Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. NS. ÄNKYRÄADVENTISTIT

Aloittajan väittämä:
    ## Timo Flink kirjoittaa Adventtikirkon jäsenistä: "Tiedän, että ns. änkyräadventisteja on olemassa tänäkin päivänä, myös Suomessa". ##

No mutta Timohan on aivan oiekassa änkyröiden suhteen, sillä änkyröiden
    ylläpitämää äkkijyrkkää eee.endtime.net -sivustoa ei adventtikirkko hyväksy eikä omakseen tunne ja kuka tahansavilpitön ihminen kokee sivut oksettaviksi.
    Tarkoitan Helinä Jokisen allekirjoittamia sivustoja, joita häneltä saa traktaattimuodossa. Täällä lisää aiheesta - - -
    http://keskustelu.suomi24.fi/node/10166083

Ei Timo puhu asiallisista adventisteista, vaan keskiajan meininkiin haksahtaneista irrallaan olevista vänkääjistä, jotka eivät ole edes yhteistyökykyisiä, eivätkä oikeastaan oikeita adventisteja.
    Tuskin monikaan änkyrä on enää edes jäsen, ainakaan osallistuva ja tämänpäivän tilanteista perillä oleva.

KYMMENYKSISTÄ

Eihän Timo väitä, että se varastaa Jumalalta, joka ei maksa kymmenyksiä, vaan kyllä Timo vain lainaa Jumalan Sanaa Vanhan Testamentin puolelta, niinkuin hän syyttelijää oikaiseekin:

## Malakian kirjassa Jumala sanoo kansansa varastavan häneltä, kun eivät palauta täysiä kymmenyksiä. Alla teksti:
    Mal. 3:8-10 "Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. "Mitä me sinulta riistämme?" te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua. -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen." ##

Lainaan siitä pikku makupalaa, joka osoittaa, että voimme rohkeasti koetella Herra - kymmenykset maksamalla!:
    "Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. KOETELKAA MINUA tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. "

Jos kuuluu sellaiseen seurakuntaan tai kirkkokuntaan, jossa on asetettu kymmenysten maksaminen, niin tottavie on väärin ja Raamatun mukaan jopa varastamista, ettei maksakaan. Ja vaikkei seurakunnassasi olisikaan kymmenyskäytäntöä, olen varma siitä, että Herra palkitsee iloisen antajan.

Luuk. 6:38
    Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."

Ja kyllä hengellisen viran hoitaminen on ihan täyttä työtä ! :

1.Tim.5:17
    Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
    18
    Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta",
    ja: "Työmies on palkkansa ansainnut".
  2. ALOITTAJA EPÄVARMANA UJOSTI KYSELI:

## Onko TOINEN KUOLEMA lopullinen elämän menetys? ##

Jeesus tykkää siitä, että ihminen ei pidä mitään itsestään selvänä vaan kyselee.
    Neuvoisin, että älä tosiaankaan ota riskiä, sillä Jeesuskäyttää varsin vahvoja sanoja, koettaessaan varoittaa väärästä valinnasta . . .

Matt. 18:8
    Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois.
    Onhan parempi, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään,
    kuin että sinut molemmat kädet ja jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen.

Jos jumalaton kokee vain ihanaan kuoloon nukkumisen, ei olisi mitään väliä, onko kuollessa ollut kaikki jäsenet tallella. Jeesus korostaa sitä, että helvettiin joutuminen on joka tapauksessa niin rankka takaisku, että parempi on vaikka itsensä rikki raatelemana päästä taivaaseen.

antti
  3. Näköjään sinä aloituksen väsääjä kunnioitat Luojaa vain sapateeramalla. Mutta kyllä Luojaapitäisi kunnioittaa sillä lailla, että mutkin hyötyvät siitä kunnioittamisestasi. Järjestäpä sapatinlepoa väsyneille ja leipää nälkäisille!

"Seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti"

Nautin eilen, su, luterilaisessa kotiseurakunnassani saarnan kuulemisesta kovasti.
    Saarnaajana oli Elämän Sanan seurakunnan nuori pappi, joka on myös kirkon papiksi lukenut. Sivumennen sanoen - siirryin Elämän Sanasta kymmenisen vuotta sitten luterilaiseksi. Hvyä etten polttanut siltoja takanani, sillä katkerana olisi varmaankin ollut ankeaa ottaa vastaan ehtoollista ex-seurakuntani papilta.

Vai että 7. päivä on sapatti. No, sitten se ajoittuu . . . ensi sunnuntaihin kohdallani. Kai sapattinakin saa käydä saarnaa kuuleamssa?

Jeesus oli sapattisin kovin työllistetty, kunpapit eivät suostuneet silloin työtä tekemään!

Luuk. 13:14
    Kun synagogan esimies näki, että Jeesus paransi sairaan sapattina,
    hän suutuksissaan sanoi paikalla oleville:
    "Viikossa on kuusi päivää työtä varten,
    tulkaa silloin parannettaviksi älkääkä sapattina."

Mitä mieltä olet, aloittaja, joutuuko helvettiin, jos kunnioittaa Jumalaa vääränä päivänä? Tai jos ei muista pyhittää lepopäivää? Entä saakosiitä jonkin palkinnon, kun muistaa kunnioittaa Jumalaa juuri oikeana päivänä ja saako ekstraa, jos muistaa lisäksi vielä levätäkin, mikäli kunnioittamiseltaan ja ylistämiseltään kerkiää?

kyselee Antti
  4. ULKOKULLATTU TEKAISI :

## sianlihan syönti saa immeiset kovasti kirroilemmaan ja
    kummoamaan Jumalan antamia ohjeita jä käskyjä. ##

Kovat sanat sannoo Raamattu tuollaisista asiain päälaelleen kääntäjistä:

" 1.Tim. 4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta,
    joiden omatunto on poltinraudalla merkitty "

Ja sanoohan Saan näinkin, puolustaen niitä, jotka uskaltavat syödä ja nauttia Kristuksen hankkimasta vapaudesta:

1.Tim.4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
    5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
    6 Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.

Niinpä! Jeesus on Vapauttaja, vapautuksen Mestari ja Paavali on vapaussankari, vapaana pysymisen mestari n:o 1 . . .

1. Kor. 6:12
    Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi;
    kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

Vaikka syön sianlihaa, en anna sian itseäni vallita.
    Mutta nämä jotka kieltävät nauttimasta ruokia - he ovat antautuneetsialle, ovat sikamaisia. Nidien omatunto on poltinraudalla merkitty, toteaa Sana, niiden, jotka kieltävät menemästä naimisiin ja sikailevat hengellisyyden nimissä ruoka-asioilla, ravinnon kieltämisillä.

TOTTAKAI Timoteusten ja kenen tahansasopii olla syömättä ja nauttimatta, mutta synti on siinä, että kielletään ravinto ja palanpainike muiltakin.

1. Kor. 10:25
    Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään,
    kyselemättä mitään omantunnon tähden,

RUOKIEN KIELTÄMISET OVAT SIKAMAISIA PUHEITA

Mark. 7:18
    Ja hän sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?
    19 Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.
    20 Ja hän sanoi: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.

antti
  5. ## Kaikki ovat pappeja, eikä kukaan ole pappi,
    mutta miksi sitten naisistakin on tehty pappeja? ## (ylivaris.1)

Mutta ehkäpä naisille on annettu papintodistus ja papinvirka juuri siksi,
    että he ovat pappeja.

Asiasta kolmanteen. En tiedä mitä naispapit elikkä siskot tästä ajattelevat,
    mutta jos atteistit alkaisivat julistamaan, ettei ole atteistilla mittään hättää,
    sillä mihin puu kaatuu siihe nse maatuu. Että kun kristitty ruumsi meneepi Taivaaseen, niin atteisti vaan lopahtaa elikkä niinkuin haihtuu olemattomaksi
    ja aineettomaksi ja hengettömäksi ja sieluttomaksi ja sydämettömäksi vai
    miten sen sanoisi.

Jos tosiaan muuttuisikin systeemit niin, että pelastumaton vain raukeaisityhjiin, pelastetun sensijaan päästessä tai pikemminkin joutuessa Taivaaseen, taitaisin valita tyhjiin raukeamisen ihanan raukean vapauttavan olotilan.

Nääs kun tämä uskovaisen tie kuvataan ahtaaksi kaikesta luopumisen ja kärsimyksen tieksi, via dolorosaksi. Nautinnot kiellettyjä, ahdasmielinen ruokavalio jne jne ja sitten taivaassa iänikuinen harpunsoitto korvia raastamassa.

Onpa vielä niinkin, että minun moraalini on kokonaan sen varassa, että Jumala on ja palkitsee armahtavaiset, MUTTA on armoton armottomille. En usko että Hän lahjoittaa pahansuopaisille kuolemassa vapauttavaa haihtumista, vaan aivan armottoman rangaistuksen siitä, että pelastus ja hyvyys ei kelvannut.

JOS teoista ei joutuisi itse kärsimään moninkertaisesti, jopa ehkä loputtomasti,
    en välittäisi kuin vain itselleni nautintoja järjestellä tahi kaiken aikaa löhöilyä.
    Ei millään olisi minulle mitään väliä - niin kvoasti en kaipaa ikuisille niityille, jos joku saisi minut vakuuttuneeksi siitä, että rangaistuksen paikka on poistettu.

Vaivalloinen kristityn tie vastaan ikuinen olemattomuus täysillä nautitun elämän jälkeen - taitaisin todellakin mennä siitä, missä aita on matalin. ja onhan vielä niinkin, että jos ei olisi sitä rangaistuksen paikkaa ja sen isäntää, Paholaista, epävarmaksi jäisi, onko taivastakaan ja iankaikkista isää siellä. Mutta . . .

Dan. 12:2
    Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät,
    toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään
    ja iankaikkiseen kauhistukseen.

matt. 25:45
    Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
    46
    "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

En ole kenenkään tosissaan ahvainnut väittävän, siis ihan niinkuin Jumalan kasvojen edessä, että tuota äärimmäisen rajun rangaistuksen paikkaa ei olisi.
    Islannissa maa jalkojen alla polttaa ja pohjavesi kiehuu ja rikinkatku täyttää ilman höyrineen kaikkineen monin paikoin. Tulivuoret purkautuvat ajoittain.
    Jotain senkaltaista, mutta rajumpaa tietysti, kuvittelen vaihtoehdoksi Taivaalle.

https://www.google.fi/search?q=islannin+tulivuoret&hl=fi&client=firefox-a&hs=hbL&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FseRT4njO5DP4QSMvdi5BA&ved=0CEoQsAQ&biw=977&bih=576&sei=PceRT6mPIqaG4gTmoOS-BA

https://www.google.fi/search?q=islannin+tulivuoret&hl=fi&client=firefox-a&hs=hbL&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FseRT4njO5DP4QSMvdi5BA&ved=0CEoQsAQ&biw=977&bih=576&sei=PceRT6mPIqaG4gTmoOS-BA#hl=fi&client=firefox-a&hs=PcL&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&q=islannin+kuumat+lähteet&revid=1805315760&sa=X&ei=QseRT-iSDJKO4gSaqp3zAw&ved=0CDoQgxY&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=6dfeba461c7ee221&biw=977&bih=576

antti
  6. PAAVI 0N 666 VAI ?

Jos tosiaan on, niin sitten täytyisi saada paavi herjaamaan Jumalaa ja Jeesusta ja Mariaa ja Taivasta, eikö vain? Sillä se 666 . . .

Ilm. 13:6
    Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa.
    Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä,
    jotka asuvat taivaassa.

Olen ilmeisesti kirjoitellut liian vastaansanomattomasti, kun kukaan ei ole rohjennut viime aikoina esittää vastineeksi jotain muuta. Tässä viestiektjussa korostan teille, rakkaat lukijat, sitä että Jumala ei tarkoita lopunajoilla vanhan liiton aikoja tahi keskiaikaa, vaan lopunaikoja!
    Ja mitä paaviin tulee, tiedämme, ettei katolilaisuudella ole juurikaan mitään poliittista valtaa enää, eikä vaikutusvalta yksilöihinkään ole paljon muuta enää kuin vain juhlallista uskonnollisuutta. Abortti- ja avioero- sekä kondomikielto ovat pikkuasioita, kun petovallasta on kyse. ne eivät ole leimaa-antavia, eivätkä varsinkaan ole varmastikaan Jumalalle kovin vastenmielisiä kieltoja, nuo paavinvallan asettamat moraaliset kiellot!

Sitä en mene vannomaan, etteikö paavinvalta tai joku tuleva paavi voisi toimia vääränä profeettana, pedonvallan ja pedon oikeana kätenä tai provokaatiojohtajana.

Ilm. 19:20
    Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle.
    [Ilm. 13:13 | Jes. 30:33; Dan. 7:11]

Ilm. 20:10
    Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
    [Ilm. 13:11, Ilm. 14:10,11, Ilm. 19:20]

antti,
    maallikko-opettaja Herran armosta
  7. ## Pieleen meni Antti, taas kerran.
    Miksi et anna Raamatun selittää itseään? ## -totesi pyh

Annetaanpa siis Raamatun selittää itseään, mutta pitihän minun ensin vastata Flinkin selityksiin!

PEDON TUNTOMERKEISTÄ kun oli puhe, niin laitanpa niitä, mutta ensin mainittakoon, että mitäs vidiennestä saati sitten neljästä ensimmäisestä pedosta, kun . . .
    KUUDES hallitsi Ilmestyskirjan kirjoittamisen aikaan!
    Tuo kuudes so. Rooma kenties jatkui vatikaanina eli paavinvaltana, n. 500-1500 jKr. SEITSEMÄS JA KAHDEKSAS OVAT AJALLEMME TÄRKEITÄ.

Ilm. 17:10
    Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
    11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas
    ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi.

Adventismissahan toistaiseksi viitataan em. jakeista puheenollen suurinpiirtein siihen suuntaan, että viimeinen peto, 666, antaa vallan paavilaisuudelle. Ei hassumpi päätelmä sinänsä.

PEDOLLE TUNNUSOMAISTA, ENNENNÄKEMÄTÖNTÄ

Ilm. 13:6
    Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat taivaassa.
    7 Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät,
    ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat.

Peto ei jätä seurakuntaa eli uskovaisia katsomaan 3½ vuotta kestävän valtansa huipentumaa.

Lordi laulaa euroviisuvoittobiisissään "Hard rock halelujah", että ´"uskovaiset silti pelastuu".
    Toki Herran tunnustamisen vuoksi tapetuksi tulleet aina Herran luokse otetaan, eikä helvetti voisikaan pidätellä pyhiä . . .

Ps. 139:8
    Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä;
    jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso,
    sinä olet siellä.

Ap. t. 2:24
    Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista,
    niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.

antti