Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Olen miettinyt tekoälyn käyttöä ristikon ensisijaisena kuvitustapana.

Tekoäly tuskin korvaa Markku Mäkelän kaltaista piirroskuvitusta, mutta tekoäly voi tehdä löhes täysin tarpeettomaksi tavanomaista kuvitusta tarjoavat kuvittajat. Tekoälyissä ei vain ole ristikoille virittyä tyyliä, mutta DALL-E:llä saa kyllä jollain toimivaa vihjekuvitusta.

https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt-ristikonratkonnan-apuna/#post-30425

Maailmalla aikuisille ei tehdä kuvaristikoita, joten ainakaan britti- tai amerikkaistoimijoilla ei ole intressejä luoda 1x1cm kokoon tarkoitettuja kuvia. Kuvat ovat helposti liian hienoja ja yksityiskohtaisia 1x1cm ruutuihin.

Jos olisi optimointi, esim. Heli Kärkkäinen olisi löhes täysin tarpeeton. Hänen tyylin kuvitukselle tekoäly on potentiaalinen uhka - käsinpiirrettyä kuvitusta ei yksinkertaisesti tarvita ollenkaan ristikoihin, jos laatijat opettelisivat itse kuomaan tarvitsemansa kuvat tekoälyllä.

Tosin jos kuva kaipaa puhekuplia, niitä ei nykyisellään voi kuviin lisätä. Kaikki eivät myöskään halua opetella tekoälyn käyttöä kuvituksessa. Jotkut kuvittajaa kaipaisivat.

Mutta myös firma voisi säästää tekoälyä käyttämällä. Sanaris pistää pääkuvittajan opettelemaan tekoälyn käytön ja tekemään osan kuvituksista sillä. Pitää vain löytää säädöt, jossa tekoäly loisi mahdollisimman samantapaisella tyylillä kuvia kuin mitä kuvittaja itse loisi.

Tekoäly voisi parantaa kaikkien niiden laatijoiden ristikoita, jotka tekevät itse ristikoita ja käyttävät kuvituksessa clip art -kuvia. PuPessa Antti Viitamäen ristikoihin tekolyllä voisi Antti saada kaunimman kuvituksen kuin tavanomaisilla clip art -kuvilla.

Näen tekoälyn käytön kuvituksessa olevan tulevaisuutta. Apuna trkstivihjeisdä se voi olla, mutta kovisten jippoja sisäktävät tekstivihjeet täytyy kyllä laatijoiden itse luoda.