Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuo+rönsyili+taas+niin+kauas,+että+en+kaikkea+jaksa+kammata+auki.
Kysymys+oli+vain+siitä,+että+oikeudenmukaisuuden+ja+rakkauden+olemassaolo+eivät+sinänsä+ole+todisteita+minkään+Jumalan+olemassaolosta,+kuten+annat+ymmärtää.
10.11.2016 13:54
Oletko+eri+mieltä+tuosta+asiasta?+Syövän+spontaanista+paranemisesta+on+kyllä+runsaasti+tutkimusaineistoa.
Myös+esirukouksen+vaikutusta+on+tutkittu+ihan+asiallisesti+ja+tulos+on+ollut+juuri+se,+jonka+kerroin:+Mielentilalla+ja+tiedolla+läheisten+kannustuksesta+on+vaikutusta+paranemiseen,+mutta+on+yhdentekevää,+liittyykö+siihen+Jumalan+rukoileminen.
10.11.2016 13:42
Hohhoijaa.
Siis+vatasitkin+noin+yleisellä+tasolla+Bushmannin+useamman+vuoden+tuotantoon,+etkä+tuohon+nimienomaiseen+viestiin.
Olen+kuvitellut,+että+kommenttien+on+tarkoitus+ensisijaisesti+liittyä+siihen+viestiin,+joiden+perään+ne+kirjoitetaan.
Minun+tehtäväni+ei+ole+olla+täällä+pahastua+uskovaisten+puolesta,+kun+joku+kirjoittaa+Jumalasta+alatyylisesti.+Siitä+huolimatta+joskus+ilmaisen+paheksumiseni+sellaista+kohtaan,+mutta+en+automaattisesti+joka+kerta.+Se+ei+tarkoita+mitään+veljeyttä+tai+yksimielisyyttä.
Et+sinäkään+kommentoi+joka+ainoaa+viestiä,+jonka+sisällöstä+olet+eri+mieltä+tai+jonka+tyyli+on+sinusta+sopimaton.
10.11.2016 13:38
Syöpä+paranee+toisinaan+itsestään.
On+vahvoja+viitteitä+siitä,+että+potilaan+mielentilalla+on+vaikutusta+asiaan.
Kaikki+tutkimukset,+joilla+on+selvitetty+sinänsä+rukouksen+vaikutusta,+se+on+ollut+samanlainen+kuin+muukin+myötätunnon+ja+välittämisen+osoittamisella.
Siis+sillä,+että+erityisesti+nimenomaan+rukoillaan+Jumalaa,+ei+näyttäisi+olevan+merkitystä.
28.10.2016 22:10
Sinä+vastasit+nimimerkki+Bushmannille+tavattoman+ylimielisesti+ja+hyökkäävästi.
Hänen+viestissään+ei+kuitenkaan+ollut+mitään+sellaista,+mitä+kritisoit.+Vastauksesi+vaikutti+oikeasti+ihan+höperöltä.
Yleistämisiisi+en+jaksa+ottaa+kantaa.+Pidä+hyvänäsi.
Miksi+ajattelet,+että+minä+en+pidä+rakkautta+ja+oikeudenmukaisuutta+etusijalla?
28.10.2016 22:02
Alex+hei,
tuo+ei+nyt+näytä+siltä,+että+olisit+lukenut+viestin,+jota+kommentoit.
Missä+siinä+oli+maininta+naisten+vallanhimosta+ja+heidän+harjoittamastaan+miesten+hallitsemisesta?
Seksuaalinen+itsemääräämisoikeus+on+oikeutta+pitää+kiinni+fysisen+intimiteettinsä+rajoista.+Se+kuuluu+oikeudenmukaisessa+yhteiskunnassa+jokaiselle+tasa-arvoisesti.+Mikä+tässä+sinusta+on+väärin?
Kohtuuttoman+kokoisia+suurperheitä,+joissa+nainen+on+synnytyskone,+on+ainakin+Suomessa+lähinnä+lestadiolaisten+keskuudessa.+Ja+siellä+perustelu+tuolle+julmalle+käytännölle+on+nimenomaan+uskonnollinen.
Katolinen+kirkko+ainakin+periaatteessa+vastustaa+ehkäisyn+käyttämistä.+Kokonaan+eri+juttu+on+tietysti,+kuinka+moni+heidän+jäsenistään+tuota+noudattaa.
28.10.2016 13:16
Näinhän+se+menee.+Ei+rukouksen+toimivuuteen+tarvita+mitään+Jumalaa+ollenkaan.
Rukoilija+tuottaa+myötätuntoa+kohdettaan+kohtaan+ja+toimii+sen+mukaisesti.
Rukouksen+kohde,+joka+tietää,+että+hänen+puolestaan+rukoillaan,+rohkaistuu,+kun+hän+kokee+että+hänestä+välitetään+ja+että+hän+kuuluu+ryhmään.+Ja+se+vahvistaa+hänen+kehonsa+luonnollisia+paranemisprosesseja+ja+myös+ohjaa+hänen+tekemiään+käytännön+valintoja+terveelliseen+suuntaan.
Eipä+tuota+esirukousta+ole+syytä+vastustaa+tai+väheksyä+tämän+perusteella.
Mietin+vain+sitä,+miten+saman+ilmiön+saisi+aikaan+myös+ilman+uskonnollista+viitekehystä.+Olen+aivan+varma,+että+se+on+mahdollista+ja+että+sitä+tapahtuu+koko+ajan.
Tähän+lainaan+pätkän+Eino+Leinon+"Hymyilevästä+Apollosta".
Oi,+onnellinen,+joka+herättää+niitä+voimia+hyviä+voisi!
Oi,+ihmiset+toistanne+ymmärtäkää,+niin+ette+niin+kovat+oisi!
Miks+emme+me+kaikki+yhtyä+vois?
Ja+yksi+jos+murtuis,+muut+tukena+ois.
Oi,+ihmiset+toistanne+suvaitkaa!
Niin+suuri,+suuri+on+maa.
28.10.2016 10:43
Nyt+minua+hämmentää+tämä+juttu,+kun+sanot,+ettet+usko+mihinkään+yliluonnolliseen,+mutta+kuitenkin+uskot+Jumalaan.
Mitä+se+sinun+Jumalasi+sitten+tekee?+Vai+tekeekö+se+mitään?+Anna+edes+jokin+esimerkki.
Olen+kyllä+ymmärtänyt,+että+pidät+oikeudenmukaisuuden,+rakkauden,+viisauden+ja+sen+tapaisten+asioiden+olemassaoloa+rautaisena+todisteena+Jumalan+olemassaolosta.+Minä+en+näe+niitä+todisteina,+vaikka+ymmärränkin+inhimillisen+tarpeen+selittää+asioita+persoonallisilla+eli+olennaisesti+ihmisen+kaltaisilla+toimijoilla.
28.10.2016 09:45
Jumalasi+siis+tekee+niitä+asioita,+joita+tapahtuu.
Minä+en+tarvitse+kaikelle+tapahtuvalle+selittäjäksi+jotain+Jumalaa.
Ihmisellä+on+taipumus+kuvitella+persoonallisia+toimijoita+myös+sinne,+missä+niitä+ei+ole.
27.10.2016 16:25
Jospa+oletkin+katkera+itse+sitä+tietämättä?
8-)
Kun+olet+ollut+niin+varma+muiden+katkeruuksista,+jotka+eivät+ollenkaan+tiedä+olevansa+katkeria.
27.10.2016 13:48
Yliluonnollista+on+se,+mistä+ei+ole+mahdollista+saada+objektiivista+havaintoa.+
Yliluonnolliseisi+sanotaan+tavallisesti+väitettyjä+ilmiöitä,+jotka+ovat+tunnettujen+luonnonlakien+vastaisia,+mutta+siinä+rajan+vetäminen+on+jonkin+verran+sumeaa,+koska+tiede+ei+ole+selvittänyt+kaikkea.
Jos+kutsut+Jumalaksi+jotakin+sellaista,+mikä+on+kenen+tahansa+havaittavissa,+kysymys+ei+ole+uskosta,+vaan+sanan+määrittelemisestä.
Silloin+tarkoitat+Jumalalla+eri+asiaa+kuin+yleensä+on+tapana.
27.10.2016 13:45
Uskotko+sinä,+että+Jumala+tekee+ihmeitä?
27.10.2016 13:40
Alex+kirjoitti:+«Nyt+minä+tajua+mitään+..»
Jälleen+kerran+minulla+on+ilo+olla+kanssasi+aivan+samaa+mieltä.
«Siis+se+että+oikeudenmukaisuutta+ja+rakkautta+on+myös+uskonnottoman+ihmisen+elämässä+tarkoittaisi+sitä+että+Jumala+ei+voisi+olla+oikeudenmukainen+ja+rakkaudellinen?»+
Enhän+minä+niin+sanonut,+höpsö.+Minä+vain+kritisoin+sitä,+kun+väität+jumalauskosta+luopumisen+tarkoittavan,+että+ei+enää+usko+rakkauden+ja+oikeudenmukaisuuden+olemassaoloon.+Huomaatko+eron+näissä?
Mitä+tulee+eri+kirjoittajien+tyyleihin,+kannattaisi+varmaankin+yrittää+nähdä+tyylin+yli+ja+poimia+esiin+varsinainen+asiasisältö.
Bushmanni+siis+mielestäsi+puhuu+palturia+muiden+uskosta.+Jos+niin+on,+olette+aika+lailla+tasoissa,+koska+sinä+taas+puhut+iloisesti+yleistäen+palturia+ateistien+ajattelusta+ja+arvoista.+Olet+tietävinäsi+PAREMMIN+..+muiden+ajatukset+..+
Usko+ja+uskonto+pitää+määritellä,+jotta+voisimme+sopia,+mikä+niissä+on+yhteistä+ja+mikä+erilaista.+Itsestään+selvää+kaikkien+hyväksymää+määritelmää+ei+valitettavasti+ole.
Uskonnollisessa+yhdyskunnassa+tai+poliittisessa+puolueessa+kannattaa+olla+aktiivisena+jäsenenä,+jos+haluaa+vaikuttaa+sen+kehittymiseen+haluamaansa+suuntaan.+Silloin+ei+tietenkään+aina+ole+kaikesta+sen+hetkisen+"virallisen"+julistuksen+kanssa+samaa+mieltä.
«Ateistin+usko+sanoo+hänelle,+että+Jumalaa+ei+ole+ja+se+on+hänen+uskonsa+-+miksei+hän+ole+tyytyväinen+?»
Mistä+päättelet,+ettei+ateisti+ole+tyytyväinen?+Siitäkö,+että+hän+kertoo+käsityksistään+muillekin+ja+tarjoaa+mahdollisuutta+ajattelutavan+muuttamiseen+ateismin+suuntaan.+Eivätkö+kaikki+tee+samoin?+Sinäkin+teet+sitä+täällä+jatkuvasti.+Miksi+et+ole+tyytyväinen+uskossasi,+vaan+yrität+saada+muut+uskomaan+tavallasi?
Jos+ihminen+toimii+"oikeudenmukaisesti+ja+rakkaudellisesti",+hän+noudattaa+silloin+hämmästyttävvän+monen+aatteellisen+kerhon+tunnustamaa+moraalia.+Se+ei+ole+mitenkään+erityisesti+kristinuskon+yksinoikeus.
Minä+en+pysy+kärryillä+siinä+sinun+"logiikassasi",+että+oikeudenmukaisuuden+ja+rakkauden+olemassaolosta+seuraisi,+että+on+Jumala.+Minusta+se+on+vain+virhepäätelmä,+"non+sequitur".
«Minä+kirjoitin+tuossa+myös+että+bushmanni+ei+tajua+mitä+tarkoittaa+että+"Jumala+on+kaikki+kaikissa"+-+ymmärrätkö+sinä?»
Voin+helposti+keksiä+useampiakin+ihan+hyviä+merkityksiä+tuolle+lauseelle,+mutta+en+tiedä,+onko+niistä+mikään+se,+mitä+sinä+tarkoitat.
27.10.2016 13:39
Kun+nyt+otit+moukkamaisuuden+esiin,+minusta+sinun+tyylisi+on+keskimäärin+moukkamaisempi+kuin+Alexin.
Mutta+väliäkös+tuolla.+Keskusteluyhteisössä+on+hyvä+olla+erilaisia+persoonallisuuksia.
En+minä+useinkaan+ymmärrä+Alexin+tuumailuja,+mutta+toisinaan+tulee+tilaisuus+olla+samaa+mieltä+jostakin.
27.10.2016 13:24
Siis+"maailma",+kristinuskon+komplementtina?+Kummallinen+tapa+hahmottaa+ympäristöään.+Sanonta+on+toki+minullekin+tuttu,+mutta+aivan+järjetön+se+kyllä+on.
Kaikkien+uskontojen+juurilta+löytyy+osapuilleen+samanlaiset+moraaliset+perusperiaatteet.
Sekin+on+tutkittu+ja+vahvistettu,+että+ihmisellä+on+jopa+geneettinen+taimpumus+myötätuntoon+ja+reiluun+peliin.+Tuosta+taipumuksesta+irtautuminen+edellyttää+traumaa+tai+jotain+uskonnon+tapaista.
Ne+kansat,+jotka+elävät+lähinnä+ihmisen+evoluutioympäristöä+muistuttavissa+olosuhteissa,+ovat+hämmästyttävän+tasa-arvoisia+ja+moraalisia.
27.10.2016 13:22
Niin.+En+ihan+ollut+kärryillä,+mitä+olit+kysymässä.+Kun+valmistan+kotijuustoa,+herassa+on+epäilemättä+laktoosia.+Sitä+ei+kannatakaan+nakata+viemäriin,+vaan+käyttää+vaikkapa+leipätaikinan+nesteenä.+
Mutta+heraproteiinissa+ei+ole+laktoosia,+noin+kemiallisesti+ottaen.
Kehonrakentajille+myytäviä+heraproteiinituotteita+saa+myös+laktoosittomina.
Se+proteiinimolekyylin+muutos,+joka+tapahtuu+pastöroinnissa,+ei+vaikuta+laktoosin+metaboliaan+mitenkään.+Jos+ilmavaivat+johtuvat+laktoosista,+on+yhdentekevää,+onko+maito+pastöroitua+vai+ei.
27.10.2016 13:15
Oikeudenmukaisuus+ja+rakkaus+eivät+ole+mitään+jumalia+tai+tonttuja.
Ne+esiintyvät+ominaisuuksina+ennen+kaikkea+ihmisillä.+Ihminen+on+ne+määritellyt+ja+ihminen+ne+arvioi.
Toki+ihmisillä+esiintyy+myös+epäoikeudenmukaisuutta+ja+rakkaudettomuutta,+mutta+se+ei+ole+edellä+sanotun+kanssa+ristiriidassa.
Uskotko,+että+myös+huonojen+ominaisuuksien+olemassaoloon+tarvitaan+jokin+yliluonnollinen+henkiolento?+Onko+sinun+maailmassasi+paholainen,+joka+on+rakkaudettomuuden+ja+epäoikeudenmukaisuuden+ruumiillistuma?
Tuosta+ei+ole+kovin+pitkä+matka+animistisiin+uskontoihin,+joissa+tuulella+on+oma+jumalansa,+samoin+sateella+ja+tulella+ja+niin+edespäin.
26.10.2016 14:30
Alex+kirjoitti:+«Todellisuudessa+sanoo+ateisti+uskovalle+:"Lopeta+jo+uskomasta+oikeudenmukaisuuteen+ja+rakkauteen+-+mitään+sellaista+ei+ole+olemassa+-+me+vain+olemme+sitä+mitä+olemme".+»
Vai+niin+sanoo+ateisti.+Voi+hurja.
Sinulle+on+toistuvasti+kerrottu+ja+perusteltu+se,+että+oikeudenmukaisuus+ja+rakkaus+ovat+olemassa+aivan+riippumatta+mistään+Jumalasta+tai+muista+yliluonnollisista+olennoista.
Nyt+minä+sitten+voisin+vuorostani+kertoa+sinulle,+mitä+sanoo+uskovainen.+Mutta+en+halua+alentua+samaan+kelvottomaan+tyyliin+kuin+sinä.
26.10.2016 14:24
Jospa+vilkaisisit+myös+viestien+sisältöä+etkä+vain+kirjoittajien+nimiä.
26.10.2016 14:17
«Miten+se+menikään+se+sananlasku+tyhjännaurajasta?»
Mies+tulee+räkänokastakin,+mutta+tyhjännaurajasta+tulee+iloinen+mies.
Pahoittelen+sanonnan+mieskeskeisyyttä.+En+minä+sitä+keksinyt.
26.10.2016 14:17
132 / 267