Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

1602

1. "Enmpä usko että ks. japanilaiset piirustukset ihan hiljaisuudessa Suomessa nieltäisiin."

Mutta toisaalta Suomessa jokainen voi sellaisia itse itselleen piirtää. Tässä kyseeseen tulee juuri se, mikä on sallittua julkisesti ja mikä on sallittua taloudellisen hyödyn saamiseksi.

"Sinä ainakin vaikutat sananvapauden vankkumattomalta kannattajalta."

Olenkin, siinä mielessä, että vallankäyttäjiä tulee olla oikeus arvostella. Siinä mielessä Muhammedin piirtäminen ei ole perusteltua enkä sitä ymmärräkään. Voisivat piirrellä muslimijohtajista, jos islamilaista politiikkaa haluavat arvostella.

Toisaalta nyt, kun olen nähnyt nuo sarjakuvat, voin muodostaa kantani. Mutta ellen olisi nähnyt, en voisi tietää, mitä nyt taas ollaan sensuroimassa ja miksi. Ehkä tarvitsisimme puolueettoman sananvapauskomitean Suomeen näitä arvioimaan, ettei ihmisten peloilla aleta tekemään kunnallispolitiikkaa.
  2. Minustakin mukavia keskusteluja on hävinnyt. Niiden perään täytyy kysellä.

Olen keskustellut viime päivinä suomi24palaute-nimisen tahon kanssa sähköpostitse. En tiedä, ovatko he ylläpitoa ja vastaako viesteihini yksi vai useampi henkilö. Esitin toiveenani saada keskustella ylläpidon esimiehen kanssa, mutta tähän en ole vielä saanut vastausta.

Yleisestä linjasta ei kannattane valittaa (huomasin). Parempi on laittaa ylläpitoon yksilöityjä tietoja niistä asiattomista viesteistä, joita poistopyynnöstä huolimatta ei ole poistettu. Yksi minulla ainakin on varmassa muistissa ja jos viikonloppuna ehdin, kaivelen lisää. Monista näistähän on jo kauan aikaa eikä löytäminen käy tuosta vaan.

Kannattaa lähettää myös mahdollisimman tarkat tiedot perusteettomasti poistetuista viesteistä. Tosin poistamisiaan heidän ei tarvitse millään tavalla kuulemma kommentoida, joten saattaa käydä niin, että viestien tarkkojen tietojen tarjoaminen onkin loppujen lopuksi turhaa.

Ylläpito todellakin siis saapui eilen palstalle oikaisemaan palstan kokonaisuuden ja toimivuuden kannalta suhteellisen mielenkiinnottoman väitteen. Kunpa he olisivat osallistuneet keskusteluun silloin, kun tämä puolueellisuuskysymys tosissaan velloi palstalla! Siinähän olisi saanut tiedotettua tehokkaasti monelle yhtä aikaa.

Viime päivinä suomi24palaute-tahon kanssa käymäni keskustelun ydin, ainakin se mistä minä olen halunnut keskustella, on ylläpidon puolueelliseksi koettu poisto- ja poistamattomuuslinja.

Olen mm. kysynyt ko. taholta, onko ylläpidossa yhden vai kahden vaiheen poistomenettely, eli tarkastaako kukaan toinen poistettuja viestejä, vai toimiiko poistaja täysin itsenäisesti ja valvomatta. Tähän en ole saanut muuta vastausta kuin että kaikkia kuulemma kohdellaan tasapuolisesti, olipa kyse tavallisesta kirjoittajasta tai palstoille kirjoittavasta Eniron henkilökunnasta. Se tieto minulle on annettu, että ylläpidolla on oikeus osallistua keskusteluihin vapaasti. Lisäksi minua on valistettu, ettei "väärinkäytöksiä ole esiintynyt". Kuinka voisikaan, kun väitteitä asiallisten viestien poistoista ei tarvitse kommentoida tai tutkia?

Pyrin keskustelemaan lähinnä ylläpidon toiminnasta ja väärinkäytösten mahdollisuudesta yleisesti. Olikin hieman hämmentävää, kun suomi24palaute-taho viimeisimmässä viestissään yhtäkkiä kirjoitti, että "Feminismi-palstalla on jostain syystä spekuloitu jatkuvasti sitä, kuka kirjoittaa milläkin nimimerkillä."

Hämmentävää siksi, että olin kuvitellut, ettei ylläpito juuri seuraile villiä palstaamme, jossa kaikki kukat, ainakin naisvihaiset, ovat saaneet pitkään kukkia vapaasti. Luulisi, että palstaa täytyy seurailla melko aktiivisesti, että voi yrityksensä edustajana tuon käsityksen esittää.

Suomi24palaute jatkaakin heti tuota edeltävää spekulaatiota koskevaa lausetta: "Esimerkiksi tällaiset keskustelut eivät kuulu palstan aiheeseen." Tämä onkin ainoa esimerkki, jonka he esittävät palstalle aiheeseen kuulumattomana.

"Kipsivittu", "haukkaa paskaa ja kuole" sekä "kaikki naiset on huoria" - nämä ovat saaneet vapaasti olla, eli kuulunevat palstan aiheeseen.

Suomi24palaute-tahon kanssa käymäni keskustelun tuloksena luottamukseni ylläpitoon ei ole ainakaan parantunut. He ovat väistelleet kysymyksiäni ja toistaneet kuin rikkinäinen äänilevy, että säännöt ovat kaikille samat. Käymästäni sähköpostikirjeenvaihdosta heidän kanssaan on jäänyt minulle outo, outo olo.
  3. ja selvitä oma kantasi.