Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Niinkin on ajateltu, että helvetin kärsimys on niin kauhea, että kannattaa käännyttää ihmisiä kristinuskoon keinolla millä hyvänsä, koska maanpäällinen kipu ja kärsimys ei ole mitään ikuisen helvetin rinnalla.

Tähän tapaan Espanjan inkvisition väki perusteli kidutuksen käyttöä.

Olen iloinen, että ne, jotka edellisen kirjoittajan lailla ajattelevat loputtomasta piinasta, että se on kunnon rangaistus, eivät ole päättämässä maamme lainsäädännöstä. Kristillisdemokraateista ja Perussuomalaisistakaan tuskin löytyy kovin paljon noin julmaa asennetta.
  2. Pyytämäsi merkit ovat kyllä tavattoman epäspesifejä. Tarkoitan sitä, että tuollaiset jutut kuin puhuvat eläimet, kivien putoilut tai epätavallisesti palavat puskat voivat olla aivan yhtä hyvin minkä tahansa jumaluuden ilmoituksia itsestään.

Jos jotakin tuollaista tapahtuisi, olen varma, että hyvin monien eri jumalien kannattajat kuittaisivat tapahtuneen todisteeksi omasta uskostaan. Eikä meillä olisi mitään keinoa osoittaa, onko joku heistä oikeammassa tai vääremmässä.

Vielä vaikeammaksi tulkinta menee, jos teemme sen täysin perustellun myönnytyksen, että mikään olemassaoleva uskonto ei tiedä täsmällistä totuutta kaikkivaltiaasta. Silloin käy niin, että poikkeuksellinen ja selittämätön tapahtuma todistaa yksinomaan itsensä. Sellaista tapahtui ja se oli hyvin hämmästyttävää. Mutta mitään muutahan se ei oikeasti todista.

Voisimme aivan yhtä hyvin pyytää vaaleanpunaiselta näkymättömältä yksisarviselta merkkiä olemassaolostaan vaikkapa lanttia heittämällä. Jos tulee kruuna niin yksisarvinen on olemassa ja klaavalla taasen ei. Me kaikki (toivottavasti) ymmärrämme tämmöisen todistelun onttouden.

Tuossa merkin pyytämisessä kristinuskon Jumalalta on periaatteessa aivan yhtä ontto logiikka, vaikka todennäköisyydet ehdotetuille tapahtumille ovatkin pienempiä.
  3. Ketjun otsikko on oikeastaan väite. Väitteille on tapana pyytää perusteluja.

Miksi ajattelet niin, että Raamattu yksin riittää uskon ja elämän ohjeeksi?

Vastauksen helpottamiseksi laitan tähän muutamia ehdotuksia, monivalintatehtävän tapaan.

1) Siksi kun se nyt vain on niin.
    2) Siksi kun minä sanon niin.
    3) Siksi kun minun vanhempani sanoivat niin.
    4) Siksi kun minun opettajani sanoi niin.
    5) Siksi kun minun Raamattu itse sanoo niin.
    6) Siksi kun Raamattua lukiessa tulee varmuus, että asia on niin.
    7) Tämä on maailmankuvan perusolettamus, jolle ei pidä kysyä perusteita.
    8) Historian tapahtumat ja luonto todistavat, että asia on niin.
    9) Jokin muu perustelu tai vastaus (mikä).

Vaihtoehto yksi edustaa sairaalloisen ylimitoitettua itseluottamusta.

Vaihtoehdot kahdesta neljään ovat vastuun siirtoa ja sokeaa toiseen ihmiseen luottamista.

Vaihtoehto viisi on kehäpäätelmä ja sitäpaitsi väitteenä virheellinen. Raamattu ei sano niin.

Vaihtoehto kuusi on tunteiden johdettavaksi heittäytymistä, jolla harvoin jos koskaan osuu oikeaan.

Vaihtoehto seitsemän vaikuttaa rehelliseltä ja selvältä. Sen jälkeen tekee vain mieli kysyä, onko perusteita pitää tätä perusolettamusta parempana kuin jotakin muuta ja erityisesti, onko perusteita tarjota tätä perusolettamusta toisille ihmisille.

Vaihtoehto kahdeksan olisi hieno, jos se pitäisi paikkansa. Mutta historian ja luonnon tutkimus eivät kovin monen Raamatussa mainitun asian puolesta ole todistaneet. Tutkimuksen valossa näyttää ilmeiseltä, että Raamattu on kaikilta olennaisilta osin sepitteellinen juttu.

Vaihtoehto yhdeksän heittää pallon avaajalle. Jos se on oikea vaihtoehto, odotan vastausta vilpittömän kiinnostuneena ja uteliaana. Toivon, että vastaus ei ole väite, että minä olen rienaamassa. Se olisi otsikossa esitetyn väitteen vääräksi tunnustamista kovin nololla tavalla.