Vapaa kuvaus

norMaalimies- tai sitten ei :) http://dl.glitter-graphics.net/pub/1666/1666261vmsya41ho0.gif Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

82

Kommenttia

1975

1. Erääseen kisaan väsäämäni liftausaiheinen kirjoitus:

Liftaamassa Alpeilla

Nuoruudessani olin Saksassa kesän töissä pienessä konepajassa. Elettiin vielä rautaesiripun aikaa ja Saksassa Suomea pidettiin yleisesti sosialistimaana. Useammin kuin kerran minulta kysyttiin, miten olin päässyt Saksaan? Olettivat varmaan minun loikanneen kuten osastolla työskennelleen puolalaisen.

Ennen Suomeen paluutani päätin tehdä viikon liftausmatkan Sveitsiin ja Itävaltaan. Ensimmäisen kyydin sain nuorelta mieheltä, joka ajeli autobaanaa vanhalla romullaan talla tiskissä ohjaten yhdellä kädellä ja juoden toisella pullosta kaljaa. Pelotti.

Seuraava kyyditsijäni oli viehättävä saksalainen keski-ikäinen nainen, jonka kanssa oli mukava jutella puutteellisella saksan taidoillani niitä näitä. Ystävällisesti hän vei minut perille asti rajan yli sveitsiläiseen nuorisomajaan, jossa yövyin.

Kyydeistäni Sveitsissä jäi mieleen kaksi: Paikallinen maallikkosaarnaaja uteli minulta uskon asioista ja yritti johdattaa minulle kaidalle tielle minun katsellessa komeita Alppimaisemia. Nelihenkinen sveitsiläisperhe istutti minut taas tyttärien väliin takapenkille, liekö ollut vävykokelas hakusessa. Toinen tyttäristä opiskeli jotain käsityöalaa ja kovasti kyseli minulta alan opiskelusta Suomessa. Mahdollisesti juuri tietämättömyyteni kariutti lupaavalta näyttäneen kotivävyurani käkikellomaassa.

Itävaltaan päästyäni alkoivat ongelmat, kun kyyditsijöitä oli todella harvassa. Liekö ollut joku kulttuuriero tässä asiassa Itävallan ja toisaalta Saksan ja Sveitsin välillä. Lopulta minun oli pakko karaista mieleni ja mennä kysymään huoltikselta lähteviltä kyytiin. Tällä keinoin pääsin mm erään eläkeläispariskunnan autoon. Jos minua oli ensimmäinen kyytini pelottanut, niin tästä reissusta näin painajaisia pitkään. Vauhti ei hirvittänyt, mutta muuten liikennekäyttäytyminen oli jotain sanoinkuvaamatonta pillien soidessa muiden yrittäessä väistellä papparaisen ennalta arvaamattomia liikkeitä. Lienevätkö jäänyt papalta lasit uusimatta tai lääkkeet ottamatta. Mutta niin vain tästäkin selvittiin hengissä.

Takaisin Saksaan matkasinkin sitten elämäni ensimmäistä ja ainakin toistaiseksi viimeistä kertaa Porschella. Ansiokkaasti saksalainen juppi esitteli autonsa ajo-ominaisuuksia mutkaisilla alppiteillä. Kun jossain vauhdikkaammassa kurvissa tulin nostaneeksi handua kohti koelautaa, kuski lohdutti minua kertoen autossa olevan TODELLA hyvät jarrut.

Ennen Müncheniä viereeni kurvasi WV Kleinbus. Kuski varmaan päätti olla kohtelias ja ajaa mahdollisimman lähelle minua- ja sitä kautta tulikin sitten ajaneeksi vasemman jalan varpaille. Kiskaisin äkkiä jalan turvaan enkä viitsinyt suotta asiasta mainita kavutessani ohjaamoon. Joustava suhtautumiseni sitten palkittiinkin ja kaveri haki minulle majapaikan. Kaupungin nuorisomaja oli rempassa ja tilalle oli järkätty iso teltta. Menin tyhjän teltan perimmäiseen nurkkaan ja uupuneena vaivuin uneen viltin lämpöön. Aamulla aikaisin herätessäni totesin teltan olevan ääriään myöten täynnä. Nukkuvien yli harppoen pääsin lopulta ulos sateeseen.

Rankkasateen läpimäräksi kastelema vaalea viikinki ei sitten tahtonut kelvata kenenkään autoon. Sinä päivänä en saanut kuin yhden lyhyen kyydin. Koska seuraavana päivänä minun oli oltava satamassa Travemündessä, jouduin pakon edessä hyppäämään junaan.

Laivassa minulle tuli juttelemaan ikäiseni nuori nainen. Automaattisesti aloin puhua hänelle saksaa huomaamatta hänen kysyneen suomeksi. ”Miksi puhut saksaa?” hän kysyi nauraen. Olin vähän nolona, sillä opiskelimme samassa koulussa ja hän oli tunnistanut minut vaikka minä en häntä. Hänkin oli ollut kesän harjoittelemassa Saksassa vaikka eri paikkakunnalla. Jatko onkin sitten aivan oma tarinansa! :))
  2. on aivan liikaa!
  3. on ehdottomasti liikaa!
  4. ...on liikaa!
  5. on liikaa!