Hammasraudat ja armoton kipu!

Kipea hammaskeiju

Olen 18-vuotias ja minulle laitettiin alkuviikosta kiinteät raudat ylähampaisiin, empä olisi uskonut, että hampaat ovat näin kipeät raudoista. En pysty kunnolla syömään, sillä pureminen sattuu niin paljon! Tuntuu, että hampaat katkeaa! Ylähuuli on myös ihan verillä.. loppuuko tämä kipu koskaan, vai joudunko syömään mössöruokia vuoden verran?!?

121

21466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jozzucca

      Syö ihan tavallista kipulääkettä niin alkuvaiheen kipu menee ohi. Jo viikossa hampaat alkavat siirtyä sen verran, ettei tee enää kipeää. Toinen keino on syödä purkkaa, jolloin hampaat "pumppaavat" kevyesti kuopissaan, jolloin juuren alueelle teoriassa pääsee enemmän verta jolloin ns. hapenpuute kuopassa helpottaa ja kipu vähenee. Kipua ei tarvitse yrittää kestää hampaat irvessä, sitä varten on tulehduskipulääkkeet keksitty...

      • lopen kyllästynyt

        Itselläni on ollut nyt raudat puoli vuotta, (ikää myös se 18v) yläpuolen kanssa ei juurikaan ole ongelmia, tosin alahampaat on ne, joita oikaistaankin. Mutta auta armias näitä alahampaita! On niin paljon kipuja, mitä niistä aiheutuu.

        Näitähän kiristetään se suunnilleen kerran kuussa, ja kipuhan on ihan hirveä sen viikon verran, mutta se kyllä loppuu aikanaan. Ja sit on ne mentallilangat, jotka yhdistävät hampaita. Kerran hammaslääkäri unohti katkaista ne loppupäistä. Joka kerta kun hymyilin/söin/liikutin muuten vaan kasvoja niin poski seivästyi siihen piikkiin ja repäisi aina palan menessään.. Olin silloin vielä viikon lomareissulla, ai että oli hieno kokemus!!

        Kaiken ihanan lisäksi puren vielä hampaita yöllä yhteen, mikä aiheuttaa päänsärkyä ja tästä syystä minulla olikin purukiskot useita vuosia. Mutta eihän niitä sitten voinut rautojen kanssa yhtä aikaa pitää, joten ne otettiin pois. Päänsäryt palasivat muutaman kuukauden jälkeen kiskoista luopumisesta, ja syönkin särkylääkkeitä lähes päivittäin, jos en hammassärkyyn niin päänsärkyyn. Vatsa on ihan romuna särkylääkkeiden kroonisen syönnin vuoksi.

        Tälläkin hetkellä kärvistelen hammassäryn kanssa, kun viime käynnillä tungettiin jotain puupalikoita hampaiden väliin ja ien meni rikki -> tulehtui -> tulehdus levisi hampaaseen -> juurihoitoa odotellessa


      • Rautahammas

        Oletko itse kokeillut purkan jauhamista ja todennut sen auttavan ? Tuntuu että se vain pahentaa kipua mutta kokeillaan nyt :)


      • Merenneito100
        Rautahammas kirjoitti:

        Oletko itse kokeillut purkan jauhamista ja todennut sen auttavan ? Tuntuu että se vain pahentaa kipua mutta kokeillaan nyt :)

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.


      • Anonyymi

        Purukumia saa syödä mutta toffeeta ei koska purukumi ei ole liian sitkeää.


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Sitä saa syödä sitä purkkaa se auttaa ja se ei jää kiinni rautoihin


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Saa🙂


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Mulle sanottiin että purkkaa saa syödä :)


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Saa syödä purkkaa :)


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Purkkaa saa syödä mutta toffeettaa ja sellasia tarttuvia karkkeja ei saa syödä🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purkkaa saa syödä mutta toffeettaa ja sellasia tarttuvia karkkeja ei saa syödä🙂

        Kaikkea oon rautojen kanssa syönyt kyllä


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Saa


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Purkkaa saa syödä, hammaslääkärikin suositteli sitä!


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        Olen syönyt purkaa, eikä ole mitään ongelmaa. Ei tietenkään karkki purkkaa mutta normi purkka ei aiheuta. Riippuu raudoista


      • Anonyymi
        Merenneito100 kirjoitti:

        Purkkaa ei saa syödä kun on raudat.

        riippuu vähän🤷🏽‍♀️ mulla ainaki sanottiin et saa ja pitää syödä purkkaa


    • FuckRaudat

      Mä otin 13v ai helettti kuk tuntuuu nää junaraudat mul o vaa yläpuolel sain eilen ja ai oikeeeesti siis ai helekutti. :C tuntuu silt et hampaat lähtee. Sit eniten sattuu ku puree hampaaat yhteee. AI HELekutti. Tekee MIELI OTTAA HAARUKKA KÄTEE JA REPEE NÄÄ helvedit pois :)

      • Kaliu

        Sama! Ai vittujen vittu!


      • sattuu!!!

        Sama
        mä haluun nää pois!!!


      • Anonyymi

        Nosiis mul on ihan sama laitettiin eilen ylähampaisiin myös raudat ja ne sattuu enemmän ku alahampaat ja sit myös mikää särkylääke ei ees auta vaik se on tarkotettu hammaskipuun


      • Anonyymi
        sattuu!!! kirjoitti:

        Sama
        mä haluun nää pois!!!

        Niin määkin


    • RautaSattuu

      Itelle tuli eile raudat, aamupäiväl ei sattunut mitenkään illalla tuli kyynel silmään kivusta jo normalia jauhelihapihviäkin syödessä ai perkele. Noh irrottamista odotellessa (ja tottumista :))

    • Marjaaah

      Tälläi 6 vuotta myöhässä, mut jos joku sattuu näitä lukemaan...

      Ite oon siis 15 ja mulla on ollu raudat ylhäällä nyt 10kk ja alhaalla 4kk. Tänään kiristettiin ja alhalle laitettii jtn lisää. ((Ei siis mitää käryyXdd))

      Nyt kuiteski koko alaleuka on tulessa. Se kipu ei niinko oo hampaas vaan selkeesti alempana eikä siihen auta kuin yksi. JÄÄTELÖ.

      Mikä aiheuttaa sitten mahdollisesti vihlontaa, mikä on taas sitte persuksista.

      Tää on vaikee laji. Mut ainahan voi juoda mehua ((laihtua)) ja raudat on täydellinen syy valittaa kaikesta, koska ei läheskää kaikilla ole kokemusta asiasta. :))

      Tsemii jokaselle ko joutuu tästä kärsimään!!

      • Raudateiookivat

        Mä ainaki syön buranaa mulle laitettiin viimmeviikon tiistaina raudat.:)


      • Kärsivähammaspotilas

        Meikällä on ollu 3 vuotta ylähampaissa ja 1,5 vuotta alahampaissa kiinteet raudat ja se sattuu aina semmosen viikon verran rautojen kiristyksen jälkeen. Mutta eikö se näin mene että "no pain no gain".


    • Jempuh

      Ajattelin huvikseni tulla katsomaan mitä muut ovat mieltä raudoista. Itselläni on ollut ylhäällämraudat 8 kk ja tänään sain alas raudat. Laitto ei sattunut yhtään, eikä myöskään pariin tuntiin sen jälkeen. Mutta......illemmasta voi jumalauta taas tätä tunnetta miten voi olla niin kipeät ja arat??? Olen taas syönyt kipulääkettä niin paljon kun vaan voi eikä apua ole tullut juuri ollenkaan. Tämä on hirveää kärsimystä. Yläpuolen toipumisen kanssa meni yli kuukausi ennen kuin pystyin syömään normaalisti....toivottavasti nyt ei mene niin kauan...kamalinta tässä on tämä kipu ja terävyyden tunne. Raudat alhaalla ovat jumalattoman terävät ja hankaavat limakalvot verille. ONKO TEILLÄ MITÄÄN VINKKEJÄ MIKÄ MUU AUTTAISI VIEMEEN KIVUN POIS....MUU KUIN JÄÄTELÖ TAI SÄRKYLÄÄKE??? TAI MIKÄ MUU VEISI TERÄVYYDEN TUNNETTA PPOIS, MIKÄ TASOTTAISI NIITÄ KUIN VAHA....EI SITÄKÄÄN VOI LOPUTTOMASTI KÄYTTÄÄ....EI VOI MUUTA SANOA KUIN ETTÄ KIPU ON AIVAN KAMALAA JA TUSKAISTA

      • Hhg

        kuulostaa erikoiselta. laiton jälkeen joku pari päivää voi olla arat. mulla ollut 2v ylhäällä ja alhaalla, enkä ole ikinä tarvinut mitään kipulääkkeitä. ei kai oikoja laita liian tiukalle niitä ja yritä säästää kestossa?


      • Hampuraudat

        Hammaslääkäriltä sain vahaa jota voi laittaa hankaavaan kohtaa yöksi. Sain eilen raudat ja täälä kärsin kivusta


      • kullikikkelir

        sanompahan vaan että repäsin vittuun ne raudat sen jälkeen hampaat heiluu kaikki ala hampaat revitään =)


      • Anonyymi

        Ite laitan purkkaa jos joku juttu painaa tai sillee


    • neljävuottaraudatsuussa

      Kyllä kipu menee ohi! Ja kipu vopi olla TODELLA KOVA. Särkylääkettä! Sitten kun rautoja kiristetään tao säädetään, nin menee yksi päivä ok, sitten kaksi päivää särkee, ei tietenkään yhtä paljon kuin laittamisen jälkeen. Minulla terveydellisistä syistä oli raudat lähelle neljä vuotta implantteja ja hampaiden poistoja....Kaikkeen tottuu...

      • Anonyymi

        No siis hei joo se kipu on ihan kauhee ja ne ekat viikot on perseestä mut kyl siitä kivusta pääsee yli parin viikon jälkeen :)


    • KylläKirpaisi

      Satuin tälle palstalle kirotessani järkyttävää kipua kulmahampaassa kun varovasti yritin puraista suklaata mutta osuikin juuri se arka hammas oikein kunnolla.. Itselläni on ollut raudat jo vähän päälle vuoden, ensin alhaalla, nyt ylhäällä. Eilen kävin taas oikojalla ja ilmeisesti kiristettiin ja laitettiin paksumpi lanka. Nyt kipu on ihan jäätävä enkä voi ees pehmeää leipää syödä. Ennen ei ole tälläistä kipua ollut...

    • Auttakaamuapliis

      Minulle koikeiltiin joitain rauta hommeleit ja vaihdettiin kumit toissa päivänä , ja nyt sattuu ylähampaisiin paitsi etuhampaisiin apuaa mitä mä teen ????? Hampaat tosi kipeet 😭😭

      • Anonyymi

        Moi oon 12v ja mul on ollu nää raudat vuoden kai?? Emt mut ne ok siis semmoset kitalaki raudat. Aluks ne oli helvetin kipeet mut kipu lähti abt viikon jälkeen . Oon pärjänny näitten kaa hyvin ja oon tottunu kans mutta saan toiset raudat 9 päivän päästä oon ihan hermona mitä pojat, mun perhe tai kamut ajattelee :( Mulla on 3 päivän päästä röngenit ja otetaan mallit mun hampaist (ei siis oo mitää käryy näist hommist Xxdd) so jos jollain on vikkei nii antaa tulla vaa <3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi oon 12v ja mul on ollu nää raudat vuoden kai?? Emt mut ne ok siis semmoset kitalaki raudat. Aluks ne oli helvetin kipeet mut kipu lähti abt viikon jälkeen . Oon pärjänny näitten kaa hyvin ja oon tottunu kans mutta saan toiset raudat 9 päivän päästä oon ihan hermona mitä pojat, mun perhe tai kamut ajattelee :( Mulla on 3 päivän päästä röngenit ja otetaan mallit mun hampaist (ei siis oo mitää käryy näist hommist Xxdd) so jos jollain on vikkei nii antaa tulla vaa <3

        Tää mun kommentti on tosi myöhäs mutta jos joku lukee näitä vielä nii. Mulla on ollu nyt ainakin vuoden tai kaks raudat ne on siis tuolla hampaitten takana. Sillon kun ne laitettiin nii mulla tais olla viikon kipeet mun hampaat mutta ne lähti sitten kokonaan en käyttäny särkylääkkeitä. Kyllä ne kivut lähtee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi oon 12v ja mul on ollu nää raudat vuoden kai?? Emt mut ne ok siis semmoset kitalaki raudat. Aluks ne oli helvetin kipeet mut kipu lähti abt viikon jälkeen . Oon pärjänny näitten kaa hyvin ja oon tottunu kans mutta saan toiset raudat 9 päivän päästä oon ihan hermona mitä pojat, mun perhe tai kamut ajattelee :( Mulla on 3 päivän päästä röngenit ja otetaan mallit mun hampaist (ei siis oo mitää käryy näist hommist Xxdd) so jos jollain on vikkei nii antaa tulla vaa <3

        Mullakin oli joskus about 8v ne kitalaki raudat ja saan ala ja ylä hampaisiin tällä viikolla raudat ja oon ihan paniikissa sen kivun kannalta että jos se sattuu aivan jumalattomasti 😒


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi oon 12v ja mul on ollu nää raudat vuoden kai?? Emt mut ne ok siis semmoset kitalaki raudat. Aluks ne oli helvetin kipeet mut kipu lähti abt viikon jälkeen . Oon pärjänny näitten kaa hyvin ja oon tottunu kans mutta saan toiset raudat 9 päivän päästä oon ihan hermona mitä pojat, mun perhe tai kamut ajattelee :( Mulla on 3 päivän päästä röngenit ja otetaan mallit mun hampaist (ei siis oo mitää käryy näist hommist Xxdd) so jos jollain on vikkei nii antaa tulla vaa <3

        Ja muaki ahistaa ajatella mitä kaikki tulee ajattelee mutta ne varmasti unohtaa sen jo parissa päivässä :) se pelko on vaan sun pään sisällä mutta ei se oikeasti varmaan niin kamalaa ole.


    • Auttakaamuapliis

      joitain rauta hommeleit ja vaihdettiin kumit toissa päivänä , ja nyt sattuu ylähampaisiin paitsi etuhampaisiin apuaa mitä mä teen ????? Hampaat tosi kipeet 😭😭 Eikä särkylääke auta 😣😭😭

      • hammasrautaihminen

        Tiedän ton tunteen . Eilen laitettiin rauvat mutta ai..


    • Hammaspeikko

      Sattuu iha HELVETISTI, syökää kipulaakettä (jos ei auta ottakaa vahvempaa) itse yritän syödä purkkaa muttei hampaat sitäkään kestä... Ja tuntuu, että hampaat heilusis😭 Lähtee parissa päivässä, ette oo yksin!😷😩😭

    • vainrautajutut

      Joo sain siis tänä päivänä raudat, eka ei ollu mitää, sit ny illal alko vähäsen jomottaa ja vihlomaan... Huomista päivää ja ruuan syömisen yrittämistä odotellessa...

    • Narinatseis

      Lopettakaa, te alaikäiset tuo nurina. Saatte ilmaiseksi oikomisen ja hyvät hampaat. Itse kävin kysymässä aikuisiällä oikomista ja hinta-arvioksi tuli 5000-8000e. Kivut tietty varmasti siihen lisäksi.

      • Rautahammas

        Eli siis alaikäiset eivät saisi valittaa kivusta? Kypsää..


      • Anonyymi

        ite oon alaikäinen mutta en saanu rautoja kunnalta niin jouduin mennä yksityiselle ja joudun maksaa ton saman verran


      • Anonyymi

        Itte en saanut kunnalta ni ihan yhtä vitun paljon maksan ku sinäki ja kipuja on ihan yhtälailla. Niin on varmaa kaikilla muillakin ja kun nyt siitä keskustellaan niin tottakai omasta kokemuksesta saa kertoa. Älä tuu tänne sönköttää kui oot niin paljon muita pahemmassa tilanteessa. Kiitos.


      • Anonyymi

        Jaa että alaikäset ei sais valittaa. Kypsää jos tälläsessä paikassa ny ollaan nii saahan tässä kertoo mitä mieltä niista raudoista on ja ne on iha helvetin kipeet ja perseestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ite oon alaikäinen mutta en saanu rautoja kunnalta niin jouduin mennä yksityiselle ja joudun maksaa ton saman verran

        joo se riippuu onko ulkonen (eli miltä näyttää) vai sisänen ongelma (eli perjaattees ”terveydestä” kyse vähänniiku)


    • Apuq

      Mulle laitettiin tänään raudat enkä yhtään tiiä mitä tekis! Kipu on ihan suunnaton ja mikään ei auta! Onko mitään muita keinoja kuin purkka, jäätelö tai lääkkeet?

    • Rautaisetraudanraudat

      Sain sitten tänään myös minä raudat.. Alko vähä pelottaa ku tyypit valittelee kivusta kituen

    • Fko

      Mä sain eilen raudat, ja vähän kyllä sattuu nyt ku oon yön nukkunu. Tuntuuks teillä kenelläkään, että hampaat heiluis ihan sikana jos esim syö tai pureskelee purkkaa jne.?
      T. 14v tyttö

      • eihuolta

        Etu-hampaat varsinkin heiluu koska hampaat alkaa oijeta😃


      • ite sain tänään ylös raudat, ja kipu on kova! Ei pysty puremaan hampaita yhteen ku tuntuu et ne heiluu/katkee, mut kyllä tää tästä!:/


    • Rouva36v

      Itselläni on ollut raudat nyt reilun vuoden. Metalliset braketit ylhäällä ja alhaalla, tpa-kaari kitalaessa ja linguaalikaari alhaalla. Kipua käynnin jälkeen on yleensä parin päivän ajan, kannattaa ottaa kunnolla särkylääkettä. Hankaumiin auttaa silikoninen korvakitti tai vaha.

    • Raudatonperseest

      Vähän myöhässä tässä vastailen, mutta siis sain eilen raudat ja sattuu aivan helvetisti enkä pystu syömään ku sattuu niin paljon. Otin äsken buranan ja toivon et se auttaa kohta koska tää kipu on niin tuskallista. Ja nois raudois on tollane piikki joka repii mun posket verille. Ja vähä alle 3 vuotta sitten ku olin joku 9 v. niin sain kitalakeen raudat (ne otettii kai viime vuonna pois)ja muistan ku vaa itkin ku sattu nii hitosti. Ja mulla oli niitten kitalaki rautojen jälkeen yöraudat jotka on edelleen ja muistan ekat yöt niillä ku neki sattu (ei nii paljoo ku nää mitkä mul on nyt). Ja siis eilen sain junarata raudat...

    • Sattuuhampaisiin

      Hemmetti:( sain tänää klo 10:00 kiskot ylähampaisiin. Sattuu ja särkee iha pirusti!!! Heti laittamisen jälkee ei sattunu mut nyt:( (otin jo buranan)
      8.5.2017 ootellessa..

    • auu

      Mulla oli niin ***** kova kipu ku vähä jäi jonneki nii laitoin konvehti paperit mollemmille puolille. Dyi

    • herhejjjk

      Kestää pari päivää

    • miinakello

      Itellä ollu kans joku 3-4 kk raudat. Eilen kiristettiin, ja juu tää kipu on aik kova mut kyl tän kestää. Ite purin vessa/talouspaperii nii kipu lähti ainaki hetkeksi :)

      • Raudathelvetti

        Sain tänään aamulla raudat alas tai semmoset kumilenkit ekaksi ja sattuu ihan PIRUSTI. En voi sanoin kuvailla kipua on vain jotain älytöntä eli jos sinulla ok sama ongelma niin yritä kestää. AI SAATANA NÄIHIN SATTUUU


    • Ei.Kande.Panikoida

      Sori vanha keskustelu, mut koska oon normaali nuori ja rupesi googlaa heti et kuuluuks tän olla tätä. Jooteenn... heh.

      Siis multa irtos kulmahampaasta se ihmeen niitti asia liimapinnan kera. Ne laitettii tos 12.30-13.15, ja se irtos se niitti siin klo 15 jälkee, just sillo ku hammaslääkäri oli menny kiinni. Siis niiq se kipu mitä mul nytte on (yhen aikaa yöl koska jumantsuikka tää on sellasta kipua et joo) oli kolmin kertasta kun se irtos.
      Huomen (tai no siis tänää) pitäs mennä pistää toi yksinäinen palane jonka oon laittanu sil vaha jutulla kiinni jotenki koska se häiritsi tosi paljo.
      Mut siis jos joku jolle pistetää kiinteet lukee tätä iha paniikis, nii se paniikki vaa pahentaa sitä. Parasta on olla tosi rauhalline, nii kaua pysyt rentona ja sun suus ki on rento. Mulla toimi nii.
      Heti ku menin paniikkii ku se niitti napsahti sieltä nii kaikkialle rupes sattumaa. So yeah,stay calm.

    • En.ole.robotti

      Juu. Sain siis joku reilu kk sitten yöraudat. Eka päivä sattu syödä, mut sit kaikki muu oli kunnos. Tos eilen sain sellaset hampaitten takana olevat raudat tai jtn (oon ite 14.v) En siis pystyny syödä tai mitään. Siis kerron nyt vähä tarkemmin miks en pystyny syödä tai puhua kunnol, eli siis joku terävä rautanen juttu hankaa mun poski-ikentä. En pystyny siis syödä tai puhua yhtään koska se sattu siis ihan saakelisti. Tänään aamul käytii lääkäris ja ne jotenki yritti laittaa sitä paremmin et se ei hankais sitä poski-ikentä, ja et saisin mun suun kiinni (sain siis vaan oikeen puolen kiinni) Ja se ei sit kauheest auttanu... Tänään en oo syöny kertaakaan, koska en pysty ku se sattuu ihan saakelisti. Ja oon yrittäny olla puhumatta, mut se ei ihan onnistu. Mun mutsi on ite hammaslääkäri mut niitten työpaikal ei tehä oikomishoitoi, mut niil on sellasta vahaa joka on läpinäkyvää/valkosta ja se on siis tarkotettu teräviin kohtiin (siis se on tarkotettu oikomishoitoon) Ja se siis tuo sitä kai joku päivä. JA SORRY TÄÄ ON NII MYÖHÄS😂

    • raudat

      mun rautoi eile kiristettii ja ai ku sattuu ,ei tunnu ees lääke auttavan :/

    • perduPergele

      sain raudat eilen sattuu niin maan perkeleesti joudun syödä vaan puuroo

      • Anonyymi

        Sama täällä


    • 11vtyttö

      Oon myöhässä mutta saan raudat tammikuussa. En oikeen tiiä niistä mitään mutta sellaset kiskot tuohon ylähampaiden eteen. Eksyin tänne kun mietin että sattuuko ne aluksi. Nyt ainakin voin kokeilla purkkaa. Jos joku tämän viellä sattuu näkemään niin mitä ei kannattaisi syödä?(ettei jää esim.kiinni rautoihin) ja voiko rautoja (sellaiset kuin minulle tulee) joutua pitämään kauemmin kuin 2vuotta? Entä sattuuko rautojen laitto?

      • Anonyymi

        Sorry tää on niin myöhäs mut silti kandee syyä smoothiee or puuroo ja jätskii kandee kans btw saan itekki raudat ja eksyin kattelee näit teijän juttui :)


    • 8vrautoja

      Oon tääl vähän myöhässä, mutta jos joku tätä vielä lukee, niin särkylääke kannattaa ottaa jo ennen oikomishoitoon menoa, etenkin jos tiedät että tänään niitä rautoja taas väännetään.

    • Hammasraudat

      Sain tossa elin raudat alahampaisiin, eilen ei sattunut lähes yhtään, mutta nyt aamulla SATTUU niin perkeleesti alahampaisiin oon ottanu buranan ja sattuu silti.

    • N20v

      Täälläki yksi eilen raudat saanu! Kyllä joo sattuu ja syöminen tapahtuu vain imeskelemällä jotain puuroo ja perunamuusia, mutta uskon että parin päivän päästä helpottaa. Ikävästi hankaa mullakin noi terävät langanpäät, mutta hlääkäri kehotti laittaa purkkaa suojaksi langan päähän, niinkuin vahaakin.

      Onhan tämä ikävää ja kallista mutta oon aina halunnu kauniin hymyn, joten uskon että tää kannattaa.

    • emt

      mulla on nyt viidennet raudat mun elämän aikana ja joka kerta on sattunu helvetisti muutama eka päivä ja sen jälkeen lähtenyt, kipulääkkeillä vaan mentii ja koitettiin pärjätä

    • mephistophala

      tääl vähä myöhäs vastailen, mutta kipu on niin kova että pakkohan sitä oli googlettaa.
      sain siis noin kaks viikkoo sitten ylähampaisiin raudat, ja ai että kunne kaks seuraavaa päivää oli tuskan kanssa taistelemista. ylähampaisiin sattuu edelleen ja tänään mulle laitettiin lisäks alahampaisiin raudat. nyt on koko suu ihan tulessa eikä mikään auta, vahvoja särkylääkkeitäkin olen kokeillut. yötäkään en saa nukuttua kivun takia…

      • Anonyymi

        Btw jäittekste pois koulusta niinä päivinä ku saitte taudat ja sattu niin maan perkeleesti kosk mä ite jäin ku en halunnu olla sen tuskan kaa koulussa :) (sorry tää ok iha sairaan myöhäs :>


    • tyttökiskoilla

      Oon 15-vuotias ja mulle tuli eilen ylähampaisiin kiskot. Kaveri sano mulle et se sattuu aivan kauheena. Kun ne oli ekaa kertaa päällä, menin kouluun tulin kotiin ei tuntunut millekkään. Aattelin et oon joku ihmelapsi ku ei satu missään. Illalla... ILLALLA se kipu sit tuli. Otin särkylääkettä, mutta se ei auttanut paljoo. Yöllä tuskailin kipuja ja heräsin n. 2h välein. Nyt aamulla sattuu niin kipeää, että en pysty edes puhua! Olen ottanut panadolin ja buranan samaan aikaan ja on helpottanut vähän. Suosittelen jäätelön syömistä. Saattaa vihloa hieman mutta se ei satu nii paljoo ku se kipu mikä tuli rautojen jälkeen (:

    • poika27

      moi
      mä haluaisin raudat musta ne näyttää kivoilta

    • miik

      mulla on itellä ollu ylähampaissa nyt vuoden ja niitä aina kiristetään ja se sattuu jälkeenpäin tosipaljon mut kuukausi kuukauselta se kuitenkin helpottuu:) ja no ekat pari viikkoo rautojen saannin jälkeen voi olla kivuliaita mutta kannattaa silti yrittää syödä normaalisti et hampaat tottuu:)

    • YläKisko

      Mulle laitettiin kans toho ylös kiskot eilen. Ei sattunu ekaan kahteen tuntiin, tuntui vain hieman oudolta purra hampaat yhteen. Sen jälkeen en olekaan pystynyt syödä MITÄÄN jota pitäisi pureskella ja jos jotain on pitänyt pureskella oon vaa murskannu kielen kaa kitalakea vasten ja niellyt, hampaiden käyttö siihen olisi ollut jäätävän tuskallista. Tähän kipuun ei tunnu särkyläkkeetkään auttavan (otin 600mg Ibuxin ja 1g Para-Tabs). Käytiin just ostamassa mulle kamala määrä jugurttia, vanukasta ja rahkaa jottei mun kuitenkaan nääntyä tartte. 😂

    • Mulle ehkä raudat tulossa mitään vinkkejä niitten ja elämiseen? Ja heiii saako kumilenksujen värin päättää ja jos ei niin minkä väriset tulee? Kiitos jos vastaatte:3

    • Jiiiiit

      Eikai rautojen kanssa elämisessä mitään ihmeellistä. Kannattaa pitää mukana pientä hammasväliharjaa, koska ruoka meinaa jäädä helposti rautoihin kiinni. Ton lisäks mun elämä ei oo mullistunut muuten kun et hampidenpesuun saa varata pari minuuttia pidempää.

      Kumilenksujen värin antaa jotku hammaslääkärit valita ja jotku sit ei. Varmaankin valkoiset tai harmaat laittaa jos ei halua jotain väriä.

    • Fredrikson

      Mulla on ollut ylähampaissa raudat noin 3kk. Alahampaissa ei vielä. Toissapäivänä oli kiristys ja sattuu etuhampaisiin, mutta outoo tässä on että mun yhteen alahampaaseen (etuhampaaseen) käy tää sama särky.

      Onko muilla ollut samaa?

    • Vittuuusattuuuuu

      Joo tää on aika myöhään mut no ihs.
      Mul laitettiin kaks pv sitte ylä hampaisiin raudat ja on sattunut tänään ja eilen särkylääkkeet ei auta ja niin...
      Nyt syön purkkaa jos auttaisi mut eipähän nyt auta sattuu ihan vitusti kun syön jotain vaikka söisin nuudeleita sattui aivan saatanasti!!!!!! :( T: 11v

    • Kuolema26

      Tiistaina sain kiskot ylös ja alas.. tää kipu on jotain sanoin kuvailematonta. Hampaita vihloo/aristaa/särkee tajuttomasti!! Sit vielä poskihampaan braketin se ’koukku’ repiny limakalvot rikki.

      • Jiiiiit

        Kannattaa käyttää siinä koulun päällä vahaa pari päivää. Limakalvot pääsee paranemaan nopeammin ja ei tunnu niin inhottavalta.

        Särkyä ja aristusta voi tuntua pari päivää, mut kyllä se siitä helpottaa. Itsellä laiton jälkeen oli pahin, mutta kiristysten jälkeen ei ollenkaan niin paha.


    • Anonyymi

      oon kohta 14.v ja sai eilen neljän aikoihin Hammaraudat ALAS! Noh eilen se ei vielä tuntunut missään, mutta sitte menin nukkumaan ja ku heräsin nii ai SAATANA mikä kipu ja tuska ku laittaa hampaat yhteen.

      • Anonyymi

        Mulla iha sama ekana päivänä ei tunnu yhtää mut äske ku heräsin ni ai saatana! Ku laittaa hampaat yhtee ni tuntuu kuin hampaat ois lohkeemassa. Ootko tottunu jo niihi?


    • Anonyymi

      Mulle laitettii kumilenksut ja nää puristaa ja pitä ärsyttävää ääntä ku puree ja envoi nukkua

    • Anonyymi

      Oon kohta 15 ja sain eile raudat suuhun yläpuolelle sellasen kiskon joka kiertää mun hampaat. Ekana päivänä aamusta ei sattunut mutta helvetti että sattuu nyt seuraavana aamuna. Pureminen sattuu niin helvetisti ja tuntuu et hampaat ois lohkeemassa koko ajan. Onneks näihin vissii tottuu parissa päivässä mutta nyt tää on yhtä helvettiä :/

    • Anonyymi

      Mulle laitettiin eilen kiskot ylös ja sattuu ihan HELVETISTI en pysty pitää suuta kiini en syödä yöt on ihan HELVETIN tuskalisia ku satuu särky lääkeet kään ei auta mikään ei auta.

    • Anonyymi

      Ihan normaalia suomalaista hammashuoltoa, et kai käynyt jossain ostopalvelun hammaslääkärillä?

    • Anonyymi

      vähän myöhäs vastailen, mutta onks normaalia tää? en tiiä unohtiko se vaan, mutta mulle laitettiin raudat viime viikolla noin, sillä viikolla mulla lähti ne rautojen takana olevat rautalangat, sitten eilen mulla lähti uuestaa, mutta toiselta puolelta, ja nyt heräsin huomasin että siellä ei oo niitä kumirenksuja, niin unohtiko se laittaa ne vai miks mul ei oo...

      • Anonyymi

        Laitettiin ylä hampaisiin raudat joskus maaliskuussa ja nyt alahampaisiin ja SATTUU aivan KAMALASTI. Rautojen laitto ylä hampaisiin ei tuntunut niin kivuliaalta kun ala hampaisiin. Mulla eniten auttaa jäätelön syöminen onneksi voin kuitenkin syödä jotenkin taka hampailla kun sinne asti ei ole vielä laitettu :) onnea ja menestystä kaikille jotka saavat raudat tai on laitettu vasta ;)


      • Anonyymi

        No et sä kyl enäö tällä vastauksella mitään tehe mutta ne siis laittaa ne rinksut vasta pari kk myöhemmin ku ne ite raudat


    • Anonyymi

      Mynthon auttaa ja purkka auttaa hammas kipuihin itse kun koitin mynthonia se auttoi hyvin.

    • Anonyymi

      mä haluaisin hammasraudat ja tarvitsin mutta en saa enää koska oon muka liian vanha

    • Anonyymi

      Sattuu aivan kauheesti. On ollu ny n. 10 kk ylhäällä raudat ja tnää sain alahampaisiin Ai helvetti kuinka paljon sattuu!!!!

    • Anonyymi

      Olenko ainoa kellä kiinteät raudat repii posket ja huulet paskaksi suussa monessa kohdassa ja kielessä aftoja eli hiertymiä sellasii tosi kipeitä rakkuloita

      • Anonyymi

        Et ole, ainakin alkuun itselläni samoja ongelmia. Aika nopeasti suu tottui rautoihin ja sillä vahalla sai peitettyä jos jäi joku terävä osa rautoihin.


    • Anonyymi

      saako rautojen kanssa juoda mehua?

      • Anonyymi

        Saa


    • Anonyymi

      Mulla on nyt raudat ylhäällä ja alhaalla (alas tuli toissapäivänä). Mulla yks alahampaista on tosi kipee ja alko heilumaan eilen/huomasin sen eilen. Kysees on siis ihan rautahammas että ilman syytä ei kuuluis varmaa heilua. Oon 14v, hampaat terveet/ei mitää reikiä yms eikä ientulehduksiakaan oo ainakaan huomattu. Mitä teen? Meenkö hammaslääkäriin kysäsee et mikä homma on ku rautahammas heiluu? Onko muilla tällästä?

      • Anonyymi

        Se on vaan hyvä asia, että ne hampaat heiluu. Siitä huomaa, että ainakin raudat tehoaa hyvin. Eikä se hammas edes välttämättä oikeasti heilu. Se vain saattaa tuntua siltä :)


    • Anonyymi

      Itellä ollu vast pari kk yöraudat ja Ai vitsi nää sattuu taka ylä hampaisiin. Varsinki ku on selälleen. Ja sit viel ku herää yöl siihen kipuun nii on tosi mukavaa :) ja vielä kun en voi hakee lääkkeitä ku kaikki nukkuu.

    • Anonyymi

      Tiedän tunteen mutta kyllä se kipu lähtee ennenpitkää

    • Anonyymi

      Itellä ollu jotain kaksi-kolme kuukautta raudat. Kun ekaa kertaa kiristettiin nii oli ekan päivän vähä kipeet mutta pysty kyllä syödä. Nyt kun eilen toisen kerran kiristettiin nii ei ensin mitää, mutta sitte aivan järkyttävä kipu. Ainut joka autto oli joku kylmä (esim vesi tai jäätelö) ja se, että ns työntää hampaita taaksepäin. Silloin kipu lähti hetkeksi, mutta tuli vielä pahempana takaisin. Tajusin, että hampaitten rasittaminen vaa pahentaa kipua. Sitte piti kärsiä niin, että melkeen alko itkettää kunnes se vähän helpotti ku anto hampaitten olla rauhassa. Ois varmaa kannattanu ottaa kipulääkettä mutten jaksanu.

      Tänää aamulla sattu herätessä aivan järkyttävästi. Otin kipulääkkeen ennen ku lähin kouluun. Vajaaseen tuntiin ei tuntunu mitään mutta sitte taas alko tietenki sattuun.

      Nyt näin yli kymmenen vuotta myöhässä, voisin antaa vinkiks, että antakaa hampaitten olla rauhassa ja älkää rasittaako niitä. Sillon kipu vaan lopulta pahenee. Ottakaa kipulääkettä ja syökää jäätelöä. :)))

    • Anonyymi

      Mulla on raudat ja ne sattuu alkuu

      • Anonyymi

        Itselläni on raudat olleet suurinpiirtein puoli vuotta, rautoja kiristetään n. Kerran kuussa.

        Kipu kestää muutaman päivän, pehmeää ruokaa tai keittoa suositellaan ja sitten kun siltä tuntuu niin voi kokeilla kovempaa syötävää.

        Raudat voivat hankaa huulia ja poskia (joka tietty johtaa haavaumiin) suositellaan laittaa sitä vahaa, itse en sitä käyttänyt, mutta suu tottuu siihen ja se menee ohi.

        Raudat osaa olla ärsyttäviä hetkellisesti mutta niihin tottuu ja itte oon tykästyny omalla tavallaan niihin😌

        miinus on tietty kipu mutta särkylääkettä voi ottaa että se kipu menee hetkellisesti, välttää turhaa hampaiden puremista ettei ala jomottaa pahemmin, myös jäätelö voi olla ihan hyvä juttu.

        Mitään ihmeellisiä keinoja en tähän oo itsekkään löytänyt mutta nää on todennäköisimmät!


    • Anonyymi

      Se sattuu noin viikon jos kipu ei lopu ota yhteys lääkäriin.
      Mulla on ollu 12-vuotiaana kiinteet raudat ylähampaissa ja niin sano mulle lääkäri et jos viikossa ei lopu nii ota yhteyttä
      Ylähuulen ei myöskään pitäisi olla verellä jos ei raudat ole väärin.
      Samoin hampaiden kipu loppuu sitte viikon jälkeen ja voit alkaa sen jälkeen syömään muutakin. Ei hätää kyl sä pärjäät oon itte nyt 17 nii nyt tajuun et kyl mäki selvisin siitä ja nyt on hyvät hampaat.
      Mulla ei ollu huulet verillä joten ilmoita lääkärille jos vielä jatkuu.

      • Anonyymi

        samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Oon todellaki myöhässä tän kans mut jos joku näit nyt sattuis lukemaan niin mulla oli tänään taas kiristys ja nyt kipu iha jäätävä. Onko muilla semmosta että vaan 3 hampaaseen särkee ja tuntuu kuin joku vetäisi puukolla ientä auki? muut hampaat arat niiku aina. Tosiaan myös ens vuode alussa niin on tulossa alahampaisiin myös raudat

      • Anonyymi

        siis joo mulla parissa hampaassa kipua ja ihan taaimmissa ei. sain tänään ales kiinteät raudat. ylhäällä ollut jokin 3kk. vitunmoinen kipu en meinaa kestää. äsken otin buranaa mut ei tunnu auttavan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis joo mulla parissa hampaassa kipua ja ihan taaimmissa ei. sain tänään ales kiinteät raudat. ylhäällä ollut jokin 3kk. vitunmoinen kipu en meinaa kestää. äsken otin buranaa mut ei tunnu auttavan

        burnana on erinomainen hampaiden hermokivuilla, vaikka parasetamolkin auttaa, ja vaihtelee, kun ei hyvä aiheuttaa vatsahaavaa tai maksavauriota.


      • Anonyymi

        ehkä alunperinkin ollut joissain hampaissa liikaa kiristystä, mitä ilmeisimmin, ja voi olla toisvaikutusta ja yhteisvaikutusta koko purennassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        burnana on erinomainen hampaiden hermokivuilla, vaikka parasetamolkin auttaa, ja vaihtelee, kun ei hyvä aiheuttaa vatsahaavaa tai maksavauriota.

        Kommentoin hieman edellisen kirjoittajan kommenttiin:

        Burana on hyvä hermokivuille, vaikka aiheuttaa pidempään käytettynä vatsavaivoja, mahdollisesti jopa vatsahaavan.
        Sen sijaan Parasetamoli ei aiheuta vatsavaivoja, joten se on turvallisempi. Toki Parasetamolikin voi aiheuttaa elimistölle vaurioita. Nimittäin pitkään käytettynä ja suurilla annoksilla se saattaa aiheuttaa maksavaurioita.


    • Anonyymi

      tuskin saa aiheuttaa kipua; ei mulla ollut, eikä huuli reikiintynyt, joka tietysti vaatisi suojaustoimia tai muutosta raudoissa, tai suunsa/huultensa liikkeissä.
      kielen ja huulen suuntaan liikkuessa, kiskoa käytettäessä, voi tosiaan olla räjähtävääkin, ja kivut siten kovat, että kohta hajoaa; täytyy lopettaa, jokin pielessä, ja sen huomaa jo ekan yön jälkeen. vähenettävä jännitteen määrää (jos omatekoinen kosko niin kuumassa vedessä ei liian pitkää ja vääntää sitä kiskoa vähän).

    • Anonyymi

      Kun sain raudat varmaan kuukausi sitten niihin sattuu vieläkin koulussa olen se joka ei ota ruokaa paljon koska en voi syödä sitten opettajat ovat huolissaan eivätkä usko että sattuuu ja sehän ärsyttää aivan valtavasti kun ne ragee mulle siitä etten syö

    • Anonyymi

      Oon myöhäs lol mut onks muil sillee et alahammas raudoista lähtee ne vitsin kumilenkit koska mul on lähtenyt ja se on kamalaa

    • Anonyymi

      Mä pelkään oikomis hoitoa

    • Anonyymi

      Oot varmasti saanut jo vastauksen, mutta minulla on tällä hetkellä samanlaiset raudat olleet jo pitkän aikaa ja kipu on tottakkai lähtenyt mutta onko sinulla tullut takahampaisiin kipua jo pidemmän ajan jälkeen. Kun puren hampaani yhteen, vasempaan yläposkihampaaseen sattuu. Voiko se olla reikä vai onko se vain rauta kipua. Ps. Ennenkin ollut samanlaista mutta ei ole kestänyt yli 3 päivää.

    • Anonyymi

      tuo alkukipu menee ohi mutta oon itekkin ihan hukassa eli siis mitä tehdä jos raudat hiertää ihan superisti poskia ja repii ne verille? mulla on raudat ollu nyt puoltoista vuotta eikä ne oo tällee hiertäny ollenkaan. Mehiläisvaha ei pysy kiinni raudoissa ollenkaan ja huomaan 20 sekunnin välein että se vaha on irti. puhuminen tekee niin vi*un kipeetä että tekis mieli itkeä. Purkkaa oon siihe ny toistaseks laittanu ja pysyy jotenkin mutta ei todellakaan hyvin. Akuutti hätä! en tiedä kauanko kestän enää…. :D

    • Anonyymi

      Jos laitan toisen maa raudat saanko suomi hoito jos olen yli 18

    • Anonyymi

      ONKO KUKAAN ENÄÄ TÄÄLLÄ?? Saako vahaa käyttää rautoissa sillon kun syö?? ja kuinka usein pitää vaihtaaaa????

    • Anonyymi

      Mitkä hammasraudat sattuvat eniten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe