Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Yksi arvostetuimmista adv.tohtoreista. Kai Arasola, on hyvin kansanomainen, lähellä ruohonjuuritason ihmisiä ja kärsivällisesti hän vastasi tietämättömyyteen tietoiskulla, josta tiivistän kaikkein oleellisimman tähän:

## Pointtini on kuitenkin se, että monet adventtikirkon pastoreista tai maallikoista eivät usko 6000 vuoteen. Ja että tässä asiassa kirkko on tarkoituksella vuonna 1980 hyväksymässään opinkohdassa määritellyt asian niin, että adventisti saa uskoa 6000 vuoteen tai saa uskoa johonkin muuhun aikaan, kunhan uskoo luomiseen.

Otan toisen esimerkin. Tyypillinen adventtikirkolle oletettu opetus on se, että roomalaiskatolisuus tulee lopun ajan vainoissa näyttelemään suurta roolia. Tämä on oppi, johon monet adventistit uskovat. Mutta siinä vaiheessa, kun ryhdytään sanomaan, että adventtikirkko opettaa näin, pitäisi myöskin kysyä, onko tämä oppi kirkon perusopinkohdissa. Vastaus on, ei. Se oli siellä vielä 30 -luvulla mutta näin ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

Oppi löytyy varmaankin monelta niin adventistin kuin adventistin vastustajankin webbitekstistä, mutta se, että se ei ole kirkon perusopeissa merkitsee myös sitä, että voi olla adventisti ja asiasta omaa mieltään. Esimerkiksi Jon Paulien, joka on teologisen tiedekunnan dekaani yhdessä kirkon yliopistoista ja jota kirkon piirissä (ja myös sen ulkopuolella) pidetään yhtenä parhaista Ilmestyskirjan tulkitsijoista, voi sanoa, ettei hän näe katolisuutta yhdessäkään lopun ajan vainoa koskevassa profetiassa. Kirkon väki kuuntelee huuli pyöreänä ja sanoo wow, ai asian voi nähdä näinkin. Ja Paulien on edelleen hyvä adventisti ja edustaa kantaa, joka vahvistuu kirkon piirissä.

Kyseessä on siis oppi, johon useimmat adventistit todennäköisesti uskovat, mutta josta voi myös rauhassa olla toistakin mieltä, koska sitä ei ole opinkohdissa määritelty ##

Tuohan on hyvä kuulla ja se on plussaa adventisteille ja osittain tuo ei-kahlittu asennoituminen on mahdollistanut sen, että adventistit voivat olla ja ovatkin mukana kristittyjen yhteisissä hankkeissa ja riennoissa paljonkin. Se on tärkeää.

Joh.13:35
    Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne."

Terveysasioista puheenollen, tämä oli ainakin minulle aivan uutta tietoa, jokin ANTIGEENI . . .
    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt01060

antti
  2. PEDON MERKISTÄ JA LUOMISESTA KESKUSTELLAAN

Kai_a:lle kiitokset asiantuntevasta kirjoituksesta! Kaiken kiireen keskellä tohtori ehtii, (kiitos ehkä juhannuksen?), toimittamaan parannuslääkettä palstan keskustelukulttuuriin ja oikaisemaan väärinkäsityksiä, koskien adventismia ja adventisteja. Tiivistettynä pääasia lienee tässä:

## monet adventtikirkon pastoreista ja maallikoista uskovat 6000 vuoteen. Saattavat pitää pahana sitä, että kaikki eivät näin usko. Pointtini on kuitenkin se, että monet adventtikirkon pastoreista tai maallikoista eivät usko 6000 vuoteen. Ja että tässä asiassa kirkko on tarkoituksella vuonna 1980 hyväksymässään opinkohdassa määritellyt asian niin, että adventisti saa uskoa 6000 vuoteen tai saa uskoa johonkin muuhun aikaan, kunhan uskoo luomiseen. Ja tämän ymmärtäminen näyttää olevan ex-adventisteillekin vaikeaa.
    Niin se kuitenkin on...
    Tässä ei sinänsä ole kyse liberaalista adventismista. ##

## Otan toisen esimerkin. Tyypillinen adventtikirkolle oletettu opetus on se, että roomalaiskatolisuus tulee lopun ajan vainoissa näyttelemään suurta roolia. Tämä on oppi, johon monet adventistit uskovat. Mutta siinä vaiheessa, kun ryhdytään sanomaan, että adventtikirkko opettaa näin, pitäisi myöskin kysyä, onko tämä oppi kirkon perusopinkohdissa. Vastaus on, ei. Se oli siellä vielä 30 -luvulla mutta näin ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

Oppi löytyy varmaankin monelta niin adventistin kuin adventistin vastustajankin webbitekstistä, mutta se, että se ei ole kirkon perusopeissa merkitsee myös sitä, että voi olla adventisti ja asiasta omaa mieltään. Esimerkiksi Jon Paulien, joka on teologisen tiedekunnan dekaani yhdessä kirkon yliopistoista ja jota kirkon piirissä (ja myös sen ulkopuolella) pidetään yhtenä parhaista Ilmestyskirjan tulkitsijoista, voi sanoa, ettei hän näe katolisuutta yhdessäkään lopun ajan vainoa koskevassa profetiassa. Kirkon väki kuuntelee huuli pyöreänä ja sanoo wow, ai asian voi nähdä näinkin. Ja Paulien on edelleen hyvä adventisti ja edustaa kantaa, joka vahvistuu kirkon piirissä.

Kyseessä on siis oppi, johon useimmat adventistit todennäköisesti uskovat, mutta josta voi myös rauhassa olla toistakin mieltä, koska sitä ei ole opinkohdissa määritelty. ##
  3. Kuulehan aloituksen tehnyt alex - iankaikkisuus on selalinen ihme, että täällä katoavaisessa maailmankaikkeudessa emme minkäänlaisen tieteen avulla voi sitä käsittää, kuten emme Jeesuksen neitseellistä syntymääkään Mariasta.

Tosin tiede on todennut, että sielu painaa 21 g ja tiede on todennut, että aine ei häviä mihinkään (E=mc potenssiin 2), mutta tiede on myös todennut, että katoavainen katoaa valtavan kuumuuden saattelemana, kuten myös apostoli Pietari toteaa 2.Piet.3.

ON OLEMASSA PAHOLAINEN

ja se inttää, ettei ole kadotusta eli helvettiä eli tuomion paikkaa. Vaan tämän elämän jälkeen tulee ihana tiedottomuuden uni, niin että omatunto vaikenee ja rauha on saavutettu. Mutta Raamattu lupaa rauhaa vain uskoville Kristuksessa.

Hebr.9:27
    Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen,
    mutta senjälkeen tulee tuomio,
    28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

Se tuomio ei ole pelkkä muodollisuus, niin että ruumiinavauksessa todettaisiin synteihinsä kuolleeksi ja haudatuksi. Rangaistus on niin tuntuvaa siellä rangaistuksen paikassa, että ei mistään hinnasta kannata jättää Kristus-korttia käyttämättä. Omantunnon tuskissa kieriskelevän ei pidä tuudittautua siihen, että synnin palkka olisikin vapauttava kuolema. Sillä se on tuskallista kuolemista.
    Kuvaannollisesti sanoen, ruumiinjäsenensä irtirepiminen on pieni tuska sen rinnalla. Tämä on muissakin evankeliumeissa, mutta otetaanpa se Markuksesta, jota H.b.S. pitää jostain syystä muita kehnompana . . .

Mark. 9:43
    Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
    Mark. 9:45
    Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
    Mark. 9:47
    Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,

Kadotuksessa näet on kauheampaa kaikki tallella ja kunnossa olevana kuin tässä elämässä raajarikkona. Täydellinenkin siellä kärsii, mutta täällä raajarikolla voi olla täydellinen rauha ja lepo.

antti
  4. ## olenko Alexille velkaa anteesipyynnln vai enkä ole. ## puntaroi bushmanni

Ainakaan Raamattu ei kehota anteeksipyynnön kohteliaisuuksia latelemaan.
    Raamatun Jumala on kiinnostunut anteeksi ANTAMISESTA ja antamisesta yleensäkin.

Muuten, tuo abstraktinen tai kubistinen taideteos sinun kuvasi paikalla - mitä haluat sillä kuvailla? Pitääkö kuvan korvata se, ettei esittelygalleriasi sisällä mitään esittelyä?? Siellä on vain väitteesi, että olet mies. Keskustelusta saa käsityksen, että olisitkin naispuolinen journalisti.

KUN moitit alexia homoseksuaalisuudesta, vedoten " (3. Moos. 20: 13) "", niin
    huomauttaisin, että tosi mies hyväksyy ihmisen sellaisena kuin tämä on. Ellei hyväksy, niin se on ihmisarvon poisottamista. Jumalakin hyväksyy ihmiset yhteyteensä syntisinä - sellaisina kuin ovat. Se on mahdollista siksi, että Jumala näkee Jeesuksen uhrina koko ihmiskunnan puolesta.

On kuitenkin huomattava, että vain LAPSET otetaan kotiin pysyvään pysyvästi.
    Jumalattomat ovat aivan kelvollisia vieraita jumalisten saleissa ja tasa-arvoisia.
    Senvuoksi olisi jokaisen ihmisen otettava vastaan sukulunastaja Jeesus.

1. Joh. 3:1
    Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan
    Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä
    se ei tunne häntä.

ESIKOISPOIKA JEESUS NASAREALAINENON TOSI VAPAUTTAJA
    Joh. 8:34
    Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen,
    joka tekee syntiä, on synnin orja.
    35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
    36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
  5. ## Adventismi on ajanut perheeni köyhyyteen. ##

Eipäs ole, sillä TE ITSE päätätte, mihin rahojanne annatte. Toisaalta a-kirkko on ehkä saanut vaimosi otteeseensa, kun et ole kyennyt häntä saamaan vakuuttuneeksi siitä, ettei tarvitse antaa välttämättä köyhyydestään ja silti Jumala rakastaa ja pitää huolen. Toisaalta, Jeesus opettaa siihen tyyliin, että antava saa.
    Minulle kävi uskonliikkeessä niin, että srk (pastori) sai otteen vaimostani ja minun sanani eivät sitten paljon painaneet. Tosin pastori sai otteen minustakin, ei juurikaan muutoin, mutta kymmenysten maksamisessa bruttotuloista, 10 vuoden ajan.

## Maksamme kymmenyksiä bruttopalkastamme.
    Mielestäni meidän olisi tullut maksaa kymmenyksiä nettopalkastamme. ##

Niinpä. Nettotulo se aito tulo on, jos rehellisiä ollaan, se minkä näet tililläsi tai lompakossa. Mutta varsin monet hengelliset yhteisöt korostavat nykyään,
    että bruttotuloista. Myös useimmat viranomaiset tivaavat bruttotuloja, ei nettoa.
    Minä en ole koskaan uskonut tienanneeni enemmän kuin näen tilille rahaa tulleen.

## Lapseni ovat pahoillaan kun ei ole niitä asioita kuin muilla, siksi heitä kiusattukin. olen yrittänyt selittää , että Jumala tarvitsee rahojamme enemmän kuin he. :( ##

Luultavasti raha olisi kuitenkin mennyt johonkin turhempaan, ehkä turhempaan, eikä lapsille. Totta sekin, että Jumalan rahat ovat meidän haltuumme uskotut.
    Aikuisten kypsyneiden kesken voidaan todeta, että Jumala EI VAADI rahaa, mutta halajaa sitä, että TAHDOMME antaa hänelle. Ja Jeesushan opettaa, että antava saa. Olen sitä mieltä, että kun vimosi tahtoo antaa, niin anna hänen antaa - brutosta 10 %. Kyllä Jumala uskollise nsydämen kuitenkin palkitsee.

Mielestäni et ole tilivelvollinen vaimollesi jos vaikka hyvällä omallatunnolla olisit aivan maksamatta seurakuntaan, ainakin jonkin aikaa. Kun vaimo tivaa vastausta, voit sanoa, että se on sinun ja Herran välinen asia. Niin: sydämen asiahan se.

Matt. 6:3 Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,
    4 että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

MENNÄÄNPÄ HENKILÖKOHTAISUUKSIIN . . .

Matt. 6:4
    jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

Matt. 6:6
    Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11]

Matt. 6:18
    Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

antti
  6. MELKOISEN HYVIÄ POINTTEJA ESITIT - ALOITUS OLI ERITYISEN ASIALLINEN

" Oikeastaan adventismi on ihan kiva juttu koska siinä lahkossa ei ole helvetin rangaistusta koska heidän jumalansa on rakkaus ja helvetin herra. "

Niinpä. Moni toivoo tyhjiinraukeamista. Ei kiinnosta tehdä kiusallista parannusta, kun luvataan, että rangaistuksenpelko on valhetta ja varsinkin kun luvataan, ettei ole helvetin herraa, kun ei ole helvettiäkään. Sensuuntaisesti tietty tulkinta adventiopissa on helposti tulkittavissa. Minun mielestäni ei ole viisasta kaunistella kadotustuomio kuin ihanaksi prinsessa ruususen uneksi. Adventistien pitäisi hyväksyä yleisempi opetus ja uskon, että uskottavuus lisääntyisi.

ERITTÄIN HYVÄ IDEA OLI ESITTÄÄ TÄYTTYMÄTTÖMIÄ PROFETIOITA

Usein adv.johtajat sanovat, että lähes kaikki Raamatun profetiat ovat jo täyttyneet.
    Vaikenevat mielellään siitä, että juuri mikään EGW:n profetia ei ole vielä täyttynyt.

Adventismissa nähdään, että useimmat profetiat täyttyivät lähihistoriassa eli melkein heti kuin oli lausuttu. Yhtenevää on tässä se, että EGW:n profetoiminen oli aivan lähitulevaisuuteen, kuten esim. että Englanti valloittaa (miehittää) USA:n 1860-luvulla. On vaikea käsittää, miksi EGW halusi seuraavanlaisesti ennustaa:

EGW ennusti että Turkin kansakunta loppuu elokuussa 11,päivänä 1840.
    EGW ennusti, että kukaan ei voi pelastua lokakuun 22 päivän 1844 jälkeen.
    EGW ennusti, että seitsemän viimeistä vitsausta vuodatetaan vuonna 1850.
    EGW ennusti, että Englanti valloittaa yhdysvallat 1860 luvulla.
    EGW ennusti, että vanhaa Jerusalemia ei koskaan rakennettasi.
    EGWennusti että hän,- EGW tulee olemaan yksi niistä 144-tuhannesta jotka
    ovat elossa kun Jeesus tulee.

Tätä eniten kummeksun:
    EGW ennusti, että vanhaa Jerusalemia ei koskaan rakennettasi.

Toivoisin että suomalainen adventismi pystyisi luopumaan EGW-erityisopeista sekä Ellen G White Estatesta. Ne ovat osoittautuneet kehitysjarruksi.
    Adventtikirkolla on hyviä johtajia, pastoreita ja kaikkea, mitä tarvitaan.
  7. ## Kristinusko ei ole monoteistinen, se on polyteismia, jossa koetetaan kiemurtelemalla saada kolme persoonaa yhdeksi olemukseksi. -
    Juutalaisten odottama messias oli i h m i n e n, jonka piti vapauttaa kansa sortajien ikeestä ja tuoda messiaaninen aika tullessaan. ##

Ei, vaan muista uskonnoista poiketen niin kristinuskolla kuin juutalaisuudellakin ja lisäksi islamilla on varma käsitys yhdestä Jumalasta. Selvästi Kristus on JHVH kristinuskossa.

Ja kyllä Raamattu riittävän selvästi osoittaa jo toorassa 8meidän V.T.), että Vapahtaja on Jumala itse. Mm:

Jesaja 9:5 (9:4) ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
    6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

MUTTA juutalaiset ymmärtävät Jeesuksen olevan JHVH vasta kun aika on . . .

Room. 11:24
    Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
    25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
    27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
    28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.

antti
  8. ## mitä siellä ajateltiin synnistä ## Kyselee alex ja vastaa TIETYSTI itse:

## Minä aloitan sanomalla, että - synti on elämän tuhoamista - siis joka kerta kun ihminen tuhoaa elämäänsä - tavalla tai toisella - hän tekee syntiä. ##

No tuota, MINÄ en mitään AJATTELE synnistä, sillä ei se ole ajatuspäätelmä, vaan ihan todellisuutta se synti; se on synnin tekemistä tai oikeammin sanoen - ollaksemme raamatullisia - SYNTI ON EPÄPUHDASTA AJATTELUA JA SEN HEDELMÄÄ. On epäilyä, epävarmuutta, epäuskoisuutta elikkä kaikkea, mikä on muuta kuin Jumalan luonteesta pursuavaa. Synnillisyys siis riippuu ihmisestä itsestään, sydämen asenteista ja silleen. Teot on luonnollinen seuraus sitten.
    Minä tiedän . . .

Room. 14:14
    Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole
    epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä,
    sille se on epäpyhää.

Jaak. 1:6
    Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee,
    on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
    7 Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
    8 kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.

Mark. 11:23
    Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy
    mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän
    sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

MUTTA usein ihminen luulee, ettei ole riittävän pyhä rukoilemaan ja käskemään!
    Nyrkkisääntö eli eprusopetus olkoon tämä: Jumalan käsky on uskoa Poikaan. 2.

1.Joh.3:23
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen
    Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.

SILLOIN sydän rohkaistuu tällälailla . . .

1.Joh3:21
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa.
    22 Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.

MUISTA: synti on sydämessäsi eikä siinä, mitä muut sanovat synniksesi katsellessaan sinua ulkoapäin. Hyväkin asia on synti, jos et ota huomioon toista:

1. Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään,
    kyselemättä mitään omantunnon tähden,
    1. Kor. 8:13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni,
    en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

antti
  9. Kiitokset ann-elinalle ihanan rohkaisevasta aloituksesta! Bushmannia kommentoisin -

## >>> Rauhassa minä käyn levolle ja nukun sanoi kuningas Daavid. >>>
    Varmaan Raamatun pahin murhamies nukkui yönsä levollisena kun tappoi ja hävitti kaikki vastusjansa maan päältä.
    Teurasti kokonaisia kansoja. Hyvä siinä on sitten rauhassa lepäillä. ##

Sinänsä asiallinen ja oikeutettu tuo bushmannin kommentti on, mutta hän ei näytä tietävän tai kokeneen, mitä sisäinen rauha on.

Daavid ja Israel yhdessäkään eivät niin paljon tapattaneet kuin Hitler ja Stalin.
    Ja Daavid katui täydellisesti ja hän sai rangaistukseksi mm. sen, että Batseban kanssa saatu lapsi kuoli heti ja Daavid ei myöskään saanut temppeliä rakentaa, vaan vasta poikansa Salomon, joka ei käynyt yhtään sotaa.

Yhtälailla supersyntinen katuva rauhan saa kuin siivosyntinen katuva. Suursyntinen kuitenkin saa jopa järkkymättömämmän rauhan ja suuremman ilon.

Luuk. 7:47
    Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi,
    sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän,
    se myös rakastaa vähän."

Synnit kannattaa tunnustaa, ei kelle tahansa, vaan enennkaikkea Jumalalle.

Ps. 32:3
    Niin kauan kuin minä vaikenin synnistäni, ruumiini riutui ja kuihtui.
    Päivät päästään minä huusin tuskassani.
    Ps. 39:2 (39:3)
    Niin minä pidin suuni kiinni, olin mykkänä, minä vaikenin, mutta turhaan:
    tuskani vain yltyi.
    3 (39:3) Sydämeni oli kuin tulessa, huokaukseni olivat kuumat kuin liekki.
    Minun täytyi avata suuni ja puhua.

Fil. 4:7
    ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi,
    on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

antti