Vapaa kuvaus

Aloituksia

150

Kommenttia

2588

1. Sunnuntaiaamua! Pakkasta ei ole kuin -9º täällä Hämeessä.
    Eilen oli pakkasta -20º. Sisällä asunnossa oli aivan liiankin lämmintä kun lämmitin takkaa. Makuukamarin ovi on aina kiinni, en halua että
    siellä lämpötila nousee yli +20º.

Moni on puhunut pakasteensa sulattamisesta. Ajattelin seurata esimerkkiä. mutta rupesin miettimään kun en ole nähnyt mitään vedenpoistoputkea, että kuinkahan tämä pakastin sulatetaan. Laitteet ovat uudet, joten otin ohjekirjan esille ja huomasin että onkin sellainen itse itsensä sulattava kaappi. No hyvä juttu, riittää että puhdistaa laatikot.

Kalaruoat tuntuvat olevan monen ruokalistalla tähän aikaan vuodesta. Minun suosikkikalani ovat silakka ja lohi. Onko mitään maukkaampaa kuin silakkapihvit?
    Lohesta saa monenlaista herkkua. Itselläni on aina pakasteessa "kaiken-vara-lohta", pakastelohkoja 4 kpl pakkauksissa, joista saa
    nopeasti ruokaa. Saattaa joskus lohikeiton mieliteko yllättää ja jos
    on muut ainekset kotona niin pian pääsee herkuttelemaan.
    Uuniruoaksikin tuollaiset valmiiksi siivotut pakastepalaset käyvät hyvin. Jäiset palat vaan vuokaan, hieman suolaa päälle ja sitten
    voi vielä tehdä fetajuustoa ja pestoa sekoittamalla ihanan päällysteen lohen päälle ja paistos uuniin. Kelpaa varmasti nirsommallekin syöjälle!

Ei vaan, en ole vielä syönyt aamiaistakaan ja jo tässä kuolaan mieliruokieni perään!
    Hyvää päivän jatkoa!
  2. Illan kölläkettä pirttiin! TV:n ääressä on mennyt viimeiset pari
    tuntia. Ei vielä tunnu nukuttavan niin rupesin lukemaan mitä
    täällä S24:llä tapahtuu.
    Enää ei viitsi ketjuja avata. Riittää kun silmäilee otsikoita, niin
    voi arvata kirjoittajan ja se riittää yleensä arvioimaan onko sisältö
    muuta kuin pelkkää apulantaa. Ei kannata penkoa...
    Joten, älä välitä Skillan! Meitä on muutamia, oikein nimimerkillä
    mainittuja "rakkaita vihollisia". Sinä erityisen "vaarallinen", koska
    voitat suosiossa ja Kahvipirtti on pystyssä kaikesta ilkeilystä
    huolimatta! Tukijoita täältä pirtistä löytyy!

Tänään olen saanut ainakin yhden asian päiväjärjestykseen 7½ kk:n
    taistelun jälkeen: liikennevakuutuksen bonusluokan määrittelyn.
    Ei ollut vakuutusyhtiöllä tietoa että EU on säätänyt jo kauan sitten
    (v. 2001) poikkeuslain bonusten siirtämiselle! Kauan kestää tiedon
    siirtäminen maaseudulle. Ehkä tapauksia ei niin usein tule tämän
    konttorin käsittelyyn, tai sitten asiakkaat ovat niin hyväuskoisia että
    ajattelevat että näin se on Suomessa. Aloitetaan 0:sta.

Olen ollut vähän kokeeksi lumitöissä terassilla. Kokeilin kuinka hyvin
    eilen ostamani lumilapio toimii. :) Onneksi lumi on tuollaista kevyttä
    pakkaslunta, höttölunta, niin ettei tuntunut kovin rasittavalta luoda.
    Onneksi ei tarvitse tehdä enää isompia lumitöitä. Taloyhtiö hoitaa sen
    asian.
    Pakkanen kiristyy viikonloppua kohti, mutta haitanneko tuo mitään?
    Lenkille vaan mummot ja vaarit!
  3. Huomenia vaan valkoisesta Hämeestä! Näille seuduille ei ainakaan eilen vielä tullut
    niin paljon lunta kuin ennustettiin. Olin lenkillä ja käväisin ensin katsomassa
    viereisellä rivitalorakennuksella tuleeko lunta tupaan, kun ei ole ikkunoita. Ukot
    siellä laittelivat levyjä seiniin. Kertoivat että koneet meinaa jähmettyä pakkasessa,
    mutta ukot eivät. On ilo katsella ahkeria ja taitavia rakentajia.

Itse iloitsin omista töistäni kun onnistuin vihdoin viimein nostamaan silmukat
    sukkien terittämistä varten. Kesällä se ei onnistunut ja ajattelin että olin turhaan
    ostanut langat, kun en ollenkaan ollut tullut ajatelleeksi etten enää näe riittävästi.
    Mutta nyt on nähtävästi silmiin annetut käsittelyt auttaneet, että itsestänikin
    tuntui että voisin yrittää uudelleen sitä silmukointia. Ja sehän onnistui!

Tämä silmävaiva, mikä minulla on, on sellainen silmänpohjan rappeuman kostea
    muoto. Sen kehittymisen voi pysäyttää tai ainakin jarruttaa niin että ehkä suorat
    viivat eivät enää näytä kiharilta eikä kasvojen muodot vääristyneiltä niinkuin
    hassunkurisiin peileihin katsoessa. Silmiin laitetaan hoitoaineruiske. Se ei tunnu
    ollenkaan, vaikka kuullostaa hirveältä saada neula suoraan silmään. Silmä puudutetaan
    ja itse toimenpide kestää 1-2 sek. Kyllä sen kestää. Varsinkin jos tietää/toivoo sen
    auttavan.

Nyt päivän puuhiin. Ensin mankeloin ja silitän eilen pestyn pyykin.
    Takkaan valkea. Ulkona on nyt kuitenkin riittävästi lunta että voisi ehkä raahata
    olohuoneesta ryijymaton hankeen pienelle tontilleni ja hakkaan sitä kuin vierasta
    sikaa!
    Hyvät päivän jatkot itsekullekin pirttiin poikenneelle! :)
  4. Sitä paitsi kaikki-oli-miltä-se-näytti. Eli mahdottoman törkeätä
    miehisen ylivallan osoitusta suojatonta naista kohtaan. Ei suinkaan
    "kömpelöä" lähestymisyritystä, vaan suoranaista päällekäymistä!

Jätän oman normaaliutesi arvioimisen tekemättä kirjoittamasi perusteella.