Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Osallistu keskusteluihin kirjautumalla palveluun.
Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnuksia?
Rekisteröidy
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
totuutta.etsivä+kirjoitti:+«Te+kaksi+jotka+kannatatte+kunnon+ateriaa.»
Nyt+taisit+minun+osaltani+käsittää+väärin.+En+ole+kannattamassa+tai+vastustamassa+yhtään+mitään+käytäntöä.+Yritin+kertoa+parhaani+mukaan,+mitä+tuo+evankeliumiteksti+luultavasti+tarkoittaa+ja+mitä+se+ei+tarkoita.
Ja+sitten+toin+esiin+sen,+että+jalkojen+pesu+ja+muistoateria+ovat+tuossa+tekstissä+aivan+samassa+muodossa,+joten+on+epäjohdonmukaista+pitää+toista+kehotusta+velvoittavana+ja+toista+ei.
Se,+mitä+minun+tai+jonkun+muun+pitää+tai+ei+pidä+tehdä,+on+aivan+kokonaan+eri+asia.
17.01.2018 11:11
Lipsahti+yksi+t-kirjain+liikaa.+Olkoon+se+lukijalle+iloksi,+terveydeksi+ja+virvoitukseksi.
16.01.2018 12:50
Kristitty.net+kirjoitti:+«Ilmeisesti+Jeesus+ei+unitaarin+mielestä+myöskään+asettanut+ehtoollista,+sillä+sekin+oli+vain+kulttuuriin+liittyvä+tapa.»
Tämä+on+kyllä+vastaansanomaton+juttu,+että+ehtoollisen+asetussanat+ja+kehotus+jalkojen+pesemiseen+ovat+täysin+yhtäläisinä+rinnakkain.+Joko+otetaan+molemmat+velvoittavinta+tai+ei+kumpaakaan.+Muu+on+epäloogista.
Toinen+puoli+tuosta+ehtoollisesta+on+se,+että+ritualisoitu+leivänhitunen+ja+viinitippa+ovat+kovin+kaukana+alkuperäisestä+esimerkistä.+Se+oli+ateria+eikä+mikään+maagisten+ja+viitteellisten+rituaalien+kokoelma.
16.01.2018 12:48
«Jumala+on+luonut+kasvit,+eläimet+ja+ihmisen.+Mikä+tässä+on+niin+vaikea+ymmärtää?+Mikä+tässä+on+"maastoa"+ja+mikä+"karttaa"?»
Olenko+sanonut,+että+tässä+on+minulle+jotakin+vaikeasti+ymmärrettävää?
Se,+kun+sanot+Jumalan+luoneen+kasvit,+eläimet+ja+ihmisen,+on+itsessään+vain+sanallinen+lause.+Mikä+on+sen+yhteys+havaittavaan+todellisuuteen?+Miten+tarkistat+tuon+asian+luonnosta?+Jos+sitä+ei+voi+tarkistaa+muuten+kuin+jostakin+kirjasta,+mitä+merkitystä+sillä+on+yhtään+millekään?
“Maasto”+on+sitä+todellisuutta,+jonka+voit+itse+kokea+ja+havaita.+“Kartta”+on+jonkun+toisen+antamia+ohjeita+tuohon+kokemukseen+ja+havaintoon+pääsemiseksi.+Mikä+tässä+on+niin+vaikea+ymmärtää?
«Kokeile+sitä+deismiä.+Niin+järkevät+ihmiset+tekevät.»
Deismi+tarkoittaa+uskomista+Jumalaan,+joka+vain+käynnisti+kaiken,+mutta+ei+sen+jälkeen+ole+puuttunut+mihinkään.+Minusta+se+on+uskomuksena+tyhjä+ja+hyödytön,+sen+lisäksi+että+sille+ei+ole+edes+kuviteltavissa+minkäänlaista+verifiointia+tai+falsifiointia.+Siitä+ei+myöskään+seuraa+mitään+perustetta+millekään+moraalisille+valinnoille.
Miten+minun+elämäni+on+erilaista,+jos+olen+deisti+tai+ateisti?+Ihan+yks+lysti.
En+löydä+tuosta+deismistä+mitään+järkevää+omassa+tilanteessani.+Se+on+varmaankin+ollut+järkevää+silloin,+kun+vaihtoehtona+on+tapetuksi+tuleminen+tai+jokin+muu+ikävä+rangaistus.+Nyt+ei+ole+sellainen+tilanne+ainakaan+minulla.
14.01.2018 13:26
Mikä+sitten+on+tieteellinen+teoria?+Anna+jokin+esimerkki.
13.01.2018 13:17
Tuo+kuningas+Daavidin+tapaus+on+niin+läpinäkyvä.+Kuningas+saa+Jumalalta+anteeksi,+mutta+köyhät+kansalaiset+eivät.
Ei+siihen+mitään+Jumalaa+tarvittu.+Käyttäkää+järkeänne.
13.01.2018 13:16
Olennaista+ei+minusta+ole+se,+pitääkö+jotain+maailman+uskontoa+totena.+Tärkeää+on+se,+mistä+totuus+löytyy,+jos+on+löytyäkseen.
Totuus+on+maasto+ja+kaiken+maailman+alan+kirjallisuus+on+yrityksiä+kuvata+tuota+maastoa.+Kartta+ei+ole+koskaan+todempi+kuin+itse+maasto.+Pitää+mennä+itse,+nähdä+ja+kokea.+Ja+jos+jostakin+ei+kerta+kaikkiaan+ole+mahdollista+saada+itse+tietoa,+se+tuskin+on+kovin+tärkeää.
Kovan+linjan+ateisteille+olen+hörhö+ja+fundamentalisteille+ateisti.
Läheisimmäksi+koen+mystiset+perinteet,+yli+uskontokuntien+rajojen.+Siinä+on+kysymys+hiljentymisestä+oikeasti+olemassa+olevan+todellisuuden+äärellä.+Sieltä+se+totuus+löytyy,+jos+mistään.
Todellisuutta+voidaan+kuvata+monenlaisilla+kielillä,+symboleilla+ja+mytologioilla.+Ne+ovat+kuitenkin+kaikki+osastoa+kartta+eivätkä+itse+maastoa.
13.01.2018 13:12
Tuosta+valosta+tuli+heti+mieleen+evankeliumiteksti.
Matt+6:22–23+“Silmä+on+ruumiin+lamppu.+Jos+siis+silmäsi+on+terve,+niin+koko+sinun+ruumiisi+on+valaistu.+Mutta+jos+silmäsi+on+viallinen,+niin+koko+ruumiisi+on+pimeä.+Jos+siis+se+valo,+joka+sinussa+on,+on+pimeyttä,+kuinka+suuri+onkaan+pimeys!”
Olen+usein+törmännyt+sellaiseen+ilmiöön,+että+joku+sanoo+silkkaa+pimeyttä+valoksi.
13.01.2018 12:36
Quora-palvelussa+oli+naseva+kysymys+siitä,+että+jos+Maa+on+vain+kuutisen+tuhatta+vuotta+vanha,+miten+puiden+vuosirenkaista+voi+laskea+paljon+pidempiä+aikoja+ja+on+olemassa+tähtiä+paljon+kauempana+kuin+6000+valovuotta.+Ja+kysyjä+ihmettelee,+onko+hänelle+valehdeltu.
Laitan+tähän+lyhennetyn+linkin+tuohon+kysymykseen+ja+siihen+annettuun+vastaukseen.
https://tinyurl.com/y86yelc9
Yksi+vastaaja+(Ronald+W.+Garrison)+lähestyy+asiaa+siltä+suunnalta,+että+Raamatun+tai+ylipäänsä+minkään+kirjoituksen+pitäminen+kirjaimellisena+totuutena+on+varsin+uusi+ilmiö.+Niinä+aikoina,+kun+Genesiksen+kertomukset+on+tuotettu,+kukaan+ei+ajatellut+niiden+olevan+tarkkaa+historiallista+totuutta,+vaan+hyviä+tarinoita.
Ja+se+on+aivan+totta.+Laajempana+ilmiönä+kristillinen+fundamentalismi+lähti+vähitellen+liikkeelle+Yhdysvalloissa+vasta+noin+vuonna+1880+ja+hiipui+melko+vähiin+noin+1925+mennessä.+Uusi+nousu+tapahtui+1970-luvulla+ja+sen+jälkeen+jatkui+ja+laajentui+sähköisen+viestinnän+vallankumouksen+myötä.
Pieni+kirjaimellisen+historiallisen+tulkinnan+porukka+on+toki+ollut+jo+kauemmin.+Olennaista+on+oivaltaa,+että+luomiskertomus+ja+sitä+seuraavat+varsin+tiiviisti+kerrotut+jutut+eivät+ole+edes+tekijänsä+mielestä+tarkoitettuja+tarkaksi+historiallisen+todellisuuden+kuvaukseksi.+Tällä+oivalluksella+saa+aika+monta+asiaa+loksahtamaan+paikoilleen,+jos+on+aiemmin+ajatellut+fundamentalistiseen+tyyliin.
13.01.2018 12:23
woe3+kirjoitti:+«Tuossa+iänmäärityksessä+ei+ole+mitään+varsin+luotettavaa.»
Huomasit+varmaankin+ilmaisun+“complex+set+of+factors”.+Se,+mitä+luit,+ei+kertonut+tyhjentävästi+iänmäärityksen+perusteluja,+vaan+antoi+vain+pari+esimerkkiä+lähestymistavoista.
Tiede+on+usein+monimutkaista+ja+ikävystyttävää+maallikolle+selitettäväksi.
Jos+haluat+oikeasti+tutustua+amerikanhaapojen+juurakoiden+iän+tutkimukseen+ja+eri+menetelmien+tuottamaan+tarkkuuteen,+voit+ihan+vapaasti+kaivaa+esille+aiheeseen+liittyvät+tieteelliset+artikkelit+ja+raportit+ja+nähdä+sen+vaivan,+että+ymmärrät,+mitä+niissä+sanotaan.
Jos+et+tee+sitä,+sinun+kannattaa+pitää+tietty+nöyryys+arvostelussasi.
Sen+voin+kertoa+vihjeeksi,+että+mitään+salaliittoa+Raamatun+kertomusten+kirjaimellisen+todenperäisyyden+lyttäämiseksi+ei+ole.+Sellaista+ei+tarvita.+Tarinat+ovat+tarinoita.
Myöskään+mitään+poliittista+tai+taloudellista+intressiä+ei+tietääkseni+ole+siihen+suuntaan,+että+olisi+tarvetta+vilpillisesti+vääntää+tuota+iänmääritystä+vanhempaan+suuuntaan.+Fundamentalistit+ja+nuoren+maan+kreationistit+ovat+luonnontieteen+kannalta+merkityksetön+ja+marginaalinen+häiriköiden+joukko.
13.01.2018 11:58
«Vasta+sitten+kun+aikomus+johtaa+tuomittavaan+tekoon,+aikomus+on+luotettavasti+selvillä.+Mutta+aikomus+on+luotettavasti+selvillä+myös+silloin,+kun+väliintulo+estää+teon+loppuun+saattamisen.»
Kummassakaan+tapauksessa+ei+ole+mahdollista+luotettavasti+selvittää,+mikä+oli+tekijän+aikomus.
Oikeuden+pitää+kuitenkin+tehdä+päätöksiä+ja+ne+tehdään+parhaan+tiedon+ja+ymmärryksen+perusteella.
Kuolemanrangaistus+yliarvioi+niiden+päätösten+luotettavuuden,+koska+se+on+peruuttamaton.
11.01.2018 18:29
«Muiden+mielipiteet+eivät+liikuta+häntä,+eivätkä+myöskään+palstan+säännöt+koske+häntä.»
Tässä+kohdassa+on+höyrypäillä+tapana+referoida+apostoli+Pietaria+“Ennemmin+tulee+totella+Jumalaa+kuin+ihmisiä.”+(Apt+5:29)
Mikä+tuo+ohjeita+antava+“Jumala”+sitten+kellekin+on,+siinä+on+varmaankin+vaihtelua.+Jokut+lukevat+Raamattua+ja+vakuuttuvat+jonkin+jakeen+tarkoittavan+itseään+koskevaa+velvoitusta+tiettyyn+toimintaan.+Toiset+taas+tuntevat+muuten+vain+“sisäisen,+Jumalan+antaman+varmuuden”+ja+jotkut+kolmannet+kuulevat+sisäisiä+ääniä,+jotka+ovat+tyypillisiä+oireita+skitsofreniassa.
Ja+sitten+on+ihan+aidosti+ilkeitä+ja+kiusanteosta+nauttivia+ihmisiä.
Tekisi+mieli+ajatella+että+tämä+Yksi-usko+ei+olisi+tahallaan+ja+silkkaa+ilkeyttään+sotkemassa+keskustelupalstaa.+Onhan+niitä+muitakin+vaihtoehtoja,+joskaan+ne+eivät+ole+juuri+sen+kunniakkaampia.
11.01.2018 12:05
Miten+aikomus+tutkitaan+luotettavasti?
11.01.2018 11:55
«Jokainen+joka+tappaa+toisen+niin+henki+pois,+vai+miksi+pitää+elättää+tappajaa?»
Joskus+oikeuden+päätökset+ovat+virheellisiä.+Jos+myöhemmin+huomataan+tuomittu+syyttömäksi,+kuolleen+henkiin+herättäminen+on+tavattoman+vaikeaa,+vaikka+sen+toki+pitäisi+olla+mahdollista+Jeesuksen+seuraajille.+(Matt+10:8)
11.01.2018 11:54
Kansalaisten+suojeleminen+vaarallisilta+henkilöiltä+on+eri+asia+kuin+rikoksesta+langetettu+rangaistus.
11.01.2018 11:50
Vasta-argumenttisi+ei+liity+kuolemanrangaistukseen,+vaan+vaarallisuuden+arviointiin+ja+vapaaksi+pääsemiseen.
11.01.2018 11:47
Ateistia+tuollaiset+opilliset+pilkunviilaukset+eivät+tavallisesti+paljon+kiinnosta,+ellei+sitten+ole+suuntautunut+kulttuurin+tutkimukseen+ja+historiaan.
Judaismi+on+sillä+tavalla+tarkkailulistalla,+että+siinä+on+potentiaalinen+väkivaltaisen+toiminnan+riski+–+sekä+Israelin+ihannoinnin+että+Mooseksen+lain+noudattamisen+kautta.
Judaistien+uskomusten+perusteet+ovat+ehkä+vielä+sekopäisempiä+kuin+tavallisempien+kristittyjen+fundamentalistien+kirjaan+pohjautumiset,+joskin+ero+on+aika+pieni.
09.01.2018 10:25
iloinen_naurajaa+kirjoitti:+«Voi+vittu,+tämä+Hakaniemen+Ympyrätalon+Mehiläisesssä+1,5+viikkoa+sitten!!»
Tuosta+kannattaisi+tehdä+kantelu.+Lääkärien+valta+ja+itsenäisyys+on+aivan+älytön.+Mutta+hakemalla+luultavasti+löytyy+se+henkilö,+jonka+kuuluu+ottaa+vastaan+rakentava+palaute.
Mehiläinen+ei+etunsa+nimissä+voi+katsoa+läpi+sormien+lääkäriensä+pätemättömyyden+osoituksia.
Jos+ei+muu+auta,+voi+viitata+kainosti+julkisuuteen.+Silloin+siitä+tulee+rahakysymys+ja+kiinnostus+herää+kummasti.
08.01.2018 20:23
Vastustan+kuolemanrangaistusta.+Perusteluni+eivät+ole+uskonnollisia,+vaan+muuten+vain+eettisiä.
Sellainen+usko+tai+uskonto,+joka+saa+ihmisen+pitämään+kuolemanrangaistusta+jotenkin+jumalallisesti+oikeutettuna,+on+sen+tason+roskaa,+että+ainakin+sen+järjestäytynyt+harjoittaminen+pitäisi+estää+lainsäädännön+keinoin.
Aivan+samalla+tavalla+on+puututtu+rasistisiin+ja+vihaa+kylväviin+yhdistyksiin.
08.01.2018 16:10
Rasismi+on+sitä,+että+arvottaa+ihmistä+sen+mukaan,+mihin+etniseen+ryhmään+hän+kuuluu+tai+mitä+ulkoisia+tietylle+ryhmälle+tyypillisiä+ominaisuuksia+hänellä+on.+Tässä+ei+todellakaan+ollut+kyse+siitä.
Potilaalla+täytyy+olla+oikeus+tarkistaa+lääkärinsä+uskomuspohja.+Jos+lääkäri+noudattaa+sellaista+epistemologiaa,+että+tosi+tieto+löytyy+ensisijaisesti+Raamatusta,+hän+voi+olla+vaarallinen+potilaalleen.
Aivan+samalla+tavalla+pitää+olla+oikeus+tarkistaa+psykiatrilta+tai+psykologilta,+onko+hän+Sigmund+Freud+-uskovainen+tai+kuten+hienommin+sanotaan+psykodynaamisen+suuntauksen+kannattaja.+Minä+pidän+sellaisia+tapauksia+kauhistuttavina+puoskareina,+jotka+eivät+saa+aikaan+potilaan+tilan+paranemista,+mutta+kuluttavat+valtavat+määrät+potilaiden+ja/tai+yhteiskunnan+rahoja.
Joillakin+muillakin+lääketieteen+alueilla+on+sellaista+koulukuntaisuutta,+että+potilaalla+pitäisi+olla+mahdollisuus+tarkistaa+lääkärinsä+uskomukset.
Uskovaisia+on+kuitenkin+monenlaisia+ja+useimmiten+uskonnollinen+suuntautuminen+vaikuttaa+lääkärin+työskentelyyn+hyvin+harvoin.+Se+on+silloin+vain+lähinnä+harrastuksen+luonteinen+asia,+joka+ei+vaikuta+työn+tekemiseen.
Minulle+on+kerran+käynyt+niin,+että+lääkäri+on+ruvennut+leikkimään+pappia+vastaanotolla+ja+huolehtimaan+minun+sielustani+sen+mukaisilla+menetelmillä.+Tein+hänestä+valituksen+ylilääkärille+ja+sain+hyvin+ripeästi+tarvitsemani+erikoislääkärilähetteen,+jota+en+vastaanotolla+saanut.
Minusta+tuollaiselta+kaverilta+pitäisi+ottaa+lääkärinoikeudet+pois.+Valitettavasti+tässä+ei+käynyt+niin,+vaan+päinvastoin+veijari+on+edennyt+organisaationsa+hierarkiassa+entistä+vastuullisempaan+asemaan.
08.01.2018 16:04
63 / 267