele" kuumalla raudalla sulaa voidetta eestaas... Jokatapauksessa ei mitään negatiivista sanomista madshuseista itsellä neljän talven hiihtelyjen jälkeen.


      • E-K::
        Hansku 45 kirjoitti:

        Voihan olla , että liike sanoo noin...käytän niitä kuitenkin, kun on muutenkin käyntiä.
        Mieheni ei ainakaan allekirjoita tuota, että ne olisi saaneet liikaa lämpöä.
        Hän sanoi heti eka voitelun jälkeen , että onpa pirulliset voideltavat, en silloin noteerannut koko asiaa, mutta
        nyt , kun tälle talvelle voiteli niin asia tuli uudelleen puheeksi ja tuntui,että hän olisi valmis heittämään ne jorpakkoon,mutta kun ne ovat niin uudet ja vähän hiihdetyt niin en anatanut, pitäähän minulla sukset olla, mutta ymmärrän kyllä voitelijan tuskan.

        Meillä on entuudestaan yhdet Matukat ja niiden pohjat ovat vieläkin ok ja niiltä on vodeltu paljon, kuin myös
        hiihdettykin.
        Omillani on hiihdetty reilut 400km

        Itse en suksiani voitele joten kokemusta ei ole,mutta jos noiden pohjat ei kestä ns normaalia voitelua niin
        onko ne sukset ollenkaan..!?
        Pitäähän se voide kuitenki sulattaa siihen pohjaan ja ilmeisesti voiteen kovuudesta riippu millaisilla lämmöillä, vai meneekö se noin!?
        Toi liikaa lämpöä vois olla syy jos minä voitelen , mutta mieheni on kyllä voidellut useamman vuoden.

        Mielenkiinnolla odotan käyntiä liikkeessä .
        Voin kyllä laittaa miten kävi jos se ketäään kiinnostaa. :))

        Tapahtuu niin salakavalasti että tilaanteessa sitä ei välttämättä huomaa,jos miehesi on voidellut muutaman vuoden niin sekään ei sano yhtään mitään.
        Itse olen voidellut suksia jo vuosikymmeniä ja silti kaikki on mahdollista.
        Normaali kuntohiihtäjä ei tarvitse mitään luistovoiteluita,kunnon siklaus ja homma toimii koko talven.


      • Hansku 45
        E-K:: kirjoitti:

        Tapahtuu niin salakavalasti että tilaanteessa sitä ei välttämättä huomaa,jos miehesi on voidellut muutaman vuoden niin sekään ei sano yhtään mitään.
        Itse olen voidellut suksia jo vuosikymmeniä ja silti kaikki on mahdollista.
        Normaali kuntohiihtäjä ei tarvitse mitään luistovoiteluita,kunnon siklaus ja homma toimii koko talven.

        että vuonna 2008 on käyty vastaava keskustelu ja ongelma oli sama.

        Olen tässä miettinyt, että kenelle tuollaiset sukset on tarkoitettu jos niitä ei voi normaalisti voidella.
        Meille ei kyllä mainittu , että ne olisivat muita suksia kummemmat voidella.

        Joo, mieheni on voidellut sillai enempi tommoset kymmenkunta vuotta ja pöydällä on yleensä viidet sukset, kun meillä noita hiihtäjiä on useampiakin.
        Yhdet Matukatkin on ennestään ja ne on ollut kovassa käytössä ja niissä pohjat ok.

        Ihmettelen vaan....


      • Hansku 45
        madshusmad kirjoitti:

        Itsellä useammat parit Madshuseja, useamman vuoden ajalta. Ensimmäiisiä pareja ostaessni myyjä kertoi että tarkkana pitää olla lämpötilan kanssa: suksi maksaa melekin 400euroa ja sen saa helposti pilalle liian kuumalla.... Voitelen raudalla jossa riittävän tarkka säätö lämtötilalle enkä "vetkuttele" kuumalla raudalla sulaa voidetta eestaas... Jokatapauksessa ei mitään negatiivista sanomista madshuseista itsellä neljän talven hiihtelyjen jälkeen.

        on rauta jossa on säätö lämpötilalle.

        Kai sen voiteen kuitenkin pitää sulaa..vai? :))


      • siiiikkeli-mies--
        Hansku 45 kirjoitti:

        että vuonna 2008 on käyty vastaava keskustelu ja ongelma oli sama.

        Olen tässä miettinyt, että kenelle tuollaiset sukset on tarkoitettu jos niitä ei voi normaalisti voidella.
        Meille ei kyllä mainittu , että ne olisivat muita suksia kummemmat voidella.

        Joo, mieheni on voidellut sillai enempi tommoset kymmenkunta vuotta ja pöydällä on yleensä viidet sukset, kun meillä noita hiihtäjiä on useampiakin.
        Yhdet Matukatkin on ennestään ja ne on ollut kovassa käytössä ja niissä pohjat ok.

        Ihmettelen vaan....

        Puhutaan vain voitelusta,ei luistosta.
        Suksiesi pohjia ei tarvitse voidella,siklauta pohjasi niin homma on sillä selvä.


      • smurffi.-.
        Hansku 45 kirjoitti:

        on rauta jossa on säätö lämpötilalle.

        Kai sen voiteen kuitenkin pitää sulaa..vai? :))

        Ei kestä yli 80 asteen lämpötiloja.


    • 30

      näin on matukka on hyvin lämpö herkkä, itse pilasin parin saa hiomalla jonkinlaisen mutta ei enää välttämättä suoraa pohjaa

    • Jälkeenjäänyt kansa

      Norjassa ne eivät luistovoitele suksiaan ollenkaan, eli norjalaisia Madshuseja ei ole tehty raudalla suoritettavaa luistovoitelua varten. Vain meillä Suomessa enää harrastetaan moista.

    • Hansku 45

      Kävin tänään liikeessä josta ostin noi sukset (olemme asioineet liikkeessä vuosikausia ja ollaan vakiasiaikkaita)
      Myyjä sanoi juuri kuten joku kirjoittikin eli näin : keskimäärin 95% suksienpohjista pilataan polttamalla ne voitelun yhteydessä.
      Matukka on herkempi, mutta se voidellaan kuten muutkin sukset.(kun kritisoin sitä ettei meille kerrottu, että se olisi muita suksia herkempi hän sanoi , että sillä ei ole merkitystä , koska se kestää normaalin voitelun ja kaikki sukset voidaan väärällä voitelulla polttaa...)
      Matukan pohjarakenne on erinlainen kuin muissa , siinä ei ole pohjan välissä ilmapatjaa vaan suksi on yhtenäinen ja näin helpommin sitoo itseensä lämpöä...
      Jos suksen pohja on kunnossa voitelu sujuu kuten pitääkin eikä mitään ongelmia tietenkään ole.

      Koska suksieni ensivoitelu oli mieheni mukaan pirullista ,niin ilmeisesti niissä on jo alkujaan ollut jotain ,joka on sitten kertaantunut muiden voitelukertojen yhteydessä .Näin jälkiviisaana on tietenkin hyvä todeta, että ne olisi kannattanut heti kiikuttaa takaisin sinne liikkeeseen, eikä alkaa vehtamaan voitelun kanssa.

      Kivan ja antoisan keskustelun jälkeen päätimme laittaa ne sukset maahantuojalle.
      Siitäkin oli sellaista kokemusta, että lähes jokatoinen saa uudet sukset ja jokatoinen saa palautteen .poltettu pilalle.Miksi sitten joku saa uudet ja joku ei tuntui olevan jonkinmoinen mysteeri heillekin.

      Nyt sitten vain odottelen miten asian käy.
      Jos ne tulee takaisin,niin sitten ilmeisesti hiotan pohjat ja yritän pärjätä tulevan talven.
      Ootellessa hiihtelen suksilla jotka sain liikkeestä , ne on samanlaiset Matukat ja mieheni sai luvan vodellakin ne :))

      Siis jos suksien voitelun kanssa on jo alkuun ongelmia eikä se teidän mielestä suju kuin pitäisi VIEKÄÄ NE HETI TAKAISIN silloin on helpmpi toteen näyttää, että ovat olleet pilalla jo ostettaessa...näin luulen.


      Hyviä hiihtokelejä kaikille ja kiitos vastauksista. :))

      Laitan sitten josku miten asian kävi .Luulenpa vain , että jos oilsi viety ne heti silloin , niin tilanne olis eri, mutta toivossa on hyvä elää..

      • E-K::

        On polttanut?
        Varmaan se joka voitelee..


      • tuoteselostetta vail

        On ollut madhussien kanssa kans ongelmia vaikka on varotettu ja olen ollut tarkka voitelun suhteen , mutta uudet ostamani on vaihdettu takuuseen myyvän liikkeen taholta, mutta se korvattukin pari myöhemmin ilmaantunut saman tyyppisiä ongelmia mutta eri alueelle suksea ?
        Myös jotain huippuhiihtäjien vanhoja tallisuksia ollut ja näissäkin ollut kyseistä vikaa ilmeisesti osittain tämän takia pantu kiertoon ? Ei ole tietoa kuika paljon vaikuttaa luistoon jos on muuten hyväprofiilinen suksi ?
        Fisser ,atomig, salomon suksien pohjat kestää voitelua ei tuota ongelmia !
        Luulisi että tuotevastuu suksivalmistajalta antaisi selvät ohjeet suksivoiteluun jos on poikkeuksellisen pohjarakenne muihin verrattuna ?


      • Hansku45
        E-K:: kirjoitti:

        On polttanut?
        Varmaan se joka voitelee..

        ja varmemmin polttaa jos ne on alunperin viallisest..vai mitä mieltä oot ? :))

        Hyviä hiihtokelejä sullekin :D


      • Hansku45
        tuoteselostetta vail kirjoitti:

        On ollut madhussien kanssa kans ongelmia vaikka on varotettu ja olen ollut tarkka voitelun suhteen , mutta uudet ostamani on vaihdettu takuuseen myyvän liikkeen taholta, mutta se korvattukin pari myöhemmin ilmaantunut saman tyyppisiä ongelmia mutta eri alueelle suksea ?
        Myös jotain huippuhiihtäjien vanhoja tallisuksia ollut ja näissäkin ollut kyseistä vikaa ilmeisesti osittain tämän takia pantu kiertoon ? Ei ole tietoa kuika paljon vaikuttaa luistoon jos on muuten hyväprofiilinen suksi ?
        Fisser ,atomig, salomon suksien pohjat kestää voitelua ei tuota ongelmia !
        Luulisi että tuotevastuu suksivalmistajalta antaisi selvät ohjeet suksivoiteluun jos on poikkeuksellisen pohjarakenne muihin verrattuna ?

        meille ainakin nyt sanottiin , että ovat herkemmät kuin nuo mainitsemasi merkit ja syykin tuli selväksi edellisessä viestissäni.

        Ihmettelin uskaltaako moisia suksia edes jatkossa harkita , kun "paremmatkin" voitelijat "vahingossa" tuhoaa pohjat, minulle sanottiin, että kyllä uskaltaa , ne kun voidellaan ihan samoin kuin muutkin sukset,mutta just sellaisia lämpöpiikkejä tulee välttää joita tulee, kun rautaa hinkataan edestakaisin, mutta niinhän ei saa tehdä muutenkaan.
        Itseäni harmittaa, kun koin,että olin löytänyt hyvät hiihdettävät sukset , tiedä sitten tuleeko tarvetta vaihtaa merkkiä.

        Jos suksessa jo alunperin on jotain häikkää voi normaali voitelu muuttua haasteeksi.

        Myös noissa suksissa jotka sain käyttööni( käytetyt) on pohjissa samanlaista vikaa...


      • belorussia
        Hansku45 kirjoitti:

        meille ainakin nyt sanottiin , että ovat herkemmät kuin nuo mainitsemasi merkit ja syykin tuli selväksi edellisessä viestissäni.

        Ihmettelin uskaltaako moisia suksia edes jatkossa harkita , kun "paremmatkin" voitelijat "vahingossa" tuhoaa pohjat, minulle sanottiin, että kyllä uskaltaa , ne kun voidellaan ihan samoin kuin muutkin sukset,mutta just sellaisia lämpöpiikkejä tulee välttää joita tulee, kun rautaa hinkataan edestakaisin, mutta niinhän ei saa tehdä muutenkaan.
        Itseäni harmittaa, kun koin,että olin löytänyt hyvät hiihdettävät sukset , tiedä sitten tuleeko tarvetta vaihtaa merkkiä.

        Jos suksessa jo alunperin on jotain häikkää voi normaali voitelu muuttua haasteeksi.

        Myös noissa suksissa jotka sain käyttööni( käytetyt) on pohjissa samanlaista vikaa...

        homma tuon parafiinin levitys. Ei saisi liikaa kuumita, mutta sulaksikin pitäisi saada että leviää. Jos koettaa vähän pienemmällä lämpötilalla sulatella niin sitä rautaa saa vastaavasti kihnuttaa pidempään että parafiini sulaisi. Luulisi että siinäkin sitä liikalämpöä tulee herkästi pohjiin?

        Lienisikö sitten parempi ratkaisu se juuri markkinoille tullut suihkutettava parafiini jonka voi korkilla hinkata kiinni, niin voi jättää koko pohjan paistamisen pois.


      • E-K::
        Hansku45 kirjoitti:

        ja varmemmin polttaa jos ne on alunperin viallisest..vai mitä mieltä oot ? :))

        Hyviä hiihtokelejä sullekin :D

        Miten ne ovat vialliset joka hankaloittaa voitelua,en oikein siihen löydä ajatusta.
        Jos ovat heti ensivoitelussa saaneet kovan lämmön niin homma on sitten siinä.
        Joko se palaa korpuksi tai pehmenee kuuman vahan kanssa jolloin se joka kerran kun rautaa antaa niin pehmenee lisää ja loppujen lopuksi muuttuu kovaksi jolloin se on luistamaton siitä kohtaa.
        Tehtaalta joskus tulee viallisia pohjia jotka saattavat irrota liimauksistaan.Kuuman käsittelyn johdosta on toinen tilanne on SE että suksen ydin "sulaa" jolloin sinne saattaa tulla tyhjä paikka ja katkeaminen on lähellä.
        olen joskus katkassut sahalla tuollaisen pilaantuneen suksen poikki sulamiskohdasta ja siellä ei ole yhtään mitään,on vain kotelo jossa pohja on kiinni hyvin heikosti.
        Myös on muistettava että uhmwpe pohja ei kestä kuumuutta olkoonkin merkki mikä tahansa..pohja alkaa sulamaan jo 80-100 asteen väillä,alunperinkään ei rautaa olisi saanut käyttää kyseisessä materiaalissa mutta voide ym.valmistajat käänsivät ihmisten päät jotta bisnes pyörisi.
        Itse olen peuhannut suksien kanssa reilu kolmekymmentä vuotta ja virheitä olen myös tehnyt mutta pyrin että en enää niitä tee.
        Toivottavasti tilanne selviää.


      • glider--
        belorussia kirjoitti:

        homma tuon parafiinin levitys. Ei saisi liikaa kuumita, mutta sulaksikin pitäisi saada että leviää. Jos koettaa vähän pienemmällä lämpötilalla sulatella niin sitä rautaa saa vastaavasti kihnuttaa pidempään että parafiini sulaisi. Luulisi että siinäkin sitä liikalämpöä tulee herkästi pohjiin?

        Lienisikö sitten parempi ratkaisu se juuri markkinoille tullut suihkutettava parafiini jonka voi korkilla hinkata kiinni, niin voi jättää koko pohjan paistamisen pois.

        itsellä madshusit ja koskaan ei ole ollut vaikeaa tuo parafiininsulatus: raudalla norot pohjaan ja heti perään pari vetoa oikealla lämpötilalla silitys. Uskoisin että ongelmaa tulee kun ei sulatuskertojen välillä malteta jäähdyttää parafiinia (ja pohjaa) kunnolla, vaan heti perään uudelleen kuumalla raudalla...


      • Hansku 45
        E-K:: kirjoitti:

        Miten ne ovat vialliset joka hankaloittaa voitelua,en oikein siihen löydä ajatusta.
        Jos ovat heti ensivoitelussa saaneet kovan lämmön niin homma on sitten siinä.
        Joko se palaa korpuksi tai pehmenee kuuman vahan kanssa jolloin se joka kerran kun rautaa antaa niin pehmenee lisää ja loppujen lopuksi muuttuu kovaksi jolloin se on luistamaton siitä kohtaa.
        Tehtaalta joskus tulee viallisia pohjia jotka saattavat irrota liimauksistaan.Kuuman käsittelyn johdosta on toinen tilanne on SE että suksen ydin "sulaa" jolloin sinne saattaa tulla tyhjä paikka ja katkeaminen on lähellä.
        olen joskus katkassut sahalla tuollaisen pilaantuneen suksen poikki sulamiskohdasta ja siellä ei ole yhtään mitään,on vain kotelo jossa pohja on kiinni hyvin heikosti.
        Myös on muistettava että uhmwpe pohja ei kestä kuumuutta olkoonkin merkki mikä tahansa..pohja alkaa sulamaan jo 80-100 asteen väillä,alunperinkään ei rautaa olisi saanut käyttää kyseisessä materiaalissa mutta voide ym.valmistajat käänsivät ihmisten päät jotta bisnes pyörisi.
        Itse olen peuhannut suksien kanssa reilu kolmekymmentä vuotta ja virheitä olen myös tehnyt mutta pyrin että en enää niitä tee.
        Toivottavasti tilanne selviää.

        Koska mieheni ei ole paikalla antamassa sanatarkkaa lausuntoa miten voitelu oli hankalaa, niin en halua siihen nyt sanoa juurikaan mitään.

        Jos suksien pohjat eivät kestä normaalia voiteen levitystä ja jos ei ole tarkoitettukaan , että niihin laitetaan raudalla levitettävää voidetta, koen että minua on harhaan johdettu ja edelleen annettu vääriä ohjeita ja IHMETTELEN miksei niissä ole varoituksia jo tehtaalta tullessa ja vastaan itse tuohon , etta ainakin tavallinen hiihtäjä jättäisi ne suosiolla liikkeeseen ja niitä olisi erittäin vaikea myydä.

        Vaikka ne mun sukset tulisivat takaisinkin , en aio ihan tältä istumalta sitä nielaista.

        Te kaikki jotka puhutte sopivasta lämpötilasta...liian kuumasta raudasta.jne..onko voiteissa ohjeet millä lämmöllä ne pohjaan sulatetaan ? En ole asiaan perehtynyt ja ei ole aikaa lähteä sitä just nyt tarkastamaan-

        Sinulle EK: jos suksenvoitelija joka on tähänkin asti onnistunut voitelemaan suksia, niin jos hän jo ekakerralla polttaa suksenpohjat pilalle, olkoonkin , että merkki on eri,mutta jos niitä kehoitetaan voitelemaan kuten muitakin suksia , niin missä, kenessä on vika?
        Jotenkin vain en ymmärrä kuviota..johtuukohan se siitä , että olen nainen..?

        -tarkoitus ei ole ärsyttää ketään :))


      • Hansku 45
        glider-- kirjoitti:

        itsellä madshusit ja koskaan ei ole ollut vaikeaa tuo parafiininsulatus: raudalla norot pohjaan ja heti perään pari vetoa oikealla lämpötilalla silitys. Uskoisin että ongelmaa tulee kun ei sulatuskertojen välillä malteta jäähdyttää parafiinia (ja pohjaa) kunnolla, vaan heti perään uudelleen kuumalla raudalla...

        neuvoja..

        Miten määrittelet oikean lämpötilan eri voiteille ??
        Onko voidepaketissa ohje läpötiloille ?


      • Hansku 45
        E-K:: kirjoitti:

        Miten ne ovat vialliset joka hankaloittaa voitelua,en oikein siihen löydä ajatusta.
        Jos ovat heti ensivoitelussa saaneet kovan lämmön niin homma on sitten siinä.
        Joko se palaa korpuksi tai pehmenee kuuman vahan kanssa jolloin se joka kerran kun rautaa antaa niin pehmenee lisää ja loppujen lopuksi muuttuu kovaksi jolloin se on luistamaton siitä kohtaa.
        Tehtaalta joskus tulee viallisia pohjia jotka saattavat irrota liimauksistaan.Kuuman käsittelyn johdosta on toinen tilanne on SE että suksen ydin "sulaa" jolloin sinne saattaa tulla tyhjä paikka ja katkeaminen on lähellä.
        olen joskus katkassut sahalla tuollaisen pilaantuneen suksen poikki sulamiskohdasta ja siellä ei ole yhtään mitään,on vain kotelo jossa pohja on kiinni hyvin heikosti.
        Myös on muistettava että uhmwpe pohja ei kestä kuumuutta olkoonkin merkki mikä tahansa..pohja alkaa sulamaan jo 80-100 asteen väillä,alunperinkään ei rautaa olisi saanut käyttää kyseisessä materiaalissa mutta voide ym.valmistajat käänsivät ihmisten päät jotta bisnes pyörisi.
        Itse olen peuhannut suksien kanssa reilu kolmekymmentä vuotta ja virheitä olen myös tehnyt mutta pyrin että en enää niitä tee.
        Toivottavasti tilanne selviää.

        että jo alkujaan suksenpohjat eivät ole olleet suorat..eli sen on huomannut jo silloin , kun ekakerran on voidetta levittänyt.Eli kun on ekakertaa vetänyt rautaa niiden päällä huomannut, että voide ei levity tasaisesti. En sitten tiedä oisko hän voinut jotenkin polttaa ne jo ennenkuin laittoi voidetta pohjaan :))
        Varmaankin niiden , kunto on huonontunut sitten muilla kerroillakin, ja kuulemma nyt kesän jälkeen ovat sitten jo niin kurjat , että voitelijan hermot on tiukilla.
        Oisko suksenpohjat sitten irtoomassa tai jotain, kun kesän aikana on kuhmurat lisääntyneet.
        En ole hiihtänyt niillä kesällä :)) ja säilytys on ollut asianmukaista.

        Oli just voidellut saamani lainasukset ja sanoi , että toisen suksenpohja oli jo melko sökö..ilmeisesti joku oli kyllästynyt niihin ja laittanut kiertoon..ilmeiseti joku ei ollut osannut voidella niitä..

        -Aurinko paistaa , ulkona -17 , ihan kiva talvi sää, lunta sais olla enempi..Näin täällä pohjois-pohjanmaalla tosin läänin eteläpuolella.


      • NanoMatukka
        Hansku 45 kirjoitti:

        neuvoja..

        Miten määrittelet oikean lämpötilan eri voiteille ??
        Onko voidepaketissa ohje läpötiloille ?

        Netistä löytyy muutamien vahojen sulamislämpötilat, mutta digiraudalla sen voi itsekin kokeilla. Esimerkiksi Swixin CH4 kova vihreä sulaa, kun raudassa on 95 astetta. Tokon sininen sulaa 94 asteessa. Jos pohjassa on vähän vahaa, niin 100 astetta on riittävä. Jos on varaa lorottaa niin kuin videoilla yleensä, niin 115 ehkä tarvitaan. Voidepakettien suositukset ovat lorottajia varten. Lorottaminen tarkoittaa sitä, että painetaan vaha raudan pohjaa vasten ja annetaan vahan siirtyä sulana viileälle pohjalle. Pohjan lämpölaajenemiskerroin on iso eikä pohja kestä kovin pitkään lämpöä. Liian kuumassa uunissa/saunassa suksen liimat notkistuvat ja vaarana on suksen hajoaminen.


      • ranneton osvari
        NanoMatukka kirjoitti:

        Netistä löytyy muutamien vahojen sulamislämpötilat, mutta digiraudalla sen voi itsekin kokeilla. Esimerkiksi Swixin CH4 kova vihreä sulaa, kun raudassa on 95 astetta. Tokon sininen sulaa 94 asteessa. Jos pohjassa on vähän vahaa, niin 100 astetta on riittävä. Jos on varaa lorottaa niin kuin videoilla yleensä, niin 115 ehkä tarvitaan. Voidepakettien suositukset ovat lorottajia varten. Lorottaminen tarkoittaa sitä, että painetaan vaha raudan pohjaa vasten ja annetaan vahan siirtyä sulana viileälle pohjalle. Pohjan lämpölaajenemiskerroin on iso eikä pohja kestä kovin pitkään lämpöä. Liian kuumassa uunissa/saunassa suksen liimat notkistuvat ja vaarana on suksen hajoaminen.

        luulisi että se pohjan polttamisvaara piilee juuri tässä? Vaikka se vaha sulaakin siinä raudassa ja valuu tai tippuu siihen suksen suksen pohjaan niin eihän tässä ole koko totuus. Vai millä konsilla laitat sen vahan siihen suksen pohjaa? Kyllähän sitä joutuu melkoisesti sillä raudalla lämmittämään että saa sen tasaisesti leviämään. Melko hitaasti on rautaa vedettävä suksea pitkin että vahattomia kohtia ei jää, tai sitten useampaan kertaan, niin taatusti pohja kuumiaa liikaa ennen kuin vaha on tasaisesti levinnyt. Jos nyt siinä raudassa on lämpöä vaikka se em. sata astetta, lukemani perusteella se on aivan liikaa näille nykyisille pohjamateriaaleille, mitä ne nyt sitten olivatkaan nimeltään.

        Todennäköiseti tuolla laduilla liikkuu paljon enemmän niitä pilattuja pohjia kuin kunnollisia, sillä ainahan on neuvottu että rauta täytyy olla riitävän kuuma, siis sellainen jossa vaha hyvin sulaa mutta käryä ei tule


      • Hansku45
        ranneton osvari kirjoitti:

        luulisi että se pohjan polttamisvaara piilee juuri tässä? Vaikka se vaha sulaakin siinä raudassa ja valuu tai tippuu siihen suksen suksen pohjaan niin eihän tässä ole koko totuus. Vai millä konsilla laitat sen vahan siihen suksen pohjaa? Kyllähän sitä joutuu melkoisesti sillä raudalla lämmittämään että saa sen tasaisesti leviämään. Melko hitaasti on rautaa vedettävä suksea pitkin että vahattomia kohtia ei jää, tai sitten useampaan kertaan, niin taatusti pohja kuumiaa liikaa ennen kuin vaha on tasaisesti levinnyt. Jos nyt siinä raudassa on lämpöä vaikka se em. sata astetta, lukemani perusteella se on aivan liikaa näille nykyisille pohjamateriaaleille, mitä ne nyt sitten olivatkaan nimeltään.

        Todennäköiseti tuolla laduilla liikkuu paljon enemmän niitä pilattuja pohjia kuin kunnollisia, sillä ainahan on neuvottu että rauta täytyy olla riitävän kuuma, siis sellainen jossa vaha hyvin sulaa mutta käryä ei tule

        neuvotaan näin..ja myös noille "mitä ne nyt onkaan nimeltään"pohjille.


      • salva niilo
        Hansku45 kirjoitti:

        neuvotaan näin..ja myös noille "mitä ne nyt onkaan nimeltään"pohjille.

        sinä saat sen vahan siitä palasesta levitettyä pohjaan tasaisesti siten ettei pohja pala? Monia varmasti kiinnostaisi tietää se vastaisen varalle, ettei pilaisi suksiaan heti kättelyssä.


      • sama niilo
        salva niilo kirjoitti:

        sinä saat sen vahan siitä palasesta levitettyä pohjaan tasaisesti siten ettei pohja pala? Monia varmasti kiinnostaisi tietää se vastaisen varalle, ettei pilaisi suksiaan heti kättelyssä.

        vähän väärään väliin, sillä se oli tarkoitettu Nano Matukkalle.


      • jts-1;;
        Hansku 45 kirjoitti:

        että jo alkujaan suksenpohjat eivät ole olleet suorat..eli sen on huomannut jo silloin , kun ekakerran on voidetta levittänyt.Eli kun on ekakertaa vetänyt rautaa niiden päällä huomannut, että voide ei levity tasaisesti. En sitten tiedä oisko hän voinut jotenkin polttaa ne jo ennenkuin laittoi voidetta pohjaan :))
        Varmaankin niiden , kunto on huonontunut sitten muilla kerroillakin, ja kuulemma nyt kesän jälkeen ovat sitten jo niin kurjat , että voitelijan hermot on tiukilla.
        Oisko suksenpohjat sitten irtoomassa tai jotain, kun kesän aikana on kuhmurat lisääntyneet.
        En ole hiihtänyt niillä kesällä :)) ja säilytys on ollut asianmukaista.

        Oli just voidellut saamani lainasukset ja sanoi , että toisen suksenpohja oli jo melko sökö..ilmeisesti joku oli kyllästynyt niihin ja laittanut kiertoon..ilmeiseti joku ei ollut osannut voidella niitä..

        -Aurinko paistaa , ulkona -17 , ihan kiva talvi sää, lunta sais olla enempi..Näin täällä pohjois-pohjanmaalla tosin läänin eteläpuolella.

        Jo paljon,uhmwpe pohja laajenee ja kutistuu lämpötilan vaihdellessa,kesän jälkeen kupruja näkyy enemmän koska pohja elää vuodenaikojen mukaan.
        Sukset pitäisi säilyttää kesän yli mahdollisimman viileässä,se kuuma vintti on kaikista huonoin tapa.Mikään pohja ei ole täysin suora ja ongelma tulee kun välittäjä-ainetta eli parkkua ei ole raudan ja pohjan välissä jolloin on ns.kuiva kohta jolloin palaminen tapahtuu varmasti jos on vähänkin liian kuuma rauta.
        Pohja sulaa heti kun kuivaan kohtaan kuumaa rautaa tarjoaa.Uhmwpe pohjan itsevoitelevuus häviää ja luistosta ei voi enää puhua.
        Myös kivihionnalla saa pohjan huonoon kuntoon,tulee ns.aaltoja jolloin aaltojen huiput ovat erittäin alttiita kuumalle rauhalle ja tuhoutuminen tapahtuu.
        Pohjan polltaminen on kiinni erittäin pienistä asioista varsinkin matukan suhteen ja niitä on ollut ihan riittämiin.
        Omalla kohdalla mitä olen tavannut viisi kymmenestä matukasta on poltettu.


      • jts-1;;
        Hansku 45 kirjoitti:

        neuvoja..

        Miten määrittelet oikean lämpötilan eri voiteille ??
        Onko voidepaketissa ohje läpötiloille ?

        Voiteille on oma lämpötila,mutta pohjasta ei puhuta mitään,olen vuosia julistanut tuosta voidelotraamisesta millä on pilattu tuhansia suksia.
        Mutta kun se on vieläkin niin tiukassa koko homma,uskotaan ja oletetaan kaikki mitä voitelusta sanotaan..ainakin täällä Suomessa.
        Vuosikymmenet on tolkutettu kansalle että lintu on kala,se on varmasti niin kun tarpeeksi aivopesua tehdään.
        En yleistä ketään henkilökohtaisesti tässä kirjoitus purkauksessani.
        Kirjoitin ilman rekisteröinti koska kone jotenkin jumittaa..


    • NanoMatukka

      Itselläni on kolme paria Nanosonic-suksia ja useita pareja Hypersoniceja. Nanoista kaksi paria on ammattiliikkeessä uunitettu Madshusin edustajan suosituksen takia. Uunituksen jälkeen ensimmäisessä siklauksessa pohja ei ollut suora. Verrattuna Fischerin Carbonliten pohjaan ero oli aivan selvä, tosin Carbonlitea ei ollut uunitettu. Jonkin aikaa jaksoin sinnitellä kieron pohjan kanssa, mutta se hidastaa niin paljon siklausta, että päätin viedä sukset "ammattilaiselle" kivihiontaan. Sitten laitoin vahan pohjaan 115-asteisella raudalla. Siklatessa huomasin, että pohja on taas kiero.

      "Ammattilaisen" kivihionnan seuraukset paljastuivat Kuzminin siklillä. Pohjasta paljastui kivihionnan aiheuttamia poikittaisia ryömintäkohoumia. Suurella työllä sain pohjan suoraksi ja ryömintäkohoumat pois. Pohja on kuitenkin pehmeä uunituksen takia, joten näistä suksista tuli harjoitussukset.

      Ne Madshusit, jotka eivät ole uunissa olleet, ovat pohjiltaan ok. Kuzmin-siklin jäljiltä en ole havainnut pehmeyttä, ei kieroutta, eikä ryömintäkohoumia. Kokemukseni on, että Madshusin kanssa pitää tuntea suksen rakenne, ja lämmön ja hionnan kanssa on syytä olla hyvin varovainen. Jos on syytä hioa, niin itselleni kelpaa vain Mantec. Omiin tarpeisiin on toistaiseksi riittänyt Kuzmin-siklit.

      • -

        Eli jos ostaa sukset käytettynä, kannattaa välttää Madshusia, koska ne saattavat olla edellisen omistajan pilaamat.


      • voitelija
        - kirjoitti:

        Eli jos ostaa sukset käytettynä, kannattaa välttää Madshusia, koska ne saattavat olla edellisen omistajan pilaamat.

        Matukan rakenteessa on kuulemani mukaan hieman alumiinia ?? Itse en ole yhtään halkonut mutta jos näin on ,niin rakenne jo varaa lämpöä. Olen itse "ammattivoitelija" ja olen nähnyt kuinka ihan ammati-ihmiseltäkin on matukan pohja pullistellut. Kyseessä on ollut kisavoitelu. Raudan lämpötila on OK kun ei savua pääse muodostumaan, voidepakettien ohjeistukset on kyllä ihan OK. Rautojen asetuslämpömerkintöihin voi suhtautua varauksella. Itse olen mitannut pintalämpömittarilla poikkeavuudet. Eli yllä mainitsemani alumiini olisi jonkun sortin niittaus rakenteissa. Valaiskoon joku joka
        on halkaissut edm. suksen.


      • -
        voitelija kirjoitti:

        Matukan rakenteessa on kuulemani mukaan hieman alumiinia ?? Itse en ole yhtään halkonut mutta jos näin on ,niin rakenne jo varaa lämpöä. Olen itse "ammattivoitelija" ja olen nähnyt kuinka ihan ammati-ihmiseltäkin on matukan pohja pullistellut. Kyseessä on ollut kisavoitelu. Raudan lämpötila on OK kun ei savua pääse muodostumaan, voidepakettien ohjeistukset on kyllä ihan OK. Rautojen asetuslämpömerkintöihin voi suhtautua varauksella. Itse olen mitannut pintalämpömittarilla poikkeavuudet. Eli yllä mainitsemani alumiini olisi jonkun sortin niittaus rakenteissa. Valaiskoon joku joka
        on halkaissut edm. suksen.

        En ole halkonut suksia, mutta jos on alumiinia, luulisi sen metallin kuljettavan pikemminkin lämpöä pohjamateriaalista pois.

        Tuskin mahdollinen alumiini tekee pohjista huonosti lämpöä kestävät.


      • novviisi
        voitelija kirjoitti:

        Matukan rakenteessa on kuulemani mukaan hieman alumiinia ?? Itse en ole yhtään halkonut mutta jos näin on ,niin rakenne jo varaa lämpöä. Olen itse "ammattivoitelija" ja olen nähnyt kuinka ihan ammati-ihmiseltäkin on matukan pohja pullistellut. Kyseessä on ollut kisavoitelu. Raudan lämpötila on OK kun ei savua pääse muodostumaan, voidepakettien ohjeistukset on kyllä ihan OK. Rautojen asetuslämpömerkintöihin voi suhtautua varauksella. Itse olen mitannut pintalämpömittarilla poikkeavuudet. Eli yllä mainitsemani alumiini olisi jonkun sortin niittaus rakenteissa. Valaiskoon joku joka
        on halkaissut edm. suksen.

        totaalinen "kylmävoitelu". Eli hinkataan sitä parafiinia suoraan suksen pohjaan kerros ja sitten jyystetään korkilla tasaiseksi ja harjataan. Olisiko siinä jonkinlainen ratkaisu harrastelijalle, ei ainakaan pohja kärähtäisi taitamattomasta kuumennuksesta? Vai onko tuossa systeemissä jotain sellaisia heikkouksia ettei sitä kannata käyttää?


      • -
        novviisi kirjoitti:

        totaalinen "kylmävoitelu". Eli hinkataan sitä parafiinia suoraan suksen pohjaan kerros ja sitten jyystetään korkilla tasaiseksi ja harjataan. Olisiko siinä jonkinlainen ratkaisu harrastelijalle, ei ainakaan pohja kärähtäisi taitamattomasta kuumennuksesta? Vai onko tuossa systeemissä jotain sellaisia heikkouksia ettei sitä kannata käyttää?

        Pohjamateriaali on jo itsessään niin liukas, ettei se juuri kaipaa voiteita. Kuntoilijalle riittää pitää pohja puhtaana ja harjatakin voi aina joskus, jotta tulee kiiltoa.

        Ainakaan kuumavoitelua ei kannata mielestäni suorittaa. Se on lisäksi hidasta ja sottaavaa.


      • NORGE ASTMA
        - kirjoitti:

        Pohjamateriaali on jo itsessään niin liukas, ettei se juuri kaipaa voiteita. Kuntoilijalle riittää pitää pohja puhtaana ja harjatakin voi aina joskus, jotta tulee kiiltoa.

        Ainakaan kuumavoitelua ei kannata mielestäni suorittaa. Se on lisäksi hidasta ja sottaavaa.

        TÄRKEIN keskustelun aloittaja kysyi voitelusta tiettyyn sukseen !
        Älkää siklaajat ja höylääjät sekottako peruskysymystä ?
        Sukset on tarkoitettu voideltavaksi ja niiden tulisi kestää se voidevalmistajan suosittelemalla lämpötilalla jollei suksen valmistaja toisin oheista ?
        Jos madhusseja ei voi muuta kuin kylmä/tai vähän auringonpaistetta antaa SE TULISI SUKSENVALMISTAJAN TUODA SELVÄSTI KULUTTAJALLE TIETOON !


      • Hansku 45
        NORGE ASTMA kirjoitti:

        TÄRKEIN keskustelun aloittaja kysyi voitelusta tiettyyn sukseen !
        Älkää siklaajat ja höylääjät sekottako peruskysymystä ?
        Sukset on tarkoitettu voideltavaksi ja niiden tulisi kestää se voidevalmistajan suosittelemalla lämpötilalla jollei suksen valmistaja toisin oheista ?
        Jos madhusseja ei voi muuta kuin kylmä/tai vähän auringonpaistetta antaa SE TULISI SUKSENVALMISTAJAN TUODA SELVÄSTI KULUTTAJALLE TIETOON !

        Olen täysin samaa mieltä ja varmaan moni muukin.


      • E-K:
        NORGE ASTMA kirjoitti:

        TÄRKEIN keskustelun aloittaja kysyi voitelusta tiettyyn sukseen !
        Älkää siklaajat ja höylääjät sekottako peruskysymystä ?
        Sukset on tarkoitettu voideltavaksi ja niiden tulisi kestää se voidevalmistajan suosittelemalla lämpötilalla jollei suksen valmistaja toisin oheista ?
        Jos madhusseja ei voi muuta kuin kylmä/tai vähän auringonpaistetta antaa SE TULISI SUKSENVALMISTAJAN TUODA SELVÄSTI KULUTTAJALLE TIETOON !

        Ohjeisteta käyttäjää uhmwpe pohjan lämpökestävyydestä,olkoonkin merkki mikä tahansa.
        Kuvitteellisesti pitäisi voidepurkin kyljessä lukea:"Varoitus:pojamateriaali ei kestä yli 80 asteen lämpötiloja":
        Tällöin oltaisiin oikealla linjalla.
        Ennen oli ennen kun materiaalit olivat toisia,nyt on nyt mutta silti voidevalmistajat noudattavat vuosikymmenten takaisia omia ohjeitaan,se on vaan Bisnestä.Voiteita myydään ainoastaan voitelua varten kasvattaakseen liiketoimintaa tietämättömien hiihtäjien kukkarolla.
        Nykyinen pohjamateriaali alunperin ei ole tarkoitettu ollenkaan mihinkään kuumakäsittelyyn,se tuli nykysukseen käytettäväksi aivan muista syistä,suksivalmistajien ehdoilla se oli paras ja halvin materiaali juuri kestävyyden vuoksi mutta voidefirmat käänsivät asian omaksi edukseen.
        Tälläisiin asioihin törmää melkein kaikessa hyödykkeissä tänä päivänä..luettelo olisi kilometrin pitkä.


      • Classic7
        - kirjoitti:

        Pohjamateriaali on jo itsessään niin liukas, ettei se juuri kaipaa voiteita. Kuntoilijalle riittää pitää pohja puhtaana ja harjatakin voi aina joskus, jotta tulee kiiltoa.

        Ainakaan kuumavoitelua ei kannata mielestäni suorittaa. Se on lisäksi hidasta ja sottaavaa.

        on karkea ja se ei ole sellaisenaan liukas vaan se on lähes pakko voidella! Sellaisenaan kivihiottu pohja likaantuu ja harmaantuu. Luupilla (30x) tai taskumikroskoopilla (100x) kun asiaa tutkii, niin eipä tarvitse kinastella.


      • Anopin kauhu
        novviisi kirjoitti:

        totaalinen "kylmävoitelu". Eli hinkataan sitä parafiinia suoraan suksen pohjaan kerros ja sitten jyystetään korkilla tasaiseksi ja harjataan. Olisiko siinä jonkinlainen ratkaisu harrastelijalle, ei ainakaan pohja kärähtäisi taitamattomasta kuumennuksesta? Vai onko tuossa systeemissä jotain sellaisia heikkouksia ettei sitä kannata käyttää?

        Itse olen tyrinyt kahdet junnusukset kupruille: Fisser että Madhus. Pari vuotta on voitelukokemusta ja tietotaito on vielä hakusessa paljonkin. Taito kasva tekemällä ja hutilointia sattuu mutta niistä oppii. Nyt tulee käytettyä seuraavaa menetelmää: aluksi kylmävoitelu parkulla pohjaan (suojakerrokseksi). Sitten reilu vana sulaa parkkua pohjaan ja tavoitteena raudalla muutalla hitaalla vedolla saada leviämään tasaisesti. Perusparkkua laitan todella runsaasti nykyään. Sitten siklaukset ja harjaukset. Olen ajatellut, että kylmävoitelukin voisi kait riittää, jos kerran suksien pohjat eivät kestä kuumuutta ja eivät välttämättä tarvitse voiteita. Pohjustus suksiin lienee hyvä tehdä vuosittain. Eli mitä mieltä olette kylmävoitelusta kilpailijalle(parkku korkki sikli harja nappi korkki harja geeli korkki harja kuituliina). Ainakin jäisi pohjien pilaamis mahdollisuus pienemmäksi - mahdollisesti.


      • 35?
        Anopin kauhu kirjoitti:

        Itse olen tyrinyt kahdet junnusukset kupruille: Fisser että Madhus. Pari vuotta on voitelukokemusta ja tietotaito on vielä hakusessa paljonkin. Taito kasva tekemällä ja hutilointia sattuu mutta niistä oppii. Nyt tulee käytettyä seuraavaa menetelmää: aluksi kylmävoitelu parkulla pohjaan (suojakerrokseksi). Sitten reilu vana sulaa parkkua pohjaan ja tavoitteena raudalla muutalla hitaalla vedolla saada leviämään tasaisesti. Perusparkkua laitan todella runsaasti nykyään. Sitten siklaukset ja harjaukset. Olen ajatellut, että kylmävoitelukin voisi kait riittää, jos kerran suksien pohjat eivät kestä kuumuutta ja eivät välttämättä tarvitse voiteita. Pohjustus suksiin lienee hyvä tehdä vuosittain. Eli mitä mieltä olette kylmävoitelusta kilpailijalle(parkku korkki sikli harja nappi korkki harja geeli korkki harja kuituliina). Ainakin jäisi pohjien pilaamis mahdollisuus pienemmäksi - mahdollisesti.

        ole tullut Tokolta markkinoille spreyparafiiniä joka vain ruiskutetaan pohjaan ja korkitetaan ja harjataan. Jää pois tuo kuumennus ja siklaus kokonaan kun parafiiniä tulee vain ohut kerros. Luulisi sen olevan hyvä konsti kotivoitelijoille kun ei niitä parafiinirääppeitä lentele ympäriinsä. Tiedä sitten sen sopivuudesta kilpailukäyttöön?


      • -
        Classic7 kirjoitti:

        on karkea ja se ei ole sellaisenaan liukas vaan se on lähes pakko voidella! Sellaisenaan kivihiottu pohja likaantuu ja harmaantuu. Luupilla (30x) tai taskumikroskoopilla (100x) kun asiaa tutkii, niin eipä tarvitse kinastella.

        Ok. Ihan uutena pohja voi olla karhea. Kokeilepa kiillottaa uusi pohja esim. veitsenteroituspuikolla hinkkaamalla ja sen jälkeen nylonharjalla. Saattaa tulla aika liukas pohja.


      • Classic7
        35? kirjoitti:

        ole tullut Tokolta markkinoille spreyparafiiniä joka vain ruiskutetaan pohjaan ja korkitetaan ja harjataan. Jää pois tuo kuumennus ja siklaus kokonaan kun parafiiniä tulee vain ohut kerros. Luulisi sen olevan hyvä konsti kotivoitelijoille kun ei niitä parafiinirääppeitä lentele ympäriinsä. Tiedä sitten sen sopivuudesta kilpailukäyttöön?

        Mistä on kyse, kun korkitetaan? Kyse on siitä, että kitkalämmön vaikutuksesta vaha sulaa ja pohja lämpenee, jolloin vaha liukenee pohjan pintakerrokseen. Tietenkään käsin hankaamalla pohjan polttaminen ei ole todennäköistä. Sen sijaan porakoneella ja rotokorkilla se on mahdollista, jos ei ole osaamista (pitää olla oikeat kierrokset ja oikea paine).

        Kotivoitelijoiden kannattaa tutustua Optiwaxin nauhoihin, koska niiden avulla vahaus tehdään paperin läpi ja paperi suojaa pohjaa. Jos siklaus kiinnostaa, niin Kuzmin ja Primateria ovat oikeat hakusanat.


      • Classic7
        - kirjoitti:

        Ok. Ihan uutena pohja voi olla karhea. Kokeilepa kiillottaa uusi pohja esim. veitsenteroituspuikolla hinkkaamalla ja sen jälkeen nylonharjalla. Saattaa tulla aika liukas pohja.

        Tuo menetelmä oli käytössä pari vuotta sitten. Silläkin pääsee aika hyvään tulokseen ja halvalla.


      • Hansku45
        E-K: kirjoitti:

        Ohjeisteta käyttäjää uhmwpe pohjan lämpökestävyydestä,olkoonkin merkki mikä tahansa.
        Kuvitteellisesti pitäisi voidepurkin kyljessä lukea:"Varoitus:pojamateriaali ei kestä yli 80 asteen lämpötiloja":
        Tällöin oltaisiin oikealla linjalla.
        Ennen oli ennen kun materiaalit olivat toisia,nyt on nyt mutta silti voidevalmistajat noudattavat vuosikymmenten takaisia omia ohjeitaan,se on vaan Bisnestä.Voiteita myydään ainoastaan voitelua varten kasvattaakseen liiketoimintaa tietämättömien hiihtäjien kukkarolla.
        Nykyinen pohjamateriaali alunperin ei ole tarkoitettu ollenkaan mihinkään kuumakäsittelyyn,se tuli nykysukseen käytettäväksi aivan muista syistä,suksivalmistajien ehdoilla se oli paras ja halvin materiaali juuri kestävyyden vuoksi mutta voidefirmat käänsivät asian omaksi edukseen.
        Tälläisiin asioihin törmää melkein kaikessa hyödykkeissä tänä päivänä..luettelo olisi kilometrin pitkä.

        tuon varoituksen tulisi olla suksen mukana !??
        Siis näin"tämä suksenpohja ei kestä yli 80 asteen lämpötiloja"

        Jos vaihdan merkkiä niin onko niissäkin sama pohja vai onko kyseinen pohja vain Matukassa?


      • 28=?
        Classic7 kirjoitti:

        Mistä on kyse, kun korkitetaan? Kyse on siitä, että kitkalämmön vaikutuksesta vaha sulaa ja pohja lämpenee, jolloin vaha liukenee pohjan pintakerrokseen. Tietenkään käsin hankaamalla pohjan polttaminen ei ole todennäköistä. Sen sijaan porakoneella ja rotokorkilla se on mahdollista, jos ei ole osaamista (pitää olla oikeat kierrokset ja oikea paine).

        Kotivoitelijoiden kannattaa tutustua Optiwaxin nauhoihin, koska niiden avulla vahaus tehdään paperin läpi ja paperi suojaa pohjaa. Jos siklaus kiinnostaa, niin Kuzmin ja Primateria ovat oikeat hakusanat.

        vahaus tuossa Optiwaxissa tehdäänkin paperin läpi, niin veikkaisin että niiden Madshusien pohja kärähtää, ehkä jokin muu merkki kestää sen lämmityksen. On meinaten sen verran töpäkkä tuo suositeltu 180 asteen lämpötila siinä raudassa. Jos ne eivät ilman paperiakaan kestä kunnolla melkein puolta pienempää lämpöä, niin tuntuu uskomattomalta että se paperi mahdollistaisi tuplalämmöt. Kyllä siinä saa pää punaisena korkilla kihnuttaa ennen kuin päästään lähellekkään noita suksentappolämpöjä joka tulee tuon paperivahauksen kanssa. Mutta ainahan joku rohkea voi kokeilla.


    • Hansku45

      Matukkaan on tullut tämä kyseinen pohja ja onko muissakin merkeissä tätä kyseistä pohjaa?

      Meille annettiin ymmärtää ettei Matukan pohjamateriaali ole sen ongelmallisempi kuin muutkaan vaan suksen rakenne on erinlainen kuin muissa merkeissä ja olisi lämpöä sitova?

      Jos jollain on kuusivuotta vanhat sukset, voiko olettaa, että pohjamateriaali olisi silloin eri, kuin omissa viimevuoden suksissani?

      • ollut käytössä

        Tuo rakenne on ollut sama jo pitempään. Käsittääkseni 2000-luvun alun Madshuseissa oli jo tuo uretaani tms. sisus. Se materiaali palaa muuten hyvin sytkärillä lämmittäessä (piti kokeilla) ;)


      • Classic7

        Ongelma on siinä, että pohja imee hyvin lämpöä, mutta runkona oleva vaahto ei ime (styroksia on vaikea lämmittää). Vahvistetulla vaahtorakenteella on muita hyviä ominaisuuksia, mutta tällainen ongelma, josta on syytä olla tietoinen.
        Tarkemmin teknologiasta: http://www.madshus.com/skis/nanosonic-carbon-skate-r#technology
        Pohjamateriaali oli kuusi vuotta sitten eri, koska nykyään nanotekniikka on tullut pohjiinkin. Oleellista on suksen rakenne, joka on oleellisesti sama kuin silloin.


      • -
        Classic7 kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että pohja imee hyvin lämpöä, mutta runkona oleva vaahto ei ime (styroksia on vaikea lämmittää). Vahvistetulla vaahtorakenteella on muita hyviä ominaisuuksia, mutta tällainen ongelma, josta on syytä olla tietoinen.
        Tarkemmin teknologiasta: http://www.madshus.com/skis/nanosonic-carbon-skate-r#technology
        Pohjamateriaali oli kuusi vuotta sitten eri, koska nykyään nanotekniikka on tullut pohjiinkin. Oleellista on suksen rakenne, joka on oleellisesti sama kuin silloin.

        Muistan jo muutaman vuoden takaa, kun puhuttiin, että Madshusien suksissa pohja menee herkästi pilalle kuumavoitelussa. En sitten ole koskaan ostanut kyseistä merkkiä olevia suksia. Jotkut liikkeet ovat kaupanneet isoja eriä Madshusin käytettyjä "maajoukkuesuksia". Kuinkahan paljon niissä on pilattuja pohjia...


      • Hansku 45
        ollut käytössä kirjoitti:

        Tuo rakenne on ollut sama jo pitempään. Käsittääkseni 2000-luvun alun Madshuseissa oli jo tuo uretaani tms. sisus. Se materiaali palaa muuten hyvin sytkärillä lämmittäessä (piti kokeilla) ;)

        sitten tuikata Matukat tuleen.. :))

        Hyvä tietää, että palavat hyvin, jos joskus on tarvetta päästä lopullisesti eroon , niin tuikkaa vaan tuleen. :))
        Jos tässä nyt koskaan enää on Matukoita.

        Isännys tuumas, että jos nyt sattuisin saamaan uudet tilalle, niin mun kuulemma pitää vaihattaa ne heti erimerkkisiin ...:)) Mistähän tuokin sitten johtuu... :))


      • niistä puuttuu

        Tää palsta näyttää olevan kaikenäkoistä heinähattua täynnä , ne näyttää kemisteitä, prohvessoreilta, ja muilta asiaan perehtyneiltä mutta ei ne näytä tietävän kuluttajasuojasta ja nykyisistä tiedottamis vastuusta mitään ?

        Kerran saat todennäköisesti korvaukseksi uudet sukset vaadi niihin tarkat huolto ja voitelu ohjeet, jollei ne miellytä kysy liikkeestä voisitko saada hyvityksen suksista ja ota Fisserit maksaa vähän enemmän mutta kestää voitelua ja muuta huoltamista .


      • kaikkea sitä pitää
        niistä puuttuu kirjoitti:

        Tää palsta näyttää olevan kaikenäkoistä heinähattua täynnä , ne näyttää kemisteitä, prohvessoreilta, ja muilta asiaan perehtyneiltä mutta ei ne näytä tietävän kuluttajasuojasta ja nykyisistä tiedottamis vastuusta mitään ?

        Kerran saat todennäköisesti korvaukseksi uudet sukset vaadi niihin tarkat huolto ja voitelu ohjeet, jollei ne miellytä kysy liikkeestä voisitko saada hyvityksen suksista ja ota Fisserit maksaa vähän enemmän mutta kestää voitelua ja muuta huoltamista .

        Ei maailmaa paranneta jos suosittelu on tuota tasoa eikä tuoteselosteilla luisto parane.


      • Hansku45
        niistä puuttuu kirjoitti:

        Tää palsta näyttää olevan kaikenäkoistä heinähattua täynnä , ne näyttää kemisteitä, prohvessoreilta, ja muilta asiaan perehtyneiltä mutta ei ne näytä tietävän kuluttajasuojasta ja nykyisistä tiedottamis vastuusta mitään ?

        Kerran saat todennäköisesti korvaukseksi uudet sukset vaadi niihin tarkat huolto ja voitelu ohjeet, jollei ne miellytä kysy liikkeestä voisitko saada hyvityksen suksista ja ota Fisserit maksaa vähän enemmän mutta kestää voitelua ja muuta huoltamista .

        ihmetyttänyt osa kirjoituksista, aivan kuin minun pitäisi tyytyä kohtalooni , että kun Matukat nyt vain ovat tällaiset.

        Kyse on siis siitä, että ainakin MEILLE sanottiin , että suksi kestää normaalivoitelun ja niitä saa siis ihan raudalla voidella.
        Jos liike saa ohjeet , että sukset kestävät normaalivoitelun , niin hehän sanovat aivan oikein.

        Tarvittaessa olen itse yhteydessä maahantuojaan ja tarkistan suksien voiteluohjeen sieltä.

        Jos ihmiset oivaltaisivat kuluttajansuojansa , niin vois noita suksia palata kauppaan enempikin...vois vaikka vilauttaa tuotakin. :))

        Voipi olla , että kun saan ne uudet vaihdan merkkiä tai sitten en , pitäähän suksia saada voidella jos kerta niin sanotaan, tekee vain ohjeen mukaan. :))


      • +37+
        Hansku45 kirjoitti:

        ihmetyttänyt osa kirjoituksista, aivan kuin minun pitäisi tyytyä kohtalooni , että kun Matukat nyt vain ovat tällaiset.

        Kyse on siis siitä, että ainakin MEILLE sanottiin , että suksi kestää normaalivoitelun ja niitä saa siis ihan raudalla voidella.
        Jos liike saa ohjeet , että sukset kestävät normaalivoitelun , niin hehän sanovat aivan oikein.

        Tarvittaessa olen itse yhteydessä maahantuojaan ja tarkistan suksien voiteluohjeen sieltä.

        Jos ihmiset oivaltaisivat kuluttajansuojansa , niin vois noita suksia palata kauppaan enempikin...vois vaikka vilauttaa tuotakin. :))

        Voipi olla , että kun saan ne uudet vaihdan merkkiä tai sitten en , pitäähän suksia saada voidella jos kerta niin sanotaan, tekee vain ohjeen mukaan. :))

        ihmetellyt sitä, että ihmiset eivät ole palauttaneet niitä suksia kauppoihin takaisin jotka pitäisi toimia voitelematta joka kelillä. Nettikeskusteluista olen lukenut paljon pettyneiden ihmisten vuodatuksia kun sukset eivät olekaan pelanneet pakkasella vaikka on luvattu että ne luistavat ja pitävät joka kelissä. Ihmiset tyytyvät kohtaloonsa kumman helposti, vaikka heillä olisi juuri tuon em. kuluttajansuojan perusteella oikeus palauttaa vehkeet jotka eivät toimi siten kun on luvattu.


      • Tavis;;-;;
        +37+ kirjoitti:

        ihmetellyt sitä, että ihmiset eivät ole palauttaneet niitä suksia kauppoihin takaisin jotka pitäisi toimia voitelematta joka kelillä. Nettikeskusteluista olen lukenut paljon pettyneiden ihmisten vuodatuksia kun sukset eivät olekaan pelanneet pakkasella vaikka on luvattu että ne luistavat ja pitävät joka kelissä. Ihmiset tyytyvät kohtaloonsa kumman helposti, vaikka heillä olisi juuri tuon em. kuluttajansuojan perusteella oikeus palauttaa vehkeet jotka eivät toimi siten kun on luvattu.

        Esimerkiksi yhtään voidepatukkaa ei palauteta liikkeeseen sen toimimattomuuden takia..tämä on monimutkainen asia monelta kantilta katsottuna.
        Voiteita ostetaan turhaan 80%;sti,tavallinen kuntoilija haksahtaa vuosi vuoden jälkeen samaan.
        Eräällä valmistajalla on niin suuri voidevalikoima ja jos sen repertuaalin ostaa niin kyllä täytyy olla joko liikaa rahaa tai täysin tyhmä.
        Joskus on kirjoitettu että sininen parkku riittää pakkaspuolelle voiteluksi,se on täysi tosi tavallisella hiihtäjällä.


    • carpas;

      oma käsi on paras lämpömittari, eli kuumailmapuhaltimella lämmittäen paljaassa kädessä voidepalaa pitäen hangataan tarvittavat kelinmukaiset voiteet pohjaan. Riittävän monta kertaa. Voide pinttyy pohjaan kun rotolla sitä harjaa. Mitään sinne ei imeydy. Jos niitä voiteita sitten edes tarvitaan, koska oikeaoppisesti siklattu suksi toimii riittävän hyvin kuntoilijalle ja jopa tietyillä keleillä kilparadoilla.

      • Pliiiis !!!

        Siklaa ,Höylää, Tee mitä kansanparannuksia sitten haluatkin ?
        Mutta kommentoi niitä aiheeseesi liittyvällä siklaus palstalla ?
        Jos ei oo niin avaa se !


      • -
        Pliiiis !!! kirjoitti:

        Siklaa ,Höylää, Tee mitä kansanparannuksia sitten haluatkin ?
        Mutta kommentoi niitä aiheeseesi liittyvällä siklaus palstalla ?
        Jos ei oo niin avaa se !

        Pliis, onko pakko purkaa pahaa oloaan internetin keskustelupalstoilla? Mene mieluummin vaikka lenkille.

        Miksei siklauksesta saisi puhua täällä jos saa voitelustakin? Suomessa on näköjään vain yksi totuus kerrallaan per asia.

        Jos tykkäät kärytellä voiteita ja tukea voidetehtaiden taloutta, niin saat sen tehdä. Jos joku tykkää raastaa pohjan päreiksi teräksellä, niin hänellä on siihen oikeus.


      • liukkailla suks
        - kirjoitti:

        Pliis, onko pakko purkaa pahaa oloaan internetin keskustelupalstoilla? Mene mieluummin vaikka lenkille.

        Miksei siklauksesta saisi puhua täällä jos saa voitelustakin? Suomessa on näköjään vain yksi totuus kerrallaan per asia.

        Jos tykkäät kärytellä voiteita ja tukea voidetehtaiden taloutta, niin saat sen tehdä. Jos joku tykkää raastaa pohjan päreiksi teräksellä, niin hänellä on siihen oikeus.

        Eikös otsikon avaaja nimenomaan kysynyt madhussien pohjaiin voideltaessa tulevista ongelmista .

        Aktiivikuntoilijana ainakin asioimissani suomen mittapuussa asiantuntevissa suksiamyyvissä liikkeissä voitelua pidetään ensisijaisena suksien liukkauden hoito/huolto toimenpiteenä ,kelinmukaisen suksiprofiilin lisäksi, ja he itse myös tekevät kyseistä palvelua asiakkaille.

        Jos madhussien pohjat eivät kestä normaalia hultovoitelua lämmitetyllä raudalla siitä tulisi olla selvä tuoteseloste , ja ohje kuika toimenpide tulee suorittaa ?

        Vai onko iso määrä suksivalmistajan suksista sekundoja josta ongelmat johtuvat ?


      • Madden kihnuttaja
        liukkailla suks kirjoitti:

        Eikös otsikon avaaja nimenomaan kysynyt madhussien pohjaiin voideltaessa tulevista ongelmista .

        Aktiivikuntoilijana ainakin asioimissani suomen mittapuussa asiantuntevissa suksiamyyvissä liikkeissä voitelua pidetään ensisijaisena suksien liukkauden hoito/huolto toimenpiteenä ,kelinmukaisen suksiprofiilin lisäksi, ja he itse myös tekevät kyseistä palvelua asiakkaille.

        Jos madhussien pohjat eivät kestä normaalia hultovoitelua lämmitetyllä raudalla siitä tulisi olla selvä tuoteseloste , ja ohje kuika toimenpide tulee suorittaa ?

        Vai onko iso määrä suksivalmistajan suksista sekundoja josta ongelmat johtuvat ?

        Madhusista saa tämän pitkän viestiketjun perusteella kuvan täysin kelvottomana merkkinä.

        Olen itse hiihtänyt kolmatta talvea edellisissä viesteissä parjatuilla entisillä Madhusin tallisuksillä (jonkun entisen oikean hiihtäjän sukset). En ole mikään merkkiuskovainen, mutta toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen merkkiin. Suksien jäykkyys ilmeisesti onnistuttiin valitsemaan hyvin ja pohjan 'jalkavuus' (mikälie voidepesän korkeus) on ollut sopiva.

        Voitelun olen tehnyt aina voiteen ohjeissa neuvotuilla asteilla eikä ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt mitään kupruilua tms. ongelmaa. Sukset on voideltu kymmeniä kertoja.

        Itse arvostan (laiskan ihmisenä) hyvin toimivia suksia ja vetäisenkin nopeasti pikku voitelun perusmömmöillä lähes aina ennen lenkkiä.

        Jahka paino tästä edelleen laskee ja tulee tarve ostaa 'notkeammat' sukset niin Madhus on kyllä erittäin todennäköisesti vaihtoehto seuraaviksikin sivakoiksi. ... tai sitten ei...


      • carpas;
        Pliiiis !!! kirjoitti:

        Siklaa ,Höylää, Tee mitä kansanparannuksia sitten haluatkin ?
        Mutta kommentoi niitä aiheeseesi liittyvällä siklaus palstalla ?
        Jos ei oo niin avaa se !

        kommenttisi on rakentava, mutta siklauksen yksityiskohdissa halutaan vielä säilyttää aikaisten lintujen etulyöntiasema. Naamassa saattaa olla kyllä höylättävää..


      • jts-1
        carpas; kirjoitti:

        kommenttisi on rakentava, mutta siklauksen yksityiskohdissa halutaan vielä säilyttää aikaisten lintujen etulyöntiasema. Naamassa saattaa olla kyllä höylättävää..

        Täällä saa kirjoittaa hiihtoon liittyvistä asioista..jotkut eivät sitä tajua niin kuin on huomattu;
        Taitaa joillakin olla se Suomalainen kateus päällimmäisenä;
        Olet oikeassa siklauksen yksityiskohdissa joita omalla kohdalla en saata yleiseen tietoisuuteen..mutta asia muuttuu kun henkilökohtaisella tasolla mennään;
        Viimeisen vuoden aikana on paljon tullut sellaisia yksityiskohtia joilla päästään takuuvarmasti siihen että on olemassa kaksi tasavertaista vaihtoehtoa olemassa..joissain kohdissa vaa´an kieli asetuu selvästi voitelun edelle.
        Tieto tulee ulkomailta kun sitä ei Suomesta saa ollenkaan ja sillähän ei ole mitään väliä..onneksi netti on olemassa jolla se saadaan pääsääntöisesti;
        Hämmästyttävintä on se miten olemme jääneet jälkeen tiedon puutteen takia sellaisissa asioissa mitkä ei liity suoranaisesti voiteluun vaan mennään niinsanotusti pintaa syvemmälle;
        Kokonaipaketissa on sellaisia muuttujia mista ei moni edes ei voi kuvitella että niitä on olemassa..ja ne asiat tiedetään tuolla muualla selkeästi;
        Saattaisivat suorastaan hymyillä meille kovalla kuntohiihtokansalle millaisilla systeemeillä rakennamme kunnon suksea jolla optimaalinen luisto löytyy.
        Jokainen kuka oikeasti haluaa ottaa huomioon vihtoehdot itselleen rehellisellä linjalla ja vähän nöyryyttä vielä siihen mukaan niin avauttu täysin toisenlainen luistomaailma eteen;
        Tämä on selvää pässinlihaa..


      • hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

        Täällä saa kirjoittaa hiihtoon liittyvistä asioista..jotkut eivät sitä tajua niin kuin on huomattu;
        Taitaa joillakin olla se Suomalainen kateus päällimmäisenä;
        Olet oikeassa siklauksen yksityiskohdissa joita omalla kohdalla en saata yleiseen tietoisuuteen..mutta asia muuttuu kun henkilökohtaisella tasolla mennään;
        Viimeisen vuoden aikana on paljon tullut sellaisia yksityiskohtia joilla päästään takuuvarmasti siihen että on olemassa kaksi tasavertaista vaihtoehtoa olemassa..joissain kohdissa vaa´an kieli asetuu selvästi voitelun edelle.
        Tieto tulee ulkomailta kun sitä ei Suomesta saa ollenkaan ja sillähän ei ole mitään väliä..onneksi netti on olemassa jolla se saadaan pääsääntöisesti;
        Hämmästyttävintä on se miten olemme jääneet jälkeen tiedon puutteen takia sellaisissa asioissa mitkä ei liity suoranaisesti voiteluun vaan mennään niinsanotusti pintaa syvemmälle;
        Kokonaipaketissa on sellaisia muuttujia mista ei moni edes ei voi kuvitella että niitä on olemassa..ja ne asiat tiedetään tuolla muualla selkeästi;
        Saattaisivat suorastaan hymyillä meille kovalla kuntohiihtokansalle millaisilla systeemeillä rakennamme kunnon suksea jolla optimaalinen luisto löytyy.
        Jokainen kuka oikeasti haluaa ottaa huomioon vihtoehdot itselleen rehellisellä linjalla ja vähän nöyryyttä vielä siihen mukaan niin avauttu täysin toisenlainen luistomaailma eteen;
        Tämä on selvää pässinlihaa..

        JTS katsoi eilen kuusamon kisoja niin pulveria ne näytti ulkomaan kopeillakin laittavan,ei huippuluisto löydy
        pelkästään siklaamalla,kylläkin pohjan voi tehdä siklaamallakin,mutta kuviota on pakko päälle laittaa,jos meinaa että luistaa ja päälle vielä parkut pulverit .Mummonvauhdissa siklaus ihan hyvä.Tää ei oo kateutta
        vaan totuus.


      • jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        JTS katsoi eilen kuusamon kisoja niin pulveria ne näytti ulkomaan kopeillakin laittavan,ei huippuluisto löydy
        pelkästään siklaamalla,kylläkin pohjan voi tehdä siklaamallakin,mutta kuviota on pakko päälle laittaa,jos meinaa että luistaa ja päälle vielä parkut pulverit .Mummonvauhdissa siklaus ihan hyvä.Tää ei oo kateutta
        vaan totuus.

        Mutta viestissäni kirjoitin asioista joita en tänne kirjoita..enkä ole väittänyt että huippu-luisto löytyy pelkästään siklaamalla;
        Tähän sisältyy niin paljon "oheistuotteita" joilla luistoa haetaan;
        Parkkuja ei tarvitse..koska se on vaan hidastanut luistoa;Pulverit on sitten taas aivan toinen asia..nykyinen tutkimustyö on keskittynyt siihen mitä kivihionta aiheuttaa suksen pohjalle..siklauskäsite on jo niin laaja että aloituspisteestä kun homma lähti käyntiin on vain pelkät muistot;
        Teoriatiedon uusista menetelmistä joka on jo kattava ja sen soveltaminen käytäntöön kehittyy koko ajan..myös kuviointi kuuluu tietysti oleellisena osana kokonaisuuteen;
        Uskallan väittää että on sellaista tietoa olemassa joista moni pitkän linjan hiihtäjät ei edes tiedä..sen tiedon saaminen teetättää töitä;
        Siellä on sellaisia elementtejä olemassa jota ei voi kuvitella jaei varsinkaan sitä itse halua;
        Avarakatseinen uusien totuusfaktojen etsiminen ja hyväksyminen romuttaa monta omaa menneisyyteen kuuluvaa vanhaa myyttiä suoraan romukoppaan..ja tuota kateellisuutta en kohdistanut kehenkään henkilökohtaisesti;


      • Olee hyvaa..
        jts-1 kirjoitti:

        Mutta viestissäni kirjoitin asioista joita en tänne kirjoita..enkä ole väittänyt että huippu-luisto löytyy pelkästään siklaamalla;
        Tähän sisältyy niin paljon "oheistuotteita" joilla luistoa haetaan;
        Parkkuja ei tarvitse..koska se on vaan hidastanut luistoa;Pulverit on sitten taas aivan toinen asia..nykyinen tutkimustyö on keskittynyt siihen mitä kivihionta aiheuttaa suksen pohjalle..siklauskäsite on jo niin laaja että aloituspisteestä kun homma lähti käyntiin on vain pelkät muistot;
        Teoriatiedon uusista menetelmistä joka on jo kattava ja sen soveltaminen käytäntöön kehittyy koko ajan..myös kuviointi kuuluu tietysti oleellisena osana kokonaisuuteen;
        Uskallan väittää että on sellaista tietoa olemassa joista moni pitkän linjan hiihtäjät ei edes tiedä..sen tiedon saaminen teetättää töitä;
        Siellä on sellaisia elementtejä olemassa jota ei voi kuvitella jaei varsinkaan sitä itse halua;
        Avarakatseinen uusien totuusfaktojen etsiminen ja hyväksyminen romuttaa monta omaa menneisyyteen kuuluvaa vanhaa myyttiä suoraan romukoppaan..ja tuota kateellisuutta en kohdistanut kehenkään henkilökohtaisesti;

        Et milään vois kunnioittaa otsikon alustajan tiedontarvetta tietyn suksen voitelussa ilmenevään ongelmaan ?

        Kerran olet niin onneton ettet kykene sitä siklaus otsikkoasi avata teen sen puolestasi .


      • jts-1
        Olee hyvaa.. kirjoitti:

        Et milään vois kunnioittaa otsikon alustajan tiedontarvetta tietyn suksen voitelussa ilmenevään ongelmaan ?

        Kerran olet niin onneton ettet kykene sitä siklaus otsikkoasi avata teen sen puolestasi .

        En ole onneton..olen onnellinen mies!
        miten on oma laitasi?..Maailma on kylmä ja kova paikka;
        Kaikella ystävyydellä kumminkin!


    • Hansku 45

      polttava :))
      "Poijjat" ei aleta riitelee...Minua ei ainakaan vielä tuo siklaus kiinnosta , voitelijaa vieläkin vähemmän.

      Itse vain odottelen tietoa suksistani ja pohdin jatkoa.
      Kiva kuitenkin, että tämä on kiinnostanut monia ja näyttääpi omgelmia olleen muillakin.

      Kirjoittelen sitten kun saan sukseni, toivottavasti pian.


      Pakkasta nyt aamulla -22 , töiden jälkeen voipi vain katsoa Rukan kisoja. :))

      • jts-1

        Että matukka on ihan hyvä suksi..ei se ole yhtään huonompi kuin muut mutta tästä vaan kehkeytyi tälläinen mylläkkä kaikinpuolin.
        Kaikki merkit kärsii jos niitä huonosto kohtelee..ja rakennevikojakin on olemassa;
        Teilläpä siellä on sopiva pakkanen..meillä vaan -17 astetta.


      • Hansku 45
        jts-1 kirjoitti:

        Että matukka on ihan hyvä suksi..ei se ole yhtään huonompi kuin muut mutta tästä vaan kehkeytyi tälläinen mylläkkä kaikinpuolin.
        Kaikki merkit kärsii jos niitä huonosto kohtelee..ja rakennevikojakin on olemassa;
        Teilläpä siellä on sopiva pakkanen..meillä vaan -17 astetta.

        enää ei ole kuin -20 ,ilmeisesti alkaa tuulemaan , kun aamulla oli ihmeen tyyntä.

        Sattumaahan se oli , että Matukat ostin, edelliset oli Atomicit eikä nekään huonot olleet.
        Varmaan hiihtelisin edelleen noilla Atomicilla ellei poikani oli katkaisut toista suksea kolun liksatunnilla( yhden ainoan kerran, kun lainaa , niin näin siinä käy ja ihan oli hiihtäjän vika , vaikka selitykset oli kyllä kohtuu hyvät )
        Silloin kyllä harmitti, kun niillä en ehtinyt hiihtää kuin vajaan talven .
        Eipä kyllä harmittanut sen jälkeen , kun hiihdin Matukoilla , suksi pysyy alla huomattavasti paremmin ja hiihto alkoi näyttämään ja tuntumaan paremmalta.Voihan olla , että löytyy muistakin merkeistä vastaava , mutta hiihtämistäni suksista Matukat tuntuvat kyllä omiltani.

        Täälläpäin ei vielä viimeviikolla ollut perinteisenlatuja , lunta on liian vähän.
        Pitänee katsoa jos tuossa heinikolla vois eräsuksilla käydä sivakoimassa...niitähän ei tartte voidella, ja voi ehkä tulla kohtuullinen jälki noille pertsansuksille, vois sitä välillä hiihdellä jos nää pakkaset jatkuu ja oishan siinä naapurillekin jotain ihmettelemistä :))


    • Hansku 45

      kaivettua nuo eräsukset ja kävin sivakoimassa tommoset 6km..
      Pelloilla on ihan kohtuullisesti lunta , mutta kuitenkin sen verran vähän , että pystyi käyttämään tavallisia pertsansauvoja.Ehkäpä siihen saan pienen ladun jossa voin hiihdellä tavallisillakin pertsansuksilla , kun aina ei viitsis autolla lähtee hiihtopaikoille ja täällä noi ladut on aika mäkiset / vaativat .
      Välillä kiva hiihdellä matalammilla sykkeillä ja polvetkin tykkää :))Tosin ihan kohtuu sykkeet oli kyllä nytkin , eihän nuokaan itsestään kulje .
      Jäälläkin kävin, mutta pitäisi olla vähän enempi lunta , tahtoi iskee käsille .

      Pakko kyllä kehaista noita eräsuksia , vaikka hiihtäminen niillä ei olekaan ihan samanlaista kuin tavallisilla pertsansuksilla, mutta niillä pääsee melkein missä vain jos vähänkään on lunta.

      Viimetalvella hiihdeltiin metsissä ja sydänmailla ja kuntoreittejä joita kesäisin kävellään , niin ja tietysti jäällä.
      10km umpihngessa keväällä, ihan kokeilemisen arvoista.
      Viimetalvena tuota lunta olikin ihan riittämiin ja metsissä sitä oli vielä, kun muualta suli .
      Vaikeuksia oli vain jos kaatui, hangesta , kun ei millään tahtonut päästä ylös :))

      Matukoista ei ole kuulunu mitään..pitänee vain odotella.

      • Hannesmanne

        En jaksanut kahlata kaikkea asiaan kuulumatonta lävitse mutta kirjoitan oman jutun. Ostin myöskin viime kevättalvella huippuhintaiset Madshus -sukset. Tiesin suksien "voiteluongelmista" ja kyselin myös myyjältä po. asiasta. Joskus aikoinaan kuulemma ollut ongelmaa, mutta nyt pitäisi kestää normaali voitelun. Ja katin kontit. Heti toisen voitelun jälkeen aloin ihmettelemään kun suksen pohjaan jää liikaa vahaa. Varoin ehdottomasti liikaa lämpöä, mutta niin vaan pohjat alkoivat kupristumaan. Olen voidellut suksia reilu 20 v. Niinpä puhelu myyjälle. Hän tiesi heti mistä oli kyse ja sovimme että hiihtelen kevään noilla vanhoilla ja syksyllä uudesta tehtaalla valitusta erästä uudet, juuri minun mitoille puristellut tilalle. Kuulosti reilulta. Sukset ovat kyllä muuten mainiot hiihtää, luistaa tosi hyvin ja sopivat minulle. Täällä pohjoisessa ei ole vielä paljoakaan luonnonlunta joten hiihtokauden aloittamisella en ole pitänyt kiirettä. Niinpä, vasta kaksi viikkoa sitten soittelin myyjälle ja edelleen maahantuojalle (hjort). Sieltä luvattiin lähettää minulle jo aiemmin valitut kapulat. Ja paluupostissa laitan vanhat menemään. Mutta... kaksi viikkoa on mennyt eikä suksia ole kuulunut. Söiköhän susi eväät. No luotan kyllä edelleen myyjään. Harmittaa vaan jos saan samanlaiset, normaalia voitelua kestämättömät. Mitä sellaisilla tekee. Fisserin suksia on muutama pari vanhoja ja niihin verrattuna nuo matukat ovat tähän mennessä parhaat. Joten luonnonlunta ja uusia suksia odotellaan. Ole sinäkin tiukkana, sillä noin kallilla suksilla pitää olla jonkinlainen takuu.


    • EXMADSHUS

      En suosittele Madshuseja kenellekkään, joka joutuu ostamaan sukset itse. Minullakin on pohja irti keskeltä 80 cm matkalta. Pahinta on, että päivänselvä takuuasia on ollut kohta vuoden takuukäsittelyssä. Hiihtopiireissä liikkuvan tiedon mukaan pohjaongelma on yleinen ja takuukäsittelyt ovat ihan rempallaan. Olen voidellut useita eri merkkejä vuodesta -75 alkaen eikä mistään muusta suksesta ole pohja irronnut, joten tiedän kyllä millä lämmöllä suksia käsitellään.

      • Mauno500

        En suosittele minäkään Matukoita. Kahdet sukset sain pilattua vaikka kuinka tiesin varoa liikalämpöä. Nyt olen toista talvea hiihtänyt ja voidellut Rossareita. Todella helppo voidella kun ei tarvi pelätä pohjan kupristumista. Toki noilla kuprupohjillakin oli hyvä hiihtää sillä uudet rossignolit ei paljookaan paremmat (xium s2).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe