Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Olen+itse+sitä+mieltä,+jos+kohtuullisessa+ajassa+halua+toista+elämäänsä+esitellä+perheelle+ja/tai+ainakin+tärkeimmille+ystäville,+kyllähän+se+kertoo,+että+omassa+mielessä+kumppani+ei+ole+kovin+merkittävässä+osassa.+Eipä+sellainen+kovin+paljon+FBW+eroa…+Ei+se+ole+lapseen+etu,+että+isä+tai+äiti+pysyy+koko+elämän+sinkkuna+eikä+siinä+ole+mielestäni+ole+edes+kyse+lojaalisuudesta+ex-puolisoa+kohtaan.+Jos+ero+on+erottu+ja+asiat+käsitelty,+ei+uuden+kumppanin+pitäisi+mitenkään+loukata.+Miksi+eron+jälkeen+pitäisi+jäädä+ikuiseen+selibaattiin+yksin?+Miksi+sellaista+haluaisi+ihmiselle,+josta+vielä+välittää?+Tuoreessa+erossa+sinkkuus+on+lapsen+etu,+koska+lapsella+on+muutenkin+paljon+tottumista,+mutta+myöhemmin+isällä+tai+äidillä+on+oikeus+myös+omaan+elämään.+Se+ei+ole+lapsilta+pois,+jos+ihmiset+on+täysjärkisiä+ja+empaattisia,++vain+päinvastoin.+Itse+näen,+että+lapsille+on+oleellista,+että+uudet+ihmiset+vaihdu+koko+ajan!+Ensin+katsotaan+aikuisten+kesken,+onko+aineksia+vai+ei+ja+vasta+sitten+otetaan+lapsia+mukaan+kuvioon.+Asiasta+voi+kertoa+paljon+ennen+kuin+lapsi+tapaa+isän+tai+äidin+uuden+ystävän,+ja+alun+tapaamiset+voi+olla+lyhyttä+kivaa+tekemistä+yhdessä.+Aika+auttaa+tottumaan.+Enemmän+lapsiin+vaikuttaa+miten+uusi+aikuinen+heihin+suhtautuu+ja+ottaa+kontaktia+ja+se,+että+aikuiset+ovat+jo+etukäteen+puhuneet+miten+kukin+lapsi+yleensä+reagoi+(ja+antaa+lapsien+reagoida+ilman+että+aikuiset+alkaa+provosoitumaan).+Ja+isommat+lapset+pystyvät+jo+itse+valitsemaan+haluatko+tulla+mukaan+yhdessä+vaikka+lintsille+tai+Korkeasaareen+tai+vaikka+pulkkamäkeen.+Myös+hienotunteisuus,+empaattisuus+ja+aito+kiinnostus+tutustua+on+tärkeitä+asioita+lapsen+kannalta.Ei+tuotakaan+vaihetta+voi+etukäteen+suunnitella+ilman,+että+tietää+minkälaiset+aikuiset+on+kyseessä+ja+minkälainen+luonne+kullakin+lapsella+on.+Silti+olen+varma,+jos+pari+miettii+yhdessä+miten+ja+missä+vaiheessa+lapsille+esitteleminen+on+ajankohtaista,+tuokin+iso+asia+voi+mennä+aika+luontevasti.+En+tässä+asiassa+ehkä+ole+saanut+ajatuksiani+täysin+järjestykseen.+Enkä+usko,+että+tuota+voi+oikeasti+suunnitella+etukäteen.
  2. Nyt+alkaa+nuo+sinun+ja+Jasun+sanat+punastuttaa.+😊+Onneksi+saa+rauhassa+vaihtaa+väriä+anonyymiteetin+suojassa.+😁Tunnistan+myös+sen,+että+osa+naisista+ja+pieni+osa+miehistä+ajattelee+läheisyyden+tai/ja+seksin+tarkoittavan+jo+lupausta+suhteesta.+Pahimmillaan+toinen+rakentaa+isoa+jättää+pilvilinnaa+ja+toinen+ei+välttämättä+ole+edes+kiinnostunut+vaan+”ottaa”+mitä+helposti+irtoaa.+Omissa+kaveripiirissä+on+vain+yksi,+joka+oli+tuota+laatua+nuorena+(sinkkuja+ei+ole+kovin+monta+tällä+hetkellä).+Monta+kertaa+tuli+kuunneltua,+kun+oli+ottanut+jonkun+baarista+kotiin,+sitten+menty+rajan+yli+ja+sitten+”itki”+kun+oli+itse+jo+suurinpiirtein+jo+perustamassa+perhettä+ja+toinen+ei+edes+soittanut+takaisin.+Yritin+monta+kertaa+hienotunteisesti+vihjata,+ettei+jotain+baarituttavaa+kannata+roudata+kotiin,+kun+etsit+jotain+pidempi+aikaista.+Tulee+vaan+turhaan+paha+mieli,+ja+jos+ne+on+oikeasti+kiinnostuneita+soittaa+ne+ilmankin.+Valitettavasti+pilvilinna-altis+henkilö+myös+helppo+kohde+yhden+illan+kohtaamista+hakevalle.+Ihmissuhteissa+saa+turhat+väärinymmärrykset+ja+virhetulkinnat+pois,+kun+kertoo+omat+toiveet+reilusti+ja+avoimesti+eikä+ryhdy+mihinkään+mikä+tuntuu+pahalta+(menee+omien+rajojen+yli).+Toive+ei+tarkoita,+että+kaikkia+toiveita+pitäisi+saada+läpi,+vaan+usein+jo+kuulluksi+tuleminen+auttaa.+Jos+kummallakin+on+luottamus+siitä,+että+toinen+sanoo+suoraan+mitä+tuntee+ja+toivoo,+eikä+ala+murjottamaan+selän+takana+tai+pelaa,+niin+paljon+turhaa+ja+kuormittavaa+epävarmuutta+jää+välistä+pois.+En+kannata+’mitä+susta+nyt+tuntuu+ja+mitä+oikeasti+haluat?’-sulkeisia,+vaan+sitä+että+kumpikin+tuo+ajatuksensa+ilmi+siinä+kohtaa+kun+se+tuntuu+luontevalta+ja+oikealta,+ja+sitä+mitä+ei+ole+sanottu+ääneen,+ei+ole+olemassa.+Esim.+parisuhde+on+voimassa+vasta+kun+niin+on+yhdessä+sovittu.+Jos+jomman+kumman++osapuolen+tunteet+lähtee+vyörymään+kuin+tsunami,+epävarmuus+on+tosi+rankkaa+ja+kuluttavaa.+Itse+koitan+sen+takia+sanoa+tapailun+alussa+ääneen+asioita,+jotka+helpottaa+epävarmuutta,+jos+sen+vaan+voi+aidosti+voi+sanoa.Uusioperhetreffailu+voi+olla+haaste+ajankäytön+kannalta.+Lasten+elämää+ei+voi+eikä+saa+laittaa+hyllylle+ja+heidät+pitää+huomioida+molemmissa+kodeissa.+Asian+toinen+puoli+on,+että+suhde+helposti+jää+etäsuhteeksi,+jos+aikaa+ei+pysty+mistään+löytämään.++Haaste+on+luultavasti,+luulisin,+miten+tunnesuhteen+saa+ylläpidettyä,+jos+nähdään+1-2+krt/kk.+Kuvittelisin,+ei+ole+kokemusta.+Jonkun+aikaa+sekin+varmaan+toimii+varsinkin+alussa,+muttei+välttämättä+vuosia?+Jos+ihmiset+on+kekseliäitä,+luovia+ja+joustavia+sekä+löytyy+oma+motivaatio,+yleensä+melkein+mitä+tahansa+saa+sopimaan+kalenteriin.+Silti+uusioperhekuviossa+alku+vaatii+varmasti+malttia+ja+tukevasti+maassa+olevia+jalkoja.+Hitaus+ei+ole+uhka,+jos+kumpikin+näkee+sen+johtuvan+tilanteesta+ja+hitaudesta+huolimatta+kumpikin+haluaa+oma-aloitteisesti+välttää+turhaa+epävarmuuden+tuottamista+vastapuolelle.+Toisaalta+joskus+voi+käydä,+että+ajattele+etukäteen,+että+H-I-T-A-A-S-T-I,+mutta+käytännössä+palikat+vaan+sujahtaakin+paikoilleen+kuin+itsestään+ja+sitten+eletään+mukaan.+Elämällä+sen+näkee+miltä+tuntuu+ja+miten+menee.+😉Lapsien+kanssa+usein+on+tärkeintä,+että+on+aikaa+tottua+eikä+vain+yhtenä+päivänä+joku+uusi+ihminen+ilmesty+noin+vaan+arkeen.+Vanhin+lapseni+14v+sanoi+minulle,+että+äiti+tiedätkö+että+rakkaus+on+tärkeintä+elämässä+ja+jatkoi,+että+on+aika+masentavaa+ajatella+miten++hän+voi+löytää+joskus+kestävää+rakkautta+kun+säkään+et+ole+löytänyt+sitä….+ja+tauon+jälkeen+lisäsi,+että+antsaisisin+sen.+Pisto+taas+ajattelemaan…+Lapset+on+onnellisia+kun+heidän+aikuisensa+on+onnellisia+ja+voi+hyvin.+Olen+samaa+mieltä,+että+kirjoittelu+on+hyvä+tapa+tutustua+ihmisiin.
  3. Noinhan+se+on:+yrittänyttä+ei+laiteta+ja+kokeilematta+ei+voi+onnistua!+Jos++alkaa+liian+kyyniseksi,+kannattaa+suosiolla+jäädä+kotiin.+Ei+sitä+voi+tietää+etukäteen+haluaako+heti+vakavampaa+vai+ei.+Joskus+kaikki+on+selvää,+jos+nyt+ei+ekoista+treffeistä,+niin+toisista.+Kun+lapsia+on+mukana+kuviossa,+ei+ihan+uusia+ihmisiä+tietenkään+viedä+heidän+elämään+noin+vaan.+Vaikka+olisi+sovittu,+että+tavataan+seurustelumielellä,+silti+pitää+malttaa+lasten+takia.+Itselleni+on++hyvin+vaikea+ajatella,+että+”vain”+deittailisin+kovin+montaa+kuukautta.+Itse+miellän+deittailun+vaiheeseen,+jossa+tutustutaan+ja+selvitetään+onko+toinen+”sillä”+tavalla+kiinnostava+vai+ei.+Käytännössä,+jos+kiinnostavuus+ei+tule+ilmi+1-2+kuukaudessa,+ei+suhteella+ole+paljon+mahdollisuuksia+myöhemminkään.+Käytännössä+silloin+on+neljä+vaihtoehto:+ei+jatketa,+jäädään+kavereiksi,+FWB+tai+oikea+suhde.+Kaikkien+muiden+kuin+ei+jatketa+vaihtoehdon+pitää+olla+täysin+yksimielisiä.+Jos+toinen+on+rakastunut++ja+toinen+suostuu+FWB+miellyttämisen+halusta+tai+puutteesta,+ikävää+jälkeähän+siitä+syntyy+ennen+pitkää.+En+tiedä+miten+nuo+keskimmäiset+toimii+käytännössä+(ei+omakohtaista+kokemusta),+mutta+ainakin+näin+teoriassa+aikuisten+suhteissa+on+mahdollista.+Seksistä+tai+läheisyydestä+olen+sitä+mieltä,+että+se+tulee+suhteessa+kuvaan,+jos+tulee,+kun+se+MOLEMMISTA+tuntuu+oikealta+ja+luontevalta.+Jos+koen+tulevani+painostetuksi+tai+mies+alkaa+huoritella,+en+ryhdy+jo+periaatteesta+ja+jätän+myös+tapailun+siihen.+Kyse+on+kunnioituksesta!+Samoin+kunnioitan+vastapuolta,+jos+mielummin+ensin+tutustuu+ihan+rauhassa.+Jos+kummastakin+asia+tuntuu+oikealta,+ei+siinä+yleensä+paljon+puhetta+tarvita+eikä+jarruttelu+on+ensimmäinen+mielessä+käyvä+asia.+😉+Silloin+asiat+vaan+etenee+omalla+painollaan.Jännittävä+paikka+seksi+tulee+olemaan+pitkän+selibaatin+jälkeen+varmasti.+On+ihan+sama+mitä+kukaan+muu+ajattelee+tai+mitä+siveellisyyssääntöjä+”hyvältä”+naiselta+odotetaan.+Usein+silloin+kun+kolahtaa,+myös+seksuaalinen+vetovoima+on+vahva.+Silti+suuren++rakkauden+tunnistaa+siitä,+että+tunteet+käy+kuumana+jo+ilman+läheisyyttä.+Seksi+taas+voi+oksitosiinin+ja+muiden+endorfiinien+takia+sotkea+”puhdasta”+tunnetta.+En+lähtisi+hirveästi+miettimään+etukäteen+sääntöjä,+vaan+eläisin+ihan+tilanteen+mukaan!++Seksiin+ei+kannata+edetä,+jos+ei+ole+ihan+varma.+Sinänsä,+jos+läheisyyteen+ryhtyy,+pitää+ymmärtää+ettei+se+ole+vielä+sitoumus+kummallekaan+suuntaan+tai+toiseen.+Se+miksi+en+halua+sarjatreffailuun++lähteä+on+sen+kuluttavuus.+Se+energia+olisi+väistämättä+lapsilta+pois.+Enkä+edes+usko,+että+ilman+keskittymistä+yhteen+ehdokkaaseen+kerrallaan+olisi+henkisesti+läsnä.+Tavoite+ei+ole+haaremi+tai+kilpailutus,+vaan+yksi+täysosuma.+😁Hyviä+ja+fiksuja+miehiä+Suomessa+paljon!+Valitettavasti+se+ei+riitä+suhteeseen,+vaan+tarvitaan+riittävän+samansuuntainen++arvomaailma+ja+ne+suuret+tunteet.
  4. Ihastutko+vaarallisiin+ihmisiin?+Vai+ongelmallisiin+vai+liian+erilaiseen+luonteeseen?+Joskus+jossain+on+lukenut,+että+jos+lapsuudessa+on+trauma+eteisestä+kylmästä+vanhemmasta+tai+alkoholi-+tai+vakavista+mielenterveysongelmista,+johon+ei+ole+saatu+apua.+Ja+jos+ei+tiedosta+asiaa,+helposti+päätyy+hakemaan+alitajuisesti+samaa+parisuhteessaankin.+Kaaos+tuntuu+silloin+turvalliselta,+koska+se+on+ollut+normaalitila+ennenkin.+Jotkut+taas+viehättyvät+pahoihin+poikiin.+En+kyllä+tiedä+miksi.+Kun+tiedostat+asian,+varmaan+pystyt+järjellä+suojelemaan+itseäsi?+Itse+olen+etuoikeutettu.+Olen+elänyt+turvallisesti+kiintyneen+lapsuuden.+Asuimme+keskiluokkaisessa+rivitaloalueella,+jossa+lapsi+tai+nuori+ei+edes+tiennyt,+että+ihmisillä+on+ongelmia.+Näin+aikuisena+tiedän+niitä+olleen+naapureillakin,+mutta+kaikki+pysyi+seinien+sisäpuolella.+Kun+opiskeluaikana+asuin+vähän+toisenlaisessa+lähiössä+Helsingissä,+oli+sen+elämän+näkeminen+aika+järkytys.+Joka+kerta+kun+kävelin+junalle,+joku+vuokratalojen+lapsi+juoksi+kiinni,+hengasi+koko+matkan+vieressä+ja+ihan+selkeästi+haki+turvallisen+aikuisen+juttuseuraa.+Ja+paikallisessa+kaupassa+oli+3-4+vuotiaita+ostamassa+leipää+nälkäänsä+(kun+olin+se+kiltin+näköinen+selvä+aikuinen,+usein+tulin+valituksi+aikuiseksi,+jolta+kysyttiin+apua+mitä+muutamalla+kolikolla+saa).+Tai+ensimmäistä+kertaa+näin,+että+vauvan+rattaat+on+parkissa+baarin+ulkopuolella+tunteja+pakkasessa+ja+myös+taaperot+roikkuu+vanhempien+mukana+humalaisessa+seurassa.+Näin+jälkikäteen+harmittaa+etten+silloin++parikymppisenä+tajunnut+tehdä+lasuja.+No,+meni+vähän+aiheen+ohi,+mutta+pääsisältö+oli+se,+että+olemme+hyvin+eriarvoisessa+asemassa+johtuen+omien+vanhempien+valinnoista+ja+tämä+vaikuttaa+aikuisuuteen+ja+voi+heijastua+myös+parin+valintaan.
  5. Juuri+tuota+tarkoitin+vähään+tyytymisellä.+Ihminen+voi+super-sopiva+ja+super-ihana,+ja+silti+tunne+puuttuu.+Tai+sitten+täysin+erilainen+tilanne:+tunne+voi+olla+melkein+”psykoosin”+rajalla,+mutta+ihminen+on+niin+hankala+tai+itselle+sopimaton,+että+on+hyvin+selvää+mitä+käy+ennen+pitkään.+Tietysti+hankaluus+on+subjektiivisista…+jos+on+autistisen+tarkka+yksityiskohdista+ja+toinen+on+taivanrannan+maalari,+hankaluus+voi+olla+vain+erilaisuutta+ja+huonoa+keskinäistä+kommunikaatiota.+Olen+itse+myös+samoilla+linjoilla,+seurustelu+vaatisi+molemmin+puolisia+syviä+tunteita!+Silti+olen+realisti+siinä,+että+ensin+pitää+tutustua+(tapailemalla),+että+ehtii+huomata+kolahtaako.+Jos+1-3.+treffeille+lataa+kovat+paineet,+että+”nyt+pitää+kolahtaa”+luultavasti+itse+estää+sillä+tunteiden+heräämisen.+Siksi+kannatan+itse+tutustumista+(edes+vähän)+ennen+kuin+edes+miettii+tunteita+ja+jatkoja.+Myönnän+kyllä,+että+oikeiden+kanssa+usein+kolahtaa+aika+nopeasti,+jos+on+sille+avoin.+Ja+kuvittelisin,+että+näin+aikuisena+osaisi+suhtautua+tapailuun+tasapainoisemmin,+treffeiltä+voi+löytyä+myös+lenkkikaveri+tai+ystävä.+Se+ei+tarkoita+kumminkaan+päin+kelpaamatonta++ihmistä,+jos+ei+kolahda!Se+mikä+sen+oikean+löytämisen+vaikeaksi,+on+se+onnistuu+luultavasti+vain+tapaamalla+ja+keskustelemalla+ison+joukon+ihmisiä+kanssa,+että+edes+kohtaa+kiinnostavia+ja+voi+testata+molemmin+puolisen+kiinnostuksen+myös+oikeassa+elämässä.+Tai+sitten+pitää+olla+mieletön+säkä.+😆+Olen+pohtinut+tätä+problematiikkaa+paljon.+Saman+aaltopituuden+ihmisiä+ei+ole+äärettömän+vaikea+löytää,+täälläkin+teitä+on+useampia.+♥️+Tietysti+jos+etsisi+perus-baarista+tai+Tinder,+se+olisi+luultavasti+ensimmäinen+iso+haaste…+Luulen,+että+itsellä+se+kolahdus+riippuu+paljon+ihon+tuoksusta+(geneettinen+sopivuus+joidenkin+lähteiden+mukaan?-+riittävän+erilainen+ja+silti+riittävän+samanlainen+geenistö).+En+ole+suunnittelemassa+lisääntymistä+(lapsia+on+jo+useampi,+olen+vanha),+silti+biologia+vaikuttaa+taustalla.+🤣++Silti+on+tietyllä+tavalla+turhauttavaa+kun+ajattelee+miten+vaikeaa+parin+löytäminen+on+kaikkine+reunaehtoineen.