Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen ihan itse kokeillut ja selvittänyt, miten lämmin ilma nousee ylös ja kylmä painuu alas. Siitä seuraa loogisesti planetaaristen tuulien voimanlähteenä toimiva konvektiokierto, jossa ilma nousee päiväntasaajalla ylös ja painuu navoilla alas.
Olen myös käynyt ihan itse tuulettamassa tukkaani muutamassa paikassa, joissa on selvä vallitseva tuulen suunta, joka ei ole etelästä pohjoiseen, kuten pelkkä konvektio aiheuttaisi. Tämä on totta myös merellä, missä vuoristot eivät muuta ilman virtaussuuntia. Sen sijaan Maan pyörimisliikkeen aiheuttama coriolis-ilmiö ennustaa vallitsevien tuulten suunnat aivan oikein.
Kysymys ei ole siis minun kohdallani kritiikittömästä uskomisesta.
Newtonin gravitaatiolaki selitti aikoinaan paremmin kuin mikään aiempi teoria planeettojen liikkeet ja myös sen, että esineet putoavat täällä Maan pinnan läheisyydessä.
Kirjoitat, että ainetta nousee maan pinnalta kohti ulkoavaruutta ja penäät siihen loogista selitystä. Voisitko tarkentaa, mitä aineen nousemista tarkkaan tarkoitat.
08.09.2015 11:02
Tarkkaan ottaen maapallolla ei ole tyyntä kuin harvoissa poikkeustapauksissa.
Jos Maa ei pyörisi akselinsa ympäri, planetaariset tuulet olisivat huomattavasti selvemmin pohjois-etelä-suuntaisia. Maan pyöriminen aiheuttaa coriolis-ilmiön, jonka vaikutus näkyy planetaaristen tuulien vallitsevissa suunnissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Planetaariset_tuulet#/media/File:Planetaarinen_tuulijäjestelmä_II.png
Ja siis ihan oikeasti, ei kai tässä ole mitään vaikeaa kenellekään peruskoulun tai kansakoulun käyneelle: Ilma pyöri tämän pallon pinnan mukana, koska gravitaatio pitää sen kyydissä eikä avaruudessa ole mitään paikallaan pysyvää ainetta, joka aiheuttaisi ilman liikkeelle kitkaa. Maan pyörimisliike sinänsä ei aiheuta sen vuoksi ollenkaan tuulta.
07.09.2015 17:50
Olen tavattoman kiinnostunut uusista asioista. Sen lisäksi osaan lähdekriittisyyden alkeet. Pystyn karsimaan kaikkein ilmeisimmän hölynpölyn ilman, että minun tarvitsee sukeltaa siihen kovin syvälle.
Jyrki. Etkö koskaan vastaa sinulle esittämiini kysymyksiin? Onko periaatteenasi välttää keskustelua kaikesta, mitä tuon esille?
07.09.2015 16:26
Hyvät lukijat, voisitteko kommentoida näitä Jyrkin juttuja, kuten että Aurinko on ontto ja Maa ei oikeasti pyöri.
Ottaako tästä porukasta isokin osa tuollaiset jutut todesta?
Minulla on suuri kiusaus ajatella, että Jyrki trollaa. Mutta jotkin yksityiskohdat viittaavat siihen, että hän on tosissaan. Miten mahtaa olla?
Luulisin, että uskovaisten fiksummassa laidassa olisi tarvetta sanoutua irti kaikkein hulluimmista jutuista. Nythän Jyrki saattaa naurunalaiseksi koko kristinuskon paljon pahemmin kuin kristittyjen enemmistö ansaitsisi.
07.09.2015 16:21
Uskotko tosiaan nuo kaikki humpuukiväitteet, joita netistä löytyy?
Ihanko oikeasti Maa on erityisasemassa koko universumissa siten, että se on täsmälleen keskellä?
No, ruvetaan sitten hörhöilemään kunnolla.
Minä olen mittaillut meillä kotona asioita ja tullut siihen tulokseen, että minulla on kunnia asua paikassa, joka on täsmälleen ylimpänä koko maapallon pinnalla. Eikö olekin hämmästyttävää? Ilmeisesti olen Jumalan erityinen valittu.
Ihanko oikeasti Maa ei pyörikään?
Etkö tiennyt, että lennettäessä vaikkapa Helsinki-Vantaalta Vancouveriin homma hoituu niin, että ensin noustaan sopivalle lentokorkeudelle ja sitten lentokoneen vauhdiksi varsin hissukseen 125 kilometriä tunnissa puksutellaan etelään 9 tuntia 52 ja puoli minuuttia ja sitten vain alas Vancouverin lentokentälle. Maapallo on siinä välissä kiertynyt alla niin paljon, että taakse on jäänyt Skandinavia, Grönlanti ja suurin osa Kanadasta ja ollaan kivasti justiinsa oikealla pituuspiirillä.
Itään päin lentäminen on huiman paljon rankempaa, kun ensin pitää mennä melko haipakkaa, että pysyisi edes samassa paikassa ja sitten pitää painaa kaasua toinen mokoma lisää, jotta pääsisi oikeasti itään. Eikö ole kummallista, miksi itään päin ylipäänsä ollenkaan lennetään? Olisi helpomaa kiertää lännen kautta ympäri. Veikkaan, että jokin eliitin sumutus tässä täytyy olla takana.
07.09.2015 09:54
Ihastuttava vastaus tuo "täh". Niin vilpittömästi pihalla.
Tässä pelleilykuvassasi
https://evotuhat.files.wordpress.com/2013/02/savior.jpg
Suomen lipun mittasuhteet ja myös sininen väri ovat pielessä, joskin värin merkitys on aika vähäinen.
Ensinnäkin, oikeasti Suomen lippu on selvästi pitkulaisempi kuin Israelin lippu: sen sivusuhde on 11:18 (61,1%) eikä 8:11 (72,3%), kuten Israelin lipussa tai 2:3 (66,7%), kuten sinulla. Olet piirtänyt muodon, joka on suunnilleen puolivälissä Suomen ja Israelin lippujen sivusuhdetta.
Suomen lipussa sinisen ristin viivojen leveys on 3/11 eli noin 27,3% normaalissa asennossa olevan lipun korkeudesta. Israelin lipussa se on 15, 6% ja sinulla 14,5%, joka tarkoittaa selvästi kapeampaa viivaa.
Jos piirtäisit nuo liput oikein, vaikutelmaa kolmesta rinnakkaisesta rististä ei kunnolla synny.
Kokonaan eri asia on tietenkin se, että noiden kuvien yhdistelystä syntyvät symbolit eivät oikeasti todista mistään mitään. Tulee mieleen Sigurd Wettenhovi-Aspan "kielitieteelliset" ideat tai Ior Bockin omaperäiset historianäkemykset.
06.09.2015 13:18
Jyrki: "Ellei kukaan käsitä maailmaa, kuinka maailma voi olla olemassa?"
Onpahan vain, lupia kyselemättä. Mihin olemassaolo kenenkään käsittämisiä muka tarvitsee?
06.09.2015 12:19
Kuvassasi Suomen lipun mittasuhteet ovat väärin. Jos yrität oikeilla maiden lipuilla, lystikäs kuvakikkailusi ei enää onnistu.
Myös Suomen lipun sininen väri on on oikeasti tummempi kuin Israelin lipussa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_lippu
06.09.2015 12:08
eremith32: «Vai elämmekö maailmassa joka on meille vieläkin meidän käsityskykymme ulkopuolella?»
Kyllä, ehdottomasti. Kukaan ei käsitä maailmaamme täydellisesti.
06.09.2015 12:00
Juutalaisen kalenterin mukaan tänään on 20. päivä Elul-kuuta 5775.
Vuoteen 6000 on siis vielä aikaa monta sukupolvea.
Miksi sitten James Ussher päätyi niin erilaiseen vuosimäärään? En tiedä tarkalleen, mutta sen verran tiedän Vanhan testamentin sukuluetteloista, että eri käsikirjoitusversiot poikkeavat toisistaan paljonkin patriarkkojen ikävuosissa ja kuninkaiden ajoilta ei ole kattavia lukemia monin paikoin ollenkaan.
04.09.2015 13:50
«Jumalan rakastaminen tarkoittaa, että elät oikeudenmukaisesti ja ilman valhetta ja pahuutta lähimäisen rakastaminen että näet lähimmäisesi perustarpeet yhtä tärkeinä kuin omasi. Lähimmäinen on kuka vain ihminen.»
Tuo oli kauniisti ja vastaansanomattomasti kirjoitettua etiikkaa. Jos Jumalan rakastamisen määrittelee tuolla tavoin, sen taakse on helppo saada koko joukko ateistejakin.
Lähimmäisen tarpeiden nostaminen omien tarpeiden kanssa yhtä tärkeiksi on kuitenkin vaikea juttu. Jos ei ensin huolehdi itsestään, ei voi auttaa muitakaan. Mutta se on hienosäätöä eikä takerruta siihen.
Kokonaan eri juttu on se, pystyykö meistä kukaan täysillä elämään tuon ihanteen mukaisesti. Veikkaan, että mukavuudenhalu ja laiskuus vievät veronsa jokaisella.
04.09.2015 10:55
Tarkkaan ottaen olet oikeassa. Nykyinen evoluutioteoria ei ole riittävä teoria elämän alkusynnystä eikä kukaan sellaista väitäkään.
Siitä ei kuitenkaan seuraa automaattisesti jonkin toisen selityksen tai teorian vahvistuminen. Jokainen teoria tarvitsee omat vahvistavat havaintonsa. Kysymys ei ole kahden vaihtoehdon tilanteesta, jossa yhden heikkous johtaa toisen vahvuuteen.
04.09.2015 10:42
1) kohta: Ok, sekoitin käsitteet suljettu ja eristetty systeemi. Kysymys näkyy olevan nimenomaan termodynamiikan piirissä tehdystä tarkasta sanojen määrittelystä. Tarkoitin eristettyä järjestelmää.
3) Klassinen termodynamiikka toimii niin kauan, kuin sille riittää kuvattavaa. Kun entropia on kasvanut riittävästi, moottori on pysähtynyt, termodynamiikalla ei oikein ole enää mitään sanottavaa ja olennaisen kuvaamiseen kannattanee käyttää muita lähestymistapoja.
Pidän mahdollisena, että lopussa on aineen ja ajan hiipuminen, kuin liikaa paisuneen saippuakuplan haihtuva poksahdus. Mutta tämä on uumoilua eikä minkään nykyään pätevän teorian tulosta.
04.09.2015 10:20
Meillä on tässä aika suuri aito erimielisyys. Minusta näyttää nimenomaan siltä, että sinä elät itsepetoksessa ja harjoitat eksyttämistä enkä suinkaan minä.
Se, että liität minuun lainaamasi raamatunjakeet petollisuudesta ja pahuudesta, on hyvin lähellä loukkaavaa kirjoittelua. Toivon, että joku kolmas osapuoli kommentoi tätä.
04.09.2015 10:09
Olen lapsenomaisen innokkaan kiinnostunut totuudesta hyvin monissa asioissa. Se koskee myös kaikkia vähäisiäkin värähdyksiä, jotka voisivat todistaa jostakin Jumalasta.
Luulet, että minä en ole kiinnostunut totuudesta, koska en usko levittämiisi umpijärjettömiin sekoiluihin. Asia on päinvastoin. Koska totuus on minulle rakas kiinnostuksen kohde, haluan tänne näkyviin tiedon siitä, milloin joku levittää ihan silkkaa pötyä.
03.09.2015 18:13
No jopa on asiantuntevaa tekstiä.
Taidankin kysyä sinulta, kun seuraavan kerran en heti tiedä, mitä mieltä olen jostakin.
Tiedätkö yleensäkin ihmisten mielipiteet ja vaikuttimet heitä itseään paremmin? Se on harvinainen kyky. Voisit ruveta ammattilaiseksi ja tienata ihan kivasti.
03.09.2015 17:50
Mitä yrität viestittää lainaamalla pätkän aiemmin toiseen ketjuun kirjoittamastani viestistä? Mihin se liittyy?
03.09.2015 16:28
Koska et koe saaneesi vastausta tähän mennessä, mahdollisuudet ovat suunnilleen nämä:
1) Et lue annettuja vastauksia kysymyksiisi,
2) Et ymmärrä lukemaasi,
3) Podet muistisairautta, joka saa sinut luulemaan, että en ole vastannut,
4) Yrität vain härnätä.
Ei motivoi, enää. Kerro itse, miksi notkut adventismi-palstalla, vaikka julistat juttuja, jotka ovat aivan vieraita adventistien opille.
03.09.2015 16:26
Tuon tapaiset prosessit noudattavat usein eksponentiaalista hiipumista, jossa vaikkapa puoliintumisaika on suunnilleen vakio. Siis niin, että jos graafissa aika-akseli on lineaarinen ja määräakseli logaritminen, saadaan suht koht suora viiva.
>> Vuonna 2007 noin 63 prosenttia piti oppia Jeesuksesta Jumalan Poikana vähintään todennäköisenä, vuonna 2011 vastaava luku oli enää 41 prosenttia. >>
Jos tuosta ekstrapoloidaan esittämälläni tavalla, saadaan tämmöinen aikasarja.
2007: 63%
2011: 41%
2016: 24%
2021: 14%
2026: 8%
2031: 5%
2036: 3%
2041: 2%
2042 1%
Tässä tosin en ottanut huomioon Jyrkin ilmoittamaa tempausta vuoteen 2021 mennessä. Asiasta kiinnostuneet voinevat tehdä sen mukaisen korjauksen.
03.09.2015 10:59
Tilastoissa roiskitaan usein leveällä pensselillä ja esimerkiksi kristittyihin lasketaan aika paljon sellaista porukkaa, jota tämän palstan uskovaiset tuskin kristittyinä pitäisivät.
03.09.2015 10:44
200 / 267