Raviurheilu on kidutusta hevosille

Pepen talli

Taas kuoli hevonen Vermossa. Eikö kukaan puutu tuohon julmaan eläinrääkkäykseen.. Hevosia piiskataan ja lääkitään, jotta ihmiset voisivat pelata ja löydä vetoa hevosista. Taas nähtiin mihin se ahneus voi pahimmillaan johtaa. Juoksutetaan sairasta ja väsynyttä hevosparkaa, kunnes se kuolee. Kuka siitä touhusta vastaa Vermo, Fintoto vai Hippos. Haloo ministerit tuollainen laji tulisi lopettaa.

36

2894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käääkkkk

      siis kuoliko ihan oikeesti??

      • sivustaseuraaja

        kidutusta hevosten kilpaurheilumaailmassa ovat risuestelaukat. Varsinkin ne kisat, jotka järjestetään muistaakseni vuosittain Englannin maaperällä. Joskus luin aiheesta mm. Ilta-Sanomien urheiluliitteestä. Yhdessä lähdössä kuoli monta hevosta. Monet katkaisivat niskansa kaaduttuaan esteen jälkeen tai loukkaantuivat muuten pahoin. Puhumattakaan siitä mitä tapahtui ratsastajille, jotka hevosen selästä pudottuaan jäivät joko oman hevosensa alle tai takaatulevien hevosten jalkoihin.

        Toinen hevosta kiusaava "laji" on mielestäni rodeo. Takavyö kiristetään niin tiukalle, että hevonen alkaa kivun vuoksi potkia ja pukitella.

        Inhimillistä?


      • ei ihan noinkaan
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        kidutusta hevosten kilpaurheilumaailmassa ovat risuestelaukat. Varsinkin ne kisat, jotka järjestetään muistaakseni vuosittain Englannin maaperällä. Joskus luin aiheesta mm. Ilta-Sanomien urheiluliitteestä. Yhdessä lähdössä kuoli monta hevosta. Monet katkaisivat niskansa kaaduttuaan esteen jälkeen tai loukkaantuivat muuten pahoin. Puhumattakaan siitä mitä tapahtui ratsastajille, jotka hevosen selästä pudottuaan jäivät joko oman hevosensa alle tai takaatulevien hevosten jalkoihin.

        Toinen hevosta kiusaava "laji" on mielestäni rodeo. Takavyö kiristetään niin tiukalle, että hevonen alkaa kivun vuoksi potkia ja pukitella.

        Inhimillistä?

        Raviurheilussa yleisesti ottaen ei ole mitään epäinhimillistä. Lääkeaineiden käyttöä valvotaan tarkasti. Ravihevoset ovat huippu-urheilijoita, joita valmennetaan myös sen mukaisesti. Hevonen joka ei itse tykkää juoksemisesta, ei lajissa pärjää ja yleensä myydään muuhun käyttöön. Useimmat ravikilpailuissa hevosen kuolemaan johtaneet tapaukset johtuvat äkillisestä sydänkohtauksesta, jolloin kuolema on itseasiassa varsin nopea ja kohtalaisen kivuton. Useimmiten taustalla on synnynnäinen sydämen toimintaan vaikuttava rakennevirhe, jonka olemassaoloa ei ole voitu tietää ja suuressa rasituksessa sydän vain pettää yhtäkkiä. Tätä käy myös ratsuilla, mutta se harvemmin pääsee uutisiin asti.


    • Hanki elämä

      Hevoset nauttii siitä. Ja hoidan yhtä ponia mun tutuilla ja ne ravaaa. Eikä ne piiskaa niitä. -.-

      • kaikkihevosille!

        mun mielestä raviurheilu voi olla mukavaa joillekkin hevosille, jos niitä hoidetaan hyvin, mutta niiille hevosille se ei varmanakaan ole kivaa, joita "pakotetaan" juoksemaan ja joita hoidetaan huonosti.. riippuu omistajasta. ja kun ravihevosta valitaan niiin pitäisi olla kokenut ihminen itse (tai olla sellainen mukana) ettei noita tapaturmia (yms.) tulisi ja ettei hevoset joutuisi kiertoon ja näin ollen huonoihin käsiin ja sitten lopuksi teuraaksi.. on harmi kaikki eivät arvosta eläimiä!


      • *******************
        kaikkihevosille! kirjoitti:

        mun mielestä raviurheilu voi olla mukavaa joillekkin hevosille, jos niitä hoidetaan hyvin, mutta niiille hevosille se ei varmanakaan ole kivaa, joita "pakotetaan" juoksemaan ja joita hoidetaan huonosti.. riippuu omistajasta. ja kun ravihevosta valitaan niiin pitäisi olla kokenut ihminen itse (tai olla sellainen mukana) ettei noita tapaturmia (yms.) tulisi ja ettei hevoset joutuisi kiertoon ja näin ollen huonoihin käsiin ja sitten lopuksi teuraaksi.. on harmi kaikki eivät arvosta eläimiä!

        Entäs niille ratsuille, joita ei yhtään kiinnostais olla kentällä mut kun ratsastaja haluaa? Ja raipan ja kannusten kanssa pakottaa? Suurin osa hevosista olisi täysin tyytyväisiä saadessaan olla laitumella päivät pitkät laumassa (siis kunnon kokoinen laidun ja pieni lauma). Mutta oletkos koskaan ollut ravihevosen kärryillä. Kun hevonen painaa ohjille saadakseen mennä lujempaa, eikä suinkaan pelosta vaan koska se nauttii. Se, että jotkut ravihevosten pitäjät eivät osaa käsitellä hevosia ja pitää niitä niin kuin pitäisi, ei tarkoita että urheilulaji itsessään olisi paha. Ihan samaa tapahtuu myös ratsuhevosilla. Ja jossain määrin vielä enemmän koska omistajien joukossa on huomattavasti enemmän 'kokemattomia' kun taas ravihevosten pitäjät ovat useimmiten jonkin sortin ammattilaisia. Ja oletko muuten huomioinut sitä, että esimerkiksi anatomisesti ajaminen on hevoselle paljon ratsastamista luonnollisempi ja parempi työskentelymuoto.


      • :/
        ******************* kirjoitti:

        Entäs niille ratsuille, joita ei yhtään kiinnostais olla kentällä mut kun ratsastaja haluaa? Ja raipan ja kannusten kanssa pakottaa? Suurin osa hevosista olisi täysin tyytyväisiä saadessaan olla laitumella päivät pitkät laumassa (siis kunnon kokoinen laidun ja pieni lauma). Mutta oletkos koskaan ollut ravihevosen kärryillä. Kun hevonen painaa ohjille saadakseen mennä lujempaa, eikä suinkaan pelosta vaan koska se nauttii. Se, että jotkut ravihevosten pitäjät eivät osaa käsitellä hevosia ja pitää niitä niin kuin pitäisi, ei tarkoita että urheilulaji itsessään olisi paha. Ihan samaa tapahtuu myös ratsuhevosilla. Ja jossain määrin vielä enemmän koska omistajien joukossa on huomattavasti enemmän 'kokemattomia' kun taas ravihevosten pitäjät ovat useimmiten jonkin sortin ammattilaisia. Ja oletko muuten huomioinut sitä, että esimerkiksi anatomisesti ajaminen on hevoselle paljon ratsastamista luonnollisempi ja parempi työskentelymuoto.

        Anteeks, mut raippaa käytetään todellatodella harvoin, joillekin sitä ei edes tarvitse.
        Ja suurin osa ei käytä kannuksia, ainoastaan kouluratsastuskisoissa.
        Ajaminen on minustakin rääkkäystä, jos hevonen loukkaa jalkansa, heti teurastajalle.


      • ******************
        :/ kirjoitti:

        Anteeks, mut raippaa käytetään todellatodella harvoin, joillekin sitä ei edes tarvitse.
        Ja suurin osa ei käytä kannuksia, ainoastaan kouluratsastuskisoissa.
        Ajaminen on minustakin rääkkäystä, jos hevonen loukkaa jalkansa, heti teurastajalle.

        Oletkohan talleilla käynyt ollenkaan? Ratsastuskouluissa kannuksia ehkä käytetään harvoin, yksityistalleilla sen sijaan ne ovat todella yleisiä. Ratsastuskouluhevosia taas ihan oikeasti sekä raipan avulla että kunnolla potkimalla 'pakotetaan' eteenpäin kun ovat niin tylsistyneitä uran kiertämiseen, etteivät sitä enää mielellään tekisi. Itse en pidä sitä välttämättä pahana asiana, mutta tämä on tosielämän tilanne. Ja luulisin tietäväni kun olen hevosten kanssa päätoimisesti työskennellyt 30 vuotta. Eli ei se ole yhtään sen erilaisempaa. Oudoin minkä itse olen nähnyt oli shettisten laukkakisoissa n. 12v tyttö, jolla oli raippa ja kannukset sekä olympiat ponin suussa. Ei ollut kaunista katseltavaa.

        Ja se että hevonen menisi teuraaksi heti jalkansa satutettuaan ravitalleilla on ihan huuhaata. Kyllä ne hevoset sielläkin kuntoon hoidetaan tai myydään harrastekäyttöön tai jos ovat todella hyviä, ne siirtyvät siitoskäyttöön (ja samoin tehdään ratsastus kilpatalleilla). Ja ravitalleilla eläinlääkäri usein kutsutaan jo heti vaivan ilmaannuttua kun taas ratsutalleilla näkee joskus tosi könkkääviä hevosia, jotka on vain 'vähän jäykkiä'.


      • Mr_Anderssen
        ****************** kirjoitti:

        Oletkohan talleilla käynyt ollenkaan? Ratsastuskouluissa kannuksia ehkä käytetään harvoin, yksityistalleilla sen sijaan ne ovat todella yleisiä. Ratsastuskouluhevosia taas ihan oikeasti sekä raipan avulla että kunnolla potkimalla 'pakotetaan' eteenpäin kun ovat niin tylsistyneitä uran kiertämiseen, etteivät sitä enää mielellään tekisi. Itse en pidä sitä välttämättä pahana asiana, mutta tämä on tosielämän tilanne. Ja luulisin tietäväni kun olen hevosten kanssa päätoimisesti työskennellyt 30 vuotta. Eli ei se ole yhtään sen erilaisempaa. Oudoin minkä itse olen nähnyt oli shettisten laukkakisoissa n. 12v tyttö, jolla oli raippa ja kannukset sekä olympiat ponin suussa. Ei ollut kaunista katseltavaa.

        Ja se että hevonen menisi teuraaksi heti jalkansa satutettuaan ravitalleilla on ihan huuhaata. Kyllä ne hevoset sielläkin kuntoon hoidetaan tai myydään harrastekäyttöön tai jos ovat todella hyviä, ne siirtyvät siitoskäyttöön (ja samoin tehdään ratsastus kilpatalleilla). Ja ravitalleilla eläinlääkäri usein kutsutaan jo heti vaivan ilmaannuttua kun taas ratsutalleilla näkee joskus tosi könkkääviä hevosia, jotka on vain 'vähän jäykkiä'.

        En ymmärrä mikä tämä raviurheilun jatkuva vainoaminen on?? Haluaisin tietää millä ammattitaidolla lähdetään arvostelemaan urheilua josta ei tiedä mitään. Kyllä vermossa kuoli hevonen, tiedetäänkö syy? Kyllä. Sydän petti. Harvinaista? Kyllä. Uutisten mukaan hevonen ei ollut sairas tai edes oireillut ennen kisaa. Hevonen testattiin normaalisti ja läpäisi eläinlääkärin testin. Ohjaksissa oli ammattikuski, joten mitään poropeukaloa ei naruissa ollut.

        Ihminen joka väittää, että ravurit pistetään heti teuraaksi ei tiedä nähtävästi kuinka kallista nykyään hevosen ruhon hävittäiminen on. Meiltä kuoli juuri 30v ravuritamma ja sen ruumiin haku ja kuljetus keskisuomeen maksoi 400e. Hevosten teurastus on kallista puuhaa, sillä hevosista ei makseta EU-tuke, kuten ns hyötyeläimistä. Kilpakyvytön ravuri myydään usein ratsuksi tai siitoksiin jos ori tai tamma.

        Itse olen aktiivinen raviharrastaja ja omaan ravuriorin, joka rakastaa juosta, mutta vihaa satulaa yli kaiken. Ratsastin ennen ratsastuskouluissa, mutta koska hevoset olivat yksinkertaisesti pystyynkuolleita, siirryin ratsastamaan islanninhevostallille, missä ratsastettiin melkein aina maastossa, missä hevonen oli vireä ja ratsastuskin oli huomattavasti nautittavampaa.

        En yritä nyt provosoida tai loukata ketään, mutta raivostuttaa kun ihmiset eivät selkeästi ymmärrä mitä siellä radalla ja radan ulkopuolella tapahtuu!! Jos raviurheilussa olisi laajalla skaalalla jotain vikaa se tuskin olisi yksi suomen suosituimmista urheilulajeista.


      • Järjenkäyttöonsal..
        :/ kirjoitti:

        Anteeks, mut raippaa käytetään todellatodella harvoin, joillekin sitä ei edes tarvitse.
        Ja suurin osa ei käytä kannuksia, ainoastaan kouluratsastuskisoissa.
        Ajaminen on minustakin rääkkäystä, jos hevonen loukkaa jalkansa, heti teurastajalle.

        Anteeksi vain.. Mielestäni parempi laittaa koukkuun heti jos kintut ohi, kuin se että joutuisi esimerkiksi sinunlaisillesi pikkulikoille leikkikaluksi, se vasta rääkkäystä olisikin!


      • ravityttö
        :/ kirjoitti:

        Anteeks, mut raippaa käytetään todellatodella harvoin, joillekin sitä ei edes tarvitse.
        Ja suurin osa ei käytä kannuksia, ainoastaan kouluratsastuskisoissa.
        Ajaminen on minustakin rääkkäystä, jos hevonen loukkaa jalkansa, heti teurastajalle.

        no eiköhän se ole eläinrääkkäystä jos hevosta kituutetaan sen särkyneen jalan kanssa. kyllä se on armollisempaa viedä teuraaksi. Sitten se on eläinrääkkäystä jos sillä särkyneellä jalalla ajetaan tai ratsastetaan


      • vaarallista

        olkoo hevonen, koira, kissa, kani, sammakko, kirppu, jne. elukat ja kaksijalkaiset ei kuulu samalle viivalle. eläimille omat kisat!


      • Anonyymi
        Järjenkäyttöonsal.. kirjoitti:

        Anteeksi vain.. Mielestäni parempi laittaa koukkuun heti jos kintut ohi, kuin se että joutuisi esimerkiksi sinunlaisillesi pikkulikoille leikkikaluksi, se vasta rääkkäystä olisikin!

        Jos sinulla on huono päivä etkä osaa käyttäytyä ole hyvä ja mene tekemään ihan jotain muuta kuin olemaan internetissä. Se on kyllä totta, että hevonen ottaa mieluummin sen yhden raipan iskun kuin jatkuvaa pohkeilla pamauttelua.


    • mr-röllipölli

      Jos hevosia sen takia kuolee,ravijuoksut pitäisi lopettaa..Koskaan ei voi tietää mihin hevonen kuolee.Voi olla että se on juuri juoksemassa ja kuolee esim.piileksivän sairauden takia,jolloin se helposti yhdistetään lajiin.Useimmat ravihevosethan elävät hyvää elämää ja nauttivat radalla juoksemisesta.Jos hevosella on niin hyvät jalat ja jänteet että pääseekin niin nopsasti,kyllähän sitä voi harjoittaa kilpailemalla raviuralla.Mutta asian todenperäisyys pitäisi selvittää.

    • Ärsyyntynyt

      Nyt olet kyllä ihan väärässä! Raviurheilu ei todellakaan ole eläinrääkkäystä, ellei siis hevosta/ponia piiskata raipalla täysii! Ite käyn ravitallilla hoitamassa. Ravihevosiksi otetaan vain sellaisia hevosia, jotka oikeasti kykenevät siihen, ja muutenkin hepat nauttivat juoksemisesta.... Tai siis raviurheilussa pidetään yleensä vain sellaisia heppoja, jotka nauttivat juoksemisesta! Eikä hevonen välttämättä kuollut ravien takia, vaan sillä on voinut olla joku sairaus! Ajattele vähän ennenkuin syytät raviurheilua eläinrääkkäykseksi, ja selvitäppä vaikka ensin, että miksi se hevonen kuoli...!?!

    • Heppatyttö_93

      Huoh....

      Miksi tämä ainainen ravuri- ja ratsusota? Raviurheilu tuskin olisi yksi suosituimmista urheilulajeista, jos se veisi hevosia ennenaikaiseen hautaan. Ratsastaminen myös kuuluu suosittuihin lajeihin. Molempien lajien edustajia hoidetaan kyllä ***** vie hyvin! Ravurit ja ratsut edustavat täysin erilaista lajia!

      Ravurit ravaavat (eivät juokse!!) radalla kärryjen edessä, kun taas ratsut kantavat jotakuta henkilöä selässään. Ravureita hoidetaan ja ruokitaan hyvin, eikä niitä viedä heti jalan nyrjähtämisen takia teuraaksi!

      Järki päähän hei! Itselläni on 15v ex-ravuri ja se nauttii, kun saa ravata tarhassaan. Ikää on -93 asti ja ollut hevosten kanssa about 10 vuotta, joten enköhän jotakin kuule tiedä. Edellisen tammani varsa on loistava ravuri ja se nauttii siitä.

      Ja aloittaja, tuollaiset kuolemat johtuvat useimmiten sairaudesta, synnynnäisestä viasta tai äkillisestä tapahtumasta, jota ei voi selittää. Hanki tietoja, ennen kuin alat provosoimaan mitään ravurin elämästä.

      Ravurien omistajat tienaavat rahaa raveilla ja kaltoin kohdeltu hevonen ei tee niin kuin "kärrykuski" käskee, vaan niskuroi. Haloo hei!!

    • ex-ravuri112

      Olin alkamass hoitaa yhtä ex-ravuria, mut just sille tuli jalkaan joku juttu niin nyt hevonen joutuu olla vuoden ilman liikutust tai mitään muuta...

    • EI NIITÄ SATU! :(

      Ei pepun JASKA! Oikeesti ! Ei hevosia satu raippa! Ja jos nyt yhtään hevosista tiedän niin ne haluavat juosta, etenkin RAVATA! Joten jos nyt kerron lyhyesti, niin ei niitä siihen pakoteta ja YKSI SADASTA KUOLEE KISOISSA!

      • Anonyymi

        Oikeasti hevosia sattuu raippaa(riippuu raipasta) miksi ne muuten säpsähtelisivät säikähtäisivät. Useimmat hevoset eivät edes pidä juoksemisesta edes.


    • khgk

      Ainoastaan jos on huono kuski/omistaja niin hevoset kärsivät. Sama ratsastuksessa.

    • ööööö WATAAA?

      itse olen sitä mieltä että oli "hevoslaji" kuin laji, on niitä ihmisiä jotka hoitavat hyvin hevosensa ja niitä jotka taas ei.raviurheiluun en oo niin paljon perehtynyt mutta olen tavannu hevosia jotka rakastavat ravata, ja taas on niitä este hevosia jotka rakastavat hyppäämistä. hevonen on kuiten aika iso ja ei semmosta saa esim. hyppäämään 1.50 m estettä ellei se halua, sama on kait raveissa? ei se hevonen varmana ravaa voittoon jos lyö persauksille raipalla niin lujaa kuin mahdollista! hevonen tuntee kärpäsetkin karvan päällä ja raippaako ei?

      so peaple! kanttii miettii mitä suusta päästää ennen kuin pilkkaa raveja, kisoja, ratsuja!jne. jokaiselle hevoselle löytyy kuiten oma laji ja siitä jos tykkäävät pääsee pitkälle.(vaikka ei olisi lahjakaskaan:)

      ei hevosia saa kituuttaa jos vaikka jalka meni paskaksi, jos ei elämä ole enää hääviä hevoselle todellinen hevos ihminen joka välittää hevosestaan päästää sen vihreille laitumille. moni eläin joutuu kiertoon just sen takia että entisten omistajien mielestä on parempi niin. meillä on just tosi monia eläimiä kierrosta tullu esim. heponen joka on 7v ja meillä on 5 koti ja saa olla viiminen. kun tuli ei luottanu kehenkään ja oltiin jo et lopetetaan... nykyään herras mies:) tosi moni eläin/hevonen on joutunut kiertoon koska ei raaskita lopettaa... jos ei levolla ja muulla hevonen parane vihreille laitumille vaan ja se hevonen joka kuoli raveissa, varmasti muissa lajeissakin hevoset loukkaantuu ja kuolee?

      ei raviurheiluu saa pilkata tai ratsastusta jne!!!!!
      aikuistukaa hieman!

      en näe mitään vikaa raveissa, ratsastuksessa vikellyksessä sun muussa.
      jos hevonen voi hyvin ja pitää lajista se tekee parhaansa, jos hevosta kohdellaan huonosti ei se todellakaan tee parastaan

    • Minun syntymäpäivänä joku suoltanu tämmöstä shittiä...

      No, siis hevonenhan nimenomaan haluaa juosta, moni ohjastajakin sanoo haastattelussa, että hevonen painoi ohjille. Toisinsanoen, hevonen halusi juosta tilanteessa kovempaa, mutta ei kannata revittää.
      Hevonen ei missään tapauksessa juokse, jos se ei halua.

      Hevosia lääkitään? No eikös se ole ihan luonnollista, että annetaan joku rokote jotain räkätautia tai influenssaa vastaan. Sitten on olemassa tämmöinen SALLITTU rehutuote, joka auttaa hevosta hengittämään ja jaksamaan lähdön aikana.
      Miksi muuten kirjoitit:"Taas kuoli hevonen Vermossa" ei niitä hevosia nyt yhellä radalla kuole, on näitä muitakin ratoja...

      Kannattaapa paljoa huudella, kun et lajista paljoa ymmärrä.

    • harjun esteri

      Tätä ei sitten voi yleistää kamalasti, tämä on kokemukseni meidän koululta.

      Itse olen sekä ravureiden että ratsujen kanssa lähes päivittäin tekemisissä, ja olen alunperin ratsutaustainen, enkä edes puoli vuotta sitten ollut ajanut hevosta. Nyt kun tiedän asiasta jo enemmän, voin kertoa muutaman faktan:

      -Ravureiden jaloista huolehditaan, ne ovat kilpahevosia. Kuten ajo-opettajani sanoi, se ratsujen linimentti on yhtä tehokasta kuin kaalikeitto, kun sitä sinne jalkoihin työntää.

      -Osa ratsuista menettäneet eteenpäinpyrkimyksensä ajan mittaan, ravurit eivät terveinä menetä sitä koskaan, ja lähes poikkeuksetta jokainen ravihevonen rakastaa ravaamista, ja pyrkii eteenpäin hulluna pidätteistä huolimatta.

      -Raveissa volttauslähdöissä hevoset steppaavat paikallaan, kun tahtoisivat vain mennä, ja kun on lähdön aika, kaikki ravaavat ja lujaa, ilman että ohjastajan edes tarvitsee sen suuremmin kehottaa.

      -Ja ratsut keirtävät samaan aikaan tylsistyneenä kenttää ympäri, jalat turvoksissa ja paskana.

      Näin meillä harjun oppimiskeskuksessa.

    • -.-

      Ei raviurheilu oo rääkäystä. Mun mielestä laukkaurheilu on enemä rääkäystä kun siinähä voi hevone vaikka purra tai potkasta toisin ku raveissa. Mietikääpä jotai esteratsastusta (esim: jotai 120-160cm) niin jotkut tekee silläi et jos hevonen ei hyppä niin tulee vaa uudestaa vaikka hevonen ei yksin kertasesti pysty hyppää sitä ja lopputulos on se et hevone kaatuu murtaa jalkansa ja kuolee :(

    • bouboubu

      On niitä huonoja puolia jokaisessa hevosurheilun lajissa. On ihmisiä jotka eivät välitä hevosista kuin koneena, toiset taas rakastavat niitä ja työskentelevät sen takia niiden kanssa. Onnettomuuksia ja vahinkoja tapahtuu joka urheilulajissa, oli siinä sitten hevonen tai ihminen, molemmat tai joku muu.

      Itse ravi sekä ratsu-ihmisenä voin sanoa että raviurheilua ja ravihevosia ja ohjastajia valvotaan tarkasti kilpailuissa. Hevosista huolehditaan minusta paremmin kuin monissa tietämissäni ratsastuskoulussa, mutta on suomessakin niitäkin kouluja jossa hevosista huolehditaan myös työtätekevinä eläiminä. Olen näinä vuosina huomannut että useimmat raviukot ja naiset rakastavat tätä työtä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, yhteisiä hetkiä rakkaiden hevosten kanssa. Tallilla missä oma asuu, tallin omistaja on vanha ravimies mutta todella antanut sydämmensä eläimille, etenkin hevosille - ja hevosetkin luottavat ja suoraansanoen rakastavat tätä miestä ja lähtevät lenkille ihan täpinöissään. :) Ja ravipiireissä olen huomannut myös monia ,monia muita jotka olisivat heittäneet hanskat tiskiin elleivät pitäisi hevosia ystävinään ja työtovereinaan joista he välittävät.

      Ratsupiireissä tämä sama rakkaus hevosiin toki toistuu, mutta otti silmään tuo "raviurheilu on eläinrääkkäystä". Ei läheskään aina eikä vielä sittenkään. :) Minusta tärkeintä eiole se mitä lajia hevosellaan harrastaa, vai harrastaako mitään tiettyä tai vaikka kaikkia.

    • ...?!

      Kiinnitetään huomiota siihen jos ravuri kuolee, mutta mites tämän huippuesteratsun kohtalo vähän aikaa sitten? Suorittanut radan kunnialla läpi ja seuraavaks hevonen tekee kuolemaa kentällä. HEI HALOOO!

    • --------

      Jotkut ihmiset tekevät IHAN MITÄ VAAN rahan tähden.. (ihan molemmissa lajeissa) mielestäni ravitalleilla olisi parantamisen varaa hevostenhoidossa ( ei sillä, etteikö joissain ratsutallelilla olisi) mutta, joillakin talleilla , hevoset, jotka eivät juokse ovat jätetty/unohdettu tarhaan. Kyllähän niitä jotenkin ruokitaan mutta rokotukset, kengitykset, raspaukset yms. ovat jätetty hoitamatta. Sitten yritetään vielä myydä hevonen, että saataisiin loputkin sentit hevosesta irti. Ja lähes jokaisella ex-ravurilla on jotain vikaa jaloissa tai keuhkoissa. Sitten vielä valitetaan kaikkien "Syrjivän" lämppäreitä.

    • ...

      Alottaja puhuu vissiin mitä suusta ulos tulee. Ite hoidan kolmea ravuria. Ne kaikki rakastaa juoksemista. Ketään niistä ei pakoteta raipalla eteenpäin, vaan juoksevat omasta halusta. Jos tulee joku jalkavamma, se huolehditaan kuntoon ja sen jälkeen jatketaan hieman kevyemmällä liikunnalla.

      Samaan aikaan ratsastuskoululla, jossa käyn, läpsitään hevosia raipalla, jotkut lyövät hevosia kun eivät hyppää estettä ja pakottavat sen yli, jos esim. pelkää vesimattoa. Yhdellä hevosista on lähtenyt karvaa kyljestä kun on joku ihminen käyttänyt kannuksia liian reippaasti.

      Ja kyllähän yhden tuttunikin RATSU kuoli keskellä ratsastusreittiä. Sydän petti. Hevosia kuolee esteradoille varmasti kymmenen kertaa enemmän kuin raviradoille. Mahtaa siis kyseessä olla alottajalla vaan joku ihme päähänpinttymä tästä asiasta.

      • raviohjastaja

        Hevosen ajajaa valvotaan raveissa kokoajan ja ravipiiskaa saa käyttää rajoitteisesti 2-3 kertaa per radan sivu joten hevosia ei lätkitä kokoajan. Hevonen juoksee omasta tahdostaan eikä vaan pakottamalla.


    • mömmelinen

      Minun mielestäni hevosten hoito on juuri ravitalleilla usein parempaa kuin ratsastustalleilla. Hevoset elävät kunnollista hevosen elämää: paljon tarpeeksi raskasta liikuntaa ja saavat olla paljon ulkona. Nimimerkki "--------" sanoi että hevoset jotka eivät juokse on "jätetty/unohdettu tarhaan" - minun hevostietämykselläni se ulos jättäminen on paljon parempi vaihtoehto kuin sisällä karsinassa kökkiminen. Eivät ne mahdolliset vammat parane ollenkaan, jos heppa ei saa liikkua.

      Minusta kaikilla talleilla, joille hevosten pito on paitsi rakas harrastus, myös jossain määrin bisnes (ratsastuskoulut, valmennustallit, siittolat, ravitallit jne.) huolehditaan yleisesti ottaen hevosista todella hyvin. Ravitalleilla, joissa hevoset tekevät ihan oikeaa, raskasta fyysistä työtä, esimerkiksi juuri jalkavammoihin minun kokemukseni mukaan puututaan helpommin.

      Ravihevonen on huippu-urheilija, ja sillä on sen mukainen elämä. Sitä treenataan paljon, ja ravinnolla sekä ensiluokkaisella tereydenhoidolla sen suorituskyky viedään maksimiin. Ei se hevonen siitä kärsi.

      Ja ihan tiedoksi, ei rokottamattomalla tai loishäätämättömällä ravurilla kyllä ainakaan kisoihin ole asiaa. Kengitykset ja raspauksetkin on pakko hoitaa moitteettomasti, koska kavioilla on niin suuri vaikutus hevosen liikkumiseen ja raspauksilla taas ravinnonsaantiin. Huonosti hoidettu tai kivuista kärsivä hevonen ei pärjäisi radalla, joten ravureiden hyvinvoinnista pidetään kyllä todella tarkasti huolta.

    • assdfggj

      Joo-o...ja ne tuntiponit varmaan elää unelmaansa jotka menevät kenttää ympäri aloittelijat selässään koko elämänsä..mene ruikuttamaan vaikka poliisille jos oikeasti uskot että raviurheilu lopetetaan yhden disliken takia xd

    • ravurivsratsu

      Meillä on kotona 2 ratsua ja 2 ravuria/ratsua ja ratsastan niillä sekä myös ajan ja voin sanoa että hevoset rakastaa juoksemista.ja uskon että syynä siihen voi olla että ohjastaja ei ole selässä painona vaan hevonen vetää ihmistä joten hevoseen kohdistuva paino ei ole läheskään yhtä suuri :)

    • Raviponi

      On niitä vikoja kaikissa hevosurheiluissa. Kuten ratsastus. Piiskataan hevosta että se hyppäisi ihan mahdottomia esteitä ihan vaan sen takia että saisi vain aina voittaa. Muistakaa se. Entäs kouluratsastus. Siinä hevosen täytyy mennä mitä hulluimpia askelia ja liikkeitä! Hei haloo ihmiset!

    • Järjellä-sydämellä

      Ravipiiska on julma ase, ja siitä minullakin olisi sana sanottavana!
      Piiskan sisällä on raskas teräspuikko, ja sen tehoa voi kokeilla jokainen räpsäyttämällä itseään pitkin housun suojaamaa säärtään. Ja raveissa ei vain räpsäytellä. Ne iskut ovat välillä aivan kauheita. Erikseen ovat sitten vielä ne lukemattomat kerrat päivittäin, jolloin nuo viiltävän kipeät iskut tulevat juoksun loppupuolella, kun maitohappokipu on jo niin kamala, että juoksu on yhtä kauheaa tuskaa. Eli nuo ”merkinanto”-piiskat pois, tai ne on muutettava sellaisiksi kevyiksi töpö-läpysköiksi, että ne ovat todella vain merkinantovälineitä. 125 gramman painosta puolet pois ja raipan iskupinta leveämmäksi! Eli raippa esim. 2 kertaa paksummaksi.
      Olen nyt 73 vuotias ja aloitin hevosasiantuntemukseni hoitamalla ja huolehtimalla neljästä hienosta luontokappaleesta lähes täysipäiväisesti 13 vuotiaana. Asiantuntemusta niin eläimistä kuin muusta - myös ravipelaamisesta ja -talleista - siis on ehtinyt kertyä. – Tiedän, siis, myös, että osa hevosista on kilpajuoksijoita luontojaan. Tuolla juoksutetaan kuitenkin vuosikausia hevosia, joilla ei tuota kilpailuintoa ole ollut kenties milloinkaan, tai niiltä on into ajettu piiskalla, kelvottomalla pidolla ja treenillä ja liioilla lähdöillä ulos jo kauan sitten. Tämä on väärin ja tämä on rumaa, ja tuohon täytyisi viimeistään valvovan eläinlääkärin voida puuttua. Hippoksen ja Veikkauksen tulisi lisäksi ottaa selvitettäväksi, onko asianmukaista, että Suomessa ajetaan monta sataa tuollaista kyseenalaistettavaa ravilähtöä joka viikko. – Ja hevosten kanssa toimiville raviharrastajille: oppikaa ajattelemaan tätä asiaa järjellä ja sydämellä. Teidän urheilunne ei läheskään aina ole urheilua noille luontokappaleille. Noiden hienojen luontokappaleiden treeni ja kilpailutus ei saisi milloinkaan lähteä menemään ruman puolelle, niin kuin nyt näkyy yhä käyvän.
      Tässä alassa, hevosurheilussa kokonaan, riittää paljon puhuttavaa ja syytä huoleen, ja pienestä kömpelyydestään huolimatta, kaikki kunnia tämänkin keskustelun aloittaneelle! Nyt näköjään sydämensä kadottaneet haukkujat ovat äityneet haukkumaan haukkujaansa.
      Järjellä ja sydämellä
      Hevosten lämmin ystävä

    • Anonyymi

      ! Minun isäni on ravi ohjastaja ja kysyin häneltä tuosta raipan käytöstä niin liiallisesta raipan kaytöstä saa sakkoa! Hän myös sanoi että raippa yleensä lyödään hevosen kärryssä oleviin aisoihin

    • Anonyymi

      Ei ole läheskään rääkkäystä. Riippuu vain ajotaidosta, ja siitä miten kohtelee hevosta. Esim. Kuninkuus raveissa annetaan ohjaa, raipasta vauhtia ja merkkejä. Olen itse ajamassa kohta kortin ja kyllä, raviurheilu 𝗘𝗜 ole rääkkäystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe