Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Tarvitsetko sinä Raamattua sen asian selvittämiseen, että kuolema on elämän loppu? Kysymys taitaa olla ihan kaikkien tietämästä asiasta ilman mitään pyhiä kirjoja. Sana "kuolema" tarkoittaa elämän loppua.

Ateismi on useimmiten pehmeää ja negatiivista sorttia eikä siinä ole mitään uskoa eikä siihen sisälly mitään kategorista väitettä. Ateisti vain ei käytä Jumalan käsitettä, koska sillä ei ole mitään kosketuspintaa hänen havaitsemaansa todellisuuteen. Ateisti ei luo itselleen uutta todellisuutta havaitun lisäksi uskomalla.

Tiede tuottaa tarkentuvaa ja lisääntyvää tietoa. Sitä se muutos on, jota väität epäluotettavuuden merkiksi. Pyhät kirjat eivät värähdäkään, vaikka saisimme kuinka paljon uutta tietoa maailmasta. On jokaisen oma asia päättää, kumpaa pitää luotettavampana.

Ja minusta tuntuu, että olen selittänyt tämän sinulle aiemminkin. Etkö ole lukenut, ymmärtänyt vai onko sanomassani jotakin, mikä sinusta ei pidä paikkaansa. Voisit yrittää edetä tässä keskustelussa etkä vain palata aina lähtöruutuun.

Se, että elämää ei ole ilman elämän edellytyksiä, on minulle sen verran itsestään selvä asia, että en todellakaan tarvitse mitään pyhää kirjaa sitä minulle kertomaan. Me elämme nyt, koska siihen on edellytykset.

Ylösnousemus on minulle aika yhdentekevä asia verrattuna siihen, että jo tämän nyt käynnissä olevan elämän ymmärtäminen on erittäin haastavaa. Jos tietoisuus, minuus tai mikä lieneekään jatkaa olemistaan kuoleman yli, se on sitten sen ajan murhe tai riemu.

En pidä mitään kirjaa sinänsä luotettavan tiedon lähteenä. Mitään asiaa ei koskaan voi perustella minulle pelkästään sillä, että se on kirjoitettu johonkin kirjaan.

Kun luku- ja kirjoitustaito oli vain harvoilla ihmisillä, kirjoitettua sanaa kunnioitettiin enemmän kuin nyt. Me tiedämme oikein hyvin, että kirjoissa ja varsinkin Internetissä on tavaton määrä silkkaa hölynpölyä.

"Kirjoitettu on" ei ole mikään todistelu.

Jos Raamattu on mielestäsi eri juttu kuin mikään muu kirja, kerro syy siihen. Ja älä enää yritä niitä hassutteluja, että koska 8+5=13 niin Raamattu on totta tai että Raamattu on totta, koska se kertoo sen, mikä on totta. Hiukan jotain sisältöä toivoisin vastaukseen.
  2. «Luullakseni se johtuu siitä, että ateismikin on eräänlainen uskonto. Ateismi-palsta oli aikoinaan Suomi24:llä Tiede-otsikon alla, sitten se siirrettiin mielestäni ihan oikeutetusti uskonto-kategoriaan.»

Ateismin määritelmiä on useita. Ja uskonnon määritelmiä on vielä enemmän. Ateismi ei ole uskonto, vaikka valitsisi minkä tahansa ateismin ja uskonnon määritelmän yhdistelmän.

Väite, että ateismikin on eräänlainen uskonto, on yhtä naurettava kuin se, että kotona pysyminenkin on eräänlaista matkustamista ja paastoaminenkin on eräänlaista syömistä.

Ateismikeskustelu sopii uskonto-kategoriaan siksi, että ateismi on tietty suhde niihin uskontoihin, joissa on jumala tai jumalia. Ja ne muodostavat selvästi uskontojen enemmistön. Ne uskonnon joidenkin määritelmien sisään mahtuvat opit, käytännöt ja yhteisöt, joihin ei liity lainkaan jumalia, ovat uskonnon määritelmän harmaalla rajavyöhykkeellä ja kaikki eivät pidä niitä uskontoina lainkaan.

«Vaikka tiede tyrmää toki täysin raamatun maailmankuvan ja tarinat, niin silti itse Jumalasta tiede ei oikeastaan voi sanoa juuri mitään. Se että jostain ei ole todisteita ei varsinaisesti todista jotain olemattomaksi.»

Tieteellinen ajattelu vastustaa sitä, että kohotetaan Raamatun kertomukset luonnontieteellisen tiedon lähteiksi ja jopa ohi siitä, mitä tiede on saanut selville. Vanhoihin kirjoihin perustuvat dogmit ovat erittäin huono tiedon lähde ja se on karvaasti ja käytännöllisesti koettu riittävän monta kertaa.

Mutta siinä olet oikeassa, ettei tiede sano Jumalasta sitä eikä tätä. Tiede tutkii vain sellaista, mistä on olemassa havaintoja – edes välillisiä. Mutta Jumalasta ei ole mitään havaintoa, vaan vain uskomuksia ja uskomusten kautta tulkittua maailmankuvaa.

«Monet ateistit ilman muuta uskovat ettei mitään Jumalaa voi olla olemassa.»

Sellaisiakin ateisteja on. Silloin kun se johtaa kategorisen väitteen esittämiseen, se on minusta aika huono ateismin muoto eikä se olekaan kovin suosittu. Parempi on tyytyä tunnustamaan tietonsa rajat. Ja siitä päästään negatiiviseen ateismiin: "En käytä Jumalan käsitettä, koska Jumalasta ei ole mitään näyttöä".