Vapaa kuvaus

Aloituksia

150

Kommenttia

2588

1. En ole pelkuri.
  2. Hyvää huomenta!

Aloitin päivän ottamalla yhteyttä Suomi24:ään ja siellä laitetaan nyt mietintämyssy päähän, kuinka vanhusten palstat saataisiin rauhoittumaan.
    Sillä onhan aivan älytöntä, että vanhat ihmiset, joitten virikkeitä yritetään tieten tahtoen tuhota, eivät saa tämän palvelun tarjoalta minkäänlaista suojaa!
    Kirjoittajien taholta ei ole muuta, kuin toivoa kaikki häiriköt alimpaan helvettiin!

Suunnitelmissa on kirjautumispakko ikäihmisten palstoilla. Ketkä ovat ikäihmisiä, jää Suomi24:n arvioitavaksi. Ehkä on vaikeampaa laukoa ilkeyksiä huvikseen nimimerkin takaa kuin ampua puskista anonyyminä raukkana.

Terveisin MdK
  3. Hyvä, Hil-la, että vetäisit esille uuden nojatuolin. Onneksi ei kukaan ole varastanut ohikulkeissaan.
    Minun parvekkeelta saattaa hävitä tyynyt tuoleista. Parveke on luhtikäytävällä vastapäätä ulko-oveani, niin näköjään on tyynyn tarvetta jollakin ohikulkijalla. Parvekkeessa on lasiseinät, mutta luhtipuolelta on avonainen sisäänkäynti.
    Viimekesänä hävisi keinutuolista limen vihreä tyyny. Nyt on parvekkeella valkoinen wienermallinen tuoli. Siinä oli sininen tyyny, sidottu nauhoilla tuolin jalkoihin, mutta on jollakin ollut aikaa näplätä ne auki ja viedä tyyny mennessään. - Punon uusia keinoja mielessäni. Mitähän jos laittaisin hopeateipillä kiinni tyynyn alta ja siihen jonkun rääkäisy-laitteen? En säälisi, jos varkaalta menisi huonot housuun! :)

No, sitten muisteluihin.
    Eilen onnittelin 105-vuotiasta ystävätärtä. Ei tarvinnut esitellä itseään, hän tunsi heti äänestä ja alkoi jo nauraa etukäteen. Hän tietää että puhutaan aina mukavia. Vaihdettiin kuulumisia miten voidaan jne. Hän kyseli, minkälaisia vanhuudenvaivoja minulla on ja kerroin hänelle yhdestä lääkärireissusta, kun tapasin siirtolaislääkärin ja aloimme jutella aluksi omista taustoistamme, mistä maasta tulemme jne. - Sitten meni nauruksi, kun minä olin vielä puolisokea ennen kaihileikkausta ja puhuin asioista omasta "näkemättömyyskulmasta". - Aikaa kului ja pääsin lähtemään kotiin. - Seuraavana aamuna lääkäri soitti ja kysyi jos voisin tulla takaisin vastaanotolle, kun hän unohti tutkia minut! :D
    Siitäkös naurunremakka syntyi ja 105-vuotias sanoi, että tällä tiedolla hän yrittää pysyä hengissä vielä ainakin vuoden. Nauru pidentää ikää, hän sanoi.

No, sitten satuin näkemään täällä Suomi24 sivustolla jonkin mainoksen ja amerikkalaisen näyttelijän Don Johnsonin kuvan. Jos muistatte sarjan Miami Vice, niin Don näytteli siinä pääosaa. Erikoista oli se, että siinä filmissä käytettiin Luhdan vaatteita.
    Sattui kerran sillä tavalla, että olin työmatkalla Lahdessa ja Luhta Oy:llä. Siellä oli henkilökunta varpaillaan, kun odottivat Don Johnsonia televaksi millä hetkellä tahansa. Hän tulisi allekirjoittamaan sopimuksen Luhdan kanssa. Minä jäin myös odottelemaan, että näkisin pienen vilauksen "oikeasta filmitähdestä". - Sain jopa tervehtiä häntä ja täytyy sanoa että sain "tähtisumua", kun katsoin häntä kätellessä silmiin.
    Kun poika kuuli sen, niin hän osti koko filmisarjan (joka ei ollut kovin pitkäaikainen) ja katselimme sitä yhdessä. Filmit ovat vieläkin hänellä tallessa.

Täällä Sveeanmaalla on sateista ja sitä riittää alkuviikon ajan. Keskiviikoksi on taas luvassa aurinkoa ja lämpöä. Hyvä niin, koska on mentävä silmäklinikalle saamaan pistokset silmiin. Toivottavasti selviän tällä kertaa kaatuilematta, ettei lähde lapasesta eikä jalat mene alta!
    Tapaamisiin!
  4. Ei ollut lämmitystä. Onneksi oli asuntolanhoitaja, jonka autolla ajeltiin, ollut "kaukaaviisas" ja oli heittänyt auton nokkaan pari vilttiä. Oli viileä yö ja paksu usva aamulla, kun herättiin. Oli kyllä ihanaa lämmitellä hotellin avotakan äärellä ja juoda kuumaa kahvia. Hotelli ei ottanut maksua voileivistä ja kahvista vaan talo tarjosi! :)
  5. Joku mainitsi ketjussa Kolin, niin en malta olla kertomatta ensimmäisestä käynnistäni Kolilla.
    Minulla on koko elämäni ajan ollut taipumus ajautua omituisiin ja koomisiin tilanteisiin, niinkuin tämä Koli-reissukin.
    Vuonna 1957 olin tullut pohjois-Karjalaiselle kylälle opettajan sijaiseksi. Koululla oli oppilasasuntola, jota hoiti lohjalainen nuori nainen, keittäjänä oli paikkakuntalainen nuori nainen. Asuntolanhoitajalla oli pieni kupla-Volkkari ja hän ehdotti että lähtisimme Kolille pyhäinpäivän aikoihin. Yöpyisimme Kolilla kotellissa.

Kun tulimme hotellille, oli se jo suljettu. Oli jo pimeätä. Kuskimme ehdotti, että menisimme Kolilta alas jollekin tukkitielle ja yöpyisimme autossa. Niin teimmekin ja parkkeerasimme auton parin propsipinon välissä olleelle metsätielle. Puimme yöpaidat päälle ja nukuimme puoli-istuvillaan ahtaassa autossa.
    Aamulla sitten piti tietenkin mennä aamuasioille. Oli usvainen aamu, kun kolme yöpaitasillaan olevaa keijua katosi kukin oman pinonsa taakse kyykkimään. - Kun nostin päätäni, niin katsoin suoraan kiväärin piippuun ja kun nostin katsettani ylemmäksi, näin kauhistuneen miehen suu auki. - Sama näkymä oli niillä kahdella kaverillanikin! -
    Yksi pyssymiehistä toipui järkytyksestä ensin ja sanoi: - Nyt tytöt häipykee! Tiällä on hirvenmetästys käännissä! Eli jos henki on kallis, niin alakakkee vettee tiältä poekkeen!

Mehän teimme tietenkin työtä käskettyä. Pukeuduttiin kiireesti. Pelastettiin asuntolanhoitajan hattu Volkkarin katolta. Auto oli juuttunut kiinni kuoppaan. Keittäjä ja minä menimme työntämään autoa, kun asuntolanhoitaja kaasutti, kaasutti niin lujaa, että takapyörä suttasi tyhjää - tai no ei tyhjää - vaan vispasi pehmeätä lehmänp---aa päällemme!
    Ei ollut vaihtovaatteita mukana, mutta ajoimme hotellille, joka oli vieläkin suljettu, mutta näimme avotakassa tulet. Joku tuli avaamaan oven kun koputtelimme itsepäisesti ovella. - Pyysimme saada lämmitellä vähän aikaa. Meille tuotiin voileipiä ja kahvia lämmittelyn ajaksi. Samalla voitiin käydä siistiytymässä vessassa, ennenkuin jatkoimme matkaa Pielisen ympäri.