ADHD lapsi koulussa

Ambeeerr

Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä miten saada ADHD lapsi käyttäytymään koulussa paremmin? Tuntuu ettei mik'ään konsti tehoa. Olemme antaneet jälki-istuntoa, vieneet kirjeitä vanhemmille, yms. Jatkuvasti riehuu tunneilla, ei usko aikuisia ja kiusaa muita oppilaita.

7

2988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä palsta...

      ... EI TODELLAKAAN ole se paikka, missä tuollaisia asioita kuuluu selvitellä. Oppilashuoltoryhmä, tms.. on huomattavasti parempi.

    • äiti ja "kasvattaja"

      Oman poikani koulunkäynti muuttui vasta kun hän pääsi kokeneen miesopettajan ryhmään. Naiset vaan eivät saaneet pojalle asioita perille, vaan puhuivat liikaa. Tiedättekö mitä lapsi itse sanoi. Hän sanoi, että on helppo olla, kun ope on reilu, ja kuuntelee minuakin. Naiset vaan yrittivät ratkaista ongelmaa monenlaisten teorioiden pohjalta. Nykyään lapsi tuo kiitettäviä kokeista ja ehtii kouluun ajoissa, eikä ole isompia yhteenottojakaan. Muutos tapahtui siinä kohdassa, kun opettaja vaihtui, ja hän selvittikin koko tapahtumaketjun alusta alkaen loppuun asti. Aikaisemmin poika kertoi, että opettajat eivät usko, että mitä se toinen teki myös. Ja opettajien puheista päätellen näin varmasti olikin. Ei muuta kuin lisää pillereitä vaan olivat vaatimassa, vaikka lääkäritkin olivat sitä mieltä, että silloisesta lääkityksestä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

      Muutamia pieniä keinoja, joista saattaa tulla apua.
      - Työrauha, tarvittaessa sitä voi TARJOTA lapselle vaikka sermien avulla.
      - Selkeät ohjeet, ja varmistus, että lapsi ymmärtää ne myös, moniosaisten ohjeiden kohdalla voi käyttää vaikkapa kuviakin apuna
      - Asiat selvitetään oikeasti lapsentasoisesti, ja myös lasta kuunnellen.
      - Nalkutus on useimmiten täysin turhaa, ja sillä pahennetaan vain usein asioita. Monilla lapsilla on jo epäonnistumisten mukanaan tuomaa itsetunnon puutetta, joka kierre pitää saada katki. Negatiivisuus on pahasta, vaan asiat kannattaa pitää asioina, eli nyt tapahtui tämä, miksi näin kävi, ja se että lapsi lopulta saa oikeasti konkreettisen toisen toimintamallin. Reilua on myös se, että estetään se toisten yllytystoimintakin, jota tapahtuu usein opettajien huomaamatta, ilmein ja elein. Se luokan "kiltein" ei aina ole se kiltti tyttö, vaan hän on vaan oppinut härkkimään toisia niin, ettei aikuisen silmään siltä näytä.

      Ja vielä, usein lasta on mahdoton saada täysin rauhassa pulpettinsa ääressä istuvaksi koululaiseksi. Joskus kannattaa miettiä sitäkin, että salliiko jonkin ei-muita-häiritsevän liikkeen, jos se vaan auttaa lasta kokoamaan itsensä. Esimerkiksi, miksi lapsi ei saa vaikkapa istua jalkojensa päällä tuolilla, jos sillä onnistutaan estämään häiritsevä jalkojen heilutus ja koputtelu. Tai että miksi lapsi ei voi kuunnelleessaan pitää sitä kynää kädessään, tai vaikka piirrellä, jos se auttaa häntä keskittymään. Koska ihmisistä todella moni on sellaisia, että heille on luonnollista tehdä jotain samalla kun kuuntelee.

      • epätoivoinen äiti

        Olen kateellinen!! Toivoisin totisesti, että minunkin poikani saisi tuollaisen opettajan.
        Nyt ei tule kuin sanomista. Pojan ärsytyskynnys äärettömän matala eikä opet tunnu uskovan, että yksin ei poika riitoja aikaiseksi saa.


      • Ambeeerr
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        Olen kateellinen!! Toivoisin totisesti, että minunkin poikani saisi tuollaisen opettajan.
        Nyt ei tule kuin sanomista. Pojan ärsytyskynnys äärettömän matala eikä opet tunnu uskovan, että yksin ei poika riitoja aikaiseksi saa.

        Olen siis työharjoittelijana koulunkäyntiavustajana ja minua huolestuttaa tämä tilanne. Kun tuntuu ettei kukaan osaa käsitellä kyseistä poikaa ja poika pomottaa aikuisia. Itselläni ei ole aiempaa kokemusta ADHDsta ja tahtoisin oppia toimimaan tilanteessa oikein.


      • adhd-pojan äiti
        Ambeeerr kirjoitti:

        Olen siis työharjoittelijana koulunkäyntiavustajana ja minua huolestuttaa tämä tilanne. Kun tuntuu ettei kukaan osaa käsitellä kyseistä poikaa ja poika pomottaa aikuisia. Itselläni ei ole aiempaa kokemusta ADHDsta ja tahtoisin oppia toimimaan tilanteessa oikein.

        Lähtökohta on hänenkin kanssaan se sama, että kaksi ihmistä kohtaa toisensa. Nyt vain on löydettävä yhteinen kieli, ja toimintatapa. Usein se vie aikaa, jotta luottamus syntyy, joten älä ota itseesi, jos et tunnu saavan lapseen otetta. Äläkä niele kaikkea miettimättä, mitä sinulle kerrotaan opettajien ja avustajan toimesta, usein käy niin, että tilanteessa jopa ihan ulkopuolinen voi löytää jotakin uutta ja toimivaa. Adhd:ta on niin monensorttista kuin on lapsiakin. Eli mitään yksiselitteisiä ratkaisuita ei ole. On vain isoja joitakin yhteisiä piirteitä, joista itse olen ollut huomaavinani sen, että nämä lapset useimmiten ovat jo koneet niin paljon epäonnistumisia, että on jo itsetunnon puutteita. Osa ei osaa enää ottaa edes kiitosta vastaan, vaan epäilee että se on valheellista. Oman lapseni kanssa olemme harjoitelleet ihan sitä, että lapsi itse saa kertoa, mikä onnistui hyvin ja jokapäivä puhutaan niistä onnistuneistakin asioista. Se voi olla vaikka sellainen, että lapsi kertoo, että riitä oli lähellä, mutta en lyönytkään tai sanonutkaan rumasti. JOka on muuten jo tosi iso askel monille näille lapsille.


        Koulumaailmassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lapsi kokee tulleensa kuulluksi. Tämä on todella tärkeää. Se ei tarkoita, että lasta uskotaan sinisilmäisesti, vaan sitä, että lapsi saa keretoa sen oman käsityksensä asiasta, vain tämän kautta päästään puuttumaan siihen, mikä meni pieleen. Moni näistä lapsista tosin alkuun joutuu opettelemaan sen, että totuudenkin voi sanoa, aluksi voi tulla melkoistakin tarinaa, mutta aikuinen sitten arvioi, mikä osa on uskottavaa ja mikä ei. Alussa en suosittelisi esimerkiksi heti riidan jälkeen tätä selvittelyä, useimmiten lapsi tarvitsee jonkin verran rauhoittumisaikaa, ja vasta enimpien kierrosten laskiessa hän pystyy käsittelemään asioita. Koulussakin olisi hyvä, jos olisi joku luvallinen keino, jolla lapsi saisi itse niin kokiessaan itsensä koottua. Näinhän useimmat aikuisetkin toimivat, eli keittävät kahvin tai käyvät lenkillä, tai ihan mitä vaan, jokaisella on ne omat keinonsa. Ja adhd-lapsilla on usein aika matala ärsykekynnys, joten olisi tärkeää, että hän saisi mahdollisuuden puuttua asiaan itse ajoissa. Kun tilanne on jo päällä, on vaikeaa puuttua asiaan mitenkään, ja aikuisen on usein vaikea nähdä tarpeeksi ajoissa, mitä tulee tapahtumaan.

        Oman lapseni luokassa on lepääminen ihan luvallista. Jos vihkoon laskeminen on hankalaa, saa laskea vaikkapa taululle. On olemassa tiukat säännöt, mikä on sallittua ja mikä ei, sekä myöskin seuraamukset, joista pidetään kiinni. Lapsi saa kuitenkin itse aika paljon vapautta miettiä itse, millä keinoin hän pahasta paikasta selviää. Jos joku päivä ei niin paljon saakaan tehtäviä tehdyksi, hän tietää kuitenkin, että mihin asti pitäisi saada tehtyä mihinkin mennessä, tavallaan siis "urakka". Jotain konkreettista, missä lapsi pystyy itsekkin seuraamaan etenemistään.

        Mutta kun olet vasta harjoittelija, niin älä ota kauheasti paineita, että sinun pitäisi saada lapsi jotenkin oivaltamaan. Nämä ovat oikeasti aika haastavia asioita, joiden kanssa painiskelevat ihan kauan työtä tehneetkin ihmiset. Koska koulussa on kuitenkin rajalliset mahdollisuudet, pienluokissa yleensä paremmat, mutta eipä nekään kovin kummoisia ole aina.

        Kannattaa muistaa vain se, että lapsi ei tahallaan ole hankala, ja hän ei itsekkään tilanteesta nauti. Ehkä hän vain käyttää niitä keinoja, joita hän osaa. Ja valitettavasti jos tilanne on jatku nut jo pitkään sellaisena, ei jo opittuja toimintamalleja kovin nopeasti muuteta. Pieniä tavoitteita kerrallaan, joissa lapsella on myöskin oikeasti mahdollisuus onnistua. Ei mitään sellaista, että ensi viikolla pitää sitten kaiken sujua mallikkaasti. Se ei onnistu, ja lapsi kokee taas vain yhden epäonnistumisen lisää.


      • edellinen...
        adhd-pojan äiti kirjoitti:

        Lähtökohta on hänenkin kanssaan se sama, että kaksi ihmistä kohtaa toisensa. Nyt vain on löydettävä yhteinen kieli, ja toimintatapa. Usein se vie aikaa, jotta luottamus syntyy, joten älä ota itseesi, jos et tunnu saavan lapseen otetta. Äläkä niele kaikkea miettimättä, mitä sinulle kerrotaan opettajien ja avustajan toimesta, usein käy niin, että tilanteessa jopa ihan ulkopuolinen voi löytää jotakin uutta ja toimivaa. Adhd:ta on niin monensorttista kuin on lapsiakin. Eli mitään yksiselitteisiä ratkaisuita ei ole. On vain isoja joitakin yhteisiä piirteitä, joista itse olen ollut huomaavinani sen, että nämä lapset useimmiten ovat jo koneet niin paljon epäonnistumisia, että on jo itsetunnon puutteita. Osa ei osaa enää ottaa edes kiitosta vastaan, vaan epäilee että se on valheellista. Oman lapseni kanssa olemme harjoitelleet ihan sitä, että lapsi itse saa kertoa, mikä onnistui hyvin ja jokapäivä puhutaan niistä onnistuneistakin asioista. Se voi olla vaikka sellainen, että lapsi kertoo, että riitä oli lähellä, mutta en lyönytkään tai sanonutkaan rumasti. JOka on muuten jo tosi iso askel monille näille lapsille.


        Koulumaailmassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lapsi kokee tulleensa kuulluksi. Tämä on todella tärkeää. Se ei tarkoita, että lasta uskotaan sinisilmäisesti, vaan sitä, että lapsi saa keretoa sen oman käsityksensä asiasta, vain tämän kautta päästään puuttumaan siihen, mikä meni pieleen. Moni näistä lapsista tosin alkuun joutuu opettelemaan sen, että totuudenkin voi sanoa, aluksi voi tulla melkoistakin tarinaa, mutta aikuinen sitten arvioi, mikä osa on uskottavaa ja mikä ei. Alussa en suosittelisi esimerkiksi heti riidan jälkeen tätä selvittelyä, useimmiten lapsi tarvitsee jonkin verran rauhoittumisaikaa, ja vasta enimpien kierrosten laskiessa hän pystyy käsittelemään asioita. Koulussakin olisi hyvä, jos olisi joku luvallinen keino, jolla lapsi saisi itse niin kokiessaan itsensä koottua. Näinhän useimmat aikuisetkin toimivat, eli keittävät kahvin tai käyvät lenkillä, tai ihan mitä vaan, jokaisella on ne omat keinonsa. Ja adhd-lapsilla on usein aika matala ärsykekynnys, joten olisi tärkeää, että hän saisi mahdollisuuden puuttua asiaan itse ajoissa. Kun tilanne on jo päällä, on vaikeaa puuttua asiaan mitenkään, ja aikuisen on usein vaikea nähdä tarpeeksi ajoissa, mitä tulee tapahtumaan.

        Oman lapseni luokassa on lepääminen ihan luvallista. Jos vihkoon laskeminen on hankalaa, saa laskea vaikkapa taululle. On olemassa tiukat säännöt, mikä on sallittua ja mikä ei, sekä myöskin seuraamukset, joista pidetään kiinni. Lapsi saa kuitenkin itse aika paljon vapautta miettiä itse, millä keinoin hän pahasta paikasta selviää. Jos joku päivä ei niin paljon saakaan tehtäviä tehdyksi, hän tietää kuitenkin, että mihin asti pitäisi saada tehtyä mihinkin mennessä, tavallaan siis "urakka". Jotain konkreettista, missä lapsi pystyy itsekkin seuraamaan etenemistään.

        Mutta kun olet vasta harjoittelija, niin älä ota kauheasti paineita, että sinun pitäisi saada lapsi jotenkin oivaltamaan. Nämä ovat oikeasti aika haastavia asioita, joiden kanssa painiskelevat ihan kauan työtä tehneetkin ihmiset. Koska koulussa on kuitenkin rajalliset mahdollisuudet, pienluokissa yleensä paremmat, mutta eipä nekään kovin kummoisia ole aina.

        Kannattaa muistaa vain se, että lapsi ei tahallaan ole hankala, ja hän ei itsekkään tilanteesta nauti. Ehkä hän vain käyttää niitä keinoja, joita hän osaa. Ja valitettavasti jos tilanne on jatku nut jo pitkään sellaisena, ei jo opittuja toimintamalleja kovin nopeasti muuteta. Pieniä tavoitteita kerrallaan, joissa lapsella on myöskin oikeasti mahdollisuus onnistua. Ei mitään sellaista, että ensi viikolla pitää sitten kaiken sujua mallikkaasti. Se ei onnistu, ja lapsi kokee taas vain yhden epäonnistumisen lisää.

        Katsele vaikkapa kirjaa nimeltä "Tahatonta tohellusta" (muistaakseni nimi on sellainen). Sitten on olemassa muitakin hyviä opuksia, ja kannattaa myöskin surffailla vaikkapa adhd-liiton sivuille. Googlettamallakin löytyy hyviä tietoja, mutta muistahhan lähdekritiikki:) Sitten on olemassa näitä adhd-palstoja, osa niistä on suljettuja, joihin ei oteta ryhmiin kuin kutsusta, mutta paljon on olemassa näitä ihan avoimiakin. Totuus on sitten jostakin sieltä väliltä, ja se mikä toimii yhteen lapseen, ei toimikkaan toiseen. Eli avainasemassa on nämä lapsen tuntevat ihmiset. Usein vaan vanhemmatkin ovat jo niin uupuneita ja kyrsiintyneitä että heidän on vaikea aloittaa aina alusta uuden ihmisen kanssa, varsinkaan harjoittelijan. Lähes poikkeuksetta he ovat käyneet läpi pidemmän prosessin kuin opettajat ja muut, ja valitettavasti se prosessi saattaapi olla erittäin pahasti syyllistävä. Joten yhteistyö ei välttämättä ole ihan yksinkertaista alkuun.


    • epätoivoinenÄiti

      Kirjoitus on kuin minun pojastani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe