Toiminimen perustaminen

Oma firma

Mitä toiminimen perustaminen vaatii? Toiminta olisi lähinnä pienimuotoista tulot olisivat ehkä parituhatta euroa vuodessa.

31

131311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PRH

      Käy lukemassa osoittesta www.prh.fi tietoa toiminimen perustamisesta.

      Toiminimi

      Toiminimen perustamiseen ei tarvita sopimusta, pelkkä perusilmoitus kaupparekisteriin riittää.

      Perusilmoitus kaupparekisteriin tehdään perustamisilmoituslomakkeella, joita on saatavissa PRH:n kaupparekisterin PatRek-asakaspalvelusta, (Arkadiankatu 6 A, Helsinki, puh. (09) 693 9500), TE-keskusten yrityspalvelupisteistä, maistraateista ja verohallinnon palvelupisteistä.

      • Oma firma

        Täytyy katsoa sieltä tarkemmin!


      • Apurinne

    • Agata

      Ota selvää eri yhtiömuodoista, sillä toiminimi ei ehkä ole paras yhtiömuoto. Muitakin yritysmuotoja voit perustaa, vaikka olisitkin yksin liikkeellä, ainoastaan avoin yhtiö on pois suljettu vaihtoehto... Osakeyhtiö on tällä hetkellä paras vaihtoehto verotuksellisesta näkökulmasta. Mutta tietoa saat varmasti kun käyt Te-keskuksen tai Finnveran sivuilla.

      • Oma firma

        Muistaakseni osakeyhtiön perustamiseen pitäisi olla jokin alkupääoma jotta sen voi perustaa. En ole ihan varma asiasta, mutta pitää etsiä tarkempaa tietoa. Jos niin on, on pakko ehkä aloittaa toiminimellä koska käytännössä olen tällä hetkellä ihan varaton enkä lainaa voi ottaa yritystä varten.


      • Agata
        Oma firma kirjoitti:

        Muistaakseni osakeyhtiön perustamiseen pitäisi olla jokin alkupääoma jotta sen voi perustaa. En ole ihan varma asiasta, mutta pitää etsiä tarkempaa tietoa. Jos niin on, on pakko ehkä aloittaa toiminimellä koska käytännössä olen tällä hetkellä ihan varaton enkä lainaa voi ottaa yritystä varten.

        Kyllä Oy:n perustamiseen tarvitaan alkupääoma (muistaakseni n. 8 500€) mutta sen voi kyllä nostaa sieltä tililtä poiskin... ;) Ehkä jos ei halua esim. ottaa lainaa alkupääomaan, kantsii just se t:mi perustaa.


      • aloitteleva yrittäjä
        Agata kirjoitti:

        Kyllä Oy:n perustamiseen tarvitaan alkupääoma (muistaakseni n. 8 500€) mutta sen voi kyllä nostaa sieltä tililtä poiskin... ;) Ehkä jos ei halua esim. ottaa lainaa alkupääomaan, kantsii just se t:mi perustaa.

        Mielestäni varsinkin jos myyntitoiminta ei ole kovin riskialtista, niin toiminimi on paras vaihtoehto. Toiminimessä kun itse olet vastuussa kaikesta tuotteesi aiheuttamista vahingoista nyt ja hamassa tulevaisuudessa koko loppuelämäsi ajan vaikka yritystoiminnan lakkauttaisitkin. Osakeyhtiössä vastaat veloista ym. vain takaamallasi omaisuudella ja kokonaisvastuu lakkaa samalla hetkellä kun Oy lakkautetaan. Siinä oikeastaan ne hallinnolliset erot. Eli varsinkin jos pienimuotoisesti alat toimintaa harjoittaa niin Tmi on sinulle oikea vaihtoehto etkä myy esim. lääkkeitä tai nautintoaineita jotka voivat aiheuttaa terveydellisiä ongelmia nyt tai tulevaisuudessa.TE-keskukset ovat niitä parhaita paikkoja kysyä neuvoa. Itse ainakin sain hyvät avaimet alkuun Espoon Uusyrityskeskuksesta, Tapiolasta.


      • ILTAAAA
        aloitteleva yrittäjä kirjoitti:

        Mielestäni varsinkin jos myyntitoiminta ei ole kovin riskialtista, niin toiminimi on paras vaihtoehto. Toiminimessä kun itse olet vastuussa kaikesta tuotteesi aiheuttamista vahingoista nyt ja hamassa tulevaisuudessa koko loppuelämäsi ajan vaikka yritystoiminnan lakkauttaisitkin. Osakeyhtiössä vastaat veloista ym. vain takaamallasi omaisuudella ja kokonaisvastuu lakkaa samalla hetkellä kun Oy lakkautetaan. Siinä oikeastaan ne hallinnolliset erot. Eli varsinkin jos pienimuotoisesti alat toimintaa harjoittaa niin Tmi on sinulle oikea vaihtoehto etkä myy esim. lääkkeitä tai nautintoaineita jotka voivat aiheuttaa terveydellisiä ongelmia nyt tai tulevaisuudessa.TE-keskukset ovat niitä parhaita paikkoja kysyä neuvoa. Itse ainakin sain hyvät avaimet alkuun Espoon Uusyrityskeskuksesta, Tapiolasta.

        Toiminimen voi uuden säädöksen mukaan perustaa 2500 eurolla.


      • saritus
        ILTAAAA kirjoitti:

        Toiminimen voi uuden säädöksen mukaan perustaa 2500 eurolla.

        istun juuri yrityskurssilla ja korjaan siis: OSAKEYHTIÖN voi perustaa nykyään 2500 euron pääomalla. Toiminimelle ei vaadita alkupääomaa.


      • jii

        Kannattaa myös ottaa huomioon, että jos osakeyhtiön perustaa, siitä ei niin vain pääsekään eroon paitsi myymällä yrityksen. Jos toiminta on pienimuotoista, en kyllä perustaisi osakeyhtiötä, sillä jos vaikka jää palkkatyöstään työttömäksi, ei saa minkäänlaisia työttömyyskorvauksia kun katsotaan yrittäjäksi. Että silleen.


      • tieto taito
        jii kirjoitti:

        Kannattaa myös ottaa huomioon, että jos osakeyhtiön perustaa, siitä ei niin vain pääsekään eroon paitsi myymällä yrityksen. Jos toiminta on pienimuotoista, en kyllä perustaisi osakeyhtiötä, sillä jos vaikka jää palkkatyöstään työttömäksi, ei saa minkäänlaisia työttömyyskorvauksia kun katsotaan yrittäjäksi. Että silleen.

        ei kannata yrittää muuta kun naapurin emäntää ku sen ukko on töissä..minulla oli ennen yritys olin lain suojaton heti ku sen perustin poliisit nuuski perässä ja vero karhu eikö yrittäjä ole just et kierretää lakia MITÄ HÄH


      • tietää
        tieto taito kirjoitti:

        ei kannata yrittää muuta kun naapurin emäntää ku sen ukko on töissä..minulla oli ennen yritys olin lain suojaton heti ku sen perustin poliisit nuuski perässä ja vero karhu eikö yrittäjä ole just et kierretää lakia MITÄ HÄH

        toiminimen perustaminen ei maksa ja oy maksaa sekä siinä on vähän sit muitakin kikkoja jota kannattaa lukea ennenkun rupee pelaamaan.Mut se on mielestäni paras koska periaatteessa jos verot on hoidettu ja kirjan pito on kunnossa niin et ole henkolökohtaisesti vastuussa firman veloista jos firma menee nurin(tietoa löytyy netti pullollaan).Eli toiminimellä olet henkilökohtaisesti vararikossa kun hommat tökkii...


      • Jii kans
        tietää kirjoitti:

        toiminimen perustaminen ei maksa ja oy maksaa sekä siinä on vähän sit muitakin kikkoja jota kannattaa lukea ennenkun rupee pelaamaan.Mut se on mielestäni paras koska periaatteessa jos verot on hoidettu ja kirjan pito on kunnossa niin et ole henkolökohtaisesti vastuussa firman veloista jos firma menee nurin(tietoa löytyy netti pullollaan).Eli toiminimellä olet henkilökohtaisesti vararikossa kun hommat tökkii...

        ...kuin ei ollenkaan. Kaveri on kysellyt neuvoja 2004. On varmaan ehtinyt jo kuprutkin tekemään tai sitten tmi kukoistaa...


      • itselle..
        Jii kans kirjoitti:

        ...kuin ei ollenkaan. Kaveri on kysellyt neuvoja 2004. On varmaan ehtinyt jo kuprutkin tekemään tai sitten tmi kukoistaa...

        Voihan tästä olla apua muillekin kuin vain aloittajalle, eikös? Vähän ärsyttävä tämä uus juttu että tekstit nousee aina ylös, tarpeeks vanhoihin ei tarttis enää voida vastata.


      • jan2312
        itselle.. kirjoitti:

        Voihan tästä olla apua muillekin kuin vain aloittajalle, eikös? Vähän ärsyttävä tämä uus juttu että tekstit nousee aina ylös, tarpeeks vanhoihin ei tarttis enää voida vastata.

        Hyvä näitä on lukea näin myöhemminkin. Ei tarvi aina jonkun aloittaa uutta kyselyä.


      • dsvdsdvs
        Jii kans kirjoitti:

        ...kuin ei ollenkaan. Kaveri on kysellyt neuvoja 2004. On varmaan ehtinyt jo kuprutkin tekemään tai sitten tmi kukoistaa...

        Minun saamieni tietojen mukaan toiminimi on edullisin verotuksellisesti, jos on pienet tulot. Jos kaikki ansiotulot on niin suuret, että veroprosentti menee itsellä yli 28-30%, niin sitten alkaa olla osakeyhtiön mahdollisuus ottaa osinkona edullisempaa, mutta ei sitä ennen. Lisäksi toiminimen voi helposti myöhemmin muuttaa osakeyhtiöksi, mutta ei toisinpäin.


      • ihmettelevä yksilö
        dsvdsdvs kirjoitti:

        Minun saamieni tietojen mukaan toiminimi on edullisin verotuksellisesti, jos on pienet tulot. Jos kaikki ansiotulot on niin suuret, että veroprosentti menee itsellä yli 28-30%, niin sitten alkaa olla osakeyhtiön mahdollisuus ottaa osinkona edullisempaa, mutta ei sitä ennen. Lisäksi toiminimen voi helposti myöhemmin muuttaa osakeyhtiöksi, mutta ei toisinpäin.

        Nyt mietityttää.....? jos perustan toiminimen ja tulot jäävät alle 8500 euroa vuodessa ei tarvitsisi edes ennakkovero rekisteriin mennä, tosin maksan kaikesta kerralla veron jos tuo ylittyy mutta mutta....
        jos olen ansiotyössä toisen työnantajan palvelussa ja toiminimi olisi vain sivutuloja varten jotta voin työskennellä muulla ajalla ja silloin kun itselle sopii niin niin voihan toiminimi olla vaikkei olisi tulojakaan? vai?


      • -kjk.kk.kl
        ihmettelevä yksilö kirjoitti:

        Nyt mietityttää.....? jos perustan toiminimen ja tulot jäävät alle 8500 euroa vuodessa ei tarvitsisi edes ennakkovero rekisteriin mennä, tosin maksan kaikesta kerralla veron jos tuo ylittyy mutta mutta....
        jos olen ansiotyössä toisen työnantajan palvelussa ja toiminimi olisi vain sivutuloja varten jotta voin työskennellä muulla ajalla ja silloin kun itselle sopii niin niin voihan toiminimi olla vaikkei olisi tulojakaan? vai?

        Ennakkoverorekisteriin????


      • alv-rekisteriä
        ihmettelevä yksilö kirjoitti:

        Nyt mietityttää.....? jos perustan toiminimen ja tulot jäävät alle 8500 euroa vuodessa ei tarvitsisi edes ennakkovero rekisteriin mennä, tosin maksan kaikesta kerralla veron jos tuo ylittyy mutta mutta....
        jos olen ansiotyössä toisen työnantajan palvelussa ja toiminimi olisi vain sivutuloja varten jotta voin työskennellä muulla ajalla ja silloin kun itselle sopii niin niin voihan toiminimi olla vaikkei olisi tulojakaan? vai?

        arvonlisäverovelvollisuutta? Siinä on tuo 8500 e raja. Ennakonperintärekisteriin taas kannattaa liittyä jo siksi, että firma vaikuttaa "uskottavammalta" kun se on epr:ssä. Minullakin on sivutoiminen yritys ja satunnaisia tuloja firmasta. Olen sekä epr:ssä että alv-rekisterissä. Alle alv-rekisterirajan on se hyöty että saa vähentää alvit myös firmalle kuuluvista ostoista. Epr:ään kuulumisesta huolimatta ei tarvitse ennakkoverolippuja kun kertoo verottajalle että tulot ovat ennustamattomia ja satunnaisia. Kannattaa toiminimeä perustaessa arvioida tulot vaikka nollaksi ja kertoa lisätiedoissa toiminnan satunnaisuudesta (muistaakseni perustamislomakkeessa oli sille tilaa) Verotoimistossa neuvovat tarkemmin, soita rohkeasti.


      • että silleen
        jii kirjoitti:

        Kannattaa myös ottaa huomioon, että jos osakeyhtiön perustaa, siitä ei niin vain pääsekään eroon paitsi myymällä yrityksen. Jos toiminta on pienimuotoista, en kyllä perustaisi osakeyhtiötä, sillä jos vaikka jää palkkatyöstään työttömäksi, ei saa minkäänlaisia työttömyyskorvauksia kun katsotaan yrittäjäksi. Että silleen.

        samoin jäät tyhjän päälle jos olet perustanut tmi:yhtiön ja jäät työttömäksi samoin katsotaan yrittäjäksi.
        eli ei tukia ei mitään. että silleen


      • Sunburnt
        tieto taito kirjoitti:

        ei kannata yrittää muuta kun naapurin emäntää ku sen ukko on töissä..minulla oli ennen yritys olin lain suojaton heti ku sen perustin poliisit nuuski perässä ja vero karhu eikö yrittäjä ole just et kierretää lakia MITÄ HÄH

        "tieto taito 26.1.2009 16:38"

        Ensin herää kysymys: mitä liiketoimintasi sisälsi? Rikollista toimintaa?

        Toiseksi herää kysymys: jätitkö veroasiat retuperälle?

        Jos vastasit molempiin kohtii myöntävästi, ei sinulla kovin paljoa ole varaa valittaa, jos virkavalta ja verottaja ovat sinusta kiinnostuneita?

        PS. Rikollisesta toiminnasta harvemmin maksetaan veroja tyyliin "Myyn pääasiassa heroiinia ja kokaiinia ja grammahintani sisältävät 22%:n ALV:n. Kaikkien välittäjieni provikoista on vähennetty TEL:t sun muut"


    • ulledulle

      heti. Yritystoiminnan voit aloittaa vaikka tänään. Toiminimi tarkoittaa henkilöyhtiötä jossa yksi iihminen vastaa koko omaisuudellaan veloista ja varoista. Eli ei muuta kuin yrittämään. Muista vakuutukset!Yel, vastuuvakuutukset jne.

      • Tsose

        hankkia vakuutukset, YEL ja mitä muuta? Eikö esim. vakuutus ole vapaaehtoinen? YEL:stä en tiedä. Itse olen rempannut asuntoja yksityishenkilönä, ja maksanut sen 28 % veroa myyntivoitosta. Olisiko tuo verotus tässä tapauksessa sama, eli verotusmenetelmä ei muuttuisi miksikään? Mitään palkkaa en itselleni välttämättä maksaisi, vaan voitto olisi just pääomatuloa.


    • hapa700

      kannattaako perustaa toiminimellä jos tuntiveloitus on 38€

    • Tmi Tj

      Eipä tuo taida kummonen juttu olla. Itse aikoinaan rykäisin opiskeluaikoina toiminimen pystöön ja hommaan meni ehkä kolme tuntia.

      Täältä näyttäisi löytyvät aika kansantajuiset ohjeet. Ei varmaan vastaa kaikkiin kysymyksiin, mutta kyllä toi pari tonnia kuulostaa siltä, että voisit helposti perustaa sivutoiminimen.

      http://yrityksen-perustaminen.net/toiminimen-perustaminen/

    • Yrittäjäkö?

      Mukavaa että täältä löytyy ohjeita! Itse olen opiskelija ja haluaisin tehdä samalla töitä, mutta yhteenkään hakemukseen en olesaanut vastausta. Siksi ajattelin ihan laillista ja pienimuotoista yritystoimintaa, jolla saisi ekstratuloja. Mitenkähän tuo vaikuttaa opintotukeen, osaako kukaan neuvoa?

    • roninoi

      www.uzer.fi tekee toiminimen perustamisen tarpeettomaksi. Uzerin kautta laskutat kuten muilla laskutuspalveluilla ja uzer hankkii sinulle ytunnuksen automaattisesti. Uzer tekee puolestasi kirjanpidon ja lakisääteiset asiat.

    • Pupsit

      Onko täällä paikalla toiminimen omistavaa tyyppiä? Tarviis neuvoja. Ilmeisesti jos tulot toiminimellä ovat vähäiset ei ole paljon paperisotaa?

      • Kaufmann

        Paperisodan ja tulojen määrä ei korreloi suoraan, sillä tietyt asia pitää tehdä vaikka tulot olisivat pienet
        Kun perustat yrityksen ainakin seuraavat asiat kannattaa huomioida:
        - toiminimen rekisteröinti (>100€)
        - liittyminen ennakkoperintärekisteriin
        - ALV velvollisuus kannattaa ottaa vaikka liikevaihto jäisi alle 10000€:n (ALVin saa takaisin jos jää alle)
        - tilikaudeksi kannattaa valita vuosi
        - ALVin ilmoitus pitää tehdä verottajalle väh. kerran vuodessa
        - Ammatinharjoittajan veroilmoitus pitää tehdä väh. kerran vuodessa
        - kirjanpidon voi tehdä itse esim. Excelillä
        - kun yritys on rekisterissä tulet samaan lukusia puheluita suoramyyjiltä, jotka yrittävät myydä yritykselle näkyvyyttä yms. Älä tee mitää sopimuksia puhelimessa.

        http://yrityksen-perustaminen.net/toiminimen-kirjanpito-itse/


      • fdsk

        Tuossa edellisen vastauksen linkin takaa löytyvän, sinänsä hyvän tietopaketin johdannossa sanotaankin jo se mielestäni oleellinen: "Tämä artikkeli on kirjoitettu kaikille niille, jotka haluavat tehdä toiminimensä kirjanpidon itse. Ensisijainen neuvomme on, että älä tee niin."

        Pienimuotoisessa (ns. "sivubisnes-") toiminnassa kirjanpitäjän kulutkaan eivät ole kaksiset, vaan kulut kasvavat karkeasti liikevaihdon suhteessa. "Kirjanpitäjän kulut: xx euroa, vaivattomuus ja mielenrauha: priceless."


    • Perustaja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe