totuutta.etsivä+kirjoitti:+«Te+kaksi+jotka+kannatatte+kunnon+ateriaa.»Nyt+taisit+minun+osaltani+käsittää+väärin.+En+ole+kannattamassa+tai+vastustamassa+yhtään+mitään+käytäntöä.+Yritin+kertoa+parhaani+mukaan,+mitä+tuo+evankeliumiteksti+luultavasti+tarkoittaa+ja+mitä+se+ei+tarkoita.Ja+sitten+toin+esiin+sen,+että+jalkojen+pesu+ja+muistoateria+ovat+tuossa+tekstissä+aivan+samassa+muodossa,+joten+on+epäjohdonmukaista+pitää+toista+kehotusta+velvoittavana+ja+toista+ei.Se,+mitä+minun+tai+jonkun+muun+pitää+tai+ei+pidä+tehdä,+on+aivan+kokonaan+eri+asia.
Rasismi+on+sitä,+että+arvottaa+ihmistä+sen+mukaan,+mihin+etniseen+ryhmään+hän+kuuluu+tai+mitä+ulkoisia+tietylle+ryhmälle+tyypillisiä+ominaisuuksia+hänellä+on.+Tässä+ei+todellakaan+ollut+kyse+siitä.Potilaalla+täytyy+olla+oikeus+tarkistaa+lääkärinsä+uskomuspohja.+Jos+lääkäri+noudattaa+sellaista+epistemologiaa,+että+tosi+tieto+löytyy+ensisijaisesti+Raamatusta,+hän+voi+olla+vaarallinen+potilaalleen.Aivan+samalla+tavalla+pitää+olla+oikeus+tarkistaa+psykiatrilta+tai+psykologilta,+onko+hän+Sigmund+Freud+-uskovainen+tai+kuten+hienommin+sanotaan+psykodynaamisen+suuntauksen+kannattaja.+Minä+pidän+sellaisia+tapauksia+kauhistuttavina+puoskareina,+jotka+eivät+saa+aikaan+potilaan+tilan+paranemista,+mutta+kuluttavat+valtavat+määrät+potilaiden+ja/tai+yhteiskunnan+rahoja.Joillakin+muillakin+lääketieteen+alueilla+on+sellaista+koulukuntaisuutta,+että+potilaalla+pitäisi+olla+mahdollisuus+tarkistaa+lääkärinsä+uskomukset.Uskovaisia+on+kuitenkin+monenlaisia+ja+useimmiten+uskonnollinen+suuntautuminen+vaikuttaa+lääkärin+työskentelyyn+hyvin+harvoin.+Se+on+silloin+vain+lähinnä+harrastuksen+luonteinen+asia,+joka+ei+vaikuta+työn+tekemiseen.Minulle+on+kerran+käynyt+niin,+että+lääkäri+on+ruvennut+leikkimään+pappia+vastaanotolla+ja+huolehtimaan+minun+sielustani+sen+mukaisilla+menetelmillä.+Tein+hänestä+valituksen+ylilääkärille+ja+sain+hyvin+ripeästi+tarvitsemani+erikoislääkärilähetteen,+jota+en+vastaanotolla+saanut.Minusta+tuollaiselta+kaverilta+pitäisi+ottaa+lääkärinoikeudet+pois.+Valitettavasti+tässä+ei+käynyt+niin,+vaan+päinvastoin+veijari+on+edennyt+organisaationsa+hierarkiassa+entistä+vastuullisempaan+asemaan.