Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Moses_Zuckerkandl
profiilit
Moses_Zuckerkandl
Moses_Zuckerkandl
Vapaa kuvaus
Aloituksia
101
Kommenttia
2754
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Säälittävää argumentointia 😂😂😂
The compound name ʼĒl ʻElyōn 'God Most High' occurs in Genesis 14:18–20 as the God whose priest was Melchizedek, king of Salem. The form appears again almost immediately in verse 22, used by Abraham in an oath to the king of Sodom. In this verse the name of God also occurs in apposition to ʼĒl ʻElyōn in the Masoretic Text but is absent in the Samaritan version, in the Septuagint translation, and in Symmachus.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elyon
23.12.2022 23:45
”…kirjurit ovat käyttäneet hänestä nimeä Jahve myös historiassa varhaisempaan aikaan kuvaavissa kertomuksissa.”
Jep, ovat lisäilleet vanhempaan Elohistiseen tekstiin Jahvea. Toki tuossa on ristiriita kun Jahve väittää, ettei ole paljastanut Jahve -nimeään Aabrahamille, mutta Genesiksessä on siitä huolimatta suoria lainauksia, joissa hän itse sanoo olevansa Jahve.
7 Herra sanoi Abramille: »Minä olen Herra, joka toin sinut Kaldean Urista antaakseni sinun omaksesi tämän maan.»
3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.
Tämähän paljastaa varsin suorasti, että Raamattu on vuohipaimenten sepitelmiä. Miksi ihmeessä puolustelet näkemyksiä, jotka ovat objektiivisten tutkimustulosten vastaisia?
The early Israelites were polytheistic and worshipped Yahweh alongside a variety of Canaanite gods and goddesses, including El, Asherah and Baal. In later centuries, El and Yahweh became conflated and El-linked epithets such as El Shaddai came to be applied to Yahweh alone, and other gods and goddesses such as Baal and Asherah were absorbed into Yahwist religion.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yahweh
23.12.2022 22:51
”Käsikirjoituksissa eli alkuperäistekstissä ei ole välimerkkejä kuten pilkkuja.”
Mutta Raamatun käännöksessä 1992 ja KJV:ssä on pilkut. Korkein Jumala, El Elyon on yksi entiteetti.
23.12.2022 22:43
Palatakseni keskustelun aiheeseen, miten teillä hellareilla on joulu? Vietättekö joulua ja pystytättekö joulupuun, vaikka Jahve sen kieltää?
23.12.2022 20:24
”…niiden tutkiminen voi olla hauskaa mutta niiden todenmukaisuuden ja loogisuuden analysointi on täydellistä ajan hukkaa.”
Niiden analysointi on erittäin järkevää koska analyysin perusteella päädytään siihen, ettei ne ole jumalan sanaa. Tämä vie teksteiltä pois sen legitimiteetin.
23.12.2022 20:14
”Ei missään kohdassa Raamatussa sanota, että Jumala olisi jakanut maat pojilleen. :)”
No juurikin tuossa Mooseksen laulussa se mainitaan. Se perustuu vanhimpiin teksteihin eli Qumranin teksteihin…ai niin ja sanotaanhan se Ugaritin teksteissäkin.
23.12.2022 20:11
"Ei ole epäilystäkään siitä, että tässä jakeessa kaikki nämä kolme ovat yksi ja sama Jumala sen sijaan, että Jahve olisi Korkeimman Jumalan (Eel?) poika. Jahve itse on tämän jakeen perusteella Korkein (Elyon) ja Jumala (Eel)."
Lopeta jo tuo itsesi häpäisy tällaisella tietämättömyyden osoituksella. Tuossa ei ole kolmea jumalan nimeä vaan kaksi: Herra [Jahve] ja Korkein Jumala [El Elyon]. Huomaa, ettei Korkeimman ja Jumalan välissä ole pilkkua. Voit tarkistaa asian myös alkuperäistekstistä.
22 Silloin Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: »Minä nostan käteni Herran, Korkeimman Jumalan, puoleen, joka on luonut taivaan ja maan, ja vannon:
http://www.qbible.com/hebrew-old-testament/genesis/14.html
Sitäpaitsi tuossa mainittu Jahve on jahvistisen kirjurin jälkeenpäin tekemä lisäys. Muutenhan Herra olisi valehtelija kun tässä kohdassa kertoo, ettei Aabraham tuntenut hänen nimeään Jahve. Tämä kohta on muuten konkreettisesti se hetki kun Jahve ottaa Elyonin paikan korkeimpana jumalana. Mooseksen laulussahan Jahve oli vielä Elyonin poika.
3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.
23.12.2022 20:01
Elsewhere in the Ugarit corpus it is suggested that the bn ilm were the 70 sons of Asherah and El, who were the titulary deities of the people of the known world, and their "hieros gamos" marriage with the daughters of men gave rise to their rulers. There is evidence in 2 Samuel 7 that this may have been the case also in Israel.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sons_of_God
23.12.2022 19:34
Qumranin tekstien mukaan Korkein jakoi kansat Jumalan poikien luvun mukaan. Sitäpaitsi tuossa Korkein ja Herra ovat kaksi erillistä jumalaa. Mitä ihmeen järkeä on kirjoittaa jakavansa maita itselleen ja vielä kaiken lisäksi muuttaa omaa nimeään kahden jakeen välillä?
23.12.2022 19:20
"Luku 70 on kiistelty, mutta en takerru siihen."
Takerruit silti. Minä ateistina voin rehellisesti myöntää ilmiselvän faktan. 70 Jumalanpoikaa tulee kaananilaisesta jumalperheestä, jossa Elyonilla ja Aseralla oli 70 poikaa.
23.12.2022 18:02
"Elyon ja Jahve ovat tuossa yksi ja sama entiteetti. :)"
Elyon jakoi maat ja kansat pojilleen ja antoi itselleen Isaraelin? Nimikin muuttui vielä kahden jakeen välillä? Kyllä te hihut osaatte 😂😂😂 Minä kun olen ateisti enkä usko Elyoniin tai Jahveen niin voin rehellisesti sanoa, että eri entiteettejä ovat ja Raamattu on polyteistinen.
23.12.2022 18:00
Nyt on lohisiivut savustettu. Pyöräytin puolessa välissä vaahterasiirapit vielä pintaan. On makian makuista. Linkissä kuva valmiista tavarasta.
https://aijaa.com/RpAxfa
23.12.2022 14:54
Nyt irrotin juhlakinkusta verkon, kamaran ja rasvakerroksen ja laitoin Memphis Dust rubin pintaan. Olisihan täällä Pielaveden kotitilalla savusaunakin, mutta nyt ajattelin tehdä tämän joulun kinkun amerikkalaisittain barbeque -tyylillä.
23.12.2022 14:06
"Ekosysteemien toiminta lukuisine takaisinkytkentöineen on liki kaoottinen järjestelmä ja voi kysyä voiko sitä ylipäätään etukäteen älykkäästi suunnitella. "
Tämä on erittäin terävä huomio. Iltselläkin meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun puhuit kaoottisuudesta, mutta sitähän se on ja myös avaukseni pointti. Etukäteen on erittäin vaikeaa löytää näitä avainlajeja, mutta silti tasapainoinen ekosysteemi näyttää kuten se olisi suunniteltu, vaikka ei olekaan ja sitä pitää kasassa muutama yksinkertainen sääntö.
23.12.2022 13:36
Aivoja pidettiin veren jäähdytyslaitteena. Pedot ja barbaarit olivat kuumaverisiä koska niillä oli pienet aivot suhteessa koko kehoon. Sydämessä ajateltiin olevan sielu kun se sykki itsekseen (vaikka ihminen oli rintakehä auki ja tajuttomana). Se oli siis ihmisestä erillinen entiteetti. Munuaisissa ajateltiin olevan sisimmät ja salaisimmat tunteet, koska ne olivat keskellä ruumiinonteloa. Vain Jumala tunsi ihmisen salaisuudet munaskuita myöten.
23.12.2022 13:32
Miten vittu enemmän piilossa oleva elin (sydän) voisi symboloida naisen pakaroita?`Eihän sydän edes muistuta anatomisesti pakaroita. Nyt on vitun älykääpiöllä ollut puhelin vahingossa väärinpäin kun olet katsonut sydänemojia ja se on näyttänyt naisen pakaroilta. Painu nyt vittuun, ettet enempää häpäise itseäsi, tollo.
23.12.2022 13:29
"Raamatun mukaan näin ei ole."
No älä nyt vittu jauha paskaa. Mooseksen laulussa Korkein jakaa maat poikiensa luvun mukaan. Ja kun luet tarkasti Kansojen taulun (Genesis 10) niin noita kansoja eli Nooan poikia on juurikin sama määrä kuin Jumalan poikia eli 70.
8 Kun Korkein [Elyon] jakoi kansoille maat,
kun hän levitti ihmiset yli maan piirin,
hän määräsi kansojen asuinsijat jumalan poikien luvun mukaan.
9 Herran [Jahve] osuus on hänen kansansa Israel,
ja Jaakob hänen perintömaansa.
23.12.2022 13:26
"Höpö höpö. Yhdestä ja samasta Jumalasta käytetään tanakhissa monia eri nimiä, mutta silti kyse on yhdestä ainoasta Jumalasta, ei monesta sellaisesta."
Mutta Mooseksen laulussa puhutaan Korkeimmasta (Elyon) ja häne pojistaan, joista yksi on Jahve. Miksi ihmeessä Jahve jakaisi maitaan itselleen ja kahden jakeen välillä hänen nimensä muuttu Elyonista Jahveksi? Ainoa looginen selitys on kaksi eri jumalaa (Elyon ja Jahve).
8 Kun Korkein [Elyon] jakoi kansoille maat,
kun hän levitti ihmiset yli maan piirin,
hän määräsi kansojen asuinsijat jumalan poikien luvun mukaan.
9 Herran [Jahve] osuus on hänen kansansa Israel,
ja Jaakob hänen perintömaansa.
23.12.2022 13:24
Graavattu Jumalan poika on myös hyvää. Kun riippuu aurongon paahteessa ristillä niin liha kuivuu ja hiessä oleva suola tuo maukkaan suolan maun lihaan.
23.12.2022 13:21
Erittäin mielenkiintoinen asia tämä Yellowstonen vapiti-karhu-harmaanieriä systeemi. Avainlaji voi olla samalla ravintoketjun huipulla oleva saalistaja, lippulaivalaji (huomiota herättävä ja mahdollisesti suojeltava laji, esim. tiikeri) ja sateenvarjolaji (jonka suojelu vaikuttaa positiivisesti moniin muihin lajeihin).
23.12.2022 13:19
35 / 138