Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Ristikoissa auttamistani en ole koskaan pitänyt ongelmattomana enkä ole koskaan väittänyt, että olen aina onnistunut.

On ollut vaikea ottaa huomioon erilaisten ratkojien toiveet. Sivustoani ovat käyttäneet ne, jotka ovat halunneet vinkkejä ristikoiden ongelmakohtiin. Nimen omaisesti ratkaisusanojen kertomista ei ole haluttu.

Kuten olen kertonut, aina sopivan vinkin antaminen ei ole onnistunut. En ilkeyksissäni, toista nöyryyttääkseni ole kuitenkaan antanut vinkkejä, joita on joutunut jälkikäteen tarkentamaan. Koska olen pyrkinyt jättämään tilaa ratkojan omalle hoksaamiselle, niin on vaan käynyt.

Joskus olen kieltäytynyt vinkkien annosta, sillä vinkit saattaisivat paljastaa jollekin toiselke ratkojalle liikaa vihjeen logiikasta. Vinkkien annon olen tällaisissa tapauksissa jättänyt tarkoituksella vajaaksi.

Olen pyrkinyt siihen, että en ketään nöyryytä ja auta liikaa vaan autan sen verran kuin on tarve. Olen myös yrittänyt välttää toisten ratkontojen spoilaamisia.

En ole tavoitteitani pystynyt toteuttamaan sivustollami ilman SPOILER-tägejä. Ilman SPOILER-tägejä tavoitteitani ei voi toteuttaa missään. Siksi en täällä mielellään ketään auta.

Kun en anna ratkaisusanoja, joku voi pitää asiaa kiusaamisena. Voin harkita enemässä määrin ratkaisusanojen kertomista. Kun on käytössä SPOILER-tägit, en pilaa sellaisen ratkojan ratkontanautintoa, joka ei ratkaisusanoja halua nähdä.

SPOILER-tägien käyttö tuo pientä lisätyötä niin auttajalle kuin apua kysyvälle, mutta ilman niitä on täydellisen mahdotonta huomioida erilaiset ratkojien toiveet.
    Sivustollani pystytään huomioimaan
    - ne, jotka eivött halua mitään apuja
    - ne, jotka haluavat vain vinkkejä
    - ne, jotka haluavat ratkaisusanoja

Tällä hetkelöä sivustoni toimii lähinnä niiden ehdoilla, jotka haluavat vain vinkkejä. Mutta missä määrin hyväksyisin ratkaisusanojen annon, on keskusteltavissa oleva asia.

Mikään muu sivusto ei tällä hetkellä pysty ottamaan huomioon erilaisia ratkojien toiveita. Se nyt vain on fakta.
  2. Tiedostan suorituskykyseikat ja teen sen suhteen parhaani.
    WordPressissä ja teemassa harmittaa tarpeeton CSS ja JS. Tarkasteluohjelmat aina valittavat liiasta CSS:stä ja Javascriptistä (JS), jota on paljon tarpeetonta.

Kuten ole kertonut, WordPress toimii vähän raskaasti. Olen tehnyt asialle jonkin verran, mutta töitä pitäisi tehdä lisää. Kyllä minä suorituskykyongelmatkin otan tosissani, mutta suorituskyvyn nopeuttaminen ei ole mikään helppo tehtävä.

https://unused-css.com/
    ilmoitti, etyä n. 30% on turhaa CSS:ää. Sitä voisi olla ilman tekemiäni siivouksia paöjkn enemmänkin.

Voin testailla, mitä voin poistaa. Sen ei tarvitse juurikaan häiritä normaalia käyttöä, sillä voin antaa eri CSS:n ja JS:n itselleni ja muille. Voin siis yrittää poistaa tarpeetonta CSS:ää ja JS.ää ensin itseltäni ja jos toimii itselle, voin ottaa käyttöön kaikille. Puskurointi (cache) pitää testatessa tyhjentää, mikä hidastaa sivujen latautumista. Muuta haittaa käyttäjille ei tule.

Olen tähän mennessä joitakin isoja CSS-tiedostoa poistanut käytöstä ja ottanut käyttöön vain tarvittavat määritykset ja niitäkin muuttaen niin, että ei tarvitse ladata erityisfonttia. Turhan tavaran poistoja pitäisi tehdä kaikelle teemaan ja foorumiin liittyvälle CSS:lle. Lisäosien CSS:ää on arveluttavampaa muuttaa.

Otsakekuvan häive-efektinkin voisi yrittää poistaa. Pitää vain saada otsikot silti toimimaan oikein.

Laitoin lazy load images käyttöön muutamin poikkeuksin.

Tarpeetonta JS:ääkin olen vähentänyt, mutta tiedostoihin en ole kajonnut, jottei mikään menisi pieleen. JS:ää on aina tarpeettoman paljon, mille en mahda mitään.
  3. Späämmääjä ja spoilaaja kai jotenkin haluaa osoittaa sairaalla tavalla olevansa tämän sivuston paras ratkoja. Kuka siitä on hänen kanssaan edes ollut kilpasilla? En minä ainakaan. En omilla sivuillanikaan kilpaile kenenkään kanssa siitä, kuka in paras ratkoja. Ihan hyvin voin sivuillanikin tunnustas, etyä joku ratkoi tietyn ristikon minua paremmin.