Vapaa kuvaus

Aloituksia

101

Kommenttia

2754

1. ”…kirjurit ovat käyttäneet hänestä nimeä Jahve myös historiassa varhaisempaan aikaan kuvaavissa kertomuksissa.”

Jep, ovat lisäilleet vanhempaan Elohistiseen tekstiin Jahvea. Toki tuossa on ristiriita kun Jahve väittää, ettei ole paljastanut Jahve -nimeään Aabrahamille, mutta Genesiksessä on siitä huolimatta suoria lainauksia, joissa hän itse sanoo olevansa Jahve.

7 Herra sanoi Abramille: »Minä olen Herra, joka toin sinut Kaldean Urista antaakseni sinun omaksesi tämän maan.»

3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

Tämähän paljastaa varsin suorasti, että Raamattu on vuohipaimenten sepitelmiä. Miksi ihmeessä puolustelet näkemyksiä, jotka ovat objektiivisten tutkimustulosten vastaisia?

The early Israelites were polytheistic and worshipped Yahweh alongside a variety of Canaanite gods and goddesses, including El, Asherah and Baal. In later centuries, El and Yahweh became conflated and El-linked epithets such as El Shaddai came to be applied to Yahweh alone, and other gods and goddesses such as Baal and Asherah were absorbed into Yahwist religion.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yahweh
  2. Erittäin mielenkiintoinen asia tämä Yellowstonen vapiti-karhu-harmaanieriä systeemi. Avainlaji voi olla samalla ravintoketjun huipulla oleva saalistaja, lippulaivalaji (huomiota herättävä ja mahdollisesti suojeltava laji, esim. tiikeri) ja sateenvarjolaji (jonka suojelu vaikuttaa positiivisesti moniin muihin lajeihin).