Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jjeeves
jjeeves
jjeeves
Liittynyt 14v sitten
2
aloitusta ·
7144
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kummasti vain sait kolmeen riviin asian ydintä.
Muistelen, että historian ehkä suurin filosofi, Platon, oli sitä mieltä, että ihannevaltion johtopaikalla olevalle ei pidä maksaa palkkaa ollenkaan; hän on viisain ja valikoitunein, hänen lahjakkuuttaan ei voi millään rahalla korvata. Miksei sama pätisi myös yritysjohtajiin? Johtopäätös: systeemimme eivät ole ihanteissa päinkään.
Itse asiassa Yhdysvaltain presidentin lika ei taida olla kovin kummoinen ns. huippujohtajien palkkioihin verrattuna, olen kuullut...
23.11.2013 13:41
Aasilla ratsastaminen olisi vähän halvempaa.
23.11.2013 13:27
Minä teen selvän eron pienyrittäjien ja suuryhtiöiden johtajiston välillä. Kunnioitan pienyrittäjiä ja ihmettelen heidän tarmoaan ja sitoutumistaan, ja annan tunnustuksen heille kaikin tavoin.
Todellakaan, kuten nimimerkki sanoo: "Kateutta ei ole puhua totuuksia".
23.11.2013 13:25
Milloin erorahat ovat liian suuret?
Silloin, kun niitä ei pysty yksin ryyppäämään.
23.11.2013 09:36
Jotkut ihmisyksilöt tarvitseva aivan erityisen paljon rahaa ja materiaa, jotta edes jotenkuten pysyvät hengissä.
Näinhän se on ollut maailman sivu.
23.11.2013 09:29
Aattelepa ite. Ensteks ostettiin vaitiolo. Toiseksi saatiin rouva kiireesti ulos, niin että muut, jäljelle jäävät, saavat huseerata rauhassa. Kenpä tietää, jos vaikka Ailus onkin "puhtaammasta päästä" siellä Kevassa?
23.11.2013 09:27
Nykyäänhän lähes kaikki siivoojat palkataan ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta.
Sitäpaitsi en ehdottanut, että heille pitäisi maksaa sitä tai tätä; ehkäpä sepustukseni oli vaikeaselkoinen.
Kyvyttömyys nähdä siivoojien tarpeellisuus johtuu osittain siitä, etten ole kuullut siivoojien vielä koskaan menneen lakkoon. Vaikeaahan se olisikin, järjestäytymisaste lienee vaatimaton, palkat pienet ("kädestä suuhun"), joten pienikin säännöttömyys tuloissa olisi katastrofi.
On toki muitakin matalapalkka-aloja, joiden työntekijöitä katsotaan halveksien ja joita ilman ajatellaan aivan hyvin tultavan toimeen.
"Pienet ihmiset" vaatimattomassa asemassaan, ylimielisesti kohdeltuina, näkevät kuitenkin ihmisluonteen koko kirjon selvemmin kuin ne, jotka eliittiasemansa turvin mässäilevät moninkertaisen määrän maallista hyvää, moninkertaisen siihen verrattuna, mitä ihminen oikeastaan tarvitsee.
Minä olen sellaisessa asemassa, että minun on katsottava, mistä saan leipäni edullisimmin. Rajan toisella puolella ovat ne, jotka saavat kauppiaalta leivän ilmaiseksi, kun suvaitsevat pistäytyä puotiin. Ja näillä henkilöillä tarkoitan sellaisia, jotka saavat VIP-lippuja, ilmaisia junamatkoja, mahdottomia kokouspalkkioita - ja ilmaisen leivän, kun leipäkaupan omistaja huomaa, että ministeri Sejase pistäytyy hänen puotiinsa.
22.11.2013 19:27
Kyllähän työntekijöiden palkkoja sitovat onneksi vielä työehtosopimukset. Jotta ei nyt sentään ihan alle niiden voi mennä!
22.11.2013 15:18
Aiai, me kaikki kirjoittajat vain noudatamme valtionfilosofi Himasen jaloja ajatuksia arvokkaaseen elämään pyrkimisessä. Arvokkaaseen elämään kuuluu myös arvokkaasti pukeutuminen, tasokas vapaa-aika, oman arvon tunteva käyttäytyminen jne. Tällaisen saavuttamiseksi on hyvä, jos on sen verran ylimääräistä rahaa, ettei kaikki mene ruokaan ja välttämättömiin laskuihin.
22.11.2013 15:17
Parhaat siivoojat saataisiin 30 euron tuntipalkalla.
Kyllä palkka motivoittaisi.
Ja silti, 30 euroa tunnissa hankkivan siivoojan poissaolo työstä huomataan heti samaisena aamuna. Sen 300 euroa tuntia kohti hankkivan pomon poissaoloa ei ehkä huomattaisi ensimmäisenäkään päivänä. Kyllä se vastuu painaa hirmuisesti.
22.11.2013 15:12
Kyllä!
Mutta Suomessahan ei ikinä päästä tällaisesta äänestämään.
22.11.2013 11:39
Onneksi ei kuuluta enää Ruotsin valtakuntaan eikä olla Ruotsin kuninkaan alamaisia.
Joulutortut ovat itsemääräämisoikeutemme symboli.
Ne ovatkin ainoat joululeivonnaiset, mitä meillä leivotaan. Muuten ei välitetä makeasta jouluna.
22.11.2013 10:09
Väittävät, että joulu on antamisen ilon, rauhan, rakkauden juhla ja kristinuskon tärkein juhla.
Siinä sitten yritetään puristaa kaikki ihanteellinen ja harras pariin hassuun päivään. Mitä se kertoo ihmiskunnasta - tai kristikunnasta?
22.11.2013 09:54
Ministeri itse ei ole ikäihminen eikä välttämättä tiedä, mitä on olla pikkasen elämään kyllästynyt, hidasliikkeinen ja kuitenkin viisas ja oman arvonsa tunteva. Lapsettomana hänellä myöskään ei ole omakohtaiasta kokemusta siitä, millaisia murrosikäiset voivat olla, kun heihin on pitempiaikainen kontakti. Muistaako edes, millaista on olla murrosikäinen ja millainen on murrosikäisen ajatusmaailma? Minä kyllä muistan (enkä edes ollut mikään "paha tapaus"), enkä siihen aikaan olisi voinut kuvitellakaan ehdotetunlaista "järjestelyä".
Yksimielisyys näiden ryhmien - vanhojen ja murrosikäisten - välillä voisi toki olla mahdollinen. Nimittäin, jos he päättäisivät kaataa hallituksen.
Niin, mainitsit vapaaehtoistyön. Kiitokset nimenomaan niille hiljaisille puurtajille ja pyyteettömille tuntemattomille, jotka eivät järjestele humppakonsertteja "hyväntekeväisyydeksi".
17.11.2013 10:53
Pal mahollista.
Muuten, kaivoin hyllystä siellä kauan majailleen nimipäiväkirjan, ja sen mukaan Eino, skandinaavisesti Einar, merkitsee "joukossa taistelevaa". Ei siis mikään neitimäinen nimi.
17.11.2013 10:35
Kuka lienee keksinyt laittaa Eino-nimen kalenteriin juuri tälle päivälle?
17.11.2013 10:07
Varsinkin se, että jos ei pääse Facebookiin tai Twitteriin, olisi ylipääsemätön hankaluus. Eihän sitä ole julkkis, jollei ole "näytillä"!
12.11.2013 10:07
Aivan. Ja avusta puheenollen, tällaisille alueille, joissa luonnonolosuhteet aika ajoin tuottavat suurta tuhoa, pitäisi ensi sijassa pyrkiä saamaa kestäviä rakennuksia!
Köyhyyden syy ei ole yksistään "ihmisten saamattomuus". Missä hyvänsä köyhdytään pohjamutiin, jos sadat tuhannet kodit romahtavat tai lentävät naapurikaupunkiin. Avustamisen pitäisi olla pitkäjänteisesti suunniteltua ja elämän perusteisiin kohdentuvaa. Kyllä avustusrahojen käyttö pitää suunnitella järkevästi ja tähdätä siihen, että kohdemaissa opitaan elämään omillaan. Paikallisten hallitusten ja viranomaisten leväperäisyys saa jatkua, kun niitä ei painosteta infrastruktuurin suunnitteluun ja järkeistämiseen. Asiat eivät parane, vaikka kuinka lähetettäisiin koulukirjoja ja säilykeruokaa.
12.11.2013 09:56
Totta. Ruokahan on alunperin lähtöisin maasta ja vesistöistä. Raaka-aineiden kokoaminen ja käsittely, muokkaaminen ja pakkaaminen tuotantolaitoksissa, kuljetus, logistiikka, mahdollistavat vähittäismyyntipaikkojen palvelun.
Missä hyvänsä tuotantoketjun vaiheessa syntyvä häiriö (esim. lakko) kirkastaa häiriöttömään palveluun ja ruhtinaalliseen valinnanvapauteen tottuneelle kuluttajakuninkaalle, mistä, niinsanotusti, kana pissii.
12.11.2013 09:48
Lähettää?
Eivätköhän he tunge itseään sinne sun tänne muutenkin?
Veren maun suuhumme saamme itse kukin parhaiten vaikkapa puremalla kieltämme. Jos nyt konkretiaa pitää olla.
12.11.2013 09:37
272 / 358