Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Valitettavasti en tainnutkaan saada linkitystä tooimimaan - taaksepäin foorumilla, niihin 4 lupaamaani esimerkkiin. Et helpsoti noita nimettömien laittamia löytäisi.

Joten tuon ne tähän suoraan.

ESIMERKKI PELONSEKAISESTA RAIVOSTA:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028200773

>

RAIVO HERRAN OMIA SIVUJA - ILMOITUSTA - VASTAAN:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028210196

Antti V Kantola ja
    Kirjoittanut: Uskova1, perustakaa 6.8.2007 klo 09.02

omat sivut, joissa yritätte peloitella ihmisiä iankaikkisuudella helvetissä! Helvetillä peloittelu on ihmisten keksintöä ja täysin saatanasta. RAKKAUDESSA EI PELKOA OLE!

Raamattu puhuu LOPULLISESTA TUHOSTA helvetin tulijärvessä, niin "ettei heistä jää juurta, eikä oksaa, vaan he tulevat TOMUKSI JALKOJEMME ALLE!"

Ja lopuksi Jumala tekee UUDEN TAIVAAN JA UUDEN MAAN, jossa VANHURSKAUS ASUSTAA, eikä MITÄÄN PAHAA ENÄÄ OLE KOSKAAN OLEVA MISSÄÄN JUMALAN KAIKKEUDESSA! Vaan saatanakin tuhotaan lopullisesti.

Helvetti tarkoittaa LOPULLISTA JA TÄYDELLISTÄ TUHOAMISTA. Jyvät eroitetaan akanoista ja ruumenet poltetaan sammumattomassa tulessa. Vaikka Jumalan tuli onkin sammumatonta tulta, niin ei se merkitse sitä että se ei tekisi loppua , niin "ettei heistä jää juurta, eikä oksaa!"

TEKEYTYY VALKEUDEN ENKELIKSI JA KORVAA RAAMATUN?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028217800

Ellen White varoitti
    Kirjoittanut: Iisebelistä 6.8.2007 klo 14.36

jonka henki on langenneiden kirkkokuntien ja nimikristittyjen yllä. Ellen White oli Jumalan profeetta jonka sanomat ovat Jeesukselta. Kaikki jotka uskovat ja noudattavat hänen sanomiaan, varjeltuvat Iisebelin eksytyksiltä!

PELKÄÄ KUOLLAKSEEN JOPA PAAVALIA?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028165951

Kolme Enkeliä on
    Kirjoittanut: adventismin virallinen kanta 4.8.2007 klo 00.10

On kuitenkin hyvä, että adventismin virallinen kanta tulee näin "enkelien kautta" paljastetuksi.

Sillä virallisissa ja asiallisissa tilanteissa he tykkänään salaavat julman saalistuksensa.

Verraton tie olisi ja ON:

1. Kor. 4:16
    Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
    1. Kor. 11:1
    Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
    Fil. 3:17
    Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

Fil. 3:15
    Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.    

SIINÄ NE ESIMERKIT - mutta minä: KAHTA EN VAIHTAISI

Sillä kahta nimeä riivaajaisetkin pelkäävät: Jeesusta ja Paavalia; Mooseksesta ne kyllä rohkenevät riidellä. Mutta tietämätön ihmispoloinen ei kaihda mitään.

Ap. t. 19:15    
    Mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"

Juud. 1:9

Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

Armon lapseuteen kutsuttu ja valittu
  2. VAI HÄIPYI PORUKAT?

Kun Uskova_1 ja moni muu kristitty muistuttaa saatanaa varten valmistetusta helvetistä - jotta se voi sinne perääntyä, kuten Sana sanoo - niin sinä intät, etei rakastava Jumala voisi sellaista sallia. Raamattu opettaa, että saatana tietää sillä olevan vain vähän aikaa jälellä ja että siksi se raivoaa kristittyjä vastaan - kuten sinäkin kirjoituksessasi riehut. Täytyykö itsensä saatanan opettaa sinulle helvetin todellisuutta, kun et hyvällä usko? Sillä se näyttää olevan Jumalan viimeinen keino saada sinut hereille - ja se on rakkautta!

Raamattu sanoo, että paholainenkin uskoo Jeesukseen ja vapisee. Mutta sinä et vapise helvetin tuomion edessä. Kuinka paatunut oletkaan!
    Paholaiselal ei ole enää vallinnan mahdollisuutta. Mutta sinä voit helvetinpelkoa paeta Isän syliin.

Sinä olet tuomitsemassa itse itsesi iankaikksieen eroon Jumalasta, kun et usko, että Jumalan Poika tuli pelastamaan meidät ikuisesta erosta Jumalan yhteydestä. Sillä ei ole mitään helvetillisempää olotilaa kuviteltavissakaan kuin lopullinen ero Jumalasta.
    Miksi nukutat sieluja sellaiseen väärään rauhaan, ettei ikuista eroa Jumalasta olisikaan? Mutta eihän rakkaus pidä vastentahtoisesti yhteydessään. Joten ne, joita etoo yhteys Jumalaan, ne perääntyvät kadotukseen. Tosin loppujen lopuksi häpeillen - katuvat, mutta eivät enää voi antaa itselleen anteeksi, siellä ikuisuuden rajalla - niinkuin teki Juudas Iskariot.

Joh 12:
    46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
    47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

JUMALAN ARMO

Armo on vain niille, jotka nöyrästi yhdessä Jeesuksen kanssa tunnustavat ansaitsevansa helvetin tulen:

Matt. 5:21
    Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.

Matt. 5:22   
    Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Mutta kuinka voi sellaista tunnustaa, ellei kukaan julista, siitä helvetin tulesta!?!

Koska Jumala on rakkaus, niin tottakai Hän kostaa sille, joka tekee pahaa Hänen rakkaalleen. Katsopa vaikka Israelin selviytymistä lähes koko maailmaa vastaan!
    Ja koska Jumala on oikeudenmukainen, niin tottakai Hän tuomitsi Poikansa, jotta uskovia kohtaan Hän saisi antaa armon käydä oikeudesta. Sillä muutoin Hän oikeudenmukaisuutensa vaatisi välittömästi Häntä pyyhkäisemään meidät kaikki pois silmiensä edestä - ja perääntyisimme sinne Jeesuksen mainitsemaan "helvetin tuleen".

KUN paha niin tuomitaan ULKOPUOLELLE, on vain hyvä jäljellä. Luuletko, muuten, että paha voisi päästä ilman rangaistusta? Että pahusu ja pahat vain pyyhkäistiin olemattomiin, ilman rangaistusta?
    Ei Jeesus olemattoman takia kuollut, vaan jotta välttyisimme iankaikkiselta Jumalan vihalta. Kuuntele, mitä Henki seurakunnille sanoo; Joh.Ilm. 1., 2. ja 3. luku.
  3. Eihän tuo ole Uskova_1:n opetusta, vaan sinun.

Tapahtukoon sinulle kieroilusi mukaan.

Iankaikkinen ero Jumalasta on tietysti yhtä totta kuin on iankaikkinen yhteys - joka yhteys on jo tässä ja nyt.
    Sensijaan se, joka ei oveaan avaa Kristukselle, pysyy kuolleena, vaikka eläisi. Sillä Jumalan viha ja synti pysyy hänen päällänsä siksi, ettei hän ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
    ei tarvitse tehdä mitään, joutuakseen ikieroon Jumalasta.

Noin minä olen ymmärtänyt Uskova_1:n julistavan.
    Puhdasta evankeliumia. Ja Sana lupaa, että se joka evankeliumia julistaa, tulee itsekin siitä osalliseksi.

Miksi Uskova-1 ja muutamat muut kirjoittavat esim adventismista paljastuksia, johtuu siitä tuskasta, joka heillä on sieluista - Jumalan puolesta.

NIMI MIESTÄ MYÖDEN, SANOTAAN

Tuskin koskaan unohdan, mitä eräs valveutunut lukija vastikään vastasi kristikansaa herjaavaan kirjoitukseen - jo otsikko luokitteli kristityt "kristinuskon ulkopuolisiksi".

Lukija muistutti ylienkeli Miikaelin nimestä (Dan 10, Ilm 12, Juud 1:9), joka merkitsee: "KUKA on Jumalan vertainen", "KUKA on niinkuin Jumala".
    Itse en ole nimien merkityksiä miettinyt, mutta tästälähin kyllä. Toinen valveutuneen lukijan huomio oli nimi Israel. Israelin kansan yllä se merkinnee arvaamattoman paljon tänä päivänä.

Nimellään Mikael haastaa meitä kaikkia koettelemaan Herramme ja siinä samalla tietusti tulee uskomme koetelluksi. Sillä mitä on koettelematon usko - ei yhtikäs mitään.

Mutta voi niitä, jotka opettavat, että Miikael tarkoittaa: Jumalan vertainen, sillä vain se, johon hän nimellään viittaa - Ihmisen Poika - on Jumalan vetainen.

USKO KOETTELEE JUMALAN JA IHMISEN

Vai eikö muka Jumalaa saa koetella - sitä että Ihmisen Poika pitää lupauksensa? Ainakin eräs koetteli ja seuraukset olivat antoisat.

1. Moos. 32:28
    Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut".

Petturi Jaakob paini itsensä Jumalan kanssa ja pääsi ahdistuksestaan ja hänet puhdistettiin ihan nimeä myöden.

Rakkaalleen Jumala antoi imartelevan nimen ja käytti todellakin aivan ylisanoja - vai väitätkö vastaan? - niin kannustava meidän Isämme on.
    Että pienelle, siunausta tarvitsevalle lapselleen sanoo: voitit minut. (1.Moos. 32. luku).

Ei Jumala mitään muuta vaatinut kuin vain, että turvaa yksin Häneen. Sillä olihan petturi Jaakob 14 v aikaisemmin luvannut maksaa kymmenykset, palatessaan suurin piirteihin tuolle paikalle. Ja MEIDÄN mielestämme kymmenykset tai niiden maksamatta jättäminen on sentään muistuttamisen arvoinen asia, vai mitä? Jumala ei muistuttanut,

Toki voitolla oli hintansa, loppuiäksi. Tuo "vanha Jaakob", josta tuli "uusi Israel", sai kokea samaa kuin Mefiboset, joka Mefiboset käy meille esikuvaksi kristityn ja Kristuksen ja taivaallisen Isän välisestä suhteesta - 2. Sam. 9. luku. Tämäkin ontui lopun ikäänsä - mutta ikiautuaana hänkin.

LAUANTAI - SUNNUNTAI

Olen täysin eri mieltä mainitsemani, kristityt kristinuskon ulkopuolella oleviksi leimaavan, kirjoittajan kanssa lauantaistakin. Käsittääkseni Uskova_1 ja muutama muu taistelevat lauantai-pakkoa vastaan siitä yksinkertaisesta syystä, ettei Jeesuksen Testamentista löydy pykälää asiasta.

Ja toisekseen siksi, että vanhimmat ja luotettavimmat historialliset tietolähteet osoittavat, että jo 1. vuosisadan kristityt alkoivat viettää lepopäivää sununtaina, ja täysin erillään juutalaisesta sapatinvietosta.
    rooma sitten myöhemmin määräsi tämän hyvän käytännön kaikelle kansalle. Kuten myös ajanlaskun alkamisen Jeesuksesta Kristuksesta.

Eikös se ollut hyvä asia ja kristittyjen arvostamista, että heidän Herransa syntymä oli uusi alku?
  4. Heipä hei!

On kaivattu sinun RAIKKAITA kirjoituksiasi. Kaikkihan täällä ovat ihania, mutta useimpien kirjoitukset ainakin minä koen tunkkaisiksi.

Tarkoitan sitä, että - vastahan harjoittelen, eikä tekstistäni monikaan selvää saa - mutta minä kuitenkin PYRIN totuuteen ja rakkauteen.

Se raikastaa tekstiä, se.

Joh. 3:8
    Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Joh. 16:13
    Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

KATSAUS EILISEEN

Täällä käytiin kiivasta keskustelua tai pikemminkin sanaharkkaa, kun väitin, että Jeesus tuomittiin ihan asiallisesti, eikä millään pelletuomiolla. Useimmat halusivat vastoin parempaa tietoaan lukea synnin tekemiseksi sen, että luopuu Mooseksen laista. Ja niin sitten minun sanottiin syyttävän Jeesusta laittomuuden tekijäksi.

Ei Jeesus tietenkään olisi edes kyennyt tekemään syntiä, sillä Hän oli täynnä Henkeä. Mutta kukaan ei huomannut yrittää Sanalla hyödätä minua vastaan. Hyvä kohta olisi ollut seuraava:

Joh. 8:46
    Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?

Ehkä tuo loppuosa teki tenän niin, että olisivat joutuneet kysymään itseltään muinaisten lainkiivailijain pelkäämän totuuden sanan: miksi emme sitten usko tätä Ihmisen Poikaa Jumalan Pojaksi?

Apt 15. luvussahan itse Pyhä Henki käskee uskovia luopumaan lopullisesti Mooseksen laista. Toki sitten Jeesus itsekin luopuu siitä ja hänhän antoi omat käskynsä, uuden, uudet.

Vanhassa liitossa laki näytti todeksi synnin, uudessa Pyhä Henki:

7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
    8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Näemme tuosta, että vasta Jeesuksen mentyä ja Hengen tultua, synti todella nähtiin.
    No - lakihan kielsi tappamasta, mutta Henki näyttää synniksi jo veljensä haukkumisen.

Näemme Apt 21:25, ettei ollut mitään epäselvyyttä, vaan pakanuudesta uskoon kääntyneille ei mitään Mosoeksen lakia tuputettu.
    Apt 21:25
    Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

Ja siinähän viitataan Apt 15. lukuun.

Sensijaan juutalaisuudesta uskoon kääntyneiden kanssa oli toimittava toisaalta varovaisesti ja toisaalta jämptisti. Apt 21:15-26. Vielä tänä päivänäkin, muuten, on messiaanisilla juutalaisilla taipumusta mennä osittain ns. lain alle.
  5. Peitenimeä "R.Pulkkinen" käyttäjä tuskin seisoo sanojensa takana. Epävarmojen näet on tapana vannoa ja vakuuttaa, että "tosi on" ja ihan varmasti. Vannon kautta kiven ja kannon. Tai ehkä temppelin kullan.

Eivätkä käsitä, että temppeli on kultaakin arvokkaampi. Ja että pyhittäjä on kaiken yläpuolella sekä kaikessa a ja o.

Ellenin oppeja ei olekaan aikoihin uskallettu täällä tuoda julki. On vain vakuuteltu ja vakuuteltu niiden puolesta. Adventismi voisikin vielä elpyä, jos nuo epäjumalankuvat -Ellen-keskukset - uskallettaisiin tuhota maailmalta ja sydämistä.

Sillä kukaan ei laittaisi päätään pantiksi Ellenin järkeisopin vuoksi. Niinkuin Paavali eräälläkin tavoin laittoi siitä, että Jumala ei Israelia hylkää.

Room 9:1-4
    1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
    2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
    3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,

4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

SYDÄMEN YKSINKERTAISUUS ON VAKUUTTAVAA

Matt. 5:37
    vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.

Viimeisintä sanomaa EI tuo EGW - vaan apostoli Johannes!!! Sen jälkeen ei voi tulal mitään uuden uutta. SILLÄ JOHANNES NÄKI RAKKAUDEN JA HENGEN SILMIN VIIMEISENKIN VERHON TAAKSE!

Ilm. 3:18
    Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

Ilm 22:18-19
    18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
    19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
  6. KUULOPUHEET HIITEEN - KUULKAAMME JEESUKSEN OMAT KÄSKYT

Te olette kuulleet sanottavan: kymmenen vanhaa konstia on parempi kuin yksi uusi.

Mutta minä todistan teille, että se yksi uusi on enemmän kuin kaikki vanha yhteensä.
    Sanon, että yksi päivä rakkautta saa aikaan hyvää enemmän kuin sata päivä vanhoja lain tekoja.
    Kun toinen vielä yrittää täyttää lakia, niin sinä joka rakastat, olet sen jo täyttänyt.

Gal. 5:6
    Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]
    Room. 13:8
    Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. [13:8,9: 2. Moos. 20:13-17; 3. Moos. 19:18 | Mark. 12:31+]

Vielä olette kuulleet kehuttavan, että vanha viini on parempaa kuin uusi.
    Sanonpa totisesti, että vanha viini vain paisuttaa leilin, mutta uusi viini tekee kaikki iloiseksi. Jos tahdotte tietää: viinimestari on uusi.

Apt 2:12-13
    12 He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
    13 Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."

Joh 2:9-10
    9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
    10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Te olette kuulleet lainopettajien sanovan: katso itse eteesi.
    Mutta minä kysyn teiltä: kuinka sokea voi nähdä eteesä. Ja kuinka sokea voi sokeaa taluttaa? eivätkö he kumpikin lankea?
    Minä sanon teille, että rakkaus näkee pitkälle. Kaikkien rakastama ja rakkautta täynnä oleva Johannes näki aina iankkaisuteen asti. Ja eli pitenpään kuin kukaan aikalaisensa.

Vielä olette kuulleet sanottavan: Se mies on ruttotautinen, se Jumalan armon taloudenhoitaja, tuo entinen lainkiivailija, nykyään lahkolainen, Paavali.

Ap. t. 24:5
    Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,

Mutta vakuutan teille: hän on autuas ilosanoman tuoja.

1. Tess. 3:6
    Mutta nyt, kun Timoteus tuli teidän tyköänne meidän tykömme ja toi meille ilosanoman teidän uskostanne ja rakkaudestanne ja siitä, että te aina pidätte meitä rakkaassa muistossa ikävöiden meitä nähdäksenne niinkuin mekin teitä:

Jes. 52:7
    Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas!"

Jes. 40:9
    Nouse korkealle vuorelle, Siion, sinä ilosanoman tuoja; korota voimakkaasti äänesi, Jerusalem, sinä ilosanoman tuoja. Korota, älä pelkää, sano Juudan kaupungeille: "Katso, teidän Jumalanne!"

Te olette kuulleet lainopettajien hämmentävät järjen päätelmät: kuinka voi ihminen syntyä uudestaan, sillä eihän hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun?

Mutta minä sanon teille, ettei uutta viiniä voi laittaa vanhaan leiliin, vaan uuden leilinkin on sijaan tultava.

Hes. 18:31
    Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki. Ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo?

Jes. 43:19
    Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.

Joh 3:5-10
    5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
    7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
    8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
    9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
    10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

Joh 3:13-15
    13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
    14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
    15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

USKOVA ON UUDEN VIININ TUOTTAJA

Se Joh 15:10, 12 on todella hyvä esimerkki Jeesuksen käskystä tuottaa uutta viiniä ja tarjota sitä. Ansaitsee tulla asiakokonaisuus esiin.

Joh 3:1-17 :

1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
    2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
    3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
    4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
    6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
    7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
    8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.

9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
    10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
    11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
    12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
    13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
    15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
    16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

Ihana uusi laki, Jeesuksen käskyt. Laki ei palkkaa tai palkitse, vaan vaanii ja kyttää. Jeesus tahtoo palkata ja palkita - sitä tarkoittaa: "Minun käskyni"!

Matt 20:6-7
    6 Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?'
    7 He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'. Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.
  7. Te olette kuulleet sanottavan: kyllä yksi vanha konsti kymmenen uutta voittaa.
    Ja että vanha viini on parempaa kuin uusi.

Mutta MINÄ sanon teille:

Kyllä yksi tynnyrillinen uutta viiniä voittaa kymmenen tynnyrillistä vanhaa viiniä.
    Ja yksi päivä rakkauden tekoja saa aikaan enemmän kuin 100 päivää lain tekoja.

Joh 2:9-10
    9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
    10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Te olette havainneet ja kuulleet sanottavan:
    (Ap. t. 24:5)
    Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies.

Mutta minä sanon teille: Hän on autuas ilosanoman tuoja.

1. Tess. 3:6
    Mutta nyt, kun Timoteus tuli teidän tyköänne meidän tykömme ja toi meille ilosanoman teidän uskostanne ja rakkaudestanne ja siitä, että te aina pidätte meitä rakkaassa muistossa ikävöiden meitä nähdäksenne niinkuin mekin teitä.

Naah. 1:15
    Katso, jo ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa: "Juhli, Juuda, juhliasi, maksa lupauksesi; sillä ei tule enää sinun kimppuusi turmiontuoja, hän on hävitetty kokonansa".

Niin - ihana uusi laki, ihana uusi viini; rakkaus.
    Ja se uusi leili on Pyhän Hengen temppeliksi uudestisyntynyt olemuksemme. Meidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. sillä eihän uutta viiniä sovi laittaa vanhoihin leileihin.

Mark. 2:22
    Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."

KUN SYNNYT UUDESTI, NIIN VANHAN TULEE VÄHETÄ

Joh 3:6-10
    6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
    7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'
    8 Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana pneuma merkitsee sekä tuulta että henkeä.]
    9 "Miten tämä kaikki on mahdollista?" Nikodemos kysyi.
    10 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Israelin opettaja, ymmärrä sitä?

Näin se voi tapahtua:

Joh 3:14-15
    14 "Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava,
    15 jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. [Joh. 4:14, 5:24, 6:27, 10:28].

KOKO ASIAYHTEYDEN ARVOISTA

Se Joh 15:10, 12, joissa Jeesus sanoo. "Minun käskyni", on niin ihana viittaus Jeesuksen lakiin - uskon lakiin Jeesuksessa - että jaettakoon koko asiayhteys ja tilannekuva tässä rakkaiden lukijain nähtäväksi! Onhan Johannesta sitäpaitsi sanottu Jeesuksen rakkaimmamksi opetuslapseksi ja sai kunnian kirjoittaa Raamatun viimeisimmät tekstit ja sai nähdä pidemmälle kuin kukaan muu. Johanneksen kirjoituksissa on hyvän viinin maku aina Ilmestyskirjaa myöden.

JOH 15:1-17 :
    Viiniköynnöksen oksat

1 "Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. [Ps. 80:9]
    2 Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän. [Room. 11:22]

3 Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. [Joh. 13:10]
    4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

5 "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. [Fil. 2:13]
    6 Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. [Matt. 3:10+]

7 "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. [Joh. 14:13,14+]
    8 Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani. [1. Kor. 6:20]
    9 Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani.

10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. [Matt. 28:20; Joh. 14:15; 1. Joh. 5:3]

11 "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
    12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. [Joh. 13:34+]

13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
    14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä. [Mark. 3:35]
    15 En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.

16 Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.

17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
  8. Voinhan itsekin "lukea uudelleen, mitä alex-kasi kirjoitti". Muuta en siinä silti näe, kuin vain uskottavuuteni murentamisyrityksen. Mutta se ei ole minun huoleni - vaan Isän.

Tiedän varsin hyvin, mitä ellensitiset adventistit kirjoittavat tällä foorumilla. Sekä heidän apupoikansa, tuo Weijon poppoo - niinkuin he itse sanovat: Weijon oppilaat. Juuri siksi minäkin kirjoitan, kun tidän heidät.

Paljastaahan Raaamttukin heidät:

Gal 4:16-17
    16 Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
    17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.

Mysteeri -alex-kasi

Alex-kasin hyökkäystä tekstejäni vastaan en vaivaudu kommentoimaan, sillä eihän siinä esitetä mitään sellasita faktaa, mitä voisikaan kommentoida. Jos jotain olisi, se ei ole luotettavaa, sillä kovin kiihtyneessä tialssa ja äkkipikaisesti tuo näyttää kirjoittaneen.

KOVA TUOMIO ODOTTAA MINUA

Minua ei paina alas ihmisten taholta tuleva tuomio, sillä kova tuomio jo odottaa, "sillä kaikki me erehdymme monissa kohdin" - niin minä kuin Herran veli, Jaakob. Vilpitön totuuden nälkä ynnä vanhurskauden jano on hyvä apu eksymistä vastaan.

Jaak. 3:1
    Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

Jaak. 3:2
    Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Koska olen saanut opettajan kutsumuksen, en enää ole voinut olla missään seurakunnassa johdollisissa "virka"tehtävissä. Opettaja näet ei voi vapaasti opettaa, jos on niskaan puhaltamassa paineet oman lafkan vakiintuneista oppitottumuksista. Raamatun näkökulmasta meillä on aivan liiaksi "muuta oppia".

Room. 12:7
    Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan.

3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
    4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
    5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.

Mestarin apuopettaja
  9. Jep - yksi kansa. Mutta ei pelksätään juutalaiskansa - minunkin onnekseni - vaan Hänellä on myös "toinen lauma". Ja kuitenkin on oleva yski lauma ja yksi paimen.

Joh. 10:16
    Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Room. 11:24
    Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

- - - - -
    Hes. 34:10
    Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.

Hes. 34:11
    Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.

Hes. 34:15
    Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.

Hes. 34:31
    Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra."

Luuk. 15:6
    Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut'.

Joh. 10:27
    Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
  10. KÄSKY ON JULISTAA EVANKELIUMIA - MATTEUS 10.

K Ä S K Y T

1 Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja antoi heille vallan karkottaa saastaisia henkiä ja parantaa kaikkia tauteja ja vaivoja. [10:1-4: Mark. 6:7; Luuk. 9:1 | Mark. 3:16-19; Luuk. 6:12-16]

2 Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäisenä Simon, toiselta nimeltä Pietari, ja hänen veljensä Andreas, Jaakob Sebedeuksen poika ja hänen veljensä Johannes, [Joh. 1:40-42; Ap. t. 1:13]
    3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja publikaani Matteus, Jaakob Alfeuksen poika ja Taddeus,
    4 Simon Kananeus* ja Juudas Iskariot, joka sitten kavalsi Jeesuksen. [Sana Kananeus ei ole varsinaisesti nimi vaan tarkoittanee seloottia, vapaustaistelijaa.]

Jeesus antaa matkaohjeet

5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin. [10:5-15: Mark. 6:8-13; Luuk. 9:2-6]
    6 Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo [Ps. 119:176; Hes. 34:16; Matt. 15:24; Ap. t. 13:46]
    7 ja julistakaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.' [Matt. 3:2+]
    8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa. [Ap. t. 20:33,35]
    9 "Älkää varatko vyöhönne kultaa, hopeaa tai kuparia [Luuk. 22:35]
    10 älkääkä ottako mukaanne laukkua, älkää ylimääräistä paitaa, älkää jalkineita tai sauvaa. Työmies on ruokansa ansainnut. [4. Moos. 18:31; 1. Kor. 9:7-14; 1. Tim. 5:18].

11 "Kun tulette johonkin kaupunkiin tai kylään, ottakaa selvää, kuka siellä on käyntinne arvoinen, ja jääkää asumaan hänen luokseen lähtöönne saakka. [Ap. t. 21:8]
    12 Kun menette taloon, toivottakaa talon väelle rauhaa. [1. Sam. 25:5,6]
    13 Jos talo on sen arvoinen, saakoon se toivottamanne rauhan, mutta jos se ei ansaitse sitä, palatkoon toivotus teille takaisin.
    14 Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne. [Luuk. 10:10,11; Ap. t. 13:51, 18:6]
    15 Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki. [Matt. 11:24; Luuk. 10:12]

Jeesus rohkaisee kestämään vainoa

16 "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset. [Luuk. 10:3]
    17 "Pitäkää varanne, sillä ihmiset vievät teidät oikeuden eteen ja ruoskivat teitä synagogissaan. [10:17-31: Matt. 24:9-13; Mark. 13:9-13; Luuk. 21:12-19 : 2. Kor. 11:24]
    18 Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille. [Ap. t. 26:21,22]
    19 Mutta kun teidät luovutetaan viranomaisten käsiin, älkää olko huolissanne siitä, miten tai mitä puhuisitte, sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat, jotka teidän tulee puhua. [Luuk. 12:11,12; 2. Tim. 4:16,17].

20 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki. [2. Moos. 4:12; Ap. t. 4:8]
    21 "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan vastaan ja tuottavat heille kuoleman. [Miika 7:6]
    22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu. [1. Kor. 4:13 | Dan. 12:12; Ilm. 2:10]
    23 "Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee.

24 "Ei opetuslapsi ole opettajaansa ylempi eikä palvelija isäntäänsä. [Luuk. 6:40; Joh. 13:16, 15:20]
    25 Tyytyköön opetuslapsi samaan kuin opettaja ja palvelija samaan kuin isäntä. Jos talon isäntää nimitetään Belsebuliksi*, kuinka paljon helpommin sen nimen saa talonväki! [Belsebul on kanaanilainen jumala, joka käsitettiin pahojen henkien päämieheksi, ks. 2. Kun. 1:2.] [Matt. 9:34, 12:24]
    26 "Älkää siis pelätkö ihmisiä. Ei ole kätköä, joka ei paljastuisi, eikä salaisuutta, joka ei tulisi ilmi. [Jer. 1:8; Mark. 4:22; Luuk. 8:17; 1. Kor. 4:5].

27 Minkä minä sanon teille pimeässä, se julistakaa päivänvalossa, ja mitä kuulette korvaanne kuiskattavan, se kuuluttakaa julki katoilta.
    28 Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. [Viis. 16:13,14; 2. Makk. 6:26; Jaak. 4:12]
    29 Varpusia saa kolikolla kaksi, mutta yksikään niistä ei putoa maahan, ellei teidän Isänne sitä salli. [Ps. 50:11; Luuk. 12:6].
    30 Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. [1. Sam. 14:45; Ap. t. 27:34]
    31 Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset. [Matt. 6:26; Luuk. 12:24]
    Kristuksen tunnustaminen

32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. [Luuk. 12:8; Room. 10:9; Ilm. 3:5]
    33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa. [Mark. 8:38; Luuk. 9:26, 12:9; 2. Tim. 2:12].

34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. [10:34-36: Luuk. 12:51-53]
    35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. [10:35,36: Miika 7:6+; Matt. 10:21]
    36 Viholliset ovat oman talon väkeä.
    37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. [10:37,38: Luuk. 14:26,27]
    38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. [10:38,39: Matt. 16:24,25; Mark. 8:34,35].

39 Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.
    40 "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt. [Mark. 9:37; Luuk. 9:48, 10:16; Joh. 13:20; Gal. 4:14]
    41 Joka ottaa profeetan vastaan siksi, että tämä on profeetta, saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan siksi, että tämä on vanhurskas, saa vanhurskaalle kuuluvan palkan. [1. Kun. 17:15; 2. Kun. 4:13; Matt. 18:5]
    42 Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi -- totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille." [Matt. 25:40; Mark. 9:41; Hepr. 6:10]

JA MITÄ SE ON ?

Saimme 1. valtuutuksen ja auktoriteetin ja voiman
    2. matkaohjeet elämään sekä rohkaisun ja lohdutuksen sanat
    3. KÄSKYN a. parantaa, b. herättää, c. karkottaa pahan.
    4. Lupaus, että meistä pidetään hiuksentarkasti huolta, kun evankeliumia julistamme sanalla ja voimalla.
    5. Ei varkain, vaan ensin paikan johtajalle evankeliumia. Ellei oteta vastaan, niin hyvällä omallatunnolla voi siirtyä eteenpäin.
    6. Vainojen tullen Herra antaa terävät puolustavat sanat suuhun - Isänne Henki puhuu teissä". Isänne sallimatta teitä ei kyetä lyömään.
    7. Älkää itse tuomitko, sillä paha saa kyllä palkkansa ja te sekä teidän tukijanne ja todistustanne uskovat saavat hyvän palkan - jo ajassa ja vielä enemmän ikuisuudessa.
  11. ÄLÄ PELKÄÄ, LAPSENI !

"Ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsillä" - sillä ei ole vielä, vaan vasta Antikristuksen kauden lopussa!

2. Tess. 2:2

Ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

HERRAN PÄIVÄ - SAKARJA 14.

Sakarjan 14. luku selostaa Herran päivää, johon Jeesuskin viittaa Matt 24:15-28 sekä Daniel: Dan 11:31, 12:11 (Dan 9:20 - 12:13).

Pedon ajan lopussa se kauhea Herran päivä seisoo ja eritoten israelissa Jeesus neuvoo pakenemaan vuorille silloin välittömästi. Sakarja on jo edeltä antanut neuvon, että pakenisivat laaksoa pitkin aina Asaliin asti, Sak 14:5. Antikristus näet aikoo tapaa koko juutalaiskansan kertaheitolla. Onhan sitä ennenkin yritetty, mutta se ei ole vielä ollut "Herran päivä". Vain kolmannes pääsee pakoon - ne valitut.

On Herran päivä kohtalaisen peljättävä niillekin, jotka hyväksyvät silloin julmuudet juutalaiskansaa kohtaan.

Sakarja 14. luku - Herran päivä :

Herran päivä
    1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
    2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.

3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
    5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]

6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.
    7 Kerran tulee aika -- milloin, sen Herra tietää -- jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene. [Ilm. 21:25]
    8 Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet. Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä. [Hes. 47:1; Joel 4:18; Ilm. 22:1]
    9 Sinä päivänä Herra on oleva koko maanpiirin kuningas. Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala ja hänen nimensä ainoa, jota avuksi huudetaan. [Mal. 1:11]
    10 Koko maa Jerusalemin ympärillä Gebasta etelään, Rimmoniin saakka, on muuttuva tasangoksi. Mutta Jerusalem kohoaa korkealla, ja siellä asutaan niin kuin ennen. Kaupunki tulee ulottumaan Benjamininportilta entiselle Kulmaportille asti ja Hananelintornilta kuninkaan viininpuristamolle saakka. [Ps. 48:3; Jes. 2:2; Miika 4:1 | Jer. 31:38]

11 Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24]
    12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
    13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
    14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.

15 Sama vitsaus on kohtaava hevosia, muuleja, kameleita ja aaseja, kaikkia eläimiä, jotka ovat noissa leireissä.
    16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
    17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
    18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.
    19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.

20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. [2. Moos. 28:36]
    21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. [Hes. 44:7; Joel 4:17 | Mark. 11:15,16].

Ota pelkosi takaisin, sinä pelon lietsoja! Miksi kokoat irtojakeista pelkoarsenaalin? Jumalan kunniaksiko?
    Mutta rauha täyttää uskovaiset ja rauhattomusu saartaa epäuskoiset. Sisäinen sapatinlepo käy aivan hyvin sapatista.

Joh. 14:27
    "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. [Joh. 16:33; Room. 5:1; Fil. 4:7; Kol. 3:15].
  12. Niin, mikä kohta saarnassani oli vastoin Raamatun henkeä ja kokonaisuutta? Raamatun kohtiinhan se kaikki persutui, ei muiden oppineiden sanomisiin, kuten adventsitien paljon kehuman Weijon tai Ellenin tai Aittalan.
    Mitä muka vääristelin?

Miksi hyökkäät ssnoillasi henkilöä vastaan sensijaan, että puolustaisit sanallisesti Raamatun totuutta? Ei meillä ole taistelu ihmisiä vastaan, vaan henkiolentoja sekä eksytyksiä vastaan.

"Sitä yritin sanoa" - mitä siis?

Yrititkö sdanoa, että Jeesus=Mikael, vai yrititkö sanoa, että lepopäivää sunnuntaina viettävät ovat laittomuuden tekijöitä ja Pedon kumartajia?

Vai yrititkö sanoa, että Jeesus vei ristille isien perinnäissäännöt. Mutta nehän raukeavat tyhjiin muutoinkin. Tai "yrititkö" opettaa minulle, että Israelin Jumala on hylännyt juutalaiskansan? Mutta kuinkas sitten meidät voitaisiin oksastaa niiden luonnollisten oksien joukkoon - metsästä tuoden jaloon öljypuuhun. Juuri kannattaa sinua, muistuttaa benjaminilainen Paavali, pakanain apostoli.

Enkö muka ymmärrä, mitä muut kirjoituksillaan tarkoittavat? Täytyykö vastoin parempaa tietoani yhtyä niihin, jotta minun katsottaisiin ymmärtävän. Mutta minä olen saanut tietoni ylhäältä, enkä vaihtaisi sitä ihmisviisauteen. Esikuvani, Paavalin tavoin. Tuon "syntisistä suurimman", 1.Tim.11:5, kuin keskosena syntyneen, 1.Kor.15:8.

Gal 1:15-19 :

15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
    16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
    17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
    18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
    19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
  13. Niin paljon, paljon on valaisevaa ja raamatullista tietoa, Weijo, sinun - vanhan tutun - linkissä, etten näe minäkään aihetta ryhtyä sitä mitenkään repostelemaan.

Totean vain arvelunani, että täkäläiset ovat kiitollisia siitä erityisesti siksi, että sillä voidaan lyödä luterilaisia. Sillä tuosta isosta emäkirkostahan helpoiten niitä jäseniä revitään sirpalekirkkoihin. Ja sinä teilaat luterilaisuuden rajusti - siihen en voi yhtyä.

Saapttituomion uhka on niin kova sana, ettei heidäön tarvitse pelätä, että joku siirtyisi sinun alaisuuteesi. Minä en ole lepopäivän pyhitystä vastaan, käsittääkseni saisin kovan tuomion, jos alkaisin muita vaatia nimenomaan lauantaina sitä viettämään.

Meidänhän on hyvä joka päivä pidättäytyä niin monien omien asioidemme ajamiselta. Ja oman edun tavoittelusta. Miksi vain lauantaina sen tekisimme?
    Tietysti suuri sovituspäivä on omaa luokkaansa, tuo sapattien kuningas, vuotuinen suuri juhlapäivä. Kunpa kaikki pitäisivät sen 10.7. tahi, miten se juutalaisuudessa määritellään, se päivämäärä.

3. Moos. 23:27
    "Saman seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä. Kokoontukaa silloin pyhään juhlakokoukseen, paastotkaa ja uhratkaa Herralle tuliuhri.

3. Moos. 23:28
    Sinä päivänä ette saa tehdä mitään työtä; se on sovituspäivä, jolloin toimitetaan teidän syntienne sovitus Herran, teidän Jumalanne edessä.

3. Moos. 23:32    
    Sovituspäivä on teille lepopäivä, ja teidän on silloin paastottava. Yhdeksännen päivän illasta seuraavaan iltaan saakka teidän tulee viettää täydellistä sapatinlepoa."

Ikuista sapatinlepoa odottava
  14. Antti ymmärtää vain Sanaa, sillä siihen tekstiin Pyhä Henki mieluusti yhtyy ja jakaa siitä.

Antti ei ymmärrä viikonpäivistä ja ne menevät antilal usein sekaisinkmin.

Mutta antti ymmärtää, mitä pitää tehdä myös sapattina, vaikka omia töitä ei taritse tehdä.

Antti ei tunne "Jeesus=Mikael" -nimeä, mutta Jumalan Pojan usko on pesiytynyt anttiinkin,

Gal. 2:20
    Ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Antti on kadottanut järkensä, mutta löytänyt elämän Pojassa. Tieto ei ole peräisin ihmisiltä, vaan Jumalan sana on uskossa sulautunut ja hulluuttanut.

Jaak. 1:17
    Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

IHAN HULLUA - EI MITÄÄN JÄRKEILYÄ

1.Kor 1:19-23 :
    19 Onhan kirjoitettu: -- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. [Jes. 29:14]
    20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? [Jes. 19:12]

21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka USKOVAT. [Matt. 11:25,26]
    22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. [Mark. 8:11; Luuk. 11:16; Joh. 4:48; Ap. t. 17:18]
    23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, [Ap. t. 22:22, 26:24]

Jaak 3:14-18 :

14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
    15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
    16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
    17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
    18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

Toiset etsivät viisautta kreikkalaisesta Novumista, mutta antti ja monet muut hurahtaneet antavat Raamatun itse selittää itseään - asiakokonaisuuksien kautta, jae jakeelta.

Antti ei ymmärrä yhdistää Mooseksen lakia tai edes kymmentä käskyä "vapauden lakiin Kristuksessa".
    Antti ei niinikään ymmärrä yhdikstää uusia ja vanhoja leilejä tahi uutta ja vanhaa viiniä.
    Antti taitaakin hajottaa --- maahan järjen päätelmät.

2. Kor. 10:4
    Taisteluaseemme eivät ole ihmisten aseita, vaan niillä on Jumalan antama voima tuhota linnoituksia. Me kaadamme kumoon järjen päätelmät [2. Kor. 6:7; Ef. 6:13; 1. Tim. 1:18]

Antti ei ymmärrä, enää, sillä Antti on hurahtanut Jumalan Pojan uskoon uskoon kuin Paavali.

Antti on niin naiivi, ettei ymmärrä, miksi UnaFortuna kerskuu olevansa luterilainen, mutta auttaa adventismia taistelussa kristinuskoa vastaan. Tietäen, että adventismissa luterilaiset leimataan Pedon kumartajiksi ja laittomuduen tekijöiksi. Kielletty kadotustuomio lausutaan adventismissa täten UnaFortunankin ylle. Antti ei lainkaan ymmärrä, miksi UnaFortuna rohkenee olla siirtymättä adventistiksi.

Antti on inhimillisen viisauden mukaan henkinen ja hengellinen rampa - Uuden Liiton Mefiboset. Mutta antti saa syödä Kuninkaan pöydässä kaikki elinpäivässä. Omasta mielestään viisailla ei sinne ole pääsyä edes Mooseksen lailla kaukaa katsomaan. Vaikak kuinka moosesta kuulisivat.

2. Sam. 9:13
    mutta Mefiboset itse asui Jerusalemissa, koska hän sai aina syödä kuninkaan pöydässä; ja hän ontui kumpaakin jalkaansa.

Matt. 11:25
    Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille. [11:25-30: Luuk. 10:21,22 : Job 37:24; Ps. 119:130; 1. Kor. 1:26-29]

Luuk. 10:21
    Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. [10:21,22: Matt. 11:25-27].

MEFIBOSET JA DAAVID - JUMALAN LAPSET JA ISÄ

2. Samuel 9:1-13 :

Daavid ja Mefiboset
    1 Daavid kysyi: "Mahtaako Saulin suvusta olla enää jäljellä ketään, jolle voisin Jonatanin tähden osoittaa ystävyyttä?"
    2 Saulin talossa oli ollut Siba-niminen palvelija. Hänet kutsuttiin Daavidin luo, ja kuningas kysyi: "Oletko sinä Siba?" Hän vastasi: "Olen, herrani."
    3 Kuningas kysyi: "Eikö Saulin suvusta ole enää jäljellä ketään, jolle voisin osoittaa ystävyyttä, niin kuin Jumala vaatii?" Siba vastasi kuninkaalle: "On yksi, Jonatanin rampa poika." [2. Sam. 4:4]

4 Kuningas kysyi: "Missä hän on?" Siba sanoi: "Hän on Ammielin pojan Makirin talossa Lo-Dabarissa." [2. Sam. 17:27-29]
    5 Kuningas lähetti palvelijansa hakemaan hänet sieltä.
    6 Tultuaan kuninkaan luo Mefiboset, Saulin pojan Jonatanin poika, heittäytyi kunnioittavasti maahan hänen eteensä. Daavid sanoi: "Mefiboset!" Hän vastasi: "Olen palvelijasi."

7 Daavid sanoi hänelle: "Älä pelkää. Minä haluan osoittaa sinulle ystävyyttä isäsi Jonatanin tähden. Minä annan sinulle isoisäsi Saulin koko maaomaisuuden, ja saat aina syödä minun pöydässäni." [1. Sam. 20:15]
    8 Mefiboset kumarsi kunnioittavasti ja sanoi: "Mikä olen minä, sinun palvelijasi, kun käännyt tällaisen koiranraadon puoleen?" [1. Sam. 24:15]

9 Kuningas kutsui luokseen Saulin palvelijan Siban ja sanoi hänelle: "Kaiken sen, mikä on kuulunut Saulille ja hänen suvulleen, minä annan herrasi pojalle.
    10 Viljele poikiesi ja orjiesi kanssa hänen maataan ja korjaa sato, niin että herrasi poika saa siitä toimeentulonsa. Mefiboset, herrasi poika, saa kuitenkin aina syödä minun pöydässäni." Siballa oli viisitoista poikaa ja kaksikymmentä orjaa. [2. Sam. 19:18]
    11 Hän vastasi kuninkaalle: "Minä teen niin kuin herrani ja kuninkaani käskee." Siitä alkaen Mefiboset söi Daavidin pöydässä kuninkaan poikien joukossa.

12 Mefibosetilla oli pieni poika, jonka nimi oli Miika. Koko Siban talonväki jäi Mefibosetin palvelukseen,
    13 mutta Mefiboset itse asui Jerusalemissa, koska hän sai aina syödä kuninkaan pöydässä; ja hän ontui kumpaakin jalkaansa.

Uusi mefiboset, uusi israel