Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. LAIN NOUDATTAMINENKAAN EI RIITÄ

Otaksun, että Diabolos "Meidän veljiemme syyttäjä" osoitti juuri minulle tulikivenkatkuiset sanansa tappamisesta ja huoraamisesta. Kaikkea tuota varmaan teenkin, sydämessäni. Laki ei sinne yllä, mutta Armonruhtinasta tarvitsen, sillä Herramme vaatii paljon enemmän kuin laki.
    Tämän vuoksi jokaisen lainnoudattajankin tulisi irrottautua siitä itsepetoksesta, että kunhan täyttää lain, niin hyvin käy. Mutta huonosti käy, ellei siirry armon alle. Kokemusta on omasta mahdottomuudesta. Tunnen aina riittämättömyyttä ja lakikin on riittämätön. Siksi vaihdoin lain uskoon, "Jumalan Pojan uskoon", (Gal 2:20).

Matteuksen evankeliumi:
    5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'
    5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

Matteuksen evankeliumi:
    5:21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
    5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Matteuksen evankeliumi:
    5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
    5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
    5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
    Matteuksen evankeliumi:
    6:5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
    6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Moralisoijat vetoavat usein kyseiseen vuorisaarnaan. Mutta ovat sokeita näkemään sitä, että Kristus vaatii paljon enemmän kuin laki. Sen - paljon enemmän kuin laki - Hän tulikin täyttämään.
    Nyt saamme vapaasti meille suodun rakkauden määrän mukaan pyrkiä täyttämään tätä syntynyttä RAKKAUDEN VELKAA. Jumalan hullutus on viisaampi kuin ihmisten viisaus tai viisastelu.

Myös tämän voin allekirjoittaa: "Missä synti on suureksi tullut, siellä armo on ylenpalttinen".

-AnttiVKantola_
  2. "Paavali palveli mielellään Jumalan lakia".

Näin luulisi, kun lukee vain pätkiä Raamatusta.
    Saulus Tarsolaisena Paavali palveli niin mielellään hyvin tuntemaansa lakia, että otti täyden vastuun mm. Stefanuksen kivittämisestä; lääkäri Luukkaan kirjoittaman Apostolien teot-nimisen kirjeen mukaan. Kirjeen hän osoitti ja toimitti korkea-arvoiselle Teofilukselle.

"Paavali palveli mielellään jumalan lakia".
    Kuka sitten pakotti Paavalin kirjoittamaan laista seuraavanlaisesti:
    1. "Jumala (itse, Kristuksessa) teki sen, mihin LAKI EI PYSTYNYT, Room 8:3.
    2. "Teidätkin on kuoletettu laista, Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI", Room 7:4.
    3. "Nyt me olemme irti laista", Room 7:6.
    4. "Kristus on näet lain loppu", Room 10:4.
    5. "Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät LAIN ORJUUTEEN", Gal 2:4.
    6. "Eihän kukaan tule vanhurskaaksi tekemällä, mitä laki vaatii", Gal 2:16.
    7. "Laki ei perustaudu uskoon", Gal 3:12.
    8. "Lain vaikutuksesta minä kuolin", Gal 2:19.
    9. "Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, OVAT KIROUKSEN ALAISIA", Gal 3:10.
    10. "Laki EI RAKENNA mitään", Gal 3:12.
    11. "Lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi", Gal 4:5.

12. Galatalaiskirje:
    5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

13. "Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat TODISTAVAT, on ilmoitettu ILMAN LAKIA", Room 3:21.

14. "Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki."
    Roomalaiskirje:
    3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

15. "Ette ole lain, vaan armon alaisia", Room 6:14.

USKOVAN ELÄMÄN SALAISUUS: LAIN JA SYNNIN HERRUUS ON OHI - ARMO ON HERRAMME
    Roomalaiskirje:
    3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

_AnttiVKantola_
  3. PAAVALI - MYÖS ME - SYNNIN LAIN VANKINA

"Hänhän puhuu synnin laista vapautumisesta", huomauttaa joku puskassa lymyävä,viitaten Paavaliin.

Vai niin. Että Paavali opetti synnin lain lakanneen, Vai että on sellainen raamatunväärennös tehty. Enpä usko tuota. Ei ole mahdollista tuottaa oleellisilta osin väärennettyä Raamattua. Pyhä Henki sen estää. Ehkä muut - tai varsinkin tuon väittämän keksinyt väki - ovat vapaat synnin laista, mutta ainakin minä olen "synnin lain vanki", Room 7:23. Minä tarvitsen ristin Herraa, en ole vapaa synnin laista, eikä minulla niin ollen ole vapaata ratkaisuvaltaa. Minun ainoa toivoni on saada olla Kristuksen orjana.

"Paavali puhuu synnin laista vapautumisesta". Mikäli näin olisi, sellaista sensaatiouutista ei tarvitsi nimimerkittömyyden takaa huomauttaa. Valitettavasti 1000-vuotinen ei sittenkään ole vielä alkanut. Jolloin "meidän veljiemme syyttäjä" riivaajajoukkoineen on sidottuna sen 1000 vuoden ajaksi.

Mutta ei sielläkään vielä olla vapaita synnin laista. Vapaa ratkaisuvalta toteutuu lopultakin siellä, kun pahan voimat siis on sidottu. Ei sielläkään eletä kuin Metusalem, vaan jotkut viehtyvät syntiin jo 100-vuotiaina ja joutuvat kirouksen alle. Kun on vapaa ratkaisuvalta niin ei vastaavasti ole käytössä myöskään Jumalan armon taloudenhoito.

Roomalaiskirje:
    7:23 Mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Jesaja:
    65:20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

VAPAAT LAISTA RISTIN ANSIOSTA, (Rm 7:4,6), MUTTA SYNNIN LAIN VANKEINA, (Rm 7:20,23).
    Miksi vapaiksi päässeinä katsomme yhä lakiin, ollen siten uskottomat Kristukselle, Aviomiehellemme???

Roomalaiskirje:
    7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
    7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

_AnttiVKantola_
  4. "Usko ilman tekoja on voimaton".

Pastoriksi naamioitunut diabolos ohjasi tahtomattaan keskustelun ydinasiaan. Kiitos!

Totta. Ilman elävää uskoa olet yhtä voimaton kuin lain noudattaja. Vain Jeesuksen veren kautta on luottavainen uskallus ja pääsy armonistuimen eteen - uskonrukousta rukoilemaan.

KUMOTTUA EI TAKAISIN SAA

Hebrealaiskirje:
    7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli VOIMATON JA HYÖDYTÖN." (Lue koko Hebrealaiskirje, niin tiedät, mitä kumotaan ja mitä astuu voimaan!)
    -----------------------
    VAIN LAKI VOI PANNA PAULAN: EHKÄ EN OLE RIIUTTÄVÄ, KYLLIN HYVÄ, PUHDAS JNE, JOTTA VOISIN TÄYDESSÄ USKON VARMUUDESSA LÄHESTYÄ JUMALAA PYYNTÖINENI. "Meidän veljiemme syyttäjää ei tule aliarvioida - se lannistaa uskomme ihan "laillisesti". Mutta usko katsoo vakaasti yksin Jeesukseen. Viisaus ei tule laista, vaan sitäkin anotaan ylhäältä, ollenkaan epäilemättä. Tämä ei ole Paavalia, vaan Herralle läheisintä.
    --------------------------
    Lainaan minäkin rakasta Jaakobia, Herran veljeä:

Jaakobin kirje:
    1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
    1:6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
    1:7 Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa.

VAPAUDEN LAKI JOHDATTAA TODELLISIIN TEKOIHIN

Jaakobin kirje:
    1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

"Helppoheikiksi" herjaavat eivät sovi opettajiksi, sillä he eivät hallitse kieltään (kynäänsä), puhumattakaan muista jäsenistä.

Jaakobin kirje:
    3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
    3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

_AnttiVKantola_
  5. Aivan: "kaikki tai ei mitään"! Joka rikkoo yhden pienenkin kohdan laissa, on syypää koko lakiin. Ja täysin haureellinen!
    Mutta kuuliaisuudessa Jeesuksen Kristuksen rakkaudelle tullaan pitämään lait aj paljon enemmän. Rakkauden vaatimus on, että ei saa katsoa naista himoiten. Laki ohjaa pyrkii pidättelemään vain suoranaisesta teosta. Jumalan rakkaus voimaannuttaa kiusausta kiusaannuttavaa ajatusta vastaan. (Synnin) laki yllyttää kielletyn hedelmän syömiseen.

Tiesitkö, sinä lainkiihkoilija, että olet avionrikkoja? Olet Aviomiehesi (Kristuksen) morsian, mutta huoraat lain kanssa!

Roomalaiskirje:
    7:1 Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
    7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
    7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
    7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
    7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
    7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
  6. Kontrolli pelaa. Vaan ei itsekontrolli! Pitihän se arvata, että syyttävä sormi nostetaan, kun ei enää muuta keksitä. Se vanha kehno, vihtahousu on voimissaan varsinkin meissä uskovaisisa. Näin ei saa olla. Jos poistat keskuudestasi sormella-osoittelun, sinun haavsi, seurakunta, kasvavat nopeasti umpeen. (Jes 58:4-9).

Sinun, joka tuomitset, tulisi omantuntosi tähden vaihtaa takaisin mustavalkoiseen TV:hen. Kun et väreistä mitään ymmärrä. Tosin mustavalko on valheellinen kuva. Kaivoit esiin vanhan viestini, otsikolla "Rakastan homoja".

”Rakastan homoja
    Kirjoittanut: AnttiVKantola 3.3.2007 klo 02.53"
    En enempää tähän toista sitä vanhaa viestiäni, tuo otsikko riittäköön - sehän siinä onkin a & O.

En ainoastaan rakasta homoja, vaan enemmästä on kyse. Olen kaikille kaikkea. Olen homoille homo.
    Minäkin siis olen homo. Tosin homot ovat minua fiksumpia. Ja kristityt homot näkevät kaikkia asioita avarammin kuin minä.

Olenhan lain alaisillekin ikäänkuin lainalainen ja ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia. Minulla, muuten, on epätäydellinen, ruostesaasteinen auto. Kai siitäkin saan ihmisiltä tuomion.
    OLEN ARMON EVANKELIUMIN PALVELIJA, ETTÄ VOITTAISIN EDES MUUTAMIA JA SITEN TULISIN ITSEKIN OSALLISEKSI EVANKELIUMISTA! ( 1 Kor 9:19-27).

1.Korinttolaiskirje: 9:22
    Heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

1.Korinttolaiskirje:
    9:19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
    9:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
    9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
    9:22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
    9:23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
    9:24 Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte.
    9:25 Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
    9:26 Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
    9:27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.

Teen parannuksen - alan Jumalan rakakudella rakastaa homoja ihan vilpittömästi.

_AnttiVKantola_
  7. RAKKAUS ROIHUAA - LAKI LAKKAA

"Sapatti on Jumalan asetus"-otsikon kirjoittanut esiintyy tuntemattomana.

Tietysti. Eihän henkilöllisyyttään kehtaa paljastaa sellainen, joka ei tiedä, mitä on rakkaus.
    Ja kun ei usko rakkauden voimaan, niin tietysti on parempi lymytä.

Tuo ei tiedä sitäkään, että ei ole Jumalan tarkoitus, että sapattilailla pelotellaan ja ahdistellan; kovistellaan ja uhkaillaan petomaisesti. Vaan jos sapatista olisi ihmiselle jotain apua tai hyötyä, siksi sapatin Herra sen antoi.

VAPAUDEKSI SAPATTI ON ANNETTU. Että saa yhden päivän viikossa levätä askareistaan ja istua Opettajan jalkain juuressa, ammentamasa rakkautta Uuden Testamentin kirjoituksista ja pyhistä kokouksista. Maria on valinnut hyvän osan, mutta Martat tahtoisivat siitä tehdä taakan. Martta, Martta; tarpeellisia on vähän tahi vain yksi ainoa!

Luukkaan evankeliumi:
    10:41 Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet,
    10:42 mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."

GAL 5:6
    Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]   

Galatalaiskirje:
    5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
    5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
    5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
    5:7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
    5:8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
    5:9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
    5:10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
    5:11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
    5:12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
    5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
    5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
    ----------------------------------------------
    Tuntematon nimerkki kirjoitti seuraavanklaisen omituisen väittämän. Siitä näkee, ettei hän usko Jumalan rakkauden voimaan LAINKAAN.

"Tälle vastakohtainen, vaarallinen harhakäsitys on, että Kristus vapauttaa ihmiset tottelemasta Jumalan lakia; että kun me yksin uskon kautta pääsemme osalliseksi Kristuksen armosta, ei meidän teollamme ole mitään tekemistä pelastuksemme kanssa."

LAINKIIVAILIJA KADEHTII SITÄ VAPAUTTA, MIKÄ ARMON PERILLISILLÄ ON:

GAL 2:4
    Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. [Ap. t. 15:24]   

"Osaako rakkaus tosiaankin neuvoa?", kysyy RAKKAUDETON ja neuvoton. Tahdotko todella tietää, mitä rakkaus voi?!? "Jumala on Rakkaus! Eikö Jumala siis tosiaankaan - muka - osaa neuvoa? "Niin pysyvät nyt nämä kolme, usko, toivo ja rakakus; joista rakkaus on suurin". VAIN nämä 3 pysyvät.
    Niinpä ei lain nimessä pidä tehdä mitään, vaan KAIKKI rakkauden nimessä! Rakkaus on täydellisyyden side!

MUU KATOAA TARPEETTOMANA, KUN RAKKAUS VALTAA KAIKEN TÄYDELLISESTI.
    1. KOR 13:8-13 :
    8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
    9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
    10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
    11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
    12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
    13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

KOLOSSALAISKIRJE 2:12-17

12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,   
    13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.   
    14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.   
    15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.   
    16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.   
    17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.   

Täten olen näyttänyt toteen, että rakkaus NEUVOO JA JOHDATTAA kuuliaisuuteen, mutta laki johtaa tottelemattomuuteen.

_AnttiVkantola_
  8. JOS tahtomme olisi vapaa, me määräisimme pelastuksestamme. Aivan kuten, jos uudestisyntyminen tahatuisi kasteessa, pappi määräisi pelastumaan tai voisi kieltäytyä taivasosuuden myöntämisestä.

Jäsenemme eivät milloinkaan - eivätkä voisikaan, opettaa Paavali - etsi Jumalaa. Pyhä Henki pääsee vaikuttamaan ratkaisevassa määrin tahtomiseen ja tekemiseen vasta sitten, kun Isä on jo VETÄNYT meidän Jeesuksen yhteyteen, uudestisynnyttäen elävään uskoon Pumalan Pojan uskossa vastaanotetun uskomisen ansiosta. Jeesus kumoaa vapaan tahdon opit.

Joh 6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna."

Vain järjen päätelmästä on ollut kyse, ikäänkuin kaavakkeen täyttämisestä, jos on kuviteltu omasta tahdosta tullun Kristuksen yhteyteen. Luther ei saanut jäseniään tottelemaan edes luostarissa, ja siksi hän siirtyi Paavalin asialinjalle. Vapaan tahdon oppi on roomalaiskatolilaisista.

HUOMATKAAMME, MITÄ PAAVALI SANOO OLLESSAAN JO KOKENUT USKOVAINEN

Roomalaiskirje:
    7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Roomalaiskirje:
    7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
    7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
    7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
    7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
    _AnttiVKantola_