Joskus 90-luvun alussa voitiin ruveta surfailemaan netillä. Siinä oli alkuun pieni "mutta": nettiyhteydet kulkivat puhelinlinjojen välityksellä yksityistalouksissa. Silloin oli melkein mahdotonta saada yhteyttä puhelimitse netillä surfailevaan henkilöön.
Muistan tilanteen, kun olin lähdössä matkalle ja olisin poissa kotoa 4-5 viikkoa. Kotiin jäi poika, joka oli innokas uuden harrastuksen, nettailun parissa. Kysyin häneltä, kuinka saisin yhteyttä häneen, jos soitan ja hän on varattu koko ajan puhelinlinjalla. Hän sanoi, että yritä aiheuttaa kovaa ääntä jollakin tavalla, joka erottuu linjan surinasta, huuda isosti, paukuta jotakin...
Niin sitten lähdin matkaan ja olin ottanut mukaan SAVIKUKON, jossa oli kimeä ääni ja se olisi pelastukseni yhteyden luomisessa.
Kun sitten iltapuolella olin päässyt hotelliin, päätin heti soittaa kotiin, että matka on mennyt hyvin ja olen perillä. Kotipuhelimesta kuului vaan:
zzzzzzzzz. - Otin savikukon esille ja puhalsin siihen niin lujaa kuin keuhkot kesti. Ja sehän tepsi! - Samalla kuulin käytävästä ääniä, kun ovia auottiin ja joku tuntui kyselevän, mikä hälytys on päällä, niin minä raotin huoneeni ovea ja sanoin, että minä täällä vaan yritän saada yhteyttä poikaani Itägöötanmaalle! :D Savikukko on tallessa vieläkin ja muistan kyllä ajan kun poika tietokoneen osti!
Se oli sitä netin lapsuutta, kunnes tietoliikenteelle saatiin omat linjansa.
Mitä kokemuksia teillä toisilla on?
Muistatteko netin "lapsuuden"?
65
561
Vastaukset
- Anonyymi
90-luvulla tusasin netissä lähinnä työasioita. En tehnyt mitään henkilökohtaista, ei tainnut olla edes sähköpostia, eikä ainakaan kotona konetta. Wordilla kirjoittelin töissä ehkä joskus jonkun omankin lapun, ehkä työpaikkahakemuksen, mutta hyvin merkityksetöntä netin käyttö silloin oli. Töissä aloitin 80-luvun lopussa jollakin kurssilla, oltiin h-moilasena ja atk-gurut kuin kuninkaita.
- Anonyymi
Oliko teilläkin tietokonekursseja työn puolesta? Meillä oli, mutta kun opettajakaan ei osanneet, niin omat taitomme eivät karttuneet. Minä sain yksityistä opetusta eräältä tietotekniikkaa yliopistossa opiskelevalta pojalta, mutta välillä joku ongelma ei ratkennut hänen avullaan, niin poikani hoiti asian töistä tullessaan. Oli sitten noloa sanoa sille yliopiston "expertille", kun hän tuli seuraavana päivänä, että ongelma on jo hoidettu. Nythän jo pikkulapsetkin osaavat käyttää tietokonetta.
Ikäihmisille se oli hankalaa. Muistuu mieleen juttu vaarista, joka hikoili tietokoneen ääressä, vieressä seisoi lapsi tutti suussa ja seurasi vaarin touhuja. Vaari sanoi ääneen: Mitä hitsiä mun piti nyt tehdä!! Niin lapsi otti tutin pois suusta ja sanoi: Paina enteliä (enter) vaali! :)
90-luvulla käytin tietokonetta lähinnä vain chattailuun ja joka kerta kun puhelin soi, yhteys meni poikki.
- Anonyymi
Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50+ ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.
Työkoneena käytön ulkopuolella sillä voi tietenkin tehdä kirjanpidon ja kirjoitella vapaa-aikana.
Noihin aikoihin alkoi tulla eläkeläisten kirjoituspalstoja eläkeliittojen lehdissä ja niissä olin mukana monta vuotta. Monesta kirjoittajasta tuli pitkäaikaisia ystäviä, nyt ovat useimmat jo tuonilmaisissa tai jossakin hoitokodissa.
Nyt riittää pelkkä kirjoitusohjelma. :) Päiväkirjan kirjoittaminen on vanhoilla päivillä muuttunut lyhyistä noteerauksista pitemmiksi kertomuksista päivien kulusta ja niitten antamista iloista ja suruista. - Täällä Suomi24:llä olin ensimmäisten joukossa 2001 ja täälläkin meitä oli tiivis ryhmä kirjoittelemassa. Ryhmä on harventunut luonnollisista syista, Muistan, että alkuaikoina oli joku vanha sotaveteraani, joka oli yli 90, ja hän kertoi auliisti, millaista rintamalla oli ollut. Me, silloiset kirjoittelijat, olimme olleet lapsia sodan aikana. Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50 ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.
Työkoneena käytön ulkopuolella sillä voi tietenkin tehdä kirjanpidon ja kirjoitella vapaa-aikana.
Noihin aikoihin alkoi tulla eläkeläisten kirjoituspalstoja eläkeliittojen lehdissä ja niissä olin mukana monta vuotta. Monesta kirjoittajasta tuli pitkäaikaisia ystäviä, nyt ovat useimmat jo tuonilmaisissa tai jossakin hoitokodissa.
Nyt riittää pelkkä kirjoitusohjelma. :) Päiväkirjan kirjoittaminen on vanhoilla päivillä muuttunut lyhyistä noteerauksista pitemmiksi kertomuksista päivien kulusta ja niitten antamista iloista ja suruista. - Täällä Suomi24:llä olin ensimmäisten joukossa 2001 ja täälläkin meitä oli tiivis ryhmä kirjoittelemassa. Ryhmä on harventunut luonnollisista syista, Muistan, että alkuaikoina oli joku vanha sotaveteraani, joka oli yli 90, ja hän kertoi auliisti, millaista rintamalla oli ollut. Me, silloiset kirjoittelijat, olimme olleet lapsia sodan aikana.Minä siirryin ulkomaalaisista chattiryhmistä suomalaisiin Soneran Shangri-La-ryhmään, siitäkin on varmaan jo parikymmentä vuotta aikaa ja siletä sitten Suomi 24:ään. Tietokonetta aloin käyttämään suhteellisenmyöhään, joskus yhdeksänkymmentäluvun puolivälin jälkeen, mutta työssäni koulussa sitä tarvitsin aika vähän. Olin kuitenkin ensimmäisten joukossa käyttämään tietokoneohjelmia koulua aloittavien lasten kanssa, matematiikan ja lukemisen opettelussa. Työn puolesta kävimme kaikki tietokonekursseja ja hankimme "tietokoneajokortin", siis opettelimme käyttämään perusohjelmia, kuten excelliä, power pointia ja tietenkininternettiä, joka oli minun sisäänajoporttini , koska se avasi minulle ikkunan maailmaan, josta olin eristäytynyt tänne Ruotsiin muutettuani.
Some on aina ollut minulle ensisijainen tietokoneen käyttötakoitus, sittemmin myös kirjoittaminen.Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50 ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.
Nyt riittää pelkkä kirjoitusohjelma. :) Päiväkirjan kirjoittaminen on vanhoilla päivillä muuttunut lyhyistä noteerauksista pitemmiksi kertomuksista päivien kulusta ja niitten antamista iloista ja suruista. - Täällä Suomi24:llä olin ensimmäisten joukossa 2001 ja täälläkin meitä oli tiivis ryhmä kirjoittelemassa. Ryhmä on harventunut luonnollisista syista, Muistan, että alkuaikoina oli joku vanha sotaveteraani, joka oli yli 90, ja hän kertoi auliisti, millaista rintamalla oli ollut. Me, silloiset kirjoittelijat, olimme olleet lapsia sodan aikana.Edellisen kirjoitin minä. Jostakin syystä tuli firefox esteeksi. Toinen viesti ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan.
mdk.mdk kirjoitti:
Edellisen kirjoitin minä. Jostakin syystä tuli firefox esteeksi. Toinen viesti ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan.
Kirjoitus, joka on lähetetty anonyyminä kl 10.07,08 oli siis minin lähettämä.
- Anonyymi
Sain tuttavalta, erään firmanomistajalta sellaisen puhelimen jossa oli netti, sillä sai jopa kirjoittaa, Puhelin on edelleen tallessa, sitten sain kannettavan tietokoneen joka painoi kuin synti. Sillä juteltiin USA- Suomi välisiä asioita kun aina toinen oli toisessa maassa. tuli sitte kameratkin, kuvakeskusteluja käytiin.
Kaikki laitteet ovat tallella, vanhimmasta kannettavasta on toinen akku kadonnut, mutta saa virratkin päälle.
Tekniikka hallussa! - Anonyymi
Tuskin te mitään 90-luvun alussa surfailitte
Rttehänte osaa edes ohjelmoida vsin klikata kuvia
95 oli varmaan teillä ja sitten 98 tosiläpimurto windosina tuskin ajoitte edes Janudilla eli 3.1 - windowsilla
Kotimodeemithan olivat vihelteleviä äänilaitteita
https://www.tiktok.com/@iltalehti/video/7108747052003151110En tiedå, minkälaista se oli täällä Suomessa. Itse asuin Ruotsissa, missä nytkin asun.
Ei surfailun edellytyksenä ollut ohjelmointitaito. Sanon vaan, että kun poika surfaili amerikkalaisten kanssa, niin puhelinlaskut olivat alkuaikoina tähtitieteelliset. Sitten tuli tietoliikenteelle omat linjat.
Jotakin erikoista kai se oli, kun Suomesta tuli nuoria vieraita ja kerroin kuinka paljon chattailen.
- Sinäkö chattailet, kysyi nuori sukulainen suu auki. :D Piti oikein esitellä koneella, kuinka chattailu käytännössä toimii. Ei täti vielä ihan kalkkis ollutkaan.- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
En tiedå, minkälaista se oli täällä Suomessa. Itse asuin Ruotsissa, missä nytkin asun.
Ei surfailun edellytyksenä ollut ohjelmointitaito. Sanon vaan, että kun poika surfaili amerikkalaisten kanssa, niin puhelinlaskut olivat alkuaikoina tähtitieteelliset. Sitten tuli tietoliikenteelle omat linjat.
Jotakin erikoista kai se oli, kun Suomesta tuli nuoria vieraita ja kerroin kuinka paljon chattailen.
- Sinäkö chattailet, kysyi nuori sukulainen suu auki. :D Piti oikein esitellä koneella, kuinka chattailu käytännössä toimii. Ei täti vielä ihan kalkkis ollutkaan.1990 tuli maailman ensimmäinen nettisivu tutkimuslaitokseen ja sinunpoikasiko sen sivun kanssa surfaili ees taas
Anonyymi kirjoitti:
1990 tuli maailman ensimmäinen nettisivu tutkimuslaitokseen ja sinunpoikasiko sen sivun kanssa surfaili ees taas
Ei poikani minkään tutkimuslaitoksen sivujen kanssa chattaillut, vaan oikeitten ihmisten kanssa. Pysytäänpä asialinjalla.
Oli vissi vissiin 2000-luvun alkupuolella, tytär toi entisen työ pöytätietokoneensa ja valtavan näytön makuuhuoneen pöydälle niin pääsin pelaamaan pasianssia. Myöhemmin sitten oikea nettiyhteys oli joku Windows.
Meni kymmenen edes ajattelin jotain some juttuja- Anonyymi
Opettelitko aukasemaan windowsin huoneen ikkunasta?
Anonyymi kirjoitti:
Opettelitko aukasemaan windowsin huoneen ikkunasta?
Joo huoneessa olevassa nappulasta joka löytyi aikani etsittyäni.
Tytär opetti alkeet, piti opetella käyttää näppäintä. Tytär kantoi vanhoja tietokoneita kun entinen meni rikki. Ihmettelin kuinka mullistavaa oli netti, eteen avautui ihmeellisiä asioita.
Suomi24 olisi saanut jäädä löytämättä, niin olisi senkin ajan käyttää johonkin hyödylliseen, vaikka ihmissuhteisiin oikeasti. Niin paljon jäi tekemättä löytämättä etenkin persut, rasismia en kuvitellut olevan olemassa, tiesin hitlerin touhut ennestään mut en SS-Immosesta.
Kun ilmestyi ensimmäiset tabletit, piti heti saada sellainen mökille ja venettä varten.
Ennen minun maailmanloppua, jotain uutta ' Kvanttitietokone.Pertikki kirjoitti:
Joo huoneessa olevassa nappulasta joka löytyi aikani etsittyäni.
Tytär opetti alkeet, piti opetella käyttää näppäintä. Tytär kantoi vanhoja tietokoneita kun entinen meni rikki. Ihmettelin kuinka mullistavaa oli netti, eteen avautui ihmeellisiä asioita.
Suomi24 olisi saanut jäädä löytämättä, niin olisi senkin ajan käyttää johonkin hyödylliseen, vaikka ihmissuhteisiin oikeasti. Niin paljon jäi tekemättä löytämättä etenkin persut, rasismia en kuvitellut olevan olemassa, tiesin hitlerin touhut ennestään mut en SS-Immosesta.
Kun ilmestyi ensimmäiset tabletit, piti heti saada sellainen mökille ja venettä varten.
Ennen minun maailmanloppua, jotain uutta ' Kvanttitietokone.Ennen kuin haksahdin suomi24, tai vielä plus60 en välittänyt kirjoittaa politiikasta, maahanmuutosta, rasismista. Plus70 persu ja maahanmuutto rasismineen hyökkäsi päin kasvoja, kun uskalsin sanoa mielipiteeni niin sain vihat päälleni. Ei pitäisi uskaltaa sanoa omaa mielipidettä.
- Anonyymi
Nettiä en kyllä muista.Meillä ei varmaan ollut rahaakaan tuommoiseen.
Mutta muistan mustavalkoisen television 1962 lassie sarjoineen kun
isä television osti.- Anonyymi
Rin tin tin ja Tab Hunterilla tavataan on poistuneet ohjelmista, miksi
En ole pitkään sikaan katsonut mutta huomasin ettei ole enää Meille ostettiin myös tv 1962. Mieleen on jäänyt lännen sarjat, Näkymätön mies ja Hitchkockin jännärit. - Jos olin yksin kotona niin tarkastin ensin ettei palotikkailla ulkona ole ketään "murhaajaa", että asunnon ovi on varmasti lukossa ja ettei vintin puolelle ole ketään hiipinyt salaa. Ja sitten katsomaan kauhuelokuvaa!
- Anonyymi
Netin alku-aikoina oli Jippii-keskustelupalsta silloin ysärillä, muistatteko? Ei ollut vielä suomi24 kai lainkaan olemassa.
Tietokonetta aloin käyttää töissä 1985, oli firman omat ohjelmat, netistä ei tietoakaan vielä silloin. Netti kun teki tuloaan, istuttiin koulutuksissa. Oli hauskaa opetella aina uutta, mutta kotiin en konetta ostanut, töissä sai aivan tarpeeksi käyttää.
Ensimmäinen läppärikin oli firman painava masiina.
Oman läppärin ostin vasta kun tulivat operaattoreiden mokkulat eli mobiilitikut jolloin pystyi reissussakin surfailemaan ja sähköposteilemaan.Minä muistan ajan 60-luvulta, kun olin muuttanut Ruotsiin ja olin SKF:n konttorilla töissä,
niin siellä oli tietokoneosasto. Siellä oli valtavia "puimakoneen" kokoisia tietokoneita pitkät rivit. Työntekijöillä oli valkoiset takit päällä. Näyttivät lääkäreiltä.
Siihen aikaan käytettiin ns, reikäkortteja, joihin kirjoitettiin käsin, mitä juuri se kortti merkitsi. Kortit menivät stanssi- eli lävistysosastolle ja syötti tiedot koneitten käsiteltäväksi. Koneet sylkivät sitten mahdottomat määrät tulosteita, A4-arkkeja, jotka kasaantuivat kuin hanurin palkeet suuriin läjiin.
Vuosien kuluessa on nuo valtavat koneet kutistuneet pienempään ja pienempään kokoon. Tämän päivän kännykkä on pieni tietokone. - Ei silloin 60-luvulla voinut edes kuvitella, kuinka nopeasti kehitys menisi eteenpäin.- Anonyymi
Ei ollut jippiitä alussa
Saunalahden serverin Jippii tuli vasta 1999
Rytsölänpojat menettivät omaisuutensa päivässä elokuussa 2001
Jippitä kesti noin 2 vuotta
Omaisuutta meni päivässä noin 15
Miljoonaa
Euroa
- Anonyymi
Muistan kun netti tuli ja minullekin tätä tyrkytettiin, mutta kieltäydyin, koska olin kuullut "netin vaaroista". Vajaat parikymmentä vuotta sitten suostuin lopulta.
Onhan tämä tuonut monenlaista hyötyä: juttuseuraa, uutisia, monenlaista tietoa, pankki- ja lääkäriasiat, ym. voi hoitaa helposti. On monia ilmaisia pelejä pelattavaksi. - Anonyymi
Nörteillä /koodareilla oli jotain alkukantaista netin tapaista ysärin puolessa välissä, ei muilla.
Ysärin alussa ei ollut mitään.
Ysärin lopussa oli nämä lankaliittymät ja 2000-luvun alussa tuli mokkulat.- Anonyymi
Netillä 90-luvulla ei ollut käytännössä mitään merkitystä. Siellä ei ollut sivuja!
- Anonyymi
Ircissä 90-luvulla. Silloin käytettiin vielä ascii-merkkejä. Oli pöytäkone.
Irc-galleria oli nuorison juttu.
Ensimmäinen mini-läppäri minulla oli asus ja siinä linus. - Anonyymi
On tainnut aloittajaltakin mennä vuosiluvut sekaisin, niinkin voi käydä.
Ammattiliittoni aloitti tietokoneiden välityksen jäsenille edullisen hintaan joskus -95 vuoden paikkeilla. Itse ostin ensimmäisen oman HP:n -98.
Siitä saakka joka päivä käyttänyt.
En joutanut sättäilemään missään.Minulla ei valitettavasti ole tietoa Suomen oloista niiltä ajoilta kun tietotekniikka tuli koteihin.
Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin (täällä Ruotsissa) 1985. Silloin ei vielä chattailtu, se mahdollisuus tuli 90-luvun alkupuolella ja tapahtui puhelinlinjojen kautta, josta aloituksessa kerroinkin.
Mutta niitä puimakoneen kokoisia tietokoneita oli jo vuosikymmenet aikaisemmin suurissa yhtiöissä, niinkuin SKF:llä, josta myös kerroin. Tietokoneinsinöörit kulkivat valkoisissa takeissa kuin lääkärit.
- Anonyymi
"Netillä 90-luvulla ei ollut käytännössä mitään merkitystä. Siellä ei ollut sivuja!"
Höpö. Nettijän oli yliopistojen käytössä paljon ennen. Windowsia ei ollut eikä tätä pönttösumaa täällä klikkaamassa kuvia
Meilläkin oli yhteys Lontoon yliopiston laskentakeskukseen suurkoneisiin kun Univac ja Vax-koneet Suomessa eivät riittäneet
Sitten sivistyneen akateemisen porukan tilalle nousivat junttisönköttäjät postaamaan iltalehtiä silmät ympyriäisinä googlailemaan lässyskäänsäVaimoni oli valtiolla 70-luvulla palkanlaskijana, käytössä oli tietokoneet, aika isoja koneita, tytär vielä lapsi näki huoneessa näytön tuumasi joko kohta alkaa pikku kakkonen.
- Anonyymi
Lisään. Silloin oli aivan uskomaton rauha, ei viruksia, ei häirikköjä, silti yhteydet pelasivat Meksikon yliopistoon UNAM jne (satoja tuhansia opiskelijoita) tutkijoihin
Jos kommentoi BBCn toimitukseen
TOIMITTAJA VASTASI varmaan ajatteli että jokues kimo Suomen eksotiikasta porojen keskeltä kirjoittaa
Enää ei kukaan vastaa mistään - Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Vaimoni oli valtiolla 70-luvulla palkanlaskijana, käytössä oli tietokoneet, aika isoja koneita, tytär vielä lapsi näki huoneessa näytön tuumasi joko kohta alkaa pikku kakkonen.
Nyt oli kyseessä netti.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Ettenkö tietäisi.
Miksi sitten 70- lukua tähän toit
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten 70- lukua tähän toit
Teinkö jotain väärin, ylempänä joku muukin kertoi isoista tietokoneista joita ennen käytettiin, pitääkö keskustelu rajata johonkin.
- Anonyymi
Persut jatkaa uusnatsittamalla jonka aloitti rasisti halla-aho, kansalaiset katsoo sen 10 % arvoiseksi.
Antaisin sinulle neuvon, että menet suomenkielen kurssille ja opettele ensinnäkin kirjoittamaan, että toiset voivat ymmärtää hengentuotteitasi. Nyt se on selvää potaskaa.
- Anonyymi
7-luvulla oli kovat palkat ja laskiat ja pienet mäet ja kekkot eila pienimäki ja ruho kekkonen
- Anonyymi
Jo 1960-luvulla brittien neiti Moneypenny käytti tietokonetta. 😶
- Anonyymi
Itse olen syntynyt 1970-luvun alussa. Olin kauppiksessa 1990 ja ekat kerrat nettiin tutustiin jonkin telesampon kautta. Soitettiin yliopiston keskuskoneeseen ja saatiin laittaa viestiä toiselle käyttäjälle tai päästiin pankkiin maksamaan laskuja.
Mitään nettisurffailuja ei 1990-luvulla ei ollut. Ekan oman GSM-puhelimen sain 1996. Töissä pääsin ekan kerran nettiin 1997–syksyllä. Varsinaisen netin sain kotiin vasta 2002 vuoden lopussa. Mutta mitään surffailua ei ollut 35v sitten.- Anonyymi
Joo ja 1990 tehtiin maailman ensimmäinen nettisivu jota kutsuttiin portaaliksi
Ja se oli tutkimuskäyttöön En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että Suomi olisi tullut jälkijunassa nettijutuissa.
Itselläni oli nettikavereita ympäri maailmaa: Australiassa, Uudessa Seelannissa,
Brasiliassa, USA:ssa (erikoisesti Floridassa). Vuosi oli -93. (Asun Ruotsissa.)mdk.mdk kirjoitti:
En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että Suomi olisi tullut jälkijunassa nettijutuissa.
Itselläni oli nettikavereita ympäri maailmaa: Australiassa, Uudessa Seelannissa,
Brasiliassa, USA:ssa (erikoisesti Floridassa). Vuosi oli -93. (Asun Ruotsissa.)Muutama vuosi sinun jälkeesi, voisi olla '97, minäkin seikkailin kaikki illat chateissa eri puolella Latinalaista Amerikkaa, Latin Chatissa, jossa olin mukana ainakin viiisi vuotta. Nettikavereita oli Meksikosta, USA:sta, Argentiinasta, Dominikaanisesta Tasavallasta, Kolumbiasta ja melkein kaikista muistakin maista rapakon takana, mutta myös muutama todella hyvä nettiystävä Espanjasta. Kirjoitimme paljon ja useasti. Sittemmin myös Espanjassa , Ruotsissa ja vähän kerrassaan siirryin suomalaisiin saitteihin, ensin chattiin, sittemmin kokonaan kirjoittelemaan pitempiä sepustuksia foorumeihin.
Silloin alkuaikoina chattailua harrastivat Suomessa etupäässä vain nuoret joilla oli IRC-miittejä (suomalainen juttu) esim. Saunalahden chatissa 50plussat osio oli yleensä tyhjä .
Pelasin myös tietokonepelejä, etenkin Age of Empires-peliä monta vuotta.
Sukulaiseni joka muutti seitskytluvun alussa Suomesta USA:han kertoo että hän työskenteli Suomessa nuorena ATK-alalla. Onko ATK jonkinlainen IT:alan essivaihe, jota käytettiin IT:n varhaislapsuudessa? Onko se sama kuin tuo reikäkorttijuju mitä tuolla ylempänä kuvaillaan?- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Muutama vuosi sinun jälkeesi, voisi olla '97, minäkin seikkailin kaikki illat chateissa eri puolella Latinalaista Amerikkaa, Latin Chatissa, jossa olin mukana ainakin viiisi vuotta. Nettikavereita oli Meksikosta, USA:sta, Argentiinasta, Dominikaanisesta Tasavallasta, Kolumbiasta ja melkein kaikista muistakin maista rapakon takana, mutta myös muutama todella hyvä nettiystävä Espanjasta. Kirjoitimme paljon ja useasti. Sittemmin myös Espanjassa , Ruotsissa ja vähän kerrassaan siirryin suomalaisiin saitteihin, ensin chattiin, sittemmin kokonaan kirjoittelemaan pitempiä sepustuksia foorumeihin.
Silloin alkuaikoina chattailua harrastivat Suomessa etupäässä vain nuoret joilla oli IRC-miittejä (suomalainen juttu) esim. Saunalahden chatissa 50plussat osio oli yleensä tyhjä .
Sukulaiseni joka muutti seitskytluvun alussa Suomesta USA:han kertoo että hän työskenteli Suomessa nuorena ATK-alalla. Onko ATK jonkinlainen IT:alan essivaihe, jota käytettiin IT:n varhaislapsuudessa? Onko se sama kuin tuo reikäkorttijuju mitä tuolla ylempänä kuvaillaan?ATK= Automaattinen tietojenkäsittely.
Muistan, kun esim. 60-luvulla kohistiin siitä, että ATK vie työpaikat. Anonyymi kirjoitti:
ATK= Automaattinen tietojenkäsittely.
Muistan, kun esim. 60-luvulla kohistiin siitä, että ATK vie työpaikat.Ok, kiitos.
Nyt kun ATK ja IT ovat sekä vieneet että luoneet uusia työpaikkoja, voimme alkaa jännittämään kuinka paljon työpaikkoja ja kokonaisia ammatteja tekoäly vie.Paloma.se01 kirjoitti:
Muutama vuosi sinun jälkeesi, voisi olla '97, minäkin seikkailin kaikki illat chateissa eri puolella Latinalaista Amerikkaa, Latin Chatissa, jossa olin mukana ainakin viiisi vuotta. Nettikavereita oli Meksikosta, USA:sta, Argentiinasta, Dominikaanisesta Tasavallasta, Kolumbiasta ja melkein kaikista muistakin maista rapakon takana, mutta myös muutama todella hyvä nettiystävä Espanjasta. Kirjoitimme paljon ja useasti. Sittemmin myös Espanjassa , Ruotsissa ja vähän kerrassaan siirryin suomalaisiin saitteihin, ensin chattiin, sittemmin kokonaan kirjoittelemaan pitempiä sepustuksia foorumeihin.
Sukulaiseni joka muutti seitskytluvun alussa Suomesta USA:han kertoo että hän työskenteli Suomessa nuorena ATK-alalla. Onko ATK jonkinlainen IT:alan essivaihe, jota käytettiin IT:n varhaislapsuudessa? Onko se sama kuin tuo reikäkorttijuju mitä tuolla ylempänä kuvaillaan?Silloin aikojen alussa oli kaikki tietokoneeseen syötettävät tiedot reikäkorteilla, joihin kirjoitettiin tiedot käsin. Niitä ei silloin vielä "näppäilty". Itse oli SKF:n asunto-osastolla töissä ja muistan että täytin kortteihin työntekijöitten vuokria ym. - Sitten kortit menivät reikäkorttiosastolle, jossa ne syötettiin tietokoneeseen, joka lajitteli ja käsitteli ne reikien ohjauksen mukaan. Tietokoneet sitten tulostivat suuria määriä "paperihaitareita".
- Anonyymi
Netti yhteydet tietokoneeseen kännyyn maksavat jonkin verran, saavatkin maksaa ilman ei halua olla.
- Anonyymi
Mitä hyötyä on vuosikymmenuä sitteb cahattailuista jub "joku" on täällä, eikö ole kaverita edes tänne riitäny
Kysymyshän oli "muistatteko netin lapsuuden". Kerroin omista muistoistani kun jouduin käyttämään savikukkoa, jos halusin keskeyttää esim. poikani surffailun netillä. Hänestä se oli mahtavaa kun voi vaihtaa ajatuksia toisella puolella maapalloa olevien kanssa.
Ongelmana oli se, ett tietolinjat ja puhelinlinjat kulkivat yhdessä ja samassa kaapelissa.
Mikä olikaan ongelmasi?
Bill Gates on juuri julkaissut hyytävän ennusteen siitä miten tekoäly ja automaatio tulevat muokkaamaan elämää tulevaisuudessa ja miten ainoastaan kolme ammattiryhmää tulevat olemaan tarpeellisia niiden ohella:
Terveydenhoito, jossa enpatia on tärkeässä roolissa inhimillisessä vuorovaikutuksessa potilaan ja hoidon antajan välillä.
Teknillinen ja AI:hin liittyvä insinööritasoinen tutkimus- ja kehitystyö, systeemien toiminnan ylläpitämiseksi.
Luova työ, kuten kirjailijat, taiteilijat ja muotoilijat jne. joissa alkuvoimainen ajattelu ja sen inhimillinen toteuttaminen tulevat edelleenkin olemaan itseisarvo.
Minä lisäisin tuohon vielä varhaiskasvatuksen, tai yleensäkin koulun. Tekoäly ja automaatio eivät tule kokonaan korvaamaan opettajan työtä, koska siihen kuuluu myös paljon empatiaa ja luovuutta.
Vahusten hoito menee saman "terveydenhoito" nimikkeen alle.
Harmi vaan että me joudumme seuraamaan tätä uutta uljasta yhteiskuntaa sieltä pilvenreunalta. Ehdimme vain mukaan todistamaan kivuliasta prosessia, jos sitäkään.- Anonyymi
Kyllä vanhemmat osaa lapsensa varhaiskasvattaa, koulu antaa sitten opetusta. Etpä malttanut pitää kuin yhden päivän kesäloman😆
Ostin jo v 1972 Alvin Tofflerin kirjan "Hätkähdyttävä tulevaisuus" (kirja ilmestyi USA:ssa 1970).
Kirja on ollut minulla kaikkina vuosikymmeninä "tuloskirja", olen välillä tarkastanut missä mennään. Tähän asti on kaikki ennusteet pitänyt paikkansa, tietotekniikasta yhteiskunnan joka alueelle.
Selkäpiitä karsii kun lukee loppupuolen lukua ennakoivasta demokratiasta ja samalla kun näkee, kuinka Trump muuttaa koko lainsäädännön ja eduskuntajärjestelmän perusteita niin, että ne sopivat hänelle.- Anonyymi
Miksi kirjailijoita tarvittaisiin tulevaisuudessa, kun esim. tälläkin palstalla kaiken tietävät osaavat kertoa sen, ettei nuoret enää lue?
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kirjailijoita tarvittaisiin tulevaisuudessa, kun esim. tälläkin palstalla kaiken tietävät osaavat kertoa sen, ettei nuoret enää lue?
Tuo nyt oli vain Bill Gatesin otos tulevaisuuden tarpeellisista ammateista.
Ei mielipide, joka on jokaisella.
Ehkä siksi että tekoäly ei pysty tuottamaan kirjallisuutta, johon tarvitaan luovuutta. Ainakaan vielä.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ehkä siksi että tekoäly ei pysty tuottamaan kirjallisuutta, johon tarvitaan luovuutta. Ainakaan vielä.Kuka niitä kirjoja lukisi? Siitähän tuossa oli kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hänen lapsenlapset ei lue, tai Ruotsin nuoret ei lue, Suomessa kyllä nuoret lukee , on kirjallisuuden opetusta ja pakollisia luettavia kirjoja jo ala asteella.
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa tarvitaankaan. Sinullekin voidaan asentaa joku sipsi korvan taakse ja sitä kautta syötetään järkeä päähän, halusit tai et. Ei tarvitse lukea mitään viisauksia.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ehkä siksi että tekoäly ei pysty tuottamaan kirjallisuutta, johon tarvitaan luovuutta. Ainakaan vielä.Muistelmiensa tai tavanomaisen kirjan kirjoitus ei erityistä luovuutta merkitse. Luovuutta on monenlaista, ei vain omakustanteen väsääminen ja savipyttyjen teko. Luovuus on arvokasta, kun sillä saadaan ihmisiä parannetuksi ja pelastetuksi, uusia innovaatioita elinolojen parantamiseen , ympäristön kaunistamiseen ja työtä rauhan ja oikeudenmukaisuuden puolesta.
- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
Tuskinpa tarvitaankaan. Sinullekin voidaan asentaa joku sipsi korvan taakse ja sitä kautta syötetään järkeä päähän, halusit tai et. Ei tarvitse lukea mitään viisauksia.
Tuolla ylempänä kerrottiin, että olemme silloin jo pilvenreunalla.
- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
Ostin jo v 1972 Alvin Tofflerin kirjan "Hätkähdyttävä tulevaisuus" (kirja ilmestyi USA:ssa 1970).
Kirja on ollut minulla kaikkina vuosikymmeninä "tuloskirja", olen välillä tarkastanut missä mennään. Tähän asti on kaikki ennusteet pitänyt paikkansa, tietotekniikasta yhteiskunnan joka alueelle.
Selkäpiitä karsii kun lukee loppupuolen lukua ennakoivasta demokratiasta ja samalla kun näkee, kuinka Trump muuttaa koko lainsäädännön ja eduskuntajärjestelmän perusteita niin, että ne sopivat hänelle.Tofler on tulevsisuustutkijoiden pönttökerhon huuhaata
Tulevaisuutta ei voi tutkia kun sitä ei ole olemassa
Akstemia poisti kaiken siihen liittyvän huijauksen
Turkuun jäi virkoja kunnes jäävät eläkkeelle
Rooman klubin kaikki ennusteet menivät poskelleen Anonyymi kirjoitti:
Tofler on tulevsisuustutkijoiden pönttökerhon huuhaata
Tulevaisuutta ei voi tutkia kun sitä ei ole olemassa
Akstemia poisti kaiken siihen liittyvän huijauksen
Turkuun jäi virkoja kunnes jäävät eläkkeelle
Rooman klubin kaikki ennusteet menivät poskelleenKuvailemasi huuhaa on osoittautunut prikulleen oikein yli 50 vuoden ajan.
Menossa on vaihe "Teknokratian kuoleminen" Tofflerin mukaan. Sen on Trump
jo aloittanut. Maailmaa ja maailmankuvaa muovataan uudestaan.
Ei Toffler olekaan tutkinut tulevaisuutta. Hän on laskelmoinut, mihin mikäkin
toimenpide johtaa. Ja on ollut oikeassa otaksumissaan.
Huomista ei kukaan voi ennustaa, mutta sitä voi suunnitella jo tänään. Voi myös laskelmoida, mitä tapahtuu jos muuttaa suunnitelmia tai hyppää jonkun vaiheen yli.
Minä ennustan oman huomiseni, että todennäköisesti se on aika lailla samannäköinen kuin tämä päivä. Sää voi vaihtua, mutta se ei ole pahinta mitä voi tapahtua.- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
Pidätkö sinä yli 80 vuotiaita ihan lapsina.
Halventavaa kirjoitusta, olet niin hieno ja hyvä kuin tahdot, tuo on todella loukkaava vastaus kirjoitukseen.
Paloman tyyliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidätkö sinä yli 80 vuotiaita ihan lapsina.
Halventavaa kirjoitusta, olet niin hieno ja hyvä kuin tahdot, tuo on todella loukkaava vastaus kirjoitukseen.
Paloman tyyliä.Ei sinua uskoisi siinä tapauksessa (yli)kypsäksi 80-vuotiaaksi.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Eli on asetuttava vastaavan kirjoittajan tasolle, jos huomaa että viestejä halutaan tulkata oman, vääristyneen ja ilkeämielisen ajatusmaailman mukaisesti. Pidä hyvänäsi!
/MdK
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1082268
- 661405
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321198Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971145- 111098
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671045Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91952IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56949Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175938Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸43908