Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Noudatan jatkossa kaikkia palkintoristikoita kohtaa sitä, että ratkaisusanoja tuon esille vain erityisestä syystä. Jos ristikko ei ole palkintoristikko tai palkintokisaan osallistumisaika on mennyt ohitse, en ratkaisusanoja tuo niissäkään esille ilman spoilereita.

Kuten olen okneen kertaan tuonut esille se, etten pilaa toisten ratkontoja on ykkösprioriteetti. Sen suhteen voin erittäin hyvin säilyttää isekunnioituksen. Hieman lisätyötä spoierien käyttö tuo, mutta kun niitä säännöllisesti käyttää, ei niissä niin paljon aikaa mene, mitä joku saattaa ajatella (joku arveli niiden käytön olevan niin työlästä, että en jaksa niitä pitkää aikaa käyttää).

Toisten ratkontojen pilaamattomuuden rinnalla reiluus palkintoristikoissa niitä kohtaan, jotka netistä eivät apuani hae, on toissijainen tavoite. Sen otan huomioon siten, että palkintoristikoissa ratkaisusanoja kerron vain poikkeustilanteissa. Tähän asti PuPe 4-5 ole kolme ratkaisusanaa kertonut. Kun haluan auttaa ratkojia saamaan ristikot täyteen, joskus hieman joustan. Säilytän itsekunnioitukseni sillä, että en massiivisesti paljasta ratkaisusanoja enkä joka vihjeeseen niitä tarjoa.

IS:n kohdalla niitä olen kokeilumielessä antanut viime aikoina jokaiseen esille nostamaani vihjeeseen, mutta koska muut eivät ole tulleet mukaan "spoilermäneiksi", kokeilua ei kannata jatkaa.

Sivuni tarjoaa Suomen maailman fiksuimman tavan auttaa ristikoissa. Jos sitä ei haluta käyttää, en voi asialle mitään.

Asentamani lisäosa ei taida olla käyttökelpoinen. Kyselyt eivät lataannu. Pitänee tehdä yksi kysely uusiksi toisella ohjelmalla. Kysylyt viivästyvät merkittävästi kun pitää kokeilla muita lisäosia.
  2. "On jännittävää nähdä mitä tämä viikonloppu tuo tullessaan. Jyrääkö Spoilermän ylivertaisella tekniikallaan vai pystyykö HP laittamaan kampoihin pimeän puolelle siirtynyttä Magmamäniä legendaarisella listallaan. Varmaa on kuitenkin, että eliittipalstalle ei toivota ketään näistä kolmesta sankarista."

Aloituksen tämä teksti on lapsellista. Lapsellisuus tintuu voittaneen tämän foorumin.

Miksi kirjoitetaan kolmesta henkilöstä. Spoiler- ja Magmamäniksi nimitetyllä henkilöllä tarkoitetaan minua.

Minun päämääräni on yksinomaan tarjota oma apuni kaikkia ratkojia kunnioittaen ja antaa kaikille käyttäjille fiksu tapa auttamiseen. Muutamat muutkin auttajat kuin minä ovat joskus käyttäneet sivustollani spoilereita. Varsin pientä se muiden kohdalla on ollut. En ole saanut siitä muiden osalta suosittua tapaa.

Kun jotkut kirjoittavan, että menin pimeälle puolelle, kyse on ollut yksinomaam siitä, että tein kompromissin omien periaatteideni ja tämän sivuston välillä, jotta ne, jotka kaipaavat ratkaisusanoja iS:n ristikoihin, voisivat niitä saada KOHDISTETUSTI omia ja toisten ratkontoja pilaamatta. Täällä kun ei välitetä mitään siitä, kuinks paljon toisten ratkontoja pilataan.

Kuten toin esille, ydin toiminnallani on auttaa ihmisiä saamaan ristikoitaan täyteen niin, että tarjoan välttämättömän avun. Avun olen aina halunnut tarjota aina niin, että en toisten ratkontaa pilaisi. Ennen spoilereiden käyttöä jouduin tekemään kimpromisseja.

Spoilereiden avulla minun ei tarvitse vinkkien kohdalla tehdä mitään kimpromisseja. Voin yksin omaan miettiä sitä, mikä olisi juuri sopiva apu kullekin ratkojalle. Koska en milloinkaan voi tietää, mikä on kullekin ratkojalle minimi avun tarve, vinkkien anto on aina mututuntumalla. Teen vain parhaani.

Koska muutaman viikon aikana tarjoamaani mahdollisuutta ei ole juurikaan käytetty, kokeilua tuskin kannattaa jatkaa. Kerroin jo ajattelemani luopuvani kokeilusta.

Pimeä puoli viittaa tähän sivustoon. Jotkut muutkin kuin minä siis pitävät siis tätä foorumia pimeänä.

Yleensä palkintoristikoihin ratkaisusanojen kertomiseen hyvin tiukasti suhtautuvat ovat Sanarisin foorumissa kirjoittavia. Minua siis syytetään pimeälle puolelle menemusestä Ekin foorumin asettamista toimintaperiaatteista käsin.

Onhan se epäreilua, jos hirveästi paljastellaan ratkaisusanoja. Kokeilusäijeissä paljastin minäkin ehkä liikaa. Mutta kuten toin esille, kyse palkintoristikoihin ratkaisusanojen antamisessa on vain ja ainoastaan reiluudesta.

Minulle reiluus on kakkosprioriteetti. Suhteellisen reilu haluan olla, mutta enemmän ajattelen sitä, että ratkoja kuitenkin on tyytyväisempi saatuaan ristikon täyteen kuin se, että ristikko jää kesken kun reiluuden tähden ei saa riittävästi apuja.

Munusta Ekin toiminta ei loogista. Ei HS:n ristikot niin poikkeuksellisella tavalla erikoisia ole, että niihin pitäisi eri sääntöjä soveltaa. Esim. Simbergit ovat myös varsin outoja.

Mutta kyllä Eki myös häviää jatkaessaan linnoittautumista. Foorumini käyttäjät, jotka kirjoittavat myös Ekin foorumiin, eivät mainitse enää koskaan minulta saatua apua. Kerran apuni tuli esille, vaikka nimeäni ei mainittu. Siinä kohtaa Eki pisti keskustelun poikki.

Molempia foorumeita käyttävä tietävät, että Eki poistaisi kommentit, joissa apuni mainittaisiin Epäilen, että he eivät uskalla mainita, että ovat saaneet minulta apua myös siksi, etteivät joutuisi Ekin tai jonkun muun foorumilaisen hampaisiin. Eki hallitsee foorumissaan myös pelolla.
  3. Ymmärrän. Nuo ovat ainoita tapoja houkutella monia apua kaipaavia Sanarisin foorumilta.

Tavetta sivystoni käytölle ilmiselvästi on olemassa niillä, jotka Sanarusin foorumia käyttävät.

Kuinkahan monella vaan isama oeriastteellinen vastarinta kuin Jiikoolla, joka ei edes uteliaisuuttaan halua nähdä, mitä tarjoan? Ratkojat.fi kyllä Jiikoolle kelvannee. Ainakin olen rivien välustä niin saanut käsityksen. oi toki olla väärässäjin tässä asiassa. Huomattavasti enemmän hän saa sieltä suoraan ratkaisusanoja ristikkoon kuin sivustoltani. Sitä sivustoa hän ei taida paheksua, vaikka pitäisi, jos periaate on, että palkintiristikoihin ei saisi antaa ratkaisusanoja.

Neutraaleja kavereita minulla onkin, hyvin luotettujakin, mutta en katso voivani heitä rasittaa kohtuuttomasti. Aika paljon jo nyt pyydän apua heiltä toisten ratkojien auttamisessa.

Myönnän, että vaarana on melko pieni käyttäjäjoukko. Mutta jos haluaa katsoa, kuinka monta eri henkilöä sivustoani käyttää, pitää käydä säie säikeeltä sivustoa läpi, koska esim. PuPe 5/2023 lukema 5 tarkoittaa, että viisi KIRJAUTUNUTTA käyttäjää on vieraillut sivustollani. No ei kirjoittaneiden määrä kovin suureksi nouse, vaikka kaikki lasketaan yhteen. Kirjoittaneiden määrä ei puolestaan kerro kävijöiden määrää. Vierailijamäärä minun pitää katsoa erillisestä hallintasovelluksesta. En sitä juuri seuraa. WordPressiin en halua mitään kävijäseurantakoodia lisätä.
  4. Myönnän korostaneeni liikaa sivustoni teknistä ylivoimaisuutta muihin foorumeihin nähden.

Robin hoodiksi itsensä nostamut HP on kaikista nöyryyttävin niille, jotka haluavat oppia ratkomaan koviksia ja jonkin verran osaavat niitä ratkoa. Heidän ratkontojaan sppilauslistat pilaavat, jos he sitä käyttävät. He kun saavat ratkaisusanoja, joita he eivät tarvitse ja listan ratkaisusanoista ainakin osan voisivat itse keksiä. Henkilöitä, jotka tietävät menevänsä nöyryytettäviksi arvostan kaikkein vähiten. HP nakertaa toiminnallaan tällaisten henkilöiden itsekunnioitusta. Se kun on alhaisin mahdollinen psikka mennä etsimään apua.

Katson, tällauset ratkojat voisin monin verroin paremmin saada KOHDISTETTUA apua sivuiltani juuri niihin kohtiin, jossa he oikeasti apua tarvitsisivat. Heidän ei tarvitsisi mennä pilaamaan ratkontojaan käyttämällä HP:n listoja. Heitä ei koskaan nöyryytettäisi ainakaan tahallaan.

Loin sivuston, joka mahdollistaa ihan kaikille, jotka haluavat auttaa sivuston, jossa apu voidaan kohdistaa kunkin ratkojan todellisia (eikä kuviteltuja ) tarpeita ajatellen. Sivustolla halutaan auttaa toisia ratkojia tulemaan paremmiksi ratkojiksi. Samalla kun joku saa kohdistetun avun, joku toinen ei pilaa ratkontojaan sillä, että saa apuja, joita ei hakua saada.

HP on joillekin auttaja ihan listallaan. Kaikki eivät halua käyttää koviksiin sitä aikaa, jota ne vaatisivat. Kokenut ratkoja, kuten Jaska saattaa käyttää kovikseen viisi tuntia aikaa. Jos joku ratkoo kerran viikossa, hänen on mahdoton milloinkaan ratkoa ristikkoa yhtenä päivänä muutamassa tunnissa. Koviksissa on niin paljon metkuja, ettei niitä osaa ennakolta odottaa ja hetkessä oppia. Koviksissa on turhankin paljon opeteltavaa. Niistä on melkein tullut puoliammattilaisten harrastus, jossa aloittelija on suurissa vaikeuksissa.

Kun nyt paha Eki kumppaneineen on tehnyt kovisristikoista liian vaikeita harvoin ristikoita ratkovalle, Robin Hood tulee apuun. Parhaat palat toki ensin suoraan antaen.
    Sitten hän viskoo apunsa sinne tänne sikin sokin. Kyllähän kunnon koviksesta tällöin vielä vaikeutta harvoin ristikoita ratkovalle on. Joka ei halua oppia koviksia ratkoa vaan haluaa, että koviksista tehdään enintään keskitasoisia, ei kaiketi HP:n apua nöyryyttävänä koe. Ilman HP:tä ja muiden antamia ratkaisusanojahan ristikko ei ikinä tulisi valmiiksi. Jos päämäärä on saada aina ristikko täyteen, mutta itsellä ei ole lähelläkään sitä osaamista eikä ole halua käyttää paljon aikaa, mitä itsenäinen ratkonta edellyttäisi, mikä tahansa apu pitää kelvata. Joskus käytännössä suurin osa ristikosta on tällöin muiden ratkomaa ja ratkoja ratkoo itse todellisuudessa vain murto-osan ristikkoa.

Mutta sitten ratkoja tekee itsensä aina riippuvaiseksi HP:stä eikä osaa oikein edes aloittaa ilman HP:tä. Onko tällaisen riippuvuuden luominen HP:ltä tervettä?

Hintana on ainakin se, että jotkun pilaavat ratkontojaan saamalla ratkaisusanoja, joita he eivät olidi halunneet saada. Siksi pidän listojen pyytelyä varsin itsekkäänä toimintana.

Toki välillä koen itsekin välillä auttavani liikaa. Sopivan avun antaminen ei ole kovin yksinkertaista minullekaan. En aina koe onnistuneeni.