Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. "Ei kukaan ole niin idiootti, että tulee tänne tyhjän ristikon kanssa. Ristkosta puuttuu ehkä muutama sana."

Tähän vielä. Kirjoittajalla ei juuri voi olla kaumpana totuudesta. Joku saattaa tulla jopa tyhjän tai lähes tyhjän ristikon kanssa, Hän haluaa toisten bulkkivastaukssn kautta alun ratkontaansa. Täällä Lähteenmäen ja Holopaisen ristikkoon bulkkiapua pyytäneet ovat saattaneet tulla 10-35% täyttöasteen ristikon kanssa pyytämään apua. Minulta on tultu 0% täyttöasteen tilanteessa pyytämään apua.

PuPen suhteen bulkkiavun pyytäjät uskon olevan puhtaita oikaisijoita, jotka eivät ole juuri alkua pidemmälle päässeet.

En olisi valmis antamaan bulkkiapua.

Auttaminen on joskus aika haastavaa. En todellakaan halua ketään nöyryyttää., mutta koen välillä aika vaikeaksi auttaa sopivalla tavalla. Ehkä pitää harkita spolereilla enemmän suorien vastausten antoa, sillä en minäkään pidä hyvänä sitä, että moneen kertaa pitää antaa lisävinkkejä. Mutta ei lisävinkeissäkään pidemmään päälle järkeä ole. Ratkojan tulisi oppia ymmärtämään laatijoiden metkuja. Siihen pitäisi enemmön panostaa.

Voisihan tuossa auttaa se, että antaa nelitasoista apua enemmän. Ensin varsin ympäripyöreä vinkki, jossa ideana on auttaa niin vähän kuin mahdollista, että ratkojalle jää vielö mahdollisuus ahaa-elämykseen. Sitten tarkennettu vinkki. Jos se ei riitä, ratkaisusana. Jos ei vihjettä ymmärrä, logiikan selitys.

Ihan joka vihjeeseen olisi varsin työlästä noin toimia.

Mitä IS:n HP:n spoilauslistoihin tulee, ne voivat osittain olla vedätystä. Mutta tietäen ratkojien oikaisuhalun, kyllä niillä todennäköisesti oiotaankin. Pidän varsin totuuden vastaisena sitä, että joku sanoi, ettei kukaan niitä käytä ratkontoihinsa. Tämän lausuja on miekestäni irtaantunut todellisuudesta.

Jos oikoo niillä, on maksimaalisen nöyryytyksen kohteena, koska ratkoja joutuu selaamaan listaa. Tällöin hän nöyryyttäjän idean mukaisesti saa ratkaisusanoja, joita hän ei halua tai tarvitse. Nöyryyttäjän tarkoitus on pilata ratkontoja ja ottaa henkinen yliote ratkojaan. Kyllä joku uskoakseni ihan oikeasti on nöyryytettävänä, mutta hän hyväksyy nöyryytyksen, sillä hän ei vaan halua käyttää kovikseen niin paljon aikaa kuin sen itsenäisempi ratkonta vaatisi.

Tällaista kulttuuria ei kai moni täällä PuPe-säikeisiin halua?

Haluan rehellisesti auttaa, mutta ei se todellakaan helppoa ole jos haluaa toimia niin, että auttaa vain sen verran kun on oikeasti tarpeen. Joudun itsekin arvaamaan, mikä on sopiva auttamistaso. Tuulitukan esimerkki osoittaa, että auttamisessa vinkkejä antaen voi tehdä huteja.

Kun autan en halua pilata toisten ratkontoja. Kun täällä on bulkkipaljastuksia ja niitä joku ei ole osannut ohittaa, kyllä bulkissa paljon voi ratkontojaan kerralla pilata. Jokainen turhaan saatu ratkaisusana on ratkonnan pilaamista. Pilmiselta täällä on täysin mahdoton välttyä.
  2. Jos ne toteuttaa varta vasten toista nlyryyttääkseen, ne tietenkin nöyryyttäviä ovat.

Mutta jos pyrkii kunnioittamaan toista mahdollisimman hyvin, eivät.

Sanarisin foorumissa vähän väliä niitä pyydetään.

Sivustollani eivät ratkojat ratkaisusanoja halua. He haluavat, että jää omaakin pohdintaa.

Nimimerkki "Tuulitukka" kuvaa vinkin ideaa ja siihen liittyviä ongelmia osuvasti Sanarisin foorumissa IS Viikonloppu 23.-24.9.2023

Tuulitukka ei jostain vinkistä saanut apua, mutta haluaa silti vain saada vinkin, ei suoraa vastausta

"Ei se ihan nimeä vaihtamalla auennut, tässä aamukahvilla mietin. Jotenkin pitäisi saada rautalankaa lisää tuohon nonsense-lauseeseen. Hieman lisää, että mihin lause viittaa, ei kuitenkaan suoraa vastausta. Onko siellä ketään, joka vihjaisi sopivasti?"

Menisitkö sinä haukkumaan Tuulitukkaa auttaneita hänen nöyryyttämisestään? Minusta Tuulitukka ei ollut nöyryyttävän hippaleikin kohteena, sillä hän pyysi vinkkejä, joita hänelle annettiin.

Tuulitukka EI kokenut rehellisiä auttamispyrkimyksiä nöyryttävinä, vaikka sopivaa vinkkejä ei tainnut saada.

Tiedostan kyllä ongelmat, mutta yleensä saan varsin positiivista palautetta. Mutta tiedostan myös kaikki vinkkien antamiseen liittyvät ongelmat.

Olen ilmoittanut, että sivuillani saa lähinnä vinkkejä. Ei ole pakko käyttää sivustoani, jos vinkit eivät riitä.

Jos antaa bulkkina, aliarvioidaan ratkojaa. Ehkä joku pyytää bulkkina, jotta ei kokisi tulevansa nöyryytetyksi.
  3. Ja kuten kirjoitin voisin sallia rinnakkaissäikeeseen ehkä myös vapaampaa käytäntöä, mutta en bulkkipaljastuksia. Niitä joku kumminkin käyttäisi saadakseen ristikon täyteen ja voidakseen osallistua palkintokisaan. Ihan niin suuri oikaisu ei olisi reilua muita kohtaan. Joskus sain tyhjän ristikon, johon pyydettiin apua. Silloin sanoin, etten lähde antamaan apua. Muistaakseni silloin minulla oli tsätti, jossa oli kuvien lähetys.

Valittavasti minulla ei ole kaikista ratkojistä niin ruusuinen kuva kuin joku täällä oletti.
  4. "Ei kukaan ole niin idiootti, että tulee tänne tyhjän ristikon kanssa."

En minä niin usko.

"Ristkosta puuttuu ehkä muutama sana."

Tuo tuskin pitää aina paikkaansa. Nyt kuvittelet virheellisesti, että ratkojat tukevat tänne vasta siinä vaiheessa, kun puuttuu vain muutamia sanoja.

"Tämä on kaikki sinun päässäsi eikä vastaa todellisuutta ollenkaan."

Sinun näjemyksesi on hyvin todennäköisesti tosiassa kauempana todellusuudesta kuin minun. Jos minä elän omassa kuvittelumaailmassani, niin vielä enemmän sinä siinä elät.

En voi tarkemmin avata, mihin perustan väitteeni. Voin privaatisti asiasta keskustella, jos asia sinua kiinnostaa.

"Mitä sillä on siinä kohtaa väliä, jos saa vaikka listan"

Tuokaan tuskin pitää paikkaansa. . Oman kokemukseni pohjalta uskon, että jotkut ihan oikeasti rajusti oikaisevat bulkkipaljastusten avulla. Kyllä sillä on oikeasti väliä paljastetaanko ratkaisusanoja bulkkina vai ei. Mielestäni bulkkipyyntöihin ei tulisi vastata vaan pyytää kysyjäktä eriteltyjä kysymyksiä.

"Uhriudut jatkuvasti jonkun kuvitteellisen ratkojan puolesta, jonka ratkonelämys tuhoutuu täällä."

Tätä peilaan omaan kokemukseeni kun en muuta voi. Olen saanut Sanarisinkin foorumista joitakin ratkaisusanoja vihjeisiin, johin en ole ratkaisusanoja halunnut nähdä. Niiden saaminen on aina harmittanut. Olen kieltämättä sivuillani jopa neuroottisen tarkka sen suhteen, etten pilaisi kenenkään ratkontaa. Syy on yksinomaan siinä, että tuedän, että liian avun saaminen harmittaa minus ja uskon, että harmittaa mintaa muutakin ratkojaa. Parempi olla neuroottisen tarkkuin kuin höveli.
  5. Kuten kerroin, ei minulla olisi aikaa vastata kovin suureen määrään kysymyksiin, kun joskus tulee liikaakin. Hyvä auttamista on jakaa tämänkin foorumin kanssa.

Joskus hyvinkin paljon aikaa kuluu minulle lähetettyjen ristikoiden kanssa. Ennen kaikkea niitä en hirvittävän paljon pystyisi käsittelemään. Jos käyttäjiä olisi merittävästi enemmän, pitäisi luoda tiimi, jonka kesken jakaa käsittelyjä.

Mutta toivon vain tännekin maltillisempaa linjaa. Jos joku kysyy ratkaisulauseet, minusta niin kysyjä kuin auttaja päästävät itsensä liian helpolla. Risteävissä auttaminen voisi jättää ratkojalle mahdollisuuddn keksiä ratkaisulause.

Jos joku kysyy vain vinkkiä, selaista kysyjää olisi syytä kunnioittaa. Vinkkien antaminen on monin verroin haastavampaa kuin ratkaisusanojen kertominen. Mutta vaikka ratkaisusanojen kertominen on helpompaa, ei auttajan pitäisi mennä siitä, mistä aita on matalin, jos kysyjä haluaa vain pienen vinkin.

Koska täällä ei voi luottaa siihen, että vinkin kysyjä saa vinkin, olisi vinkkien kysyjät syytä ohjata sivuilleni. Vinkkejä kaipaavat eivät myöskään saisi vahingossa ratkaisusanoja, joita he eivät missään nimessä halua. Voisin kyllä vastapainoksi ratkaisusanojen kysyjät ohjata tänne.

Kyllä vinkkejä muutkin kuin minä voin antaa. Kaikilta muiltakin vinkkien antajilta toivon SPOILER-tägien käyttämistä. Näin parhaiten kunnioitetaan toisia ratkojia. Sivuillani monet eivät halua nähdä vinkkejä vihjeisiin, jotka he haluat täysin itse ratkoa.

Tällä hetkellä PuPen osalta sivustollani ratkaisusanojen kertominen on vihoviimeinen vaihtoehto. PuPe 4/2023annoin muutaman ratkaisusanan. 5/2023 en yhtään ratkaisusanaa ole kertonut.

Voisin minä periaatteessa avata SPOILER-tägien käytön vapaampaan ratkaisusanojen käyttöön. Silloin jokainen saisi poimia ne vihjeet, joihin kaipaa ratkaisusanoja, mutta yksikään ei pilaisi ratkontojaan sen vuoksi, että vahingossa sai ratkaisussnan, jota ei olisi halunnut nähdä. Kyse olisi rinnakkaissäikeestä. Ongelmana on se, että bulkkina annettuja ratkaisusanoja vierastan. Bulkkina pidän jonkun ristikon värillisten ruutujen ratkaisusanojen kertomista. Täällä on joihinkin ristikkoihin bulkkivastauksia. Bulkkivastaukset saisi jäädä vain tälle sivustolle, vaikka avaisin sivustoani laajempaan ratkaisusankjen kertomiseen.

Kun on kovis, suurin osa kovisten ratkojista eivät ratkontoihinsa juurikaan apua halua ja jos apua haluavat, niin vähän kuin mahdollista. Tämän ratkojaryhmän tarpeita haluan palvella.