Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Päädyin+nyt,+että+oma+osallistumiseni+tähän+ketjuun+riittää+tällä+erää.+Jatkakaa+toki+keskustelua+mikäli+siltä+tuntuu.+Itse+en+vain+näe+siihen+tarvetta,+enkä+aio+keskustelua+edes+seurata.Johtopäätöksenä+mietinnälleni,+ketju+vahvisti+niiden+arvojen+omakohtaista+tärkeyttä+mitä+alussa+mietin.+Ja+pari+erittäin+tärkeää+lisäystä+tuli+Maximilianilta,+jotka+olin+unohtanut+alustuksestani+kokonaan.
  2. Olen+täsmälleen+samaa+mieltä,+että+vain+älykkyysero+ratkaisee,+olen+koko+ajan+ollut!+Sillä+perusteella+116-156+olisi+se+optimaalinen+arvo+itselleni+(Mensan+nettitestillä+saadun+mukaan,+paras+ja+eka+tulos,+ja+mitä+virallinen+psykologin+tekemä+työhönoton+testin+tulos+tukee).+Työhönoton+testi+oli+täysin+samantyylisiä++tehtäviä+kuin+Mensan-testissä+ja+työskentelyni+on+käytännössä+virheetöntä,+Vaikka+oikea+tulos+olisi,+ja+varmaan+onkin+vähän+alempi,+silti+taso+ei+vaihdu.+Tuo+20+pisteen+ero+on+muuten+tiukenpi+raja+mitä+raja+mitä+itse+määrittelin+omaksi+älykkyyden+määritelmäksi+mitä+haen++(10-20%+ylin+älykkyys).+84%+ihmisistä+saa+arvon+ÄO+<115,+jos+laskin+päässä+oikein.+Tuossa+määritelmästä+on+tarkoituksella+väljää,+koska+tuolla+alueella+ihmisen+muutkin+ominaisuudet+merkitsee,+esim.+kielellinen+lahjakkuus+ja+kyky+pohtia.+Nuo+numerot+on+esitetty+ketjussa+VAIN+sen+takia,+että+osan+mielestä+kaikki+on+älykkäitä+ja+vaikka+musikaalisuus+on+älykkyyttä.+mutta+oma+odotukseni+kumppanille+ei+täyty+noilla+muiden+kriteereillä.+Siksi+jouduin+tarkastamaan+mitä+tarkoitan.+Oma+kokemukseeni+ÄO+115-120+saaneista+ihmistä,+kenen+kanssa+olen+tekemisissä,+että+ovat++älykkäitä.+Testitulokseen+vaikuttaa+keskittyminen+ja+ottaako+paineita,+eli+sekin+voi+olla+omasta+tasosta+alakanttiin+osalla.+Käsittääkseni+testin+saa+uusia?+Ei+irl+testi-tuloksella+ole+väliä,+sen+älykkyyden+huomaa+helposti+ilman+testiäkin,+vaikka+siitä+onko+ajatusketjut+loogisia+ja+pysyykö+myös+perustelemaan+ajatuksensa+muuta+kuin+mutulla.+Tässä+ketjussa+oli+kyse+arvoista+parinmuodostuksessa+ja++arvona+”älykkyys”+ilman+määritelmää+voi+merkitä+eri+asioita+eri+ihmiselle,
  3. Ketjussa+on+paljon+ajatuksia+avaavaa+keskustelua+ja+varsinkin+heillä,+jotka+avaavat+miksi+ajattelevat+niin+kuin+ajattelevat.+Kokonaisuutena+ketju+on+taas+rasittavaa+’pain+in+the+ass’-+osastoa.+Taas+muistin,+miksi+en+ole+tehnyt+aloituksia+pitkään+aikaan….+Toisaalta+oma+moka+kun+lähden+keskustelemaan+eriäväisyyksiä+aiheuttaneista+näkemyksistä.+Toisaalta+jos+toinen+osaa+perustella+kantansa,+ja+kuuntelee+myös+minun+kantani,+se+voi+olla+hyvinkin+antoisaa+(vaikka+kumpikaan+ei+muuttaisi+näkemyksiään),+sitähän+varten+palsta+on,+mutta+käytännössä+se+onnistuu+vain+osittain.+Keskimääräinen+lukija+ei+ymmärrä+edes+selityksen+jälkeen,+että+kyseessä+ei+ole+Tinder-lista+vaan+arvomatriisi.+Aloituksessa+oli+listattu+iso+lista+sekalaisia+asioita,+jotka+pyydettiin+arvottamaan+oman+näkemyksen+mukaan.+Fiksuimmat+mietti+asiaa+itsekin+ja+lisäsi+itsellekin+tärkeitä+asioita+mukaan+alkuperäiseen+listaan+tai+pohti+asioita.+Sellaista+on+ilo+lukea,+koska+se+avaa+omaakin+näkemystä.+Sitten+taas+osa+lukija+ymmärrä,+että+vaikka+’nice,+muttei+este’+ole+suora+vaatimus.+Jos+tekstiä+on+paljon,+on+vaatimukset+jo+sillä+hirvittäviä.+Sitten+toinen+turhauttava+asia+ketjussa+on,+se+että++moni+tyrmää+itselle+erilaiset+arvot++ja+vieläpä+hyvin+vaatimattomin+perustein+ja+epäloogisin+selityksiin,+lähinnä+tämä+koskee+osaa+älykeskustelua.+Jos+vaikka+2+pitkän+suhteen+kumppanit+on+ollut+selkeästi+älykkäitä,+on+sen+oltava+eron+syy…+Riippumatta,+että+siitä+että+suhteideni+loppumiselle+on+painava+ja+tavallista+perustellumpi+syy.+Kun++laskee+kaikki+3kk->+suhteet/tapailut/parisuhteet+historiasta+tavallinen/älykäs+jakauma+on+omalla+kohdalla+43:57+(nuorena+en+osannut+ajatella+onko+toinen+sellainen,+jonka+kanssa+viihtyisi+lopun+elämän).+Älykkäiden+jakaumasta+lyhyeen/pitkään+suhteeseen+voi+lähinnä+päätellä,+että+suhde+jatkuu+pitkäksi+todennäköisemmin+älykkään+kanssa.+Jos+huomiodaan+vain+yli+4kk+ja+yli+22v+suhteet+on+suhde+0:100.
  4. Kiitos!
  5. En+saa+itse+päättää?