Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Itse haluan itseäni autettavan mahdollisimman vähän. En koe pientä auttamista nöyryyttämisenä. En häpeä yhtään Sanarisin foirumissa esittämiäni avunpyyntöjä. Sain joikrakin ihan hyvätasoista apua, joka auttoi alkuun.

Suoran vastausten annon koen ratkonnan pilaamisena. Sitä haluan viimeiseen asti sivuillani välttää.

"Jos ensimmäisellä kerralla ei onnistu, jatketaan niin kauan kuin tarvitaan. Tämä on maksimaalisen nöyryyttävä ja ratkojaa alistava tapa ”auttaa”

Tiedostan ongelman, mutten ole milloinkaan kerään tahallani nöyryttänyt. Olen aiemmin kokenut jonkin verran ongelmalliseksi sen, että joissakin tapauksissa ratkoja on joutunut samasta vihjeestä kysymään uudestaan. Tunnistan siis esitetyn ongelman.

Nykyisin teen niin, että annan kaksi vihjetasoa. Yleisen vinkkejä ja tarkennettuja. Näin siksi, että ratkojan ei tarvitse kokea tulevansa nöyryytetyksi sillä, että joutuisi uudestaan kysymään samasta vihjeestä.

Ongelmaan liittyi sekin, että en halunnut antaa vielä ideaa keksimättämälle liian tarkkaa vihjettä. Halusin aluksi kahdesta eri syystä mieluummin antaa liian heikon kuin liian vahvan vinkin.

Kaksitasoisilla SPOLER-tägejä hyödyntävillä vinkeillä ei aiemmin olleita ongelmia ole. Ei tarvitse kysyä monta kertaa enkä kenenkään ratkontaa vahingossakaan pilaa.

En halua ketään nöyryyttää vaan auttaa juuri sen verran, että ratkoja pääsee eteenpäin. Koska en osaa aina arvioida oikein, kuinka paljon joku mahdollisesti tarvitsee apua, annan samalla kaksi eri tason vinkkejä. Jos yleisluonteinen vinkki riittää, se on hyvä asia. Ei tarvitse avata tarkennettuja vinkkejä.

On totaalisen valheellista väittää, että pyrin jotakuta nöyryyttämään auttamisellani. Juuri vinkkejä minulta tullaan kysymään, ei pilaamaan toisen ratkontaa heppohintaisella ratkaisusanojen kertomisella.

HP:n IS-tyyli on äärimmäusen nöyryyttävää - ratkojaa pakotetaan selamaan edes taas spoilauslistaa, jotta lustan laatija saisi nautintoa toisen ratkonnan maksimaalisesta pilaamisesta.

"Joku täällä nasevasti ilmaisikin asian. Miksi ketään pitäisi auttaa ratkonnassa? Jos ei osaa ratkoa, on ratkottava ristikko liian vaikea ja on siirryttävä helpompaan. Helpompien kautta vaikeisiin on oikea tie, joka säilyttää ratkojan itsekunnioituksen.."

Kyllä minä tuonkin tiedostan. Mutta annan kuitenkin avun esitettyihin kysymyksiin. En ala sivuillani opastamaan siinä, mitä ristikoita kenenkin tulisi ratkoa.
  2. En ymmärrä sen paremmin kysyjää kuin auttajaakaan.

Jos joku ostaa Suomen toiseksi vaikeimman ristikkolehden, miten hän pyytää siihen bulkkina ratkaisusanoja. Ja miten toinen heti bulkkina on ne antamassa.

Itse olen ajatellut, että mieluummin vähän "potkin" ratkojaa, jotta hän käyttäisi enemmän omia aivojaan - omien aivojen käyttö kun on kovisten idea. Plen siksi yrittänyt välttää liian selkeiden vinkkien antamista.

Täällä sekä kysyjät että auttajat menevät siitä, mistä aita on matalin. Kummatkaan eivät halua nähdä vaivaa. Varsinkaan auttajia on vaikea arvostaa, sillä helpoimmallahan aina pääseee kun paukauttaa ratkaisusanat. Auttajan ei tarvitse käyttää omia aivojaan pohtiessaan, mikä olisi juuri sellainen vinkki, joka auttaisi ratkojaa juuri sopivasti eteenpäin.

Olen sivuillani käyttänyt aikaa ja vaivaa, jotta antaisin ratkojalle vain riittävän avun toisten ratkojien ratkontoja silti pilaamatta. Monesti olen potenut huonoa omaatuntoa, koska olen ajatellut, saako joku muu kuin kysyjä sivultani liikaa apuja. Liian avun tarjiamisen pelossa olen silloin tällöin kieltäytynyt lisävinkeistä.

Nyt tilanne olisi toinen. Ratkojille voi antaa vinkkejä (ja poikjeustapauksissa ratkaususanojakin) niin paljin kuin ratkoja kulloinkin tarvitsee tarvitsematta miettiä, pilaako vinkeillä toisten ratkontaa.

Tuntuu todella turhauttavalta, että jotkut ratkojat tulevat tältä sivustolta pyytämään apua PuPeen.~ kun tarjolla olisi paljin paljon fiksumpikin mahdollisuus. Fiksumpi mahdollisuus on kaikille avoin. Käytin paljon aikaa siihen, että sain systeemin mahdollisimman helppokäyttöiseksi.

Tuntuu surulliselta, että bulkki joillekin kelpaa-Tämän sivusto kysyjien ja auttajien taso on me nyt surullisen alas. Jotenkin turhauttaa ylipäätänsä yrittää pitää auttamisesta hyvä taso. Tosin minulle lähetettyjen ristikoiden suhteen en suurta joukko voisi palvella. Selvästi suuremman käyttämäärän kohdalla pitäisi auttamista jakaa luottonettiystävien kanssa. Jossain määrin olen sitä jo jakanut Magman kautta, mutta jakamista pitäisi olla enemmän.
  3. Ihmettelin vain, miten nijn paljon kysellään ratkaisusanoja. Kun joskus ratkoin vanhoja PuPeja, en oklsi voinut ajatella toimivani samalla tavalla kuin täällä suhteellisen uuden lehden suhteen.

En PuPen suhteen ole ratkaisusanoja antanut ja jos joskus annan, en ainakaan kenenkään ratkontoja aio pilata.