Se, että Jeesuksella oli tapana mennä mennä sapatin päivänä synägoogaan on aivan eri asia kuin että Jeesus olisi kehottanut kaikkia seuraajiaan viettämään lauantaita lepopäivänä.

Jeesuksella oli monia muitakin tapoja, jotka en ole kuullut asetettavan velvoittaviksi esimerkeiksi.

Parempi on keskittyä Jeesuksen opetukseen.
Kai_A kirjoitti:

«Siis oppi on tärkeämpi kuin Krisus!!? Huh! Minä kun olen erehtynyt aina väliin arvostelemaan Adventtikirkon ylemmääräistä oppikeskeisyyttä, mutta tämähän menee siitä vielä paljon ohi.»

«Uskomme yleisesti jopa sen, että suurin osa pelastetuista on sellaisia, jotka eivät kuulu adventtikirkkoon eivätkä pidä sapattia tai opeta niinkuin adventtikirkko opettaa.»

Onko adventtikirkon opetuksessa luovuttu siitä ajatuksesta, että viimeisinä aikoina lepopäivän valinta sapatin ja sunnuntain välillä nousee erottavaksi tekijäksi pelastuvien ja kadotukseen joutuvien välillä?

Sehän on erittäin oppikeskeinen juttu.

Minusta on ihan myönteistä, että myös Adventtikirkossa on sellaisia voimia, jotka ajavat uudistumista sisältä päin. Olen ollut siinä käsityksessä, että Kai A edustaa sellaista näkemystä. Kohtuullinen väljyys opillisessa keskustelussa olisi hyväksi, jotta seurakunta voisi korjata mahdollisia virheitään.

Tosin minun havaintoni viime vuosilta on ollut aikamoinen jyrkkyys harhaoppiseksi leimaamisessa. Mintut ja tillit siivilöidään hyvin tarkkaan. Koko elämänsä seurakunnalle uhranneita vanhoja ihmisiä heitetään ulos varsin pienten opillisten tulkintaerojen takia. Tämä on tieto eikä mikään juoru.