Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Huomasin vain sattumalta, ettei Kantola
    Kirjoittanut: UnaFortuna 20.4.2007 klo 01.35

Oikein ymmärrä lukemaansa tekstiä. Lue hieman Israelin kansan kulttuuria, Josta tunnut jääneneen hieman lyhkäiseksi. Silloin Egytistä
    lähti kansan mukana paljon sekakansaa joka ei
    kuulunut varsinaiseen Israeliin. Tätä sekakansaa
    kutsuttiin epäpuhtaiksi. Möys tällöin oli Israelille annettu läki puhtaista ja Epäpuhtaista eläimistä. Tietämättömyyttäsi vain venkoilet. Muista
    Jeesus on vieläkin Herra    
    ===========

Tuo kateellinen käärmeen sikiö puhuu nyt läpiä päähänsä.
    Sillä toki tunnen Israelin kulttuurihistoriaa ja nykyistä vaellusta.
    On hyllyssäni kirjasarjoja Raamatun maiden kulttuurihistoriasta, (mm. Otavan), ja silleen, mutta mitäpä se tähän kuuluu - sillä Raamatussa totuus on löydettävissä. Pastori Una-Fortuna valehtelee tieten tahtoen, kun viittaa sekakansaan ja matkan aikaisiin lakeihin.
    Lukijoiden puolesta minussa nousee pyhä kiivaus.

Sekakansaa varten tehtiin myös laki, joka turvaisi heille hyvät ulkoiset olosuhteet.
    Mannaa erämaassa syötiin 40 vuotta, joten matkalla ei edes tarvittu luetteloa puhtaista eläimistä.
    Vain Joosua (Mooseksen seuraaja) ja Kaaleb - alkuperäisistä Egyptistä lähteneistä - pääsivät Luvattuun Maahan.

Joh. 6:31    
    Meidän isämme söivät autiomaassa mannaa, niin kuin kirjoituksissa sanotaan: 'Hän antoi taivaasta leipää heille syötäväksi.'" [2. Moos. 16:4; Neh. 9:15; Ps. 78:24,25; Viis. 16:20
    Joh. 6:49    
    Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. [Hepr. 3:17]

Hbr 3:16
    Ketkä tekivät näin: kuulivat mutta nousivat kapinaan? Kaikki ne, jotka Mooseksen johtamina olivat lähteneet pois Egyptistä.

VAIN USKO HENGESSÄ PÄÄSEE HERRAN LEPOON !

HBR 4:3 Sen sijaan me, jotka uskoimme, pääsemme perille luvattuun levon maahan. Jumala on siis sanonut: -- Ja niin minä vihassani vannoin: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani." Näin hän sanoi, vaikka hänen työnsä ovat olleet valmiina maailman luomisesta asti. [Matt. 25:34; Ef. 1:4]

4. MOOS 14:24
    Vain palvelijallani Kalebilla on toisenlainen henki, ja hän on aina uskollisesti seurannut minua. Siksi minä vien hänet siihen maahan, jossa hän kävi, ja hänen jälkeläisensä saavat ottaa sen omakseen. [Joos. 14:6]

Juudas 1:5
    Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet. [4. Moos. 14:29; 1. Kor. 10:5; Hepr. 3:17-19]

KAKSI ERI HENGELLISYYTTÄ

Oletko, hengellisesti ottaen, syntyisin orjattaresta vaiko vapaasta naisesta? Testaa se käyttäen Raamattua peilinä!

Galatalaiskirje:
    4:20 tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.

4:21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
    4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
    4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.

4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
    4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
    4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."

4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
    4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
    4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
    4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

antti
  2. Taisi hieman mennä pieleen - sikäli
    Kirjoittanut: etten ole advari 19.4.2007 klo 23.32
       ja tarkoitin, että tällä(kin) palstalla mielestäni olen nähnyt "vuohiin ja lampaisiin" erottelua.
    No, väärinymmärrys on aika inhimillistä. sanoohan Wiion lakikin, että "jos informaatio voidaan ymmärtää väärin, se ymmärretään" (väärin).
    ====================Vastaan tuntemattomalle:

Taisipa sittenkin osua nappiinsa. Kun puhun asiaa, niin lainkiivailijat menevätkin henkilökohtaisuuksiin, kun loukkaantuvat totuuden sanoista.
    Sensijaan armahdetulla ei ole tarvetta puolustella itseään, mutta on aina valmis todistamaan pelastuksensa perustuksesta.

EI LAKI MITÄÄN HYÖDYTÄ, VAAN SINÄ PÄIVÄNÄ KUN ARMON SANA USKOSSA SULAUTUU SISIMMÄSSÄ, SINÄ PÄIVÄNÄ ALKAVAT SISÄISENKIN OLEMUKSEN HAAVAT PARANTUA.

1. Piet. 3:15    
    vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

2. Kor. 5:12    
    Emme me ryhdy taas suosittelemaan itseämme teille. Haluamme vain antaa teille aihetta olla ylpeitä meistä, niin että pystytte vastaamaan niille, jotka kerskuvat sillä, mikä näkyy ulospäin, eivätkä piittaa siitä, mitä on sydämessä. [2. Kor. 1:14+]

Luuk. 14:6    
    Tähän he eivät kyenneet vastaamaan.

Saarn. 12:11    
    Viisaitten sanat ovat kuin tutkaimet ja kootut lauseet kuin isketyt naulat; ne ovat saman Paimenen antamia.

Jes. 30:26
    Ja kuun valo on oleva kuin auringon valo, ja auringon valo on oleva seitsenkertainen, oleva niinkuin seitsemän päivän valo, sinä päivänä, jona Herra sitoo kansansa vammat ja parantaa siihen isketyt haavat.

antti
  3. ARMAHDETUN OMINAISUUS ON LAUPEUS

ARMAHDETTU

1. KOR 1:28-31 :

1.Kor.28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.
    29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. [Room. 3:27; Ef. 2:9]

30 Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. [Room. 4:25; 2. Kor. 5:21; Ef. 1:7; Kol. 2:3]

31 Näin toteutuu kirjoitus: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." [Jer. 9:23; 2. Kor. 10:17].

LAUPIAS

JAAK 2:12-13

Jaak.2:12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+].
  4. 1. Moos 24:47-48

47 Minä kysyin häneltä: 'Kenen tytär sinä olet?' Hän vasta- si: 'Isäni on Betuel, Milkan ja Nahorin poika.' Silloin minä panin nenärenkaan hänen nenäänsä ja rannerenkaat hänen käsiinsä,

48 lankesin polvilleni ja kumarsin maahan asti kiittäen ja ylistäen Herraa, isäntäni Abrahamin Jumalaa, joka oli ohjannut minut noutamaan isäntäni veljen tyttären hänen pojalleen VAIMOKSI. [Iisakille].

Kun Job sai poisotettujen lastensa sijaan uudet lapset, hän laittoi yhdelle tyttärelle nimeksi: Keren-Puk, joka merkitsee: "Silmämaalirasia".
    (Job 42:14.)

Jumala koristeli Jerusalemin tyttäret loistokkaasti. Tämä tarkoittaa, ettei Jumalala ole mitään sitä vastaan, että helyjä käytetään. Mutta myös sisäpuolella täytyy vastaavasti olla jotain kaunista.

Hes 16:8-13

Hes 16:8 "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika. Minä levitin sinun yllesi viittani liepeen ja verhosin alastomuutesi. Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi, ja sinä tulit minun omakseni -- näin sanoo Herra Jumala. [Jer. 2:2; Hoos. 9:10 | Ruut 3:9]

9 Minä pesin sinut vedellä, huuhdoin yltäsi veren ja voitelin sinut öljyllä.
    10 "Minä puin sinut kirjailtuihin juhlavaatteisiin, panin jalkaasi pehmeät nahkakengät, kiedoin päähäsi pellavaisen liinan ja asetin upean viitan harteillesi.

11 Minä kaunistin sinut KORUILLA ja sinun ranteesi kultarenkailla ja kiedoin kaulaasi kultaiset ketjut.
    12 Minä kiinnitin nenääsi kultarenkaan, ripustin korut sinun korviisi ja laskin hiuksillesi kimaltavan otsarivan.

13 Sinä koristauduit kullalla ja hopealla, sinun vaatteesi olivat hienointa pellavaa ja kallista, kirjailtua kangasta. Ruoaksesi sait parhainta vehnäleipää, hunajaa ja oliiviöljyä. Niin sinusta kehkeytyi ihanan kaunis nainen, kuninkaille olisit kelvannut.
  5. JOH 13:6-10 EI OMAT TEOT

Joh.13:6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
    7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät."

8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani."
    9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää."

10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." [Osassa käsikirjoituksia: "Se, joka on kylpenyt, tarvitsee vain jalkojen pesun, muutoin hän on jo puhdas."] [Joh. 15:3]

LUUK 7:36-50 RAKKAUDEN VASTALAHJA

Fariseus ja syntinen nainen
    Luuk.7:36 Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. [7:36-50: Matt. 26:6-13; Mark. 14:3-9; Joh. 12:1-8 : Luuk. 11:37]
    37 Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.
    38 Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo* ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä. [Ateriat nautittiin makuulla ollen.]

39 Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: "Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen." [Luuk. 7:16+]
    40 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa." "Puhu vain, opettaja", fariseus vastasi.

41 "Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. [7:41,42: Matt. 18:27,28]
    42 Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?"

43 Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus.
    44 Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. [1. Moos. 18:4]
    45 Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. [2. Sam. 14:33]
    46 Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. [Ps. 23:5]

47 Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän."
    48 Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi." [7:48,49: Matt. 9:2,3; Mark. 2:5-7; Luuk. 5:20,21]
    49 Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: "Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi."
    50 Mutta Jeesus sanoi naiselle: "Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa." [Mark. 5:34+]
  6. Milläkö vallalla Uskova_1 tuomitsee?

Minäkin teen tuolle kysyjälle kysymyksen: Oliko Paavalin oppi ylhäältä - mm. tämä: "Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, ollaksenne jälleen PELOSSA, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba, Isä!"? (Room 8:15).Niin sitten minäkin vastaan, mistä uskovien valta on peräisin.

Teillä on korvat, mutta älkää kuulko minua, sillä teidät erotettaisiin yhteisöstänne.
    Joh. 12:42 :   
    Kaikesta huolimatta monet hallitusmiehistäkin uskoivat Jeesukseen. Fariseusten pelossa he eivät kuitenkaan tunnustaneet sitä, jottei heitä erotettaisi synagogasta. [Joh. 9:22+] Mutta älkää uskoko minua, sillä silloin teidät saatettaisiin erottaa yhteisöstänne.

Mutta sen minä sanon aivan ilmaiseksi, että täydellinen rakkaus karkottaa pelon.
    Ja että lainnoudattamisessa on aina pelkoa. Esimerkiksi ei uskalla antautua vuorovaikutukseen asiakysymyksissä, vaan tyytyy arvostelemaan persoonaa. Kuten armoitetun Uskova_1:n.
    -------------------------
    MATT 21:23-27 :

Matt.21:23 Ja kun hän oli mennyt pyhäkköön, tulivat hänen opettaessaan ylipapit ja kansan vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat: "Millä vallalla sinä näitä teet? Ja kuka sinulle on antanut tämän vallan?"
    24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.

25 Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
    26 Mutta jos sanomme: 'Ihmisistä', niin meidän täytyy peljätä kansaa, sillä kaikki pitävät Johannesta profeettana."
    27 Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: "Emme tiedä". Niin hänkin sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

antti