Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Missä Richard Dawkins on kehottanut pilkkaamaan uskovia? Kaverihan on itse tahdikkuus.

En osaa kuvitella ketään samanaikaisesti raivoamassa ja iloisesti nauramassa. Luultavasti arvauksesi nimimerkki iloisen naurajan raivoamisesta on väärä.

Mikä sinut saa uskomaan henkimaailmaan? Oletko kohdannut sen edustajia henkilökohtaisesti? Vai perustatko uskosi vain kirjoitettuun ja muilta kuultuun?

Mitä tarkoitat sillä, että otetaan selvää asioista? Minä olen parhaani mukaan ottanut selvää vaikkapa helvetistä ja vahva näyttö kallistuu sille puolelle, että kyse on täysin keksitystä jutusta.
  2. Ihan vain kysymyksen tarkentamiseksi: Onko tämä mielestäsi uskovaisten palsta?

Siis onko tämä palsta, jolle oikeastaan kuuluisi kirjoittaa vain uskovaisten? Vaiko mahdollisesti vain adventistien? Tai olisiko oikeammin niin, että vain vanhoillisimman sortin fundamentalistiset adventistit saisivat kirjoittaa tänne? Tipahdat kyllä itsekin ulkopuolelle, jos tarpeeksi rajataan.

Palstan nimi on "Adventismi" ja alaotsikko "Keskustele adventismista". Minä en näe siinä sellaista rajausta, että vain uskovaiset tai jopa tietyn sortin uskovaiset saavat kirjoittaa.

Olet saanut lukuisia kertoja lukea, mitkä ovat minun motiivini kirjoittaa tänne. Samoin nimimerkki bushmanni on toistuvasti kertonut sinulle omat motiivinsa.

Kuitenkin ihmettelet tuota asiaa aivan kuin et olisi ollenkaan lukenut niitä viestejä. Oletko jättänyt lukematta vai ymmärtämättä? Vai oletko unohtanut? Vai olisiko niin, että et usko ja pidät meitä valehtelijoina?

Miksi monet uskovat eivät pysyttele omissa porukoissaan nyökyttelemässä ja sanomassa aamenta toisilleen? Miksi he lähtevät kertomaan ja tarjoamaan ajatuksiaan ulkopuolisille? He puhuvat "sielujen voittamisesta" ja "Herran työstä".

Minä pidän Adventismia siinä määrin sairaana uskontona, että on aivan paikallaan tuoda esiin sen ongelmia. Lukijoiden joukossa voi hyvinkin olla niitä, jotka miettivät suhdettaan tähän seurakuntaan ja sen tunnustukseen.

Minä olen luultavasti keskimääräistä toiveikkaampi tässä asiassa. Olen nähnyt ihmisten ihan aikuisella iälläkin tulevan järkiinsä ja hylkäävän hölynpölyn. Ja se on aina hieno asia ja voitto kansakunnan mielenterveydelle.
  3. Alex: «Älä sitten vaihtele nimimerkkiäsi jos se on niin typerää - meillä on 6 konetta ja 4 ihmistä joten älä viitsi olla tietävinäsi kun et kerran tiedä ..»

En ole vaihdellut nimimerkkiäni. Minulla on rekisteröity käyttäjätunnus ja käytän sitä. Joskus toistakymmentä vuotta sitten minulla oli suomi24-palstoilla toinen nimimerkki, mutta menetin sen, koska olin niin kauan käyttämättä sitä. Joku toinen oli sitten ottanut sen käyttöönsä.

Miten ihmeessä taloutenne tietokoneiden tai ihmisten lukumäärä estää sinua käyttämästä omaa nimimerkkiäsi. Jos et onnistu kirjautumaan joskus, voit ihan hyvin laittaa sitten muuten vain kirjautumatta vakituisen nimimerkkisi.

Nettikeskusteluissa esiintyy toisinaan tyyppejä, jotka kirjoittavat eri tunnuksilla tukea itselleen ja yrittävät uskotella muille, että esitetyillä näkemyksillä olisi enemmän kannatusta kuin oikeasti on. Ja sitä minä pidän typeränä ja huonona käytöksenä.

«Olen pannut merkille lukiessani näitä sinun "pyöreitä" kirjoituksiasi että ne ovat aina samanlaista pyörittelyä - niissä ei ole paljoakaan itse asiaa mihin voisi ottaa kantaa.»

Voisitko ottaa kantaa edes yhteen kirjoittamaani lauseeseen. Nyt kerrot vain tunteistasi, jotka heräsivät lukiessasi. Oletko jostakin eri mieltä? Mikä kirjoittamani lause oli mielestäsi sellainen, ettei siinä ole asiaa?

«Nytkin juuri samanlaista --- että muka tarvitaan enemmän sitä mikä on vienyt ihmiskunnan tilanteeseen josta ei tunnu ulospääsyä olevan.»

Nyt tarvitaan todellakin paljon mahdollisimman oikeaa ja tarkkaa tietoa ja osaamista, jotta selviydytään tästä haastavasta tilanteesta. Ihmiskunta on itse vienyt itsensä tähän tilanteeseen. Siinä ei ole ollut olennaista se, onko uskottu jumaliin vai ei. Typeryyksiä ovat tehneet sekä ateistit että uskovat. Jälkiviisaus on myös erittäin briljanttia molemmilla.

«Totuus on että se mitä ihmiset tarvitsisivat on moraalia ja lähimmäisen rakkautta. Sinun selittämisesi kuulostaa aivan siltä kuin istuisit kuussa ja katselisit jotain mikä ei sinua koske.»

Olen samaa mieltä, että tarvitaan moraalia ja lähimmäisen rakkautta. Siihen ei tarvita mitään pyhiä kirjoja eikä jumaliin uskomisia. En tiedä, mistä se vaikutelmasi syntyy, että olisin kovin ulkopuolinen. Se ei vastaa minun kokemustani ollenkaan.

Voisitko tästäkin antaa edes yhden pikku esimerkin? Mikä saa sinut kuvittelemaan, että olen ikäänkuin kuussa?

«Mikä ihmetyttää sillä totuus on että olet keskellä tapahtumia - nyt satut asumaan maassa jossa hätä ei ole tämän näköinen ja silloin on tietenkin helppo leikkiä filosofia ja tietävää .. mutta jos olisit itse niiden ihmisten keskuudessa joiden lapset kuolevat tämän maailman uskonnollisen politiikan seurauksena niin et varmaan pyörittelisi noita mitään sanomattomia sanojasi ..»

Oletko itse ehdottanut tai tehnyt jotakin maailman huonoimmissa asemissa olevien ihmisten hyväksi? En löydä viesteistäsi mitään sellaista.

Mielestäni tiedevastaisuutesi on oikeasti vaarallista ja on omiaan heikentämään mahdollisuuksia auttaa kärsiviä ihmisiä. Olen vakavissani ja murheissani. Jos kuvittelet minulle ulkopuolisen ja puisevan ilmeen, se on kokonaan omassa päässäsi.

«Ja lopuksi vielä: Luuletko tosiaan että tässä olisi käynnissä jonkinlainen suosiosta kilpailu ? Väärin luulet siinä tapauksessa .. joten voit sinäkin lopettaa tuon ei mitään sanovan taktikoimisen ja alkaa puhumaan mitä ajattelet ..»

Yritän parhaani mukaan kirjottaa asiasta ja totta. Kilpailu suosiosta ei ole minulle tarkoitus sinänsä. Tietenkin toivon, että olen uskottava ja pyrin vaikuttamaan myös siihen suuntaan. Lukuunottamatta trolleja ja pellejä kaikki tekevät niin.

Väität tuossa, että en kerro, mitä ajattelen. Se ei pidä paikkaansa. Mitä minä sinun mielestäsi sitten ajattelen? Luuletko tietäväsi sen paremmin kuin minä?

«Tämä maailma on menossa kohti suurinta katastrofiaan koska ihmiset ovat moraalittomia omaa etuaan hakevia selittäjiä.»

Tuo on varmaankin osaltaan totta. Sen lisäksi on tavattoman paljon hyvää tarkoittavaa typeryyttä.

Se, mitkä motiivit täällä kirjoittamiseen on sinulla ja minulla, sen me tiedämme jokainen parhaiten itsestämme. Muiden motiivien arvostelu on lähtökohtaisesti huonoa keskustelukäytöstä.

Laitan kokeeksi tähän esimerkin, jotta ymmärtäisit:

"Sinä kirjoitat tänne, jotta saisit ihailua syvällisenä ajattelijana ja jotta voisit kostaa lapsuudessa saatuja traumojasi syyttömille sivullisille."

No niin. Miltä maistui? Tuntuiko reilulta?
  4. «Sillä ateismi on uskonto siinä kuin muutkin uskonnot - siinä uskotaan siihen mitä tämän päivän "tiede"miehet sanovat tietävänsä ("tietäminen" on kuitenkin kyseenalainen sana koska se "tieto" muuttuu kaiken aikaa) mutta yksinkertaisia ihmisiä on kautta aikojen petetty uskomaan ihan mihin vain tiedon nimissä ... Mikään "uskonto" ei ole muuttunut niin paljon kuin usko tieteeseen .. »

Alex, nimimerkin vaihtelu on typerää. Yritätkö saada aikaan vaikutelman, että ajatustesi takana olisi enemmän väkeä?

Jos ateismi on uskonto niin kotona pysyminen on matkustamista ja paasto on syömistä.

Ateismin suhde tieteeseen ei ole noin suora. On vallan mahdollista olla sekopäinen änkyräateisti, jonka näkemystä ei voi perustella tieteellä. Tiede ei voi todistaa jumalia olemattomiksi. Myöskään Russellin teekannusta ei tiede voi varmuudella sanoa, etti sitä ole.

Se, että tiede tuottaa tarkentuvaa ja korjautuvaa tietoa, on sen vahvuus eikä suinkaan heikkous. Kun tieto lisääntyy, teorioita joudutaan parantamaan.

Kirjan uskonnoissa edistystä sen sijaan ei tapahdu, mutta se ei ole todiste siitä, että niiden esittämät väitteet olisivat totta.

Yksinkertaiset ihmiset tosiaan uskovat helposti vakuuttavasti esitettyihin väitteisiin. Joskus vakuuttavuuden takana on pitäviä perusteluja ja joskus ei. Tiede tuottaa pitävämpiä perusteluja kuin uskonto.

Onko tämä tosiaan niin vaikea asia ymmärtää, että aina vain uudelleen pitää nakella noita höpsöjä väitteitä?
  5. Monet kristityt ovat tulkinneet lähetyskäskyä: "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" hyvin aggressiivisella tavalla. Raamatulla voidaan perustella niin monenlaisia käsityksiä.

Raamatun tulkitseminen kirjaimellisesti lähtee siitä perusolettamuksesta, että Raamattu pitää uskoa kirjaimellisesti. Ja se taas ei perustu mihinkään, kuten tuossa edellä olen moneen kertaan todennut. Sama koskee ajatusta, että Raamatun pitäisi olla uskon asioissa ainoa auktoriteetti.

Kun kysyn perustetta Raamatun asemalle muun muassa adventistisessa uskossa, vastaan tulee hiljaisuus. Kai A poistuu myös muihin paljon tärkeämpiin puuhiinsa ja hän muistaa taas, miten huonotasoinen keskustelupalsta tämä on ja ettei täällä kirjoitteluun kannata tuhlata voimiaan ja aikaansa.

Totuus on, että Raamatun pitämiseen ainoana tai kirjaimellisesti otettavana Jumalan sanana ei ole mitään perustetta. Se on vain valittu opin lähtökohdaksi.

Tähän on ihan turha vastailla raamatunlauseilla, joissa vakuutetaan Jumalan sanan olevan voimallinen tai ettei se voi raueta tyhjiin. Kun Raamatussa sanotaan "Jumalan sana", on aivan hassua kuvitella, että se tarkoittaisi Raamattua itseään.

Ja jos jossain kirjassa olisikin kirjoitettuna: "Tämä kirja on kokonaan ja ehdottomasti totta ja Jumalan sanaa", ei sillä olisi mitään todistusarvoa, koska todistelu on silloin naurettava kehäpäätelmä. Mutta edes tuon sisältöistä lausetta Raamatussa ei ole.

Niinpä olen sitten saanut lukea tämmöisiä "todisteluja":
    – Raamattu on totta, kun se nyt vain on.
    – Raamattu on totta, koska se kertoo siitä, mikä on totta.
    – Raamattu on totta, koska se on Jumalan sanaa. Ja se on Jumalan sanaa, koska se itse sanoo, että Jumalan sana on totta.

Ja niin edelleen. Eihän tuossa ole mitään tolkkua.