Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Heidi-Hullun toiminta ei ole tasapuolista. Hän ei oke huolissaan tämän sivuston toimintatavoista, mutta nostaa tikun nokkaan minun toimintani.

IS-säikeissä ratkaisusanojen esille tuominen spoilereilla on ollut lähinnä kokeilu. En Olen testannut, miten asiaan suhtaudutaan. Kun kokeilen toisenlaista toimintatapaa, siitä tulee kohtuuton reagointi. Tein kokeilun tämän foorumin vuoksi. Halusin demonstroida, että jos halutaan paljastaa ratkaisusanoja, sen voi tehdä mielettömän paljon fiksummin kuin täällä toimitaan.

Mieluiten auttaisin niitä Sanarisin foorumin ja muita ratkojia, jotka kaipaisisivat vain pientä vinkkiapua. Mutta en minä maltillista ratkaisusanojen kertomista pahana pidä, jos niiden kertomisella ei pilata toisten ratkaisunautintoja. Siksi olisin voinut antaa muillekin mahdollisuuden spoilereilla ratkaisusanojen kertomisslle.

Olisin voinut antaa mahdollisuuden fiksumpaan auttamiseen, mutta tästä tulee näemmä vain huutia. Täällä ei tunnu olevan halua auttaa fiksummin. Auttaminen voi olla fiksua vain, jos pyrkimys on kaikin mahdollisin tavoin välttää toisten ratkojien ratkontojen pilaamista.

Ei foorumissa spoilerit ole tarkoitettu vain itseni käyttöön. Toivon niitä muidenkin käyttävän. Siksi olen pyrkinyt niiden tekemään niiden käytön mahdollisimman helpoksi. Ihan aidisti tarkoituksena on nostaa keskustelujen tasoa.

Ehkä minun ei kannata tarjota tämän foorumin käyttäjille enää fiksumpaa tapaa. Voin ottaa saman periaatteen kuin PuPen ja Iisakin kohdalla, joissa ratkaisusanan esille tuomiseen palkintokisaan osallistumisaikana on hyvin poikkeuksellista ja siihen pitää olla erityinen syy. Syy voi olla esim. se, että laatijalla on ristikossa piilokirjain/-tavu, johon voisi ajatella monia vaihtoehtoja. Selvät laadintavirheet voisivat myös olla perusteltu syy.

Palkintokisaan osallistumisen näkökulmasta se ei ole sen reilumpaa muita kisaan osallistujia kohtaan kuin tämänkään sivuston paljastelut. Toki täällä on paljon enemmän paljasteluja viimeviikkoinakin ollut.
  2. Kyllä asiolla on valtavia eroja.

Jos etsit ratkaisusanan esim. ratkojat.fi avulla etsit sen itsellesi ja näet itse. Et pakota muita katsomaan.

On kuitenkin ihan eri asia pilata toisten ratkaisusanoilla julkisella foorumilla, jossa ratkaisusanat näkee kuka tahansa sivulla vieraileva.

Toisten ratkontojen pilaamisen suhteen on valtava ero siinä, miten ratkaisusanat esittää.

Sanarisin foorumissa 11361. IS Viikonloppu 14.-15.10.2023 paljastellaan jälkikäteen paljon ratkaisusanoja. Joku saattaa pohtia ratkaisuja jälkijunassa. Suora ratkaisusanojen paljastelu ei ole jälkijunassa ratkojien kannalta optimaalista. Heidän ratkontojaan vääjäämättä pilataan.

Pilaamiselta ei voi välttyä sillä, että vasta vastausten palauttamisajan päätyttyä kerrotaan ratkaisusanat ja selostetaan niiden logiikat.

Miten vähentää toisten ratkontohen pilaamisia Sanarisin foorumissa pitäisi olla oma säie ratkaisusanojen kertomisille ja niiden logiikoiden selityksille. Alkuperäisessä säikeessä olisi vain korkeintaan vinkkejä, jotka jättäisivät tilaa omalle pohdinnalle eli säie muuttuisi HS-säikeiden kaltaiseksi.

Omassa foorumissani vain poikkeustapauksissa erillissäie olisi tarpeen. Silloin kyse olisi tilanteessa, jossa jotkin vihjeet kaipaisivat laajempaa käsittelyä. Spoilerit eivät ole toimiva ratkaisu pitkiin selvittelyhin. Kun pitkät selittelyt olisi omissa säikeissään ja säijeen johdannossa olisi mainintana varoitus ratkaisusanojen kertomisesta vain satunnainen Googlen hakutulos voisi ratkontoja pilata.

Nykyinen päämääräni ydin on hieman eri kuin ennen. Ennen pilaamisen välttämisellä ei ollut nykyistä painoarvoa. Vinkeilläkin saattoi jollekulle antaa jotain tarpeetonta apua. Oli pakko tehdä kompromisseja.

Ennen puolestaan reiluusperiaate oli keskeisempi. Mutta ei minun Sanarista kohtaan tarvitse olla reilu. Toki PuPen ja Iisakin suhteen otan huomioon laatijoidenkin näkökulmaa ja pyrin auttamisessa kohtuullisuuteen. Toimin niissäkin ennen kaikkea ratkojat huomioiden. En ala määrittämään miten paljon saa kysyä.

Ratkaisusanojen paljastaminen palkintokilpailun jälkeen tai ennen osallistumisajan päättymistä on luonteelta eri asia. Julkisella paljastamisilla saatetaan antaa kisaan osallistuville kohtuutonta etua. HS-säikeiden tyyli en auttamjnen pysynee kohtuuden rajoissa. Täällä paljastelu on tosi kaukana kohtuullisesta ratkaisusanojen paljastelusta.
  3. Olen yrittänyt trhdä käytön helpoksi. Yksitasoisen vinkin antaminen on melkein yhtä helppoa kuin tavallisen tekstin kirjoittaminen. Vastaa lihavoinnin käyttöä tekstissä.

Monitasoisempiin minulla on valikossa Lisäkoodeja monia valmiita koodeja monitasoisten piilotusten luomiseksi. Niitä kopioin tai raahaan editoriin. Eniten koodien kanssa tulee räpellystä silloin, kun jostakin syystä päättää muuttaa alun perin ajateltua esitystapaa lisäämällä kerroksen, jota ei ennestään ole.

Mutta jos alun alkaen laittaa monktasoisesti, käyttö ei ole erityisdn vaikeaa.

Ks. esimerkki
    https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/foru ms/topic/is-9-2023-2/#post-29648

Avun anto toimii seuraavan tyyppisellä koodilla.

[SPOILER=apusisältö]Vihje pitää ajatella osana pidempää sanaa. Jatka hieman sanaa niin löydät vihjeen lähtösanan (sanan, jota ei ole lyhennetty). Mieti sitten, miten ratkaisusana voisi liittyä vihjeessä viitattuun lähtösanaan.[ISPOILER=tarkennettuja vinkkejä]Vihje ei ole typistevihje, jossa vihjeen ja ratkaisusanan lähtösanoista on tiputettu kirjaimia pois. Vihje liittyy itse kirjainten pudottamiseen pois lähtösanasta. [IISPOILER=ratkaisusana]SUTIA[iiispoiler=selitys]P ENSSE on osa sanasta PENSSELI. Vihjesana on siis pensseliä. Sanan "pensseliä" synonyymi on "sutia". Kyseessä on vihjesanan vajauteen liittyvä rakennevihje. Sana "sutia" on vihjeen kontekstissa partitiivi, jollaisena se ei ole ristikkokelpoinen. Mutta se on myös verbin perusmuoto, jollaisena se on ristikkokelpoinen.[/iiispoiler][/IISPOILER][/ISPOI LER][/SPOILER]

Ylin toso on editorissa tosin <del>... </del>, joka muuntuu samaksi kuin jos käyttäisin [SPOILER=apusisältö]...[/SPOILER]. Wordpress muuntaa tägit haluamakseni koodiksi.

Koska tilanteet ovat vaihtekevia, ei hommaa oikein helpommaksi editorissa saa.
  4. Selitin jo 2023-10-23 22:22:50.
    Minusta pahinta, mitä ristikoiden ratkojalle voi tehdä, on tahallisesti pilata ratkontaa massapaljastuksilla. Jos joku mollaa, jos ratkojalla on riitävästi itsetuntoa, hän voi olla välittämättä mollauksista. Mollaukset voi ohittaa. Massapaljastujset ovat siinä mielessä pahemoia, että ne voivat yllättää eikä niitä osaa aina ohittaa. Kun ratkontansa paljastuksilla pilaa, ratkonta lössähtää niin, että fiilis menee pikall
    e. Fiilistä in mahdoton enää pikaujsen jälkeen parantaa.

Täällä on ehkä monen vaikea ymmärtää sitä, että monet ratkojat pitävät ratkaisusanojen kertomista ratkontojen pilaamisena. Joku on suoraan sanonut, ettei halua käyttää tätä sivustoa, koska täällä paljastetaan ratkaisusanoja.

Haluan aidosti antaa mahdollisuuden parempaan avun saamiseen. Jos joku haluaa palkintoristikkoon ratkaisusanoja, hän voi valita, mihin vihjeeseen haluaa ja hän voi saada avun pilaamatta toisten ratkontoja. Minusta se on äärettömän paljin parempi vaihtoehto kuin hyödyntää HP:n ratkaisusanojen pakkosyöttöä. Pakkosyöttö on ratkojien nöyryyttämistä ja aliarvioimista.

Toki ratkohalta vaatii vähän enemmän vaivaa kysyä vihjeistä yksitellen. Jos hyväksyy pakkosyötön, voi päästä helpommalla. Pakkosyöttäjää ja pakkosyötön hyväksyviä ratkojia en arvosta.

Haluan arvostaa ratkojia siten, että yritän antaa apua vain sen verran kuin on tarve, pakkisyöttämättä ja aliarviomatta toisten ratkojien ratkontataitoja.

Sanarisinkin foorumi pilaa väistämättä jonkin verran joidenkin ratkojien ratkontanautintoja. Kyllä monet haluavat pohtia ongelmia palkintokisaan osallistumisen päätyttyä. eivätkä halua suoraan ratkaisusanoja. Pilaamista voi yrittää välttää käyttämällä selaimen sivukohtaista hakua. Mutta se ei varmuudella pelasta ratkonnan pilaamista. Sivukohtaisella haulla voi kyllä etsiä varmistuksia saaduille ratkaisusanoille. Siihen tapaan joskus käytin vanhojen kovisten kohdalka Sanarisin sivuja. En niistä vanhoihin koviksiin suoraan ratkaisusanoja etsinyt (muita keinoja kyllä käytin).

Minulka on AINA on ollut päämääränä, etten pilaa sivustollani toisten ratkontoja. Siksi aiemmin pyrin antamaan varsin ympäripyöreitä vinkkejä. Ne eivät ainakaan pahasti pilaa kenenkään ratkontoja. Nyt pystyn aiempaa paljon paremmin, itse asiassa täysin välttämään omalta osaltani toisten ratklntojen pilaamisen. Pystyn myls kohdistetummin auttamaan ratkojia.

Olen yrittänyt tehdä spoikereiden köytön mahdollisimman helppokäyttyöisiksi. Näin siksi, että muutkin oppisivat niitä käyttämään. Ei minulla ole aikaa kaikkia auttaa.

Haluan aidosti luoda Suomen parhaan auttamiskulttuurin. Toki asiantintemus ei riitä Sanarisin tasolle, mutta voin ihan hyvin tarvittaessa viitata Sanarisin sivustoon. Hyvin harva tosin palkintokisaan osallistumisajan päätyttyä mitään kysyy.