Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Älä ole moksiskaan mokomasta. Uskovaisissa on paljon sellaista henkeä, että vähänkin omasta näkemyksestä poikkeavat leimataan kokonaan harhaoppisiksi, ja ehkä jopa pahoiksi ja kadotukseen joutuviksi.

Mutta kaikki uskovaiset eivät suinkaan ole sellaisia. Paha kello kuuluu kauas ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
  2. Siinähän höhöttelet ja teet itsestäsi aina vain naurettavamman.

Et näemmä välitä siitä, mitä minä kirjoitan sinun huonosta käytöksestäsi ja epäjohdonmukaisuudestasi. Näyttää siltä, että et ole lukenut ollenkaan sitä. Olen antanut sen avoimesti luettavaksi ja jos joku luulee voivansa käyttää niitä minua vastaan, siitä vain ja tervetuloa.

Muut lukevat tätä keskustelua ja päättävät, mitä mieltä ovat sinun ja minun kirjoitusten sisällöstä ja tyylistä.

Sinä kirjoitit Bushmannille, mitä mieltä hän "oikeastaan" on, näin: "Oikeastaan olet sitä mieltä että todellista oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ei ole olemassakaan".

Minä tiedän, mitä mieltä minä olen. Sinä tiedät, mitä mieltä sinä olet. Bushmanni tietää, mitä mieltä Bushmanni on. Ja niin edelleen. Ei siihen ole ulkopuolisella mitään saumaa tulla mukamas tietämään paremmin.

Toisen keskustelijan perimmäisten mielipiteiden, vaikuttimien ja mielentilojen ruotiminen on ihan yleisten keskustelun käyttäytymisnormien mukaan huonoa käytöstä. Eikä sitä tarvitse täysjärkisille kovin paljon perustella.

Jos hyppää pois aiheesta ja alkaa esittää halventavia lausuntoja toisen keskustelijan mielipiteistä ja niin edelleen, se on keskustelua seuraavalle kriittiselle lukijalle sama kuin luovuttaminen, joskin samalla myös typerää käytöstä.

Minä pystyn helposti ymmärtämään, että uskontojen haitoista, vaaroista ja niiden oppien mielettömyydestä varoittamisen vaikuttimena ovat nimenomaan rakkaus ja oikeudenmukaisuus.

On aivan liian paljon turhaa stressiä, murhetta, sairautta ja kritiikitöntä omia arvoja polkevaa auktoriteetin tottelemista, jotka johtuvat nimenomaan dogmaattisesta uskonnosta. Rakkaus ohjaa siihen, että pyrkii vähentämään kärsimystä. Oikeudenmukaisuus ohjaa siihen, että opastaa huijattuja ihmisiä pitämään puoliaan.
  3. No voi hurja että oikein seitsemän vuotta.

Mutta mikä antaa sinulle aihetta kirjoittaa typerästi ja huonotapaisesti Bushmannille näin: "Oikeastaan olet sitä mieltä että todellista oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ei ole olemassakaan"?

Oikeastaan sinä olet sitä mieltä, että oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ei voi olla olemassa ilman kristinuskoa. Ja oikeastaan olet sitä mieltä, että Raamatun todistaa todeksi se, että 8-5=13. Ja oikeastaan olet vielä aivan hurjan monta toopea mieltä. Siis oikeastaan. Älä väitä vastaan, kun käytän sinun metodiasi. Minä tiedän simua paremmin, mitä mieltä olet. Oikeastaan.